Podle výsledků sčítání
lidu, které bylo provedeno na Slovensku 4. října
1946 a v zemích českých k 22. květnu
1947, bude pojištěno celkem 3 miliony 400 tisíc
zaměstnanců. Očekává se, že
úhrn vydání na dávky věcné
pro tyto pojištěnce bude činiti 4.640 mil.
Kčs, na dávky peněžité pak 3.459
mil. Kčs, se správními výdaji celkem
8.890 mil. Kčs proti očekávaným příjmům
8.390 mil. Kčs.
Osob samostatně hospodařících bude
pojištěno nemocensky od 1. 1. 1950 podle nynějších
předpokladů asi 1,263.000, k tomu pak cca 579.000
spolupracujících členů rodiny, celkem
1,840.000 osob.
Dnes odhadovaný náklad nemocenského pojištění
na dávky věcné činí u těchto
osob asi 2.670 mil. Kčs, na dávky peněžité
asi 800 mil. Kčs, v úhrnu asi 3.410 mil. Kčs.
Pojištěných důchodců národního
pojištění bude 350 tisíc, veřejných
pensistů a válečných poškozenců
230 tisíc, poživatelů sociálního
důchodu 400 tisíc, celkem 980 tisíc osob.
Náklad na dávky pro důchodce v nemocenském
pojištění lze odhadnouti na 400 mil. Kčs
a na potřebné dalších 250 milionů
Kčs. Dosáhnou tedy výdaje po zavedení
nemocenského pojištění i pro samostatně
hospodařící částky 13 miliard
Kčs.
Důchodové národní pojištění
bylo vybudováno na zcela nových základech.
I naše důchodové pojištění
má velmi staré kořeny v náhradních
smlouvách a náhradních pensijních
ústavech, které byly budovány na začátku
tohoto století. Systémy úhrady byly vybudovány
na zásadách soukromo kapitalistického pojišťování.
Rovnováha příjmů a vydání
vyvážená výnosy kapitálových
rezerv tvořila základ celé pojišťovací
soustavy. Tento způsob krytí pojišťovacího
rizika plnoúhradovou prémií vedl k poměrné
značné akumulaci kapitálu. Tuto vadu měly
všechny naše i cizí sociálně -pojišťovací
systémy. Sociální pojišťovny pojišťovaly
nuceně riziko nemoci, invalidity a stáří
a ztráty živitele a počínaly si tak
jako každá soukromá pojišťovna. Úměrně
vysokému riziku musely odpovídati přiměřeně
vysoké krycí kapitály.
Tato teorie vedla k vytvoření systému krycích
kapitálů, jejichž výnos po určité
velmi dlouhé době trvání měl
z velké části hraditi náklady na sociální
pojištění. Tyto teorie doporučující
hromadění kapitálu vedly k neúměrně
nízkým důchodům. Bylo tu dilema: bude-li
placen z uložených kapitálů nízký
úrok, musí pojišťovna na úkor důchodců
hromaditi vyšší kapitály. Platí-li
se z kapitálu vysoký úrok, jsou peníze
drahé a ničí se hospodářství.
Tento rozpor byl za staré liberalistické hospodářské
éry stálý.
Avšak čím dále tím jistěji
se v celém světě mění nazírání
na funkci sociálního pojištění.
Ze sociálního pojištěni se stává
záležitost sociálně -politická
a sociální bezpečnost pro všechny se
stává předmětem státní
péče. Nové cesty, na něž jsme
se dali již od národního osvobození,
nám dovolují, abychom se od starých kapitalistických
pojišťovacích soustav vědomě odpoutali
a abychom se na naše národní pojištění
dívali jako na úkol státní politiky.
Nikoho nenapadne, že by stát neměl vydržovati
školství, kulturu, stavět silnice, zvelebovat
zemědělství a podobně. A přece
starost o zdraví, život a zabezpečení
v případě nemožnosti výdělku
každého občana je stejně důležitým
úkolem. To jsme si my křesťanští
sociálové dávno uvědomovali, když
jsme si dali do svého programu sociální pojištění.
Díváme-li se na sociální pojištění
s tohoto hlediska jako na prvořadý státní
úkol, pak se nám sociální pojištění
objeví v jiném světle a začneme se
dívat na jeho hospodářské problémy
jinak. Pozorováno s tohoto hlediska jeví se nám
sociální pojištění jako otázka,
kolik můžeme ročně odčerpat z
národního důchodu a věnovat na sociální
zabezpečení svých občanů. Tuto
otázku nám musí ovšem zodpovědět
naší národohospodářští
plánovatelé.
Někomu by se mohlo zdát, že by se tato částka,
odčerpávaná z národního důchodu,
mohla měnit. Pro odborníka je však jasné,
že složitá organizace distribuce národního
důchodu prostřednictvím sociálního
pojištění je příliš jemný
a složitý mechanismus, než aby se jeho skladba
dala libovolně měnit. Každé opatření
a každé zařízení, které
dnes v zákoně dáváme, má své
dalekosáhlé důsledky v daleké budoucnosti.
Přiznané důchody nelze jen tak beze všeho
snižovat a nelze také částky, které
zákon slibuje, v budoucnosti nedodržovat. Pro ty,
kterým se mnohá ustanovení zdají být
opatrně stylizována nebo výměry důchodů
nízké a podmínky nápadu důchodu
přísné, je tu vysvětlení právě
v dalekosáhlosti každého zvýšení
nebo zlepšení a zejména v jeho vlivu na podíl
z národního důchodu, který je přesně
vymezen a který nelze libovolně překročovat.
Tím se mění celá dosavadní
struktura sociálního pojištění.
Tak je tomu i u nás v zákoně o národním
pojištění.
Dřívější systémy, založené
na principu pojišťování, vyplácely
důchody úměrné výši placené
prémie. Systém zvolený v našem národním
pojištění vychází z potřeby
důchodce: mladý, ženatý invalidní
důchodce s dětmi a rodinou má více
potřeb než má 65 letý důchodce
s dětmi již zaopatřenými. Tato holá
skutečnost je respektována ve zvolené struktuře
důchodu, neboť dává každému
téměř stejný důchod po 4 letech
pojištění jako po 20 letech. Teprve po 20 letech
pojištění se objevuje princip zvyšování
důchodu po dlouhé odsloužené době.
Důchodovému národnímu pojištění
budou podléhat všichni zaměstnanci s výjimkou
pragmatikálních zaměstnanců veřejných.
Pro obce je dána v zákoně možnost, aby
své zaměstnance pojišťovaly rovněž
u Národní pojišťovny. Bude to pro ně
veliká výhoda, zejména pak pro obce malé,
které nemohou z vlastních prostředků
vypláceti svým bývalým zaměstnancům
penze.
Důchodové národní pojištění
poskytuje důchody starobní, invalidní, vdovské,
sirotčí, důchod manželky, úrazové
pojištění, důchod sociální
a zvýšení starých důchodů
a výbavné.
Vyměřování pojistného bude
stejné jako v pojištění nemocenském,
t. j. pojistné bude vybíráno procentem z
důchodu. Pojistné činí 10 % hrubých
požitků do 120.000 Kčs ročně
a dále pak bude vybírán jednoprocentní
příspěvek pro úrazové pojištění.
Podmínkou nároku v národním pojištění
je krátká čekací doba, t. j., aby
pojištěnec byl v posledních 5 letech před
nápadem důchodu 4 léta pojištěn.
Kdo tyto podmínky nesplní a bude potřebný,
obdrží sociální důchod.
Nárok na starobní důchod má pojištěnec
v 65 letech, nevydělává-li si ani polovinu
toho, co vydělával v předchozím kalendářním
roce. Jestliže si pojištěnec v pojištění
odbyl aspoň 20 let a ti, kteří v den vydání
zákona budou míti 15 let pojištění,
mohou odejít do penze již v 60 letech.
Invalidní důchod bez zřetele na věk
obdrží pojištěnec, který prokáže,
že pro nemoc musil zanechati výdělečné
činnosti, nebo že mu jeho výdělek následkem
toho klesl pod polovinu.
Pojištění činí 1 miliardu, výbavné
600 milionů a sociální důchody 3.420
milionů Kčs. Celkem budou činit výdaje
na důchody i se správními náklady
ve výši 480 milionů 17.240 milionů Kčs.
Naproti tomu pojistné a úrokový výnos
má činit 16.890 milionů Kčs. Je tedy
pojištění celkem v rovnováze. Protože
původně bylo uvažováno, že bude
stát hradit celou jednu třetinu pojistného
na důchody, byl by se hned první rok objevil značný
přebytek, který by byl uložen jako reserva.
I národní pojištění musí
míti kapitálové reservy, aby v dobách
nepříznivých výkyvů mohlo dopláceti
ze svých rezerv. Proto se předpokládá,
že bude během krátké doby k dnešnímu
jmění ve výši asi 25 miliard nashromážděno
tolik, aby v důchodovém pojištění
byla reserva ve výši trojnásobného ročního
vydání, tedy asi 55 - 60 miliard. Protože se
již v třetím roce trvání pojištění
objevuje přebytek, bude dostačovat, když stát
bude přispívat Ústřední národní
pojišťovně částkou asi 2.700 milionů,
tedy částkou, kterou přispíval v roce
1947 na potřeby dnešního sociálního
pojištění.
Očekáváme od zákona, že ustálí
naše sociální poměry a přinese
každému pracujícímu pocit důvěry
a bezpečnosti pro budoucnost a dá všem dělníkům
i samostatně hospodařícím klid pro
práci a zbaví je obav o budoucnost v případě
invalidity a stáří a o zabezpečení
pro pozůstalé rodiny v případě
úmrtí živitele.
Za největší vymoženost považuji,
že léčebná péče, lékařské
ošetření a nemocenské bude pro všechny
stejné, jak pro dělníky, tak pro úředníky
i horníky. Nebude rozdílů třídních,
ani stavovských. Protože léčebná
péče bude prohloubena, očekáváme,
že se zlepší zdraví našeho lidu,
zejména na venkově. Tu by si měli všichni
lékaři uvědomit svůj odpovědný
úkol. Nepochybuji, že lékaři svůj
úkol splní za plné podpory ministerstva zdravotnictví,
kterému zde připadá čestný
a odpovědný úkol.
Vítám co nejsrdečněji toto vskutku
hodnotné dílo na poli sociální politiky.
Jsem si dobře vědom toho, že jeho zdar bude
závislý na těch, kdož toto národní
pojištění budou v praxi provádět.
Proto se obracím také na ně a žádám
je, aby neviděli v zákoně pouze jeho mrtvou
literu, nýbrž jeho ducha, neboť jedině
tak bude jeho provádění korunováno
úspěchem, a za to, že skutečně
budou si takto počínati - čemuž plně
věřím - jim již dnes upřímně
děkuji.
Společnou prací a společným úsilím
zabezpečíme blaho pracujících. vrstev,
blaho národa, a to nám budiž příkazem
nejvyšším. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Dalším
řečníkem je pan posl. Valo. Dávám
mu slovo.
Posl. Valo: Slávne ústavodarné Národné
shromaždenie!
Dnešné zasadanie ústavodarného Národného
shromaždenia môže byť právom nazvané
historickým. Zákon o národnom poistení,
ktorý dnes prejednávame, je veľkým historickým
činom nášho ľudovo demokratického
poriadku. Je jasným dôkazom, že kráčame
po ceste k spravodlivému spoločenskému poriadku,
že kráčame k socializmu.
Toto ústavodarné Národné shromaždenie
prejednávalo už celý rad veľkých,
republike a ľudu prospešných zákonov.
Spomeniem len zákon o dani zo mzdy, o vlastníctve
pôdy, o živnostenskej a roľníckej dani
atd. Pripravuje sa urýchlené vypracovanie ústavy,
ktorá bude v krátkej dobe predložená
Národnému shromaždeniu. Predsa však považujem
tento zákon o národnom poistení za jeden
z najväčších zákonov, ktoré
tento parlament uzákonil. Myslím, že môžeme
a máme právo všetci byť na tento zákon
hrdí. Môžeme ďakovať našim osloboditeľom,
že nám pomohli vydobyť slobodu, ktorá
môže dnes vytvárať také diela, za
ktoré budú vďačné i budúce
pokolenia našich národov. A mimoriadnym šťastím
je to pre nás poslancov, že nám bolo dopriate
na tomto zákone spolupracovať a uviesť ho k dobru
nášho ľudu v život.
Februárové udalosti uvoľnily našu cestu
k socializmu. Plne si uvedomujeme, že februárové
víťazstvo mohlo prísť len preto, že
na čele našich národov stál tak neohrozený
bojovník, ako je KSČ a KSS na čele s veľkým
štátnikom Klementom Gottwaldom. Táto
sila komunistických strán vedela okolo seba shromaždiť
nielen všetky demokratické a poctivé sily z
iných politických strán, ale vedela, a to
je to hlavné, okolo seba shromaždiť všetko,
čo v našich národoch je pokrokové a
demokratické. A to je 90 % príslušníkov
nášho národa. Reakcia ostala v tomto boji ňou
vyvolanom izolovaná a jej predstieraná sila sa rozplynula
pred nástupom ľudových más ako dym do
vetra. Reakcia bola porazená tak totálne, že
sa nezmohla ani v tomto dome na ten najmenší odpor.
Tak veľkého víťazstva a tak organizovaného,
bez najmenších incidentov, bolo možno dosiahnuť
len tak, že tu bol neohrozený a cieľavedomý
vodca, ktorý nielen vedel a poznal ciele, ale vedel a poznal
aj cestu, akou sa m že k tomuto cieľu dostať. A
to boly, sú a pre históriu zostanú komunistické
strany, na čele s Klementom Gottwaldom. Pod jeho
vedením bol vytvorený obrodený Národný
front; on stmelil všetko zdravé, čo v našich
národoch je. Môžeme smelo povedať, že
bez víťazných februárových udalostí
nebolo by došlo k tomu, čo bolo v programe vlády
a nebolo by ani tohto zákona.
Len si spomeňme, ako bolo našou reakciou verejne prorokované
a aj verejne v časopisoch rozširované, že
tento parlament už nie je schopný konštruktívnej
práce, že rozpory dostúpily takého stupňa,
že kľudná spolupráca nie je možná.
Boli to práve tí, ktorí hovorili o rozporoch
a prácu sabotovali, a sabotovali každý budovateľský
krok na všetkých úsekoch nášho
života. Keď videli, že aj cez sabotáž
práca a vôľa k práci je na tejto parlamentnej
pôde, vyvolali krízu a hnali vec do lámania
chleba. Prepočítali sa, nepoznali náš
ľud a nepoznali vodcu tohto ľudu a boli smeteni do prepadlišťa,
odkial sa nikdy nevrátia.
Februárové udalosti smietly sabotérsku reakciu,
očistily republiku od nepriateľských agentov
medzinárodnej reakcie a otvorily plne a volne cestu k socializmu.
A dnes sme svedkami, aká tenká vrstva to bola, ktorá
chcela sviesť naše národy s cesty. Ale sme svedkami,
ako po odstránení reakcie z rozhodujúcich
miest aj v tomto parlamente sa zmenilo ovzdušie. Zavládla
priamo príkladná spolupráca, zmizla demagógia,
licitácia, a nastúpila opravdivá a plodná
spolupráca. Vzájomná dôvera, ktorá
teraz panuje medzi členmi obrodeného Národného
frontu, je vstave splniť všetky úlohy, ktoré
si ústavodarné Národné shromaždenie
vytýčilo. Na môžeme povedať, že
táto úloha prevýši tým, že
prijme nové znárodňovacie zákony.
A tak bude môcť Národný front predstúpiť
pred náš ľud a podať radostný a poctivý
účet zo svojej práce. Bude to účet,
aký ešte v histórii našich národov
nemohla podať žiadna vláda. Lebo v minulosti
pred voľbami sme počuli sľuby a po voľbách
bolo "ticho po pešine". Táto vláda
a tento parlament postavil nie sľuby, ale plán a tento
plní do poslednej litery.
Dôkazom opravdovej, družnej práce v parlamente
je aj tento zákon, ktorý bol prejednávaný
za tak priateľského ovzdušia, aké tento
parlament málo pozná.
A teraz mi dovoľte, panie a páni, k meritu prejednávaného
zákona. Pred krátkou dobou oslavovali sme 100. výročie
zrušenia poddanstva v našich zemiach. Oslavovali sme
skutočnosť, že myšlienka slobody a rovnosti,
ktorá začala svoju cestu po svete na zástavách
francúzskej revolúcie, dostala sa kulhajúc
po Európe i do našich krajín. Sloboda a čiastočná
rovnosť pred zákonom, ktorej sa dostalo našim
predkom pred 100 rokmi, bola ovšem veľmi neúplná
a veľmi vzdialená ideálu skutočnej rovnosti
a slobody. Osoby v takzv. samostatných zárobkových
činnostiach zostaly až na niektoré privilegované
meštianske vrstvy vo veľmi značnej hospodárskej
a politickej neslobode a pre námezdných pracovníkov
priniesla čiastočná politická sloboda
len nepatrné uvoľnenie. Po hospodárskej stránke
panovalo pre tieto osoby aj ďalej poddanstvo a politická
sloboda, ktorú ľudia dostali, znamenala pre mnohých,
ako to označil výsmešne jeden z ranných
socialistov, "len slobodou spávať pod mostom".
Ti, ktorí bojovali za skutočnú slobodu a
skutočnú rovnosť ľudí, veľmi
rýchle pochopili, že sloboda politická pri
nerovnosti hospodárskej je v prospech toho, kto má
v ruke hospodárske zdroje, najmä výrobné
prostriedky, a že vlastníctvo týchto môže
eliminovať slobodu politickú na najnižšiu
mieru.
Systém neobmedzeného súkromného vlastníctva,
najmä neobmedzeného vlastníctva výrobných
prostriedkov, spôsobuje opätovné zotročovanie
človeka človekom a dosiahnutá sloboda stáva
sa prakticky bezcennou. Starý systém, ktorý
slobodu politickú nespojoval s rovnosťou hospodárskou,
bol však vopred odsúdený k zániku. Volanie
po novom systéme, ktorý by znemožnil vykorisťovanie
jedného druhým a umožnil blahobyt pre všetkých,
táto požiadavka reálneho humanizmu sa stala
hlavnou požiadavkou socializmu, na podklade ktorého
sa tvorí nová spoločnosť.
Sociálne poistenie nie je zriadením, ktoré
by bolo zavedené len socialistickým poriadkom. Vo
svojich počiatkoch naopak slúžilo plánom
tých, ktorí socializmus potierali. Bolo často
prostriedkom boja proti socializmu, lebo vládcovia nad
štátmi a výrobnými prostriedkami chceli
takto zabrániť vývoju socialistickej spoločnosti.
Tento vývoj nebolo však možné zdržať
ani otvoreným bojom, ani takýmito zastierajúcimi
manévrami. Postupoval nezadržateľne dopredu a
naša generácia je tou, ktorej pripadla vážna,
ale radostná úloha, priviesť nový socialistický
poriadok do života. Výrobné prostriedky boly
odovzdané do rúk spoločných. Znárodnením
priemyslu a zariadení distribučných vytvoril
sa u nás nový poriadok hospodársky. Tomuto
novému hospodárskemu poriadku musí nutne
odpovedať aj nový poriadok sociálny a v ňom
aj jeho hlavný činiteľ, sociálne poistenie.
Keď sme previedli odovzdanie výrobných zariadení,
výrobných prostriedkov - pokiaľ ide o priemysel
- do rúk spoločných, a pokiaľ ide o
pôdu, do rúk tých, ktorí na nej pracujú,
je našou povinnosťou, aby sme previedli aj nové
rozdelenie národného dôchodku, určovaného
našou výrobou. Naša úprava sociálneho
poistenia nesleduje iné účely ako účel
dosiahnutia sociálnej rovnosti medzi ľuďmi. Nechceme,
aby niektorí ľudia žili z práce druhých.
Každý, kto je práceschopný, má
právo, ale aj povinnosť pracovať, a to spôsobom,
ktorý odpovedá jeho schopnostiam a jeho silám.
Nikomu, kto je práceschopný nemá byť
dovolené, aby sa bezpracne podieľal na práci
celého národa.
Chceme však, aby nikto nebol vystavený nedostatku
v prípade, keď nemôže pracovať bez
vlastného zavinenia, najmä vtedy, ak - pokiaľ
bol zdravý a práceschopný - pomáhal
spoločnosti a tým aj sebe pri budovaní lepšieho
zajtrajška. Chceme zamedziť, aby medzi našimi spoluobčania
panoval strach z budúcnosti pre prípad, že
sa stanú starými a práce neschopnými,
alebo strach z toho, že ich vdovy a deti nebudú mať
nijakého zaopatrenia pre prípad ich úmrtia.
Zavedenie národného poistenia má veľký
význam aj v tom, že sa ním konečne odstráni
strach z budúcnosti, ktorý bol niečím
obvyklým v spoločnosti kapitalistickej , ale nesmie
mať miesta v spoločnosti socialistickej. Národné
poistenie bude sa vzťahovať na všetkých,
ktorí pracujú na svojich miestach, bez ohľadu
na povahu ich zamestnania, a bude ním rešpektovaná
životná úroveň, ktorú dosiahli
v dobe aktívnej činnosti, a naviac bude prihliadnuté
aj k tomu, že pracovali na miestach zvlášť
ťažkých a namáhavých. Doterajšie
sociálne poistenie u nás bolo výsledkom mnohých
činiteľov, väčšinou bolo výsledkom
kompromisov medzi požiadavkami pracujúcich na strane
jednej a tými, ktorí vlastnili výrobné
prostriedky na strane druhej. Sme v tej šťastnej situácii,
že sami, ktorí vlastníme výrobné
prostriedky, rozhodujeme o tom, ako máme upraviť naše
sociálne národné poistenie, národné
preto, lebo s výnimkou niekoľkých, ktorí
nie sú zapojení do pracovného procesu, bude
sa toto poistenie vzťahovať na všetkých
našich ľudí.