Proč se bránili tak urputně uzákonění
tak velkého sociálního díla, tak dychtivě
očekávaného celou naší veřejností?
Národní pojištění bylo jedním
z hlavních programových bodů Gottwaldovy
vlády, který do únorových dnů
nebyl splněn. Uzákonění národního
pojištění ještě před volbami,
to znamenalo vítězství Gottwaldovy vlády,
komunistické strany a lidové demokracie. Volby bez
splnění tak závažného slibu však
by znamenaly s hlediska naší reakce porážku
a neúspěch jak Gottwaldovy vlády, tak také
komunistické strany. Odpůrci lidově demokratické
republiky chtěli dokázat, že Gottwaldova vláda
obdobně jako předmnichovské měšťácké
vlády lidu pouze slibuje, že však není
ochotna nebo schopna dané sliby splnit. Pánové
se domnívali, že by mohlo býti využito
nespokojenosti širokých lidových mas pro jejich
nekalé účely. Jak víme, přepočítali
se řádně, a naopak nespokojenost našeho
lidu se projevila rázným způsobem v únorových
dnech, které definitivně pohřbily všechny
jejich naděje na zvrat dalšího vývoje
k socialismu a na návrat k předmnichovským
kapitalistickým poměrům.
Byly tu však ještě jiné důvody,
jež vedly naši reakci k tomu, že se postavila proti
uskutečnění národního pojištění.
I v první republice jsme měli sociální
pojištění, které však mělo,
i když nechceme přehlížet jeho kladné
stránky v porovnání s jinými kapitalistickými
státy, vyhraněný třídní
charakter. Ministr dr. Nejedlý řekl v jednom
ze svých projevů, že náš národ
byl rozdělen za první republiky na dvě velké
skupiny, na lidi pod penzí a na lidi bez penze. Nejlepší
zaopatření měli státní a veřejní
zaměstnanci, poněvadž kapitalistický
řád a vládní systém potřeboval
své věrné služebníky k ovládání
lidu a proto jim chtěl zajistit privilegované postavení.
Pak tu byli úředníci velkých bankovních
a průmyslových koncernů, kteří
měli krásné penze z různých
fondů a pensijních ústavů. Ostatní
soukromí úředníci neměli tak
dobré pojištění, ale důchody,
jež dostávali ze Všeobecného pensijního
ústavu, byly přece jenom daleko větší
než důchody pojištění dělnického.
Dělníci a horníci, právě ty
vrstvy, jejichž přínos národnímu
produktu byl největší, měly nejhorší
pojištění, jak nemocenské, tak starobní,
které poskytovalo nepatrné důchody, jež
jim nestačily ani k životu ani k smrti.
Tato třídní úprava se neomezovala
pouze na oblast pojištění. I ve všech
jiných úsecích sociální politiky,
ať šlo o úpravu dovolené, výpovědních
lhůt, vánočních příspěvků
anebo jiných pracovních podmínek, všude
se buržoasie snažila rozdělit pracující
na skupiny existenčně zajištěné
a existenčně nezajištěné, které
by se vzájemně potíraly.
Byla tu však ještě jedna kategorie pracujících,
jež nebyla vůbec zajištěna pro případ
nemoci, invalidity a stáří. Byli to rolníci
a živnostníci, kterým bylo slíbeno již
v r. 1925 pojištění, jehož se však
za celou dobu trvání první republiky nedočkali.
Že toto pojištění nebylo za předmnichovských
poměrů uskutečněno, mělo své
hlubší třídní důvody.
Je si třeba uvědomit zvláštní
společenské postavení těchto vrstev
v moderní kapitalistické společnosti. Tyto
vrstvy spojují ve svém společenském
postavení jak charakter dělnický, se kterým
je spojuje skutečnost, že se živí svou
vlastní prací, tak í charakter podnikatele,
vlastníka výrobních prostředků.
V příjmech těchto osob je vtělena
jednak složka pracovní, jednak složka zisková.
U převážné většiny převládá
složka pracovní. Je to pracovní přínos
našeho drobného i středního rolníka
a našich řemeslníků, živnostníků
a maloobchodníků, který jim zaručuje
stálý výdělek nebo příjem.
Z toho důvodu mají v zásadě společné
zájmy s dělníky, úředníky
a pracující inteligencí, proto jsou tak důležitým
prvkem v Národní frontě dělníků,
rolníků, živnostníků a pracující
inteligence. Beze sporu jejich zabezpečení pro případ
nemoci, invalidity nebo stáří by je doslova
ještě více připoutalo k dělníkům
a zaměstnancům. Protože nebyli pojištění,
musel se každý příslušník
těchto vrstev zajistit sám, jak nejlépe mohl,
proti všem nepříznivým obdobím
života. Proto se tyto vrstvy tak úzkostlivě
snažily - a jak víme, často bezvýsledně
- nahromaditi si pro své stáří nějaký
kapitálek a nešlo-li to normálními úsporami,
snažily se to nahradit nějakým jiným
způsobem, pokud možno bezpracným ziskem. Proto
sledovali se zájmem situaci na peněžním
trhu, snažili se obohatit spekulačními zisky
na burse, ukládáním peněz na hypotéky
atd. velkoburžoasie dovedla tak ideologicky přitahovat
k sobě tyto vrstvy a namluvit jim, že jejich zájmy
jsou totožné se zájmy jejími a že
i drobný rolník a živnostník je hlavně
podnikatelem, který má společně s
nimi hájit soukromopodnikatelské zájmy velkokapitálu
proti zájmům pracujícího lidu. Proto
nemohla naše buržoasie potřebovat, aby pracující
rolníci, řemeslníci i živnostníci
byli zabezpečeni svým vlastním pojištěním,
kterým by se ještě více přibližovali
dělnické třídě. Proto se tyto
vrstvy nemohly v předmnichovských poměrech
dočkat vlastního pojištění, proto
byly tak šizeny a byly by bývaly snad i tentokrát
v pojištění ošizeny, kdyby se bylo osnovatelům
reakčního puče podařilo zvrátit
naše lidově demokratické poměry a vrátit
se k předmnichovským kapitalistickým poměrům.
Ze všech těchto důvodů se odpůrci
národního pojištění nemohli smířit
s myšlenkou uskutečnění národního
pojištění a proto se bránili zuby i
nehty všemi prostředky proti tomu. Přitom však
stále prohlašovali, že jsou pro národní
pojištění a že jsou také pro jeho
rychlé vyřízení. Předseda vlády
Klement Gottwald nás však upozornil již
ve svém projevu v ústavodárném Národním
shromáždění dne 10. března 1948
na to, že každá kontrarevoluce zamlčuje
své konečně cíle a odkrývá
své karty jenom postupně, jak se to ukázalo
také v případě národního
pojištění. Ale naše pracující
vrstvy se nyní na vlastní oči přesvědčují,
že teprve teď, kdy jsme se osvobodili od těchto
živlů, stává se národní
pojištění skutečností. A je zvláště
významné pro další svornost a spolupráci
všech vrstev v našem lidově demokratickém
zřízení, že to byli právě
dělníci, kteří na sjezdu závodních
a odborových rad postavili do popředí tento
požadavek, aby národní pojištění
bylo uzákoněno co nejdříve nejenom
pro všechny zaměstnance, ale také pro rolníky,
živnostníky a příslušníky
svobodných povolání. Tato solidarita dělnické
třídy se zájmy ostatních pracujících
vrstev je pevnou zárukou, že i na další
cestě k socialismu se již nikdy a nikomu nepodaří
ohroziti tento pevný svazek dělníků,
rolníků, živnostníků i pracující
inteligence.
V čem je hlavní význam našeho národního
pojištění? Ten tkví v tom, že národní
pojištění ztrácí třídní
charakter, kterým se vyznačovalo naše dosavadní
sociální pojištění, a vztahuje
se nikoliv jen na určitou část národa,
nýbrž na všechny, kteří pracují,
ať již jako zaměstnanci nebo osoby samostatně
hospodařící. Též spolupracující
členové rodin rolníků budou buď
přímými pojištěnci, anebo budou
pobírat důchody z pojištění pojištěncova.
Tato okolnost má zejména velký význam
v zemědělství, kde často na hospodářství
pracuje celá rodina a dětí přebírají
hospodářství až v pozdním věku,
takže kdyby nebylo tohoto ustanovení, nebyly by účastny
výhod pojištění. Připočteme-li
k pojištěncům rodinné příslušníky,
vidíme, že půjde skutečně o pojištění
národní a že celý národ bude
do něho zahrnut. A stranou zůstane jenom malá
hrstka těch, kdo žijí z bezpracných
zisků.
Doposud byly dávky sociálního pojištění
upraveny různě, podle toho, o jaký druh pojištění
šlo - a to nejen dávky peněžité,
nýbrž i naturální. To znamená,
že zejména dělničtí pojištěnci
byli na tom hůře než soukromí a veřejní
zaměstnanci, i když platili všichni stejně.
Jejich zaměstnání má ovšem zvýšený
charakter nemocnosti a úrazovosti a proto náklady
na jejich dávky byly vyšší. Platilo-li
se stejné pojistné jako u úředníků,
musely se dávky omezovati. Tento třídní
ráz sociálního pojištění
nyní mizí, neboť dávky naturální
- jako lékařské ošetření,
léky, různě léčebné
pomůcky nebo pobyt v nemocnici, v sanatoriích a
jiných léčebných ústavech -
budou již dostávati všichni pojištěnci
stejně, podle toho, jak je budou potřebovat. Rovněž
zmizí rozdíl mezi poskytováním dávek
pojištěncům a jejich rodinným příslušníkům.
Peněžité dávky budou rovněž
u všech pojištěnců vyměřeny
podle stejných zásad, i když samozřejmě
ne ve stejné výši, neboť ta bude a musí
navazovat na životní úroveň dosaženou
v době pracovní aktivity.
Druhý velký rozdíl proti dosavadnímu
sociálnímu pojištění je v tom,
že zákon o národním pojištění
se vypořádává dokonale s minulostí.
Národní pojištění se totiž
nevztahuje pouze na pojištěnce v aktivním věku,
u kterých dojde k nápadu důchodu a tedy k
vyplácení dávek teprve v budoucnosti. Tak
tomu bylo totiž při zavedeni starobního a invalidního
pojištění dělnického v roce 1926.
Tehdy byli vyloučeni z pojištění všichni
ti, kdož v den účinnosti zákona přesahovali
60 let věku, a byli odkázáni na mizerné
státní starobní podpory. Známe též
dobře pojem starodůchodce, jehož důchod
byl vždy ještě nižší než
i tak nedostačující důchody nově
napadlé. Se vším tím se vypořádává
naše národní pojištění.
Všechny staré důchody budou valorizovány
a upraveny dnem 1. října 1948 tak, aby v průměru
dosáhly úrovně důchodů přiznávaných
podle tohoto zákona. Aby přitom byly smazány
nespravedlivé rozdíly mezi důchody dělnickými
a úřednickými, budou všechny důchody
zvýšeny percentuálně o 40 % a dělnické
a hornické důchody ještě navíc
dalšími pevnými vyrovnávacími
částkami. Tím splníme svůj
slib, že pomůžeme důchodcům ještě
před všeobecným zavedením pojištění
důchodového. Všichni důchodci dostanou
podle této navržené osnovy v květnu
t. r. místo jednoměsíčního
důchodu dvouměsíční důchod.
Důchodci Ústřední sociální
pojišťovny a Ústřední bratrské
pokladny dostanou kromě toho v červenci 1948 ještě
jednorázový příspěvek: k starobnímu
a invalidnímu důchodu 600 Kčs, k vdovskému
400 Kčs a k sirotčímu 200 Kčs.
Zákon však pamatuje i na ty, kdož nebyli vůbec
pojištěni a kteří pro svůj věk
nebo pro pracovní neschopnost nemohou již býti
pojištění jako aktivní pojištěnci.
Je to tzv. sociální důchod, který
se poskytuje všem 65-letým nebo invalidním
státním občanům. Toto ustanovení
vládního návrhu pamatuje hlavně na
osoby z řad zemědělských a živnostenských,
kde byl počet nepojištěných starých
osob zvláště veliký. Má tím
být odstraněna hlavně chudinská péče
obci a nikdy již se nemá opakovat osud těch,
kteří žili v chudobincích a obecních
pastouškách.
Osnova poskytne těmto osobám v případě
jejich potřebnosti tzv. sociální důchod
ve výši 8.400 Kčs ročně. Tyto
nejchudší vrstvy národa obdrží
tedy, ačkoliv nikdy neplatily ani korunu na pojištění,
sociální důchod v částce 700
Kčs měsíčně. Přitom
pamatuje zákon zvláště na břemeno
výměnku na venkově, které mnohdy je
nejenom nedůstojné pro venkovské lidi, ale
velmi často velkým zatížením
drobného rolníka. Při stanovení potřebnosti
se proto nepřihlíží k výměnkům
na malých usedlostech, zřekne-li se výměnkář
třebas za peněžitou náhradu výměnkářských
dávek až do dvou třetin hodnoty sociálního
důchodu. Celá naše vesnice jistě s velkým
nadšením uvítá toto ustanovení
zákona, které představuje velký dar,
jejž tato naše předloha přináší
dosavadním pojištěncům, a to dar, který
naší vesnici poskytují dělníci
i zaměstnanci. Těmito opatřeními se
vyvarujeme těžkých chyb dosavadního
pojištění, které nepamatovalo na starodůchodce
ani na osoby přestárlé, které nebyly
pojištěny. Můžeme s dobrým svědomím
říci, že zrovnoprávněním
starodůchodců s důchodci novými a
hlavně zařazením sociálního
důchodu zajišťujeme všem vrstvám
pracujících podle zákona alespoň tu
nejnutnější obživu a klademe tím
základy k odstraňování chudinské
péče, která byla tak ponižující.
Jako červená nit se táhne celým zákonem
jedna vůdčí myšlenka, která je
charakteristická pro pojetí moderní sociální
politiky, totiž pochopení tvůrců osnovy
pro zvláštní poslání ženy
a matky v naší společnosti. Náš
lidově demokratický řád uznává
plnou rovnoprávnost žen, kterou zajišťuje
nejen v theorii, nýbrž také v praxi, ať
již jde o rovnoprávnost politickou, hospodářskou,
anebo v oblastí sociálního života. Přitom
je si však tvůrce osnovy vědom, že žena
plní kromě své povinnosti jako pracovnice
také své poslání vůči
společnosti jako matka, vychovatelka budoucích našich
generací. A právě toto zvláštní
poslání vyžaduje, aby mateřství
bylo postaveno pod zvláštní ochranu a. právě
na tyto zásady bylo pamatováno ve všech směrech
v zákoně o národním pojištění.
V nemocenském pojištění se podstatně
zlepšují dávky v mateřství, kde
kromě pevné částky na každé
narozené dítě ve výši 2.500 Kčs
obdrží pojištěnka peněžitou
výpomoc v mateřství ve výši nemocenského
za dobu 18 týdnů místo dosavadních
12 týdnů. V žádném jiném
státě není v sociálním pojištění
v takové míře pamatováno na matky
při porodu. Tato podpora činí 1890 Kčs
až 20.034 Kčs podle toho, do jakého mzdového
stupně je pojištěnka zařazena. Mimo
to bude samozřejmě všem pojištěnkám
i rodinným příslušnicím poskytována
pro případ mateřství bezplatná
lékařská pomoc, pomoc porodní asistentky
nebo bezplatné ošetření v porodnicí.
Jako další věcnou dávku dostane matka
při porodu dětskou výbavičku nebo
peněžitou náhradu za ní.
Jako úplně novou dávku, která není
známa v žádném odvětví
dnes platného nemocenského pojištění
v naší republice, poskytuje národní
pojištění tzv. výpomoc v rodině
pomocí školené pracovní síly,
která bude poskytována v tom případě,
je-li pojištěnka nebo rodinná příslušnice
pro nemoc nebo mateřství v ústavním
ošetřování nebo pro nemoc upoutána
na lůžko. I když tato výpomoc nebude moci
být zatím prakticky pro nedostatek vhodných
a kvalifikovaných sil ve velké míře
uvedena v činnost, je náznakem toho, jakým
asi směrem se budou v budoucnosti věcné dávky
v národním pojištění vyvíjeti.
Ale i v důchodovém pojištění
se pamatuje zvláště na ženu. Je to zejména
samostatný důchod manželky, který se
poskytuje manželce pojištěnce nebo důchodce,
není-li pro invaliditu schopna vykonávat obvyklé
práce v domácnosti nebo dosáhne-li věku
65 roků. Tento důchod, stanovený jednotnou
částkou 6000 Kčs ročně, je
vlastně příspěvkem na obstarání
si výpomoci pro domácnost a dostane jej manželka,
i když manžel ještě dále pracuje
a není ještě důchodcem.
Má-li národní pojištění
skutečně vyhovovat všem potřebám
a plánovitě zlepšovat služby pojištěncům
tak, jak to očekává celá naše
veřejnost, je třeba, aby jeho reorganizace byla
co nejjednodušší a aby jeho administrativa byla
naplněna duchem lidové demokracie. Z tohoto důvodu
odstraňuje národní pojištění
dosavadní organisační roztříštěnost.
Bude vytvořen jediný ústav, Ústřední
národní pojišťovna, která bude
nejen provádět všechny druhy pojištění,
ale bude je také provádět pro všechny
vrstvy našeho národa, ať již jde o dělníky,
horníky, úředníky, soukromé
i veřejné zaměstnance, živnostníky,
zemědělce, obchodníky anebo příslušníky
svobodných povolání. Takováto organisace
s jediným nositelem pojištění, totiž
s jediným ústavem, má celou radu výhod.
Zruší se dosavadní kastovnictví, dělící
ústavy podle třídních hledisek, odpadne
dnešní administrativní roztříštění
a celá řada různých předpisů,
ve kterých se pomalu nevyzná ani největší
odborník. Bude odstraněno složité přestupování
od jednoho pojišťovacího ústavu ke druhému
atd. Dnes dostával kupř. zaměstnavatel předpis
pojistného od tří až čtyř
ústavů, revisoři různých pojišťovacích
ústavů si podávali dveře a lékař
měl tolik různých tiskopisů, poukázek,
potvrzení a návrhů od různých
sociálně - pojišťovacích ústavů,
že se musel více věnovat úřadováni
nežli léčení. Řada těchto
administrativních nevýhod dala by se vypočítávat
do nekonečna. Tato úspora v úřadování
se projeví ve velikosti úřednického
aparátu. Nedá se očekávat jeho podstatné
snížení okamžitě, neboť mu
narostou národním pojištěním
obrovské úkoly při pojišťování
osob dosud nepojištěných, ale bude možno
úřadování zorganisovat tak, aby nebylo
nutno úřednický aparát rozmnožovat
a aby se vystačilo s tím, co je. Menší
množství úřednictva znamená menší
výdaje na platech a tím i možnost zlepšit
dávky. (Předsednictví převzal místopředseda
dr. John.)
Bude-li jeden ústav sociálního pojištění,
t. j. Ústřední národní pojišťovna,
musí býti postaráno o to, aby se ústav
co nejvíce přiblížil pojištěncům
a aby jeho správa byla co nejvíce decentralisována.
To je v návrhu zajištěno tím, že
ústav bude míti ve všech politických
okresech svoje pobočky, okresní národní
pojišťovny, které budou obstarávat všechnu
dosavadní agendu okresních nemocenských pojišťoven
nebo úřadoven nemocenské pojišťovny
soukromých zaměstnanců. Zde si pojištěnci
vyřídí veškeré své záležitosti,
ale také i zaměstnavatelé si zde budou vyřizovat
své záležitosti. Zde budou přirozeně
umístěna také všechna léčebná
zařízení pro pojištěnce.
Další velmi důležitou otázkou při
organisaci národního pojištění
jest, kdo v něm bude pracovat. Zkušenosti z prvé
republiky, kdy pojištěncům příslušela
ve správě ústavů jen velmi omezená
práva, o která se ještě museli dělit
se zaměstnavateli, jsou velmi špatné. K tomu
přistupuje ještě ta okolnost, že tito
zástupci pojištěnců nikdy skutečnými
zástupci pojištěnců nebyli, neboť
volby se za celou dobu trvání pojištění
nikdy neuskutečnily a šlo jen o nejmenované
ochotné přisluhovače vládnoucích
kruhů.
V čele každé okresní národní
pojišťovny bude správní sbor z řad
pojištěnců, který bude a musí
mít rozhodující slovo ve vedení pojišťovny.
Rovněž tak i v Ústřední národní
pojišťovně bude z řad pojištěnců
sbor delegátů a představenstva, jež
povedou pojišťovny. Mimo tyto orgány pojištěnců
bude v čele ústavu ředitelství. Způsob
volby bude stanoven zvláštním zákonem,
který dosud není připraven. To se však
musí stát v nejkratší době tak,
aby mohly být brzy po zřízení národního
pojištění provedeny volby a aby se neopakovala
situace z prvé republiky. Nový volební řád
musí pak být výrazem nových demokratických
směrů a sil v naší republice a musí
zajistit, aby se do správy pojišťoven dostali
nejpokrokovější, nejrozhodnější
a nejlepší zástupci pojištěnců.
Pro přechodnou dobu, než budou moci býti provedeny
volby, bude jmenovat vláda do Ústřední
národní pojišťovny na návrh ÚRO
správní komisi, která navrhne správní
komise do jednotlivých okresních národních
pojišťoven. Zástupci pojištěnců
musí ve správě pojištěni zaručit,
že pojištění bude sloužit plně
všem pracujícím vrstvám národa.
Zmínila jsem se, že pojišťovny povedou vedle
zástupců pojištěnců ředitelé.
V těchto ředitelstvích budou mít rozhodující
slovo také lékaři. V dosavadním pojištěni
byla totiž úloha lékařů ve vedení
pojišťovny ve většině případů
velmi podřadná. To byla velká vada, neboť
v pojištění, a to zejména nemocenském,
jde v prvé řadě o problémy zdravotnické
a lékaři těžce nesou toto opomíjení,
které je také na úkor pojištěnců.
Stávalo se velmi často, že o takovýchto
lékařských, zdravotnických otázkách
rozhodovali ne lékaři, nýbrž laici.
Tento stav bude v národním pojištění
odstraněn. V ředitelství bude vždy mimo
úředníka také lékař
jako úplně rovnocenný vedoucí a oba
budou společně odpovídat za vedení
pojišťovny zástupcům pojištěnců.
Tato úprava zajistí na jedné straně
zodbornění léčebné péče
a na druhé straně dá lékařům
takové postavení, po jakém již dávno
volali.