Na příklad známý kolaborant a zrádce
Jan Baťa, který dnes sedí v Brazilii, vyvážel
ze Zlína nové stroje obuvnické nebo gumárenské
v ceně starého železa, tedy v ceně daleko
pod polovinu hodnoty, a venku je plně zhodnotil, při
čemž přebytek v devisách ulil jako mezinárodní
kapitál, naší Národní bance neohlášený.
Právě tak i soukromí podnikatelé za
nového lidově-demokratického řádu
nutili naše znárodněné podnikání
k nejnižším možným cenám,
aby si pak nadhodnotu, kterou v cizině vyzískali,
dávali připisovat na svá soukromá
konta u zahraničních bank. Stejně tomu bylo
při importu, kde dováželi za vysoké
ceny suroviny pro náš průmysl a tučné
provise si ponechávali v zahraničních devisách
na svých osobních účtech.
Mezinárodní obchod a spedice tím za pomoci
bývalého ministra dr Ripky vytvářely
v našem hospodářském životě
před únorem nebezpečnou finanční
džungli, umožňovaly útěk kapitálu
za hranice, bezohledně a kořistnicky soupeřily
v neprospěch našich společných zájmů
na cizích trzích, zašantročovaly cizí
valuty vývozem získané a zneužívaly
jich pro své pochybné osobní a podnikatelské
zájmy. Tyto bezpracné mnohamilionové zisky
soukromokapitalistických dovozců a vývozců
a nekontrolovatelnost těchto obchodů a malversací
byly pravým vykořisťováním člověka
člověkem, neboť bez jakéhokoli tvoření
hodnot si tito lidé bezpracně přivlastňovali
hodnoty, vytvořené naším pracujícím
lidem.
Na druhé straně chtěly reakční
živly, ukryté v tomto soukromém podnikání,
dokázat, že znárodněním průmyslu
se ochromilo naše národní hospodářství,
že celá znárodněná výroba
je špatná, a proto že se její výrobky
nedají vyvážet a suroviny dovážet,
že si prostě náš lid neumí vládnout
ani na svém hospodařit, a že tedy je nutně
třeba, aby se nám do celého národního
hospodářství vrátili staří
kapitalističtí kapitáni, a to asi takoví,
jakým byl Jan Baťa, který ukrýval do
líbivých hesel o nutnosti exportu a importu své
vlastní chamtivé zájmy a oháněl
se při tom nejkrásnějším vlastenectvím.
Jakou však mají tito soukromníci lásku
k národu, to se nejlépe ukáže za doby
nebezpečí pro stát. Oni byli první,
kteří se spojovali s Němci, kteří
zrazovali naši republiku a kteří své
hospodářské organisace dávali k disposici
válečné výrobě okupantů
a s jejich souhlasem pak odjížděli do ciziny,
aby i tam vytvářeli podhoubí pro spojenectví
s nepřáteli. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Jaké úmysly měli ti naši noví
velkokapitalisté v zahraničním obchodě
a spedici, když vytvářeli venku miliardové
reservy v devisách, o které okrádali naši
Národní banku, to se ukázalo jasně
za únorových událostí, kdy tito zločinci
prchali před spravedlností našeho lidu a jeho
orgánů. Tím, že převedli za hranice
miliardy korun v devisách, vytvořili si pro sebe
jistotu pro případ, že se jim nepodaří
provést puč proti naší lidové
demokracii a že budou muset uprchnout. Používali
však svých peněz také k nákupu
zbraní a jiných prostředků, jichž
se mělo použít k event. zásahu mezinárodní
reakce proti naší svobodě hospodářské
i politické.
Znárodnění našeho zahraničního
obchodu a spedice a nejužší spolupráce
čs. exportu a importu se Sovětským svazem
a ostatními státy s plánovaným hospodářstvím
nejen neznamenají omezení našich obchodních
styků s ostatním světem, nýbrž
naopak tím, že se dlouhodobými obchodními
smlouvami s našimi přáteli zajišťujeme
proti případným hospodářským
zvratům a krisím na západě, budeme
moci ještě více a účinněji
rozvíjet svůj obchod s celým světem
za plné státní kontroly.
Návrh zákona o tomto znárodnění
tvoří harmonickou součást celého
našeho znárodnění, představuje
důležitý mezník v naší zahraničně-obchodní
politice a přinese jistě naší lidově
demokratické republice další úspěchy
a všem našim občanům dopomůže
postupně ke zvýšení všeobecného
blahobytu.
Z těchto všech důvodů přimlouvám
se, paní a pánové, za výbor živn.-obchodní
a průmyslový za plné schválení
tohoto vládního návrhu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k odst. 5 za výbor právny posl.
dr Báťkovi.
Zpravodaj posl. dr Bátěk: Slavná sněmovno!
Právní výbor projednal vládní
návrh zákona o státní organisaci zahraničního
obchodu a mezinárodního zasilatelství na
své schůzi dne 20. dubna 1948 a přijal znění
vládního návrhu podle zprávy výboru
průmyslového a živn.- obchodního s tou
změnou, že přijal nový paragraf 22,
který má určiti, jak budou fiskálně
postiženy výtěžky dosažené
ze znárodněného majetku v mezidobí
od vydání zákona do vydání
příslušného konkretního administrativního
rozhodnutí. Toto ustanovení je shodné ve
všech dnes projednávaných znárodňovacích
zákonech. Zákon sám je prakticky nejširším
zmocněním ministru zahraničního obchodu,
který má právo použíti kterékoli
formy obchodní, aby byl splněn zamýšlený
výsledek prosperity zahraničního obchodu.
Jde o zákon velmi pružný, který má
všechny předpoklady, aby se stal roelní základnou
nové organisace zahraničního obchodu a mezinárodního
zasilatelství.
Doporučuji, aby zákon byl přijat sněmovnou
ve znění, které bylo publikováno.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k odst. 5 za výbor rozpočtový
posl. Sajalovi.
Zpravodaj posl. Sajal: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Přírodní bohatství našeho státu
postrádá řady surovin, které nezbytně
potřebujeme pro svoji výrobu. Tím je dán
našemu státu exportní charakter, neboť
za suroviny musíme platiti vývozem. Při prvé
etapě znárodňovací ponechali jsme
zahraniční obchod ve značné míře
v rukou soukromých, a to ke škodě našeho
státu. Hospodářství je totiž
nedílný celek a plnění plánu
nemůžeme ponechat soukromé iniciativě,
která vidí jen prospěch osobní.
Soukromý zahraniční obchod napáchal
od osvobození mnohem více škod než výroba
a vnitřní distribuce. Různými nezákonnými
machinacemi ponechávaly se v cizině úžasné
kapitály, které odborníci jen za rok 1947
odhadují na 5 miliard. Obdobně tomu bylo se spedicí,
která byla nápomocna při ukrývání
národního majetku v cizině a zdražovala
náš nákup a výrobu. Bylo to kořistnictví
pro náš stát zvlášť bolestné,
neboť katastrofální sucho nás ochudilo.
Všechno naše úsilí mělo být
zaměřeno ke zmírnění následků
a ne ke zvětšování soukromého
bohatství. Vždyť jen letos dovezeme za 6 miliard
potravin více, než se předpokládalo,
a za 4 miliardy vyvezeme méně zemědělských
výrobku. Přesto náš zahraniční
obchod skončil deficitem pouze 3,5 miliardy, které
by byly kryty, kdyby nebylo nezákonných úniků.
Na tomto školním příkladě můžeme
prokazovat, že znárodňování není
ani msta, ani dělení, nýbrž železná
nutnost. Stát v kapitalismu zaručoval blahobyt a
štěstí jen úzké třídě
majetníků výrobních a finančních
prostředků. Socialistická společnost,
do které vrůstáme, chce cílevědomě
povznést životní úroveň celého
národa, to znamená zvýšit výrobu
statků všech druhů, spravedlivě je rozdělit
a znemožnit krise, nezaměstnanost a války.
S materiálním blahobytem přijde ruku v ruce
úsilí o vyšší stupeň kultury,
kterou nemohla anebo nechtěla poskytnout třídní
kapitalistická společnost.
Chceme být v obchodním spojení s celým
světem, i když nebudeme trpět žádných
zásahů do své státní suverenity.
Pokládáme však za nezbytné, abychom
urychleně přistoupili k zásadnímu
i detailnímu řešení náhrady za
znárodněné podniky cizinců v prokázaných
případech cizozemských investic. V tomto
směru měli bychom přihlédnout k politice
Polska a Jugoslavie.
Vývoj našeho zahraničního obchodu do
oblasti dolarové a librové nám ukazuje, že
nastává zvýšený tlak konkurence
masových výrobků. Budeme musit zaměřit
svoji pozornost na takové zboží, kde je zapotřebí
více práce, vkusu a přesnosti, než práce
automatických strojů. Aniž bych chtěl
v nejmenším podceňovat význam velikých
průmyslových podniků, považuji za správné,
abychom věnovali více pozornosti menším
podnikům, ať továrním či řemeslným,
které vyrábějí právě
uvedené zboží, ovšem v malých seriích.
Iniciativa k plánované výrobě, zaměřené
na export, nemohla by být ovšem ponechána dosavadním
správám, ale zvláštní organisací.
Osnova zákona správně se snaží
udržet dosavadní obchodní spoje jednotlivých
exportních firem. Bude zajisté nutné překontrolovat
naše zastoupení v cizině, ať již
jsou to úřady anebo obchodní zástupci,
a k práci povolat jen osoby nejkvalitnější,
s odbornými zkušenostmi a jazykovými znalostmi.
Budeme musit usilovat o zlepšení jakosti výrobků,
o přizpůsobení v cenách, zlepšit
kontrolu jak zboží, tak kontrolovat fakturu, aby nám
národní majetek dále neunikal. Nevystačíme
všude se spoléháním na dobrou vůli,
ať v obchodě nebo výrobě. Suroviny příliš
dlouho leží v továrnách a doba od nákupu
surovin k odevzdání hotových výrobků
je příliš dlouhá. Musíme dosíci
podstatného zkrácení, neboť v surovinách
máme zbytečně dlouho vázáno
mnoho miliard devis.
V dnešní situaci budeme musit vykonávat na
podniky tlak, aby omezily dovoz investičních statků
a přemísťovaly svůj vývoz do
oblastí s potřebnými měnami. V prvé
řadě se musí surovinami zásobit závody,
které plní svůj exportní plán,
neboť jinak liknavostí jedněch trpí
celé hospodářství. Dvouletku můžeme
úspěšně skončit jen splněním
plánu v exportu a tím v dovozu surovin.
Pokud se týče spedice i obchodu, bude zajisté
ministr zahraničního obchodu přihlížet
k tomu, aby národním podnikům výrobním
bylo ponecháno tolik iniciativy, aby nevznikaly zdražující
mezičlánky. Nutným úkolem bude koordinace
plánování výroby s potřebami
Národní banky, neboť ta je odpovědna
nejen za naši zásobu devis, ale i za měnu.
Jsem přesvědčen, že monopol národních
podniků v zahraničním obchodě uzavřel
kruh našeho národního hospodářství
a postaví je na pevnou basi.
Znárodněním všech význačných
odvětví přejímáme velkou odpovědnost.
Musíme prokázat, že to dovedeme lépe
než kapitalisté. To bude nejlepší odpovědí
všem pochybovačům a sýčkům.
Z usnesení rozpočtového výboru doporučuji
osnovu v předloženém znění sněmovně
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k odst. 6 za výbor právny, a
síce za pána posl. Kaplana pánu posl. Kovářovi.
Zpravodaj posl. Kovář: Slavná sněmovno!
Vládní osnova tisk 1171 je stejně jako ostatní
dnes projednávané osnovy dílčím
úsekem našeho znárodňovacího
procesu tak, jak byl pracujícím lidem vytyčen
na sjezdu závodních rad dne 22. února 1948.
Osnova tato je nad jiné důležitá proto,
že velké obchodní podniky, které vybujely
ve velká kapitálová střediska, tvoří
víceméně umělou složku naší
distribuce a svou organisací a především
kapitálovou schopností tvoří brzdu
solidnímu obchodnímu podnikání. Osnova
navrhuje znárodnění obchodních podniků
s 50 nebo více činnými osobami, při
čemž počet jich zjišťuje se v kterémkoliv
období od 1. ledna 1946. Osnova se týká toliko
obchodů, jichž se netýká dnes rovněž
projednávaný zákon o organisaci velkoobchodu
a zahraničního obchodu, a dále obchodu, který
je v rukou družstev a jimi přímo provozován,
dále - jak se samo sebou rozumí - obchodu, který
byl provozován a byl ve vlastnictví svazků
lidové správy. Současně s obchody
se znárodňují nemovitosti, budovy a zařízení
a jiné příslušenství podniků,
počítajíc v to všechny nemovitosti,
práva, směnky, vklady, knížky, hotovosti
atd. a ony movitosti a práva, pokud v souvislosti se znárodněným
podnikem byly provozovány, t. j. veškeré podniky
a závody, které se znárodněným
podnikem tvoří hospodářský
celek, i když náleží někomu jinému
než vlastníku znárodněného podniku.
Jako u všech jiných znárodňovacích
osnov, již dříve vtělených v
zákon nebo dnes projednávaných, nabývá
vlastnictví k znárodněnému podniku
stát.
O zaměstnancích znárodněných
podniků je stanoveno v této osnově, že
budou umístěni podle možnosti v jiných
národních podnicích s přednostním
nárokem na umístění. S prováděním
osnovy bude spojena celá řada organisačních
počinů, které provede ministr vnitřního
obchodu, na Slovensku v dohodě a po slyšení
pověřenec průmyslu a obchodu.
Účelem tohoto zákona - vedle již zmíněného,
aby se v soukromém podnikání nemohla tvořiti
nová kapitálová reserva - čili jinými
slovy kromě socialisačního účelu
celého zákona je sledován ještě
další cíl: zrušiti ze 4/5
zbytečný a přebujelý velkoprodej v
drobném, který drobným obchodníkům
přímo znemožňoval konkurovat v té
míře, že bylo nutno již před válkou
zákonem zakázati rozšiřování
tohoto druhu obchodu. Kapitalisté ovšem z tohoto druhu
zákazu vyvodili svůj prospěch tím,
že si tento druh distribuce zmonopolisovali a vydělávali
nesmírně tím, že nakupovali za velkoobchodní
ceny, avšak prodávali podle cen maloobchodu. Obchodní
domy využívaly zcela bezohledně této
výhody cenového podbízení, neboť
jinak nelze nazvati snižování cen, které
bylo možné jenom právě tomuto hospodářsky
silnému velkoobchodu, zvláště v době,
kdy zaměstnance vyplácel přímo japonskými
mzdami.
Osnova zákona odstraňuje tento způsob obchodu,
který obohacoval jednotlivce, zrušením tohoto
systému vůbec, faktickým zrušením
asi 80 % velkoobchodních domů a vytvořením
národního podniku ze znárodněných
a nezrušených obchodních domů a národních
podniků s více než 50 zaměstnanci.
Je to logická část našeho úsilí
o spravedlivý řád v naší republice,
a proto doporučuji slavné sněmovně,
aby vládní návrh zákona tisk 1171
byl v předloženém znění schválen.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
odst. 6 za výbor priemyslový a živn.-obchodný,
posl. Vojancovi.
Zpravodaj posl. Vojanec: Pane předsedo, slavné
Ústavodárné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Praktické usnesení a uskutečnění
další části historického celostátního
sjezdu závodních rad, konaného dne 22. února
1948, v němž byl mimo jiné vysloven požadavek
znárodnění soukromého sektoru podnikatelského
všude, kde je víc než 50 zaměstnanců,
provádíme a provedeme schválením vládního
návrhu zákona o znárodnění
obchodních podniků s 50 nebo více činnými
osobami. Harmonicky a přirozeně se tím doplňuje
struktura naší lidovodemokratické hospodářské
politiky a plánovaného hospodářství
vůbec, poněvadž není možné,
abychom v naší hospodářské soustavě,
kterou jsme si dali košickým programem a kterou jsme
si rozšířili a zdůraznili únorovými
událostmi letošního roku, nechali jeden úsek
- obchodní podnikání - úplně
volný v rukou soukromého podnikání
a podporovali tak znovutvoření nových kapitalistických
skupin.
Tento zákon postihne zejména velké obchodní
a jednotkové domy a obchodní podniky s četnými
filiálkami, které, opírajíce se o
svoji hospodářskou sílu, soustředily
v rukou jednotlivce nebo několika osob velikou hospodářskou
moc.
Téměř ve všech evropských státech
byla provedena zákonná úprava působnosti
a formy obchodních velkopodniků, z čehož
jasně vyplývá, jak každý stát
uplatňuje v tomto úseku svůj vliv a zájem.
Také u nás byla upravena tato otázka pod
veřejným tlakem již 22. prosince 1933, aby
tak bylo možno čeliti nezdravému vlivu těchto
mamutích podniků s hlediska sociálního
a národohospodářského. Tento stav,
doplňovaný ještě dalšími
legislativními opatřeními, se utvářel
ovšem tak, že se prakticky rovnal hospodářskému
monopolu. Schválením dnes projednávaného
návrhu zákona poskytujeme drobnému obchodníku
náležitou ochranu před rvavostí bezohledné
konkurence, s jejíž kapitálovou silou nebyl
zpravidla s to dobře konkurovati.
Zákonem bude zabráněno i pro budoucnost vzniku
velkých soukromokapitalistických podniků
tohoto rázu a do zákona bude pojato ustanovení,
že znárodnění podléhají
i podniky, u nichž i v budoucnu přestoupí počet
zaměstnanců 50 osob.
Tuto osnovu nutno také přivítati zejména
s hlediska zaměstnaneckého. V obchodech totiž
panovaly takové způsoby, že páni zaměstnavatelé
prostě přehlíželi namnoze úplně
nové změny sociální politiky. Dnes
přijímají zaměstnanci tuto osnovu
pochopitelně s největším zadostiučiněním
a plným souhlasem.
Jsem přesvědčen, že tímto zákonem
ozdravíme naše obchodní podnikání
tak, jak toho náš veřejný život
nutně potřebuje a jak si toho zaslouží.
Je třeba podtrhnouti iniciativu a záslužnou
činnost, kterou i zde vyvinulo Revoluční
odborové hnutí.