Proto zákon o národním pojištění
znamená stejně význačný mezník
v boji žen za zrovnoprávnění politické,
hospodářské a sociální, jako
v boji pracujícího lidu za právo na práci
a z toho nutně plynoucí právo na zabezpečení
v případě nemožnosti pracovní,
ať již v důsledku nemocí, invalidity nebo
stáří, nebo proto, že stát nemá
možnost splniti svůj závazek vůči
pracujícím, t. j. dáti jim práci o
čemž jsme ovšem přesvědčeni,
že u nás nikdy nebude.
Zákon o národním pojištění
přináší ženám důsledně
stejná práva s muži a přihlíží
plně k zvláštnímu úkolu ženy
- roditelky příštích pokolení.
Všem ženám bez rozdílu, ať jde o
ženy zaměstnané, samostatně hospodařící,
nebo manželky nebo jiné rodinné příslušnice
zaměstnanců, přísluší
lékařské ošetření, případně
ošetření v porodnici, sanatoriu a pod. v případě
porodu. Dobrodiní lékařského dozoru
v těhotenství, v porodu, za případné
účasti lékaře bude v budoucnosti požívati
nově asi 90 tisíc rodících a to převážně
těch, které věnovaly s hlediska zdravotního
nejmenší pozornost porodu, žen ze zemědělství.
Celkem se počítá, že v národním
pojištění bude zachyceno asi 280 tisíc
porodů ročně. Tyto rodičky dostanou
kromě lékařského ošetření
nebo porodní asistentky peněžitou dávku
ve výši 2.500 Kčs, která jim má
umožnit nákup nejnutnějších potřeb
pro novorozeně kromě výbavičky. Tyto
peněžité dávky si vyžádají
náklad v prvních letech pojištění
u zaměstnanců, ať zaměstnankyň
nebo rodinných příslušnic zaměstnanců
asi 460 milionů, u osob samostatně hospodařících
asi 220 milionů, tedy celkem asi 680 milionů Kčs
bude na penězích rozděleno mezi rodičky.
Kromě toho má každá rodička nárok
na výbavičku, ne sice v přepychovém
provedení, ale v kvalitním a celkem dostačujícím.
Celkový náklad na výbavičky se odhaduje
na 170 mil. Kčs. Žena, která bude v důsledku
mateřství upoutána na lůžko nebo
bude v ústavním ošetření, pokud
bude míti alespoň jedno dítě, bude
míti kromě toho nárok na výpomoc v
rodině nebo na peněžitou náhradu za
tuto sílu. Tím zajišťujeme matkám,
že nemusí předčasně vstávati
a obstarávati domácnost. Ženy zaměstnankyně
budou míti kromě toho nárok na peněžitou
náhradu ušlého výdělku, a to
ne, jak tomu bylo dosud, 6 neděl před porodem a
6 neděl po porodu, nýbrž plných 18 neděl
obmykajících porod. Tedy podpůrčí
doba se prodlužuje tak, aby i zaměstnané ženě
byla dána možnost vypiplati novorozeně z nejhoršího.
Kromě toho je zde ustanovení, že tato lhůta,
obmykající den porodu, neobírá pojištěnku
o podpůrčí dobu, jako tomu bylo dosud, když
se stalo, že porod byl dříve, než se předpokládalo.
Až dosud měly zaměstnané ženy nárok
na nemocenské po porodu pouze 6 týdnů, bez
ohledu na to, zdali 6 neděl před porodem vyčerpaly
či nikoliv. Zákon o národním pojištění
však dává možnost vyčerpati případně
celou dobu 18 týdnů i po porodu. Náklad na
tuto peněžitou dávku se odhaduje na 250 mil.
ročně. Vcelku tedy bude ženám vyplaceno
na porodném, výbavičkách a náhradě
ušlých výdělků 1.100 mil. Kčs.
V této částce není zahrnut náklad
na lékaře, porodní asistentky a ústavní
ošetření. Tato částka sama mluví,
co přinese zákon o národním pojištění
ženám - matkám a co tím vykoná
jen pro budoucí generace našeho státu.
Naše ženy nebudou se napříště
muset bát přivést děti na svět,
neboť zákon o národním pojištění
spolu s dobrou mzdovou politikou - rodinné přídavky,
které představují sociální
složku mezd a platů - dávají každé
ženě a jejímu dítěti možnost
stejného vstupu do života. Jednotná dávka
v mateřství nám symbolizuje, že stát
si váží každého novorozeněte,
každé rodičky stejně. Zákon o
národním pojištění umožní
velkorysým způsobem snížiti kojeneckou
úmrtnost, která budila u nás tolik vážných
obav.
Dále bych chtěla poukázati ještě
na další důležitou novinku v zákoně
o národním pojištění, která
přináší uskutečnění
dávného požadavku našich žen. Zákon
o národním pojištění totiž
prvně prakticky oceňuje každodenní dřinu
naších žen v domácnostech, žen které
vychovávají našemu národu budoucí
generace. Zákon o národním pojištění
dává manželkám nejen rovnocenné
právo na lékařské ošetření,
ústavní péči atd. jako jejich manželům,
nýbrž jde podstatně dále. Vyjadřuje
skutečnost, že těžká práce
našich maminek, vychovávajících někdy
hezkou řádku dětí, je rovnocenná
každé jiné výdělečně
prací, i když za ni naše maminky nejsou placeny.
Nárok na výpomoc v rodině nebo peněžitou
dávku místo této výpomoci bude míti
každá žena, která obstarává
domácnost a pečuje alespoň o jedno dítě.
Stane-li se žena, která obstarávala domácnost,
v budoucnosti trvale neschopnou vykonávati tuto práci,
dostane svůj vlastní důchod invalidní,
který jí umožní, aby si za sebe mohla
opatřiti náhradu a rodina tím netrpěla.
Vždyť víme, jak to vypadalo v domácnostech,
kde byla matka trvale upoutána na lůžko. I
ten nejlepší manžel toho měl za rok dost
a žena nesla svou nemoc tím hůře, neboť
si uvědomovala, jak svou nemohoucností rodinu zatěžuje.
A to vše nemohlo přispívati k rodinnému
klidu. Bude-li takováto žena zajištěna
svým důchodem, bude se jí těžký
osud mnohem lépe snášet. I žena, pracující
celý život v domácnosti, bude napříště
moci jíti také alespoň v 65 letech na jakousi
penzi. Až dosud musela žena v domácnosti pracovati
až do konce svého života, ba někdy na
stará kolena ještě více, když penze
manžela byla nedostatečná. Tyto ženy budou
si moci nyní ve stáří dát udělat
alespoň nejhrubší práce v domácnosti.
A tu bych chtěla zdůrazniti mravní význam
těchto dávek. Tyto dávky se dávají
náhradou za ztracenou schopnost, jsou tedy odměnou
za pracovní příspěvek, který
přinášejí naše ženy - hospodyně.
Je to poprvé v dějinách Československé
republiky, že je uznána jejich namáhavá
práce. A poněvadž tyto důchody budou
vyměřeny stejně, ať jde o manželku
chudého dělníka nebo živnostníka,
advokáta a pod., chci poukázati na jejich význam
sociálně -politický. Žena - vychovatelka
děti je prostě stejně hodnocena, ať
pochází z té či oné sociální
vrstvy. Je to další důležitý kámen
ve výstavbě našeho lidově demokratického
řádu, další veliký krok k socialismu.
Ještě v jedné věci přináší
zákon o národním pojištění
uskutečnění starého požadavku
našich pokrokových žen, se kterým nemohly
proraziti v první republice a který by se bylo stěží
podařilo uvésti ve skutek, nebýt únorových
událostí. Je to názor na družku. Zákon
zrovnoprávňuje za určitých předpokladů
družky s manželkami. Je známa řada bolestných
případů, kdy družka strávila
se svým druhem řadu let života, mnohdy odchovala
mnoho dětí a v případě jeho
úmrtí zůstávala opuštěna
a bez jakéhokoliv zaopatření. Někdy
sňatek nebyl uzavírán z důvodů
zásadních, někdy to byly důvody formální
a v řadě případů ti dva nepřikládali
formalitě sňatku žádnou důležitost,
ba dokonce někdy i úplně časem na
to zapomněli, a v případě smrti živitele
bylo zle. A ve většině případů
žena - matka ve stáří zůstávala
na milost a nemilost buď chudinské péče
nebo svých dětí. Tuto křivdu zákon
o národním pojištění odstraňuje.
v nemocenském pojištění klade mírnější
podmínky, v důchodovém pak přísnější,
které družka musí splnit. Kromě splnění
těchto požadavků našich žen přináší
jim zákon ještě řadu dalších
drobných zlepšení, jako je dělení
vdovských důchodů mezi rozloučenou
manželku a vdovu, při čemž ženě,
která pečuje alespoň o jedno dítě,
bude vyplácen vdovský důchod celý,
tedy v řadě případů budou po
zemřelém pojištěnci vypláceny
i dva plně vdovské důchody.
V jednom směru je zákon přísnější,
a já myslím, že také plným právem.
Bere důchod vdově už po jednom roce po smrti
manžela, když je mladá, když nežila
v manželství alespoň 15 let, je zdravá
a nemá děti. Vycházíme zde ze zásady,
že taková žena se má živit svou prací.
Ještě o jednom požadavku našich žen
bych se chtěla zmínit. Je to snížení
věkové hranice pro nápad starobního
důchodu, alespoň u zaměstnaných matek,
neboť ty vlastně celý život vykonávají
dvojí povolání. Naše ženy jsou
si však vědomy velmi dobře toho, co jim zákon
o národním pojištění, který
není samozřejmostí, dává, a
že splnění tohoto požadavku bude možné,
jak to ve svých projevech o národním pojištění
říká místopředseda vlády
a předseda ÚRO soudr. Zápotocký:
"Až si na to vyděláme." Proto, aby
i tento požadavek, snížení věkové
hraníce, mohl býti splněn v budoucnosti,
zapojí se naše ženy plně do budovatelského
díla vlády Klementa Gottwalda, jemuž
děkují za prozíravé vedení
politiky, neboť jen dík této politice, dočkaly
se dnešního dne splnění tolika svých
cílů. Slibují, že se vynasnaží
svou prací, aby program jeho vlády byl co nejdříve
uskutečněn. Naše ženy jsou si vědomy
toho, že nová sociální politika vzešla
z lidově demokratického režimu, který
může dát tyto veliké vymoženosti.
Tímto krásným cílem nové lidově
demokratické republiky dokážeme, že naše
cesta k socialismu povede k tomu, že u nás nebude
už chudáků a žebráků a sociální
politika bude sloužit především zdraví
člověka jako nejcennějšího statku.
Naše ženy z celého srdce děkují
nové vládě Klementa Gottwalda a pomohou
ze všech svých sil k budování a zajištění
lepší a šťastnější budoucností
všeho pracujícího lidu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávám slovo ďalšiemu
rečníkovi, pánu posl. Kovářovi.
Posl. Kovář: Zákon o národním
pojištění má za úkol zlepšiti
a rozšířiti sociální pojištění
na všechny pracující vrstvy v našem státě.
Budou tedy účastni tohoto pojištění
nejen zaměstnanci, ale i osoby samostatně výdělečně
činné a jejich spolupracující členové
rodiny. Dostane se tedy konečně výhod sociálního
pojištění i osobám samostatně
činným v zemědělství a jejich
rodinným příslušníkům,
tedy velké pracující skupině v našem
státě, která dosud pojištěna
nebyla a na kterou dřívější režimy
zapomínaly. Důchody sociálního pojištění
i ošetření v nemoci se rozšíří
na náš venkov, který svou prací a životní
úrovní se čestně řadí
k námezdně pracujícím v městech
i na venkově.
Předpokladem povinného pojištění
zemědělce je, aby byl osobně činný
ve svém podniku. Pojištění podléhají
též spolupracující členové
rodiny (rodiče, tchán, tchýně, zeť,
ovdovělá snacha, družka, sourozenci a děti
starší 15 let) , žijící ve společné
domácnosti se zemědělcem, jsou-li trvale
činní v jeho podniku a nahrazuji-li jinak nezbytnou
cizí pracovní sílu. I když by se spolupracujícím
členům rodiny jinak dostalo výhod dávek
nemocenského pojištění jako rodinným
příslušníkům, přesto se
pojímají do pojištění jako samostatní
pojištěnci z toho důvodu, aby požívali
všech výhod národního pojištění,
zejména důchodového. Pojištění
ovšem budou podléhati pouze ti spolupracující
členové rodiny, pro které je jejich činnost
plnohodnotným povoláním.
Manželka podnikatele však nepodléhá pojištění
pro svou činnost v podniku. Platí sice i pro manželku
stejné důvody jako pro ostatní členy
rodiny, ale vzhledem k tomu, že téměř
všechny manželky jsou činny v podniku, bylo by
to velké zatížení, a proto se z pojištění
vyjímají, nehledě k tomu, že pro případ
úmrtí manžela jsou zabezpečeny důchodem
vdovským a pro případ invalidity důchodem
manželky, který jim náleží, i když
samy nejsou pojištěny.
Národní pojištění se neuskuteční
celé najednou, nýbrž postupně. Ježto
nejtíživějším problémem
zemědělců je poskytování výměnku,
zavádí se nejdříve důchodové
pojištění, které toto zatížení
ihned odstraňuje anebo alespoň snižuje, a teprve
ve druhé etapě bude zavedeno nemocenské pojištění.
Důvodem jsou ty okolnosti, že není ještě
záruk pro to, aby se osobám samostatně výdělečně
činným dostalo hodnotné léčebné
péče, a musí býti proto předem
opatřeny předpoklady, aby léčebná
péče mohla býti v plném rozsahu uskutečněna.
Tento odklad však neznamená, že snad se nemocenské
pojištění odsunuje na neurčito. V zákoně
je již přímo určen den aktivování
nemocenského pojištění samostatných,
kterým je 1. leden 1950, t. j. tedy 11/4 roku po uskutečnění
důchodového pojištění. Lze očekávati,
že do té doby bude možno učiniti nejzákladnější
opatření - zejména pokud jde o dislokaci
lékařů - tak, aby léčebná
péče o zemědělce mohla uspokojivě
fungovati.
Velmi podstatný přínos pracujícím
vrstvám našeho venkova je sociální důchod.
Tento důchod zabezpečí naše státní
občany, kteří před účinností
zákona o národním pojištění
pracovali způsobem zakládajícím povinné
pojištění, jsou-li starší 65 let,
nebo jsou-li invalidní a potřební. Stejně
bude přiznán sociální důchod
i vdovám po takovýchto osobách, jsou-li neschopné
k práci nebo starší 65 let, nebo pečují-li
alespoň o dvě děti. Nárok je vázán
na podmínku, že žadatel je osoba potřebná,
t. j. že nemá příjmy, které by
zabezpečovaly jeho výživu z vlastního
majetku nebo z jiného pramene.
Při posuzování okolnosti, zda půjde
o žadatele potřebného, nebude se přihlížeti
k výměnku, který se poskytuje ze zemědělského
hospodářství, a to do 5 ha v oblasti řepařské,
do 15 ha v oblasti pastvinářské, jestliže
se výměnkář zřekne plnění
výměnku, nejvýše do hodnoty 2/3 sociálního
důchodu. Toto opatření sleduje dvojí
účel, jednak zlepšiti životní úroveň
výměnkářů a jednak ulehčiti
hospodářům. Výměnek, který
poskytuje hospodář, je vlastně hodnotou pojištění,
které tu dosud neexistuje. Nyní, když se pojištění
zavádí, je vhodné zbaviti zemědělce
prémie, kterou v této formě platil, a je
proto logické, že je zde tato podmínka dána,
neboť jinak by byl zatížen dvakrát, jednak
pojistnou prémií a jednak výměnkem.
Výše sociálního důchodu je jednotná,
a to 8.400 Kčs ročně; tato částka
se zvyšuje na manželku o 50 %, takže manželská
dvojice obdrží celkem 12.600 Kčs ročně.
Sociální důchody budou přiznávány
nejen nyní při počátku účinnosti
zákona o národním pojištění,
ale i později, zejména do té doby, dokud
zemědělci nebudou moci získati nárok
na důchod. Očekává se, že sociální
důchod dostane více než 200.000 vysloužilých
zemědělců. Tím bude ulehčeno
právě těm nejpotřebnějším,
malým našim hospodářům.
Po čtyřech letech čekací doby budou
míti všichni samostatní nárok na všechny
dávky důchodového pojištění.
Je to především důchod starobní,
který bude přiznáván od 65. roku věku
za podmínky, že pojištěnec nevydělává
více než polovinu průměrného
ročního výdělku. Byl-li však
pojištěnec pojištěn alespoň dvacet
let, bude míti nárok na důchod starobní
již od 60 let věku. Důchod invalidní
bude přiznán, nebude-li zemědělec
pro svůj nepříznivý zdravotní
stav schopen vésti své hospodářství.
Výše důchodu invalidního je stanovena
tak, že základní částka důchodu
činí 8.400 Kčs ročně, a 20
% ročního vyměřovacího základu
a zvyšovací částky se vyměřují
určitými procenty tohoto základu, nejméně
však 8 %.
Roční vyměřovací základ
u zemědělců stanoví ministerstvo sociální
péče v dohodě s ministerstvem zemědělství
po slyšení jednotné odborové organisace
a vrcholných zájmových organisací
zemědělců vyhláškou v Úředním
listě. Tento vyměřovací základ
se určí se zřetelem na rozlohu pozemků,
výrobní oblast, bonitu a kulturu půdy a způsob
hospodaření. Vyměřovací základy
pro zemědělství budou stanoveny poměrně
nízkými částkami, což se projeví
pro zemědělce příznivě ve výši
pojistného. Naproti tomu budou důchody relativně
velmi vysoké vzhledem k tomu, že pevná základní
částka důchodu je nezávislá
na výši vyměřovacího základu.
Důchodové pojištění zemědělce
bude hned od počátku ztrátové, t.
j. příjmy na pojistném nebudou plně
krýti vydání a budou doplňovány
státním příspěvkem. Je třeba
proto očekávati, že při zvyšování
produktivity zemědělského podnikání,
jak tomu bude při stoupající mechanizaci
nebo při nové úpravě výkupních
cen zemědělských produktů, budou roční
vyměřovací základy u zemědělců
nově stanoveny se zřetelem na tyto nové skutečnosti
tak, aby stoupající produktivita měla příznivý
ohlas v hospodaření v sektoru zemědělském
tak, jak je tomu v sektoru zaměstnaneckém.
U středních zemědělců nebude
ve výši důchodů velkých rozdílů,
důchod se bude pohybovati kolem částky 1000
až 1500 Kčs měsíčně.
Rovněž o pozůstalé bude postaráno
důchodem vdovským a důchody sirotčími.
Podmínky pro přiznání důchodu
vdovského budou většinou u vdov po zemědělcích
splněny, ježto v těchto vrstvách dochází
k sňatkům v poměrně mladém
věku, takže podmínka, aby manželství
trvalo aspoň 15 let, bude většinou splněna.
Důchod vdovský náleží po 15letém
manželství a činí 50 % invalidního
(starobního) důchodu zemřelého. Jestliže
však vdova pečuje alespoň o jedno dítě
nebo je práce neschopna, nebo dosáhla 45 let, náleží
ji důchod ve výši 70 % důchodu zemřelého,
a to i tehdy, trvalo-li manželství méně
než 15 let. Důchod vdovský nebude ovšem
poskytován v plné výši v těch
případech, kde vdova převezme hospodářství,
neboť tehdy dojde ke krácení důchodu.
Jakmile bude prováděno od 1. ledna 1950 nemocenské
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, dostane se zemědělcům
a jejich rodinným příslušníkům
zdarma lékařské pomoci a léků,
v těžších případech pak
rovněž zdarma ošetřování
v nemocnicích a jiných léčebných
ústavech a též převozu do nemocnice.
To podstatně přispěje k zlepšení
péče o zdraví na našem venkově,
kde dosud byla lékařská pomoc vyhledávána
opravdu jen v nejnutnějších případech.
Rovněž při porodech bude poskytována
bezplatná pomoc lékařská a pomoc porodní
asistentky, případně též ošetřování
v porodnici nebo v porodním ústavu. Kromě
toho náleží pojištěnce nebo rodinné
příslušníci při porodu porodné
ve výši 2.500 Kčs na každé dítě
a pojištěnce, která byla v posledních
dvou letech před porodem pojištěna alespoň
270 dni, peněžitá pomoc v mateřství
ve výši nemocenského za 18 týdnů,
v nichž došlo k porodu, pokud v nich nevykonávala
práce zakládající povinné pojištění.
Rovněž péče o chrup, jemuž se na
našem venkově dosud věnovala malá pozornost,
bude zásluhou národního pojištění
zlepšena a zdokonalena. Náš zemědělec
bude míti v rámci národního pojištění
i nárok na nemocenské, které však bude
míti menši význam než u zaměstnanců,
ježto kratší doby nemoci nebudou odškodňovány.
Ježto v nižších stupních nemocenské
se téměř vyrovná vyměřovacímu
základu, bude tím v případě
onemocnění zemědělce - přihlédneme-li
též k naturálnímu výtěžku
- zachována jeho životní úroveň.
Protože národní pojištění
bude fungovati jako jeden celek, budou zemědělci
i ostatní samostatní užívati všech
zařízení, jak administrativních, tak
zejména léčebných, která za
celou dobu existence dosavadního sociálního
pojištění si vybudovali zaměstnanci.
Na úhradu nákladů národního
pojištění bude zemědělec přispívati
pojistným, jež v nemocenském pojištění
bude činiti 6,7 % a v důchodovém pojištění
10 % vyměřovacího základu. Bude tedy
pojistné činiti na příklad v obilnářské
oblasti při rozloze 5 ha 1350 Kčs, při rozloze
10 ha 2.250 Kčs a při rozloze 20 ha 3.300 Kčs
ročně. Od 1. ledna 1950 bude pojistné činiti
včetně nemocenského pojištění
při zmíněných rozlohách 2.255,
3.758 a příp. 5.511 Kčs ročně.