Posl. Ledl: Slavná sněmovno!
Jedním ze znaků, které odlišují
hospodářskou soustavu kapitalistickou od hospodářské
soustavy socialistické, je péče o pracujícího
člověka. My jako současníci obou těchto
soustav a jako svědci přechodu z jedné do
druhé známe z vlastního poznání
tento významný rozdíl. V kapitalismu stál
vždycky dělník, tento hlavní representant
pracujícího člověka, ve stálém
odporu a trvalém boji se svým zaměstnavatelem,
vlastníkem výrobních prostředků,
kterému byl nucen prodávat svoji pracovní
sílu jako zboží. Byl tím vydán
na pospas všem rozmarům soutěže, každému
kolísání trhu a průměrná
cena jeho námezdní práce představovala
jenom ono množství životní potřeby,
které bylo nezbytné, aby dělníka jako
dělníka zachovalo při životě
tak dlouho, pokud byl práce schopen. Jeho práce
byla pouze prostředkem k rozmnožování
kapitálu a měla soukromý, osobní ráz.
Kdo chtěl, pracoval, dostal plat mohl žít,
jak uměl. Že pracoval na kapitalisty, kteří
bohatli z jeho práce, to bylo věcí samozřejmou.
Jenom proto byl přijat do práce, aby obohacoval
vykořisťovatele. Když s tím nesouhlasil,
jednoduše nemusel pracovat, mohl zůstat nezaměstnaný
a živořit, jak chtěl. Kapitalista si našel
dělníky jiné, povolnější.
Pracující dělník nebyl ctěn
a vážen, ani pokud pracoval, a tím menší
vážnosti požíval, když se stal k
práci nezpůsobilým. V tom případě
stával se pro své okolí obtížným
břemenem a bylo pokládáno za jeho povinnost,
aby hleděl co nejrychleji umřít.
Osud rolníka, představitele jiné vrstvy pracujícího
člověka, nebyl nikterak lepší. Jeho
životní úroveň byla stejně ubohá,
nebyla-li horší. Tuto životní úroveň
mohl udržovat za cenu zmenšení svého soukromého
majetku a propadat tak ponenáhlu proletarizaci - stávat
se námezdným dělníkem. Měšťácká
společnost byla naprosto lhostejná k životní
úrovní pracujících i k jejich osudu.
Kdo ztratil schopnost pracovat, kdo nemohl býti vykořisťován,
toho nikdo neznal a znát nechtěl.
Docela jiný je poměr k práci a jejímu
nositeli v hospodářské soustavě socialistické.
Tam je práce středem veškeré pozornosti
a její výsledky slouží v první
řadě nejenom k udržení, ale k rozšíření,
obohacení a zhodnocení života pracujícího
člověka. Ten nepracuje na vykořisťovatele,
ale pro sebe, pro svojí třídu, pro společnost.
Nemůže se cítit zavrženým a osamělým,
ale pracuje-li dobře, je ctěn a vážen.
Péče o něho nekončí ztrátou
pracovní způsobilosti, nýbrž je pro
takový případ plně zabezpečen
a rovněž o jeho stáří je postaráno.
Můžeme-li my v Československé republice,
kde uskutečňujeme přechod od kapitalismu
k socialismu, dostát řádně svým
povinnostem, vyplývajícím z těchto
úkolů, musíme rovněž otázce
péče a zabezpečení pracujících
věnovati náležitou pozornost. Činíme
tak dnešního dne projednáváním
návrhu zákona o národním pojištění.
Soudr. Kapoun mluvil zde o významu tohoto zákona
pro dělníka; já bych si chtěl všimnout
jeho významu pro samostatného zemědělce.
Neodpovídalo by skutečnosti, kdybych chtěl
tvrdit, že navrhovaný zákon je zemědělci
přijímán a očekáván
s bezvýhradným nadšením. Naopak. Z vlastní
zkušenosti jsem nucen přiznat, že při
jeho popularizaci setkal jsem se dosti často s jistým
druhem nedůvěry a pochybností. Odkud pramení
tento nesprávný postoj k dílu s tak vznešeným
a ušlechtilým zaměřením? Jak
je to možné a čím vysvětlíme
tento nedostatek radosti a pochopení u rolníka?
Domnívám se, že tato často projevovaná
nedůvěra přestane nám býti
záhadnou, uvědomíme-li si prostředí
a okolí, ve kterém zemědělec byl dosud
nucen vyrůstat, žít a pracovat. Ono k němu
nikdy nebylo laskavé. Při své hospodářské
činnosti, ať už to bylo pří zhodnocování
jeho výrobků nebo při jiných příležitostech,
nikdy nebyl rolník zvyklý setkávat se s uznáním
a přátelskou pomocí. Zejména jeho
obchodní partneři byli vždycky vedeni snahou
zkrátit ho podle možností na odměně
za jeho práci. Dodavatelé chtěli mu co nejdráže
prodat, odběratelé snažili se od něho
co nejlevněji koupit. Jejich hovory oplývaly neupřímnou
mnohomluvností a sliby, které zřídka
docházely splnění a obyčejně
ukázaly se pouhými léčkami.
Ani na stát nebyl rolník zvyklý pohlížeti
jako na svého přítele a ochránce,
neboť příliš často pociťoval
tlak daňového šroubu, který na něho
doléhal bez ohledu na jeho hospodářské
výsledky. Jaký div, že dnešního
dne dívá se okem až zbytečně
kritickým na nový návrh zákona, který
je pro něho novotou nezvyklou a nebývalou, nevídanou
a neslýchanou. Jeho postavení a zejména zabezpečení
pro případ přestárlosti nebo jiného
druhu neschopnosti k práci, tak jak bylo do dnešního
dne pro zemědělce praktikováno, dává
mu málo důvodů k tomu, aby s ním byl
spokojen. Jistě musí v něm vyvolávati
pocit lítosti a vědomí určité
nespravedlnosti, vidí-li, že jeho stejně staří
vrstevníci, kteří byli zaměstnání
v jiných oborech výrobních, dostávají
na svá stará léta určitý důchod
na základě pojištění starobního
nebo pensijního, zatím co on, třebaže
po celý život se dřel a pracoval stejně
usilovně jako kdokoliv jiný, stává
se ve svém stáří břemenem osob
sobě nejbližších a nejmilejších,
břemenem svých dětí, stává
se překážkou rozvoje a rozkvětu hospodářství,
na kterém po celý svůj život pracoval,
aby ho nakonec odevzdal svým následníkům.
Až příliš dobře jsou známy
důsledky, které toto dosavadní řešení
zabezpečení zemědělců ve stáří
s sebou přinášelo. Býval to pravidelně
nesoulad v rodině, nenávist mezi rodiči a
dětmi, spory, vyhrocené a vystupňované
mnohdy až k násilnostem atd.
Tento smutný stav a touha po zlepšení samozřejmě
vyvolávají mezi samostatnými zemědělci
zájem o nové řešení tohoto problému
a pomáhají odstraňovati dříve
zmíněnou nedůvěru. Také příklad
starobního pojištění dělnického,
dnes i na vesnicích častého a obvyklého,
působí blahodárným způsobem
na pozvolný ústup nedůvěry a budí
i mezi samostatnými zemědělci naději,
že i oni se dočkají lepšího osudu.
Dnes máme před sebou hotové dílo,
které bude konečně postačující
k tomu, aby prolomilo ledy nedůvěry a dokázalo,
že doby, kdy rolník byl pouze předmětem
vykořisťování a nezájmu ostatní
společnosti, náležejí minulosti.
Podívejme se na zákon o národním pojištění
trochu důkladněji s hlediska rolníkova. Zákon
mu nesporně přináší celou řadu
hmotných výhod, o nichž se zde už hodně
hovořilo, takže by bylo jen opakováním
řečeného, kdybych i já ještě
chtěl v tomto výpočtu pokračovat.
Upozorním jenom na jednu z nich. Je to veliká láce
národního pojištění pro rolníka.
Prémie budou předpisovány z vyměřovacích
základů, které budou sice teprve stanoveny
vyhláškou, o nichž však můžeme
už dnes říci, že budou příznivé.
Budou určeny se zřetelem na rozlohu pozemků,
výrobní oblast, bonitu a kulturu půdy a způsob
hospodaření. Vyhláška se už připravuje
a lze předpokládat, že v oblasti obilnářské
bude činiti vyměřovací základ
při rozloze 5 ha asi 13.500 Kčs, při rozloze
20 ha asi 33.000 Kčs. V oblasti řepařské
je vyměřovací základ vyšší,
v ostatních oblastech nižší. Bude tedy
poměrně hodně nízký, což
se příznivě projeví ve výši
pojistného. Naproti tomu budou důchody relativně
velmi vysoké vzhledem k tomu, že pevná základní
částka důchodu je nezávislá
na výši vyměřovacího základu.
Protože důchodové pojištění
zemědělce bude z toho důvodu hned od počátku
ztrátové, t. j. příjmy na pojistném
nebudou plně krýti vydáni, bude doplňováno
státním příspěvkem.
Velikost péče o rolníka vynikne ještě
více, uvážíme-li, že zlepšení,
které národní pojištění
rolníkovi přináší, jest jenom
částí celého souboru jiných
opatření, v jeho zájmu již provedených,
jako jsou nová zemědělská daň,
zemědělský úvěr, podpory na
výchovu dětí, úprava pozemkového
vlastnictví - vesměs opatření, podnikaná
ve prospěch zemědělství za účinně
pomoci státu a jeho pokladny, od které vyžadují
značných nákladů.
Ale národní pojištění nepřináší
rolníkovi jenom výhody hmotné. Bylo by hrubým
opomenutím, kdybychom si neuvědomili i jeho ohromný
význam mravní, význam, který bude
míti zabezpečení rolníka na utváření
a změnu jeho charakteru, jeho povahy. Zmínil jsem
se již o tom, jak tvrdost a neupřímnost prostředí,
ve kterém rolník žije, vyvolává
v něm z části zdravou, častěji
však nezdravou nedůvěru. To není jediný
nepříznivý vliv, který můžeme
v tomto směru pozorovat. Způsob života, k němuž
je rolník tlakem neúprosných poměrů
výrobních a životních nucen, vyvolává
u něho ještě řadu jiných, ne
zrovna pěkných vlastností. Jakým způsobem
mohl doposud rolník zabezpečiti např. svoje
stáří? Jak si musel počínat,
aby měl jistotu, že nebude muset jedenkrát
jako vetchý, práce neschopný stařeček
chodit o žebrácké holi? K tomu měl před
sebou jenom jednu jedinou cestu: udržet a rozmnožit
za každou cenu svůj majetek, svoje bohatství.
To byl cíl, který musel mít ustavičně
před očima a na který nesměl ani na
okamžik zapomínat.
A jaké byly prostředky, jichž byl nucen za
tím účelem používat? Byl-li dosti
poctivý a prostomyslný, snažil se dosíci
toho zvýšením své pracovní výkonnosti,
krajním vypětím svých pracovních
sil. Jeho práce měnila se pak nezřídka
v bezoddyšnou, vysilující a vyčerpávající
dřinu, která ho duševně otupovala, neboť
mu nedovolovala věnovati čemukoliv jinému
nějakou pozornost. Ukájení kulturních
potřeb bylo mu věcí naprosto neznámou,
ba i nezbytné životní potřeby jeho a
jeho rodiny byly snižovány na minimum. Majetek, mamon,
stával se fetišem jeho života. Nejsmutnější
při celé této historii bylo, že tato
cesta vedla zřídka k očekávanému
výsledku, nanejvýš předčasně
rolníka a ještě častěji jeho
manželku nejen tělesně, ale i duševně
ubíjela, činila je dříve k práci
nezpůsobilými a nechávala je dříve
umírat.
Práce sama nebyla v kapitalistické soustavě
vhodným prostředkem k dosažení blahobytu
a zabezpečení životních podmínek.
Kdo to chtěl v kapitalismu někam přivést,
kdo chtěl něco znamenat a být bohatým,
musel si zpravidla počínat docela jinak. Nestačilo
být poctivým, nýbrž bylo nutno klamat
své spoluobčany, vykořisťovat je, prodávat
jim dráže, kupovat levněji, najímat
dělníky, pořádně je prohánět
a využít, nahromadit kapitálek, pomocí
něho kapitál a proklouznout šikovně
mezi nepracující, z bezpracných důchodů
žijící příživníky.
Tvrdost, chamtivost, bezohlednost - to byly vlastnosti, které
vedly k úspěchu a zabezpečovaly lepší
životní podmínky. Nejistota a strach z budoucnosti,
které ovládaly v kapitalismu život každého
člověka a dokonce i život samých kapitalistů,
vyvolávaly tyto vlastnosti, vynucovaly je a vynucovaly
je i u rolníka. To bylo také příčinou,
že lidé bohatí a ve svém soukromém
hospodaření příliš úspěšní,
i když se jim navenek prokazovala úcta a vážnost,
této úcty a vážnosti ve skutečnosti
nikdy neměli. Nedůvěřovalo se jim
a nebyli-li svými chudými a méně zámožnými
spoluobčany nenáviděni, tedy aspoň
nebyli milováni.
A teď si představme, že rolník bude zbaven
té nejstrašnější můry a
příšery, která rušila jeho spánek
a že starobním a invalidním důchodem
bude odstraněna jeho nejistota a strach z budoucnosti.
Je možné, aby se tato ohromná změna
neprojevila blahodárným způsobem na jeho
povaze? Je možné, aby neměla vliv na utváření
jeho charakteru a nepřispěla ke zlepšení
a zušlechtění jeho osobních vlastnosti?
To není možné. Rolník se stane nejenom
spokojenějším, ale i svobodnějším
a přímějším. Všechny jeho
dnešní krásné vlastnosti lépe
vyniknou. Bude ostatními pracujícími vrstvami
národa ctěn a milován. Obraz nenasytného
sobce, který jeho jméno v myslích ostatních
dosud namnoze vyvolávalo, vymizí a bude nahrazen
představou přítele a spolubojovníka.
Uvažujeme-li takovým způsobem o zákonu
o národním pojištění, namane
se nám určitě otázka: jak to, že
tento krásný a tolik prospěchu přinášející
zákon se stává skutkem teprve dnešního
dne? Proč se tak nestalo již dávno? Když
ne hned v první republice, proč ne aspoň
hned v prvních dnech po ukončení druhé
světové války? Proč se tento zákon
nestal jedním z prvních opatření našeho
lidově-demokratického zřízení?
Odpověď na tuto otázku nebude ani obtížná,
ani těžko pochopitelná. K uskutečnění
díla, jako je národní pojištění,
je třeba splnit nejdříve určité
předpoklady. Ono vyžaduje nejenom dosažení
značně vysoké hospodářské
úrovně. Tato úroveň, ačkoliv
je nesmírně důležitá, není
sama o sobě rozhodující. Je mnoho států,
které jsou na tom s hlediska hospodářského
mnohem lépe než my a přesto se myšlenkou
všeobecného pojištění svých
pracujících vůbec nezabývají
a ani dobře zabývat nemohou. Překážkou,
kterou nemohou překonat, jest jim jejich hospodářská
soustava. Jsou to totiž státy kapitalistické,
to znamená, že moc v zemi patří kapitalistům,
že výrobní nástroje a prostředky
jsou soustředěny v rukou vykořisťovatelů
a výroba je podřízena ne zásadě
zlepšování hmotného postavení
pracujících mas, nýbrž zásadě
zajištění vysokých kapitalistických
zisků, že národní důchod není
rozdělován v zájmu zlepšení hmotného
postavení pracujících, nýbrž
v zájmu zajištění co největšího
zisku vykořisťovatelům. To jsou podmínky,
které jsou přímo protichůdné
tomu, čeho má býti dosaženo národním
pojištěním.
My nemůžeme o sobě tvrdit, že jsme státem
socialistickým, naše společenské zřízení
není oproštěno od zbytků a přežitků
kapitalistických. Přesto stejně nemůžeme
již dnešního dne být označováni
za stát kapitalistický. Čím se odlišuje
naše československá hospodářská
soustava od kapitalismu? Nu, odlišuje se význačným
způsobem. Předně: politická i hospodářská
moc kapitalistů je u nás omezena a z podstatných
úseků vlastně již vyloučena.
Dále: nejdůležitější výrobní
nástroje a prostředky jsou kapitalistům odňaty
a převedeny do vlastnictví celého národa.
Výroba není podřízena zásadě
konkurence a zajištění kapitalistických
zisků, nýbrž zásadě plánovitého
řízení a soustavného zlepšování
hmotné a kulturní úrovně pracujících.
Národní důchod není proto již
rozdělován v zájmu obohacení vykořisťovatelských
tříd a jejich četné příživnické
čeládky, nýbrž v zájmu soustavného
zvyšování hmotné úrovně
dělníků a rolníků a rozšiřování
znárodněné výroby. A nakonec: pracující
nepracují u nás již na kapitalisty, nýbrž
pracuji pro sebe. To je základna, která jediná
umožnila, že můžeme národní
pojištění uskutečnit.
Bez znárodnění průmyslu, bank a pojišťoven,
bez vyvlastnění nebo vykoupení velkého
majetku pozemkového, bez zničení soukromého
velkoobchodu bychom národní pojištění
neprovedli: A buďme upřímní: také
bez únorového odstranění reakčních
zastánců kapitalistů z vlády a bez
zlomení jejich vlivu v jednotlivých politických
stranách zůstal by návrh zákona, který
máme dnes před sebou, ještě dlouho předmětem
sporů a neshod v ústavodárném Národním
shromážděni a v jeho výborech.
Budeme-li chtít, aby požehnání díla
dnes námi přijímaného se projevilo
v plné šíři, nesmíme na započaté
cestě znárodňování výrobních
prostředků a obchodu stanout, nýbrž
musíme v ní pokračovat. Učiníme
tak přijetím dalších připravených
a vládou schválených osnov zákonů,
které budou předmětem naší zákonodárné
činnosti v nejbližších dnech.
Abych to shrnul: pokud byl hospodářským partnerem
rolníkovým, který vlastnil jenom menší
část půdního bohatství naší
země, kapitalista, bylo nemožné zlepšit
rolníkovo postavení jinak než bojem o hospodářské
výsledky rolníkovy práce, bojem, při
kterém zpravidla vycházel rolník zkrátka
a který končil tím, že ovoce rolníkovy
práce, jeho potu a mozolů požíval vykořisťovatelský
příživník. Dnes je hospodářským
partnerem rolníka, majitele veškeré zemědělské
půdy v našem státě, dělník,
nový rozhodující činitel ve výrobě
průmyslové. Oni dva společně rozhodují
a budou rozhodovat o formách naší výroby
a o její distribuci. Oni nemají zájem na
tom, aby se vzájemně okrádali, oni toho nemají
zapotřebí, protože oba dovedou pracovat a vlastní
prací si dovedou opatřit všecky nezbytné
potřeby k životu, a to k životu dobrému,
spokojenému a blahodárnému.
Na konec ještě malou poznámku. Má-li
být vybudováno něco nového, velkého,
je nutno šetřit, je nutno hromadit prostředky,
omezovat dočasně potřeby, po případě
i vypůjčovat. Kdo chce postavit dům, musí
šetřit peníze, uskrovňovat se ve svých
potřebách, jinak domu nepostaví. Tato zkušenost
platí tím spíše, jde-li o provedení
díla tak velkého, jako je naše národní
pojištění. Chceme-li usnadnit život a
zabezpečit životní podmínky lidem nešťastným,
kteří jsou práce neschopní, nedokážeme
to jinak, než že uložíme obětí
těm ostatním, kteří jsou natolik šťastní,
že mohou pracovat a tvořit nové hodnoty. Jsem
přesvědčen, že pracující
vrstvy našeho národa tuto nezbytnost plně pochopí
a jí porozumí. Jenom ony svou pilnou prací,
vzájemným pochopením a podporou promění
ve skutek dílo, které v kapitalismu bylo marným
snem a neproveditelnou utopií. Podají tím
důkaz, že Československá republika je
státem vyspělým, státem pokrokovým,
zkrátka státem lidově demokratickým.
(Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ďalším rečníkom
je pán posl. Sajal. Prosím, aby sa ujal slova.
Posl. Sajal: Paní a pánové!
Vláda každého státu je výrazem
třídního charakteru vládnoucí
třídy. Za dob našich pradědů
byla vládnoucí třídou feudální
šlechta, potom třída finančních
a průmyslových kapitánů a dnes docházíme
k vládě pracujícího lidu. Je to jistě
velmi odlišná forma od toho, co vidíme ve státech
jiných, a má ovšem také odraz ve veřejném
a hospodářském životě i v národním
pojištění. Tímto zákonem zajišťujeme
téměř celý národ beze zbytku
pro případ nemoci a stáří,
poskytujeme ochranu lidem, kteří jsou pro nemoc,
invaliditu nebo svůj věk práce neschopni.
Politikové a žurnalisté pravice kladli nám
vždy za příklad demokracii takové Anglie
a Ameriky. Mám kamaráda, který byl jako montér
ve Spojených státech. Jednoho dne jel se svým
šéfem, kterého vezl v autě. Při
natáčení motoru mu klika přerazila
obě nohy. Co myslíte, že se stalo? Pan šéf
byl tak velmi laskav, že svého řidiče
z jízdní dráhy odtáhl a odnesl na
chodník a řekl mu: Až budete opět zdráv,
můžete se v továrně hlásit a
nastoupit. Než se uzdravil, byl odkázán na
dobročinnost chudého hokynáře - vystěhovalce,
který z dobrého srdce, aniž dotyčného
vůbec znal, nechal ho ve svém bytě, až
se mohl postavit na nohy.
Když v prvé republice usilovali socialisté,
aby všemu pracujícími lidu, mezi který
počítali i živnostníky a zemědělce
i osoby svobodného povolání, dali zajištění
v nemoci a stáří, nepodařilo se to.
Vzpomínám na návrh, který předložil
r. 1920 náš soudruh Johanis a který
obsahoval všechny podstatné znaky právě
projednávaného zákona o národním
pojištění. Splnil se zde tedy dávný
program socialistů, k jehož uskutečnění
nacházíme sílu teprve nyní.
Usilování, aby se i živnostenský stav
zajistil pro případ nepříznivého
osudu, je dávné. Již řemeslnické
cechy měly svoje podpůrné fondy, založené
na vzájemnosti. V pozdější organisaci
řemesla tvořila společenstva podpůrné
fondy, které sociálně slabým poskytovaly
podpory pro případ nemoci a úmrtí.
Je nám však jako socialistům jasné,
že dobrovolná péče nestačí
k zvládnutí tak velkého úkolu, jako
je zachovávání zdraví a zajištění
ve stáří. Řemeslníci sice přikročovali
k zřízení povinných mistrovských
pokladen, ale to byla pouze neúplná náhrada
a ještě nám je Němci zrušili. Je
zde vidět, že národ chtěl rozumně
učinit taková opatření, aby osoby
práce neschopné nebyly vydány na pospas nepřízni
osudu a nepřipadly veřejné dobročinnosti
a péči na obtíž.