V národním pojištění přijímáme
zásadu, že i osoby po prvé do pojištění
nastupující a zařazené neplatí
jen příspěvky, že však jejich pojištění
hned od počátku je provázeno i výplatou
důchodů osobám nově do pojištění
pojatým. Je samozřejmé, že zásada
pojistné reservy a úrokového výnosu
bude mít pro národní pojištění
pouze druhořadý význam. Bude spíše
představovat jistý způsob zabezpečení
pro případ nepředvídaných výkyvů
hospodářských a sociálních.
Proto také reserva nastřádaná v průběhu
let je odborníky u pojištění krátkodobého
předpokládána pouze na 2,5 miliard, u pojištění
důchodového jako trojnásobek roční
výplaty. Na rozdíl od dřívějšího
systému kapitálového výnosu bude nyní
stát ve formě výpomoci přispívat
na úhradu nákladů pojištění
národního.
V košickém vládním programu jsme byli
zaměřeni dokonce mnohem dále než navrhovaný
zákon připouští. Veškeré
výdaje národního pojištění
měly být hrazeny ze státního rozpočtu.
Svědčí o uvážlivosti dobrého
hospodáře, když odborníci uznali, že
za dané situace nelze tento socialistický ideál
okamžitě realisovat. Proto musíme vítat
zásadu, že všichni pracující podle
svých výdělkových předpokladů
přispívají na ty, kteří bez
vlastní viny pracovat nemohou. Opouštíme právem
principy zásluhy, výše a délky pojištění
a budeme všichni přispívat podle svých
možností s vědomím, že větší
část dáváme druhým. To je onen
velký mravní moment, který bude nutno stále
a stále zdůrazňovat. Pojistné přestává
mít ráz pojistného ve starém slova
smyslu a stává se fakticky sociální
daní, usměrňující spravedlivější
distribucí národního důchodu. Generace
pracujících přispívá na zvýšenou
životní úroveň nepracujících
a přejímá tím na sebe závazek
mnohem vyšší než kterákoli pracující
generace kdykoli předtím. Její ušlechtilá
oběť nemůže však jít na vrub
životní úrovně této generace.
Z toho však vyplývá další úkol
pro celé naše hospodářské a sociální
zaměření, úkol rozhodující.
Musíme na všech úsecích lidské
činnosti pracovat více, hospodárněji
a také kvalitněji. Bez splnění tohoto
předpokladu bychom své národní pojištění
neudrželi na výši, kterou zákonem zajišťujeme
a museli bychom jít nezbytně nazpět.
Závazek státu - poměrně značný
- je však únosný, když si uvědomíme,
že odpadá chudinská péče, výplata
starobních podpor, přídavky k dnešním
důchodům a mnohé úkoly, které
za stát přejímá krátkodobé
pojištění národní. Národní
pojištěni důchodové bude mít
také své důsledky, pokud jde o spoření
a složení spotřeby statků spotřebních.
Rovnocenné zabezpečení osob samostatně
výdělečně činných ve
stáří a předčasné pracovní
neschopnosti přidá právě této
skupině pracujících pocit životní
jistoty. Tato skutečnost nesporně povede především
k oživení a vzestupu výroby životních
statků spotřebních - a co je důležité
konstatovat - povede určitě ke snížení
spořivosti. Jestliže dosud činí úspory
asi 12 % národního důchodu a uvážíme-li,
že podstatně stoupne výdaj pojištěnců
na národní pojištění, bude třeba
hledat úspory formou nového daňového
systému a regulaci statků spotřebních.
Právě v tomto úseku se ukáže,
jak ruku v ruce s plánováním sociálním
musí důsledně postupovati záměrné
plánování hospodářské
tak, aby oběti, přinášené celku,
byly u jednotlivců vyváženy a ve svých
důsledcích neohrozily celek.
Skutečnost, že tímto zákonem vytváříme
jednotné typy pojištění krátkodobého,
dlouhodobého i úrazového, sloučené
v organický celek, musí vésti ve své
výslednici, až překonáme počáteční
obtíže, k podstatným úsporám
správním, za předpokladu, že bude organisace
jednoduchá a účelná. Věřím,
že právě tady národní pojištění
může dát příklad, který
bude postupně akceptován jinde, především
ve veřejné správě i ve znárodněné,
podnikání.
Zdánlivě dáváme více, než
můžeme okamžitě unésti. Zvláště
v sektoru pojištění nemocenského dostávají
pracující lidé Československa pojištění
opravdu příkladné, pro které stěží
najdeme obdoby ve světě. Toto krásné
dílo zavazuje nejenom ty, kteří je budou
provádět, ale především také
ty, kteří z něho budou míti prospěch.
Nesmí se proto stát, jak tomu bývalo často
v minulosti, toto pojištění předmětem
sobecké spekulace pojištěnců. Nesmí
platit zištná zásada, že musím
z pojištění dostat domů nejméně
to, co jsem do něho dal. Právě tady nás
čeká veliký úkol výchovný,
nechceme-li se dočkati rozčarování.
V pojištění důchodovém považuji
za nejkrásnější gesto pracujících,
že zvedají sociálním důchodem
z ponížení chudoby a životní beznaděje
právě ty, kteří dříve
z těch nebo oněch důvodů byli z dobrodiní
pojištění vylučováni. Nutno přiznat,
že zabezpečení této veliké skupiny
bylo umožněno především obětí
generace pracujících a omezením některých
výsad, které s sebou přinášel
historický vývoj. Je však třeba přiznati,
že přechodná ustanovení zlepšují
důchody, které dosud jsou podle starých předpisů
a že teprve příští důchodci
budou posuzováni podle směrnic nových. Rád
konstatuji, že odborná komise se vyhnula všem
tvrdým opatřením unifikačním,
která by mohla vyvolávati pocit křivdy, a
že přechod do nové soustavy národního
pojištění může být přijímán
bez jakýchkoliv rekriminaci.
Ústavodárné Národní shromáždění
dnes nebo zítra přistoupí k hlasování
s vědomím, že dává československému
pracujícímu lidu zákon dobrý, hospodářsky
i sociálně uvážený, jehož
provádění umožní zabezpečení
všech, kteří budou potřebovat pomoci
lidské společnosti. Je to dílo lidské
solidarity, dílo poctivě socialistické, a
proto klub mé strany bude rád pro tento zákon
hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ku slovu je ďalej prihlásený
p. posl. dr. Berák.
Posl. dr. Berák: Pane místopředsedo,
slavná sněmovno, dámy a pánové!
Zákon o národním pojištění
představuje historické dílo, kterým
vláda obrozené Národní fronty Klementa
Gottwald a plní úkoly, dané v košickém
vládním programu. Již článek
XIV. košického programu obsahoval slib vlády,
že se bude starati, aby všichni pracující
byli zabezpečeni pro případ nezaměstnanosti,
nemoci, úrazu, invalidity a stáří
a aby tato péče byla postupně rozšiřována
také na osoby samostatně činné. Teprve
ústavodárnému Národnímu shromáždění
bylo dopřáno, aby přijalo historický
zákon o národním pojištění.
Po uzákonění národního pojištění
postaví se Československo do popředí
států sociálně pokrokových
vedle bratrského Sovětského svazu. Dosavadní
úroveň sociálního pojištění
byla všeobecně nízká. Kromě toho
v sociálním pojištění často
ani nedošlo k tomu, aby byly vypláceny nejvyšší
důchody, které zákon předvídal.
Dosavadní úhradové soustavy vázaly
totiž dosud dosažení nejvyššího
důchodu na dlouhou dobu pojištění. Počáteční
důchody byly při výpočtu sociálních
důchodů určovány nízkými
výměry. Teprve pro pojištěnce, kteří
setrvali v pojištění dlouhý čas
asi 4 desetiletí, mohly vyplynouti důchody příznivější.
Bylo to zaviněno tím, že při výpočtu
sociálních důchodů se zdůrazňoval
význam zvyšovacích částek. Ty
pak závisely jednak na mzdové třídě,
jednak na době, po kterou trvalo pojištění.
Dosavadní úhradová soustava zdůrazňovala
jednak prvky nuceného spoření, jednak prvky
pojištění a tato soustava vedla ke značné
akumulaci jmění, které svým výnosem
mělo vždy více přispívat k tomu,
aby se zvýšily příjmy sociálního
pojištění.
Po uplynutí 4 až 5 desetiletí mělo být
dosaženo tzv. rovnovážného stavu. V této
době měl pak býti nastřádaný
výnos reserv takový, aby asi 40 % úhrady
důchodů opatřilo se výnosem úroků,
60 % pak z pojistného. Víme ovšem velmi dobře,
že skutečný vývoj způsobil, že
zvyšovací částky se vždy znehodnocovaly,
čímž byl zmařen význam, který
byl jimi sledován. Úrok po všeobecném
poklesu úrokových sazeb ztratil v podstatě
svůj význam jako pramen příjmů
sociálního pojištění. Měl
ostatně pro sociální pojištěni
naprosto jiný význam v době, kdy sociální
pojištění bylo záležitosti jen
několika vrstev národa.
Jestliže dnes jsme se rozhodli, že změníme
sociální pojištění v pojištění
celého pracujícího národa, není
možno placení úroků přesunovat
na někoho jiného než opět na týž
kolektiv pracujícího národa. My naopak chceme
hned při samém počátku účinnosti
nového zákona o národním pojištění
rozdělovati na sociálních důchodech
vše, co se vybere jak na státním příspěvku,
tak i na pojistném.
Naopak pro skupiny obyvatelstva, které budou nově
pojaty do národního pojištění,
nebude toto pojištění znamenat a na samém
počátku jenom placení pojistných prémií,
nýbrž přinese také výplatu sociálních
důchodů příslušníkům
těchto vrstev. Reservy, které nicméně
budou shromažďovány v národním
pojištění, budou míti příště
povahu zabezpečovací, aby nebylo nutno sahati ke
zvyšování pojistného při jakémkoliv
hospodářském pohybu, při neočekávaném
prodloužení lidského věku, při
nepříznivém vývoji invalidity a podobně.
Budou sice sloužit tomu, aby se jimi dosáhlo úrokového
výnosu, ale význam tohoto výnosu bude jenom
podružný a jeho poměrný podíl
v rámci hospodářství národního
pojištění se sníží.
Výše důchodu v nové úhradové
soustavě bude mnohem méně závislá
na době trvání pojištění.
Sociální důchod se bude skládat jednak
z pevné základní částky, která
představuje sociální minimum, jednak z částky,
která bude vypočtena podle dosaženého
pracovního důchodu. Rozdíl mezi nynějším
důchodem a důchodem nejvýše dosažitelným
se sníží přibližně na necelý
dvojnásobek - dosud to byl čtyřnásobek.
Podle citovaného již čl. XIV. košického
programu měly být výdaje na sociální
pojištění všeho druhu hrazeny v rámci
státního rozpočtu. Tento požadavek nemůže
být dosud splněn, a to z mnoha důvodů.
Především dosavadní forma úhrady
pojistnými prémiemi placenými zaměstnavateli
i zaměstnanci se příliš hospodářsky
vžila, takže přechod k jiné úhradové
soustavě, kde by náklady sociálního
pojištění byly hrazeny výlučně
státním příspěvkem, by patrně
způsobil mnoho obtíží a nesnází.
V řízené mzdové politice i v cenové
politice se totiž s tímto pojistným počítá.
Mimo to nejen letošní, ale také příští
rozpočty budou ještě zatíženy mimořádnými
výdaji, které souvisí s likvidaci následků
poslední světové války. Na druhé
straně odpadne však státu po zavedení
národního pojištění mnoho výdajů,
které má dnes. Odpadne výplata starobních
podpor, státních přídavků k
dosavadním důchodům ze sociálního
pojištění, přestane chudinská
péče jak státu, tak i samosprávy.
Mimo to nelze přehlédnout, že národní
pojištění bude příště
vykonávat mnohé významné úkoly,
které by jinak připadly státu. Bude to napříště
národní pojištění a nikoliv stát,
které bude podporovat populační rozvoj poskytováním
dávek v mateřství, provádět
preventivní péči léčebnou a
podporovat statečnost poskytováním výbavného.
Je tedy poskytování státního příspěvku
odůvodněno také hospodářsky.
Státní příspěvek národnímu
pojištění je odůvodněn také
tím, že toto národní pojištění
se stává v pravém slova smyslu společnou
záležitostí všech občanů.
Jestliže bude tudíž přispívat na
toto pojištění stát, který vybírá
daně podle únosnosti osobní i věcné,
budou v důsledku této skutečností
přispívat na národní pojištění
více bohatí nežli chudí. Státní
příjmy, ze kterých bude státní
příspěvek hrazen, skládají
se totiž mimo jiné také z přímých
daní, jejichž sazby jsou progresivní a proto
postihují poměrně více vysoké
důchody a vysoké výnosy nežli důchody
a výnosy nízké. Ovšem otázka,
zda úhrada výdajů národního
pojištění bude čerpána ze státního
příspěvku anebo z pojistného placeného
zaměstnavateli a zaměstnanci, není už
dnes hospodářsky tak významná, jak
by se snad zdálo. Národní pojištění
obsáhne celý národ. Tím však
vzniká úplně jiný stav, než jak
tomu bylo dříve, kdy sociální pojištění
bylo záležitostí jenom zaměstnaneckých
vrstev národa. Zákon sice může nařídit,
jaký podíl z úhrady národního
pojištění připadne na placené
pojistné a jaký na státní příspěvek,
to však neznamená, že plátce vyznačený
zákonem ponese svůj podíl skutečně
ze svého. Nejen u daní, nýbrž také
u pojistného může dojít k přesunu
daňového, případně pojistného
břemene. Nicméně přesunem platební
povinnosti, ať již na stát nebo na zaměstnavatele,
dosahuje se odsunu platebních břemen vlastně
jenom teoreticky. Vždyť konec konců, o co by
zaměstnanec zaplatil méně na pojistném
jako pojištěnec, o to by zaplatil více v cenách
zboží jako spotřebitel.
Jestliže jsme se rozhodli, že náklady národního
pojištění budou hrazeny také státním
příspěvkem, musíme se zabývat
ještě otázkou, jak si stát opatří
prostředky k tomu potřebné, zda tak učiní
úvěrem či zda tyto prostředky vybere
ve formě daní. Kdyby si stát měl opatřit
nezbytné prostředky úvěrem, mohlo
by dojít k tomu, že by stát sice na jedné
straně přispíval na národní
pojištění, že však na druhé
straně by si vypůjčoval prostředky
k tomu potřebné konec konců opět od
národního pojištění. Kdyby k
této situaci mělo vůbec kdy dojít,
bylo by samozřejmě mnohem jednodušší,
kdyby stát rovnou převzal závazek, že
uhradí případný schodek národního
pojištění, než aby zatěžoval
své rozpočty příspěvkem na
toto pojištění a tím svůj rozpočet
zbytečně nadouval. Dosud nemáme ještě
vyrovnaného státního rozpočtu. Nicméně
příznivé výsledky hospodaření
na rozpočet jsou nám zárukou, že nebude
trvat již příliš dlouho a dosáhneme
vyrovnaného státního rozpočtu, jak
si toho všichni přejeme. Proto s hlediska finančně
- hospodářského bude lépe, jestliže
povinnost státu přispívat na národní
pojištění bude přímo vyjádřena
příslušnou položkou ve státním
rozpočtu. Tato skutečnost bude nepochybně
působit příznivě proti přílišným
požadavkům jednotlivých resortů, které
při sestavování státního rozpočtu
kladou často příliš vysoké nároky
na pana ministra financí, který musí každoročně
svádět tuhý boj o to, aby rozpočtová
čísla byla udržena v mezích únosných.
Je třeba, aby stát si opatřoval prostředky
k úhradě svého příspěvku
z daní, po případě účelnou
politikou cenovou. Generální daň spotřební,
k jejímuž zavedení jsme se zavázali
v budovatelském programu, bude zde nepochybně vhodným
nástrojem. Na druhé straně bude pak nutno,
aby národní pojištění používalo
tohoto příspěvku k investicím předpokládaným
hospodářským plánem, po případě
poskytování investičních úvěrů.
Dále nutno se zamyslit nad otázkou, jak vysoké
dávky má poskytnout národní pojištění.
O této věci se podrobněji dnes ráno
již zmínil p. ministr Erban. Je to v podstatě,
jak bylo řečeno, otázka redistribuce národního
důchodu. Odpověď na tuto otázku je dána
především všeobecnou úrovní
našeho lidu. Mimo to bude úroveň národního
pojištění záviset na výši
podílu, jehož je pracující vrstva národa
ochotna se vzdát ve prospěch důchodců
národního pojištění. Záleží
tudíž na tom, kolik jsou ochotni věnovat na
národní pojištění pracující,
tedy osoby, které se účastní na tvorbě
národního produktu. Důchody osob práce
neschopných budou totiž zvýšeny o ony
položky, které budou odčerpány příslušníkům
pracujících vrstev, ať se již tak stane
formou daní anebo pojistného. Národní
pojištění přivodí strukturální
přestavbu v rozložení národního
důchodu. Prostředky, které se sejdou na státním
příspěvku a na pojistném, bude národní
pojištění rozdělovat mezi osoby, které
nejsou schopny práce, ať už trvale nebo jenom
dočasně. Národní pojištění
se tak stává nástrojem pro rozdělení
národního důchodu, které považujeme
za spravedlivější než jaké by bylo
bez národního pojištění. Při
rozhodování o rozsahu a výši národního
pojištění nejde ani tak o to, zda můžeme
opatřit prostředky, nýbrž zda je máme
skutečně v úmyslu věnovat. Všechny
důchody pro ony osoby, které nemohou pracovat, musejí
totiž býti odňaty pracovním důchodům
oněch osob, které se účastní
tvorby národního produktu. Pracující
rádi přinesou tuto oběť ve prospěch
osob práce neschopných. Jsou si vědomi toho,
že přinášejíce tuto oběť,
zajišťují si současně svůj
podíl na výnosu národní práce
pro všechna nepříznivá životní
období, až zestárnou, onemocní anebo
snad utrpí úraz, a že bude po jejich úmrtí
postaráno také o bytosti jim nejdražší,
o jejich děti, vdovy a sirotky.
Schvalujíce zákon o národním pojištění,
můžeme konstatovat především:
1. Náklad na národní pojištění
se pohybuje v takových mezích, že neohrožuje
rozvoj našeho národního hospodářství.
(Předsednictví se ujal předseda David.)
2. Národní pojištění buduje se
tak, že je zabezpečena úhrada dávek,
a to jak nemocenského, tak i důchodového
pojištění.
3. Příspěvek státu na úhradu
nákladů národního pojištění
je oprávněn. Jeho výše je střízlivá
a přiměřená, zejména uvědomíme-li
si rozsah úkolů, jejichž plnění
národní pojištění za stát
převezme, i rozsah úspor, kterých po zavedení
národního pojištění dosáhne
stát na jiných položkách. Je ovšem
nutno klásti důraz na to, aby státní
příspěvek byl hrazen z běžných
státních příjmů a aby stát
nepotřeboval vypůjčovati si tento příspěvek
opět od národního pojištění.
4. Bude nutno dbáti toho, aby rezerv nastřádaných
v národním pojištění, pokud připouštějí
dlouhodobé použití - půjde tady zejména
o reservu dlouhodobého pojištění - bylo
použito k investicím, které zvýší
výkonnost lidské práce, aby se tím
zajistilo dosažení vyššího, anebo
alespoň stejného produktu při nižším
počtu osob plně produktivních proti vrstvám
neproduktivním. se kterými nutno počítati
vzhledem k očekávanému postupujícímu
zhoršení věkového rozvrstvení
národa.
5. Rovněž bude nutno dbáti toho, aby se rezerv
národního pojištění používalo
v souladu s celostátním plánem hospodářským
i finančním, jak ostatně jsou pro to dány
předpoklady v § 200 zákona. Očistná
bouře v únoru způsobila, že zákon
o národním pojištění jest. a
bude včas projednán. Na úspěších
tohoto národa podílí se národ celý,
velké bratrství dělníků, rolníků,
živnostníků i příslušníků
svobodných povolání. (Potlesk.)