Sjednotené národné poistenie, i keď
pri rysujúcej sa hospodárskej svetovej depresii
bude nás nútiť počítať triezvo,
aby sme prípadne nemuseli siahať na podstatu národného
dôchodku, svojimi nedoziernymi zdravými výsledkami
vyváži každú počiatočnú
obeť. Lebo zdravý národ, o ktorého príslušníkov
bude odteraz postarané spravodlivo od kolísky až
po hrob, odmení sa odplatou stonásobnou. Samozrejmá
radosť z práce rozhýbe všetky možnosti,
ktoré sú potrebné, aby sa toto veľké,
záslužné dielo vydarilo a ešte viac zdokonalilo.
Teda bez obáv do tohto priekopníckeho diela. Po
hospodárskych, politických i kultúrnych premenách
v posledných týždňoch národné
poistenie, ktoré zapadá do rámca znárodnenia
a plánovania, musí sa stať skutočným
zavŕšením poctivých snáh obrodiť
a ozdraviť našu spoločnosť.
Storočnica meru ôsmeho roku sa nám pritom
zdá priam symbolickým aktom, že potomkovia
bývalých poddaných v československom
parlamente lámu okovy sociálnych rozdielov.
Panie a páni, keď máme tú česť,
že odovzdávame národu národné
poistenie, môžeme si želať jediné,
aby čím skorej plne slúžilo svojej vznešenej
sociálnej úlohe, aby čim pevnejšie povzbudilo,
sbratalo i zocelilo mohutné šíky tých,
ktorí svojou usilovnosťou a zdravým elánom
neprestanú byť večnými piliermi ľudovo-demokratickej
a sociálne spravodlivej Československej republiky.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Dalším
řečníkem je pan posl. Cígler.
Dávám mu slovo.
Posl. Cígler: Paní a pánové!
Včera naznačil s tohoto místa kolega posl.
Tymeš, že národní pojištění
je výsledkem dlouhých desetiletých zápasů
dělnické třídy. Kdybychom si nechali
defilovat před očima všechny ty pracovníky,
kteří v minulosti kladli základy k tomuto
velikému dílu, bylo by to mnoho rázovitých
a charakteristických postav. U příležitosti
projednávání tohoto zákona, zákona
o národním pojištění, vzpomněl
jsem si na dobu, kdy jako odborový tajemník Jednotného
svazu soukromých zaměstnanců jsem měl
velmi mnoho co činit s pensijním pojištěním
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách. Toto pojištění bylo nerozlučně
spjato s jednou z těch velikých postav, které
pro uskutečnění sociálního
pojištění pracovaly. Byl to tragicky zahynulý
generální tajemník Jednotného svazu
soukromých zaměstnanců, posl. Robert Klein.
Byl to muž, který se v naší prvé
republice všemožně přičiňoval,
aby rozšířil pensijní pojistnou povinnost
na co možno největší okruh osob a aby
zejména nižší kategorie soukromých
zaměstnanců byly do zákona o pensijním
pojištění zahrnuty. Narážel velmi
často na velké překážky. Vznikalo
mnoho sporů a zejména u t. zv. hraničních
kategorií, které se marně snažily dosíci
pensijní pojistné povinnosti podle zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců. Vznikaly leckdy kuriosní případy,
zejména v kovoprůmyslu, kdy určité
kategorie dosáhly pak nakonec zařazení do
pensijního pojištění, ale bylo jim zase
upíráno právo na výhody zákona
o soukromých zaměstnancích. Jsou známy
dlouhé spory u Nejvyššího správního
soudu v záležitostech rýsovačů
a kontrolorů, zástupců dílovedoucích
a jiných. Dělnické kategorie pak byly vesměs
odkázány na méně výhodné
sociální pojištění, takže
vznikaly těžké křivdy a nespravedlnosti,
neboť ti, kteří nejtíže pracovali,
byli nejhůře zabezpečeni proti risiku ztráty
své pracovní schopnosti.
Kdyby dnes Robert Klein mohl zde býti přítomen,
měl by ze zákona, který uskutečňujeme,
jistě velikou a upřímnou radost. Zjistil
by, že jeho průkopnická práce je korunována
vrcholným dílem sociálního zabezpečení
národa, o jakém se dřívějším
generacím ani nesnilo.
Vláda Klementa Gottwalda navrhuje k uskutečnění
tímto zákonem veliké dílo sociálně-revolučního
charakteru. V tomto národním pojištění
nebude nyní žádných rozdílů
mezi vrstvou úřednickou a dělnickou, zmizí
rozdíly v sociálním zabezpečení
pro případy nemoci, stáří,
invalidity i smrti živitele. Odpadnou také rozdíly
ve výši dávek jak nemocenského, tak
i důchodového pojištění a při
stejné mzdě a stejné době pojištění
bude mít dělník i úředník
stejné dávky a stejný důchod. Jestliže
sociální důchody, které budou vypláceny
přestárlým invalidům a vdovám
ze sektoru osob samostatně hospodařících
od 1. 10. 1948, jsou nižší, je to pochopitelné,
neboť u těchto osob odpadá čekací
doba, která hrála v jednotlivých případech
někdy i tragickou roli. Nebyla-li dříve splněna
u kteréhokoli z pojišťovacích zákonů
čekací doba, byť by bylo scházelo několik
dnů, nebylo nároků na důchod, i když
byl pojištěnec řádně pojištěn.
Považuji za veliké plus tohoto zákona, že
nejenom zvyšuje niveau pro fysicky pracující
kategorie, ale že přitom nejenom zachovává,
ale velmi dobře hodnotí onu pojistnou dobu, kterou
soukromí zaměstnanci absolvovali podle zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců. V naší veřejnosti
se nesprávně a nepravdivě tradovalo, že
soukromí zaměstnanci, úředníci,
mají být tímto pojištěním
nějak zkráceni. Zákon nepřipouští
takovou možnost a valorisuje pojištění
soukromých zaměstnanců stejnou procentní
sazbou, takže jakékoli poškození je zde
vyloučeno.
Při úpravě důchodů napadlých
v pensijním pojištění byly plně
respektovány dosavadní zvláštní
výhody pensijního pojištění.
Finanční dosah tohoto zvýšení
je toho druhu, že prakticky představuje dodatečné
započtení pojistné doby o 12-20 roků
a hodnota tohoto zvýšení u jednotlivých
důchodů, t. j. částka, kterou by důchodce
musel složit, kdyby si z vlastních prostředků
chtěl zvýšit vyplácený důchod
na tuto úroveň, činila by v jednom případě
60-150 tisíc Kčs.
Osnova o národním pojištění se
velmi dobře vyrovnala s otázkou starodůchodců.
Mám jeden takový konkrétní případ:
Důchodce, který byl v roce 1919 uznán důchodcem
a přiznán mu důchod měsíční
částkou 47 korun, dosáhl pak pozdějšími
novelami zvýšení až na 1.101 korunu. V
národním pojištění se zvýší
jeho důchod ještě o dalších 40%
na 1.541 Kčs měsíčně, takže
bude 33krát vyšší než byla původní
v r. 1919 vyplácená sazba. Je-li tento důchodce
ženat, obdrží jeho manželka od 1. října
1948 ještě svůj starobní důchod
měsíčně 500 Kčs, takže
úhrnný důchod tohoto starodůchodce
bude činit 2.041 Kčs, t. j. 43krát více,
než dostával v r. 1919.
Mohl bych uvést ještě mnoho takových
konkretních případů, kdy starodůchodci
budou mít pensi zvýšenu tak, aby mohli skutečně
žít jako lidé. Půjde o mnohonásobky
jejich dřívějších nepatrných
důchodů, jen nedostatečně zvyšovaných
dřívějšími novelami a částečnými
úpravami starodůchodů.
Kdyby zákon o národním pojištění
neměl žádné jiné klady, již
ta skutečnost, jak velkoryse je v něm řešena
otázka valorisace vyplácených důchodů,
by z něho učinila zákon, za který
budou tisíce důchodců vděčni.
Já považuji tuto jeho kladnou stránku za jednu
z nejvýznamnějších. Měli jsme
případy starých důchodců a
vdovských rent, které nebyly ani k smrti ani k životu.
Zákon o národním pojištění
činí definitivní konec výplatě
těchto nedostatečných částek
a poskytne mnoha starým lidem opět vědomí
lidské důstojnosti.
O ostatních jeho kladech bylo zde v rozpravě mnoho
hovořeno. Bylo by jen opakováním se o nich
šířit. Domnívám se nakonec, že
ústavodárné Národní shromáždění
před ukončením své činností
tímto zákonem poskytne našemu pracujícímu
lidu velikou sociálně-politickou hodnotu.
Pan ministr sociální péče se zmínil
ve svém průvodním projevu o tom, že
pracující lid si dává sám tolik,
kolik si může dát a kolik poměry dovolí,
aby pro tento účel z celkového národního
důchodu oddisponoval. Jsem přesvědčen,
že všechen náš pracující lid
smysl těchto slov pochopí a že jeho pracovní
úsilí bude toho druhu, aby zákon o národním
pojištění byl nejen v plném rozsahu
udržen, ale aby byl v budoucnosti ještě zlepšován.
Stane se tak jedním ze základních kamenů
rodící se naší nové socialistické
společnosti. (Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Dalším
řečníkem je pan posl. Václav David.
Uděluji mu slovo.
Posl. Václav David: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dnešní rozhodnutí sněmovny o uskutečnění
národního pojištění pro všechny
pracující vrstvy našeho národa je významným
přínosem i pro příslušníky
svobodných povolání. V kapitalistickém
společenském řádu nebylo a ani nemohlo
býti pamatováno na zabezpečení příslušníků
těchto vrstev v nemoci, stáří, invaliditě
a v případě úmrtí. Tehdejší
zákonodárce záměrně stavěl
přehrady mezi jednotlivými vrstvami pracujících.
Proto bylo zvláštní pojištění
pro úředníky, zvláštní
pro dělníky a nebylo zcela žádné
pro ostatní pracující, ať už živnostníky,
řemeslníky, obchodníky, zemědělce
či příslušníky svobodných
povolání, jako na př. lékaře,
advokáty, notáře, výtvarníky
a pod. I sociální pojištění posluhovalo
zde jako politický instrument k tříštění
jednoty pracujících měst a venkova, i toto
pojištění sloužilo k usnadnění
ovládání pracujících, k oslabení
jejich mocensko-politického vlivu a tím k udržení
třídní nadvlády.
Politický a hospodářský vývoj
již po první světové válce jasně
ukázal, že i tyto vrstvy mají zájem
na uskutečnění vlastního sociálního
zabezpečení. Tehdejší vládnoucí
třída však nesplnila svých povinností.
Vzpomeňme jen tehdejšího zákona č.
148 z r. 1925 o pojištění osob samostatně
hospodařících pro případ invalidity
a stáří, který byl mrtvě narozeným
dítětem, nikdy proveden nebyl a zůstal jen
na papíře.
Jak jinak postupujeme nyní v naší lidově
demokratické republice. Košický program říká:
"Příslušníci naší inteligence,
pokud se v dobách zkoušky nezpronevěřili
svému národu, jsou povoláni hráti
významnou roli při výstavbě nového
života v osvobozené vlasti. Vláda se bude starat,
aby naší čestné a schopné inteligenci
byl otevřen přístup do veřejných
i soukromých služeb bez stranické a jiné
protekce a zabezpečena jejich výkonům odpovídající
životní úroveň. Vláda se bude
starat, aby všichni pracující byli zabezpečeni
pro případ nezaměstnanosti, nemoci, úrazu,
invalidity i staroby a aby tato péče byla postupně
rozšířena i na osoby samostatně činné,
pokud nemají svých existenčních možností."
Tyto zásady, proklamované v košickém
vládním programu, postupně uskutečňujeme
a účinnost zákona neodkládáme
na neurčito, nýbrž působnost zákona
vztahuje se současně na všechny pojištěnce
bez rozdílu. Nejen to, ale těm, kteří
pojištění býti nemohli, ač vykonávali
práce, které by byly zakládaly pojistnou
povinnost, kdyby zákon byl býval v platnosti, poskytujeme
bez předchozího placení pojistného
a bez průtahu sociální důchody, t.
j. přestárlým a invalidům, pokud jsou
potřební. Stejně tak vdovám. Dnešní
zákonodárce napravuje tak křivdy, spáchané
dřívějším režimem na příslušnících
samostatně hospodařících a svobodných
povolání, pro něž sice dřívější
režim zákon slavnostně a formálně
vyhlásil, jeho splnění však prakticky
znemožnil.
Všem nám jsou známy často i tragické
případy sociálního sestupu a zbídačování
těchto vrstev v případě úmrtí
živitele rodiny, v případě invalidity
nebo stáří. Teprve dnes poskytujeme i těmto
vrstvám sociální stabilitu i v těchto
životních risikách a odstraňujeme nedůstojné
živoření a odkázanost na charitativní
výpomoc příbuzných nebo stavovských
organisací a jiných spolků. Stačí
vzpomenout na příklad vdov po lékařích,
na které se až do nedávna vybíralo.
Lidově demokratický stát oceňuje práci
a její význam v budovatelském úsilí,
zajišťuje příslušníkům
svobodných povolání nejen spravedlivou odměnu
za jejich práci, ale poskytuje jim i sociální
bezpečnost tehdy, nemohou-li se pro nemoc, stáří
nebo invaliditu zúčastniti práce. Tím
manifestačním způsobem zdůrazňuje
jednotu všech pracujících měst i venkova
bez rozdílu; takto zdůrazňuje, že každá
práce pro republiku, pro její rozvoj hospodářský,
sociální, zdravotní a kulturní je
uznávána, ceněna a spravedlivě odměňována.
Národní pojištění je výrazem
a uskutečněním těchto zásad.
Hlavní dávkou v národním pojištění
je důchod starobní, invalidní, vdovský
a sirotčí, důchod manželky, nárok
na výbavné a sociální důchod.
Všechny tyto důchody budou poskytovány všem
pojištěncům, tudíž i osobám
samostatně hospodařícím i příslušníkům
svobodných povolání za stejných podmínek
a za stejnou sazbu pojistného.
Na rozdíl od dřívějšího
pojištění a na rozdíl od pojištění
v jiných zemích, pokud je tam zavedeno a pokud se
vztahuje na osoby samostatně hospodařící,
nezávisí výše důchodu jen na
délce pojištění, jen na tom, kolik kdo
do pojištění zaplatí.
Národní pojištění nebude poskytovati
důchody sotva postačující k holé
existenci, nýbrž důchody v takové výši,
která umožní vcelku zachovati dosaženou
životní úroveň. To je zásadní
odklon od dřívějška, zdůrazněný
ještě tím, že po splnění
4leté čekací doby se vyplácí
důchod hned v takové výši, jako by byl
pojištěnec v pojištění plných
20 let. Zejména pro nové pojištěnce,
pro příslušníky svobodných povolání,
samostatně hospodařící a zemědělce
má toto ustanovení zcela mimořádný
význam.
V této souvislosti považuji za vhodné zmíniti
se o ustanovení § 269, odst. 7 osnovy. Podle tohoto
ustanovení maximalisují se důchody osob samostatně
hospodařících, které dosud nebyly
pojištěny, tak, že důchody v prvních
5 letech mohou dosáhnouti nejvýše částky
21.000 Kčs. ročně, v prvých 10 letech
nejvýše 30.000 Kčs ročně. Toto
ustanovení směřuje proti spekulaci v pojištění
u těch osob, u nichž v době poměrně
krátké po vstupu zákona v účinnost
má napadnouti důchod.
Toto ustanovení se dotýká jen osob s nejvyššími
vyměřovacími základy. Správnost
tohoto ustanovení je zřejmá z toho, že
pojištěnec, který za 4 roky by zaplatil v nejvyšší
vyměřovací základně na pojistném
celkem 48.000 Kčs, obdržel by po těchto 4 letech
důchod ve výši 42.000 Kčs ročně.
Takovýto stav by byl jistě pobídkou ke spekulaci
a ohrožoval by hospodářsko-finanční
základ pojištění.
Národní pojištění nemocenské
odstraňuje všechny dosavadní rozdíly
mezi jednotlivými druhy nemocenského pojištění
a poskytuje všem pojištěncům jednotné
dávky, a to na úrovni dosavadního nejlepšího
nemocenského pojištění, to jest pojištění
soukromých zaměstnanců.
Osnova se však neomezuje jen na poskytování
dosavadních dávek, nýbrž zavádí
nové dávky, dosavadní zlepšuje a zmírňuje
podmínky pro jejich přiznání. Přitom
se klade zvláštní důraz na věcné
dávky a preventivní léčebnou péči,
která má uchovati pojištěnce co nejdéle
pro práci.
Nemocenské pojištění nečiní
zásadně rozdílu, jak tomu bylo dosud, mezi
nároky přímých pojištěnců
a jejich rodinných příslušníků.
Všem má býti poskytováno co nejlepší
léčení, ošetření v ústavech,
sanatoriích, porodnicích a lázních,
odpovídající současnému stavu
lékařské vědy a lékařských
zařízení.
Zvláště uspokojivě byly vybaveny dávky
v mateřství, t. j. porodné ve výši
2.500 Kčs, výbavička pro dítě
a nemocenské pro rodičku po dobu 18 týdnů.
Takto významně přispívá národní
pojištění k udržení zdravého
národa.
I o osoby samostatně hospodařící bude
postaráno v případě jejich neschopnosti
v důsledku nemoci, a to poskytnutím nemocenského
počínaje 43. dnem pracovní neschopnosti,
po případě již od prvého dne
pracovní neschopnosti, měla-li za následek
zastavení podniku, kanceláře či ordinace.
Dávková část národního
pojištění nabývá účinnosti
1. října 1948 s výjimkou, že předpisy
o nemocenském pojištění osob samostatně
hospodařících nabudou účinnosti
1. ledna 1950.
Se zřetelem k daným možnostem považuji
toto opatření za správné. Okupace
zanechala i ve zdravotnictví těžké škody.
Nejen že nebylo možno doplňovati a rozšiřovati
zdravotnická zařízení a léčebné
aparáty a pod., ale nebylo ani možno řádně
je udržovati. Vysoké školy byly zavřeny,
takže počet lékařů se nejen nezvětšil,
nýbrž zmenšil jak přirozeným úbytkem,
tak persekucí okupantů.
Za této situace je služba lékařů
a zdravotnických zařízení zatížena
na nejvyšší míru. Rozšíření
této služby na nové pojištěnce
vedlo by ke zhoršení zdravotnických služeb
pro všechny. Bude proto zapotřebí co nejvyšším
úsilím překonati tyto nedostatky, aby od
1. ledna 1950 mohly býti osoby samostatně hospodařící
plně zajištěny pro případ nemoci.
A záleží na nás všech, aby se tyto
předpoklady splnily.
Z důchodového národního pojištění
je vyňata veliká skupina pracujících.
Jsou to zaměstnanci státu a svazků územní
samosprávy, jestliže mají zaručeny normální
pensijní nároky. Toto vynětí z důchodového
pojištění se stalo na výslovné
přání těchto zaměstnaneckých
vrstev. Pro tyto veřejné zaměstnance platí
tedy jiné pensijní zaopatření než
pro ostatní pracující. I toto opatření
je důkazem, že nový režim respektuje přání
jedné kategorie zaměstnanecké a nechce ji
poškodit.