Neděle 21. března 1948

Do vyměření daně se lze odvolati do 60 dnů po vyložení. V provádění tohoto zákona spolupůsobí místní, okresní a ústřední zemědělské daňové komise, jejichž složení a působnost jsou v zákoně přesně stanoveny.

Dámy a pánové, nová zemědělská daň je daní progresivní a má sociální charakter: drobné a střední zemědělce osvobozuje a velkým ukládá větší povinnosti. Je daní spravedlivou, jak je zřejmo z těchto čísel: Ženatý zemědělec se dvěma dětmi bude platiti zemědělskou daň takto:

V oblasti řepařské při průměrném katastrálním výtěžku 35 Kčs: při výměře 10 ha 1.351 Kčs, při výměře 20 ha 5.796 Kčs, při výměře 30 ha 12.424 Kčs, při výměře 50 ha 34.125 Kčs.

V oblasti obilnářské při průměrném katastrálním výtěžku 20 Kčs bude týž zemědělec platiti daň takto: při výměře 10 ha nebude platit nic, poněvadž daň nedosahuje částky 1.080 Kčs. Při výměře 20 ha bude platit 2.116 Kčs, při výměře 30 ha 4.542 Kčs, při výměře 50 ha 11.354 Kčs.

V oblasti bramborářské při průměrném katastrálním výtěžku 15 Kčs: při výměře 10 ha nebude platit žádnou daň, neboť nedosahuje částky 1.080 Kčs, při výměře 20 ha bude platit 1.766 Kčs, při výměře 30 ha 4.023 Kčs, při výměře 50 ha 10.054 Kčs.

V oblasti pícninářské při průměrném katastrálním výtěžku 10 Kčs nebude platit uvedený zemědělec při výměře 10 ha žádnou daň a rovněž při výměře 20 ha nebude ještě platit daň, neboť nedosahuje částky 1.080 Kčs. Při výměře 30 ha bude platit 1.485 Kčs a při výměře 50 ha 4.119 Kčs.

Vzhledem k tomu, že 93 % všech zemědělců obhospodařuje zemědělské usedlosti do 15 ha, mohu prohlásiti, že podle zákona o nové zemědělské dani bude převážná část našich zemědělců vůbec osvobozena od placení zemědělské daně. Tato skutečnost jasně prokazuje cíle dnešní cesty v zemědělské politice a mám za to, že to přispěje k uklidnění na vesnicích, vyvrátí všechny lži a pověsti, zastaví šuškandu a zvýší chuť k práci pro zabezpečení výživy našeho lidu a ještě více zpevní dobré základy lidově- demokratické socialistické republiky Československé.

Jako zpravodaj zemědělského, zásobovacího a osidlovacího výboru děkuji jménem všech a zvláště horských zemědělců vládě Klementa Gottwalda, panu ministru zemědělství, panu ministru financí a všem spolupracovníkům, kteří na tomto sociálním a spravedlivém zákoně spolupracovali.

Zemědělský, zásobovací a osidlovací výbor projednal vládní návrh zákona tisk 1063 o zemědělské dani ve své schůzi dne 18. března t. r. a jeho jménem žádám slavné ústavodárné Národní shromáždění, aby tuto osnovu přijalo tak, jak je navržena.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový k odst. 4, panu posl. Pešákovi.

Zpravodaj posl. Pešák: Paní místopředsedkyně, paní a pánové!

Vládní návrh zákona tisk 1063 o zemědělské dani přijal výbor rozpočtový ve své schůzi dne 19. března 1948. Osnova zákona o zemědělské dani zahrnuje značný počet poplatníků. Podkladem pro vyměření daně zemědělské bude více než 951/2 % z celkového počtu zemědělských usedlostí, t. j. 1,400.000, s více než 92 % výměry vší zemědělské půdy, circa 7,770.000 ha. Podle statistiky z r. 1946 vykazujeme u nás počet zemědělských usedlostí do půl ha 67,82 % s celkovou výměrou 25,76 %; od 5 do 10 ha 17,05 %, výměra půdy 21,84 %, od 10 do 15 ha 8,06 % zemědělských závodů s 18,09 % výměry zemědělské půdy. Statistika z r. 1946 ukazuje, že malých a středních zemědělských závodů od půl ha do 20 ha je z celkového počtu 96,57 % a výměra jejich zemědělské půdy je 76,99 % veškeré zemědělské půdy.

V rámci plánované reformy přímých daní podle vládního programu vlády Klementa Gottwalda předkládá se ústavodárnému Národnímu shromáždění návrh zákona o zemědělské dani, upravující zdanění zemědělců. Podle vládního programu je zemědělská daň jednou ze čtyř daní z pracovního důchodu, jež má zahrnout u zemědělců dosavadní přímé daně a daň z obratu. Tato zemědělská daň nahrazuje čtyři daně: 1. pozemkovou daň, kterou platil každý zemědělec, 2. důchodovou daň, kterou platil zemědělec, když jeho důchod převyšoval existenční minimum, a u některého zemědělce též daň výdělkovou, 3. paušalovanou daň z obratu, kterou platil zemědělec a 4. daň z masa, z domácích porážek. Vládním návrhem tisk 1063 o zemědělské dani zanikají některé daně, jež zemědělec platil, a zjednodušuje se zemědělci práce s vyplňováním daňových přiznání, které bylo zemědělcům po většině obtíží.

K charakteristice zemědělské daně uvádím: Při zemědělské dani nezjišťujeme jako doposud výnos zemědělského hospodářství, nýbrž stanovíme přímo daň. Ta je vypočtena pro manželské páry, při čemž bylo použito průměrné rostlinné a živočišné tržby z let 1926 až 1930 s přihlédnutím k dnešním cenám. Takto zjištěný výnos zemědělského hospodářství půlíme a každá půlka je zdaňována daní ze mzdy.

Podle § 7 daňové sazby rozdělujeme oblasti na řepařskou, obilnářskou, bramborářskou a pícninářskou. Podkladem pro zjištění daně je 1. výměra zemědělského hospodářství, 2. průměrný katastrální výnos na pozemcích obhospodařovaných - pozemky bez katastrálního výnosu se nezdaňují, t. j. úhorem ležící pozemky - a 3. nerozhoduje, zda zemědělec hospodaří na svém nebo na pachtovaném.

Paragraf 9 osnovy o zemědělské dani posuzuje pozemky, věnované zvláštním kulturám, t. j. chmelu, vinné révě, tabáku, paprice, a pozemky věnované zahradnictví, školkařství, ovocnictví a rybnikářství tak, že se budou zdaňovat podle násobku výnosových a odbytových poměrů, a rozhodovat o tom bude ústřední zemědělská komise. Podle § 10 se daň v zemědělském hospodářství přiměřeně sníží, je-li z celkové výměry věnováno lesnictví více než 15 %.

Zemědělci samostatně pracující, kteří nestačí v jednotlivých sezónách zdolati práci a musejí si najmouti pracovní síly, jsou též touto osnovou chráněni a vztahuje se i na ně zvýhodnění daně až do výměry 50 ha.

Úlevy se poskytnou podle tabulek v zákoně manželům, u každého stejnou části 480 Kčs ročně; na první dítě 480 Kčs, na druhé 540 Kčs, na třetí a každé další po 600 Kčs. Na nezletilé děti do 21. roku, žijí-li ve společné domácnosti; na zletilé děti, jsou-li v zaopatření poplatníkově. Dále se poskytuje úleva na každé dítě vychované do 14 let, nehledě na to, zda je členem rodiny nebo má již založenu vlastní domácnost. Na rodiče (vyměnkáre) na každého 480 Kčs ročně, jsou-li v zaopatření poplatníkově.

Podobně jako u daně ze mzdy poskytuje osnova o dani zemědělské úlevy invalidům, zahraničním vojákům, politickým vězňům i osobám postiženým rasovou a politickou persekucí, dále osobám tělesně nebo duševně vadným; u těchto osob snižuje se daň o 480 Kčs na jednu osobu. U invalidů z těchto titulů, jsou-li uznáni 44 % invalidy, zvyšuje se sleva daně na 960 Kčs. Pro poskytnutí slev rozhoduje stav 31. prosince toho kterého roku.

Svobodný zemědělec, který hospodaří na zemědělské usedlosti, bude podle osnovy zdaňován o 20 % více, než je uvedeno v tabulkách k zákonu. Provozuje-li hospodářství více osob, poskytne se sleva na třetí osobu, která spolupracuje, 20 %, na čtvrtou 10 %; na příslušníky rodiny je sleva podle zákona jako u manželského páru, když je živí nebo jsou v jeho zaopatření.

Daň odpadá, nedosáhla-li u jednotlivce 540 Kčs, provozuje-li hospodářství více osob, 1080 Kčs. Směrnice o zvláštních slevách pro některé poměry, ke kterým se v zákoně samém při platových úlevách nepřihlíží, vydá ministerstvo financí; to se týká alimentů, živelních pohrom a pod.

Zemědělská daň se bude platit jednou ročně; po prvé se přizná a je povinen ji přiznati každý zemědělec, jenž obhospodařuje pozemky do 31. prosince 1948. Pro daň za rok 1947 platí úlevy přechodné; tato daň se musí přiznati do 30. června 1948. Zemědělská daň za rok 1947 je splatná ve dvou stejných splátkách, a to do 30. června 1948 a do 30. září 1948. Platební rozkazy na zemědělskou daň se vydávat nebudou, každý si vypočítá daň sám. Vyrozumění se dostane zemědělcům v hromadném předpisovém seznamu, který bude vyložen u místního národního výboru po dobu 30 dnů. Odvolání možno podati v téže době.

Při zemědělské dani spolupůsobí zemědělská daňová komise. Jejími členy jsou: předseda místního národního výboru nebo jeho zástupce, zástupce místního sdružení Jednotného svazu českých zemědělců a předseda zemědělské komise při místním národním výboru, pokud byla zřízena, jinak člen zvolený místním národním výborem.

Okresní zemědělská komise se zřizuje při berní správě a tvoří ji: předseda okresního národního výboru nebo jeho zástupce, zemědělský referent nebo jeho zástupce, zástupce berní správy, zástupce okresního sdružení Jednotného svazu českých zemědělců. Ministr financí může zříditi pro obvod několika berních správ pouze jednu okresní zemědělskou daňovou komisi.

Ústřední zemědělskou komisi daňovou při ministerstvu financí tvoří zástupci ministerstev financí, zemědělství a výživy, pověřenectev financí, zemědělství a pozemkové reformy a výživy, zástupci zemských národních výborů v Praze, v Brně a expositur v Ostravě, a to po jednom, dále po 4 zástupcích Jednotného svazu českých zemědělců a Jednotného sväzu slovenských roľníkov. Předsedou ústřední daňové komise je zástupce ministerstva financí.

Pokud jde o působnost daňových zemědělských komisí: 1. Místní navrhuje rozdělení katastrálního výtěžku v obci na jednotlivá hospodářství; toho je potřebí nejvíce pro pohraničí a pro Slovensko. 2. Okresní rozhoduje o usnesení místní daňové zemědělské komise a navrhuje přeřazení jednotlivých obcí do jiných oblastí. Často sousedí obce v různorodých oblastech: řepařské, obilnářské, chmelařské. 3. Ústřední komise stanoví katastrální výtěžek na obce; kde nebyl zaveden - jako na Slovensku a v pohraničí Moravy - stanoví násobky pro zvláštní kultury (chmel, vinnou révu, zelinářství atd.) a rozhoduje o přeřazení obcí do jiných oblastí.

Pokud jde o výnos zemědělské daně, nutno míti na zřeteli, že tato daň zahrnuje pouze malé a střední rolníky a sleduje spravedlivé zdanění jejich pracovního důchodu a nikoli pouze účely fiskální. Je přirozené, že daň, která sleduje převážně pracovní důchod malého a středního zemědělce a má určité prejudice o dani ze mzdy, bude míti výnos nižší než daně, které platili zemědělci až dosud.

Podle navržené osnovy, přijaté zemědělským, zásobovacím, osidlovacím a rozpočtovým výborem, lze odhadnouti výnos zemědělské daně asi na 340 mil. Kčs. Dosavadní daně - pozemková, důchodová, z obratu a masa u zemědělců - jež novou daní zemědělskou odpadnou, budou činit asi 80 mil. Kčs. Po valorisaci pozemkové daně, navržené do § 39 osnovy, činí úbytek pro letošní rok 480 mil. Kčs.

Proti předpokládaným rozpočtovým příjmům na rok 1948, kde se počítalo s daněmi, které odpadávají - obratová, důchodová a z masa, s výjimkou daně pozemkové - jsou odhadnuty příjmy z těchto daní v částce na rok 1948 rozpočtem asi na 900 mil. Kčs. Jevil by se tedy úbytek asi 480 mil. Kčs t. j. 53 %. Tím neuvedeme rozpočet z rovnováhy a rozpočtový výbor jistě tuto osnovu bedlivě projednal.

Uvedl bych nyní, paní a pánové, jak asi bude vypadat zdanění jednotlivých hospodářů v oblastech.

Jelikož kol. Kolář zde přednesl, jak bude vypadat zdanění u rodiny zemědělce s dvěma dětmi, chtěl bych říci, že právě zemědělci mají většinou 3-4 děti a také 2 výměnkáře. Proto si dovolím zde uvésti, jak bude vypadat zdanění u zemědělce, který má 4 děti, a jak bude vypadat zdanění u zemědělce, který má 4 děti a ještě 2 výměnkáře:

Jak to bude vypadat v řepařské oblasti a kolik bude platit zemědělec, když bude mít 4 dítky:

Při výměře 20 ha bude platit 4.596 Kčs ročně, při 30 ha výměře bude platit 11.224 Kčs.

Bude-li mít ještě k tomu dva výměnkáře, bude dvacetihektarový zemědělec v řepařské oblasti platit 3.636 Kčs a třicetihektarový zemědělec 10.624 Kčs.

Dvaceti až třicetihektarový zemědělec v řepařské oblasti, to je již hospodář, který si finančně stojí dobře; tudíž toto daňové zatížení je minimální.

V obilnářské oblasti s průměrným katastrálním výnosem 20 Kčs to vypadá takto: deseti až dvacetihektarový rolník, který má 4 děti, nebude platit žádnou daň. Platit bude až třicetihektarový zemědělec, a to 3.342 Kčs; při výměře 50 ha bude daň činit 10.154 Kčs. Bude-li mít zemědělec 2 výměnkáře a 4 děti v takovéto obilnářské oblasti, bude platit daň teprve při výměře 30 ha a to 2.382 Kčs, při výměře 50 ha bude daň činit 9.194 Kčs.

V oblasti bramborářské při průměrném katastrálním výnosu 15 Kčs bude platit zemědělec se 4 dětmi daň teprve od výměry 30 ha, a to 2.823 Kčs, při výměře 50 ha 8.854 Kčs. Bude-li mít ještě k tomu 2 výměnkáře, bude platit teprve třicetihektarový rolník 1.863 Kčs, při výměře 50 ha bude daň činit 7.894 Kčs.

V pícninářské oblasti při průměrném katastrálním výnosu 10 Kčs to vypadá tak, že zemědělec se 4 dětmi bude platit daň teprve od výměry 50 ha a to 2.919 Kčs. Bude-li míti ještě 2 výměnkáře, nebude při 50 ha výměře platit vůbec žádnou daň.

Paní a pánové, na těchto tabulkách, jež jsem uvedl, bych mohl v této tak důležité chvíli demonstrovat, co dělá pro zemědělce lidově demokratická vláda Klementa Gottwalda, když předkládá osnovy zákona ve prospěch pracujících zemědělců. Věříme, že budeme moci odstranit všechny křivdy napáchané v dobách první republiky a protektorátu. Z uvedených příkladů je vidět, co znamená pro nás zemědělce osnova o zemědělské dani. Tato osnova přinese i určité zlepšení a zjednodušení v agendě berní správy. Je tudíž, jako osnova o dani živnostenské, významným krokem k zjednodušení daňové administrativy vůbec. Stává se tak předpokladem k připravované organisaci finanční správy. S hlediska rozpočtového lze jen vítat, že i tímto krokem se přispěje k zlevnění a zracionalizování finanční správy. Projeví se to i tím, že u berních úřadů v zemědělských okresech odpadne tisíce daňových kont a pro drobného zemědělce a živnostníka odpadne tak nepopulární úkol vyplňování komplikovaných daňových přiznání. Proto z uvedených důvodů, jež jsem se snažil jako zpravodaj rozpočtového výboru přednésti slavnému ústavodárnému Národnímu shromáždění, žádám, paní a pánové, abyste zákon tisk 1063 o zemědělské dani přijali, jak se na něm usnesly výbory zemědělský, zásobovací, osidlovací a rozpočtový. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dávám slovo zpravodaji k odst. 5 za výbor zemědělský, zásobovací a osidlovací, p. posl. Ledlovi.

Zpravodaj posl. Ledl: Slavná sněmovno!

Jestliže je povinností zemědělství zajistit výživu národa, potom je povinností zemědělské politiky zabezpečit zemědělci řádnou odměnu za jeho práci. Naše nová zemědělská politika chce tohoto cíle dosáhnout ne jednostranným zvyšováním cen zemědělských výrobků. To by vyvolalo nespokojenost konsumentů a volání po vyšších mzdách a platech a vedlo by to ve svých důsledcích ke zvýšení hospodářských čísel vůbec, ke snížení kupní síly koruny, po př. k ohrožení pevnosti naší měny. Zvýšení odměny za práci zemědělcovu chceme dosáhnout zvýšením veškeré výroby a v tom i výroby zemědělské. Na námitku, že zvýšení pracovního úsilí u zemědělce nebude dobře možné, protože je namnoze dnes již vypjato do krajní míry, odpovídám, že jsou jiné prostředky, které dosahují zvýšení výrobnosti bez stupňování pracovního vypětí.

Je to zejména nová, lepší organisace práce, nové, vhodnější formy výrobní a zejména nahrazení fysické pracovní síly mechanickou, strojovou.

Soudruh Smrkovský prohlásil nedávno s tohoto místa, že naše zemědělská výroba je zaostalá. Vím, že toto tvrzení vyvolalo na některých místech nesouhlas a odpor. Ale přece, jestliže nechceme před skutečností úmyslně zavírat oči, musíme si přiznat, že svých hospodářských výsledků, na které jsme my zemědělci právem hrdi, dosahujeme neúměrnou spotřebou pracovních sil, tohoto nejdrahocennějšího statku našeho národa. Těchže výsledků bychom dosáhli s daleko menším počtem pracovních sil, kdybychom ve větší míře uplatnili nejrůznější technické vymožeností, které jsou známy, kdybychom, zkrátka, svoji výrobu zmechanizovali.

Mechanisace zemědělství není však úkolem jednoduchým, který by závisel jenom na dostatečném množství hospodářských strojů. Není to pouze otázka výroby těchto strojů. K jejich řádnému a hlavně hospodárnému využití je třeba splnit řadu předpokladů. Jedním z nich - a to velmi důležitým - je odstranění parcelové roztříštěnosti v jednotlivých zemědělských podnicích, roztříštěnosti, které přibývá v Československé republice směrem na východ a která vytváří zejména na jihovýchodní Moravě a na Slovensku stav neslučitelný s nezbytnostmi moderního podnikání, protože je nepřekonatelnou překážkou mechanisace. Odstranění této překážky má býti aspoň částečně dosaženo scelováním. Vedle této hlavni výhody, více méně nepřímé, přináší scelování řadu jiných nepřímých výhod. Tyto výhody jsou na tolik známé, že se mně zdá téměř zbytečné dopodrobna je rozebírat. Patří sem především zvětšení plochy obdělávané půdy, jehož bude dosaženo odstraněním mez a meziček, brázd a brázdiček mezi jednotlivými parcelami. Tím se získá ohromná úspora času, která je dnes proplýtvána přejížděním s jedné parcely na druhou, dosáhne se úspory energie pracovní, úspory na osivu atd.

Tyto výhody nejsou ničím novým a ničím novým není také snaha provésti scelování. Je to starý požadavek všech národohospodářů, všech odborných zemědělských pracovníků. V žádném případě to není nějaký komunistický, bolševický nápad, který má vést k vyvolávání neklidu na našich vesnicích, tak jak to bylo mnohdy u nás prohlašováno. Požadavek scelování je požadavkem starým. Na Moravě zásluhou starého předbojovníka hospodářského pokroku rolníka Skopalíka ze Záhlenic byl scelovací zákon přijat už více než před 50 lety. A nikdo nemůže tvrdit, že by rolník Skopalík byl snad komunistou. Scelovací zákon je otázkou výhradně odbornou, otázkou hospodářskou. A přece z této vyloženě hospodářské otázky byla u nás nedávno učiněna otázka politická.

Je velmi dobře známa historie osnovy, kterou máte dnes všichni před sebou. Je to jeden z šesti návrhů zemědělských zákonů, které více než před rokem byly dány naší vesnici k posouzení. Je to poslední z těchto 6 zákonů, který se má státi skutkem. Je ještě v dobré paměti zuřivá kampaň, která byla proti těmto zákonům vedena. Osnova sama se dostala do sněmovny téměř před rokem, v červnu minulého roku. Od té doby až do poloviny února nebylo s ní hnuto. Odpůrci nové zemědělské politiky vynaložili všechno úsilí, aby její projednání oddálili, když už je nemohli znemožnit.

Byli jsme svědky, že ve starém zemědělském výboru dřívějších složení byla snaha utopit tento zákon v subkomisi. Já sám jako očitý svědek tohoto jednání mohu vám uvésti, že jsme na to potřebovali čtyři nekonečně dlouhé únavné schůze subkomise, než jsme se dohodli aspoň na tom, jak se ten zákon má jmenovat. Docela jinak vypadají poměry dnešního dne v novém složení zemědělského, zásobovacího a osidlovacího výboru. Osnova, kterou máte na svých lavicích, byla projednána ve dvou schůzích dne 16. a 17. března t. r. Snad se bude někomu zdát, že toto projednávání bylo příliš rychlé a že může míti vliv na jakost projednávaného zákona. Mohu vás ubezpečit, že tato obava je zbytečná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP