3. Zpráva výboru dopravně-technického
a výboru průmyslového a živn.-obchodního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1139)
o závaznosti hospodářských a technických
norem (tisk 1148).
Zpravodajem za výbor dopravně-technický je
posl. inž. Synek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Synek: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Dopravně-technický výbor projednal ve své
schůzi dne 8. dubna 1948 vládní návrh
zákona (tisk 1139) o závaznosti hospodářských
a technických norem a provedl v osnově tyto změny:
V § 1, odst. 2, v prvé řádce vkládají
se za slovo "výrobky" slova "stavební
prvky"; v § 3, odst. 1, v řádce 11 vypouští
se spojka "a" za slovem "výkresů"
a nahrazuje se čárkou.
Takto upravený vládní návrh doporučuji
jménem výboru dopravně-technického
ústavodárnému Národnímu shromáždění
ke schválení.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor průmyslový a živn.-obchodní
je posl. Šnobl. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Šnobl: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Výbor průmyslový a živnostensko-obchodní
projednal ve své schůzi, konané dne 15. dubna
t. r., vládní návrh zákona o závaznosti
hospodářských a technických norem
a souhlasil s opravami, provedenými ve výboru dopravnětechnickém.
Jménem výboru průmyslového a živnostensko-obchodního
doporučuji plénu ústavodárného
Národního shromáždění
tento vládní návrh k přijetí.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Jsou nějaké návrhy oprav nebo
změn textových?
Zpravodaj posl. inž. Synek: Nejsou.
Zpravodaj posl. Šnobl: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Není námitek.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1140), jímž se mění
trestní zákony a trestní řády
(tisk 1150).
Zpravodajem je p. posl. dr Kokeš, kterému dávám
slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
národní shromáždění, paní
a pánové!
Vládní návrh zákona, jímž
se mění trestní zákony a trestní
řády, předložený ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
je sice co do počtu paragrafů zákonem krátkým,
čítá jen 4 paragrafy, ale co do svého
významu pro našeho občana, stát i soudce
je velmi významný. Tímto zákonem bude
proveden dalekosáhlý zásah jednak v otázce
posuzování činů trestných s
ohledem na hodnotu věci, která byla předmětem
trestného činu, jakož i výši škody,
kterou bylo hrozeno, event. která z činu skutečně
vzešla, jednak v otázce účinků
procesních. Podle trestního zákona č.
117/1852 ř. z. trestního zákona čl.
V/1878 a podle vojenského trestního zákona
č. 19/188 5 ř. z. a zákonů, které
je doplňují, při mnohých deliktech
rozhoduje částka, která vyjadřuje
hodnotu věci, která byla předmětem
trestného činu, anebo výši způsobené
škody, event. kterou bylo hrozeno. Podle výše
této částky je pak posuzován i trestný
čin a subsumován pod zákonná ustanovení
buď jako zločin, přečin anebo přestupek.
Podle této kvalifikace pak soud vyměřuje
i trest v mezích zákonných ustanovení.
S ohledem na změnu, která nastala v hodnotě
peněz i statků proti předválečné
době, jevilo se samozřejmým požadavkem
provésti změny i v trestních zákonech,
a to takovým způsobem, aby byla zachována
přiměřenost k poměrům dřívějším.
Trvalé zvýšení hospodářských
čísel mělo za následek, že za
stejné trestné činy byly vyměřovány
mnohem těžší tresty, a to proto, že
trestná činnost byla subsumována pod přísnější
trestní sazby a docházelo k vyšší
kvalifikaci trestného činu. Je samozřejmé,
že nejenom pachatelé trestných činů,
ale i soudci a široká veřejnost nemohla souhlasit
s tímto stavem, a bylo proto povinností ministerstva
spravedlnosti, aby co nejdříve byla odstraněna
tato nesrovnalost i porušení spravedlnosti. Tato náprava
nastává ovšem teprve nyní po únorových
událostech, po změně na ministerstvu spravedlnosti,
a to ve velmi krátké době.
Dosavadní stav činil z naší justice
systém protilidový a z našich soudců
lidi, zakročující nejpřísněji
proti těm nejmenším delikventům, a to
z toho důvodu, že i věc, která až
do r. 1938, event. 1945, byla posuzována jako přestupek
s ohledem na výši škody, byla nyní v lidově
demokratické republice posuzována jako zločin.
Tak se stávalo, že služebná, která
si vypůjčila od své zaměstnavatelky
bez jejího vědomí šaty, které
před válkou stály 300 Kč, byla souzena
nyní pro krádež jako zločinec, a to
jen z toho důvodu, že hodnota těchto šatů
dnes je vyšší než 500 Kčs. Totéž
bylo i při jiných deliktech, jako podvodu, zpronevěře
atd. Projednávaným zákonem bude tato nespravedlnost
odstraněna a hlavně malí delikventi nebudou
již moci žehrat na lidově demokratický
režim, že je mnohem přísnější
než režimy dřívější.
Po stránce procesní a příslušnosti
soudní bude velmi ulehčeno našim soudům
sborovým, neboť převážná
většina případů, které
byly nyní rozhodovány krajskými soudy s ohledem
na zločinnou kvalifikaci, bude postoupena okresním
soudům k trestání pro přestupek. Tím
odpadne přípravné řízení,
t. j. vyhledávání a vyšetřování
vyšetřujícími soudci a krajské
soudy budou se moci věnovat těm případům,
na jejichž projednávání má naše
veřejnost a stát velký zájem. Jde
hlavně o to, aby se krajské soudy konečně
mohly věnovat projednávání těch
případů, kterými byla a je ohrožována
lidově demokratická republika, její zřízení
a statky, které jsou chráněny novými
lidově demokratickými zákony.
Jen pro ilustraci pokládám za svou povinnost uvésti,
že krajský soud trestní na Pankráci
je přímo zavalen těmi případy,
které nyní budou postoupeny okresním soudům.
Vyšetřující soudci, kteří
mívali v oddělení nejvýše 150
případů v měsíci, mají
jich nyní až 600 a prostě z technických
příčin nemohou tyto případy
rychle, jak to spravedlnost vyžaduje, vyřídit.
Stejně jsou na tom i státní zástupci.
To ovšem není situace jenom u jednoho soudu, nýbrž
v podobné situaci jsou i soudy ostatní. Soudci ovšem
na tuto skutečnost bývalého pana ministra
spravedlnosti i jeho úřad upozorňovali několikrát,
ale náprava zjednána nebyla. Je zde důvodné
podezření, že reakční síly,
které byly dříve na ministerstvu spravedlnosti,
si nepřály této nápravy, naopak, jejich
přáním bylo, aby se nakonec justice v lidově
demokratické republice stala úplně neschopnou
a vina za to aby padla na vládu Klementa Gottwalda
a vládní režim. S ohledem na přetížení
soudců mohl se pan ministr spravedlnosti i jeho kamarila
vymlouvat na to, že není možné stíhat
šmelináře, jakož i rozvratníky
a nepřátele republiky a rychle je odsuzovat.
Nový zákon je proto oním kouzelným
proutkem, který nyní pomůže soudcům
a ministerstvu spravedlnosti dostati naši spravedlnost na
koleje, po kterých se bude ubírat k prospěchu
lidově demokratické republiky Československé.
Projednávaný zákon však napravuje i
druhou nespravedlnost, které si náš lid velmi
často povšiml, totiž že delikvent, který
měl být opravdu přísně potrestán
vězením a peněžitou pokutou anebo jen
peněžitou pokutou, byl odsuzován k směšně
nízkým pokutám. Tím, že se nyní
všechny peněžité tresty zvyšují
na pětinásobek částek, které
jsou uvedeny v trestních zákonech, bude dosaženo
nápravy i zde.
Paní a pánové! Právní výbor
při projednávání osnovy vzal v úvahu
shora uvedené skutečnosti a přijal osnovu
beze změny tak, jak je uvedeno v písemné
zprávě tisk 1150. Vyslovil též přání,
aby všechny případy dosud neskončené
i ve vyšších stolicích byly posuzovány
podle tohoto zákona i pokud jde o řešení
otázky viny. Pokud jde o řešení otázky
trestu, vyslovil právní výbor též
naději, že k tomuto zákonu bude vzat zřetel
a projednávané případy budou posuzovány
mírně.
Jménem právního výboru doporučuji
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby návrh zákona přijalo beze změny,
a pro případ, že tomuto návrhu bude
vyhověno, dovolte mi jménem soudců vysloviti
za tento zákon dík. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formulí.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Není námitek.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.).
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výboru právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 1141) o překládání
soudců do výslužby podle věku (tisk
1151).
Zpravodajem je posl. dr Jelínek, kterému
dávám slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Paní místopředsedkyně,
slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona o překládání
soudců do výslužby, tisk 1141, je vlastně
obnovením zákonného ustanovení, které
má na mysli § 99, odst. 1 ústavní listiny,
který ustanovuje, že soudcové z povolání
mohou býti dáni do výslužby na základě
pravoplatného nálezu kárné komise,
dosáhnou-li stáří zákonem stanoveného.
Pro mimořádné poměry bylo toto zákonné
ustanovení, dané původně zákonem
č. 65/1934, zrušeno dekretem presidenta republiky
číslo 26/45 a předpokládaná
osnova je vlastně obnovuje. Stanovíc věkovou
hranici na 60 let, řeší osnova pensionování
soudců odlišně pro dobu nové soudní
organisace stanovené zákonem č. 222 z r.
1947 na dobu do 31. prosince 1949 a odlišně pro dobu
ostatní.
Právní výbor projednal tuto osnovu a doporučil
ji jednomyslně plenu ústavodárného
Národního shromáždění
k přijetí. V § 3, odst. 2, písm. b)
osnovy vládou předložené a v právním
výboru usnesené je ustanovení, že k
vydání nálezu o pensionování
je příslušný kárný senát
sborového soudu druhé instance, a kárný
senát nejvyššího správního
soudu, jde-li o soudce ustanovené u nejvyššího
správního soudu, čítajíc k
nim i předsedy nejvyššího správního
soudu. Podle § 11, odstavce 2 zákona č. 164
z r. 1937 Sb. o nejvyšším správním
soudě předsedá kárnému senátu
vždy druhý president nejvyššího správního
soudu. Pro potřeby tohoto zákona není však
nutné, aby kárný senát byl takto složen.
Proto poslanci dr Bartuška, dr Jelínek a
druhové předložili pozměňovací
návrh, aby ustanovení § 3, odst. 2, písm.
b) znělo takto: b) kárný senát nejvyššího
správního soudu, který sestaví a jemuž
předsedá služebně nejstarší
člen tohoto soudu, jde-li o soudce ustanovené u
nejvyššího správního soudu, čítajíc
k nim i předsedy nejvyššího správního
soudu.
Prosím plenum ústavodárného Národního
shromáždění, aby předloženou
vládní osnovu schválilo ve znění
pozměňovacího návrhu.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Přistoupíme k hlasování.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Osnova má 5 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh posl. dr Bartušky, dr Jelínka,
Jiráska, Poláka, Valo, dr Chytila a druhů,
který doporučil p. zpravodaj, míním
dát hlasovat takto:
Nejprve o osnově zákona v úpravě tohoto
návrhu; nebude-li přijata, o osnově podle
zprávy výborové.
Jsou námitky proti přednesenému pořadu
hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími
5 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí v
úpravě návrhu posl. dr Bartušky,
dr Jelínka, Jiráska, Poláka, Valo, dr Chytila
a druhů, který doporučil p. zpravodaj, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě návrhu
posl. dr Bartušky, dr Jelínka, Jiráska,
Poláka, Valo, dr Chytila a druhů.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru soc.-zdravotnického k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1113)
o potírání alkoholismu (tisk 1127).