Podpredseda Komzala (zvoní): Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 11 paragrafov, nadpis dielu, nadpisy paragrafov,
nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 11 paragrafmi, nadpisom dielu, nadpismi paragrafov,
nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy
výborovej, nech zdvihne ruku! (Děje se.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku.
Budeme hlasovať o ods. 7 poriadku.
7. Hlasovanie o osnove zákona o štátnej
podpore novomanželom (tlač 1110).
Zpravodajcom za výbor soc.-zdravotnícky je posl.
Kolář, za výbor rozpočtový
posl. Stopka. Sú niektoré návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Kolář: Nejsou.
Zpravodaj posl. Stopka: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime teraz k hlasovaniu.
Osnova má 23 paragrafov, nadpisy oddielov, nadpis §
5, nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. Sú niektoré námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 23 paragrafmi, nadpismi oddielov, nadpisom §
5, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 7. odsek poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o 8. odseku poriadku, ktorým
je
8. Zpráva výboru kultúrneho a informačného
o vládnom návrhu zákona (tlač 847)
o hudobnej a artistickej ústredni (tlač 1103).
Zpravodajcom je posl. Koubek; udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. Koubek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Kulturní výbor ve své schůzi dne 23.
března t. r. projednal vládní návrh
zákona o hudební a artistické ústředně.
Podstata jeho spočívá v tom, že ústředna
1. převezme úkol dosud obstarávaný
soukromými agenty a tak zabrání, aby hudební
umělci, lidoví hudebníci a artisté
byli vykořisťováni soukromými podnikateli,
ale mohli sloužit jen svému umění a
lidu; 2. soustředí veškerou nabídku
a poptávku po uměleckých silách a
produkcích, aby i v tomto oboru bylo plánováno
a aby kulturně a lidovou zábavou byly zajištěny
všechny oblasti našeho státu; 3. umožní
proniknutí hudebních a artistických vystoupení
do míst, která z důvodů nevýnosnosti
byla soukromými agenty opomíjena a nemohla být
pro nedostatek peněz ani kulturními spolky uspokojena.
Ke splnění těchto úkolů dává
zákon dobré podmínky: zajišťuje
hudebníky a artisty, pomáhá jim v rozvoji
a stará se o to, aby se nadaní adepti tohoto umění
nemuseli životem těžko probíjet a své
talenty ubíjet jen proto, že nemohli podnikatelům
zaplatiti finanční risiko ze svého uměleckého
vystoupení. Náš národ nechce jít
cestou, na niž by mladý umělec ztroskotal jen
proto, že nemá dost peněz. Lidová demokracie
naopak uvolňuje tvůrčí síly
všem umělcům a zajišťuje je. Pomáhá
a pomůže každému, kdo něco umí,
aby se uplatnil podle svých schopností a dává
mu jen jednu podmínku: aby postavil své umění
do služeb lidu. Náš umělec nebude již
sloužit jen blaseovaným posluchačům,
kteří na umělecké podniky chodili
často jen proto, že to také patřilo
k bontónu, ale všem, kteří svůj
duchovní život chtějí obohatiti a ukájeti
z vnitřní své potřeby a touhy. A není,
paní a pánové, vděčnějšího
publika než pracující lid, který umění
prožívá opravdově a radostně.
Zákon dále zajišťuje našemu venkovu,
že umění a lidová zábava vůbec
nebude sloužit jen obyvatelstvu městskému,
ale že půjde i na venkov, i do obcí a míst
vzdálených od kulturních středisek.
Spojí i duchovně města s venkovem a i v tomto
oboru naplní skutkem zásadu, že se umění
musí stát majetkem všeho lidu.
Jestliže nehospodárností a neorganisovaností
trpěli výkonní umělci hudební,
bylo to u artistů ještě horší,
ačkoli tu jde o opravdovou zábavu našeho lidu.
Zákon se stará, aby se i toto umění
stalo opravdu lidovým. Kdo by tu nevzpomněl na Bassovy
Lidi z maringotek a na jeho Cirkus Humberto. Bass nás jistě
naučil dívat se docela jinak na artisty, ne jako
na komedianty života, ale jako na šiřitele kultury
pohybu, vtipu odvahy i kázně. Jestliže byli
hudebníci vykořisťováni soukromými
podnikateli a agenturami různého druhu, artisté
byli úplně vydáni bídě na pospas.
Kapitalistická společnost se na ně dívala
jako na příživníky a dělala z
nich psance života. A přece mnozí z nich proslavili
slávu českého jména i v cizině.
Zvrhlá společnost využívala jejich sil
a umění, aby se bavila, ale o jejich sociální
život se nestarala. Zákon jim vrací nejen jejich
lidskou důstojnost, nýbrž i vážnost
jejich umění. Dává jim také
možnost, aby si své věci spravovali sami ve
prospěch jich samých i ve prospěch rozšíření
jejich umění mezi nejširší vrstvy
obyvatelstva. Jde tedy v zákoně o zlidovění
umění, jako je tomu i u divadelního zákona,
který jsme tu tak manifestačně odhlasovali
20. března.
Ani tento zákon nemohl však dříve v
parlamentě s místa. Někteří
poslanci reakčních stran i na něm zkoušeli
svou sílu, jak by mohli práci parlamentu znevažovat
a zdržovat, aby se pak mohli na schůzích chlubit:
Zase jsme jedné dobré věci zabránili!
Pro toto tvrzení uvedu příklad.
Informační výbor jednal o zákoně
přes pět hodin. Poslanci dr. Chudoba, Charvát,
dr. Stránský a jejich druzi zesměšňovali
zákon, mluvili řeči do prázdna a dlouhými
sofismatickými řečmi provozovali skutečnou
oposici. Výsledkem jednání bylo projednání
tří paragrafů, z nichž dva informační
výbor odkázal k dojednání právnímu
výboru. Byla to opravdová profanace parlamentu.
Nic nepomáhalo, že příslušný
svaz Revolučního odborového hnutí
i jeho odborné složky o návrhu zákona
jednaly a jeho zásady schválily. Nic neplatilo,
že na dveře informačního výboru
přímo klepala bída, nic neplatilo, že
hudebníci a artisté už nechtěli své
umění činit předmětem vykořisťování
pro ty, kteří i na umění dovedli vydělávat.
Pokus o rozvrat i v kulturních věcech z důvodů
stranických byl jim více než zájem umění
a národa. Náš lid, který v únorových
dnech zachránil demokracii, pomohl i těmto umělcům
k tomu, že se konečně vládní
návrh stává zákonem a že se i
tu naplňuje program košické a Gottwaldovy vlády.
Umění stává se majetkem lidu také
tímto zákonem, který jsme projednali a schválili
ve schůzích kulturního a informačního
výboru.
V mnohých paragrafech jsme zákon zlepšili,
takže nikdo nemůže tvrdit, že by se poslancům,
kteří zůstali věrni lidu, bránilo
v iniciativní práci. Tak jako při divadelním
zákoně, i při tomto zákoně
se ukázalo, že si kulturní výbor konečně
zaslouží svého dobrého jména
a že je opravdu výborem kulturním. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. Chytil.)
Jako zpravodaj kulturního a informačního
výboru vyslovuji radost, že v tak krátkém
období projednáváme tu již druhý
zákon kulturního významu. Děkuji za
to Gottwaldově vládě i našemu vítěznému
lidu a přeji umělcům, kterých se zákon
týká, aby na jeho základě šli
dál a dál, aby i oni své umění,
očištěné od všech příživníků,
postavili do služeb celého národa. Náš
venkov nebude již odstrčen od zdrojů kultury,
naši občané nebudou již zapadlými
vlastenci, o nichž se krásně mluví a
píše, ale stanou se i kulturně plnoprávnými
občany našeho státu. Zákon umožňuje,
aby umění šlo i za nimi, do jejich domovů,
až na hranice našeho státu.
Děkuji také pánům úředníkům
ministerstva informací, zvláště p. dr.
Gemrichovi a hudebnímu skladateli mistru Dobiášovi,
že zákon tak pečlivě připravili
a nás poslance v informačním a kulturním
výboru přesvědčovali o jeho významu
a důležitosti. Doporučuji slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby zákon schválilo se změnami, které
kulturní a informační výbor provedl
v přesvědčení, že se nám
všem dobrá věc podařila. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Koubek: v § 1 ve 3. řádce
má býti správně "ústředna"
místo "odbočka", v § 3, odst. 1 ve
2. řádce ve slově "zaměstnání"
první "a" krátké, v § 9, odst.
3 ve 2. řádce ve slově "návštěvnická"
první "a" dlouhé, v § 13 ve 4. řádce
zdola správně "náleží"
místo "uáleží".
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 26 paragrafů,
nadpisy dílů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 26 paragrafy, nadpisy dílů, nadpisy
paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové s opravami
právě uvedenými, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
devátého odstavce pořadu, jimž je
9. Zpráva výboru průmyslového a
živn.-obchodního o vládním návrhu
zákona (tisk 1089) o zhodnocení činnosti
národních správců živnostenských
podniků a o právech jejich vdov a sirotků
(tisk 1102).
Zpravodajem je posl. Sajal. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Jednou z největších událostí
v osvobozené republice byl odsun Němců a
konfiskace jejich majetku. Jde o desetitisíce živností
výrobních, obchodních a ostatních,
které musely být udrženy v chodu a jejichž
majetek měl být v zájmu státu ochráněn.
V porevoluční době nebylo možno přihlížet
k tomu, aby dosavadní národní správci
měli vždy takovou kvalifikaci, která se požaduje
při provozování živnosti. Požadovalo
se, aby ustanovené osoby byly bezúhonné a
státně spolehlivé a aby měly aspoň
minimální odborné znalosti. Mezi dosazenými
národními správci, kteří opustili
své vlastní zaměstnání ve vnitrozemí,
byla také řada osob, které nemohou nyní
prokázati potřebnou a nutnou praxi k provozováni
živnosti.
Přes to, že národní správci byli
postaveni do poměrů naprosto cizích, měli
vést a zachraňovat podnik, někdy s personálem
německým, v prostředí nepřátelském,
osvědčili se ve velké většině
jako věrní a oddaní služebníci
státu a jako hospodářsky zdatní správci.
I když zde ukázali své odborné a praktické
zkušenosti, nemohl by jim podle zákona. čís.
31 z r. 1947 být přidělen podnik, který
spravují, proto, že živnostenský řád
požaduje k průkazu způsobilosti určitou
praxi. Je tedy spravedlivé, aby doba, po kterou národní
správce podnik dobře vedl, byla mu započítána
do doby pomocnické, po příp. tovaryšské,
a aby tak nebyl vyloučen z přídělu.
Podle zákona nemá se tato doba započítat
do praxe každému, nýbrž pouze tomu, kdo
podnik ve smyslu příslušného dekretu
spravoval s péčí řádného
hospodáře. K předchozí praxi nebo
případně učební době
se započítává pouze jedna třetina
celkové doby potřebné k výcviku. Znamená
to tedy na příklad, že v řemeslné
živnosti, kde obvykle je předepsána tříletá
učební doba a tříletá doba
pomocnické praxe, se osvědčenému národnímu
správci započítají z praxe správcovské
dva roky. Podle této osnovy je však povinností,
aby národní správce tam, kde je to předepsáno,
byl svému povolání vyučen.
V § 2 osnovy se uplatní pro národní
správce tytéž výhody, jaké mají
pozůstalí po živnostenském provozovateli
podniku. Právo provozovat živnost v případě
úmrtí podnikatele přechází
na vdovu nebo nezletilé děti. Osnova toto právo
poskytuje též vdovám po národních
správcích, a to po právu. Rodina národního
správce je existenčně vázána
na svého živitele, který se vytrhl mnohdy z
jiného zaměstnání. Úmrtím
správce zůstala rodina bez prostředků
a byla národní správy zbavena. Byla to zajisté
nechtěná a zbytečná tvrdost, kterou
tato osnova napravuje. Živnostenské oprávnění
vdov a sirotků trvá (podle této osnovy) po
dobu vdovství, po příp. nezletilosti dětí.
Při této příležitosti bych se
chtěl zmínit o oběžníku osidlovacího
úřadu ze dne 26. února 1948, který
vydává pokyny k odvolávání
národních správců. Poslední
události zajisté daly popud k tomu, aby nejen osoby
špatně hospodařící, ale též
osoby politicky nespolehlivé, nehodné a reakční
byly národní správy zbaveny. Tato opatření
jsou zajisté na místě, neboť zvláště
v pohraničí musíme míti obyvatelstvo
- a zvlášť osoby vedoucí naše hospodářství
- národnostně i politicky naprosto spolehlivé.
Zmíněný oběžník byl doplněn
5. března 1948, kde osidlovací úřad
vytýká, že při výměně
v osobách národních správců
dochází někdy ke změnám, které
by mohly způsobit hospodářské škody.
Živnostenské podniky a hospodářství
vůbec jsou velmi citlivým instrumentem, a proto
hlavně osidlovací úřad poukazuje na
nutnost, aby se pečlivě přezkoumala a zvážila
provinění národních správců
a nedocházelo k nespravedlivostem.
Je potěšitelné, že stížnosti
na přehmaty docházejí řídce
a že vedoucí akčních výborů
jsou si vědomi své velké odpovědnosti
k hospodářství i k republice. Výměny
nesmí být použito k tomu, aby kdokoli šel
za vlastním prospěchem anebo si vyřizoval
své osobní účty. Je nutno z tohoto
fora poděkovat osidlovacímu úřadu
za energický zákrok a za ochranu, kterou národním
správcům poskytuje.