V socialisující demokracii nutno dbát, abychom
ekonomicky využili každé pracovní síly
a dali našemu lidu vědomí, že jeho práce
je náležitě oceněna a že nikdo
nesmí svévolně zasahovati do jeho existence.
Naopak je nutno lidu dát jistotu, že pokud plní
své povinnosti prospěšně lidské
společnosti, může očekávat ochranu
vlády a jejich úřadů. Bylo by však
záhodno, aby pro označení "dobrý
hospodář" bylo bráno měřítko
přísnější než doposud. V
dřívějších poměrech bylo
posuzování kvalit národních správců
mnohdy příliš blahovolné a řídilo
se bohužel i stranickými ohledy a příslušností
k politickým stranám. Podniky někde spravovaly
osoby nehodné, které měly na mysli své
osobní zištné zájmy více než
zájem podniku a státu. Život takových
národních správců byl neúměrný
legálním příjmům a ukazoval
na nekalé prameny, pravděpodobně buď
černý obchod nebo ochuzování podniku.
Bude proto jenom správné, aby národní
výbory podobné případy bezohledně
odhalovaly, odstranily a viníky exemplárně
potrestaly. Stejně považuji za nutné, aby celé
provisorium národního správcovství
bylo co nejdříve skončeno. Doufejme, že
zjednodušené politické poměry. dovolí
osidlovacímu úřadu konfiskované podniky
buď přidělit anebo zlikvidovat.
Jménem průmyslového a živn.-obchodního
výboru vítám tuto osnovu a doporučuji
slavné sněmovně, aby ji přijala.
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Sajal: Nejsou.
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 4 paragrafy, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 9. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
desátého odstavce pořadu, jimž jest
10. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1097), kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 21. října
1936, č. 268 Sb., o řádech a titulech (tisk
1106).
Zpravodajem je posl. dr. Štefánik, dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. dr. Štefánik: Slávna
snemovňa, panie a pánovia!
Pri vykonávaní zákona zo dňa 21. októbra
1936, čís. 268 Sb., o rádoch a tituloch vyskytli
sa niektoré ťažkosti. Podľa citovaného
zákona totiž vyznamenania vo spôsobe radov a
čestných vyznamenaní za zásluhy o
československý štát možno zakladať
za podmienok tam uvedených len pre fyzické osoby.
Zahraničné rády, čestné odznaky
a tituly môže prijať československý
štátny občan, teda tiež len fyzická
osoba. Predložený vládny návrh zákona
koriguje tieto ustanovenia citovaného zákona v tom
smysle, že vyznamenania vo spôsobe radov a čestných
odznakov za zásluhy o československý štát
možno zakladať za podmienok tam uvedených nielen
pre fyzické osoby, ale aj pre vojenské a podobné
útvary, pre skupiny osôb a symboly znázorňujúce
skupiny osôb, ktoré sa zaslúžili. A ďalej,
že cudzozemské rady, čestné odznaky
a tituly môžu prijať za podmienky tam uvedenej
československí štátni občania,
teda osoby fyzické, ale aj československé
útvary a skupiny osôb.
Vládny návrh zákona, aby vyzdvihol rozdiel
mezi čestným odznakom, ktorý sa udeľuje
za zásluhy, a pamätným odznakom, ktorý
je zpravidla udeľovaný za číru účasť
na významnej udalosti, v článku I, §
3 stanoví, že pamätný odznak sa nenosí
na stužke. Pritom však pripúšťa výnimku,
podľa ktorej, pokiaľ predpisy o založených
už pamätných odznakoch výslovne upravujú
spôsob nosenia pamätného odznaku na stužke,
ostáva toto ustanovenie v platnosti.
Vládny návrh zákona ďalej zakazuje zakladať
a udeľovať vyznamenania vo spôsobe radov a čestných
odznakov iným spôsobom, než je v tomto zákone
stanovené. Tomu zodpovedne uvádza tiež trestnú
sankciu na nedodržanie predpisov tohto zákona.
Pokiaľ boly pred účinnosťou tohto zákona
udelené vyznamenania vojenským alebo podobným
útvarom, skupinám osôb alebo symbolom znázorňujúcim
skupinu osôb, ktoré sa zaslúžili o československý
štát, zákon v článku II legalizuje
toto udelenie vyznamenaní.
Slávna snemovňa, nariadením SNR zo dňa
22. augusta 1945, č. 102 Sb. n. SNR, zriadený bol
"Rad Slovenského Národného povstania"
a nariadením SNR toho istého dňa, číslo
103 Sb. n. SNR, zriadený bol "Rad za hrdinstvo v práci".
Vládny návrh zákona v čl. III mení
ustanovenia týchto nariadení SNR v tom smere, že
tieto rady od účinnosti tohto navrhovaného
zákona môžu byť udeľované len
spôsobom v zákone č. 268/1936 Sb. uvedeným
a že novelizovanie predpisov týchto nariadení
môže sa stať len spôsobom v cit. zákone
č. 268/1936 Sb. upraveným.
Právny výbor prerokoval a prijal predložený
vládny návrh zákona a tiež prijal rezolúciu
tohto znenia: "Ministerstvo vnitra se žádá,
aby s ohledem na přijetí tohoto zákona byl
ve Sbírce zákonů a nařízení
uveřejněn zákon č. 268/1936 v novém
znění". Ako zpravodajca právneho výboru
žiadam slávne ústavodarné Národné
shromaždenie o prijatie predloženého vládneho
návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákon zo dňa 21. októbra 1936, č.
268 Sb., o radoch a tituloch, ako aj rezolúcie navrhnutej
právnym výborom ÚNS. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme
proto k hlasování.
Jsou nějaké návrhy nebo změn textových?
Zpravodajca posl. dr. Štefánik: Nie sú.
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 4 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Zbývá hlasovati o resoluci právního
výboru, která nebyla otištěna ve zprávě
výborové a kterou doporučil pan zpravodaj.
Kdo s touto resoluci souhlasí, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina, resoluce je přijata.
Tím j e vyřízen 10. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
jedenáctého odstavce pořadu, jimž je
11. Zpráva výborů zemědělského,
zásobovacího a osídlovacího a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1098),
ktorým sa rozširuje platnosť zákona zo
dňa 30. januára 1947, č. 16 Sb., o umiestnení
a inom zaopatrení zamestnancov na skonfiškovanom pôdohospodárskom
majetku a ich rodinných príslušníkov,
na Slovensko (tisk 1105).
Zpravodajem za výbor zemědělský, zásobovací
a osidlovací je posl. Navračič. Dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Navračič: Slávna
snemovňa, panie a páni!
Zákon predložený slávnej snemovni je
významným krokom k sjednoteniu niektorých
odchylných noriem a predpisov v oblasti pôdohospodárstva
v Čechách a na Morave na jednej a na Slovensku na
druhej strane. Pôvodný zákon č. 16/47
riešil otázky bývalých zamestnancov
veľkostatkov len pre zem Českú a Moravskosliezsku.
Na Slovensku boly vydané podrobné predpisy o odškodnení
zamestnancov na skonfiškovanom majetku podľa nar. SNR
č. 104/45 vo znení nariadenia č. 64/46 SNR
a prevádzacieho nariadenia SP č. 82/46. v zákone
č. 16 a v nariadení č. 104 boly niektoré
z týchto otázok rozdielne upravené a tým
vznikla nežiadúca disparita medzi zaopatrovaním
týchto zamestnancov v historických krajinách
a na Slovensku.
Nedostatkom normy platnej na Slovensku bolo, že neposkytla
dostatočných možností pre rýchle
a účinné začlenenie týchto
zamestnancov do zamestnania a prenechala ich osud - po vyplatení
určitého obnosu - viac alebo menej náhode.
Podľa novej jednotnej normy zamestnancov preberie pozemkový
fond, štát, okres, obec, družstvo; ďalej
táto norma stanoví, že títo zamestnanci
majú byť prijatí v prednostnom poradí.
Pri presťahovaní zamestnancov poskytne sa zamestnancovi
určitý obnos do výšky 6000 Kčs
na úhradu sťahovacích trov.
Pôdohospodársky výbor podrobne prerokoval
túto osnovu a doporučuje snemovne, aby bol prijatý
bez zmeny. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Zpravodajem za
výbor rozpočtový je posl. Bacílek.
Dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Bacílek: Slávna snemovňa,
dámy a páni!
Prejednávaná osnova zákona, tlač 1105,
sjednocuje a jednotne upravuje v celoštátnom merítku
normu o umiestení a inom zaopatrení zamestnancov
na skonfiškovaných veľkostatkoch. Podľa
doterajšieho stavu bolo postarané o zamestnancov na
konfiškovaných veľkostatkoch v Čechách
a na Morave zákonom č. 16/ 1947 a na Slovensku nariadením
SNR čís. 104/45 vo znení nariadenia čís.
64/1946, ako aj vykonávajúcich nariadení
Sboru povereníkov čís. 82. Rozdielnosť
oboch týchto noriem spočívala v tom, že
norma platná na Slovensku dávala možnosti odškodnenia
zamestnancov jednako umiestením vo službách
štátnych, jednako pridelením pôdy, alebo
vyplatením jedno alebo dvojročných požitkov.
Doterajšia prax ukázala, že tzv. odškodnenie
v peniazoch nebolo spoľahlivým zaistením existencie
týchto bývalých zamestnancov na uvedených
veľkostatkoch a samotní zamestnanci dávali
prednosť tomu, aby mali istotu, že budú mať
istý kus chleba vo svojich rukách a trvalé
zamestnanie. Prijatím predloženého zákona
docielime jednotnú úpravu a bude postarané
aj o osoby prestárle a o úhradu sťahovacích
trov. Prijatím zákona nevzniknú žiadne
výlohy a preto doporučujem ako zpravodajca rozpočtového
výboru, aby snemovňa zákon prijala v pôvodnom
znení. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Posl. Navračič: Panie a páni!
V tlači 1105 nastaly niektoré tlačové
chyby, a síce v čl. I, bod 11, v druhom riadku miesto
slova "vyhlásení" príde "vyhlásenia".
V článku II, ods. 2 miesto slova "pravoplatne"
príde "právoplatne".
V článku III, v poslednom riadku miesto "ustanovenia"
"ustanovení". Navrhujem, aby tieto zmeny boly
prijaté.
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)