Jsou nějaké námitky proti ohlášenému
pořadu a způsobu hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla. (Zvoní.)
Kdo souhlasí s prvou částí osnovy
(všeobecná ustanovení), mající
24 paragrafů ve dvou oddílech, podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Prvá část osnovy
je schválena podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s § 25 a 1. oddílem druhé
části (dávky nemocenského pojištění),
to jest s §§ 26 až 50 osnovy podle zprávy
výborové nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina, schvaluje se.
Kdo souhlasí s 2. oddílem části druhé
(dávky důchodového pojištění),
to jest s §§ 60 až 93, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Oddíl 2 části
druhé je schválen podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s 3. oddílem (všeobecná
péče o pojištěnce a rodinné příslušníky)
a se 4. oddílem (všeobecná ustanovení
o dávkách z pojištění) části
druhé, obsahující §§ 94 až
115 osnovy, podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.).
To je většina. 3. a 4. oddíl části
druhé jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s třetí částí
osnovy, zahrnující § § 116 až 137
(úhrada), podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.).
To je většina. Tím je schválena
třetí část osnovy podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí se čtvrtou částí
osnovy (zvláštní druhy pojištění),
t. j. s §§ 138 až 151, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Čtvrtá část
osnovy je schválena podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s pátou částí
osnovy (organisace a hospodaření národního
pojištění), to jest s §§ 152 až
211, a s částí šestou (dozor nad prováděním
národního pojištění), to jest
s paragrafy 212 až 216, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Pátá a šestá
část osnovy byly přijaty podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí se sedmou částí osnovy
(řízení a ustanovení trestní)
a s osmou částí (přechodná
a závěrečná ustanovení) obsahující
§§ 217 až 280, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Sedmá a osmá část
osnovy byly přijaty podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s nadpisy částí, nadpisy
oddílů a pododdílů, nadpisy paragrafů,
s přílohou k § 78, s přehledem zákona
a nadpisem zákona a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Nadpisy částí,
nadpisy oddílů a pododdílů, nadpisy
paragrafů, příloha k § 78, přehled
zákona, nadpis zákona a úvodní formule
jsou přijaty podle zprávy výborové.
Tím ústavodárné Národní
shromáždění přijalo osnovu
zákona o národním pojištění
podle zprávy výborové s navrženými
opravami, změnami a doplňky, doporučenými
pp. zpravodaji. (Hlučný potlesk. - Poslanci povstávají.)
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
soc.-zdravotnického, otištěné ve správě
výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se. - Poslanci usedají.)
To většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Budeme projednávati druhý odstavec pořadu,
jímž je
2. Zpráva výborů soc.-zdravotnického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1115) o soustředění pensijního
pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách a o některých
dalších opatřeních v oboru veřejnoprávního
sociálního pojištění (tisk 1124).
Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický je posl.
Skaunic; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!
Projednávaný návrh zákona o soustředění
pensijního pojištění je ze souboru těch
sociálně politických opatření,
která nutno uskutečnit zavedením národního
pojištění a která znamenají další
unifikační proces, který národní
pojištění usnadňuje. (Hluk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Skaunic (pokračuje): Projednáváním
tohoto návrhu zákona a jeho přijetím
ve sněmovně bude dána také odpověď
všem těm, kteří ze stranicko-politických
důvodů tvrdili, že národní pojištění
znamená nivelisaci dosavadních nároků
a jejich zhoršení, aby se umožnilo národní
pojištění pro vrstvy dosud nepojištěné
anebo pojištěné invalidně a starobně
podle z. č. 221/24 Sb.
Právě projednávaná osnova zabezpečuje
totiž dosavadní vyšší nároky,
které budou zaručeny v příplatkových
ústavech, provádí velkorysou unifikaci dosavadního
roztříštěného pensijního
pojištění, přináší
tím dokonalý přehled a administrativní
úspory, které ve svých důsledcích
znamenají opět prospěch pojištěných.
O dosavadní roztříštěností
pensijního pojištění svědčí,
že je prováděno u 25 náhradních
ústavů a u 3 pensijních ústavů,
zřízených pro pensijně pojištěné
zaměstnance soukromých drah, tedy u 28 vedlejších
pensijních ústavů a nadto u hlavního
nositele pensijního pojištění, Všeobecného
pensijního ústavu. (Hluk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Skaunic (pokračuje): Náhradní
pensijní ústavy existují již téměř
40 let a vznikaly povětšině z různých
podpůrných zařízení, a to u
jednotlivých větších průmyslových
závodů nebo v určitých průmyslových
odvětvích. Tato zařízení vznikala
již v minulém století a zákon o pensijním
pojištění z r. 1907 respektoval tehdejší
stav a umožnil další trvání těchto
zařízení.
Pensijní zákon č. 26/1929 Sb. ponechal pak
nadále jen ty náhradní ústavy, které
splňovaly podmínku, že zaručují
svým pojištěncům nároky vyšší
než zákonité a že také i pojistné
včetně zvyšovacích tax a příspěvky
určené k úhradě těchto vyšších
nároků musí býti alespoň o
1/5 vyšší než úhrn
pojistného platného pro pojištění
u všeobecného pensijního ústavu.
Pro výměru pojistných dávek pojištěnců
náhradních pensijních ústavů
platí zpravidla zásada, že se tyto dávky
stanoví podle posledních služebních
požitků pojištěnce, a poněvadž
pak se tyto služební požitky zpravidla tak jako
u zaměstnanců veřejných zvyšují
v poměru k odslouženým letům, bylo třeba
zavésti tak zvané zvyšovací taxy. Tyto
zvyšovací taxy znamenají prakticky doplněk
prémiové reservy pojištěného
jednotlivce, která by zaručovala respektování
zvýšené pojištěné základny
se zřetelem na pojištěnou dobu.
Průběhem let nastřádaly pensijní
ústavy přibližně 7 a půl miliardy
čistého jmění. Platí-li tu
všeobecná zásada, že výše
sociálního zabezpečení v invaliditě
a stáří a zabezpečení vdov
a sirotků vychází z úvahy, co ze své
životní úrovně chceme obětovat
na zajištění tohoto zabezpečení,
pak je zřejmo, že ti, kteří byli pojištěni
u náhradních pensijních ústavů,
obětovali ze své životní míry
relativně více. Je proto jen spravedlivé,
budeme-li i v národním pojištění
respektovat dosavadní zvýšené nároky.
To zaručuje také právě projednávaná
osnova.
V národním pojištění se počítá
s jediným nositelem důchodového pojištění
a s jednotnými nárokovými zásadami
pro všechny vrstvy pojištěných.
Zásady zákona o soustředění
pensijního pojištění jsou tyto: Nároky
pojištěnců budou zachovány; jejich zaměstnavatelé
jsou povinni zabezpečiti tyto vyšší nároky
tak, aby spolu s nároky podle obecně platných
zákonitých ustanovení se rovnaly alespoň
dosavadním nárokům podle stanov. Nadlepšení,
zabezpečené dosud náhradními pensijními
ústavy, má býti zajištěno u příplatkového
ústavu, který bude postaven na nový základ,
lépe vyhovující našim novým sociálně-politickým
i hospodářským poměrům. Dále
i ti zaměstnanci, kteří vstoupí do
služeb podniku, u kterého byl dosud zřízen
náhradní pensijní ústav, mají
býti v budoucnu členy těchto příplatkových
ústavů. Tím bude znemožněno,
aby mohla býti vytvořena kategorie preferovaných
"starousedlíků" a kategorie nových
zaměstnanců, která by byla sociálně
zabezpečena hůře. Další zásadou
je, že nároky podle obecných ustanovení
pensijního zákona budou zabezpečeny u jediného
nositele pojištění, tedy na přechodnou
dobu u všeobecného pensijního ústavu,
a od 1. října t. r. podle právě přijatého
zákona o národním pojištění
pak u národního pojištění důchodového.
Kvituji s díkem kladný postoj činitelů
Revolučního odborového hnutí i ministerstva
sociální péče ke spravedlivému
vyřešení této otázky formou právě
projednávaného návrhu zákona.
Jménem soc.-zdravotnického výboru doporučuji
slavné sněmovně jeho jednomyslné přijetí.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
Vítek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vítek: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Osnova zákona o soustředění pensijního
pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách a o některých
dalších opatřeních v oboru veřejnoprávního
sociálního pojištění předchází
vlastně zákon o národním pojištění,
aby tak byla vytvořena jednotná základna
pro všechny soukromé zaměstnance ve vyšších
službách, neboť národní pojištění
bude spravováno jediným nositelem pojištění
s jednotným nárokovým schematem pro všechny
skupiny pojištěnců.
Dosud byl v pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
takový stav, že vedle Všeobecného pensijního
ústavu jako hlavního nositele pensijního
pojištění bylo ještě 28 náhradních
ústavů. Ty zajišťovaly pojištěncům
a důchodcům vyšší nároky
než všeobecný pensijní ústav. Pocházejí
vlastně z předchůdců pensijního
pojištění, neboť vznikly z různých
pensijních a podpůrných fondů, které
byly zakládány zpravidla u větších
průmyslových podniků ještě dříve,
než bylo zavedeno povinné pensijní pojištění.
Na Slovensku není náhradních ústavů,
nýbrž je tam zavedeno pensijní připojištění
některých soukromých zaměstnanců
na vyšší dávky, které provádí
Ústřední sociální pojišťovna
v Bratislavě.
Poněvadž národní pojištění
bude mít jediného nositele pojištění
s jednotným nárokovým schematem, je nutné
dosavadní náhradní ústavy zlikvidovat.
Toto nutné opatření, které bylo připravováno
již dříve, když se pracovalo na přípravě
národního pojištění, bylo vhodnou
záminkou pro reakcionáře, kteří
si nepřáli uskutečnění velikého
sociálního díla, jakým je národní
pojištění, aby zneklidňovali pojištěnce
a důchodce náhradních ústavů.
Různými články v reakčních
novinách, šeptandou a štvavými řečmi
strašila reakce zaměstnance, že uskutečněním
národního pojištění přijdou
o své dosavadní výhody, o své vyšší
nároky, které až dosud získali. Tato
osnova dokazuje nejlépe, jak lživé byly tyto
řeči, neboť veškeré vyšší
nároky pojištěnců jsou plně respektovány
a zachovány.
Aby bylo možné zlikvidovat náhradní
ústavy a soustředit všechny tyto pojištěnce
u jednoho nositele pensijního pojištění,
převedou náhradní ústavy na Všeobecný
pensijní ústav úhradu odpovídající
nárokům, které by tito pojištěnci
a důchodci byli získali, kdyby byli bývali
pojištěni u Všeobecného pensijního
ústavu. Zbytek jmění, které odpovídá
vyšším nárokům pojištěnců
a důchodců, odvedou náhradní ústavy
příplatkovým ústavům, které
se zřídí, aby plně zabezpečily
vyšší nároky, jež pojištěnci
a důchodci získali. U těchto příplatkových
ústavů musí však zaměstnavatel
pojistiti všechny své zaměstnance povinné
pojištěním, z čehož je tedy nejlépe
vidět, že nejen nebude nikdo zkrácen, ale naopak
že stejné výhody budou přiznány
i všem ostatním zaměstnancům takového
podniku, v němž bude příplatkový
ústav zřízen.
Odlišné řešení bude provedeno jen
u pensijního fondu Elektrických podniků hl.
m. Prahy, který bude rovněž zlikvidován
a pojistná podstata se všemi nároky pojištěnců
a důchodců, jakož i veškeré jmění
převezme hlav. město Praha. Hlavní město
Praha zaručí těmto pojištěncům
a důchodcům pensijní nároky jako svým
zaměstnancům, takže ani oni nebudou proti dosavadnímu
stavu nijak zkráceni.
Projednávaná osnova nevyžaduje žádných
nákladů ze státní pokladny. Půjde
jen o zcela nepatrný úbytek na poplatcích
státní pokladně, který nelze zatím
ani odhadem vyčíslit.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo i s příslušnou resolucí.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Skaunic: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vítek: Není jich.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování. Osnova má
3 části, 35 paragrafů, nadpisy části
I a III, nadpisy oddílů a), b), c) části
II, nadpis zákona a úvodní formuli. Poněvadž
není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovati najednou podle
zprávy výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 částmi, 35 paragrafy, nadpisy
části I a III, nadpisy oddílů a),
b), c) části II, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.