Myslím, že se teď musíme přičinit,
abychom za změněných poměrů
napravili, co ještě dnes napravit lze: aby zde nebyl
pocit křivdy a nespravedlivosti a aby se dostalo spravedlivé
odplaty těm, kteří zradili a kteří
jim pomáhali. Já bych to chtěl ne snad pro
spravedlnost samu, ale z důvodů výchovných.
Nám musí dnes záležet na tom, aby i
pro budoucnost věděli všichni lidé,
že za zradu na národu a státu se neplatí,
a aby i viděli, že chytračení a uhýbání
se nestává hrdinstvím (Potlesk) a
že nesmějí nikdy lidé, kteří
skutečně splnili svou povinnost, trpět za
ty, kteří zradili. (Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je ukončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 1 posl.
dr. Haimovi.
Zpravodajca posl. dr. Haim: Navrhuje sa, aby článok
1, § 1, lit. b) navrhovanej osnovy bol prijatý v tomto
zmenenom znení:
"Článek 1, § 1, lit. b): Mimořádný
lidový soud soudí ve 3členných senátech
složených z předsedy, jimž je soudce z
povolání, a ze dvou soudců z lidu. Skončilo-li
však předchozí řízení
(čl. 2, § 2) rozsudkem, soudí mimořádný
lidový soud v senátech 5členných,
složených z předsedy, jimž je soudce z
povolání, a ze čtyř soudců
z lidu.
K usnesením, pro něž se podle § 29 retribučního
dekretu vyžaduje při 5členných senátech
alespoň 4 hlasů, je při 3členných
senátech třeba jednomyslnosti."
Táto zmena v osnove sa navrhuje preto, aby pri vynášaní
najťažších trestov podľa zákona
o retribučnom dekréte v záujme humanity bola
zachovaná zásada jednomyseľnosti pri trojčlenných
senátoch, aby teda dvaja ľudia z trojčlenných
senátov, alebo traja ľudia z päťčlenných
senátov nerozhodovali o trestoch smrti.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 2, p. posl.
dr. Jelínkovi.
Zpravodaj posl. dr. Jelínek: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Vykonáme nyní oddělené
hlasování o každé ze společně
projednávaných osnov. Ústavodárné
Národní shromáždění je
způsobilé se usnášeti.
Budeme hlasovati o prvém odstavci pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona,
jimž se obnovuje účinnost retribučního
dekretu a nařízení o lidovém soudnictví
a mění některá jejich ustanovení
(tisk 1109).
Zpravodajem je posl. dr. Haim. Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodajca posl. dr. Haim: Nie sú.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 články, 2 paragrafy článku
I, 3 paragrafy čl. II, 2 paragrafy článku
III, nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh posl. dr. Bartušky, dr. Haima, dr. Jelínka,
dr. Buriana, dr. Johna, dr. Hobzy, dr. Kokeše, dr. Štefánika,
dr. Špánika, dr. Bunži, dr. Chytila a druhů,
míním dáti hlasovati takto: nejprve o osnově
zákona v úpravě právě uvedeného
návrhu; nebude-li přijata, o osnově zákona
podle zprávy výborové.
Jsou námitky proti přednesenému způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
4 články, 2 paragrafy článku I, 3
paragrafy článku II, 2 paragrafy článku
III, nadpisem zákona a úvodní formulí
v úpravě návrhu posl. dr. Bartušky,
dr. Haima, dr. Jelínka, dr. Buriana, dr. Johna, dr. Hobzy,
dr. Kokeše, dr. Štefánika, dr. Špánika,
dr. Bunži, dr. Chytila a druhů, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě výše
zmíněného návrhu.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Budeme hlasovati o druhém odstavci pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově zákona
o revisi trestního řízení v některých
případech provinění proti národní
cti (tisk 1108).
Zpravodajem je posl. dr. Jelínek.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Jelínek: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jimž je
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1092) o trestní ochraně
proti požárům (tisk 1107).
Zpravodajem je posl. dr. Hobza. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Pane předsedo, paní
a pánové!
V poslední době byla naše veřejnost
svědkem toho, že značně vzrostl počet
požárů, kterými byly zničeny
mnohamilionové hodnoty. Většinou nešlo
o požáry způsobené úmyslně,
nýbrž o požáry zaviněné
nedbalostí. V našem dosud platném právu
je trestní ochrana proti způsobení požárů,
zejména požárů z nedbalosti, a proti
způsobení nebezpečí požárů
naprosto nedostatečná. Nejhůř je tomu
v našich historických zemích, kde platí
dosud zastaralé předpisy trestního zákona
z r. 1852. v letech 1939 a 1941 byly sice vydány v tomto
směru nové normy, ty však jsou jakožto
normy okupační vyloučeny z používání,
takže jsme v právní oblasti české
odkázáni pouze na zastaralé předpisy
trestního zákona z r. 1852, které platí
dále. Poněkud lepší poměry jsou
v právní oblasti slovenské, avšak i
tam se setkáváme s příliš mírnými
tresty. Ani v oboru vojenského trestního práva
nemůžeme býti s dosavadní úpravou
spokojeni. Proto přichází ministerstvo spravedlnosti
s právě projednávaným vládním
návrhem, aby celá otázka trestní ochrany
proti požárům byla upravena nově a jednotně
pro celé území naší republiky,
a to i pro obor trestního práva vojenského.
V jednotlivostech možno uvésti toto:
Podle § 1 osnovy vymezuje se přesně pojem žhářství,
a to tak, že tu jde o dvě skutkové podstaty.
První záleží v úmyslném
způsobení požáru na cizím majetku;
druhá ve způsobení požáru na
vlastním majetku s úmyslem vydati lidi v nebezpečí
smrti nebo těžkého poškození těla
nebo zdraví, nebo cizí majetek v nebezpečí
škody velkého rozsahu, nebo konečně
s úmyslem ohroziti tím zájem národního
celku. Podle tohoto ustanovení jde o zločin, a tedy
jen o jednání úmyslné.
Osnova nepodává obsáhlý výpočet
věcí, které mohou býti předmětem
žhářství. Vyžaduje výslovně
způsobení požáru, tedy takového
ohně, jimž se majetek vydává zkáze
ve velkém rozsahu, resp. může vyústiti
v oheň tak velkého rozsahu. Po subjektivní
stránce předpokládá se podle projednávané
osnovy v tomto prvém případě žhářství
úmysl pachatelův směřující
k tomu, aby výsledkem jeho činnosti byl požár
na cizím majetku. Nerozhoduje však, zda činnost
sama byla vykonána na cizím majetku. Spadá
sem tedy i založení ohně na vlastním
majetku, bylo-li pachatelovým úmyslem, aby požár
nastal na majetku cizím nebo také na majetku cizím.
Osnova rozeznává celou stupnici deliktů,
kvalifikovanějších a jednodušších,
podle čehož se řídí také
výše trestu. Za zvláště kvalifikovaný
případ prohlašuje osnova spáchání
činu za okolností, kdy požáru bylo těžko
čeliti, na př. v době noční,
v době velkého mrazu nebo prudkého větru
a pod.
V osnově je pamatováno i na případy
tak zvané pyromanie, t. j. vyskytujícího
se sklonu ke žhářství u některých
zatížených osob. V takových případech
se pachatelé prozrazují tím, že se dopustili
žhářství v krátké době
opětovně.
Osnova přesně rozeznává kvalifikované
případy tohoto trestného činu při
spolčení k páchání žhářství,
při spáchání trestného činu
v době branné pohotovosti státu a vůbec
proti zájmům obrany státu. Je samozřejmé,
že nepostihuje osnova pouze dokonané trestné
činy, nýbrž také už i přípravné
jednání ke žhářství. Instituce
účinné lítosti je v osnově
ponechána.
Zvláštní skupina trestných činů
se týká pouhé nedbalosti. Podle osnovy stačí
pro trestnost i pouhé způsobení nebezpečí
požáru. Osnova řeší i takové
případy, kdy jde o pouhé opominutí
pomoci k odvrácení jeho zmírnění
přímo hrozícího nebezpečí
požáru. Osnova vychází totiž ze
zcela správné zásady, že by bylo krajně
asociální, kdyby občan lhostejně a
nečinně přihlížel k těžkému
nebezpečí, jakému jsou vydáni jeho
spoluobčané hrozícím požárem.
Konečně nutno uvésti, že osnova podřazuje
pod pojem ohrožení požárem i ničení
a poškození zařízení sloužících
k odvrácení nebo ke zmenšení nebezpečí
požáru a jednání, kterým se takové
zařízení činí neupotřebitelným.
Na závěr musím vyzvednouti jednu důležitou
novinku v projednávaném zákoně, že
totiž za určitých uvedených podmínek
se v osnově dává možnost uložiti
v rozsudku nebo v nálezu jako vedlejší trest
ztrátu živnostenského oprávnění,
a to buď na čas nebo navždy.
Lze jen poděkovati ministerstvu spravedlnosti, že
s touto novou a jednotnou trestní ochranou proti požárům
přichází, a proto právní výbor
přijal osnovu zákona jednomyslně beze změny,
pouze s malou tiskovou opravou - v § 8 v bodu 3, kde nahradil
slovo "poručí" správným
slovem "poruší".
Proto doporučuji jakožto zpravodaj právního
výboru i plenu sněmovny, aby tento vládní
návrh zákona přijalo ve znění
usneseném ve výboru právním.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme proto k hlasováni. Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Osnova má 14 paragrafů, nadpisy
dílů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 14 paragrafy, nadpisy dílů, nadpisy
paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, přistoupíme nyní
k projednávání odstavce 5 a dalších.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu jimž je
5. Zpráva výboru soc.-zdravotníckeho a
rozpočtového o vládnom návrhu zákona
(tlač 1065) o sjednotení niektorých predpisov
vo verejnoprávnom sociálnom poistení (tlač
1101).
Zpravodajem za výbor soc. zdravotnický je posl.
Komzala. Dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Komzala: Slávna snemovňa,
panie a páni!
Zákon o sjednotení niektorých predpisov vo
verejnoprávnom sociálnom poistení týka
sa Slovenska a je jedným z tých zákonov,
ktoré upravujú pomery na Slovensku a pomery v českých
krajinách na rovnakú úroveň. Povedal
by som, že je to zákon, ktorý uskutočňuje
v praxi opäť na jednom úseku zásady rovnosti
medzi národom českým a slovenským.
Je všeobecne známe, že všetky rozdiely medzi
Slovákmi a Čechmi v minulosti maly v podstate svoje
korene v hospodárskej odlišnosti obidvoch polovín
nášho štátu, z čoho vyplývajú
aj všetky rozdielnosti spoločenské a politické,
ktoré boly nakoniec tak rafinovane zneužité
nastupujúcim fašizmom na konci prvej republiky, nielen
na škodu štátu, ale aj obidvoch našich národov.
V sociálnom poistení ukázala sa táto
nerovnosť najmä tým, že na hospodársky
zaostalejšom Slovensku s pomerne malým priemyslom,
ktorý bol ako slabšia súčiastka v kapitalistickom
zriadení za prvej republiky ešte odbúravaný,
bol počet pracovných príležitostí
menší, takže slovenskí pracujúci
vykazovali v minulosti menšiu zamestnanosť a mali preto
kratšiu dobu poistenia, ktorá vplývala na výšku
sociálnych dôchodkov. Ďalej boly mzdy na Slovensku
v minulosti na nižšej úrovni, lebo bolo pomerne
málo kvalifikovaných robotníkov, a zamestnanci
v poľnohospodárstve, zle platení a teda poistení
v najnižších triedach, činili ďaleko
väčšie percento poistencov, než tomu bolo
v českých zemiach. Poistné triedy, ktoré
sú smerodajné pri určovaní zvyšovacích
čiastok v dôchodkovom poistení, boly nižšie
ako v Čechách a na Morave.
K tomu prišla ešte doba neslobody a v českých
zemiach a na Slovensku sa vyvíjalo sociálne poistenie
rôznym smerom, a to v Čechách a na Morave
na vyššiu úroveň dávok, ako tomu
bolo na Slovensku. To ovšem neznamená, že by
fašizmus bol mal českého robotníka radšej
ako slovenského, ale iba to, že nemecká vojnová
výroba bola nútená pripustiť v Čechách
isté zlepšenia v dávkach sociálneho
poistenia a isté zvýšenie príspevkov
na toto poistenie. Tým sa stalo, že sadzby poistného
v sociálnom poistení a účasť
štátu na úhrade jeho dávok sú
v českých zemiach vyššie ako na Slovensku.
Tento stav je nielen nežiadúci, ale aj v rozpore so
zásadami jednotne vedeného hospodárstva v
obnovenej republike a mal byť už po oslobodení
odstránený. O to sme sa už čiastočne
pokúsili vydaním zákonov č. 156, 157
a 158 Sb. z r. 1945, ktoré prispeli v značnej miere
k sníženiu týchto rozdielov, najmä zavedením
rovnakých mzdových tried a pevných prídavkov
k dôchodkom. V nemocenskom poistení je to najmä
zákon č. 158/45 Sb., ktorý zunifikoval nemocenské
poistenie tak územne, ako aj čo do druhu v miere,
ktorú možno považovať na prechodnú
dobu pred zavedením národného poistenia za
uspokojujúcu. Neboly však odstránené
zásadné rozdiele v poistení dôchodkovom,
vzniklé rozdielnym vývojom po roku 1938. Tieto rozdiely
sú tým vážnejšie, že dávky
dôchodkového poistenia určujú životnú
úroveň dôchodcu alebo jeho pozostalým
na dlhú dobu, často doživotne. Rozdiely v poistnom
sú zase nežiadúce i s hľadiska politiky
cenovej a mzdovej, a preto pripravila vláda návrh
tohto zákona, ktorý prejednal sociálne zdravotnícky
výbor ÚNS a ktorý dnes predkladáme
plénu ÚNS na schválenie. Ako je tento zákon
potrebný, to nám ozrejmí niekoľko čísel.