Stejně tak je tomu u osob samostatně výdělečně
činných. Události posledních let přesvědčily
řemeslníky a obchodníky, že nejlepším
a nejjistějším zabezpečením pro
případ nemoci, invalidity a stáří
je přece jenom veřejnoprávní sociální
pojištění. I zde odpadne pak výtka o
hromadění rezerv a zisku za každou cenu, které
jsou mnohdy motivovány jen obavami z nezabezpečeného
stáří, z možnosti nastalé neschopnosti
k výdělku a ze všech těch rizik, která
se vyskytují v životě člověka,
nejen rázu zdravotního, ale i právního
a hospodářského. Je konec obavám tzv.
středního stavu, že by měl snad býti
jednou odkázán na dobrovolnou péči
nebo připadnout na obtíž svým příbuzným
nebo i péčí chudinské.
Komunisté byli vždy a zvláště od
vyhlášení košického programu vládního
hlasitými mluvčími za neodkladné uzákonění
národního pojištění. Po vítězném
vybojování naší národní
samostatnosti stáli jsme tu ne jako příslušníci
různých politických stran, ale jako lidé
odpovědní za zdárný vývoj tohoto
státu, jejichž povinností bylo vyvést
národ z těžkých důsledků
války a spojenými silami se postarat o jeho hospodářskou,
politickou a také sociální jistotu. Tomuto
programu, jehož odpovědnost jsme měli pociťovat
a nést všichni bez rozdílu stejným dílem,
se část našeho národa, myslící
stále ještě protilidově a možno
říci protičesky, stále víc
a více zpronevěřovala, při čemž
své pravé cíle, které se neodvažovala
hlasitě vysloviti před národem, zahalovala
do protikomunistických hesel. Byla to hra s ohněm.
Bylo to politické hazardérství ve službách
československé i zahraniční reakce
a kapitálu. Únorové události odkryly
karty těchto nepřátel národa a před
očima lidu se tato zrádcovská politika objevila
v celé své nahotě. Není divu, že
tito političtí hazardéři byli pracujícím
lidem smeteni do politického propadliště. Nutno
se jen obdivovati trpělivosti a disciplinovanosti našeho
lidu, že se s nimi nevypořádal podle jejich
zásluhy.
Tato politická licitace se přenášela
i na oblast sociální. Kdybychom nevětřili
úmysly a záškodnictví, musili bychom
se domnívat, že jde buď o politický primitivismus
nebo o hazardérství. Jednou se psalo o nár.
pojištění jako o neuskutečnitelné
utopii, po druhé jako o zbytečném návrhu,
aby se vzápětí nato poukazovalo na nedostatky
a křivdy, které socialistický režim,
i když jej dosud nemáme, nedovedl vyřešit.
Prováděla se hnusná demagogie s bídou
důchodců, kterou spoluzavinili ti, kteří
se jí najednou dovolávali jako argumentu proti komunistům.
Hrozili nivelizací nároků lépe vybaveným
vrstvám pojištěnců i přes opačná
fakta, obsažená v osnovách a zdůrazňovaná
tolikerými prohlášeními ÚRO a
všech kompetentních činitelů, že
nabytá práva a nároky zůstávají
zachovány. Byla to politika spekulující na
zvrat, a to všechno proto, poněvadž si jasně
uvědomovali, že toto společenské zřízení,
které je schopno dáti lidu takovou míru sociální
spravedlnosti, si musí na trvalo získati jeho důvěru.
Stačí uvésti několik případů.
Kdo zná naše sociální pojištění,
dojde k závěru, že národní pojištění
nemocenské je na úrovni našeho nejlepšího
dosavadního pojištění soukromo zaměstnaneckého
a že v mnohých ustanoveních tuto úroveň
ještě překračuje.
V důchodovém pojištění proti
demagogii o nízkých důchodech stačí
uvésti několik příkladů, které
jasně ukazují, že národní pojištění
důchodové je nejlepším pojištěním,
jaké kdy v historii našeho národa bylo vydáno.
Máme nejlepší pojištění
mezi všemi národy na celém světě.
Porovnáme-li dávky, které podle tohoto zákona
o národním pojištění v nemoci
budou poskytovány našim pojištěncům
a příslušníkům jejich rodin,
vidíme, jak velké části našeho
národa se to týká a jak blaženě
bude působit toto pojištění ve prospěch
našeho pracujícího lidu.
Celá osnova má opravdu mnoho kladů, zrovna
tak jako její část důchodová,
která počítá se zvýšenými
důchody u všech kategorií pracujících,
ať dělníků nebo úředníků,
a vedle toho zavádí dávky v důchodovém
pojištění dosud neznámé, jako
invalidní důchod manželky nebo družky,
zvýšení důchodu pro bezmocnost a konečně
zvláštní pozornosti zasluhující
důchod sociální, kterým odškodňujeme
staré veterány práce, k nimž se dosavadní
zákony předešlého režimu obracely
zády jako k nepotřebné veteši.
A s tímto návrhem zákona, tak jako svého
času s platy státních zaměstnanců,
většina socialistů, lidovců a slovenských
demokratů prováděla hanebnou licitaci a politické
hazardérství. Nic to nebylo platné. Nebrali
zřetel na nejzákladnější věci
našeho národního hospodářství.
Jejich licitační požadavky měly rozvrátit
naši základnu hospodářskou a přivésti
národ k hospodářskému bankrotu. Nepodařilo
se. Lid odstranil z vlády i politického života
tyto licitující a zrádné živly,
pročistil vzduch a začal sám odpovědně
budovati velké dílo, které se ovšem
plně podaří jen tehdy, dovedeme-li mu svou
prací dát tu náplň, kterou si zajišťujeme
dnes zákonem.
Podle dosavadních výsledků budovatelské
práce našeho pracujícího lidu můžeme
s důvěrou se dívati i do budoucnosti. vykročili
jsme smělým krokem vpřed a odevzdáváme
pracujícím vrstvám národa mocnou záštitu
jejich sociálních práv, na jejichž uskutečnění
my komunisté máme podstatný podíl.
Jsme přesvědčeni, že pracující
lid tyto naše snahy také plně ocení,
bude je střežit, chránit a svou pilnou prací
zabezpečovat. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji dále slovo panu
posl. Tymešovi.
Posl. Tymeš: Paní a pánové!
Řeknu pouze několik slov. Patřím jako
můj předřečník kol. Kapoun
k té dělnické socialistické generaci,
která již dávno před prvou světovou
válkou bojovala za sociální pojištění
pracujícího lidu. Pro nás, kteří
jsme poznali těžké boje dělníků,
kteří vždy stáli v čele sociálního
pokroku, je tento den zvlášť významný.
Dnes rozhodujeme o zákonu, který je nejvýznačnějším
sociálním dílem v historii našeho národa.
Správně zde zdůraznila místopředsedkyně
Hodinová, že naše národní
pojištění je kromě pojištění
v Sovětském svazu nejlepším sociálním
pojištěním světa. Stavíme se
tak do popředí pokrokových národů
s moderním sociálním zákonodárstvím.
Zákon o národním pojištění
bude velkým úspěchem pro všechny pracující
vrstvy národa, především však je
velkým vítězstvím našeho dělnictva.
Vzpomínali jsme v těchto dnech sedmdesátého
výročí založení československé
sociální demokracie a sedmdesáti let těžkých
bojů, velké práce a utrpení socialistických
dělnických průkopníků. Vzpomínali
jsme na všechny zápasy, které sváděli
dělníci se svými třídními
odpůrci.
Před 70 lety byl český dělník
vydán úplně na pospas kapitalistickému
vykořisťování. Nebyla ani zákonná
pracovní doba, nebylo žádné pojištění,
česky dělník byl moderním otrokem
v pravém slova smyslu. První socialističtí
průkopníci již v počátcích
dělnického hnutí se dožadovali sociálního
zabezpečení dělníků a všeho
pracujícího lidu. Dělníci nebojovali
nikdy sobecky sami pouze za sebe, ale za sociální
osvobození všech pracujících vrstev.
Dnes, kdy uskutečňujeme velké dílo,
pro něž celé dělnické generace
bojovaly, vzpomínáme a myslím, že jsme
k tomu povinni - s pocity vděčností všech
dělnických průkopníků a jejich
velké práce, jejich velkých obětí
a těžkých bojů. Naše dělnictvo
prokázalo, že má smysl pro třídní
solidaritu. Nebojovalo ovšem pouze za sociální
reformy, neboť si dobře uvědomovalo, že
k svému osvobození si musí vybojovat změnu
společenského řádu. Je velkou zásluhou
především dělníků, že
se sociální požadavky krok za krokem uskutečňovaly.
Je ovšem velký rozdíl mezi sociálním
pojištěním v kapitalistickém státě
a pojištěním ve státě socialistickém.
Nyní, kdy klademe základy novému sociálnímu
řádu, má sociální pojištění
nový hlubší smysl. Novým zákonem
se dělníci zrovnoprávňují s
ostatními pracujícími vrstvami. Dělníci
však mají také zásluhy o to, že
též rolníci a živnostníci se podílejí
stejně na národním pojištění.
Je rovněž zásluhou dělnictva, že
zmařilo plány reakce. Nevrátíme se
nikdy zpět ke kapitalismu, nezůstaneme stát
v půli cestě, ale půjdeme dále v budování
nového sociálního řádu. My
si dobře uvědomujeme, že bez vítězství
socialismu bychom neměli dnešní sociální
pojištění. Měl jsem možnost sledovat
a sledoval jsme s velkými obavami, jak stranická
protisocialistická politika ohrožovala jak projednání
ústavy, tak sociální pojištění
i ostatní části našeho vládního
programu.
Národní pojištění odstraňuje
mnohou nejistotu a především strach ze stáří.
Myslím, že teprve během několika let
bude patrno, co znamená tento zákon i s hlediska
nové sociální morálky. Někteří
kolegové zde upozornili na pochybnosti, které se
někde vyslovují o tom, zda neděláme
více než nač v této době stačíme.
Je pravda, že zde bude značné zatížení
našeho hospodářství. My máme,
porovnáváme-li to zejména s kapitalistickými
státy, dlouhé dovolené. Zavádíme
opravdu velmi významné, pronikavé sociální
pojištění; a ještě s velkými
obtížemi překonáváme následky
války a obtížných poměrů
mezinárodních, na kterých má vinu
režim v kapitalistických státech. Myslím,
že však je hlubokým přesvědčením
každého z nás, že tyto hospodářské
obtíže překonáme. Dnes již vidíme,
že český dělník vedle dělníka
sovětského a polského patří
mezi nejlepší dělníky světa.
Máme inteligentní dělníky, kteří
mají krásnou tradici, umějí pracovat
a vědí, proč mají pracovat. Ti si
velmi dobře uvědomuji, že pracují pro
sebe. Zde se ukazují krásné výsledky
naší dlouholeté třídní
socialistické výchovy. Mám hlubokou víru
v českého dělníka. Jsem přesvědčen
o tom, že ty potíže, které někde
byly, jsme již z velké části překonali
a že je také velmi úspěšně
budeme překonávat v budoucnosti. Jsem přesvědčen
o tom, že se pracovní výkon u nás bude
zlepšovat a že také výsledky práce
budou stále lepší a lepší. Dělnická
třída vidí, že vláda, která
zde nyní je, je vládou její. Dělnická
třída má důvěru, - ona to prokázala
- k představitelům nové společenské
organisace, nového společenského řádu.
v tom je také záruka našich budoucích
úspěchů. Naši dělníci
splnili úspěšně své poslání
v boji za sociální požadavky a splní
podle mého hlubokého přesvědčení
také úspěšně svůj veliký
historický úkol, vybudování nového
řádu, nové socialistické republiky.
Čekají-li naši třídní
odpůrci, ať kdekoliv, na naše zhroucení
hospodářské, čekají marně;
dělnická třída, která u nás
stojí v čele za vybudování nového
sociálního řádu, nezklamala v minulosti,
nezklamala v přítomnosti a nezklame ani v budoucnosti.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji dále
slovo panu posl. Parezovi.
Posl. Parez: Pane předsedo, vážené
shromáždění!
Dovolte mi, abych jako organisovaný dělník
velkého průmyslového závodu pronesl
také několik slov k tomuto zákonu pro náš
pracující lid opravdu vysoce významnému.
Prožil jsem ve svém životě velmi mnoho
těžkých a trpkých bojů za dřívější
éry kapitalismu a proto mne nesmírně zajímá
tento krásný a vysoce důležitý
zákon, jemuž dnes a zítra dá naše
slavné ústavodárné Národní
shromáždění své schválení.
Celá desetiletí usilovali socialisté o sociální
zajištění pracujících vrstev
u nás i v celém světě. v tento pro
nás pracující slavný den, kdy bude
splněna touha celých generací, které
se domáhaly sociálních vymožeností,
se končí dlouhotrvající boj za uznání
lidských práv proti kapitálu. Tímto
šlechetným a krásným zákonem
stavíme se mezi prvé pokrokové národy
světa. Jsou národy daleko početnější
a státy lépe finančně a hospodářsky
zabezpečené, ale nemohou se nám po stránce
sociální rovnat, protože tímto zákonem
my Čechoslováci povedeme. Nebude již rozdílu
mezi dělníkem a úředníkem,
neboť dnes pracující rukou a duchem jsou sobě
rovni po stránce sociál. zabezpečení.
Přestane nespokojenost a nebude žehráno na
ony zaměstnance, kteří byli již dříve
pojištěni, neboť to bylo dříve
výsadou jedinců. Vzpomínám při
této příležitosti všech těch
bojovníků socialismu a sociálního
zabezpečení pracujících, kteří
teprve tímto zákonem dostávají za
svou snahu a práci zadostučinění.
V budoucnu nebude obecních chudých a žebráků,
neboť mimo námezdně pracující
je pamatováno též na samostatné podnikání,
na živnosti a zemědělce. Výměnkáři
nebudou napříště odkázáni
na výměnek, který často nebyl dodržován
a výměnkáři trpěli hladem.
Zákon o národním pojištění
je velké sociální dílo o 280 paragrafech.
Příprava této osnovy trvala téměř
celý rok. Je to dílo velkého hospodářského
významu a muselo být tedy důkladně
zpracováno, protože zasahuje hluboko do našeho
života státního i rodinného. Pojištění
bude soustřeďovat téměř 95 %
našeho národa. Do nemocenského pojištění
bude soustředěno přes 200 ústavů.
Výhod tohoto pojištění budou užívat
výdělečně činní a jejich
rodinní příslušníci již
od 1. října 1948, osoby samostatně výdělečně
činné budou zařaděny od 1. ledna 1950.
Rovněž i důchodci dosavadního sociálního
pojištění budou pojatí do nemocenského
pojištění od 1. října 1948.
Již košická vláda jednala o sociálním
pojištění pro všechny pracující
v našem národě, to znamená nejen pro
zaměstnance, nýbrž i pro samostatně
výdělečně činné a jejich
rodiny. Také Revoluční odborové hnutí
mělo tento úkol ve svém programu s vědomím
všech dosavadních vlád obnovené republiky,
které s tímto zákonem vždy počítaly.
Národní pojištění je také
jedním z hlavních požadavků nových
sociálních řádů republiky.
Můžeme se u nás pochlubiti již dávno
před jinými státy dlouhou tradicí
sociálního pojištění, které
prošlo dlouhodobým vývojem, v němž
se uskutečňovalo v nestejných dobách
pro různé skupiny, takže toto pojištění
bylo velmi roztříštěno a nejednotné
a proto také nehospodárné. To, co bylo dříve,
kdy byli pojištěni pouze ti zaměstnanci, kteří
vykonávali určité nebezpečné
zaměstnání, anebo zaměstnanci ve vyšších
službách, bylo prováděno jako sociálně-politická
nutnost, která se nyní tímto zákonem
mění na všeobecnou povinnost. Výhod
tohoto pojištění se tedy dostane i těm,
kteří byli dosud vyřaděni vůbec,
t. j. osobám samostatně výdělečně
činným a jejich spolupracujícím členům
rodiny. Tím bude uskutečněna také
ochrana osob a rodin před ztrátou hodnot nutných
ke krytí životních potřeb v době
nezaviněné tísně, v nemoci, při
úrazu nebo nemocí z povolání a konečně
se dostane každému ve stáří zaopatřovacího
důchodu. Tím budou splněny moderní
sociálně-politické požadavky nových
pokrokových řádů. (Předsednictví
převzal místopředseda Polák.)
Podle těchto základních myšlenek, kdy
pracující člověk má obdržeti
protihodnotu, kterou uhradí své běžné
potřeby, je pamatováno i na zvýšenou
potřebu i na ztrátu pracovního důchodu.
Rovněž je pamatováno na podpory pojištěnkám
a rodinným příslušnicím při
porodu, těhotenství, v šestinedělí
a pod. všechna tato opatření k zabezpečení
pracujících mají veliký význam
nejenom pro ně samé, nýbrž mají
taktéž dalekosáhlý význam pro
celé národní hospodářství,
neboť chrání zdraví jedinců,
jejich pracovní schopnost a populací.
Ještě v nedávné minulosti se občané
sdružovali v různých spolcích a institucích,
které měly za úkol podporovati své
členy v nemoci i ve stáří. To vše
však bylo nedostatečné a vyvěralo pouze
z nedostatku jiných možností a z touhy jedinců
zaopatřit si nějaký důchod, byť
i nepravidelný, v době tísně. To vše
se dnes stává přežitkem, protože
tento moderní zákon sleduje řádné
a včasné zaopatření všech. Dlouhodobé
čili důchodové pojištění
zajišťuje pojištěnce a jeho rodinu při
ztrátě vlastního pracovního důchodu
ve stáří, invaliditě a smrtí,
to znamená, že v případě těchto
sociálních dlouhodobých škod vznikne
nárok na důchod starobní, invalidní
nebo důchod pozůstalým.
Jednotné národní pojištění
zahrnuje rovněž dosud samostatný sektor o pojištění
úrazovém, kde postižený má dostat
úhradu škod na zdraví, vzniklých pracovním
úrazem. Toto opatření zjednoduší
celé řízení, v dřívějších
poměrech velmi svízelné a těžkopádné.
Zde zvláště nutno vyzvednouti, jakého
ohromného dobrodiní se dostane samostatně
výdělečně činným, t.
j. živnostníkům a zemědělcům,
kde většinou postižený úrazem nedoznal
téměř žádné ochrany a
zabezpečení a vlekl se zmrzačený životem
velmi často bez další možnosti jakéhokoli
výdělku.
Předložený zákon pamatuje zde také
- a to je nesmírně důležité -
na svobodnou volbu lékaře, takže pojištěnec
může si vybrat lékaře ke kterému
má důvěru. Tímto opatřením
se velmi často vychází pojištěncům
vstříc a zajisté, že toto opatření
bude přijato se zadostiučiněním. Podle
zjištěných poznatků mohou se občané
naší republiky po uskutečnění
tohoto zákona věnovati svému zaměstnání
v plné důvěře, neboť bude o každého
a jeho budoucnost slušně postaráno. Prostředky,
potřebné k úhradě nákladů
nemocenského pojištění, zaměstnanců
i osob samostatně výdělečně
činných se opatřují placením
pojistného a státním příspěvkem.
Pojistné činí u zaměstnanců
6,8 % vyměřovacího základu, resp.
5 % u těch veřejných zaměstnanců,
kteří nemají nárok na nemocenské,
u samostatně výdělečně činných
6,7 %. Náklad za prvý rok provádění
tohoto zákona bude činit asi 9 miliard. Když
bude péče o nemocné řádně
a regulovaně prováděna, bude národ
zdravý a bude méně invalidních důchodců.
Do důchodového národního pojištění
bude sloučen Všeobecný pensijní ústav
a 28 ústavů soukromých. Nejvyšší
částka vypláceného důchodu
činí 8.400 Kčs ročně a 20 %
průměrného ročního výdělku.
Tímto zákonem nebudou nikterak postiženy vyšší
nároky pojištěnců, zaručené
u dřívějších náhradních
pojišťovacích ústavů. K udržení
těchto výhod budou zřízeny tak zvané
příplatkové ústavy, takže nebude
nikdo z pojištěnců poškozen.
Za prvý rok provádění tohoto důchodového
zákona bude na vyplácení důchodu třeba
16 miliard Kčs. Úhrada bude opatřena rovněž
pojistným a státním příspěvkem,
který nebude pro státní pokladnu neúnosný,
protože všichni práce schopní budou pracovat,
neboť budovatelský program vlády předpokládá
vývoz našich výrobků, kterých
musí býti více, musí být levnější
a dokonalejší, prostě musí se více
pracovat.
Vláda Klementa Gottwalda i ústavodárné
Národní shromáždění předpokládá,
že tímto skvělým zákonem bude
odčiněna křivda minulosti a že pro budoucnost
bude zaručen blahobyt a spokojenost národa. Bude
též odstraněn útěk od manuální
práce do vyšších služeb. Rovněž
zajištění živnostníků a
zemědělců odstraní vylidňování
vesnic.
Paní a pánové, ve výročí
slavné národní revoluce a zrušení
roboty dostává se našemu národu zákona,
kterému se budou obdivovat pracující celého
světa. Jménem klubu poslanců strany čs.
socialistů prohlašuji, že s plným pochopením
a radostí budeme pro tento zákon hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ku slovu je ďalej prihlásený
pán posl. Ledl. Udeľujem mu slovo.