Zemědělský výbor projednal tento zákon
podrobně a důkladně. Projednal každý
jednotlivý paragraf, a k zákonu byla podána
celá řada doplňovacích návrhů
a nových námětů, na které byl
brán zřetel. Vzpomínáme-li na toto
projednávání, mohu vás ubezpečit,
že do podstaty, do základu celého zákona
jsme nezasahovali, že zákon byl vypracován
jako celek velice dobře, že je to dílo velice
hodnotné. Myslím, že bych zanedbal svoji povinnost,
kdybych s tohoto místa nevzdal dík všem, kteří
se o vypracování této osnovy zasloužili,
zejména kdybych nevzdal dík všem úředníkům
ministerstva zemědělství, kteří
odevzdali zákonodárnému sboru k projednávání
dílo, vypracované s pečlivostí vskutku
podivuhodnou. Změny, které jsme v tomto zákoně
provedli, jsou více méně rázu podružného
a týkají se ve většině případů
úpravy stylistické a úprav formálních.
Jaké jsou zásady tohoto dnes projednávaného
zákona? Předně scelování má
býti prováděno na základě dobrovolnosti,
t. j. bude se scelovati jenom tam, kde si toho výslovně
bude přáti většina majitelů pozemků,
vlastnících aspoň 1 ha půdy. K povinnému
scelování dojde jenom ve výjimečných
případech, na pr. tam, kde byly za války
zničeny staré katastrální mapy a je
nutno pořizovati nové nebo založiti nové
pozemkové knihy, nebo kde většina zemědělců
nabyla půdy podle dekretů konfiskačního
nebo osidlovacího z roku 1945. I zde se může
k scelení přikročit jenom tehdy, bude-li
to pro účastníky hospodářsky
únosné a vzhledem k očekávanému
zlepšení výrobních podmínek výhodné.
Scelování budou provádět scelovací
družstva za součinnosti se scelovacími oblastmi
a zemskými komisemi. Ve všech těchto orgánech
budou rozhodujícím živlem výkonní
zemědělci; do oblastních a zemských
komisí budou vybráni z volených členů
zemědělských komisí okresních,
po příp. zemských národních
výborů.
Scelování bude spojeno s úpravou hranic katastrálních
obcí, a kde se pro to účastníci vysloví,
provedou se po přihlédnutí k naléhavosti
a k finančním možnostem obce a účastníků
potřebná společná zařízení
meliorační, pastviny, brodidla, výběhy,
koupaliště, hřiště, ozdravovny,
sady a pod. Kde se podobná společná zařízení
hodlají zřídit, je nutno vypracovati plán
a pořadí jejich provedení. Pro každé
navrhované zřízení se vypracuje projekt,
který musí být schválen scelovacím
družstvem za účasti oblastní a zemské
komise. Proti projektu takto projednanému lze podati do
15 dnů námitky. Scelovací oblast nemusí
zůstat omezena na území jediné katastrální
obce, nýbrž může zahrnouti i několik
obci. (Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Za pozemky odevzdané do scelovacího řízení
obdrží každý účastník
rovnocennou náhradu v přibližně stejné
jakosti a vzdálenosti. Odchylky jsou přípustný
pouze do1/10 nároků, čili o tuto jednu desetinu
mohou býti náhradní pozemky hodnotnější
nebo méně hodnotné než původní
pozemky jednotlivého účastníka. Za
tím účelem se vypracuje odhadní plán,
ve kterém budou uvedeni všichni účastníci
se svými pozemky, jež budou zhodnoceny podle posudku
místních znalců. Odhadní plán
musí býti 15 dnů veřejně vyložen,
8 dní předem v ohlášený den vysvětlen
sezvaným účastníkům; každý
účastník může proti odhadu svých
i cizích pozemků v době vyložení
podati námitky.
Před vyhotovením plánu na nové rozdělení
pozemků projeví každý člen družstva
své přání, oznámí, kde
a který pozemek by chtěl míti přidělen.
K těmto přáním se přihlédne,
pokud neodporují veřejným zájmům
a jsou technicky proveditelná. Do scelování
mohou býti pojaty pozemky zemědělské
a lesní buďto společně nebo každý
zvlášť. Při přidělování
náhradních pozemků má býti
u každého majitele zachován poměr kultur
- rolí, luk, pastvin, zahrad, vinic, sadů atd. -
původního stavu u každého jednotlivého
vlastníka. Když s tím vlastník nesouhlasí,
nemůže mu býti při scelování
odňata a jinému vlastníku přidělena
půda zastavená, dvory a zahrady při domu,
dále chmelnice, ovocné sady a lesní plochy,
pokud přesahují výměru 20 arů,
vinice nad 10 arů a vrbiny s výměrou nad
50 arů, leda v tom případě, že
by jich částí bylo nezbytně třeba
k účelnému zřízení společných
zařízení nebo k hospodářsky
účelné úpravě pozemkové
držby.
Pozemky, které jsou zatíženy zvláštními
břemeny a které se dají těžko
oceniti nebo které jsou vystaveny zvláštním
škodám, na př. pozemky poddolované,
propadající se, zaplavované a pod., mohou
býti ze scelování vyloučeny. Pachtovní
smlouva se přenáší z pozemků
původních na pozemky náhradní. Tam,
kdy by tyto náhradní pozemky pachtýř
nechtěl přijmout do pachtu, může do
90 dní pachtovní smlouvu vypověděti.
Po ukončení přípravných prací
obstará scelovací družstvo scelovací
plán s mapou nového rozdělení pozemků,
s přiloženým seznamem původní
držby a výpočtem a seznamem náhrad.
Scelovací plán musí být vyložen
a je možno podávati proti němu námitky
zrovna tak jako v předešlých případech.
Všechna podání, přílohy, úřední
vyhotovení, vysvědčení, právní
listiny, rozhodnutí, ověření, kterých
je pro scelovací řízení třeba,
jsou osvobozeny od poplatků. Stejně jsou od dávek
a poplatků osvobozeny úřední úkony,
spojené se scelováním. V tom jsou obsaženy
také vklady a výmazy práva zástavního
tam, kde je nutno zatížiti přidělované
pozemky nějakým břemenem z důvodů
provedení scelovacího řízení.
Ale největší zájem zemědělců,
spojeny se scelováním, se soustřeďuje
na otázku scelovacích nákladů. Rolníci
se v první řadě ptají, co to bude
stát. Na všechny osobní a věcné
náklady úřadů, na pořízení
scelovacího plánu a projektů společných
zařízení i na scelovací práce,
zadané civilním technikům, které všechny
bude hradit stát, přispěje družstvo
do státní pokladny částkou 500 Kčs
za každý hektar scelené půdy. Tento
příspěvek podle změněných
hospodářských poměrů může
býti zvýšen anebo snížen až
o 50 %. Všechny ostatní náklady, jako mezníky,
měřičské značky, mzdy, kancelář
a provedení společných zařízení,
pokud nejsou subvencována, hradí družstvo.
Tyto náklady jsou podle místních poměrů
a podle rozsahu podniknutých společných zařízení
velmi rozdílné. K úhradě těchto
nákladů a nákladů na získání
pozemků pro účely scelovací koupí
z volné ruky nebo revisí první pozemkové
reformy nebo novou pozemkovou reformou bude možno použíti
úvěru zajištěného státní
zárukou, na kterou je pamatováno v zákoně
až do výše 2 miliard Kčs a o jejíž
úhradu je postaráno ve státním rozpočtu.
Všecky náklady rozvrhuje družstvo na účastníky
scelování.
Rozvrh nákladů neděje se mechanicky jenom
na podkladě ceny náhradních pozemků,
nýbrž bude při něm přihlíženo
k výhodám, které vlastník scelováním
získá. A tak daleko větším podílem
přispěje k úhradě nákladů
vlastník, který při stejné výměře
náhradních pozemků dostal zmenšený
počet nových parcel ve větší
míře, na př. místo třiceti
jen jednu, než ten, jehož původní počet
parcel zůstal nezměněn. Stejně se
přihlédne i ke zmenšené nebo zvětšené
vzdálenosti náhradních pozemků od
usedlosti. Rozvrh scelovacích nákladů musí
býti rovněž veřejně vyložen
a námitky se podávají obdobně jako
u plánu odhadního a scelovacího. Tam, kde
bylo scelování zahájeno podle starých
scelovacích předpisů, provede se znovu podle
nového zákona, jestliže se na tom usnesla většina
přímých účastníků
před odevzdáním náhradních
pozemků do prozatímního užívání.
To jsou tedy hlavní zásady dnes projednávaného
návrhu scelovacího zákona, jehož provedení
bude důkazem, že naše zemědělství
neustrne a nebude se opožďovat za vývojem výroby
zemědělské v jiných státech
ani za výrobou v jiných odvětvích
výrobních, zejména výrobou průmyslovou,
ale učinili mohutný krok kupředu, aby bylo
naší pýchou a naší hrdostí.
Marx označil kdysi za povinnost filosofů nejenom
poznávat svět, ale také jej přetvářeti.
Domnívám se, že ani úloha politiky nemůže
být jiná. I my, odpovědní poslanci
Československé republiky, musíme pečovati
a starati se, aby se život v Československé
republice změnil a aby se zlepšil. Přijetí
zákona scelovacího bude začátkem v
plnění tohoto úkolu. Dalšími
opatřeními, která jsou částečně
připravena a částečně připravována
a která budou navazovat na zákony, jejichž
návrhy máte dnes před sebou, předěláme
život v naší vlasti. Naše vesnice budou
žít nově, novým způsobem. Dnes
neznámé, udivující, nechápané
anebo s pochybnosti přijímané novoty, technické
vymoženosti, traktory a kombajny, důmyslné
elektrisační vybavení, strojní stanice,
stanice pěstitelské, chovatelské a šlechtitelské
stanou se všedním zjevem a nezbytným opatřením.
Rolníkova práce nebude trestem, ale radostnou povinností,
ne vysilující a ohlupující dřinou
a plahočením, ale změní se v prostředek
k získání a zabezpečení celonárodního
blahobytu. Tato práce přestane být prokletím
a zlořečením a stane se věcí
cti a slávy.
Dámy a pánové! Na základě jednomyslného
usnesení zemědělského, zásobovacího
a osidlovacího výboru žádám vás,
abyste předložený návrh zákona
přijali v tom znění, jak jest obsažen
ve zprávě výborové. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k ods. 5 za výbor rozpočtový,
p. posl. dr. Linczényimu.
Zpravodajca posl. dr. Linczényi: Panie a páni!
Predložený vládny návrh zákona
o niektorých technicko-hospodárskych úpravách
pozemkov (sceľovací zákon) je tak dôležitý
pre náš hospodársky život, že je
treba jednak čudovať sa, že sa dostáva
pred parlament tak oneskorene, jednak konštatovať, že
konečne v tomto smere nastáva sjednotenie v prevádzaní
sceľovania na území celého štátu.
Doterajšie predpisy totiž boly iné v Čechách,
iné na Morave a iné na Slovensku. Stačí
podotknúť pre zaujímavosť, že týmto
zákonom sa medzi inými ruší zákon
z r. 1836.
Už v júli 1946 prehlásil pán ministerský
predseda v ústavodarnom Národnom shromaždení,
že vláda navrhne nový zákon, ktorým
by sceľovanie pozemkov bolo zdemokratizované, zlacnené,
urýchlené a sjednotené. A teraz ho už
skutočne máme. Vyžiadal si ho predovšetkým
hospodársky a technický pokrok, kritický
nedostatok pracovných síl a potreba plánovitého
a riadneho hospodárenia. Výhody sa najlepšie
prejavia zvýšením výnosu pôdy,
zväčšením poľnohospodárskej
pôdy, špecializáciou poľnohospodárskej
výroby, vyhotovením nových katastrálnych
máp a pod.
Keď, sa takto dívame na dosah tohto dávno potrebného
zákona, pripadá ako maličkosť zvýšené
ročné zaťaženie o 28 miliónov Kčs,
než je tomu v obdobných položkách štátneho
rozpočtu na rok 1947. Preto menom rozpočtového
výboru, ktorý dôkladne a jednomyseľne
prerokoval jednotlivé paragrafy a navrhované zmeny,
doporučujem prijať vládny návrh zákona
o niektorých technicko-hospodárskych úpravách
pozemkov. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
ods. 6 za výbor zemedelský, zásobovací
a osídlovací, posl. Nepomuckému.
Zpravodaj posl. Nepomucký: Vážená
sněmovno!
Zemědělským, zásobovacím a
osidlovacím výborem byl jsem pověřen,
abych podal zprávu k návrhu tisk 994, jehož
úkolem je pozměnit a doplnit zákon ze dne
3. července 1947, č. 139 Sb., o rozdělení
pozůstalostí se zemědělskými
podniky a o zamezení drobení zemědělské
půdy.
Chtěl bych úvodem říci několik
slov na okraj dnešního významného dne,
ve kterém se naše sněmovna tak jako celý
náš národ zapojila do velké budovatelské
neděle pod heslem "Směna vítězství".
Jsem přesvědčen, že i zemědělci
budou na letošní Květnou neděli s radostí
vždy v budoucnu vzpomínat, protože je významným
mezníkem nejen v tom slova smyslu, že národ
se zde zapojil do velké celonárodní směny,
ale že dnešní neděle bude také
významným svátkem všeho československého
zemědělského lidu, který ve směně,
kterou nastoupila naše sněmovna - v zemědělské
směně - vidí uskutečňování
a plnění svých potřeb a přání.
Celá kytice dnes přijatých a projednávaných
zemědělských zákonů ukazuje,
jak vláda Národní fronty v čele se
svým předsedou Klementem Gottwaldem, jak
celá naše sněmovna a všechny naše
veřejné i demokratické instituce musí
s vážností brát onu velkou péči
a starost o potřeby našeho zemědělského
lidu.
Kytice dnes přijatých zemědělských
zákonů odkryje však také všechny
ony snůšky lží a pomluv, které
právě kolem těchto zákonů byly
v uplynulých měsících šířeny,
v jejichž pozadí však stály jiné
cíle, které byly zřejmě a velmi dobře
ventilovány kolem známých únorových
událostí, cíle, jejichž kořeny
vyrůstaly ze semeniště zahraničního
a mezinárodního finančního žoku.
Přijaté zákony, které dnes naše
ústavodárné Národní shromáždění
schválí, ať je to velká demokratisace
držby pozemkové nebo zákon scelovací,
sledující umožnění rychlého
rozmachu naší techniky a mechanisace, tak jako zákon
o zemědělském úvěru, zemědělských
daních a připravovaný zákon o národním
pojištění, jsou velkou součástí
celé nové zemědělské politiky,
která nejen cenami, ale všemi potřebnými
opatřeními sleduje cíl zabezpečení
lepšího, radostnějšího a spokojenějšího
života našeho lidu na vesnici.
Je však nutno nové zákony, které dnes
projednáváme, nejen uzákonit, je také
potřeba se zabývat i těmi zákony,
které již zde uzákoněny byly a jejichž
praxe ukázala, že není taková, jak si
ji představoval sám zákonodárce, a
hlavně, jak si ji představovaly masy našich
drobných a středních zemědělců,
když se projednával zákon ze dne 3. července
1947 o rozdělení pozůstalosti se zemědělskými
podniky a zamezení drobení zemědělské
půdy. Praxe, která byla po několik měsíců
prováděna, zprávy z nesčetných
míst, které jsme od zemědělců
dostávali, svědčily o tom, že původní
návrh zákona, jak jej vypracovalo ministerstvo zemědělství,
byl zhoršen v tom smyslu, že byl znemožněn
vloženou klausulí výkup uvolněné
půdy i zemědělcům s menší
výměrou než 2 hektary. Na základě
těchto zkušeností a těchto zpráv,
které nám došly, uvažovali jsme a také
jsme nakonec podali pozměňovací návrh
v tom smyslu, aby byla upravena tato hranice, znemožňující
právě těm nejpotřebnějším
držitelům drobné pozemkové výměry
s jedním nebo půldruhým hektarem, aby si
i oni mohli z uvolněné a prodávané
půdy svá malá hospodářství
rozšířit. Stejně tak tomu bylo po zkušenostech,
kterých nabyli naši dlouhodobí pachtýři,
když po přijetí zákona byly jim pojednou
ve všech částech republiky jejich pronajatá
půda a jejich pachty vypovídány se záměrným
úmyslem, aby se tato půda nemohla dostat do jejich
vlastnictví pozdějším výkupem,
tím, že byla pronajímána známým,
přátelům atd. To je druhá změna
našeho iniciativního návrhu, který jsem
se svými soudruhy poslanci svého klubu podal v tom
smyslu, aby byl doplněn § 18, který určuje,
že v případech, kdy se jedná o uvolněnou
půdu, je povinnost prodat tento pozemek nejdříve
bývalému pachtýři, a teprve když
se on o něj neuchází, může být
prodán pachtýři novému nebo komukoli
jinému.
Zemědělský, zásobovací a osidlovací
výbor ve své schůzi 12. března 1948
projednal iniciativní návrh č. 994, který
se obsahem těchto dvou oprav zabýval, jednomyslně
jej schválil a doporučuje ústavodárnému
Národnímu shromáždění
přijetí těchto obou výše uvedených
změn, t. j. aby uvolněnou půdu mohli vykupovat
i zemědělci s výměrou pod 2 hektary
a aby v čl. 1, odst. 2, písm. b) přidala
se další věta tohoto znění: "V
případě, že tento pachtýř
svůj nárok neuplatňuje, nabývá
právo na koupi vlastník sousedního pozemku,
je-li oprávněným uchazečem."
Vážená sněmovno, usnesení zemědělského,
zásobovacího a osidlovacího výboru
bylo jednomyslné a proto doporučuji, aby zákon
byl přijat v tom smyslu, jak je obsažen ve zprávě
výboru. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Teraz pristúpime
k spoločnej rozprave.
Prihlásení sú títo rečníci:
posl. Smrkovský, Štambachr, Mjartan,
dr. Falťan, dr. Pietor, Mikuláš
a Bezděk.
Dávam slovo prvému z nich, pánu posl. Smrkovskému
Posl. Smrkovský (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Před třemi týdny byly prostory Václavského
náměstí zaplněny zemědělským
lidem naší republiky, jehož historická
pouť do Prahy byla závěrečným
aktem revolučního pozdvižení našeho
národa, který opustil svá pracoviště
a vyšel i ze svých rolnických chalup, aby republiku
zbavil všech těch sil, které usilovaly o zvrácení
lidového řádu a chystaly puč proti
lidu. Lid smetl všechny ty reakční živly
a upravil si tak cestu k rychlejšímu pochodu do lepších
časů. Dnes, v neděli, v první jarní
den, všichni pracující nastoupili k dobrovolné
pracovní směně vítězství
a my, Národní shromáždění,
jsme se sešli ke své pracovní směně,
která plným právem ponese též
název "Směny vítězství",
neboť v zákony vtělíme to, co si vybojoval
revoluční lid. On rozhodl, a my, jeho zástupci,
plníme jeho vůli.
Obrozený zemědělský výbor za
týden zpracoval to, co před bouří
národa leželo měsíce netknuto. My tím
dnes důstojně zahajujeme i oslavu 100. výročí
zrušení roboty, zahajujeme ji prací. Především
přijímáme zákon o nové pozemkové
reformě, který přivodí spravedlivou
úpravu pozemkového vlastnictví v Československé
republice. Marně jsme měsíce usilovali o
demokratisaci pozemkového vlastnictví a dokazovali
její nevyhnutelnost. Páni se vysmívali tomu,
když jsme uváděli, že je v Československu
přes půl milionu domkářů s
výměrou od 1 do 5 ha, přes 200.000 těch
od 5 do 10 ha, a naproti tomu 14.000 statkářů
s výměrou nad 50 ha, kteří mají
tolik půdy jako 350.000 domkářů dohromady.
Bývalý zemědělský výbor
odmítl tento zákon projednávat. Někteří
poslanci a celé strany dělali co mohli, aby zákon
nebyl uskutečněn. Lid zasáhl, a zákon
je a jsou i jiné věci. Teď je již po smíchu.
Zákon i půda pro domkáře a chalupníky
je tady a ti ještě letos budou orat na té půdě,
kterou si vybojovali. Zákon ponechává v rukou
rodiny společně hospodařící
50 ha veškeré půdy dohromady. Co je nad, zabírá,
vykupuje stát a rolnické komise tuto půdu
přidělí uchazečům. Stát
vykupuje i půdu pod 50 ha těm, kdož na ní
nepracují, ale pracovat by mohli, kdyby to byli rolníci.
I tato půda připadne rolníkům. Zákon
však chrání zemědělce, kteří
půdu dali do pachtu, když ze zdravotních důvodů
nemohou pracovat, chrání půdu sirotků,
kteří se práci na půdě budou
věnovat až dospějí, ponechává
jeden ha půdy každému, i když je nezemědělec,
jestliže ji do 10 let začne jakkoli účelně
obhospodařovat, ponechává dva ha dělníkům,
úředníkům, živnostníkům
a podobným kategoriím na doplnění
důchodu, kterážto výměra může
býti překročena až na 4 ha, jestliže
příjem takové rodiny nedosahuje dvojnásobku
existenčního minima. Zákon řeší
i otázku půdy farní a jiné půdy,
patřící církvím. Při
uplatňování zásady, že půda
patří tomu, kdo na ní pracuje, dali jsme
možnost ponechání 5, 8, 10 až 15 ha místnímu
představiteli církve. To bylo ještě
zdůrazněno resolucí, navrženou komunistickými
poslanci a přijatou zemědělským výborem,
aby místní rolnické komise, které
o této věci budou rozhodovat, přihlédly
k tomu, zda představitelé církve šli
s lidem v dobách nesvobody a zda jdou s lidem i dnes, zda
jsou pro lidově-demokraticky řád. Rolnické
komise mohou nejen tuto půdu církvím ponechat,
ale rolnické komise mohou církvi i půdu přidělit,
jestliže je k disposici.
Za vykoupenou půdu zaplatí stát lidem bohatým
80 % obecné ceny, chudým občanům 100
% obecné ceny, kdežto přídělci
zaplatí za půdu jim přidělenou 90
% obecné ceny.
Marná byla sabotáž nepřátel lidu.
Půdu rolníkům dát nechtěli
a přitom vybízeli rolníky k sabotáži
dodávek lidu městskému. Organisovali bídu
jak na vesnici, tak ve městě. Nyní je tomu
všemu konec a místo štvanic a rozvratu se bude
pracovat. Před 100 lety byl rolník zbaven nevolnické,
robotnické povinnosti na panské půdě.
Půdu však nedostal, živořil, dřel
se na panské půdě dál jako námezdný
otrok nebo pachtýř. Sto let to trvalo, než
i tu půdu dostal. Dnes ji dostává a jeho
osvobození je dovršováno, neboť letos
skončíme i revisi první pozemkové
reformy, kterou zemědělský výbor novelisoval
na podkladě vládního návrhu vypracovaného
ministerstvem zemědělství a opravil zákon
o revisi. Opravili jsme to, co parlamentní většina
loni v červenci proti naši i rolnické vůli
pokazila. Zbytkové statky nad 50 ha, tato půda určená
záborovým zákonem z roku 1919 pro domkáře
a chalupníky, nyní konečně případně
jim, rolnické komise spolu s ministerstvem zemědělství
mohou tyto zbytkové statky rozparcelovat až na nulu
tam, kde je absolutní nedostatek půdy. Dosavadním
vlastníkům bude ponecháno tolik půdy,
kolik určí rolnické komise, které
budou přihlížet k tomu, aby bylo využito
budov a zařízení těch statků
a aby dosavadním hospodářům, pokud
si toho zaslouží, byla na těchto usedlostech
ponechána existenční výměra,
nebo jim bude umožněno, aby se přestěhovali
do pohraničí, pokud se tam ještě usedlosti
uvolňují. Varovali jsme před zhoršením
zákona o revisi loni v červenci, kdy jsme chtěli
ponechat těmto zbytkovým statkářům
po 30 ha. Nepřátelé lidu provokovali a zákon
zhoršili. Dnes není již možné těch
30 ha zbytkařům zaručit, neboť rolnický
lid rozhodl. Jeho soud je přísný, je však
spravedlivý. Nechť zbytkaři zpytují
svědomí a litují toho, že právě
oni byli jednou z bojových kohort reakce. A nechť
oni i jejich třídní spojenci ostatní
se poučí, že je nebezpečno jít
proti historickému pochodu národa.