Vylíčené okolnosti způsobily, že
když koncem prosince 1947 pominula účinnost
retribučního dekretu, byl výsledek celého
očistného řízení krajně
neuspokojivý. Tisíce případů
bylo neskončeno a v lidu byla otřesena důvěra
ve spravedlnost a v orgány, které tuto spravedlnost
měly provádět.
Povinnost učinit spravedlnosti zadost, povinnost vůči
tisícům umučených a zavražděných,
nutnost dát národu důvěru, že
lidově demokratický režim splní to,
co slíbil - a jedním z nejslavnostnějších
slibů byl slib očištění národa
od zrádců a kolaborantů - to je smysl osnovy
zákona o obnovení retribučního řízení.
Tento zákon má zjednat spravedlnosti průchod
a upevnit tak právní jistotu, že za zločinem
musí následovat vzápětí trest.
Má přispět k zabezpečení lidově
demokratického řádu a je tak národem
očekáván.
Dokazuje to řada projevů a přípisů,
které dostávám ze všech krajů.
Poslyšte úryvek jedné české matky,
která mi píše: "Jak se ukázalo
v roce 1945, národní čest se dala zaplatit
a koupit. Tak se stalo, že kolaboranti dostali místo
trestu národní spolehlivost. Když jsem viděla
tuto nesvědomitost k národu, chtěla jsem
organisovat všechny maminky k očistě, neboť
my matky bychom úplatky nepřijímaly, šly
bychom v očistě nesmlouvavě, tak jako se
gruntuje před svátky byt. Nikde by nesměla
zůstat špína. Dnes se vyjasnilo a dnes přijde
to vše k uskutečnění, na co každý
poctivý Čech čeká a ze srdce si přál,
aby se stalo skutkem již po květnové revoluci,
to je provedení řádné očisty."
Z toho plyne, jak náš lid má hluboký
smysl a cit pro spravedlnost, jak přímo žhavě
touží po tom, aby křivda a zrada nezůstala
bez trestu a jak tento požadavek nevyplývá
z nějaké touhy po pomstě, nýbrž
z hlubokých mravních zásad našeho národa.
Je tudíž vydání tohoto zákona
splněním nejen politického, nýbrž
i mravního cítění našeho lidu.
Nechci se šířit o podrobnostech navrhovaného
zákona, nýbrž chci zdůraznit jen jeho
hlavní zásady a sledovaný účel.
Zákon obnovuje lidové soudnictví. Podtrhuji
lidové proto, že průběhem retribučního
řízení a důsledkem určitých
neblahých zjevů se vyskytly hlasy, jako by lidové
soudnictví zklamalo. My víme, proč v některých
případech tomu tak bylo. Poukázal jsem již
na to, jak v pozdější praxi při provádění
retribuce byli ze seznamů lidových soudců
záměrně vybírány osoby, které
svou stranickou příslušností nebo majetkovým
postavením byly zárukou mírného posuzování
kolaborace. Poukázal jsem také, jak někde
byli soudcové z lidu ovlivňováni zejména
osobami majetkově mocnými. Ale hlavní zásada
byla v systému t. zv. parity. Tento systém způsobil,
že některé strany vysílaly a navrhovaly
za soudce z lidu osoby, které neměly dobrý
poměr ke státu, k lidovému soudnictví
a naopak měly dobrý poměr ke zrádcům
a kolaborantům. To byla hlavní příčina
těch neblahých zjevů z dřívějších
lidových soudů, o nichž jsem se zmínil.
Jest však zdůrazniti, že myšlenka lidového
soudnictví odpovídá principu, že veškerá
moc, tudíž i moc soudcovská, pramení
z lidu. Toto lidové soudnictví nebude v naší
soudní organisaci zjevem výjimečným,
nýbrž naopak zjevem pravidelným. Neboť
jen účast nejširších vrstev lidových
na výkonu soudnictví zaručuje nejen správné
zjištění souzené věci a tím
také její správné posuzování,
ale zejména vzbudí důvěru nejširších
vrstev lidových v naše soudnictví a ve spravedlnost,
která bude a zůstane vždy jedním z pilířů
lidově demokratického řádu.
Osnova zákona navrhuje obnovení retribučního
soudnictví nejen v zemích historických, ale
také na Slovensku. Účinnost tohoto zákona
se navrhuje do konce roku 1948.
Není účelem zákona postihnouti ty
tisíce drobných případů, nýbrž
především obnoviti případy typicky
nespravedlivě provedené očisty, zejména
případy nesprávně zastavené,
dále případy odložené, ale také
i případy odsouzené. U odsouzených
případů, zejména tam, kde došlo
k uznání viny, ale k nevynesení trestu, nebo
kde za nesprávného použití § 16
retr. dekretu došlo k neúměrně nízkému
uložení trestu. U ostatních případů,
t. j. i u případů, kde byl trest vysloven
v sazbě, půjde o revisi trestů neúměrně
nízkých, ale také trestů neúměrně
vysokých.
Ministerstvem spravedlnosti byly vykonány všechny
přípravné práce k tomu, aby revise
mohla být brzy a rychle provedena. Očekáváme,
že k účinnému provedení této
revise nám budou nápomocny nejširší
vrstvy našeho národa a lidové orgány.
Je třeba upozornit příslušný
orgán veřejné obžaloby (státní
zastupitelství), v kterých případech
bylo nesprávně postupováno při provádění
očisty.
Předložený zákon má se státi
nástrojem, jimž budou postiženi všichni
škůdci a zrádci, kteří se vymkli
špatně prováděnou očistou spravedlivému
potrestání. vždyť jde o bezpečnost
republiky, jde o bezpečnost života našeho národa.
A jde-li o tak vážný, přímo životní
zájem státu, připomeňme si, že
očista byla provedena úmyslně povrchně
a nedbale, nejen u nás doma, ale i za hranicemi, zejména
v západním Německu. Jestliže nedaleko
od našich hranic, v Norimberku, stále větší
a větší počet válečných
zločinců, majících na svědomí
miliony lidských životů, mezi nimi také
tisíců Čechů a Slováků,
je osvobozován, pak je dána přímá
souvislost a spojitost mezi tím, co se dálo v tomto
směru u nás a v západním Německu.
Tam i zde je společný zájem těchto
lidí jako úhlavních nepřátel
pokroku, míru a lidové demokracie vytvořit
zárodek nové zrady, která by znamenala nové
ohrožení samostatnosti a nezávislosti našeho
státu. Proto také dnes prchají odhalení
zrádci k svým chlebodárcům a nyní
již otevřeně se staví po bok nenávistných
nepřátel, jakými jsou zejména odsunuti
Němci, proti vlastnímu národu a rodné
zemi. Nesmíme připustit, aby mezinárodní
reakční síly našly své nové
spojence právě mezi těmi, kteří
unikli spravedlivému trestu. Musíme národu
vrátit víru, že u nás skutečně
vládne právo a spravedlnost, takže žádný
zločin proti národu a zrada na jeho životních
zájmech nezůstane bez trestu.
Dospělost a zralost člověka je věrným
obrazem jeho mládí. Nedostatky i přednosti
z mládí pravidelně jej provázejí
po celý život. Takové mládí prožívá
naše lidově demokratická republika. Právě
v této době je třeba střežit
čistotu a bezpečnost jejího mladého
života, aby svobodný život nejen nás,
ale všech příštích generací
byl stále bohatší a dokonalejší.
K tomu přispěje také věrný
strážce lidově demokratických zákonů
a řádu, spravedlivý a nezávislý
soudce, oddaný vlasti a lidově demokratické
spravedlnosti. (Hlučný, dlouhotrvající
potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu je přihlášen p. posl. dr. Bláha.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr. Bláha: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
místopředsedkyně, paní a pánové!
Když jsem zde před jedenácti měsíci
mluvil při skončení retribuce a národní
očisty, uváděl jsem tenkrát nekonečnou
řadu nespravedlností a nesrovnalostí, kterou
národní očista a retribuce za sebou zanechala,
a uváděl jsem jakožto memento a jako velký
výkřik to, že všechny tyto nedokončené
případy, všechno to, co zůstalo nezaplaceno,
bude mít nepříznivý odraz v naší
brzké budoucnosti. Bylo mnoho lidí citlivých,
sentimentálních i jiných, kteří
chtěli, aby už byl konec toho odhalování
zločinů, aby se snad celá naše národní
společnost nejevila jako veliká skupina zrádců
a nevlastenců. Ale my jsme věděli, že
zejména nejšikovnější a nejhorší,
kteří spravedlnosti vůbec anebo částečně
unikli, z toho budou těžit, že jim to dá
důvěru k tomu, aby pokračovali ve své
dřívější činnosti dál.
A toho jsme se také dočkali v následujících
a v nedávno uplynulých měsících.
Domnívám se, že právě tento nedostatek
jednotného mravního a právního názoru
za doby naší národní očisty,
jaký byl ve světě i u nás, se nám
dnes mstí.
Když jsme před třemi lety ještě
viděli všecku tu hrůzu kolem nás, vzpomínali
jsme si často, jak po prvé světové
válce ti zločinci, které každý
znal, zůstali nepotrestáni. Každý negramotný
člověk věděl, kdo způsobil
první veliké krveprolití, a když potom
svolali soudní tribunál do Lipska, byli jsme najednou
překvapeni, že tam stáli bezejmenní
nepatrní lidé, které nikdo neznal a kteří
pro nedostatek viny a zločinů byli odsouzeni na
několik málo měsíců žaláře
nebo byli vůbec osvobozeni. Ale skuteční
váleční zločinci už byli dávno
v bezpečí jako bohatí rentiéři
nebo pensisté buď za hranicemi nebo přímo
mezi německým i rakouským lidem. A my jsme
si tehdy před třemi lety říkali, že
se to tentokrát nesmí opakovat, že svět
se musí zbavit všech těch, kteří
v sobě nosí nebezpečí nových
křivd a nových katastrof. A měli jsme v prvních
dobách skutečně důvěru, že
bude lépe. Když v době, kdy jsme byli v koncentračních
táborech osvobozeni Američany, tito západní
vojáci viděli všecku hrůzu, která
tam byla, stohy mrtvol, tisíce mužů, žen
a dětí udušených v zaplynovaných
vagónech, byli jati nenávistí, zuřivostí,
ošklivostí, a stříleli všechny
Němce kolem sebe, nejen SS many, ale i wehrmachťáky,
a byla i velká řada nevinných lidí,
kteří to zaplatili za ty, kteří svému
osudu ušli. Ještě potom, když jsme chtěli,
aby všichni skuteční viníci byli potrestáni,
našli jsme u všech tehdejších západních
soudců velké porozumění a stávali
jsme se jakýmisi hrdiny.
Vzpomínám si, když jsem po prvé přišel
do Dachau a do Norimberka, že kolem mne bylo tolik reportérů
a redaktorů, že jsem se co se týče popularity
v amerických novinách - kterým ovšem
všecko to, co jsem vydal jako svědectví, nestačilo
a hned to zveličovaly a přibarvovaly - stal hned
druhým člověkem po Al Caponovi. Ale když
jsem přišel po druhé a po třetí,
už jsem viděl, že se situace mění,
že lidé, kteří dříve byli
jednotného mínění, už nejsou.
Nejdříve němečtí a američtí
advokáti nám začali vykládat, že
prý vlastně podle práva jsme si ten osud
- my Češi, Poláci, Rusové, Ukrajinci
i Francouzi - zasloužili, protože jsme vlastně
neposlouchali zákonů, které nám byly
dány těmi, kteří nás dostali
podle Mnichova do rukou a kteří nám měli
vládnout, a že v důsledku toho jsme byli podle
práva a spravedlnosti potrestáni.
Dokud to říkali jenom advokáti, bylo dobře,
ale když jsem tam potom přišel po třetí
a po čtvrté, když republikánská
strana v Americe zvítězila - a jak víte,
v Americe (a to je, prosím, ten nejdemokratičtější
systém), když vyhraje jedna strana, odstraní
všecky ze strany druhé od ministra až do posledního
portýra - a odstranila všecky nepohodlné soudce
a žalobce u mezinárodních tribunálů,
sešel jsem se najednou i s tím, že to všechno,
co říkali dříve advokáti, začali
říkat i žalobci. A při posledním
procesu proti IG. Farben a německým lékařům
jsem byl vůbec rád, že jsem se s pomocí
dr. Ečera dostal se zdravou kůží zpátky,
protože mě chtěli zavřít a říkali,
že musím odvolat to, co jsem říkal při
prvních procesech. A my jsme se dočkali v mezinárodní
právní morálce dokonce toho, že lidé,
kteří bojovali o své životy, o své
majetky a za své děti, partyzáni a illegální
pracovníci porobených a utlačovaných
národů, byli prohlášeni za bandity a
lupiče, kteří mohli být věšeni
a stříleni bez jakéhokoli ohledu na mezinárodní
právo a na jakékoli jiné zřetele.
Což se vám nezdá, že tato morálka
je nám už známa? Vždyť před
padesáti lety také jeden bývalý český
šlechtic řekl, mluvě o jedné z nejslavnějších
kapitol naší národní historie, že
to byla banda lupičů a žhářů.
Tenkrát se celý národ postavil proti těmto
pomlouvačům a nactiutrhačům, ale dnes
to našemu lidu úplně uniklo, ačkoli
se to týká celého světa a v budoucnosti
i nás. Vidíme dnes, že to, nad čím
kypěla tenkrát Američanům žluč,
nad čím se jim obracel žaludek a co v nich
vzbuzovalo nenávistnou zuřivost, ty zločiny
proti lidskosti nejsou najednou vůbec trestány a
zmizely z amerického zákona.
Zdá se mi, že tento pochod mezinárodní
mravní a právní morálky šel ruku
v ruce s tím i u nás. My, osvobození vězňové
- a také já jako předseda mezinárodní
komise pro vyšetřování válečných
zločinů a komise pro národní očistu
- jsme měli příležitost k nekonečné
řadě pozorování všech těch
věcí, které byly průvodními
zjevy při naší národní očistě,
při t. zv. retribuci a nikomu z nás jistě
nenapadlo, že bychom mohli spravedlivě soudit a mstít
se. Vždyť kdo z vás by si mohl vymyslet nějaký
přiměřený a spravedlivý trest
pro toho, kdo zradil národ a způsobil všechno
to trápení a utrpení tisíců
a někdy vlastně nepřímo i milionů?
Na to není žádný trest dostatečně
těžký. Nám šlo aspoň o relativní
spravedlnost, aby lidé, kteří zradili a kteří
nevydrželi, neměli přednost a nebyli odměňováni
před těmi, kteří splnili svou vlasteneckou
povinnost. Když jsme se vrátili, viděli jsme
- a my, kteří jsme byli od samého počátku
války mimo svou vlast, jsme to neznali - že velká
většina lidí prodělala i léta
okupace poměrně bez nejmenšího otřesu.
Vždyť u nás byla veliká řada lidí
- zaplať Pánbůh za to - kterým nebyl
za celou dobu okupace zkřiven ani jediný vlas na
hlavě. Bylo dokonce mezi námi mnoho lidí,
kteří na okupaci ještě vydělávali.
A vykládejte dnes takovým lidem o nějaké
hrůze a trápení! I když vám na
to ze slušnosti nic neřeknou, vidíte z jejich
očí, že se domnívají, že
jim vykládáte nějaké pohádky
a legendy. S tím vsím jsme se setkávali při
provádění naší národní
retribuce a očisty. Viděli jsme, že i při
této očistě se uplatnilo staré české
přísloví, že na chudý lid musí
být přísnost. Ti malí to obyčejně
odnášeli za ty velké, ať šlo o Němce
nebo o Čechy.
Pamatuji se velmi dobře na několik klasických
případů z národní retribuce.
Znal jsem ve svém dřívějším
působišti v Jihlavě jednoho Němce, poctivého
člověka, dělníka-automechanika, který
byl na začátku první republiky přechodnou
dobu u mne šoférem. Byl to Němec - rodem, byl
to sportsman, turnér, který měl kladný
poměr k republice; byl na vojně poddůstojníkem
a potom si zařídil vlastní dílnu.
Byl to vždycky velmi slušný člověk,
nikdo nemohl proti němu nic namítat, a když
byla v r. 1938 mobilisace, nastoupil službu v naší
armádě a sloužil tam jako odborník i
potom, když bylo Němcům dáno dovolení
vystoupit z armády. Říkal: Přece to
musí někdo ukončit a zlikvidovat. Z armády
odešel teprve jako jeden z posledních v r. 1938 s
pochvalným uznáním. Když přišli
Němci, přihlásil se samozřejmě
jako Němec a byl zařazen do německé
armády, kde byl jako odborník přidělen
k revisorům a inspektorům automechanických
správkáren. Protože to byl šikovný
člověk, dotáhl to až na šturmfýru,
a když přišla retribuce, tedy se přesto,
že proti němu nebylo vůbec žádných
žalob, přihlásil, že byl u SS a dostal
nejvyšší výměru - 15 let. Dostal
je hned, protože nebylo třeba nic vyšetřovat
- on se přiznal a dostal 15 let.
Znám však také jiný případ:
velitel gestapa, který u nás dostal tisíce
lidí do koncentračních táborů.
Ten se dostal před retribuční soudnictví
až na samém konci, na konci dubna 1947 - a najednou
se objevila veliká řada svědků, kteří
mu dokazovali, že to byl vlastně hodný pán
a že pomohl veliké řadě lidí.
Vy, kteří jste byli v koncentračních
táborech, jste, myslím, neznali případ,
že by i největší hrdlořez buď
úmyslně anebo bezděky náhodou někomu
někdy nepomohl, zejména když ho potřeboval.
Pro mne je však jasné, že i kdyby nějaký
člověk zavraždil nebo popravil jediného
člověka a tisícům lidí pomohl,
přece zůstává vrahem zrovna tak, jako
člověk, který jednou kradl a třeba
tisíckrát rozdával, je zlodějem. To
je mravně naprosto samozřejmé. U nás
se to však začínalo dělat opačně.
Proti tomu člověku jsem byl u lidového soudu
jediným svědkem, který ho usvědčoval,
ale on tam měl naproti tomu 25 lidí, kteří
mu pomáhali vykládat, že když jsme byli
zatčeni, vrátil on 60 lidí zpět a
nedal je do koncentračního tábora. Nikdo
ze soudců se však nezeptal a nepozastavil nad tím,
že těch zbylých 140 ze 200 do koncentračního
tábora dostal a že má za ně odpovědnost.
A tak šéf gestapa dostal na rozdíl od obyčejného
esesmana tři léta, a protože byl konec odsunu,
byl prakticky puštěn na svobodu.
Tak jako jsme to dělali s Němci, dělali jsme
to však i s Čechy. S Čechy jsme to dokonce
dělali tak, že se říkalo: Nemůžeme
přece být proti našim českým
lidem tak zlí. Domnívám se, že je tomu
právě naopak. Můžeme chápat Němce
jako svoje nepřátele a tím si můžeme
leccos vysvětlovat a omlouvat a můžeme je podle
toho trestat za jejich nelidské zločiny. Ale myslím,
že je úplně nemožné omlouvat Čechy,
kteří zradili. Domnívám se, že
pro každého Čecha musí být při
stejném provinění daleko větší
výměr trestu, poněvadž Němci
zůstali věrni svému národu, kdežto
takovíto Češi svůj národ zradili.
Mohl bych vám uvést nekonečnou řadu
zdánlivých i skutečných nesrovnalostí,
které se staly v době retribučního
soudnictví. Vy, kteří jste prodělali
německé výslechy - a já jich mám
za sebou půldruhého sta - víte, jaké
výslechy to byly, že to nebylo jenom fysické
násilí, nýbrž že předložili
vyslýchanému na př. fingovaný protokol
nějakého doznání, které bylo
pravděpodobné, a takový člověk
řekl: Když to vědí, musím na
to přikývnout. A už se stal udavačem.
Takovíto lidé, političtí vězňové,
kteří třeba byli odsouzeni na smrt a jenom
náhodou, o vlas unikli svému osudu, byli při
výslechu trápeni a týráni a prozradili
při tom někoho takovýmto způsobem.
Tito lidé byli pak pronásledováni a dostávali
deset nebo patnáct let žaláře, třebaže
byli od Němců odsouzeni. Znám na př.
případ chudého dělníka, který
byl v Brně vyslýchán, ztlučen a zbit
a téměř v bezvědomí donesen
domů a který se potom z té hrůzy přihlásil
k Vlajce a dostal za to pět let. Ale vůdcové
vlajky naproti tomu se dnes procházejí po Praze
v kavárnách a restauracích a neudělalo
se jím nic.
Vy víte, že byly mnohdy různé rodinné
rozmíšky, nenávist atd., třeba u nějakých
negramotných lidí, kteří z nějaké
osobní příčiny udávali nebo
jenom udáním vyhrožovali a byli pak odsouzeni
na řadu let do těžkého žaláře,
a když dokonce některý takový člověk
měl to neštěstí, že dostal do koncentračního
tábora někoho, kdo tam třeba zemřel
na tyfus nebo úplavici, dostal pak i doživotní
žalář a po případě i trest
smrti proto, že zavinil smrt onoho člověka.
Avšak lidem, kteří ho k tomu vedli a svedli,
kteří mu ukazovali tuto cestu a tyto možnosti,
se nestalo nic. Domnívám se, že při
rozhodování o národní retribuci se
musí také řešiti otázka inteligence
a odpovědnosti politické. Domnívám
se, že v boji - a tenkrát to byl boj - ten, kdo stojí
v čele a vede, je daleko více odpověden než
prostý voják a musí být podle toho
také potrestán, i když byl tak šikovný
a opatřil si pro všechny případy nějaké
to alibi. Při národní retribuci musíme
dávat pozor i na všechny ty, kteří se
tolik snažili, aby pomohli zrádcům a kolaborantům,
kteří chodili a nabízeli svá svědectví
a kteří považovali za svou povinnost, aby jim
dotvrdili a potvrdili, že jsou to všechno vlastně
jenom hodní lidé. V komisi národní
očisty i při komisi mezinárodních
zločinů jsme se na každém kroku setkávali
s těmito případy. Viděli jsme, jak
spisy mizely, jak zákroky byly odmítány,
jak jsme se setkávali zejména v těch posledních
případech - na příklad zejména
případ Marie Veselé, kterým jsme se
zabývali denně 3/4 roku a
nemohli jsme jim nijak hnout, že vždycky za tím
někdo stál, někdo intervenoval.