Závěrem je třeba se ještě zmíniti,
jakým způsobem budou zabezpečeny nároky,
které bude národní pojištění
poskytovat. I v této otázce se projevuje zásadní
rozdíl, který odlišuje naše národní
pojištění, t. j. pojištění
lidově demokratického řádu, od sociálního
pojištění vybudovaného v kapitalistické
společnosti. V kapitalistickém společenském
řádu se toto zabezpečení hledalo v
kapitálových reservách. Tato praxe měla
několik velmi závažných nedostatků.
Především neskýtala žádné
opravdové a skutečné záruky pro případ
krizí. Válka, znehodnocení měny nebo
významné operace na finančním trhu
ničily tuto tzv. "bezpečnost" kapitálových
rezerv, vytvářených po celá desetiletí
na úkor skutečných dávek pojištěncům.
Aby mohlo být dosaženo značné kapitálové
reservy, vyplácelo dřívější
pojištění skutečné dávky
velmi nízko, hluboko pod existenční úroveň.
Proto také se naše sociální pojištění
mnohdy podobalo více charitě nežli skutečnému
zabezpečení. I toto pojetí bylo zavrženo
jako překonané. My nespatřujeme záruku
v kapitálových reservách, nýbrž
v hodnotě lidské práce a v mocenské
posici pracující třídy, která
rozhodne o distribuci národního důchodu.
Pracující třída nikdy nedopustí,
aby byla zbavena své politické moci a tím
i těch práv, které jí zaručuje
tento zákon. Pracující lid lidově
demokratické republiky je si vědom toho, že
jedině svou prací a budovatelským úsilím
vytváří hodnoty, národní produkt
a národní důchod. Proto bezpečnost
není v kapitálových reservách, nýbrž
v tvorbě národního produktu a v politicko-mocenské
síle pracující třídy, která
rozhoduje o jeho spravedlivém rozdělení.
Toto nové pojetí národního pojištění
nám též vysvětluje, proč trvalý
úspěch tohoto tak význačného
sociálního díla může být
zabezpečen výhradně v našem lidově
demokratickém řádu, který je na cestě
k socialismu. Je to plánované hospodářství,
které umožňuje trvalý a stálý
rozvoj všech výrobních sil společnosti
a tím i plánovité zvýšení
životní úrovně našeho lidu. Osud
a úspěch národního pojištění
je nerozlučně spjat s osudem a úspěchem
našeho lidově demokratického řádu
a jeho plánovaného hospodářství.
Tak, jak se bude rozvíjet naše hospodářství
a jak bude stoupat společenský blahobyt, tak se
bude i nadále vyvíjet naše národní
pojištění a podle toho se bude zlepšovat
i služba pojištěncům a naše republika
se tím zařadí právem mezi kulturně
a sociálně nejvyspělejší státy
celého světa. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášen pan posl. dr. Němec.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Němec: Pane předsedo, paní
a pánové!
Sociální pojištění, tak jak se
jeví v zákonech každé země, je
závislé na vývoji lidské společností
a společenského řádu té které
země. Není proto náhodou, že teprve
lidově demokratický režim v Československé
republice, obrozený vítězstvím našeho
lidu, obrozený novou Národní frontou v únorové
velké krizi, umožňuje projednávání
zákona o národním pojištění.
Přistupujeme-li dnes k projednávání
tohoto zákona, musíme si uvědomiti, že
dějiny bojů dělnické třídy
jsou současně dějinami bojů za zákon
o sociální pojištění, za zákon
o národní pojištění. Tyto boje,
které započaly před 100 lety, vznikly v době,
kdy kapitalistická společnost se dívala kriticky
na pracujícího člověka, kdy v něm
viděla jenom předmět své vykořisťovatelské
touhy a předmět svého vysávání.
Proto veškeré tendence a pokusy, které v tehdejších
jednotlivých socialistických organisacích
vystupovaly a žádaly, aby sociální pojištění
bylo uzákoněno, zůstaly marné a plané.
Je zásluhou dělnické třídy,
že ona to byla, která svépomocí prostřednictvím
svých vlastních spolkových nemocenských
pokladen, začínala klást první organisační
základy ke kolektivní sociální péči.
Společnost, která neměla zájem na
tom, aby bylo zabezpečeno zdraví a existence nejenom
pracujících, ale i jejich rodin a dětí,
byla donucena vývojem a rozvojem dělnické
třídy a jejich bojů teprve v osmdesátých
letech v zemích našeho státu k tomu, aby prvním
úrazovým zákonem a zákonem o nemocenském
pojištění konečně přistoupila
k uznání zásluh pracujícího
lidu a aby také tyto zásluhy nějak zhodnotila.
Nové poměry a nové možnosti nastaly
v roce 1918, v době, kdy pracující třída
v Československu vstoupila vítězně
jako nejsilnější politická strana do
československého parlamentu a v době, kdy
před ní ležela otázka uchopení
se moci v tomto státě. Je tragédií
socialistických vůdců, že nepochopili
tuto historickou dobu a možnost, že místo, aby
se uchopili moci ve státě a řešili hospodářské,
politické a sociální úkoly, které
byly jejich programem a plánem, zmeškali tuto příležitost
a dali přednost vzájemným bojům a
diskusím a připustili v roce 1920 rozpolcení
dělnické třídy a tím také
podstatné její oslabení. I když si zachovala
určitý vliv, bylo typické, že kapitalistický
řád v naší první republice odňal
dělnické třídě jakoukoli možnost
rozhodovat v otázkách politických a hospodářských
a byla to právě jenom sociální politika,
v které jí bylo umožněno pracovat a
v které jí byly přiznány poměrně
slabé možnosti k rozvinutí jejích plánů
a jejích cílů. A tak dochází
v letech 1924 - 26 k několika sociálně-pojišťovacím
zákonům, které upravují pojištění
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
pojištění osob samostatné hospodařících
a konečné také pojištění
osob ve vyšších službách. Jaká
však byla těmto zákonům dána
možnost a jaké měly vyhlídky? Bylo to
v době, kdy se blížila hospodářská
krize, v době, kdy všeobecné hospodářské
uspořádání znamenalo desítky,
stovky, tisíce a statisíce nezaměstnaných,
v době, kdy každý soc.- politický zákon,
který nebyl součástí národohospodářského
uspořádání celého státu,
musil bezpodmínečné vést k vlastní
krizi a vlastnímu krachu.
A tak z vlastní zkušenosti mohu prohlásit,
že tisíce lidí bylo vyhozeno na dlažbu
pro nezaměstnanost. Hlásili se v nemocenských
pojišťovnách, aby tam získali alespoň
podporou v nemoci, dočasné zabezpečení
pro své rodiny a pro své děti a tím
ovšem automaticky také vyvolávali hospodářskou
krizi nemocenského pojištění a krizi
celého hospodářského základu.
Výsledkem bylo, že od roku 1930 postupně došlo
k několika novelizacím, které zhoršily
sociálně pojišťovací zákony,
zejména v otázkách dávkových
a zavedly zhoršení - jak zde již bylo zdůrazněno
- pro nejslabší třídu, třídu
dělnickou. A výsledek této hospodářské
krize a nedostatku souladu celého národního
hospodářství se pak neprojevuje jenom v otázkách
finančních, které konec konců jsou
otázkami vedlejšími, ale v prvé řadě
v primárních otázkách našeho
sociálního pojištění, v otázkách
léčebné péče, která
je postavena na vedlejší kolej, kde se stává
z nemocenských pojišťoven spíš organizace
finančního rázu a kde - jak předřečnice
konstatovala - dochází k tomu, aby byla zajištěna
hospodářská rovnováha, že dokonce
i laické živly rozhodují o tom, zda je někdo
nemocen nebo ne.
Je pochopitelné, že tento vývoj, který
stál před námi v dobách první
republiky, byl v době okupace Československé
republiky podstatně zhoršen. Okupanti se snažili
použít nemocenských pojišťoven jako
prostředku k získání dalšího
náboru pracovních sil do říše
a tak naše nemocenské pojištění
muselo svádět boj na život a na smrt o svou
existenci a o své možnosti.
Teprve revoluce v roce 1945, kdy se u nás chápe
moci lid a kdy nastupuje Národní fronta, složená
ze čtyř politických stran, Národní
fronta s košickým programem, slibuje přinésti
nové výsledky na poli sociální politiky
a ukončit dlouhou řadu bojů o zlepšení
našeho sociálního pojištění.
Litujeme, že přes všechno úsilí,
které vynaložili naši odborníci, naši
dosavadní ministři sociální péče,
nebylo možno v Prozatímním Národním
shromáždění a také v tomto Národním
shromáždění před únorem
1948 přikročit k vážnému jednání
o národním pojištění. Je to doklad
úkladu reakce, která se snažila i v tomto úkolu
použít národního pojištění
k politické a volební licitaci, která se
snažila národního pojištěni použít
k sabotáži celého našeho národního
hospodářství. A tak je to teprve rok 1948,
rok svou osmačtyřicítkou tak tradičně
slavný v našem národě, který
způsobuje, že můžeme spolu s ruským
příslovím říci, že také
v naší ulici je dnes svátek; že přistupujeme
k otázkám národního pojištění,
abychom je projednali definitivně, abychom tak v celé
té etapě sociálně-pojišťovacích
zákonů udělali tečku, která
bude znamenat pro celý svět vykřičník
poctivé československé práce a poctivého
československého budování. Je pochopitelné,
že toto národní pojištění
se uskutečňuje v době, kdy stojíme
na prahu beztřídní společnosti, kdy
90 % výrobních prostředků v Československé
republice je znárodněno, kdy jich 90 % patří
našemu československému lidu, který
se stal definitivním hospodářem v této
zemi. Stává se tak v době, kdy výsledky
dvouletého plánu převyšují 100
%, v době, kdy u nás začíná
směnami vítězství a brigádami
nová pracovní nálada a nový pracovní
elán pracujícího lidu, který vytvořil
situaci, jež mu dává možnost projednat
základní a podstatné zákony, jež
zabezpečují také jeho sociální
otázky.
Zákon, který dnes schvalujeme, má tedy jiné
hospodářské podmínky než zákon,
schválený v letech první republiky, jiné
podmínky proto, že vzniká v době plánovaného
hospodářství, v době lidově
demokratického režimu, v době republiky socializující,
která bude i v sociální politice pokračovat
dál.
Chtěl bych se zmínit o několika detailech
tohoto zákona, ale poněvadž páni předřečníci
vyčerpali zajímavé novosti, které
zákon přináší, jenom stručně
k otázce dávek podotknu, že vstupuje tentokrát
definitivně a konečně do popředí
otázka léčebné péče
před otázkou finanční a že to
budou naše sanatoria, lázně a ozdravovny, které
konečně budou patřit definitivně pracujícímu
lidu a našim pojištěncům a které
se tak stanou základnami našeho lidového zdraví.
Také odborná léčba, na kterou zákon
v roce 1924 nepamatoval a kterou nemocenské pojišťovny
dávají jenom na základě vlastního
uvážení, stává se dnes zákonnou
dávkou stejně jako péče o chrup a
zabezpečuje tak zdraví všech našich pojištěnců.
Je příznačně, že se zavádí
nové finanční zajištění
rodin, jednak tím, že matka tam, kde nebude mít
možnost věnovat se své domácnosti, svým
dětem a pracím, které dělá
pro pracujícího člena této domácnosti,
bude mít možnost získat výpomoc naturální
od nemocenské pojišťovny a nepůjde-li
to v naturální dávce, alespoň finanční,
aby její úkoly byly ulehčeny a zjednodušeny.
Přistupujeme k tomu, že v době nemoci nedáváme
rodině už jenom 500 % nemocenské podpory, ale
že se tato podpora zvyšuje na stoprocentní dávku,
takže se životní úroveň rodiny
naprosto neměni v důsledku nemoci manžela a
v důsledku jeho zaneprázdnění. Znamená
to ovšem také konkrétní zlepšení
léčebné péče, poněvadž
jsme měli v praxi případy, kdy pojištěnci
z nemocnice utíkali jen proto, aby pro svou rodinu mohli
zabezpečit celé nemocenské a ne jen jeho
polovinu. Nám, příslušníkům
socialistického světového názoru,
se často vytýká, že chceme potlačit
individuum a že se díváme na člověka
jen jako na jednu součást celého světového
dění. Právě zákon o národním
pojištění a jedno jeho ustanovení v
otázce dávek zvyšuje a staví do popředí
ten význam, který socialismus přináší
jednotlivci, zvýšení jeho lidské důstojnosti.
Měli jsme v praxi nemocenského pojištění
řadu úrazů a nemocí, které
mají za následek zohyzdění člověka;
a když tento malý detail vyzdvihuji, činím
tak proto, že dnes i člověk, který je
zohyzděn ve své práci, má nárok,
aby národním pojištěním bylo
jeho zohyzdění odstraněno, aby mu byly poskytnuty
všechny potřebné plastické operace,
aby jeho lidská důstojnost a jeho lidské
postavení nebylo zhoršeno ani v práci, ale
také ne v lidské společnosti nebo ve společnosti
jeho spolupracujících.
Pomoc při neplodnosti, kterou zákon ve svých
dávkách přináší, je dalším
dokladem, že sociální pojištění
přestává být jen zabezpečením,
ale že se stává také populačním
zákonem, jehož úkolem je přinést
našim pracujícím i manželkám našich
pojištěnců nejvyšší léčebnou
péči, aby mohli založit rodinu a tak splnit
svůj lidský úkol.
O dávkách v dlouhodobém pojištění
zde bylo už mluveno a proto chci jen v otázkách
pojistného se zmínit o tom, že prozatímním
a přechodným ustanovením zákona je,
že také pojištěnec bude dávat část
své mzdy jako pojistné, ale že naším
cílem a věřím, že brzkým
cílem bude skutečnost, kdy zaměstnavatel
bude platit celé pojistné a kdy zaměstnanec
bude mít zajištěny všechny nároky
bez jakéhokoliv svého příspěvku.
Je důležité, že národní
pojištění upouští od starých
tezí kapitálového zajištění
a že na jeho místo staví nové plánovité
rozpočtové hospodářství, závislé
rok od roku na výši národního důchodu
a že se tím stává součástí
celého našeho národního hospodářství.
Organisace nemocenského dlouhodobého pojištění
stává se dnes také konečně
vyřešenou otázkou, poněvadž dosavadní
roztříštění, které jsme
znali v celé té etapě vývoje sociálního
pojištění, definitivně odpadá.
Ústřední národní pojišťovna
zajistí jednotnou a centralisovanou správu: krajské
národní pojišťovny a okresní národní
pojišťovny jsou dokladem decentralisace a přiblížení
se služby sociálně pojišťovací
také k našemu lidu.
Odstraňuje se i jedna zásadní a dosud největší
překážka v otázkách dávkových,
a to výše pojistného, různá podle
jednotlivých okresů a nemocnosti v jednotlivých
okresech, a tak kolektivně celý stát a národ
vyrovnává okresy a kraje s větší
nemocností s okresy a kraji s nemocnosti menší
a stáváme se tak dalšími důslednými
propagátory skutečné demokratizace i v otázce
příspěvku a úhrady našeho národního
pojištění.
Je rozhodující, že vliv na národní
pojištění získává podle
nového zákona správní sbor, který
se skládá z pojištěnců, a že
i zde naše lidová demokracie odstraňuje všechny
byrokratické předsudky, které dosud někdy
i v sociálním pojištění existovaly,
že se tu dává možnost našim pojištěncům,
aby sami řídili své otázky, aby zlepšovali,
co tento zákon o národním pojištění
eventuálně neprovedl, aby tak vlastni iniciativou
a vlastní prací a správou se připojili
k celé této činnosti. Je starou skutečnosti,
kterou socialisté vždycky hájili a hlásali,
že tam, kde se má dobře dělník,
mají se dobře i ostatní příslušníci
národa, a nám se to opět potvrzuje v případě
národního pojištění, kdy zemědělec,
živnostník a příslušník
svobodného povolání na základě
bojů dělnické třídy stává
se dnes rovnoprávným a plnoprávným
účastníkem národního pojištění,
stává se členem lidské společnosti
bez třídního rozdílu a může
poděkovat tomu, proti němuž často pod
starými politickými vedoucími bojoval, t.
j. českému dělníku, za jeho statečný
a vítězný postup a za jeho vítězství
v celém našem lidově demokratickém režimu.
Soudruh ministr Evžen Erban správně
konstatoval, že by dnes měli zahraniční
diplomaté sedět v této síni a měli
by sledovat práci našeho ústavodárného
Národního shromáždění
na poli sociální politiky. Dnes a ne v únoru
1948, kdy zahraniční agentury byly plné zpráv
o teroru, o tisku, o demokracii a svobodě v Československu,
by mohli vidět, že tu demokracii děláme
v praxi a že také plníme jeden z velkých
ideálů, o nichž mluvil zesnulý president
Roosevelt, že osvobozujeme československou pracující
třídu od strachu před nejistotou z nemoci,
před nejistotou ze stáří, před
nejistotou z úrazu, že ji osvobozujeme od strachu
před nejistotou z nových hospodářských
poměrů, které jsou u nás už definitivně
zabezpečeny a které jí dávají
možnost klidného rozvoje.
V tomto Národním shromáždění
je několik prázdných lavic. Poslanci, kteří
před dvěma roky skládali do rukou předsedy
slib, že budou plnit zákony tohoto státu a
pracovat pro jeho lid, jsou v zahraničí a splnili
svůj slib tak, že se postavili na jednotnou linii
se zrádcem Ďurčanským a s exponenty
amerického a německého kapitálu, aby
bojovali proti Československé republice. My, příslušníci
ústavodárného Národního shromáždění,
dáváme jim dnes schválením tohoto
zákona odpověď a litujeme, že mezi nimi
jsou také lidé, kteří si říkali
socialisté a kteří v tyto posvátné
a vážné chvíle, kdy se naplňuje
socialismus, kdy se naplňuje jeho 70 letý a 100
letý program, bojují proti naší lidové
demokracii a proti našemu režimu.
Je věcí zákonodárců, aby dali
lidu dobrý zákon, který by byl také
dobře prováděn. Je věcí všech,
kteří dostanou do rukou tento zákon o národním
pojištění, aby na něm poctivě
pracovali a aby z něj udělali dobrý zákon
také v praxi. Jako úředník nemocenské
pojišťovny mohu jménem kádru našich
zaměstnanců, kteří už od roku
1926 se věnovali co nejpečlivěji otázkám
národně pojišťovacím, přislíbit,
že také tentokráte tato složka našeho
národa, zaměstnanecká složka nemocenských
pojišťoven, bude stát na prvém místě,
aby splnila do všech důsledků zákon,
který byl předložen, aby mu dala lidskou náplň
a lidského ducha, aby se stal skutečným dobrem
a skutečným projevem lásky československého
lidu.
Mluvím dnes k tomuto zákonu za klub poslanců
sociálně demokratických a tu dovolte, abych
vzpomněl skutečnosti, že před několika
dny strana vzpomínala svého 70 letého trvání
a položení prvního organisačního
základu socialistického hnutí v našich
zemích vůbec na Břevnově v hospůdce
U kaštanu. Také sociální pojištění
bylo jednou z otázek základního programu.
Strana dnes vítá zákon o národním
pojištění, staví se za něj plně
a vidí v něm uskutečnění jednoho
z úseků celého svého budováni.
Vítá jej tím radostněji, poněvadž
se uskutečňuje v době, kdy stojíme
před organisačním i politickým sloučením
dělnické třídy, v době, kdy
beztřídní společnost je před
naším prahem, a v době, kdy pracující
třída Československa je už jednotná
a pevná.
Byly zde vysloveny díky všem odborníkům,
kteří pracovali na sociálně pojišťovacím
zákonu, byly zde vysloveny díky panu ministru dr.
Šoltészovi a dr. Nejedlému a
dovolte, abych rozšířil tyto díky také
na pana ministra soc. péče Evžena Erbana,
který se neúnavnou péčí v poslední
době přičinil o to, aby zákon co nejrychleji
přišel do Národního shromáždění
a byl zde schválen. Chtěl bych podtrhnout, že
nesplňujeme jen úkoly politiky sociální,
ale že zákon o národním pojištění
má svůj význam také pro brannost československého
národa, že otázka zdraví našich
pracujících vrstev, otázka zdraví
našich pracujících vrstev, otázka zdraví
jejich dětí je také otázkou zvýšené
branné pohotovosti našeho lidu, je také otázkou
naší československé lidové armády,
které chceme dát ty nejlepší vojáky,
zdravotně vyspělé, nezničené
prací, ale připravené pro obranu československého
lidu proti všem nepřátelům, kteří
by kdykoliv chtěli vystoupit, aby zrušili výsledky
naší národní revoluce z roku 1945 a
výsledky našeho vítězství z února
1948.
Chtěl bych v závěru konstatovat, že
náš dík patří vládě
Klementa Gottwalda, patří Revolučnímu
odborovému hnutí, patří celé
pracující třídě Československé
republiky, která porážkou reakce umožnila,
abychom přistoupili k tomuto slavnému okamžiku
a úspěšně ukončili směnu
vítězství československé sociální
politiky. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Baláž.
Dávám mu slovo.
Posl. Baláž: Slávna snemovňa!
My Slováci a Česi pripomíname si v tomto
roku mnohé slávne a pamätné udalosti.
Ja ako výkonný roľník a člen
sociálne-zdravotníckeho výboru pri tejto
významnej príležitosti spomeniem rok 1848,
ktorého 100. výročie oslávil náš
slovenský roľník 3. a 4. apríla t. r.
v Nitre. Pred 100 rokmi dočkal sa náš ťažko
pracujúci živiteľ národa zrušenia
poddanstva. Bola to závažná a s veľkou
túžbou očakávaná udalosť.
Z bývalého otroka začal sa rodiť pán
pôdy. Toto odbremenenie základu a jadra národa
malo ďalekosiahly význam. Ľud nadobúdal
hospodárskej istoty a na nikom nezávislý
začínal si uvedomovať svoje národné
povedomie. No, prelom nebol rýchly a náš roľnícky
ľud ešte celých 100 rokov musel zápasiť
o svoju existenciu, najmä u nás na Slovensku, kde
roľník málokde predstavoval hospodársky
samostatný celok. Vrchol tohto zápasu prichádza
po tieto dni, keď sa píše 1948. Je to obrodená
vláda Klementa Gottwalda, ktorá sa ukázala
schopná dovŕšiť tento veľký
a dlhotrvajúci boj o samostatné bytie nášho
slovenského a českého roľníka.
Dnešná vláda s Ministerstvom a Povereníctvom
pôdohospodárstva umožnila pozemkovú reformu
a jej revíziu a tak definitívne pripravila víťazstvo
prirodzeného práva nášho roľníka.