Čtvrtek 15. dubna 1948

Národní pojištění je dávným snem pracujících a dlouho za ně bojovali. Ale ani v nové republice neprobíhalo jeho uskutečnění hladce Od r. 1945, kdy ministerstvo sociální péče spolu s ÚRO osnovu vypracovalo, byly činěny z reakčních řad pokusy o blokování osnovy, o prosazení politických voleb do zastupitelských sborů, o zdražení národního pojištění tím, že místo námi navrhované dvojstupňovité organisace, t. j. ústřední národní pojišťovny a okresních národních pojišťoven trvali druzí na tom, aby byl zřízen zbytečný další mezistupeň - zemské národní pojišťovny.

Chci se zmínit dále i o nedávném zlovolném psaní reakčního tisku o národním pojištění.

Nepřátelé nového lidově demokratického režimu, s nimiž se lid v únoru vypořádal, předstírali během příprav národního pojištění na jedné straně kladný postoj k němu, mluvili o jeho významu, ale současně na druhé straně záměrně vnášeli neklid do veřejností a nedůvěru k národnímu pojištění nepravdivými zprávami o tom, že bude drahé a neúnosné. Soukromí zaměstnanci byli soustavně zneklidňováni, že budou na svých pensijních nárocích poškozeni a že se budou rušit dosavadní jejich nabytá práva. Neodpovědný tisk denně přinášel zprávy, že náhradní pensijní ústavy budou zrušeny a že veškerý jejich majetek přejde na Ústřední národní pojišťovnu, že se zhoršuje definice invalidity tím, že se zavádí invalidita fysická, že se značně zhoršují podmínky pro dosažení starobního důchodu a že se bezohledně odstraňuje nárok na bezpodmínečný vdovský důchod po soukromých zaměstnancích.

Takovýmto způsobem bylo již předem lidu znechucováno a pomlouváno připravované dobrodiní a velká vymoženost nového režimu. Nepřítel dobře tušil, co zde prohrává, jak tento velký zákon dále upevní důvěru lidu k režimu. Na všech těchto lživých zprávách nebylo však zbla pravdy.

Podle zákona o národním pojištění nebude ani jeden soukromý zaměstnanec poškozen na svých dosavadních nárocích, o což je bezpečně postaráno příslušným předpisem, a ani v jediném případě nedojde a ani dojíti nemůže ke zrušení nabytých již práv, neboť tato ochrana nabytých práv zaměstnanců a jejich pozůstalých byla v zákoně až úzkostlivě dodržena. Pokud jde o soukromé zaměstnance, pojištěné u tak zv. náhradních pensijních ústavů, nebudou ani tito privilegovaní pojištěnci ve svých nárocích poškozeni, jak je zřejmé ze zákona o soustředění pensijního pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách. Nároky těchto pojištěnců, odpovídající zákonným nárokům, přecházejí na Všeobecný pensijní ústav a jejich další nároky, přesahující tyto nároky zákonné, budou i nadále plně zajištěny u příplatkových ústavů, jimž bude také odevzdáno zbývající jmění likvidujících náhradních ústavů, jež přesahuje úhradu, která se vydá Všeobecnému pensijnímu ústavu pro krytí zákonných nároků.

Rovněž je nepravda, že se zhoršují podmínky pro přiznání starobního důchodu. Stačí porovnati dřívější předpisy s předpisy o starobním důchodu v národním pojištění, aby bylo hned zřejmé, že tyto nové předpisy jsou pro pojištěnce výhodnější, a to i pro soukromé zaměstnance, neboť jim umožňuje přiznání starobního důchodu i v těch případech, kdy si vydělávají ještě polovinu průměrného ročního výdělku, což dříve možné nebylo. Rovněž definice invalidity je příznivější pro soukromé zaměstnance, než tomu bylo dosud. Dříve se vyžadovala úplná nezpůsobilost, t. j. 100% nezpůsobilost, aby mohl býti soukromému zaměstnanci přiznán invalidní důchod. Podle národního pojištění přízná se mu však tento důchod již tehdy, jestliže si soukromý zaměstnanec pro nepříznivý zdravotní stav nevydělá ani polovinu svého průměrného ročního výdělku. Argumentovalo se též, že se už nebude v národním pojištění přiznávati starobní důchod po 40 letech pojištění, jak tomu bylo dosud v pensijním pojištění. Zde třeba říci, že změna, která zde nastává v sektoru soukromozaměstnaneckém, týká se jen několika desítek pojištěnců, kteří si ze svých soukromých prostředků mohli dovoliti zakoupiti pojistná léta, neboť jinak by jim důchod nemohl býti ještě přiznán, protože od počátku účinnosti pensijního zákona, t. j. od 1. ledna 1909, neuplynulo do dnešního dne těch 40 let. Přiznávati starobní důchod všeobecně před 60. rokem věku pojištěnce vedlo by k podstatnému snížení výše těchto starobních důchodů. Myslím, že takovíto pojištěnci mají dnes, kdy je potřebí každé schopné síly, málo chuti jíti do pense a že se naopak na svém úseku rádi zúčastní budování republiky.

Závěrem k tomu chtěl bych zdůraznit: Zaměstnanci nemají důvodu obávat se národního pojištění; jejich nabytá práva zůstávají nejen nedotčena a uchována, nýbrž budou podstatně rozšířena.

Pokud jde o důchody vdovské, zde národní pojištění spravedlivě upravuje podmínky pro přiznání vdovského důchodu tam, kde jde o vdovy zcela zdravé, mladé a bezdětné, kterým přiznává důchod jen po dobu jednoho roku od smrti živitele.

Z toho, co jsem ve stručnosti uvedl, je zřejmé, že se reakce snažila. aby v očích zaměstnanců zdiskreditovala národní pojištění a postavila jednotlivé vrstvy pracujících, ať dělníků čí úředníků, po starém způsobu zase proti sobě a tak těžila pro sebe a pro své temné cíle z roztříštěnosti pracujícího lidu, jehož zájmy jsou zcela shodné. Při tom zamlčela, že národní pojištění přináší tolik nových dávek a že dosavadní dávky zlepšuje nejen v podmínkách, ale zejména ve výši nároků. Ostatně naše národní pojištění bude si spravovati sám pracující lid a podle vzestupu našich hospodářských poměrů bude si moci toto svoje pojištění i nadále zlepšovat tak, jak to bude odpovídati jeho sociální potřebě a jeho tužbám.

Dnešní slavnostní okamžiky, kdy projednáváme a uzákoníme národní pojištění také pro pracující inteligenci, jsou příležitostí pro naše vzdělance, aby se nad tímto skutkem hluboce zamyslili a porovnávali:

Starý kapitalistický režim a jeho představitelé se stále oháněli inteligencí, zneužívali jí pro své utlačovatelské a kořistnické cíle, ale opravdu zabezpečit ji nedovedli a nechtěli.

Teprve lidově demokratický režim, který byl reakcí soustavně před inteligencí pomlouván a kreslen tak, jakoby inteligenci neměl co dobrého říci a přinésti, ji trvale sociálně zajišťuje. A nejen to. Lidově demokratický režim ukazuje naší inteligenci perspektivy, o jakých nikdy ani nesnila. Po boku ostatních pracujících, s nimi srostlá, za svou práci po zásluze odměněná a sociálně zabezpečená nastoupí naše skvělá inteligence na všech úsecích s ještě větším nadšením do velkých budovatelských úkolů, které jí republika ukládá a které vzorně a čestně splní. Z inteligence, kterou nepřítel stavěl proti novému režimu a o níž doufal, že bude brzdou v úsilí našeho lidu, stává se naopak jeden z hlavních pilířů nové republiky.

Národní pojištění patří mezi největší činy naší nové sociální politiky. S konečnou platností odstraňuje obavy všech pracujících vrstev před stářím a risiky z práce, přinese klid a spokojenost rodinám. Lidově demokratická republika se tímto zákonem odměňuje všem, kteří v době své aktivity pomáhali vytvářet svou prací, ať fysickou či duševní, předpoklady pro hospodářský, sociální, zdravotní a kulturní vzestup všech vrstev národa.

Život našich pracujících půjde nyní ve znamení ještě větších pracovních výsledků, bude u každého jednotlivce mnohem větším přínosem pro celek, přinese více i soukromého štěstí, bude vůbec důstojnější, dokonalejší, prostě mnohem bohatší.

Naše lidově demokratická republika uskutečňujíc národní pojištění stává se příkladnou zemí v boji za zvýšení životní úrovně a za zabezpečení pracujících. Národní pojištění zajišťuje jí lepší hospodářskou a sociální stabilitu a posílí náš nový režim.

Naše národní pojištění je i těžkou ranou mezinárodní reakci a kapitalistickým zotročovatelům národů. Ukazuje milionovým masám v kapitalistickém světě, jakých vítězství může již za krátkou dobu dosáhnout lid, který se zbavil kapitalistů, stal se pánem ve svém státě a buduje nové, lepší řády.

Národní pojištění je zdrcující odpovědí našeho svobodného lidu na adresu těch venku, kteří nás nenávidí a pomlouvají, poněvadž jsme jim v únoru zkřížili jejich temné plány, poněvadž jdeme jiným směrem, než jaký nám chtěli nadiktovat. Svobodný český a slovenský lid opět jednou v dějinách ukazuje ostatním národům cestu. Přejeme tomuto našemu lidu, aby z dobrodiní národního pojištění čerpal sílu do další veliké práce, k dalším slavným vítězstvím. (Potlesk.)

Místopředseda dr Chytil: K faktické poznámce se přihlásil pan posl. Vodička. Dávám mu slovo.

Posl. Vodička: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Legionáři, českoslovenští rudoarmějci z prvé světové války a všichni příslušníci druhého odboje s velkou vděčností a uspokojením budou dnes přijímat uzákonění této osnovy. Konečně po třiceti letech dočkali se dne ti dělníci, soukromí zaměstnanci a vdovy po těchto legionářích - rudoarmějcích, kterým ve smyslu legionářského zákona byla sice léta započítána, ale ani jedna vláda minulé republiky neřešila tuto diskriminaci mezi legionáři - státními a veřejnými zaměstnanci a mezi legionáři - dělníky a soukromými zaměstnanci. A zde je třeba zdůrazniti, že to byla teprve vláda obrozené Národní fronty, která s celou vážností napravuje tyto křivdy, napáchané vládami prvé republiky, vládami ovládanými agrárníky a finančními kruhy. Tento zákon řeší také všechny nároky zahraničních vojáků, osvobozených politických vězňů a pozůstalých po obětech nacismu a ostatních účastníků druhého odboje, jež vyplývají ze zákona čís. 255, čímž lidově demokratická republika uvádí v čin velké sociální dílo pro ty, kteří se v boji proti okupantům osvědčili a přinesli pro svobodu národa a samostatnost svého státu značné oběti.

Jako místopředseda Československé obce legionářské a Svazu osvobozených politických vězňů a pozůstalých po obětech nacismu pronáším s tohoto místa projev díků a vděčnosti Gottwaldově vládě obrozené Národní fronty za tento její velký čin pro všechny příslušníky prvého a druhého odboje, za toto veliké dílo pro ty, kteří ve chvílích pro národ nejtěžších dovedli za tento národ bojovat a pro jeho samostatnost přinášet největší oběti, jako je život, zdraví a svoboda. Tlumočím zde jménem všech odbojových složek slib, že my, účastníci prvého a druhého odboje budeme všemi silami Gottwaldovu vládu podporovati a že se plně zapojíme do budovatelského programu předsedy vlády Klementa Gottwalda. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (přejímajíc předsednictví): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu generálnímu zpravodaji za výbor soc.-zdravotnický posl. dr Burešovi.

Gen. zpravodaj posl. dr Bureš: Vzdávám se slova. Dávám slovo k doslovu generálnímu zpravodaji za výbor rozpočtový posl. Skaunicovi.

Gen. zpravodaj posl. Skaunic: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Gen. zpravodaj posl. dr Bureš: Paní a pánové!

V zájmu úplného zachycení všech chorob z povolání doporučuji tento dodatek k příloze k § 78:

Přidává se nová položka 35 do rubriky "nemoc z povolání", text: "rozedma plic foukačů skla". - Do rubriky "Podniky pojištěné pro případ úrazu" text: "podniky pro výrobu, opracování a zpracování skla".

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Má pan zpravodaj posl. Skaunic ještě další?

Gen. zpravodaj posl. Skaunic: V § 3 chybí titulek "Zaměstnanci".

V § 71, odst. 5, ve čtvrté větě: "Je-li roční průměr zvyšovacích základů za posledních 10 kalendářních let..." se nahrazuje slovo "zvyšovacích" slovem "vyměřovacích".

V § 55, písm. b) doporučuji škrtnout ve třetí větě celé závětí, začínající slovy "jen proto" a končící slovem "pojistného"" takže tato věta bude správně zníti: "To platí tenkráte, bylo-li pojistné vyměřeno dodatečně".

Textace v osnově zákona byla převzata z původního textu starších ustanovení, je zbytečná a nadto by mohla vést k mylným výkladům.

Dále doporučuji napraviti tiskové nedopatření a doplniti 1. odstavec § 259 další větou tohoto znění:

"Od poplatků a dávek jsou rovněž osvobozeny dary a věnování, právní jednání, písemnosti a knihovní zápisy, jichž je třeba k jejich provedení, pokud byly učiněny dosavadním nositelům veřejnoprávního sociálního pojištění pro účely národního pojištění nebo přímo Ústřední národní pojišťovně."

Některé korporace hodlají vzhledem k novým formám jednotného provádění léčebné péče věnovat národnímu pojištění svá dosavadní zařízení, a to bez náhrady. Bude jen moudré, když citované doplnění odst. 1, § 259 bude přijato, neboť prakticky znamená jednak umožnění takovéhoto věnování a na straně druhé značné úspory státu, který tak bude zbaven povinnosti poskytovati náhradu.

V § 267, odst. 3 je nesprávná citace "§ 20, odst. 5"; správně má býti "§ 71, odst. 5".

V § 270, odst. 1, písm. b) ve druhé řádce za citací písm. c) přijde místo čárky slovo "nebo" a za písm. d) přijde čárka.

To jsou všechny změny a doplňky. Doporučuji jménem rozpočtového výboru jejich přijetí.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 8 částí, 2 oddíly části prvé, 4 oddíly části druhé, 5 oddílů částí čtvrté, 4 oddíly části páté, 4 oddíly části sedmé, 4 oddíly části osmé, 280 paragrafů, nadpisy částí, nadpisy oddílů a pododdílů, nadpisy paragrafů. přílohu k § 78, přehled zákona, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové. Není námitek? (Nebyly.)

Míním dát hlasovati takto:

Nejprve o části prvé (všeobecná ustanovení) mající 24 paragrafů ve 2 oddílech (osobní rozsah pojištění a povinné pojištění); pak bychom hlasovali o části druhé (dávky z pojištění), a to o § 25 a 1. oddílu této části (dávky nemocenského pojištění); pak o 2. oddílu této části (dávky důchodového pojištění) a pak najednou o 3. a 4. oddílu této části (všeobecná péče o pojištěnce a rodinné příslušníky a všeobecná ustanovení o dávkách z pojištění).

Poté budeme hlasovati o 3. části osnovy, jednající o úhradě.

Čtvrtá část, obsahující důchodové pojištění horníků, důchodové pojištění redaktorů, důchodové připojištění, pojištění na podkladě dobrovolnosti a zajištění dávek nepojištěným osobám, bude odhlasována najednou.

Poté bychom hlasovali o části páté (organisace a hospodaření národního pojištění), o části šesté (dozor nad prováděním národního pojištění) a nato o části sedmé (řízení a ustanovení trestní) a osmé (přechodná a závěrečná ustanovení).

Pak dojde k hlasování o nadpisech částí, nadpisech oddílů a pododdílů, nadpisech paragrafů, o příloze k § 78, o přehledu zákona, o nadpisu zákona a úvodní formuli


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP