Čtvrtek 15. dubna 1948

Jsou nějaké námitky proti ohlášenému pořadu a způsobu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla. (Zvoní.)

Kdo souhlasí s prvou částí osnovy (všeobecná ustanovení), mající 24 paragrafů ve dvou oddílech, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Prvá část osnovy je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s § 25 a 1. oddílem druhé části (dávky nemocenského pojištění), to jest s §§ 26 až 50 osnovy podle zprávy výborové nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina, schvaluje se.

Kdo souhlasí s 2. oddílem části druhé (dávky důchodového pojištění), to jest s §§ 60 až 93, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Oddíl 2 části druhé je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s 3. oddílem (všeobecná péče o pojištěnce a rodinné příslušníky) a se 4. oddílem (všeobecná ustanovení o dávkách z pojištění) části druhé, obsahující §§ 94 až 115 osnovy, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.).

To je většina. 3. a 4. oddíl části druhé jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s třetí částí osnovy, zahrnující § § 116 až 137 (úhrada), podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.).

To je většina. Tím je schválena třetí část osnovy podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí se čtvrtou částí osnovy (zvláštní druhy pojištění), t. j. s §§ 138 až 151, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Čtvrtá část osnovy je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s pátou částí osnovy (organisace a hospodaření národního pojištění), to jest s §§ 152 až 211, a s částí šestou (dozor nad prováděním národního pojištění), to jest s paragrafy 212 až 216, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Pátá a šestá část osnovy byly přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí se sedmou částí osnovy (řízení a ustanovení trestní) a s osmou částí (přechodná a závěrečná ustanovení) obsahující §§ 217 až 280, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Sedmá a osmá část osnovy byly přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s nadpisy částí, nadpisy oddílů a pododdílů, nadpisy paragrafů, s přílohou k § 78, s přehledem zákona a nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Nadpisy částí, nadpisy oddílů a pododdílů, nadpisy paragrafů, příloha k § 78, přehled zákona, nadpis zákona a úvodní formule jsou přijaty podle zprávy výborové. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo osnovu zákona o národním pojištění podle zprávy výborové s navrženými opravami, změnami a doplňky, doporučenými pp. zpravodaji. (Hlučný potlesk. - Poslanci povstávají.)

Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru soc.-zdravotnického, otištěné ve správě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se. - Poslanci usedají.)

To většina. Resoluce se přijímá.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu. Budeme projednávati druhý odstavec pořadu, jímž je

2. Zpráva výborů soc.-zdravotnického a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1115) o soustředění pensijního pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách a o některých dalších opatřeních v oboru veřejnoprávního sociálního pojištění (tisk 1124).

Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický je posl. Skaunic; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!

Projednávaný návrh zákona o soustředění pensijního pojištění je ze souboru těch sociálně politických opatření, která nutno uskutečnit zavedením národního pojištění a která znamenají další unifikační proces, který národní pojištění usnadňuje. (Hluk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Skaunic (pokračuje): Projednáváním tohoto návrhu zákona a jeho přijetím ve sněmovně bude dána také odpověď všem těm, kteří ze stranicko-politických důvodů tvrdili, že národní pojištění znamená nivelisaci dosavadních nároků a jejich zhoršení, aby se umožnilo národní pojištění pro vrstvy dosud nepojištěné anebo pojištěné invalidně a starobně podle z. č. 221/24 Sb.

Právě projednávaná osnova zabezpečuje totiž dosavadní vyšší nároky, které budou zaručeny v příplatkových ústavech, provádí velkorysou unifikaci dosavadního roztříštěného pensijního pojištění, přináší tím dokonalý přehled a administrativní úspory, které ve svých důsledcích znamenají opět prospěch pojištěných.

O dosavadní roztříštěností pensijního pojištění svědčí, že je prováděno u 25 náhradních ústavů a u 3 pensijních ústavů, zřízených pro pensijně pojištěné zaměstnance soukromých drah, tedy u 28 vedlejších pensijních ústavů a nadto u hlavního nositele pensijního pojištění, Všeobecného pensijního ústavu. (Hluk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Skaunic (pokračuje): Náhradní pensijní ústavy existují již téměř 40 let a vznikaly povětšině z různých podpůrných zařízení, a to u jednotlivých větších průmyslových závodů nebo v určitých průmyslových odvětvích. Tato zařízení vznikala již v minulém století a zákon o pensijním pojištění z r. 1907 respektoval tehdejší stav a umožnil další trvání těchto zařízení.

Pensijní zákon č. 26/1929 Sb. ponechal pak nadále jen ty náhradní ústavy, které splňovaly podmínku, že zaručují svým pojištěncům nároky vyšší než zákonité a že také i pojistné včetně zvyšovacích tax a příspěvky určené k úhradě těchto vyšších nároků musí býti alespoň o 1/5 vyšší než úhrn pojistného platného pro pojištění u všeobecného pensijního ústavu.

Pro výměru pojistných dávek pojištěnců náhradních pensijních ústavů platí zpravidla zásada, že se tyto dávky stanoví podle posledních služebních požitků pojištěnce, a poněvadž pak se tyto služební požitky zpravidla tak jako u zaměstnanců veřejných zvyšují v poměru k odslouženým letům, bylo třeba zavésti tak zvané zvyšovací taxy. Tyto zvyšovací taxy znamenají prakticky doplněk prémiové reservy pojištěného jednotlivce, která by zaručovala respektování zvýšené pojištěné základny se zřetelem na pojištěnou dobu.

Průběhem let nastřádaly pensijní ústavy přibližně 7 a půl miliardy čistého jmění. Platí-li tu všeobecná zásada, že výše sociálního zabezpečení v invaliditě a stáří a zabezpečení vdov a sirotků vychází z úvahy, co ze své životní úrovně chceme obětovat na zajištění tohoto zabezpečení, pak je zřejmo, že ti, kteří byli pojištěni u náhradních pensijních ústavů, obětovali ze své životní míry relativně více. Je proto jen spravedlivé, budeme-li i v národním pojištění respektovat dosavadní zvýšené nároky. To zaručuje také právě projednávaná osnova.

V národním pojištění se počítá s jediným nositelem důchodového pojištění a s jednotnými nárokovými zásadami pro všechny vrstvy pojištěných.

Zásady zákona o soustředění pensijního pojištění jsou tyto: Nároky pojištěnců budou zachovány; jejich zaměstnavatelé jsou povinni zabezpečiti tyto vyšší nároky tak, aby spolu s nároky podle obecně platných zákonitých ustanovení se rovnaly alespoň dosavadním nárokům podle stanov. Nadlepšení, zabezpečené dosud náhradními pensijními ústavy, má býti zajištěno u příplatkového ústavu, který bude postaven na nový základ, lépe vyhovující našim novým sociálně-politickým i hospodářským poměrům. Dále i ti zaměstnanci, kteří vstoupí do služeb podniku, u kterého byl dosud zřízen náhradní pensijní ústav, mají býti v budoucnu členy těchto příplatkových ústavů. Tím bude znemožněno, aby mohla býti vytvořena kategorie preferovaných "starousedlíků" a kategorie nových zaměstnanců, která by byla sociálně zabezpečena hůře. Další zásadou je, že nároky podle obecných ustanovení pensijního zákona budou zabezpečeny u jediného nositele pojištění, tedy na přechodnou dobu u všeobecného pensijního ústavu, a od 1. října t. r. podle právě přijatého zákona o národním pojištění pak u národního pojištění důchodového.

Kvituji s díkem kladný postoj činitelů Revolučního odborového hnutí i ministerstva sociální péče ke spravedlivému vyřešení této otázky formou právě projednávaného návrhu zákona.

Jménem soc.-zdravotnického výboru doporučuji slavné sněmovně jeho jednomyslné přijetí. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl. Vítek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Vítek: Paní místopředsedkyně, paní a pánové!

Osnova zákona o soustředění pensijního pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách a o některých dalších opatřeních v oboru veřejnoprávního sociálního pojištění předchází vlastně zákon o národním pojištění, aby tak byla vytvořena jednotná základna pro všechny soukromé zaměstnance ve vyšších službách, neboť národní pojištění bude spravováno jediným nositelem pojištění s jednotným nárokovým schematem pro všechny skupiny pojištěnců.

Dosud byl v pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách takový stav, že vedle Všeobecného pensijního ústavu jako hlavního nositele pensijního pojištění bylo ještě 28 náhradních ústavů. Ty zajišťovaly pojištěncům a důchodcům vyšší nároky než všeobecný pensijní ústav. Pocházejí vlastně z předchůdců pensijního pojištění, neboť vznikly z různých pensijních a podpůrných fondů, které byly zakládány zpravidla u větších průmyslových podniků ještě dříve, než bylo zavedeno povinné pensijní pojištění. Na Slovensku není náhradních ústavů, nýbrž je tam zavedeno pensijní připojištění některých soukromých zaměstnanců na vyšší dávky, které provádí Ústřední sociální pojišťovna v Bratislavě.

Poněvadž národní pojištění bude mít jediného nositele pojištění s jednotným nárokovým schematem, je nutné dosavadní náhradní ústavy zlikvidovat. Toto nutné opatření, které bylo připravováno již dříve, když se pracovalo na přípravě národního pojištění, bylo vhodnou záminkou pro reakcionáře, kteří si nepřáli uskutečnění velikého sociálního díla, jakým je národní pojištění, aby zneklidňovali pojištěnce a důchodce náhradních ústavů. Různými články v reakčních novinách, šeptandou a štvavými řečmi strašila reakce zaměstnance, že uskutečněním národního pojištění přijdou o své dosavadní výhody, o své vyšší nároky, které až dosud získali. Tato osnova dokazuje nejlépe, jak lživé byly tyto řeči, neboť veškeré vyšší nároky pojištěnců jsou plně respektovány a zachovány.

Aby bylo možné zlikvidovat náhradní ústavy a soustředit všechny tyto pojištěnce u jednoho nositele pensijního pojištění, převedou náhradní ústavy na Všeobecný pensijní ústav úhradu odpovídající nárokům, které by tito pojištěnci a důchodci byli získali, kdyby byli bývali pojištěni u Všeobecného pensijního ústavu. Zbytek jmění, které odpovídá vyšším nárokům pojištěnců a důchodců, odvedou náhradní ústavy příplatkovým ústavům, které se zřídí, aby plně zabezpečily vyšší nároky, jež pojištěnci a důchodci získali. U těchto příplatkových ústavů musí však zaměstnavatel pojistiti všechny své zaměstnance povinné pojištěním, z čehož je tedy nejlépe vidět, že nejen nebude nikdo zkrácen, ale naopak že stejné výhody budou přiznány i všem ostatním zaměstnancům takového podniku, v němž bude příplatkový ústav zřízen.

Odlišné řešení bude provedeno jen u pensijního fondu Elektrických podniků hl. m. Prahy, který bude rovněž zlikvidován a pojistná podstata se všemi nároky pojištěnců a důchodců, jakož i veškeré jmění převezme hlav. město Praha. Hlavní město Praha zaručí těmto pojištěncům a důchodcům pensijní nároky jako svým zaměstnancům, takže ani oni nebudou proti dosavadnímu stavu nijak zkráceni.

Projednávaná osnova nevyžaduje žádných nákladů ze státní pokladny. Půjde jen o zcela nepatrný úbytek na poplatcích státní pokladně, který nelze zatím ani odhadem vyčíslit.

Jménem rozpočtového výboru doporučuji ústavodárnému Národnímu shromáždění, aby osnovu přijalo i s příslušnou resolucí.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Skaunic: Nejsou.

Zpravodaj posl. Vítek: Není jich.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Přistoupíme k hlasování. Osnova má 3 části, 35 paragrafů, nadpisy části I a III, nadpisy oddílů a), b), c) části II, nadpis zákona a úvodní formuli. Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 3 částmi, 35 paragrafy, nadpisy části I a III, nadpisy oddílů a), b), c) části II, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímá.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání třetího odstavce pořadu, jímž je



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP