I cenu jsme upravili nově za tu půdu, který
v roce 1919 byla ponechána původním velkostatkářům
a kterou nyní v revisi stát zabírá
pro rolníky. Loni v červenci byla určena
náhrada v plné obecné ceně. Zemědělský
výbor ji nyní na návrh ministerstva zemědělství
snížil na 80 % obecné ceny. Je samozřejmé,
že jsme zrušili ustanovení zákona, podle
něhož rolnické komise byly ustavovány
politickými stranami z jejich zástupců. Nyní
si budou volit rolnické komise uchazeči sami ze
svých řad.
Samozřejmé je také to, že jsme opravili
zákon č. 139 z r. 1947 o zamezení drobení
zemědělské půdy, podle něhož
si směl půdu koupit z volně ruky jen ten
rolník, který obhospodařoval nejméně
2 ha. Nyní si bude moci koupit půdu i ten, kdo má
třeba jen půl ha, jestliže chce hospodařit.
My, slavná sněmovno, máme přijmout
a přijmeme dnes další tři zemědělské
zákony, na které čeká naše vesnice.
Jedním z nich je zákon o scelování
půdy, který ležel rok ve starém zemědělském
výboru. Ten zákon je velkým činem,
a to i národohospodářským. V Československu
máme přes 5 mil. ha orné půdy, která
je roztříštěna do více než
27 mil. parcel. Nejsou vzácné případy,
že desetihektarový rolník má půdu
ve 30-40 kouscích. Na tak roztříštěné
půdě nelze moderně hospodařit, nelze
pracovat pomocí strojů, když mnohá ta
pole nejsou ani tak široká, aby tam stroj mohl zajet
nebo se na nich otočit. A kolik půdy je ztraceno
tím nespočetným množstvím mezí,
rozborů a souvrati! Scelením roztříštěných
parcel získáme - mírně počítáno
- alespoň 100.000 ha půdy pro zemědělskou
produkci.
Obsáhlý zákon o scelování půdy
pamatuje na to, aby nedocházelo nikde k tvrdostem, kterými
by byl některý jednotlivec postižen. Zákon
určuje, aby ve scelovacích orgánech a institucích,
které budou vytvořeny, měli rolníci
sami rozhodující vliv a aby tak při tomto
velkém díle pro zvelebování našeho
zemědělství byl dále upevněn
a rozšířen princip lidovlády. Zemědělský
výbor při projednávání tohoto
zákona konstatoval výborné zpracování
návrhu zákona, a proto chci s tohoto místa
poděkovat všem úředníkům,
kteří zákon připravovali, zvláště
pak p. inž. Ludviku Horákovi z ministerstva zemědělství.
Pátou osnovou zákona, zákona, který
nemá obdoby ani v minulosti, ani v žádné
jiné zemi, je zákon o zemědělském
úvěru. V minulosti za prvé republiky činilo
zadlužení našich zemědělců
30 miliard korun a za těch 20 předmnichovských
let bylo prodáno v exekučních dražbách
30.000 zemědělských chalup. To byl ten "zlatý
věk", ne však rolníků, nýbrž
feudálních statkářů. Dnešní
zadlužení rolníků kleslo - při
trojnásobně nižší ceně koruny
- na 5 miliard, takže poměrné zadlužení
rolníků je dnes 18 krát menší
než před válkou. Leč i tak 5 miliard
by byl dluh těžký, kdyby nebyla snížena
vysoká úroková míra. Její snížení
podle tohoto zákona ušetří dlužným
rolníkům 80 až 100 milionů korun na
úrocích ročně. Druhá věc
je ta, že naši zemědělci musí rychle
modernisovat svá zařízení a své
podnikání a budou muset pracovat s úvěry.
To vedlo pana ministra zemědělství Ďuriše
k tomu, že se postaral o zpracování moderního
úvěrového zákona pro zemědělce,
který byl v tomto týdnu projednán a schválen
zemědělským výborem, a to tak radostně,
jak tomu nejsme zvyklí v parlamentě. Podrobnosti
zákona jsou uvedeny ve zprávě zpravodaje
o tomto zákonu. Já chci vzpomenouti jen toho, že
úroková míra v celé republice bude
činit u krátkodobého úvěru
33/4 % a u dlouhodobého 31/4 %, a to včetně
1/4 %ního příspěvku pro zemědělský
zajišťovací fond, který je úplné
novum v úvěrnictví. Zákonem se zřizuje
tento zajišťovací fond, jehož úkolem
bude platit úrok i úmor za takového dlužného
zemědělce, který ne svou vinou, ale okolnostmi
na něm nezávislými se dostane do situace,
kdy ani úrok, ani úmor nebude moci splácet.
Normálně přišel takový rolník
v té situaci o chalupu v exekuci.
Tímto zákonem, který bude spjat se jménem
ministra zemědělství Ďuriše,
bude exekutorům zatarasena cesta do vesnic a stát
takové rolníky zachrání před
úpadkem. Považuji za svou povinnost poděkovat
s tohoto místa finanční komisi Ústředního
výboru KSČ soudr. Vnukovi, Kabešovi a Spáčilovi,
kteří zpracovali návrh tohoto zákona,
za výbornou jejich práci.
Jistě žádný rolník si nemyslel,
že již v třetím roce po osvobození
by mohl býti uskutečněn takový sociální
rolnický zákon, jako je tento. Snad nyní
přesvědčí tento i ostatní zákony
i toho posledního rolníka, aby z vnitřního
svého přesvědčení podal ruku
dělníkovi k slibu, že nikdy již nepůjdou
jinak než spolu za upevněním lidové
republiky, státu pracujících, který
buduje náš národ pod vedením vlády
Klementa Gottwalda.
Jak směšné v těchto souvislostech je
to, když váleční paliči a otrokáři
ze západu otravují svět řečmi
o znásilňování československého
lidu komunisty! Byl by šťasten pracující
lid Ameriky, Anglie nebo Francie, kdyby mu byly "vnuceny"
takové zákony a kdyby byl zajišťován
takový život, do něhož kráčí
lid Československa. Jejich státní zřízení
tam na západě je bídnou chatrčí
ve srovnání se skvělou stavbou československého
státního zřízení, kterou budujeme.
Nechť oni křičí! My budeme budovat a
naši zemědělci budou mezi těmi nejpřednějšími.
(Potlesk.)
Národní shromáždění přijímá
dnešního dne další zákon, zákon
o jednotné zemědělské dani, který
osvobodí 70 až 80 % malých a středních
rolníků od daňové povinnosti. Není
mně známo, že byl kdy na světě
takový ministr financí, jako je náš
finanční ministr dr. Dolanský, který
spolu s ministrem zemědělství Ďurišem
navrhl vládě a parlamentu osvobození rolníků
od dani. Budiž to zde v Národním shromáždění
konstatováno. Vůdčí myšlenkou
tohoto zákona je, že každému zemědělci
se odpočítává z výnosu jeho
hospodaření především nezdanitelná
částka t. zv. existenčního minima.
Z toho, co převyšuje tuto částku a co
tudíž podléhá zdanění,
strhne si rolník částku na ženu, na
každé dítě, strhne si částku
na rodiče, pokud žijí, strhne si příslušnou
částku i v případě, že
je invalida a pod. Pamatováno je i na úlevu pro
vdovy a sirotky. Zemědělský výbor
konstatoval, že bylo pamatováno opravdu na všechno.
A když po odečtení těchto srážek
zbude k placení částka u ženatého
rolníka menší než 1.080 Kčs a u
svobodného menší než 540 Kčs, daň
se promine, nebude ji rolník platit. Podle tohoto zákona
70-80 % rolníků bude zbaveno daní vůbec
a další skupina rolníků bude platit
daň menší než dnes. A daň je jednotná,
pro rolníka nebude existovat žádná jiná,
neboť ostatní daně, které rolník
platil, se tímto zákonem ruší.
Paní a pánové, obsah zákonů,
které dnes odhlasujeme, mluví sám za sebe.
Jsou to zákony lidu a pro lid. Dovršují staletý
boj rolníka za půdu, za lepší život,
boj proti statkářskému, kapitalistickému
a lichvářskému vykořisťování.
Jsou to zákony, které budou za sto let příští
generace oslavovat tak, jako my oslavujeme zrušení
roboty. Jsou to zákony vpravdě revoluční.
V minulosti myslili zákonodárci při sdělávání
zákonů na to, aby se jejich dílo líbilo
vládnoucí třídě. My dnes myslíme
přibližně také tak. Rozdíl je
v tom, že dříve byli vládnoucí
třídou kapitalisté, dnes je vládnoucí
třídou - a po únoru ještě důrazněji
než před únorem - pracující lid
měst a venkova. (Potlesk.) Dříve zákonodárce
myslil na to, aby s jeho dílem byl spokojen kapitalista.
My myslíme na to, aby zmizel z naší země
zjev zbědovaných a plačících
matek, které nevěděly, co dát dětem.
My myslíme na to, aby rolník nemusel šedivět
starostí, jak uživit rodinu a zaplatit dluhy, daně
a pachty. Myslíme na to, aby rodiny našich zemědělců
žily radostně, aby zmizela bída a nouze, život
trudný a neradostný. Chceme, aby do všech dědin,
do všech rodin přišla spokojenost, blahobyt a
radost. Proto děláme ty zákony, proto budujeme
nový společenský řád. Proto
děkujeme našemu lidu za jeho boj, proto děkujeme
Ďurišovi za jeho úsilí a Klementu
Gottwaldovi za to, že vede oba naše národy
do lepší, šťastné budoucnosti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je k slovu prihlásený
pán posl. Štambachr. Dávam mu slovo.
Posl. Štambachr: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Dovolte mi, abych jménem klubu lidových poslanců
řekl k projednávaným zákonům
zemědělským několik slov. Od historického
roku 1848, kdy byla zrušena robota, poddanství selského
stavu, nabývá život zemědělců
nových forem. Svoboda selského stavu a jeho iniciativa
v podnikání přetvořuje život
na vesnici. I naše zemědělství musí
jit s dobou a utvářet hospodářské
podnikání v duchu nových sociálních
přeměn. Dnes prožíváme obdobnou
přeměnu jako naši předkové před
sto lety, ovšem s tím rozdílem, že v době
moderních vymožeností nikdo pokrok nezamezí.
Řada zemědělských osnov, které
předložila vláda na návrh ministerstva
zemědělství a z nichž některé
dnešního dne v parlamentě projednáváme,
jsou jedny z nejdůležitějších osnov,
ať je to již zákon o zemědělském
úvěru či zemědělské
dani nebo novelisace zákona o revisi první pozemkové
reformy, zákon o trvalé úpravě držby
zemědělské půdy anebo zákon
velikého významu pro zemědělství
- scelovací zákon.
Zemědělské zákony, předložené
dnes ústavodárnému Národnímu
shromáždění, ve své struktuře
hluboce mění dosavadní způsob vlastnictví
k půdě, sociálně upravují majetkové
právo zemědělců a vyjadřují
tak ono pojetí vlastnického práva k zemědělské
a lesní půdě, aby tato půda patřila
těm, kdož ji obdělávají, a aby
byla znemožněna spekulace s půdou.
S prohlubováním vzdělanosti pronikalo na
naše vesnice také vědomí zrovnoprávněnosti
lidí pracujících na půdě, a
tak heslo demokratisace venkova dostává svou živou
náplň v tom, ze zemědělci odmítají
jakékoliv područí bohatých, jakékoliv
kořistnictví s půdou, ať se provádělo
pod jakoukoli rouškou a od kohokoli.
Konečná výměra půdy v soukromém
vlastnictví 50 ha, která má býti -
a věříme, že bude - i v ústavě
zabezpečena, jak už několikrát prohlásil
pan ministr zemědělství a pan předseda
vlády ve svém posledním exposé, je
stejným revolučním činem lidu jako
před sto lety zrušení poddanství. Spravedlivé
rozdělení půdy do rukou pracujících
zemědělců znamená dnes rovněž
zrušení poddanství zemědělských
dělníků, chalupníků a malozemědělců
a osvobození ode všech velkostatkářských
vlivů, které se snažily ovlivňovat zemědělskou
politiku a které se chtěly vydávat za zástupce
zemědělského lidu.
Při projednávání zákona o úpravě
vlastnictví k půdě v zemědělském
výboru jsme měli také na mysli vztah oněch
vrstev obyvatelstva, které pojí pouta k zděděné
rodné hroudě a jejichž povolání
je jiné - ať již mám na mysli dělníky,
živnostníky či inteligenci. Již v §
1, lit. f) se praví, že půda do výměry
2 ha, která je ve vlastnictví dělníků,
živnostníků, veřejných a soukromých
zaměstnanců, zůstane jim v soukromém
držení, pokud podléhají jen dani ze
mzdy nebo dani živnostenské. Rovněž v
§ 1, odst. 5 je zaručeno majitelům půdy,
že prokážou-li, že výnos této
půdy jim slouží k doplnění existence
a když včetně příjmu příslušníků
rodiny nedosáhl jejich příjem dvojnásobku
existenčního minima, pak jim rovněž
tato půda zůstane.
Obavy, které zemědělci vyslovovali, když
se návrh zákona o úpravě vlastnictví
k půdě posuzoval, jak to bude s vlastnictvím
v případě, ze pro nemoc, stáří,
vdovství, invaliditu či vykonávání
veřejné funkce nebudou moci na svém majetku
hospodařiti, se samy rozplynuly, poněvadž jsou
vyvráceny přímo zákonem. Neboť
v těchto případech uznává zákon
jmenované okolnosti u osob, které z důvodů,
o nichž jsem hovořil, nemohou půdu obdělávati
a připouští, že ji mohou pronajmouti,
aniž by pozbývaly svého vlastnictví.
Dále zákon umožňuje, aby se vlastníci
do jednoho roku rozhodli, zda se ujmou obdělávání
půdy sami, anebo jsou-li nyní nezletilí,
se rozhodli až v době své zletilosti. Je sice
pravda, že zákon o trvalé úpravě
držby zemědělské a lesní půdy
otevírá do budoucích časů stálou
možnost zásahu do vlastnického práva,
ale na druhé straně upravuje pro dobu nynější
i budoucí rozhodování se pro povolání
na základě opravdového poměru k práci
i v zemědělství. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. John.)
Nejvýznamnější doplněk významných
zemědělských zákonů je zákon
scelovací. Prozatímní i ústavodárné
Národní shromáždění se
zabývalo úpravou pracovních poměrů
v různých oborech a také v zemědělství.
Ať tyto zákony měly jakýkoli vliv na
odstranění nedostatku pracovních sil v zemědělství,
zůstává pro dnešní dobu i pro
budoucnost pravdivé, že nejlépe se člověk
v práci uplatní tehdy, když ji koná
s láskou a bez přinucení. To platí
dvojnásob v zemědělství. Úkolem
doby a představitelů zemědělské
politiky musí být, aby se všechny technické
vymoženosti a moderní stroje mohly uplatnit i v zemědělství,
aby co nejvíce nahradily a ulehčily práci
člověka. Je možné dosáhnout tohoto
úkolu v zemědělství a především
na poli, jestliže vzhledem k potřebě strojů,
hlavně traktorů, a v zájmu zvýšení
sklizně provedeme u nás co nejrychleji scelení
pozemků.
Tato myšlenka není nová. Prvenství v
zemědělském pokroku má v tomto směru
země Moravskoslezská. Více než před
80 lety započalo se na Moravě se scelováním
pozemků. Byl to moravský pokrokový sedlák
Skopalík ze Záhlenic na Moravě, jenž
veden duchem pokroku a zvýšení zemědělské
produkce jakož i usnadnění hospodářské
práce, provedl ve své obci první dobrovolné
scelení pozemků. Pro země Českou a
Moravskoslezskou byly vydány rakouské zákony
čis. 92, 93 a 94 již dne 7. července 1884.
Podle těchto rámcových zákonů
byly vydány pro Moravu zemské zákony, a to
13. února 1884 a pak 22. července 1892, 18. května
1896 a konečně 14. května 1910. Tyto zákony
upravovaly vlastní scelování pozemků,
okruhlování lesů, rušení enkláv
a vyrovnávání lesních hranic.
Rozdílnost zákonů o scelování
pro jednotlivé země republiky vedla nezbytně
k tomu, aby byl vydán zákon jednotící,
pro celé území státu.
Zemědělská výroba má v době
plánovaného hospodářství svou
důležitou úlohu v životě národohospodářském.
Poválečné zásobovací potíže
a celní hranice mezi státy, útěk venkovského
obyvatelstva z vesnice do měst a v důsledku toho
nedostatek zemědělského dělnictva
donutily stát, aby se stal iniciátorem a zájemcem
na rychlém scelování. Všechny tyto okolnosti
vyvolaly intensivnější potřebu scelení
půdy v době co nejkratší.
Poněvadž provádění scelování
podle dosud platných zákonů postupuje jen
pozvolna a namnoze je prováděno orgány, nemajícími
k půdě blízký vztah, jako je tomu
na Slovensku, kde jsou tím pověřeny soudy,
bylo vydání tohoto zákona nejvýš
potřebné.
Dosavadní scelovací práce postupovaly velmi
pomalu. Pro zajímavost a přehled si dovolím
podat obraz, jak postupovaly scelovací práce od
doby vydání zákonů. V Čechách
je scelování v začátcích. Pro
rok 1948 je připraveno nebo se připravuje scelování
jen v pěti obcích. V zemi Moravskoslezské
pokročilo scelování mnohem více. Od
vydání zákona v roce 1884 bylo v zemi Moravskoslezské
sceleno více než 400 obcí s celkovou výměrou
půdy přes 200.000 ha. Na Slovensku, kde je roztříštěnost
půdy největší a kde je tudíž
také nutně potřeba provádět
technické úpravy pozemků, činila plocha
scelené půdy do roku 1938 asi 130.000 ha. Za celou
dobu platnosti scelovacího zákona bylo dosud na
území republiky sceleno asi 330.000 ha půdy.
Tato plocha je ovšem počítána mimo pohraniční
oblasti republiky.
Podle statistických dat je třeba upravit scelením
na území státu 3 mil. ha. Kdybychom postupovali
tempem, jakým postupovali naši předkové,
kdy se za 80 let scelilo celkem 330.000 ha půdy, neuskutečnili
bychom toto důležité národohospodářské
dílo ani za 100 let. Víme dobře, že
odstranění rozkouskovanosti půdy je jedním
z hlavních předpokladů plánovité
mechanisace a racionalisace zemědělského
podnikání.
Od provedeného scelování očekáváme
také úsporu pracovních sil. Také na
potahových silách se získá značná
úspora a lépe se využije strojů a mechanisace.
Dalších úspor se dosáhne v osivu; je
to přibližně úspora 50 kg na 1 ha. Jisté
je, že kladný výsledek scelování
se také projeví ve zvýšeném výnosu
půdy. Odpadnou dlouhé brázdy a meze mezi
sousedy. Podle zkušeností v zemi Moravskoslezské
se zvýšil výnos ze scelené půdy
o 10 až 20 %.
Otázka zásobování obyvatelstva je
pro náš stát jednou z nejdůležitějších.
Musíme mnoho dohánět, abychom byli soběstační.
Je třeba intensivně hospodařit na celém
území státu, ať v pohraničí
nebo ve vnitrozemí. Letos jsme na vlastní kůži
velmi dobře poznali, jak velké škody na zemědělské
úrodě nám způsobilo sucho roku 1947.
Zemědělství utrpělo škody na
15 miliard, jak prohlásil sám pan ministr zemědělství
ve svém projevu v rozpočtovém výboru.
Velké mezery v zásobování, způsobené
úbytkem naší sklizně, musíme
nahrazovat dovozem ze zahraničí. Je nám proto
velmi vítána pomoc a uzavření výhodné
obchodní smlouvy o dovozu obilí ze Sovětského
svazu. Bez této pomoci bychom nebyli s to sami vyřešit
náš vyživovací problém.
Všechny tyto okolnosti nás nutí, abychom scelování
provedli rychle, plánovitě a účelně.
Mnohým se snad budou opatření zákona
zdát strohá nebo nedemokratická, zejména
v § 33, podle něhož může oblastní
komise nařídit povinné utvoření
scelovacího místního družstva. Toto
povinné utvoření scelovacího družstva
může však být nařízeno jen
ve výjimečných případech, je-li
náklad na scelování zajištěn
a jsou-li také splněny podmínky, aby se pozemkovou
úpravou dosáhlo účelnějšího
hospodaření. Jinak se ponechává scelovacím
družstvům rozhodování, aby se sama usnášela,
zda a kdy hodlají přistoupit ke scelování.
Také technicky je scelování velmi vážným
úkolem. V § 41, odst. 4 se přejímá
zásada vyslovená v § 27, že náhrada
za pozemky přijaté do scelování se
dává rovněž v pozemcích přibližně
stejné jakosti a vzdálenosti a že eventuální
malý rozdíl je možno vyrovnat v penězích.
Tento rozdíl v penězích se rovněž
vyjadřuje blíže a peněžitá
částka nemá zde dělat více
než desátý díl zjištěné
ceny.
Také u speciálních zemědělských
kultur, jako jsou sady, vinice, chmelnice, zahrady a drobné
selské lesy, ponechává zákon vlastníku
menší výměry neporušenou držbu
od 10 do - 20 arů. Důležitým činitelem
ke zdolání technických prací při
scelování pozemků je otázka dostatečného
počtu odborného technického personálu.
Počítá se, že bude třeba přibrat
asi 600 nových technických sil, aby se mohlo ročně
scelovat 100.000 až 150.000 ha půdy. I na tuto okolnost
se v rozpočtu pamatuje.
Toto velké dílo je také podmíněno
otázkou finanční. Rozpočet pamatuje
na to, že personální a administrativní
náklady platí stát. Věcné náklady
budou platit zemědělci sami za případné
podpory udělované ministerstvem zemědělství
a financí. I zemědělský úvěr,
pro který má dnes rovněž parlament schválit
příslušný zákon, má sloužit
jako podklad k umožnění scelování.
Uzákoněním těchto zemědělských
osnov nastupuje naše československé zemědělství
novou cestu. Volání zemědělců,
aby pracovali na své půdě, bude uskutečněno,
a všichni si přejeme, aby jejich těžká
práce byla všemi uznávána. Chceme sloužit
našemu národu a státu, chceme zabezpečit
jeho výživu, aby skutečně stoleté
výročí zrušení roboty selského
lidu, které znamenalo svobodu selského stavu, bylo
důstojně oslaveno radostnou prací na zabezpečení
naší výživy a blahobytu celého
národa a státu. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Mjartan.
Posl. Mjartan: Slávna snemovňa, panie a páni!
Obnovený národný front vykonal mnoho, keď
predložil osnovy zákonov, ktoré majú
pomôcť nášmu roľníctvu, ktoré
pomoc tak túžobne očakáva už po
100 rokov.
Význam roľníka a jeho práce sa javí
v tom, koľko dostane zaplatené za svoje produkty.
Bohužiaľ v minulosti bolo to tak, že náš
drobný roľník sa snažil, budoval a tvoril
a kým jeho výrobky prišli ku konzumentom, za
tú dobu šmelinári a nepoctivci bohatli na úkor
výrobcov i spotrebiteľov. Roľník bol vždy
vlastencom, vždy konal svoju povinnosť a ani v bývalej
Československej republike nebol Mníchovanom, naopak
odsudzoval zradu, ktorá postihla našu republiku. Roľník
vždy a za každých okolností obetoval v
boji za Československú republiku všetko, aby
bol vytvorený štát Čechov a Slovákov,
štát poctivých ľudí, bez zradcov,
vykorisťovateľov a švindlerov.