Do vyměření daně se lze odvolati do
60 dnů po vyložení. V provádění
tohoto zákona spolupůsobí místní,
okresní a ústřední zemědělské
daňové komise, jejichž složení
a působnost jsou v zákoně přesně
stanoveny.
Dámy a pánové, nová zemědělská
daň je daní progresivní a má sociální
charakter: drobné a střední zemědělce
osvobozuje a velkým ukládá větší
povinnosti. Je daní spravedlivou, jak je zřejmo
z těchto čísel: Ženatý zemědělec
se dvěma dětmi bude platiti zemědělskou
daň takto:
V oblasti řepařské při průměrném
katastrálním výtěžku 35 Kčs:
při výměře 10 ha 1.351 Kčs,
při výměře 20 ha 5.796 Kčs,
při výměře 30 ha 12.424 Kčs,
při výměře 50 ha 34.125 Kčs.
V oblasti obilnářské při průměrném
katastrálním výtěžku 20 Kčs
bude týž zemědělec platiti daň
takto: při výměře 10 ha nebude platit
nic, poněvadž daň nedosahuje částky
1.080 Kčs. Při výměře 20 ha
bude platit 2.116 Kčs, při výměře
30 ha 4.542 Kčs, při výměře
50 ha 11.354 Kčs.
V oblasti bramborářské při průměrném
katastrálním výtěžku 15 Kčs:
při výměře 10 ha nebude platit žádnou
daň, neboť nedosahuje částky 1.080 Kčs,
při výměře 20 ha bude platit 1.766
Kčs, při výměře 30 ha 4.023
Kčs, při výměře 50 ha 10.054
Kčs.
V oblasti pícninářské při průměrném
katastrálním výtěžku 10 Kčs
nebude platit uvedený zemědělec při
výměře 10 ha žádnou daň
a rovněž při výměře 20
ha nebude ještě platit daň, neboť nedosahuje
částky 1.080 Kčs. Při výměře
30 ha bude platit 1.485 Kčs a při výměře
50 ha 4.119 Kčs.
Vzhledem k tomu, že 93 % všech zemědělců
obhospodařuje zemědělské usedlosti
do 15 ha, mohu prohlásiti, že podle zákona
o nové zemědělské dani bude převážná
část našich zemědělců
vůbec osvobozena od placení zemědělské
daně. Tato skutečnost jasně prokazuje cíle
dnešní cesty v zemědělské politice
a mám za to, že to přispěje k uklidnění
na vesnicích, vyvrátí všechny lži
a pověsti, zastaví šuškandu a zvýší
chuť k práci pro zabezpečení výživy
našeho lidu a ještě více zpevní
dobré základy lidově- demokratické
socialistické republiky Československé.
Jako zpravodaj zemědělského, zásobovacího
a osidlovacího výboru děkuji jménem
všech a zvláště horských zemědělců
vládě Klementa Gottwalda, panu ministru zemědělství,
panu ministru financí a všem spolupracovníkům,
kteří na tomto sociálním a spravedlivém
zákoně spolupracovali.
Zemědělský, zásobovací a osidlovací
výbor projednal vládní návrh zákona
tisk 1063 o zemědělské dani ve své
schůzi dne 18. března t. r. a jeho jménem
žádám slavné ústavodárné
Národní shromáždění, aby
tuto osnovu přijalo tak, jak je navržena.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 4, panu posl. Pešákovi.
Zpravodaj posl. Pešák: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona tisk 1063 o zemědělské
dani přijal výbor rozpočtový ve své
schůzi dne 19. března 1948. Osnova zákona
o zemědělské dani zahrnuje značný
počet poplatníků. Podkladem pro vyměření
daně zemědělské bude více než
951/2 % z celkového počtu
zemědělských usedlostí, t. j. 1,400.000,
s více než 92 % výměry vší
zemědělské půdy, circa 7,770.000 ha.
Podle statistiky z r. 1946 vykazujeme u nás počet
zemědělských usedlostí do půl
ha 67,82 % s celkovou výměrou 25,76 %; od 5 do 10
ha 17,05 %, výměra půdy 21,84 %, od 10 do
15 ha 8,06 % zemědělských závodů
s 18,09 % výměry zemědělské
půdy. Statistika z r. 1946 ukazuje, že malých
a středních zemědělských závodů
od půl ha do 20 ha je z celkového počtu 96,57
% a výměra jejich zemědělské
půdy je 76,99 % veškeré zemědělské
půdy.
V rámci plánované reformy přímých
daní podle vládního programu vlády
Klementa Gottwalda předkládá se ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh zákona o zemědělské dani,
upravující zdanění zemědělců.
Podle vládního programu je zemědělská
daň jednou ze čtyř daní z pracovního
důchodu, jež má zahrnout u zemědělců
dosavadní přímé daně a daň
z obratu. Tato zemědělská daň nahrazuje
čtyři daně: 1. pozemkovou daň, kterou
platil každý zemědělec, 2. důchodovou
daň, kterou platil zemědělec, když jeho
důchod převyšoval existenční
minimum, a u některého zemědělce též
daň výdělkovou, 3. paušalovanou daň
z obratu, kterou platil zemědělec a 4. daň
z masa, z domácích porážek. Vládním
návrhem tisk 1063 o zemědělské dani
zanikají některé daně, jež zemědělec
platil, a zjednodušuje se zemědělci práce
s vyplňováním daňových přiznání,
které bylo zemědělcům po většině
obtíží.
K charakteristice zemědělské daně
uvádím: Při zemědělské
dani nezjišťujeme jako doposud výnos zemědělského
hospodářství, nýbrž stanovíme
přímo daň. Ta je vypočtena pro manželské
páry, při čemž bylo použito průměrné
rostlinné a živočišné tržby
z let 1926 až 1930 s přihlédnutím k
dnešním cenám. Takto zjištěný
výnos zemědělského hospodářství
půlíme a každá půlka je zdaňována
daní ze mzdy.
Podle § 7 daňové sazby rozdělujeme oblasti
na řepařskou, obilnářskou, bramborářskou
a pícninářskou. Podkladem pro zjištění
daně je 1. výměra zemědělského
hospodářství, 2. průměrný
katastrální výnos na pozemcích obhospodařovaných
- pozemky bez katastrálního výnosu se nezdaňují,
t. j. úhorem ležící pozemky - a 3. nerozhoduje,
zda zemědělec hospodaří na svém
nebo na pachtovaném.
Paragraf 9 osnovy o zemědělské dani posuzuje
pozemky, věnované zvláštním kulturám,
t. j. chmelu, vinné révě, tabáku,
paprice, a pozemky věnované zahradnictví,
školkařství, ovocnictví a rybnikářství
tak, že se budou zdaňovat podle násobku výnosových
a odbytových poměrů, a rozhodovat o tom bude
ústřední zemědělská
komise. Podle § 10 se daň v zemědělském
hospodářství přiměřeně
sníží, je-li z celkové výměry
věnováno lesnictví více než 15
%.
Zemědělci samostatně pracující,
kteří nestačí v jednotlivých
sezónách zdolati práci a musejí si
najmouti pracovní síly, jsou též touto
osnovou chráněni a vztahuje se i na ně zvýhodnění
daně až do výměry 50 ha.
Úlevy se poskytnou podle tabulek v zákoně
manželům, u každého stejnou části
480 Kčs ročně; na první dítě
480 Kčs, na druhé 540 Kčs, na třetí
a každé další po 600 Kčs. Na nezletilé
děti do 21. roku, žijí-li ve společné
domácnosti; na zletilé děti, jsou-li v zaopatření
poplatníkově. Dále se poskytuje úleva
na každé dítě vychované do 14
let, nehledě na to, zda je členem rodiny nebo má
již založenu vlastní domácnost. Na rodiče
(vyměnkáre) na každého 480 Kčs
ročně, jsou-li v zaopatření poplatníkově.
Podobně jako u daně ze mzdy poskytuje osnova o dani
zemědělské úlevy invalidům,
zahraničním vojákům, politickým
vězňům i osobám postiženým
rasovou a politickou persekucí, dále osobám
tělesně nebo duševně vadným;
u těchto osob snižuje se daň o 480 Kčs
na jednu osobu. U invalidů z těchto titulů,
jsou-li uznáni 44 % invalidy, zvyšuje se sleva daně
na 960 Kčs. Pro poskytnutí slev rozhoduje stav 31.
prosince toho kterého roku.
Svobodný zemědělec, který hospodaří
na zemědělské usedlosti, bude podle osnovy
zdaňován o 20 % více, než je uvedeno
v tabulkách k zákonu. Provozuje-li hospodářství
více osob, poskytne se sleva na třetí osobu,
která spolupracuje, 20 %, na čtvrtou 10 %; na příslušníky
rodiny je sleva podle zákona jako u manželského
páru, když je živí nebo jsou v jeho zaopatření.
Daň odpadá, nedosáhla-li u jednotlivce 540
Kčs, provozuje-li hospodářství více
osob, 1080 Kčs. Směrnice o zvláštních
slevách pro některé poměry, ke kterým
se v zákoně samém při platových
úlevách nepřihlíží, vydá
ministerstvo financí; to se týká alimentů,
živelních pohrom a pod.
Zemědělská daň se bude platit jednou
ročně; po prvé se přizná a
je povinen ji přiznati každý zemědělec,
jenž obhospodařuje pozemky do 31. prosince 1948. Pro
daň za rok 1947 platí úlevy přechodné;
tato daň se musí přiznati do 30. června
1948. Zemědělská daň za rok 1947 je
splatná ve dvou stejných splátkách,
a to do 30. června 1948 a do 30. září
1948. Platební rozkazy na zemědělskou daň
se vydávat nebudou, každý si vypočítá
daň sám. Vyrozumění se dostane zemědělcům
v hromadném předpisovém seznamu, který
bude vyložen u místního národního
výboru po dobu 30 dnů. Odvolání možno
podati v téže době.
Při zemědělské dani spolupůsobí
zemědělská daňová komise. Jejími
členy jsou: předseda místního národního
výboru nebo jeho zástupce, zástupce místního
sdružení Jednotného svazu českých
zemědělců a předseda zemědělské
komise při místním národním
výboru, pokud byla zřízena, jinak člen
zvolený místním národním výborem.
Okresní zemědělská komise se zřizuje
při berní správě a tvoří
ji: předseda okresního národního výboru
nebo jeho zástupce, zemědělský referent
nebo jeho zástupce, zástupce berní správy,
zástupce okresního sdružení Jednotného
svazu českých zemědělců. Ministr
financí může zříditi pro obvod
několika berních správ pouze jednu okresní
zemědělskou daňovou komisi.
Ústřední zemědělskou komisi
daňovou při ministerstvu financí tvoří
zástupci ministerstev financí, zemědělství
a výživy, pověřenectev financí,
zemědělství a pozemkové reformy a
výživy, zástupci zemských národních
výborů v Praze, v Brně a expositur v Ostravě,
a to po jednom, dále po 4 zástupcích Jednotného
svazu českých zemědělců a Jednotného
sväzu slovenských roľníkov. Předsedou
ústřední daňové komise je zástupce
ministerstva financí.
Pokud jde o působnost daňových zemědělských
komisí: 1. Místní navrhuje rozdělení
katastrálního výtěžku v obci
na jednotlivá hospodářství; toho je
potřebí nejvíce pro pohraničí
a pro Slovensko. 2. Okresní rozhoduje o usnesení
místní daňové zemědělské
komise a navrhuje přeřazení jednotlivých
obcí do jiných oblastí. Často sousedí
obce v různorodých oblastech: řepařské,
obilnářské, chmelařské. 3.
Ústřední komise stanoví katastrální
výtěžek na obce; kde nebyl zaveden - jako na
Slovensku a v pohraničí Moravy - stanoví
násobky pro zvláštní kultury (chmel,
vinnou révu, zelinářství atd.) a rozhoduje
o přeřazení obcí do jiných
oblastí.
Pokud jde o výnos zemědělské daně,
nutno míti na zřeteli, že tato daň zahrnuje
pouze malé a střední rolníky a sleduje
spravedlivé zdanění jejich pracovního
důchodu a nikoli pouze účely fiskální.
Je přirozené, že daň, která sleduje
převážně pracovní důchod
malého a středního zemědělce
a má určité prejudice o dani ze mzdy, bude
míti výnos nižší než daně,
které platili zemědělci až dosud.
Podle navržené osnovy, přijaté zemědělským,
zásobovacím, osidlovacím a rozpočtovým
výborem, lze odhadnouti výnos zemědělské
daně asi na 340 mil. Kčs. Dosavadní daně
- pozemková, důchodová, z obratu a masa u
zemědělců - jež novou daní zemědělskou
odpadnou, budou činit asi 80 mil. Kčs. Po valorisaci
pozemkové daně, navržené do § 39
osnovy, činí úbytek pro letošní
rok 480 mil. Kčs.
Proti předpokládaným rozpočtovým
příjmům na rok 1948, kde se počítalo
s daněmi, které odpadávají - obratová,
důchodová a z masa, s výjimkou daně
pozemkové - jsou odhadnuty příjmy z těchto
daní v částce na rok 1948 rozpočtem
asi na 900 mil. Kčs. Jevil by se tedy úbytek asi
480 mil. Kčs t. j. 53 %. Tím neuvedeme rozpočet
z rovnováhy a rozpočtový výbor jistě
tuto osnovu bedlivě projednal.
Uvedl bych nyní, paní a pánové, jak
asi bude vypadat zdanění jednotlivých hospodářů
v oblastech.
Jelikož kol. Kolář zde přednesl,
jak bude vypadat zdanění u rodiny zemědělce
s dvěma dětmi, chtěl bych říci,
že právě zemědělci mají
většinou 3-4 děti a také 2 výměnkáře.
Proto si dovolím zde uvésti, jak bude vypadat zdanění
u zemědělce, který má 4 děti,
a jak bude vypadat zdanění u zemědělce,
který má 4 děti a ještě 2 výměnkáře:
Jak to bude vypadat v řepařské oblasti a
kolik bude platit zemědělec, když bude mít
4 dítky:
Při výměře 20 ha bude platit 4.596
Kčs ročně, při 30 ha výměře
bude platit 11.224 Kčs.
Bude-li mít ještě k tomu dva výměnkáře,
bude dvacetihektarový zemědělec v řepařské
oblasti platit 3.636 Kčs a třicetihektarový
zemědělec 10.624 Kčs.
Dvaceti až třicetihektarový zemědělec
v řepařské oblasti, to je již hospodář,
který si finančně stojí dobře;
tudíž toto daňové zatížení
je minimální.
V obilnářské oblasti s průměrným
katastrálním výnosem 20 Kčs to vypadá
takto: deseti až dvacetihektarový rolník, který
má 4 děti, nebude platit žádnou daň.
Platit bude až třicetihektarový zemědělec,
a to 3.342 Kčs; při výměře
50 ha bude daň činit 10.154 Kčs. Bude-li
mít zemědělec 2 výměnkáře
a 4 děti v takovéto obilnářské
oblasti, bude platit daň teprve při výměře
30 ha a to 2.382 Kčs, při výměře
50 ha bude daň činit 9.194 Kčs.
V oblasti bramborářské při průměrném
katastrálním výnosu 15 Kčs bude platit
zemědělec se 4 dětmi daň teprve od
výměry 30 ha, a to 2.823 Kčs, při
výměře 50 ha 8.854 Kčs. Bude-li mít
ještě k tomu 2 výměnkáře,
bude platit teprve třicetihektarový rolník
1.863 Kčs, při výměře 50 ha
bude daň činit 7.894 Kčs.
V pícninářské oblasti při průměrném
katastrálním výnosu 10 Kčs to vypadá
tak, že zemědělec se 4 dětmi bude platit
daň teprve od výměry 50 ha a to 2.919 Kčs.
Bude-li míti ještě 2 výměnkáře,
nebude při 50 ha výměře platit vůbec
žádnou daň.
Paní a pánové, na těchto tabulkách,
jež jsem uvedl, bych mohl v této tak důležité
chvíli demonstrovat, co dělá pro zemědělce
lidově demokratická vláda Klementa Gottwalda,
když předkládá osnovy zákona
ve prospěch pracujících zemědělců.
Věříme, že budeme moci odstranit všechny
křivdy napáchané v dobách první
republiky a protektorátu. Z uvedených příkladů
je vidět, co znamená pro nás zemědělce
osnova o zemědělské dani. Tato osnova přinese
i určité zlepšení a zjednodušení
v agendě berní správy. Je tudíž,
jako osnova o dani živnostenské, významným
krokem k zjednodušení daňové administrativy
vůbec. Stává se tak předpokladem k
připravované organisaci finanční správy.
S hlediska rozpočtového lze jen vítat, že
i tímto krokem se přispěje k zlevnění
a zracionalizování finanční správy.
Projeví se to i tím, že u berních úřadů
v zemědělských okresech odpadne tisíce
daňových kont a pro drobného zemědělce
a živnostníka odpadne tak nepopulární
úkol vyplňování komplikovaných
daňových přiznání. Proto z
uvedených důvodů, jež jsem se snažil
jako zpravodaj rozpočtového výboru přednésti
slavnému ústavodárnému Národnímu
shromáždění, žádám,
paní a pánové, abyste zákon tisk 1063
o zemědělské dani přijali, jak se
na něm usnesly výbory zemědělský,
zásobovací, osidlovací a rozpočtový.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dávám slovo zpravodaji k
odst. 5 za výbor zemědělský, zásobovací
a osidlovací, p. posl. Ledlovi.
Zpravodaj posl. Ledl: Slavná sněmovno!
Jestliže je povinností zemědělství
zajistit výživu národa, potom je povinností
zemědělské politiky zabezpečit zemědělci
řádnou odměnu za jeho práci. Naše
nová zemědělská politika chce tohoto
cíle dosáhnout ne jednostranným zvyšováním
cen zemědělských výrobků. To
by vyvolalo nespokojenost konsumentů a volání
po vyšších mzdách a platech a vedlo by
to ve svých důsledcích ke zvýšení
hospodářských čísel vůbec,
ke snížení kupní síly koruny,
po př. k ohrožení pevnosti naší
měny. Zvýšení odměny za práci
zemědělcovu chceme dosáhnout zvýšením
veškeré výroby a v tom i výroby zemědělské.
Na námitku, že zvýšení pracovního
úsilí u zemědělce nebude dobře
možné, protože je namnoze dnes již vypjato
do krajní míry, odpovídám, že
jsou jiné prostředky, které dosahují
zvýšení výrobnosti bez stupňování
pracovního vypětí.
Je to zejména nová, lepší organisace
práce, nové, vhodnější formy
výrobní a zejména nahrazení fysické
pracovní síly mechanickou, strojovou.
Soudruh Smrkovský prohlásil nedávno
s tohoto místa, že naše zemědělská
výroba je zaostalá. Vím, že toto tvrzení
vyvolalo na některých místech nesouhlas a
odpor. Ale přece, jestliže nechceme před skutečností
úmyslně zavírat oči, musíme
si přiznat, že svých hospodářských
výsledků, na které jsme my zemědělci
právem hrdi, dosahujeme neúměrnou spotřebou
pracovních sil, tohoto nejdrahocennějšího
statku našeho národa. Těchže výsledků
bychom dosáhli s daleko menším počtem
pracovních sil, kdybychom ve větší míře
uplatnili nejrůznější technické
vymožeností, které jsou známy, kdybychom,
zkrátka, svoji výrobu zmechanizovali.
Mechanisace zemědělství není však
úkolem jednoduchým, který by závisel
jenom na dostatečném množství hospodářských
strojů. Není to pouze otázka výroby
těchto strojů. K jejich řádnému
a hlavně hospodárnému využití
je třeba splnit řadu předpokladů.
Jedním z nich - a to velmi důležitým
- je odstranění parcelové roztříštěnosti
v jednotlivých zemědělských podnicích,
roztříštěnosti, které přibývá
v Československé republice směrem na východ
a která vytváří zejména na
jihovýchodní Moravě a na Slovensku stav neslučitelný
s nezbytnostmi moderního podnikání, protože
je nepřekonatelnou překážkou mechanisace.
Odstranění této překážky
má býti aspoň částečně
dosaženo scelováním. Vedle této hlavni
výhody, více méně nepřímé,
přináší scelování řadu
jiných nepřímých výhod. Tyto
výhody jsou na tolik známé, že se mně
zdá téměř zbytečné dopodrobna
je rozebírat. Patří sem především
zvětšení plochy obdělávané
půdy, jehož bude dosaženo odstraněním
mez a meziček, brázd a brázdiček mezi
jednotlivými parcelami. Tím se získá
ohromná úspora času, která je dnes
proplýtvána přejížděním
s jedné parcely na druhou, dosáhne se úspory
energie pracovní, úspory na osivu atd.
Tyto výhody nejsou ničím novým a ničím
novým není také snaha provésti scelování.
Je to starý požadavek všech národohospodářů,
všech odborných zemědělských
pracovníků. V žádném případě
to není nějaký komunistický, bolševický
nápad, který má vést k vyvolávání
neklidu na našich vesnicích, tak jak to bylo mnohdy
u nás prohlašováno. Požadavek scelování
je požadavkem starým. Na Moravě zásluhou
starého předbojovníka hospodářského
pokroku rolníka Skopalíka ze Záhlenic byl
scelovací zákon přijat už více
než před 50 lety. A nikdo nemůže tvrdit,
že by rolník Skopalík byl snad komunistou.
Scelovací zákon je otázkou výhradně
odbornou, otázkou hospodářskou. A přece
z této vyloženě hospodářské
otázky byla u nás nedávno učiněna
otázka politická.
Je velmi dobře známa historie osnovy, kterou máte
dnes všichni před sebou. Je to jeden z šesti
návrhů zemědělských zákonů,
které více než před rokem byly dány
naší vesnici k posouzení. Je to poslední
z těchto 6 zákonů, který se má
státi skutkem. Je ještě v dobré paměti
zuřivá kampaň, která byla proti těmto
zákonům vedena. Osnova sama se dostala do sněmovny
téměř před rokem, v červnu
minulého roku. Od té doby až do poloviny února
nebylo s ní hnuto. Odpůrci nové zemědělské
politiky vynaložili všechno úsilí, aby
její projednání oddálili, když
už je nemohli znemožnit.
Byli jsme svědky, že ve starém zemědělském
výboru dřívějších složení
byla snaha utopit tento zákon v subkomisi. Já sám
jako očitý svědek tohoto jednání
mohu vám uvésti, že jsme na to potřebovali
čtyři nekonečně dlouhé únavné
schůze subkomise, než jsme se dohodli aspoň
na tom, jak se ten zákon má jmenovat. Docela jinak
vypadají poměry dnešního dne v novém
složení zemědělského, zásobovacího
a osidlovacího výboru. Osnova, kterou máte
na svých lavicích, byla projednána ve dvou
schůzích dne 16. a 17. března t. r. Snad
se bude někomu zdát, že toto projednávání
bylo příliš rychlé a že může
míti vliv na jakost projednávaného zákona.
Mohu vás ubezpečit, že tato obava je zbytečná.