Posl. Kapoun: Pane předsedo, paní a pánové!
Největší sociální dílo
všech dob a dějin našeho národa, národní
pojištění, k němuž se jako k pilíři
sociální a zdravotní jistoty upínají
naděje všech pracujících v tomto státě
a jejich rodin, je předloženo ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení. Otázka národního
pojištění vzbuzuje u nás opravdu velkou
pozornost a živý zájem všech pracujících,
a to nejen těch, kteří až dosud byli
sociálního pojištění účastní,
nýbrž i těch, kteří se dosud
na výhodách sociálního pojištění
nepodíleli. Zvykli jsme si už u nás přes
všechny mezery i nedostatky, které naše sociální
pojištění vykazuje, považovati je za nezbytný
doplněk našich občanských práv,
tím více je však třeba v dnešním
společenském úsilí o lepší
a šťastnější život v tomto státě,
dnes už oproštěném od reakčních
živlů, zabezpečiti takové sociální
uspořádání, které by bylo pracujícímu
člověku faktickou a dostupnou odměnou za
jeho konstruktivní práci na budování
našeho státu. Jestliže se zde dovolávám
výroku bývalého ministra sociální
péče soudr. prof. dr. Nejedlého, že
politika sociální úzce souvisí s politikou
hospodářskou, že je to rub a líc jedné
mince, pak nemám na mysli pouhé dosažení
hospodářské rovnováhy mezi výrobou
a dnes již opravdu širokým úsekem sociálním.
Ani nehodlám zdůrazňovat onen dnes již
nesporný, pro nás komunisty jasný, plánovitě
a cílevědomě připravovaný fakt,
že vtiskujeme zcela nový ráz, obsah a smysl
naší sociální politice, oproštěné
od představy nám již dávno vzdálené,
pouhé starosti o sociálně slabé, o
napravování sociálních křivd,
které byly páchány na pracujícím
člověku, jako průvodního zjevu každého
kapitalistického systému.
V kapitalistickém systému má pracující
člověk pouze penězi vyčíslenou
hodnotu do té doby, dokud trvá jeho produktivní
věk a dokud svou prací pomáhá rozmnožovat
kapitalistické zisky. Pro nás komunisty jsou úkoly
hospodářské i sociálně politické
nejen úkoly ryze politickými, ale především
mravními, a také jsme si velmi dobře vědomi
toho, že otázky zdraví národa a sociálního
zabezpečení pracujícího člověka
nelze řešit z pouhé humanity, ze soucitu nebo
dobročinnosti, ale vždy jako kolektivní spoluúčast
a spoluúčast plánované a cílevědomé
péče o člověka, z jehož práce
všechny hodnoty vznikají. Stačí, poukážeme-li
jen na některé hospodářské
zmatky výrobních anarchií a z toho plynoucí
zmatky a katastrofy všech liberalistických systémů,
jejichž neblahé důsledky pociťovaly a
pociťují pak ve světovém měřítku
všechny státy a národy, aby nám bylo
zřejmo, že také nevyřešené,
nedořešené nebo úmyslně opomíjené
otázky sociální jsou kořenem všeho
zla a nesnází, které hýbou světem,
a aby pak vznikla pro nás naprosto samozřejmá
poučka politická, že nemůže být
hospodářské, tím méně
politické jistoty tam, kde není zároveň
jistoty a bezpečnosti sociální. Liberalistický
systém mohl snad spatřovat smysl života v zabezpečení
jedince na úkor celku a podle toho se také musel
nezbytně vyvíjet celý společenský
vývoj - pod zorným úhlem kapitalistického
hesla "kdo s koho". A jestliže kapitalistický
řád organisoval výrobu jedině podle
svých zřetelů výrobních, tvrdě,
že zvyšováním výroby se automaticky
zvyšuje životní úroveň a blahobyt,
jestliže se nestaral o nepříznivé důsledky
sociální, jež tato politika vytvářela,
systém sociálních chorob a znetvořenin,
jestliže se nestaral ani v nejmenším o ty, kteří
v tomto tvrdém zápase o existenci byli ušlápnuti,
ubiti a zničeni, jestliže nepřihlížel
k zachování slušné životní
úrovně pracujícího člověka,
k jeho nízké, kapitalismem vytvořené
úrovni spotřební, ke krizím z nadvýroby,
pak jenom dokázal, jak protihumánní a se
stanoviska čistě lidského nesmyslná
je politika podnikatelská, chránící
jen zájmy podnikatelských kapes a zisků.
My naproti tomu, poučeni všemi těmito smutnými
zkušenostmi z minulosti, ze všech těch tvrdých
šarvátek a opravdových bojů o základní
lidská práva pracujícího člověka,
o sociální spravedlnost, vytváříme
takovou hospodářskou soustavu, která lidu
dává plnou záruku, že jakýkoliv
výskyt sociálních znetvořenin a chorob
je preventivně předem téměř
vyloučen. Ruku v ruce pak s těmito opatřeními
hospodářskými utváříme
v oblasti sociální systém takovýchto
opatření, která odstraňují
všechny zbytky kapitalistických principů hospodářských
a vyřadí natrvalo všechnu péči
chudinskou a všechny příčiny nejistot
a úskalí na cestě pracujícího
člověka za jeho lepším životem,
a to tak důsledně a důkladně, že
nebude v naši republice ušlápnutých, pokorných,
vyřazených, zatrpklých nespravedlností
na nich páchanou. Právo na práci, na odpočinek,
právo na sociální a zdravotní zabezpečení
našeho pracujícího člověka dovedeme
zajistit každému poctivému příslušníku
našeho národa zákonem a vtělíme
tak také do zákona právo pracujícího
člověka na život lidský, důstojný
a krásný, na život spravedlivý, na život,
který mu může zabezpečit jen společnost
socialistická. Dnes již téměř
celý pokrokový svět se zvolna pod dojmem
hospodářského a sociálně-politického
přerodu probíjí k myšlence sociální
spravedlnosti.
Československo, třeba jsme malým národem,
uzákoněním zákona o národním
pojištění bude kráčet v čele
tohoto pokrokového světa. Toto uznání
nám již vyslovili odboráři světové
odborové federace loňského roku při
jejím zasedání v Praze a blahopřáli
našemu lidu k velikému vítězství.
Československo svou sociální politikou se
tak stává středem pozornosti pracující
třídy celého světa, která nás
bude následovat. Při tvoření návrhu
zákona o národním pojištění
hrálo také důležitou úlohu naše
věrné spojenectví a úzká hospodářská
spolupráce se Svazem sovětských socialistických
republik a se všemi slovanskými národy, při
čemž nám také bylo jejich sociální
zákonodárství v mnohém vzorem.
Také v tomto směru, tedy i v oblasti sociální,
obracíme své zraky na východ k našemu
velkému spojenci, kde se máme opravdu co učit
a dohánět a doplňujeme naše snahy především
svými vlastními bohatými zkušenostmi
na tomto úseku. Ostatně i naši vědečtí
pracovníci, kteří měli možnost
studovat v cizině sociálně-politické
otázky, vám nezaujatě potvrdí, že
kvalita sociálně politických zařízení
a opatření se lepší směrem od
západu na východ. A v tom se také zrcadlí
péče o člověka v zemích lidové
demokracie proti těm, kteří si ještě
neodvykli myslit na člověka jen v souvislosti s
udržením moci, strategických bodů, naftových
pramenů, miliardových zisků, mořských
úžin a válečného materiálu.
Jestliže si říkáme, že naše
hospodářské úsilí o socializaci
výrobních prostředků a tím
o spravedlivé rozdělení národního
důchodu na všechny v něm v poctivém
úsilí participující složky sleduje
pracující třída západu jako
zkušební otázku vlastních možností,
tak mějme na paměti, že i sociálně
-politické vymoženosti jsou sledovány se stejným
zájmem a každý úspěch s takovou
mírou radosti, s jakou nevraživostí a nepřátelstvím
je stíhán nepřáteli pokroku.
A tak i v těchto otázkách se stává
československý lid avantgardou pracující
třídy celého světa, ukazující
možnosti a cestu k dosažení sociální
spravedlnosti. Jen tak také dokážeme nejen
sobě, ale i lidstvu, že jedinec může být
zabezpečen sociálně opravdu jen tehdy, jestliže
je sociálně zabezpečen celek, a že vytváření
hodnot za takovýchto podmínek je radostné
a skutečně tvůrčí.
Jen z jistoty, že pracující člověk,
který je živ ze své práce, může
pro sebe, pro svou rodinu, pro celek pracovat v klidu a v bezpečí,
protože je si vědom toho, že ani on, ani jeho
rodina nebudou ponecháni na pospas osudu, jestliže
bez své viny bude vyřazen z pracovního procesu,
jen z této jistoty může vyvěrat jeho
pracovní nadšení a pocit sounáležitosti
k celku, kterému dává své schopnosti
a síly k disposici.
Dnes tedy v našem pojetí nejde již jen o sociální
ochranu, ale především - a to je nutno zdůraznit
- o ochranu všech tvořivých sil národa,
které vytvoří nejpodstatnější
a nejcennější složku v tvorbě všech
národních statků a proto také do důsledků
hájíme tezi, vyslovenou prvním ministrem
sociální péče, že dávky
sociálního pojištění, které,
jak již bylo řečeno, jsou nosným pilířem
sociální bezpečnosti našeho pracujícího
člověka, že tyto dávky jsou jen spravedlivou
a poctivou účastí pracujících
na podílu z národního důchodu.
Jestliže dnes před faktickou realisací tohoto
velikého sociálního díla jsme již
tak daleko, že dokončujeme poslední úsek
příprav k jeho schválení a zavedení,
pak tím dokončujeme periodu bojů pracujícího
lidu vedenou celá desetiletí. Pak musíme
také hodnotit, že tak daleko jsme se na této
cestě dostali jen zásluhou vysoké třídní
uvědomělosti a vyspělosti a nekompromisním
a svorným postupem pracující třídy,
která i přes kapitalistickou zlovůli a nepřízeň
dosáhla tu úspěchů vpravdě
průkopnických.
Uskutečňujeme nejen slib daný lidu košickým
vládním programem, budovatelským programem
Gottwaldovy vlády, vůli závodních
rad a závodních odborových skupin, požadavek
Revolučního odborového hnutí jako
jednoho z hlavních iniciátorů, ale i přání
a požadavky široké pracující veřejnosti,
která v něm spatřuje uskutečnění
a praktické naplnění svých dávných
snů, těch snů, které se mnohým
ještě před nedávnými lety zdály
pouhou utopií.
Tvoříme tu veliké průrazné
dílo sociálních tužeb našeho lidu,
dáváme nový směr a novou náplň
a pevný základ socialistickému hodnocení
práce na poli sociálně-politickém.
Budujeme dílo, které nemá obdoby na evropském
kontinentu a které můžeme s pýchou jako
dobrý solidní základ pro další
vývojové možnosti odevzdati do rukou příštích
našich generací.
Pro nás komunisty je zdárné ukončení
tohoto úsilí jenom velikou satisfakcí. Nejenom
proto, že plníme důsledně dané
sliby, nýbrž také proto, že jsme se zdarem
překonali všechny překážky kladené
budování národního pojištění
v cestu. Jestliže jsme v soc.- politickém programu
naší strany vyslovili požadavek zajistiti všem
příslušníkům našeho lidově-demokratického
státu nejen právo na práci a spravedlivou
odměnu za výkon, nýbrž i jejich zabezpečení
zdravotní a hospodářské v dobách
nezaviněné pracovní neschopnosti, nárok
na zajištění proti následkům
nemoci, mateřství, úrazu, invalidity, stáří
a úmrtí, pak jsme také zároveň
v pevných zásadách formulovali s největším
urychlením přebudování našeho
v přítomné době nevyhovujícího
sociálního pojištění na pojištění
národní, rozšířené také
na zemědělce, řemeslníky, obchodníky,
příslušníky svobodných povolání
- na všechny vrstvy národa.
A na tomto našem původním programu nemusíme
měnit v zásadách ani to nejmenší.
O jeho konečnou formulaci, opřenou o vůli
mas, o zkušenosti z dob minulých, se nám postará
celá řada našich sociálně-pojišťovacích
odborníků, jimž za to patří také
náš dík. Můžeme jíž
dnes prohlásit, že požadavek tlumočený
znovu na historickém zasedání závodních
rad a závodních odborových skupin se stane
v nejbližších hodinách zákonem.
Dlouholeté úsilí pracujících
vrstev se tedy naplňuje a národní pojištění
se stává skutečností.
Není na škodu konfrontovati historický vývoj
našeho sociálního pojištění,
jehož vznik zrovna tak jako úsilí o svrhnutí
hospodářského otroctví je znamenán
nesčetnými boji a oběťmi pracujícího
člověka, s dobou přítomnou. A v tomto
historickém vývoji zjišťujeme několik
pozoruhodných skutečností, za jakých
okolností a v jaké atmosféře toto
sociální pojištění vyrůstalo.
Jeho existenci si doba sice vynutila, ale kolik bylo zapotřebí
houževnatosti, kolik musilo býti vybojováno
zápasů dělnické třídy,
kolik bylo třeba přinésti obětí,
než se tomuto požadavku pracujících dostalo
první zákonité formy! A když už
tu konečně zákon byl, musely být sváděny
nové boje od samého počátku jeho platnosti,
znamenané úsilím dělnictva za odstranění
závad, vyskytujících se v provádění
sociálního pojištění v praxi.
I tehdy se operovalo se zdánlivými výkazy
neúnosnosti pro státní pokladnu, ačkoliv
zaměstnavatel byl podle zákona povinen nésti
břímě soc. -pojišťovacích
nákladů pouze z jedné třetiny a zbylé
dvě třetiny si hradili zaměstnanci sami.
Naráželo se zde na tuhý odpor a ostře
vyhraněné nepřátelství vládních
kruhů a podnikatelů, jimiž každá
změna nebo zlepšení zákona ve prospěch
zaměstnanců byla kategoricky zamítána.
Od samého počátku platnosti zákona
až do světové války, tedy v průběhu
25 let, byly změny v celku nepatrné. Když už
pak tu zákonitá opatření jsou, rostou
a tříští se soc. pojišťovací
ústavy zcela v duchu soukromo-kapitalistického podnikání,
vzájemně si konkurují, tak jak by šlo
o jakýkoliv úsek podnikání výdělečného.
Je to jistě smutný zjev tam, kde jde o zdraví
národa anebo o sociální zabezpečení.
že tomu tak bylo, o tom mluví skutečnost, že
pouze ty ústavy, které byly dostatečně
finančně silné, mohly si dovolit úměrně
ke svému kapitálovému zajištění
zlepšiti jakost poskytovaných dávek, poskytnout
kvalitnější míru lékařského
ošetření, výdeje léčebných
pomůcek a pod. Tento smutný zjev vzájemné
konkurence a dalšího tříštění
přiměl konečně i vládu starého
Rakouska k tomu, aby zakázala zřizování
nových nemocenských pokladen. Tak tomu bylo až
do roku 1918 a v takovém stavu bylo sociální
pojištění převedeno do nové ČSR.
Ani zde jsme však přes počáteční
snahy dělnické třídy o koncentraci
a zlepšení sociálního pojištění
nedospěli příliš daleko. Často
byly sledovány spíše cíle agitační
než sociálně-politické, docházelo
k dalšímu tříštění,
které mělo oslabiti dělnické pojišťovny,
vtěsnati pracující lid do malých útvarů
a záměrně tříštit tvořící
se jednotu pracujících na vrstvy a zájmové
skupiny snadněji kontrolovatelné a velmi často
se vzájemně potírající. A tak
boj o odpolitizování a koncentraci sociálního
pojištění přinesl pravý opak.
Podobný vývoj prodělávalo i pojištění
pensijní, ve kterém se vyskytovaly tytéž
průvodní zjevy jako v pojištění
nemocenském. Vliv zaměstnavatelů, kapitálu
a různých vzájemně na sebe narážejících
politických směrů byl mnohdy rozhodujícím
činitelem v tomto sektoru tak důležitém
pro zdraví a sociální zabezpečení
národa a byl mu a jeho zdravému a potřebám
doby odpovídajícímu vývoji mnohem
více na škodu než na prospěch. A tak nakonec
se snahy po koncentraci sociálního pojištění
v jednotné úpravě zákonodárství
dostaly jen do stadia, kdy způsob organisování
je v podstatě odlišný v historických
zemích, jiný na Slovensku a konečně
i v našem pohraničí.
Jednotné zákonodárství, po kterém
se tak dlouho volalo, je nahrazeno naprostou tříští
různých zákonů a nařízení
a různých druhů pojištění
jako důsledek nikoliv cílevědomé sociální
politiky, nýbrž různých politických
koncesí a ústupků. Tak tu dnes máme
více než 25 ústředních nositelů
sociálního pojištění, asi 150
menších nebo větších pojišťoven
a vedle toho asi 50 pojišťoven v pohraničí.
Celá tato roztříštěnost a rozdílnost
pojistných druhů a dávek vyplývá
z kapitalistického principu hodnocení práce
a má svůj odraz v touze pracujících
vrstev po konečném, jednotně uspořádaném
sociálním pojištění, které
by vycházelo z předpokladu, že každá
práce pro celek je stejně hodnotná a musí
zaručovati také stejnou míru sociálního
a zdravotního zabezpečení. Tuto touhu a přání
pracujících nyní uskutečňujeme
zákonem o národním pojištění.
Tak je tomu také u zemědělského stavu
jako u podstatné složky národa, která
pečuje o jeho výživu. Je jenom spravedlivým
požadavkem, jestliže pojem sociální jistoty
při stejném hodnocení práce nesmí
se státi závislým na stavu. Je proto také
spravedlivým požadavkem zemědělského
výrobce, aby byl stejnými právy a stejnými
povinnostmi jako kterýkoliv jiný pracující
účasten všech sociálních vymožeností,
kterých požívají ostatní vrstvy
národa.
Za prvé republiky střídavým favorizováním
té či oné složky vznikaly téměř
nesmiřitelné přehrady mezi venkovem a městem.
A tak místo vzájemného prolínání
a doplňování, které je předpokladem
nerušeného chodu celého národního
hospodářství, jsme byli svědky tříštění
sil. Na tuto politiku doplácely pak obě složky
a z nich především malí a střední
zemědělci, a ovšem také široké
vrstvy lidové a stát sám. Charakteristikou
této politiky byl útěk od půdy a exekuční
výprodej zemědělských usedlostí.
Tento nepříznivý vliv jako pozůstatek
minulosti může být likvidován jen tehdy,
bude-li správně a plánovitě prováděnou
sociální politikou dbáno toho, aby se dospělo
k likvidování umělých přehrad
mezi dělnictvem a rolníky a k utvoření
takových předpokladů, za nichž by obě
tyto nejpodstatnější složky národa
žily a pracovaly za zásadně stejných
sociálních podmínek. A tak zdravotní
a sociální ochranu zemědělců
může zajistit jen připravované národní
pojištění, do kterého budou pojaty všechny
osoby, zaměstnávající se zemědělskou
prací a výrobou. Zvláště důchodovým
pojištěním zemědělců odpadne
problematika nezajištěného stáří
a nedostatečné praxe výměnků,
které až dosud byly jediným zajištěním
přestárlého zemědělce v době
jeho zaslouženého odpočinku ve stáří.
Nemůže se již opakovati, aby delší
nemoc v rodině malého neb středního
zemědělce byla úplnou hospodářskou
katastrofou, která vede k jeho ožebračení.
Sociální a zdravotní ochrana v míře,
jaké se dostane všem pracujícím, jest
tedy spravedlivým požadavkem venkova, tímto
zákonem splněným.