V mezidobí od schválení a vyhlášení
zákona č. 142/47 Sb., t. j. mezi 11. červencem
1947 a 12. srpnem 1947, došlo k velkým převodům
pozemkovým, ke změnám v osobě vlastníka
půdy proto, aby se zákon obešel. Všechny
tyto převody jsou nyní neplatné.
Dále chci ještě sdělit, že vzhledem
k tomu, že náklady spojené s provedením
revise je nutno zahrnout do přídělových
cen, nevyžádá si zákon nákladů
ze státní pokladny, a proto rozpočtový
výbor na své schůzi konané dne 18.
března 1948 se usnesl doporučit ústavodárnému
Národnímu shromáždění
tento zákon k schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo zpravodaji za výbor zemědělský,
zásobovací a osidlovací k odst. 3, p. posl.
Kaďůrkovi.
Zpravodaj posl. Kaďůrek: Slavná sněmovno,
paní předsedkyně, pane ministře, paní
a pánové!
Byl jsem pověřen zemědělským,
zásobovacím a osidlovacím výborem
ústavodárného Národního shromáždění,
abych jako zpravodaj podal slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
zprávu k vládnímu návrhu zákona
tisk 1066 o zemědělském úvěru.
Vládní návrh zákona tisk 1066 je jedním
článkem ze souboru zemědělských
zákonů, na které čekají statisíce
malých a středních zemědělců,
aby jejich životní úroveň byla zlepšena
a jejich existence zajištěna. Proto, paní a
pánové, dovolte mi jako výkonnému
zemědělci, který ve svém životě,
ve svém malém hospodářství
prožil a pocítil v době hospodářské
krise na svých bedrech zadlužení, ba předlužení
a strávil nespočetné bezesné noci
v obavách o existenci své rodiny, aby alespoň
několika slovy zhodnotil velký význam vládního
návrhu zákona o zemědělském
úvěru.
Lidově demokratický režim a jeho vláda
ukázaly skutkem, že mají upřímnou
snahu řešit věcně a důsledně
všechny, i nejtěžší problémy
našeho zemědělského stavu, stavu, který
vždy byl zatlačován do pozadí a jehož
zájmy nebyly respektovány, neboť nebyla zvážena
důležitost zemědělské výroby
pro blaho celého národa a všech ostatních
vrstev obyvatelstva. Zemědělci byli namnoze ponecháni
svému osudu a náhodám, nesli na svých
bedrech risika katastrof, nemocí, neúrody a pádu
dobytka, a tisíce takto postižených zemědělců
bylo vystaveno nebezpečí zadlužení,
při nemožnosti dluhové služby byli namnoze
za lichvářské úroky hnáni do
exekuce a jejich majetku se dražbou zmocňovali bursovní
spekulanti a jiní vykořisťovatelé, kteří
získali neúměrné kapitály vykořisťováním
pracujícího lidu. Osnova tohoto zákona jednou
provždy zabrání jakékoli spekulaci se
zemědělským majetkem a poskytne potřebným
zemědělcům za levný úrok úvěr,
ať již dlouhodobý nebo krátkodobý,
bez zatížení vedlejšími poplatky
a kolkovným, neboť osnova tohoto zákona všechny
úkony od kolků a poplatků zprošťuje.
Velkou vymožeností pro zemědělce v tomto
zákoně jest, že ministerstvo zemědělství
po dohodě s ministerstvem financí je podle §
8 zmocněno přejímat státní
záruky za zemědělský úvěr
a jeho příslušenství. V případě
státní záruky podle § 9, prokáže-li
dlužník nemožnost dluh splácet, převezme
tuto povinnost za něho z části nebo úplně
zemědělský zajišťovací fond,
zřízený podle tohoto zákona, který
bude dotován potřebnými částkami
z rozpočtu a prostředků ministerstva zemědělství
a Národního pozemkového fondu. Tedy žádné
náplasti na otevřené rány, žádné
sliby a žádné moratorium nebo těžké
nevypověditelné závazky hypotekární,
nýbrž přímá pomoc, pomoc hmotná
a okamžitá, jak ji navrhuje osnova tohoto zákona,
je jedině správná a pro zemědělce
účinná.
Musím zde také zhodnotit, že podle § 10
osnovy může dlužník při dlouholetém
úvěru dluh zaplatit před skončením
smluvní doby, aniž by mu tím vznikly nějaké
horší platební podmínky nebo větší
závazky.
Dále má navržená osnova zákona
svůj veliký význam proto že zapadá
právě do doby, kdy bude zejména u drobných
a středních zemědělců větší
potřeba peněz a úvěru z důvodů
získávání půdy z revise první
pozemkové reformy a z nové pozemkové reformy.
A také bude potřeba úvěru na provádění
scelování, na meliorace, na nákup hospodářských
strojů za účelem mechanisace zemědělské
práce a na opravy hospodářských budov,
které si následkem všeobecného zákazu
staveb, nedostatečného udržování
v době okupace a také poškození válečnými
událostmi vyžádají značného
nákladu. Ale nejen to, je třeba také našim
vesnicím umožnit levným úvěrem
provádět výstavbu obcí, hygienického
bydlení a všeho zařízení, což
zvýší životní úroveň
člověka pracujícího na půdě
a tím pomůže i odstranit nežádoucí
útěk z venkova a od zemědělství.
K zvládnutí všech těchto úkolů
zdaleka nestačí výtěžek práce
zemědělcovy, a proto osnova navrženého
zákona má tím větší význam,
neboť umožní zemědělcům
zdolání všech úkolů a plánů
získáním takového levného zemědělského
úvěrů, kde ti, kteří si půjčí,
nemusí se obávat a strachovat o svoji existenci,
nemusí se bát, když na ně dolehne neštěstí,
neúroda a pod., že této jejich situace bude
zneužito. Tito zemědělci se mohou věnovat
klidně své práci, neboť sám stát
bude ve smyslu návrhu zákona zaručovat a
chránit jejich existenci.
Jsem pevně přesvědčen, že zákon
o zemědělském úvěru se nemine
svého cíle. Bude zařazen mezi nejvýznamnější
zákony uskutečňující spravedlivé
sociální uspořádání
poměrů v našem státě a stane
se tak ozdobou lidově demokratického režimu
a vlády Klementa Gottwalda. Věřím,
že za tento zákon budou vděčný
statisíce malých a středních zemědělců
a že se tím jejich práce na půdě
stane radostnější.
Zemědělský, zásobovací a osidlovací
výbor ústavodárného Národního
shromáždění projednal osnovu zákona
ve své schůzi konané dne 17. března
1948 a provedl některé nepatrné změny
a tiskové opravy. Doporučuji slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby osnova zákona o zemědělském úvěru
tisk 1066 byla přijata ve znění zprávy
výborové. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo zpravodaji k odst. 3 za výbor
rozpočtový, p. posl. Janoušovi.
Zpravodaj posl. Janouš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Tisk 1088. který je vám dnes předložen
ke schválení, t. j. zákon o zemědělském
úvěru, je jedním z těchto zákonů,
kterými chce Gottwaldova vláda a ministerstvo zemědělství
zajistit výstavbu šťastné a pokrokové
vesnice. Zákony, které dnes schvalujeme, jsou ovocem
staletého úsilí a boje českého
zemědělce, úsilí, které bylo
před 100 lety korunováno zrušením roboty;
znamenají také skoro stoleté oslavy svépomocné
akce, protože v nejbližších dnech budeme
oslavovat 90leté trvání záložny
ve Vlašimi. Prostě znamenají tyto zákony
dovršení vývojové cesty tím,
že se zemědělec skutečně stává
platným členem lidské společnosti.
Podle této osnovy přebírá stát
záruku za riskantní podnikání našeho
zemědělce a chce novým, moderním způsobem
řešit jeho zajištění. Vzpomeňme
jen, že v období krise se dostalo do dražby do
r. 1935 asi 164.000 zemědělských usedlostí,
protože držitelé těchto usedlostí
byli všemožným pirátským způsobem
vysáváni bankami a jinými ústavy;
vzpomeňme také, že do r. 1935 dosáhlo
zadlužení naší vesnice částky
30 miliard. Uvážime-li toto všechno, vidíme,
že stát dnes skutečně splácí
velký dluh zemědělskému lidu.
A ani dnes ještě není náš venkov
osvobozen od dluhů. Ještě dnes se mohou dluhy
našeho venkova odhadnouti částkou 6 miliard
Kčs a proto je plně na místě, béře-li
osnova zřetel na všechny tyto věci a chce-li
novým způsobem předejíti tomu, aby
se zemědělci dostávali na buben, chce-li
nově a velkoryse řešit celou úvěrovou
akci, kterou bude naše vesnice potřebovat.
V pětiletém plánu se počítá
s tím, že do zemědělského podnikání
bude nutno investovat 35 miliard Kčs. Kdybychom tento úvěr
nezajistili, kdybychom ponechali volné pole působnosti
všem bankám a ústavům - i když
jsou nyní znárodněny a nemohou postupovat
tak, jako kdysi - ohrozili bychom naše zemědělce.
Musím vzpomenout, jak se řešila otázka
oddlužení za prvé republiky. Dělo se
tak způsobem, který jsem už naznačil,
že zemědělec byl oddlužen jen tehdy, když
přistoupil na platformu potupného vyrovnání,
byl oddlužen tehdy, když o tom prostě rozhodl
někdo druhý a když se mu určitým
procentem pomohlo. Dnes bude zemědělec oddlužen
jinak při zachování vlastnictví k
usedlosti. To je základní a zásadní
věc, kterou tato osnova sleduje.
Dovolte, abych nyní alespoň několika slovy
rozebral osnovu po stránce rozpočtové. Počítá
se s tím, že podle tohoto zákona bude potřeba
úvěru až d r. 1950 takováto: Na krátkodobý
úvěr asi 1 miliarda Kčs a na úvěr
dlouhodobý asi 8 miliard Kčs. Tím nebudou
dotčeny výhody, kterých se mohou zemědělci
dožadovat podle ustanoveni jiných zákonů,
třeba zákona o stavební obnově a pod.
Risiko, které stát přebírá
z případných ztrát, je vyčísleno
asi takto: Pro r. 1948 celkem 36 mil. Kčs, pro rok 1949
62 mil. a pro r. 1950 63 mil. Kčs. Stát má
na tyto ztráty přispívat paušálně
částkou 75 mil. ročně z rozpočtu
ministerstva zemědělství. Neznamená
to tedy žádné nové zatížení
státní pokladny, žádné ohrožení
nebo zvýšení státního rozpočtu.
Případné přebytky, které zde
budou, budou shrnovány do zvláštního
fondu, ze kterého se budou hradit ztráty v době,
kdy by zemědělství bylo postiženo novou
mimořádnou katastrofou.
V jednotlivých paragrafech se rozebírá látka
takto:
§ 1 určuje, komu se může úvěr
poskytnout. Přitom bych chtěl říci,
že jsou to především zemědělci,
kteří samostatně hospodaří,
a dále pak družstva, po případě
obce, které chtějí budovat zařízení
ve prospěch našich zemědělců.
Myslí se tu na líhně a různé
družstevní podniky, jako prádelny a pod. Všem
takovým družstvům, po případě
obcím, se podle § 1 může poskytnout úvěr,
aby taková veřejně-potřebná
zařízení pro zemědělce podporovaly.
V § 2 se specializují tyto kategorie a určuje
se, komu se v jednotlivých kategoriích může
úvěr poskytnout.
§§ 3 a 4 rozlišují úvěry a
dobu splatnosti. To znamená u krátkodobého
úvěru 6 měsíců, pak prolongaci
směnek, a u dlouhodobého úvěru 5,
případně 40 roků, jak již podotkl
zpravodaj výboru zemědělského. Zemědělec
může úvěr splatit tehdy, když bude
míti hotové peníze, aniž mu vzniknou
další poplatky a povinnosti vůči věřiteli.
§ 5 vypočítává taxativně,
na co se může úvěr poskytnout, a §
6 jedná o tom, které ústavy mohou poskytnout
úvěr. S radostí tu musím jako pracovník
v družstevním podnikání konstatovat,
že jsou to především Kampeličky
a jiné družstevní úvěrní
ústavy finanční, na které zákon
pamatuje.
§ 7 rozebírá úrokovou sazbu a příspěvky
do zajišťovacího fondu.
§ 9 specializuje udělení státní
záruky, § 10 určuje, jak má být
zápůjčka zajištěna knihovně,
a upravuje další modifikace.
§§ 11, 12, 13 a 14 pojednávají o utvoření
zemědělského zajišťovacího
fondu, o jeho správě, jeho jmění,
povinnostech a právech.
§§ 15, 16 a 17 určují zřízení
zemědělských úvěrových
komisí, jejich počet a složení a jejich
úkoly. Vedoucí myšlenkou tu je, že o úvěrech
pro zemědělce mají především
rozhodovat zemědělci sami tím způsobem,
že se mohou úvěry poskytnout na návrh
místního sdružení Jednotného
svazu českých zemědělců nebo
okresního sdružení.
§§ 18 a 19 pojednávají o odvolací
instanci a o projednávání sporných
případů, kdyby snad došlo k tomu, že
by zemědělec nebo ústav byl poškozen.
Ostatní paragrafy pak obsahují trestní a
závěrečná ustanovení.
S klidným svědomím mohu říci,
že rozpočtový výbor prostudoval tuto
osnovu velmi bedlivě, a já jako zpravodaj vám
doporučuji přijetí návrhu tak, jak
se na něm usnesl výbor rozpočtový
ve schůzi 18. března t. r. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo zpravodaji k odst. 4 za výbor
zemědělský, zásobovací a osidlovací,
p. posl. Kovářovi.
Zpravodaj posl. Kovář: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Předstupuji před vás jako zpravodaj zemědělského,
zásobovacího a osidlovacího výboru
a podávám zprávu o vládním
návrhu zákona tisk 1063 o zemědělské
dani.
Dnešní zasedání sněmovny jest
opravdu historickým dnem pro naše zemědělce.
Řadou velmi důležitých zemědělských
osnov jim dáváme půdu, jejím scelováním
umožníme ekonomické obdělání,
přístupným úvěrem zajistíme
zemědělcům trvalou existenci a novou zemědělskou
daní osvobodíme převážnou část
zemědělců od placení daně vůbec.
Nová lidově-demokratická a socialistická
republika Československá nejen slovy a sliby, nýbrž
také skutky prokazuje, že vedle znárodněného
průmyslu potřebujeme a proto budujeme i zdravé
a silné zemědělství na nových
základech, bez velkostatkářů a zbytkařů.
Zákon o nové zemědělské dani
ve své podstatě jednotně shrnuje dosavadní
daň pozemkovou, která činila 4,16 násobek
katastrálního výtěžku, daň
důchodovou, část všeobecné daně
výdělkové, kterou platili někteří
pachtýři, daň obratovou a paušál
daně z masa, který se platil částkou
4 Kčs z jednoho ha orné půdy a luk. Tímto
činem odstraňujeme dosavadní nepřehlednost
a těžkopádnost daňového systému
a přispíváme k zjednodušení státní
administrativy.
Nová zemědělská daň se vztahuje
na všechnu půdu s katastrálním výtěžkem,
vlastní i pronajatou. Dani podléhají fysické
osoby, které provozují na vlastní účet
zemědělské hospodářství
do výměry 50 ha. Více fysických osob,
na př. manželé, podléhají dani
společně. Jednotlivé fysické osoby
podléhají dani jen tehdy, pracují-li v hospodářství
trvale a zaměstnávají-li cizí osoby
jen potud, pokud nestačí při svém
plném zaměstnání na všechny zemědělské
práce, s výjimkou případů nezletilosti,
stáří, invalidity a vykonáváni
veřejné funkce, avšak jinak než v placeném
zaměstnaneckém poměru. Právnické
osoby nepodléhají nové dani zemědělské
a budou platiti dále dosavadní pozemkovou daň,
zvýšenou o trojnásobek ze 2 % na 6 %.
Sdruží-li se více zemědělců
v družstvo s neuzavřeným počtem členů
ke společnému provozování svých
zemědělských hospodářství,
podléhají zemědělské dani tak,
jako by hospodařili samostatně na vlastní
účet. Daň se přiměřeně
sníží, činí-li celková
výměra lesů v hospodářském
tělese více než 15 %.
Daň se vyměřuje částkou, uvedenou
v tabulkách, připojených k tomuto zákonu,
podle výrobních oblastí, výměry
všech pozemků a průměrného katastrálního
výtěžku podle stavu z 30. června rozhodného
roku. Na pozemcích, kde se pěstují kultury,
jimiž se dosahuje vyššího výnosu
- chmel, vinná réva, tabák, paprika, zahradnictví
a j. - vyměřuje se daň násobkem výměry
půdy, který stanoví Ústřední
zemědělská daňová komise.
Daňové minimum je stejné jako u daně
ze mzdy, u jednotlivce 540 Kčs, což odpovídá
základu 19.200 Kčs u daně ze mzdy, a u manželů
1.080 Kčs, což jest dvojnásobek. Provozuje-li
zemědělství jednotlivec, zvyšuje se
daň o 20 %. Při společném provozování
více osob se daň snižuje o 20 % za třetí
osobu a o 10 % za čtvrtou osobu, nejvíce však
30 %, to znamená na manželku nebo družku o 480
Kčs, na první dítě o 480 Kčs,
na druhé dítě o 540 Kčs, na třetí
a každé další dítě o 600
Kčs a na každého z rodičů o 480
Kčs. V zákoně jsou přesně vypočítáni
rodinní příslušníci, na které
se snížení daně vztahuje, s podmínkou,
že jsou v poplatníkově zaopatření.
Další sleva na dani se poskytuje válečným
i neválečným invalidům podle procenta
pracovní neschopnosti, osobám tělesně
nebo duševně vadným, vdovám a nezletilým
sirotkům po padlých legionářích
a příslušníkům národního
odboje. Dále lze dosáhnouti slevy na dani pro zvláštní
poměry, které poplatníka podstatně
zatěžují - plnění alimentačních
povinností, podporování nemajetných
příslušníků rodiny, nákladné
léčení a živelní pohromy. Přiznání
k dani je povinen podati každý, kdo dani podléhá,
do konce ledna běžného roku za uplynulý
rok. Poplatník si sám výši daně
vypočítá a daň zaplatí. Nepodá-li
poplatník přiznání včas, může
se daň zvýšiti až o 10 %. Berní
správa nebude zasílati platební rozkazy jednotlivě,
nýbrž vyrozumí poplatníky prostřednictvím
místního národního výboru předpisným
seznamem, který musí být veřejně
vyhlášen způsobem v místě obvyklým
a musí být veřejně vyložen po
dobu třiceti dnů.