Jde zde o velmi početnou kategorii živnostenskou.
Jenom řemeslníků je v historických
zemích asi 190.000, kteří jsou začleněni
do Svazu řemesla. Dosud tito řemeslníci jenom
v historických zemích platí na pojištění
nemocenské, invalidní a starobní, na příspěvku
k účelovému jmění pro včleňování
do práce a na příspěvku na úhradu
rodinných přídavků za 390.000 dělníků
a učedníků okrouhle 1.850 mil. Kčs.
Z toho připadá na zaměstnance asi 700 mil.
a na zaměstnavatele asi 1.150 mil. Kčs.
Od 1. října t. r. bude provedena podle tohoto zákona
také nová úprava příspěvků.
Poněvadž v řemesle jde převážně
o zaměstnance dělnické, zvýší
se příspěvky připadající
na zaměstnance asi o 20 %. Zaplatí tedy pravděpodobně
zaměstnanci pojistného ročně 850 mil.
a zaměstnavatel za tyto zaměstnance 1.330 mil. Kčs.
K této částce přistoupí ovšem
další částka 670 mil., které
zaplatí řemeslníci sami za sebe.
Bude to tedy úctyhodná položka asi 2.750 mil.,
která se zde odčerpá z důchodů
řemeslnických pracovníků. Až
vejde v platnost nemocenské pojištění,
zvýší se ještě příspěvky
o 450 mil., takže dne 1. ledna 1950 bude řemeslo odváděti
na příspěvcích více než
3 miliardy. Podnikatelé sami zaplatí tedy na své
pojištění pravděpodobně 1.120
milionů. Zajisté, že tyto příspěvky
budou se jim vracet jednak ve formě důchodů,
jednak v lékařském ošetření,
lécích a ostatních dávkách.
Osnova přiznává starobní důchod
osobám v 60 letech, jestliže alespoň 15 let
byly pojištěny. Tato podmínka se tedy bude
pravidelně vztahovat pouze na osoby v zaměstnaneckém
poměru, nikoliv na živnostníky samé.
Domnívám se však, že zásluhou sociálních
opatření, hygieny a vyšší životní
úrovně lidí zvýší se poměrně
lidstvu věk a také pracovní schopnost neskončí
v 60 letech. Zdá se mi dost odvážné
v dnešní době, kdy je potřeba tolik
práce, poslati lidi v 60 letech do penze. Šedesátiletý
dělník, jakých je dnes asi 80 - 100 tisíc,
je právě velmi dobře kvalifikován,
je výkonný a disciplinovaný. Odejdou-li tito
lidé do penze, vzniknou velké těžkosti.
Je nám proto sympatické, že i starší
60 let mohou setrvati v práci a že budou za to odměněni
progresivně rostoucími zvyšovacími částkami.
Člověk, který je v plné pracovní
síle - a to ještě v 60 letech velká
většina je - nemůže se také dobře
s penzí smířit.
Nikdo neví, kolik bídy je mezi přestárlými
a z práce vyřazenými řemeslníky.
Velmi často se veřejnost dívá na živnostníka
jako na kapitalistu, ale nejméně 75 % těchto
osob je skutečnými proletáři. Na svoji
samostatnost doplácejí houževnatou prací,
která jim velmi často nezaručuje ve stáří
klidný odpočinek. Měl jsem příležitost
ve Svazu řemesla vidět žádosti o sociální
podporu lidí, kteří do 70 let pracovali a
na stará kolena opravdu neměli kde by hlavu složili
a čím život uhájili. Ministerstvo průmyslu
věnovalo sice 41/2 milionu Kčs řemeslníkům
přestárlým, ale tato částka
samozřejmě daleko nestačí k zajištění
přestárlých a práce neschopných.
Proto tím více musíme vítat tento
zákon, neboť i malá penze, která se
zajišťuje jako sociální důchod,
pozdvihne neobyčejně postavení starých
živnostníků.
Musíme bohužel přiznat, že v mnohých
rodinách nebylo s takovým přestárlým
dědečkem dobře zacházeno, že
jeho stáří bylo cestou utrpení. Tento
stařeček, který dostane napříště
každého měsíce svých 700 Kčs,
bude míti i v rodině docela jiné postavení
a nejen hmotný, ale i mravní užitek z tohoto
důchodu.
Prvá republika neměla zájmu na uskutečnění
národního pojištění. To proto,
aby kapitalistické strany měly tady ještě
politickou oporu v některém stavu, když samy
byly početně slabé. Živnostníků
bylo zneužíváno jako žoldnéřů
kapitalistů. Proto se nesměli zatím existenčně
zajistit, aby zde byla nějaká vrstva, která
je nespokojena a v níž je možno lovit.
Národní pojištění bude mít
nejen velký odraz národohospodářský
a sociální, nýbrž i mravní. Nebude
už ubohých výměnkářů
a žebráků, nýbrž celý národ
bude stát v každé chvíli na pevné
existenční bázi. Bude to mít zajisté
odraz i v tom, že děvčata nebudou toužit,
aby se mohla vdát pouze za "pána pod penzí".
Lidé, kteří se vyučili řemeslu,
a dobře se mu vyučili, opouštěli pod
tlakem všech těchto okolností své zaměstnání
a hlásili se do služeb veřejných, ovšemže
na místa nejpodřadnější a špatně
honorovaná. Byli to vrátní a zřízenci
a celá řada jiných nižších
veřejných zaměstnanců, kteří
šli sloužit za mnohem nižší plat, jen
aby byli existenčně zajištěni pro stáří,
zajištění pro sebe i pro své rodiny.
Někdy se zdálo, že celý náš
národ chce se stát jenom veřejnými
zaměstnanci, ačkoliv jeho příslušníkům
kynula jiná a lepší budoucnost při přímém
tvoření statků. Musí tedy být
naší velkou snahou abychom na nejnutnější
míru omezili všechny síly administrativní
a zaměřili pokud možno nejvíce své
síly k tomu, aby co nejvíce lidí bylo zapojeno
do práce přímo tvořící
statky. Národu se nedaří dobře podle
toho, kolik se udělá návštěv
a vyřídí spisů, nýbrž
podle toho, kolík vypěstuje obilí, dobytka,
vyrobí látek, železa atd. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Osnova je dílem socialistů, všechny vrstvy
jsou v ní zahrnuty. Mohou děkovat pouze této
avantgardě proletariátu, která se svým
požadavkem přišla, o něj trvale usilovala
a nakonec jej dovedla také prosadit. Vrstvy nesocialistické
byly příliš málo odvážné,
aby dovedly usilovat a bojovat houževnatě a přinášet
také oběti za své požadavky. Bylo to
pod jejich důstojnost, aby se organisovaly na moderní,
pokrokové a socialistické základně
- tak se alespoň domnívaly - a doplácely
na to celou svou životní úrovní, rodinným
životem a spolu pomohly stát napadat a přivádět
do velkých konfliktů, krizí a nezaměstnanosti
i válek.
Nebylo by moudré, abychom zapírali, že náš
stát má také třídní
charakter. Zajisté, že má. Je to však
charakter státu, který má jediný zájem:
prospět všemu pracujícímu lidu; lidem,
kteří jsou platnými kolečky v lidské
společnosti a nikoliv jeho parazity. Je tedy naprosto odlišný
od takové společnosti, která si říká,
že nezná tříd, ale ve skutečnosti
byla společností nejtřídnější;
byly to ovšem třídy úzké a tenké,
které vlastnily výrobní prostředky,
tedy kapitalismus.
Lze právem předpokládat, že sociálním
zajištěním osob samostatně pracujících,
zemědělců, řemeslníků
a obchodníků, změní se také
jejich poměr k soukromému majetku a jeho nadměrnému
shromažďování. Shromažďování
velkých majetků mělo v základě
dvě hnací síly: pud zachování
rodu, t. j. zajištění rodin a jejich existence,
a potom touhu po moci. Lidé ve své zaslepenosti
přeháněli toto zajištění
rodiny, a touha po moci byla u mnohých bezmezná.
Za éry kapitalistické se uplatnění
moci získávalo prostřednictvím majetku
a bylo mu úměrné. Za socialistického
režimu prvá touha bude ukojena kolektivním
zajištěním a právem na práci
a podporu v době nemoci a stáří. Touha
po moci bude v socialistické společnosti nahrazena
touhou po tvůrčím uplatnění
ve prospěch národa. Změní tedy socialistické
zákonodárství celou mentalitu učení
a lidstvo učiní mravnějším, spravedlivějším
a tím také šťastnějším.
Vítám proto jménem klubu čs. soc.
demokracie celou osnovu a považuji ji za veliké dílo,
na kterém se mohou národy celého světa
poučit. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Sova, ktorému
udeľujem slovo.
Posl. Sova: Pane předsedo, slavná sněmovno!
Odpovědní představitelé čs.
strany lidové jasně prohlásili, že se
stavějí za budovatelský program vlády
Klementa Gottwalda a že se strana vrací k svému
původnímu křesťansko-sociálnímu
programu. Křesťansko -sociální program
znamená spravedlnost pro všechny, t. j. spravedlivé
rozdělení všech statků a zabezpečení
slušné existence všemu obyvatelstvu republiky.
Proto vítá strana lidová vládní
návrh o národním pojištění,
který bude bezpečnou oporou všemu pracujícímu
lidu.
Zákon o národním pojištění,
jediný svého druhu, uskutečňuje křesťansko-sociální
program, a pro opravdového, upřímného
křesťana je věcí samozřejmou,
že má být poskytnut důchod lidem, kteří
se octnou v neštěstí v důsledku invalidity,
nemoci nebo stáří, a že sociálně
bude zabezpečen též zemědělec
a živnostník. Jedním z hlavních příkazů
křesťanství je pečovat o nemocné,
starat se o sirotky a vdovy a poskytovat ochranu a pomoc chudým.
Na těchto zásadách byla budována celá
křesťanská charitativní péče.
Již v dávném středověku byly
to kláštery a různé řehole, které
budovaly nemocnice, sirotčince a starobince. Tato péče
o nemocné, osiřelé a přestárlé
osoby byla hlavním účelem církevních
řádů a mnoho řeholníků
a řeholnic zasvětilo celý svůj život
těmto úkolům. Pozdější
doba v důsledku rozvoje živnostenského, obchodního
a průmyslového podnikání zároveň
se vznikem tovaryšstev, společenstev a gremií
přináší v oboru sociální
péče nové uspořádání
charitativní péče. Jednotlivá společenstva
nebo tovaryšstva sdružují podpůrné
fondy pro podporování nemocných nebo chudých
členů a celá tato péče se zakládá
na principu křesťanské solidarity. Teprve v
druhé polovině minulého století stává
se sociální péče též předmětem
zájmu státní správy.
Od r. 1854, kdy bylo uzákoněno první povinné
pojištění u bratrských nemocenských
pokladen, jsme svědky, že sociální péči
věnuje stát stále větší
a větší pozornost. Všeobecnější
je již zákon z roku 1888 o dělnickém
nemocenském pojištění a od té
doby můžeme sledovat opravdu rozvoj myšlenky
sociálního pojištění. Jednak
se tak děje svépomocnými akcemi, které
mají všeobecnou tendenci zlepšovací. Z
významných těchto opatření
zvláště nutno upozorniti na zákon o
pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců z r. 1906. V prvé republice byl
uzákoněn zákon č. 221 z r. 1924, kterým
bylo zavedeno povinné invalidní a starobní
pojištění pro dělnictvo, a v r. 1925
byl zřízen Léčebný fond veřejných
zaměstnanců. Ovšem že všechny tyto
akce sledující sociální zabezpečení
pracujících, se ubíraly různými
cestami, a proto bylo jasné pro každého, kdo
se vážně zabýval otázkou sociální
péče, že nutně musí dojít
k určitému usměrnění sociálního
pojištění. Zde považuji za nutné
poukázati na to, že princip jediného nositele
pojištění tak, jak je navrhován v osnově
zákona o národním pojištění,
odpovídá zásadnímu nazírání
představitelů vedení čs. strany lidové.
V prvé republice bylo pojištěni roztříštěno
na veliký počet různých nositelů.
Třídění bylo prováděno
stavovsky; byly zvláštní pokladny pro dělnictvo,
zvláštní pro zemědělce, zvláštní
pro soukromé zaměstnance, a ti se pak ještě
dělili podle různých oborů povolání,
takže zde vládl naprostý chaos.
Naší zásadou bylo, je a zůstane, že
sociální pojištění má
býti soustředěné, neboť jedině
tím, když rozložíme pojistná rizika
na větší počet zúčastněných
osob, dostaneme bezpečnější a spolehlivější
základnu pro provádění sociálního
pojištění.
Tato okolnost nám byla dostatečně známa,
a proto již tehdy hlásal dnešní ministr
dopravy A. Petr zásadu, že veřejnoprávní
sociální pojištění nemá
býti tříštěno, nýbrž
scelováno. Proto také v jeho iniciativním
návrhu z 15. prosince 1930, tisk 871, byl navržen
jednotný nositel soukromo zaměstnaneckého
nemocenského pojištění a v důvodové
zprávě k tomuto iniciativnímu návrhu
se uvádí, že sloučení soukromo
úřednického nemocenského pojištění
je pouze prvním krokem k sjednocení sociálního
pojištění vůbec.
To, co zde uvádím, je jasným důkazem,
že naše strana, pokud se držela původního
svého křesťansko-sociálního programu,
shodovala se naprosto s nazíráním socialistických
stran na problémy sociálního pojištění.
Jestliže dnes předkládá vláda
sněmovně návrh, aby byl vybudován
jednotný nositel veškerého sociálního
pojištění, pak se splňuje to, po čem
jsme dávno volali.
Nechci se podrobně zabývati náplní
zákona, jsou zde povolanější činitelé,
kteří podají výklad o tom, co národní
pojištění bude poskytovati.
Jak jsem se již v úvodu zmínil, je vlastně
celé národni pojištění praktickým
uskutečňováním křesťanských
zásad. Péče o nemocné, poskytování
pomoci jak peněžité, tak i léčebné
péče i peněžité výpomoci
při úmrtí je v plném souhlasu s naším
nazíráním na uspořádání
lidské společnosti stejně jako zabezpečení
práce neschopných starobním nebo invalidním
důchodem nebo zabezpečení vdov a sirotků.
Zákonem nově zavedený sociální
důchod znamená vpravdě revoluční
zvrat v uspořádání dnešní
společnosti, neboť tímto opatřením
se přiznává každému občanu
republiky právo na zabezpečení v případě
pracovní neschopnosti.
Jsem přesvědčen, že toto opatření,
které se týká především
osob dosud nepojištěných, t. j. zemědělských
pracovníků a živnostníků, bude
s povděkem přijato širokou veřejností.
Pokud jde o nemocenské pojištění, jak
je v osnově zákona uvedeno, dovoluji si připomenouti,
že všechny časopisy konstatovaly, že dávky
nemocenského pojištění v národním
pojištění budou odpovídati úrovni
dnes nejlepšího pojištění soukromých
zaměstnanců.
Konstatuji, že návrh zákona na nemocenské
pojištění soukromých zaměstnanců
byl předložen v prosinci 1930 dnešním
ministrem dopravy A. Petrem, jako iniciativní návrh.
A v tomto návrhu A. Petra již tehdy byly navrženy
nejmodernější zásady nemocenského
pojištění. Především je
to svobodná volba lékaře, která umožňuje
pojištěnci, aby vyhledal lékařské
ošetření u lékaře, k němuž
má důvěru. V tomto návrhu se zákonem
zaváděla povinná ústavní péče
a zvláštní léčebná péče,
jako léčení v lázních, sanatoriích
a pod. Proto právem prohlašuji, že zásady,
na nichž je vybudováno nemocenské pojištění
v předložené osnově zákona, byly
prosazovány naší stranou již v první
republice.
V závěru mohu prohlásiti jménem klubu
poslanců čs. strany lidové, že předložená
osnova zákona o národním pojištění
ve svém celku uspokojuje a je velkým pokrokem v
našem sociálním zákonodárství.
Její předností je podstatné zjednodušení
tím, že se buduje jednotný nositel, a sociální
spravedlnost je vyjádřena tím, že všem
pojištěncům přiznávají
se nejen stejné povinnosti, ale i stejné nároky.
Díváme-li se na celý problém sociálního
pojištění s hlediska pracujícího
lidu, pak musíme doznati, že jde o věc dobrou,
že vypracování osnovy bylo věnováno
tolik péče, jak toho celá věc zasluhuje.
Měl jsem možnost sledovati činnost jednotlivých
komisí a vím dobře, že v těchto
komisích nerozhodovala politická příslušnost,
ale zdatnost a odbornost.
S tohoto místa je nutno také poděkovati co
nejvřeleji ÚRO, která tak vehementně
usilovala o uskutečnění národního
pojištění a jeho urychlené uzákonění.
Objeví-li se později, až bude národní
pojištění prakticky prováděno,
určité obtíže, je zde vždy dána
možnost odstraniti nedostatky, ale hlavní věc
je, že se s ním již začíná
a že byl položen pevný základ k sociální
bezpečnosti všeho pracujícího lidu.
Mám upřímnou radost, že naše strana
mohla na tomto šlechetném díle spolupracovati.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je ku slovu prihlásený
pán posl. dr. Kácl. Dávam mu slovo.
Posl. dr. Kácl: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Na sklonku svého funkčního období
projednává ústavodárné Národní
shromáždění jednu z nejdůležitějších
a nejvýznačnějších osnov, jaké
kdy v této zasedací síni byly vůbec
projednávány. Není významnějšího
zákona mimo znárodňovací dekrety presidenta
republiky a zákon o nové ústavě našeho
státu nad zákon o národním pojištění.
Veliká řada řečníků,
kteří promluvili k této osnově, svědčí
o tom, že jsme si toho všichni vědomi a kladné
stanovisko všech, kteří se účastní
této debaty, svědčí o tom, že
je zde skutečně upřímná snaha
a skutečná vůle vytvořiti v tomto
státě společenství rovných
lidí a vybudovati skutečnou hospodářskou
a sociální rovnoprávnost.
Když jsme si v květnu 1945 naměřili
svoji cestu k socialismu, museli jsme si býti všichni
vědomi, že základním předpokladem
toho, abychom se k socialistickému zřízení
skutečně dostali, je právo všech lidí
na práci, na spravedlivou mzdu a také právo
na zajištění v případě
stáří, invalidity a nemoci. Poslední
otázku řeší právě národni
pojištění. Řeší-li ji naprosto
uspokojivě a ideálně, to nemůžeme
dnes říci, to poví teprve budoucnost, avšak
jedno víme, že nejlepší odbornici, praktici
i teoretici se pokusili vytvořiti takový zákon,
aby byl co nejdokonalejší.
Nechci se v tomto svém krátkém komentáři
zabývati všemi problémy, které národní
pojištění řeší. Nebudu se
zabývati organisací a administrativou národního
pojištění, nebudu se zabývati jeho hospodařením,
i když jsem si vědom veliké důležitosti
těchto věcí; chci se dotknouti jenom oné
složky národního pojištění,
která se zabývá otázkami zdravotnickými.
Budiž zdůrazněno, že důležitost
této složky - i když ne vždy a ne všichni
její význam dosti chápeme - byla alespoň
formálně podtržena tím, že zpravodajem
o zákonu byl kolega, který je ve svém civilním
povolání lékařem, a že ze čtyř
poslanců - lékařů, členů
této sněmovny, tři se zúčastnili
rozpravy o zákonu.
Za československé lékaře jsme oprávněni
prohlásiti, že stanovisko lékařů
k národnímu pojištění je bezvýhradně
kladné a že lékařstvo učiní
podle svých sil vše, aby národní pojištěni
splnilo své poslání. I když nebyla splněna
všechna přání a všechny požadavky
lékařů, kvitujeme s povděkem, že
přece jen v zákoně byl lékařský
živel určen jako spolurozhodující a
že všude tam, kde je řízení svěřeno
několika ředitelům, je vždy pamatováno
na lékařského ředitele jako vedoucího
činitele léčebné složky národního
pojištění.