Místopředseda dr Chytil (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Přistoupíme k hlasování.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Nejsou.
Místopředseda dr Chytil: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 3 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k přerušenému
projednávání prvých dvou odstavců
denního pořádku, jimiž jsou:
Ad 1. Zpráva výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1060),
kterým se mění a doplňují některá
ustanovení zákona o přímých
daních (tisk 1081).
Ad 2. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1062)
o živnostenské dani (tisk 1094).
Přistoupíme ke společné rozpravě.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
posl. Vlach, Bacílek a Sajal.
Uděluji slovo panu posl. Vlachovi.
Posl. Vlach: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Je mi velkou ctí a radostí, že sám živnostník
a představitel této početné složky
národa mohu zde promluvit k dvěma osnovám
zákonů, jichž přijetím, zejména
osnovy o živnostenské dani, se naše ústavodárné
Národní shromáždění zapíše
hluboko do srdcí všech drobných řemeslníků
a obchodníků.
Prvá osnova o slevách na dani výdělkové,
jak je označována živnostníky, řeší
otázku vysokých daňových výměrů
z konce minulého roku, jíž tehdy někteří
pánové z druhého tábora snažili
se využívat ke vnášení neklidu
a štvanicím mezi živnostníky.
Oč v podstatě šlo a jaké byly jejich
námitky? Prý zaměstnanci platí nízkou
daň ze mzdy, zatím co živnostníci samozřejmě
vinou komunistů platí vysokou daň důchodovou.
Ale ve skutečnosti je to tak, že výměry
doručené naším živnostníkům
na berní rok 1947 vztahují se na kalendářní
rok 1946, kdy i zaměstnanci platili stejnou daň
důchodovou, jaká je předepsána živnostníkům.
Krátce záměna berního roku s kalendářním
se jim znamenitě hodila k tomu, aby zaměstnance
a živnostníka stavěli proti sobě. Od
roku 1948 bude většina živnostníků
platit už daň živnostenskou, která je
vybudována na stejném základě jako
daň ze mzdy. Z toho je jasně patrno, že tu
nebylo, není a nebude žádného rozdílu
ve zdanění mezi zaměstnancem a drobným
živnostníkem. Nadto výměry byly vydány
podle daňových zákonů z první
republiky, čís. 76/1927 Sb. a čís.
226/ 1936 Sb., jichž platnost byla po revoluci obnovena.
Ve všeobecné dani výdělkové se
projevily v neprospěch živnostníka prostupňované
sazby této daně při zvýšení
cen od 1. prosince 1945 přibližně na trojnásobek
cen z roku 1937. Nejlépe je to vidět na příkladu:
Předválečný výtěžek
30.000 Kčs odpovídá dnešnímu
asi 90.000 Kčs. Tehdy sazba daně z 30.000 Kčs
činila 1/2 %, nad 30.000 Kčs
do 140.000 Kčs 21/2 % a přes
140.000 Kčs 4 %, k čemuž se připojily
přirážky.
Poněvadž toto odstupňování sazeb
platí i dnes, vyměří se z výtěžku
90.000 Kčs, který odpovídá oněm
30.000 Kčs předválečným, nikoliv
0,5 % z celkové částky, nýbrž
jen z prvních Kčs 30.000, kdežto ze zbývajících
60.000 Kčs 21/2 %, čili bez
přirážek celkem 1650 Kčs daně
místo 450 Kčs, jak by odpovídalo předválečným
poměrům.
Ministerstvo financí si bylo vědomo nutnosti nové
úpravy a hodlalo ji provésti novou daňovou
reformou a v jejím rámci daní živnostenskou,
která měla platit už pro kalendářní
rok 1946. Když se tak pro různé potíže,
zejména politické, nestalo, vypracovalo ministerstvo
financí osnovu zákona, podle které se poplatníkům
všeobecné daně výdělkové
poskytují tyto slevy na dani: při výtěžku
do 15.000 Kčs 100 %, nad 15.000 do 90.000 75 %, nad 90.000
do 150.000 50 %, nad 150.000 do 240.000 25 %. Současně
ministr financí učinil řadu dalších
opatření. Prodloužil odvolací lhůtu
na daň důchodovou, výdělkovou i z
obratu ze 30 na 60 dnů, dal pokyn berním správám
a úřadům, aby nevymáhali tu část
předepsané daně, která bude slevena,
staral se o řádný a spravedlivý postup
vůči poplatníkům se strany finanční
správy a j. Tato opatření oznámil
zástupcům živnostenské samosprávy
rozhlasem i v tisku. Zkrátka projevil se zcela jiný
duch a poměr k poplatníku nežli kdysi za časů
předmnichovské republiky. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
To však, jak jsem již uvedl, se některým
pánům nehodilo do krámu. Proto znemožnili
projednávání osnovy o slevách na dani
ve vládě, kde tato osnova ležela skoro 7 neděl,
a štvali živnostníky proti vládě,
proti lidově demokratickému režimu, proti komunistické
straně a dokonce i proti osnově samé, že
prý není pro ni úhrada. Když šlo
o milionové odpisy daní velkým fabrikantům
za dob první republiky, to byli rozhodně pohotovější
a na úhradu se neohlíželi, ač to byly
částky jdoucí se subvencemi a jinými
nezaslouženými výhodami do miliard. Drobný
živnostník musel však zaplatiti do haléře,
na tom se daně bezohledně vymáhaly, i když
to znamenalo ohrožení jeho existence a podniku.
Dnes se náš živnostník znovu přesvědčuje
o tom, kdo skutečně hájí jeho zájem.
Jakmile po slavných únorových dnech byla
doplněna vláda obrozené Národní
fronty Klementa Gottwalda, bez průtahů projednala
osnovu o slevách na dani výdělkové
a předložila ji ústavodárnému
Národnímu shromáždění.
Slevy se odhadují asi na 1700 milionů korun a znamenají
velikou výhodu, jíž se dostane drobným
a středním živnostníkům, neboť
u výtěžku nad 240.000 Kčs není
sleva opodstatněna z důvodů sociálních
ani hospodářských, a proto se neposkytuje.
Nám komunistům jde a půjde především
o statisíce drobných, poctivě pracujících
živnostníků, kterým chceme jejich práci
ulehčit a zabezpečit jim šťastnější
život jako ostatním příslušníkům
pracující třídy.
K tomu ve zvláště velké míře
přispívá zejména druhá projednávaná
osnova o živnostenské dani. Živnostenská
daň je jedním ze čtyř druhů
daně z pracovního důchodu. Jako první
z této skupiny přímých daní
byla uzákoněna v minulém roce pro zaměstnance
nejpočetnější to vrstvu pracujícího
lidu daň ze mzdy. Nyní přicházejí
osnovy daně zemědělské a živnostenské
pro další dvě na počet nejsilnější
složky národa, zemědělce a živnostníky.
Shodou okolností bude živnostenská daň
uzákoněna ještě před daní
zemědělskou, takže naši živnostníci
vidí, že jejich poctivá práce je hodnocena
stejně jako práce dělníka i rolníka.
Všechny tři daně jsou částí
naší nové moderní daňové
reformy, ohlášené v budovatelském programu
vlády ze dne 8. července 1946. Snaží
se o spravedlivé zdanění důchodu z
práce, kterou pokládáme v naší
hospodářské soustavě za statek nejcennější,
neboť lidská práce vytváří
všechno bohatství a blahobyt národa.
Vzpomínám zde resoluce, kterou jsem podal v poslední
schůzi živnostensko-obchodního výboru
11. února 1948, aby daň živnostenská
a zemědělská, jakož i národní
pojištění byly uzákoněny ještě
v období ústavodárného Národního
shromáždění. Tato resoluce byla přijata
hlasy komunistických poslanců, zástupci ostatních
stran až na dvě výjimky pro resoluci nehlasovali.
Tak se ukázali tito "ochránci" živnostníků
v pravém světle. Všemi způsoby práci
zdržovali, takže vyhlídka na uzákonění
těchto osnov byla velmi malá.
Dochází-li dnes k projednání živnostenské
daně, pak za to děkujeme všemu pracujícímu
lidu Československé republiky, který v únorových
dnech rozdrtil reakční spiknutí proti lidu
a státu, odstranil z vlády i odjinud všechny
zpátečníky a vytvořil tak základní
podmínky pro rychlé uskutečňování
spravedlivých požadavků pracujícího
člověka. Děkujeme za to dělníkům,
duševním pracovníkům a rolníkům,
že se na svých historických sjezdech postavili
i za nás, živnostníky, za splnění
našich základních požadavků, zvláště
živnostenské daně. Tím byl jen dále
zpevněn úzký svazek našich živnostníků
s ostatními příslušníky pracující
třídy. Pánům z reakčního
tábora se už nepodaří žádnou
demagogií oslabovat tuto jednotu, neboť náš
drobný živnostník se z vlastní zkušenosti
nejlépe přesvědčil, kdo je jeho skutečný
přítel a kdo by ho chtěl jenom zneužívat
pro své sobecké záměry.
Živnostenská daň nahrazuje všeobecnou
daň výdělkovou a důchodovou a platí
již na rok 1947. Vztahuje se na malé poplatníky,
kteří pracují sami nebo nanejvýš
s jedním zaměstnancem a jedním učněm,
manželkou a dětmi do 21 let, pokud žijí
ve společné domácnosti, a základ daně
nepřevyšuje 120.000 Kčs. Daň sama je
jednoduchá, záznamní povinnosti pro účely
daňové minimální, styk s úřadem
rovněž co nejmenší. Poplatník si
daň sám snadno vypočte a odvede. Základem
je mzda zvýšená o přirážku
z nákladu na mzdy a zboží, kterýžto
základ se pak snižuje o srážky na rodinné
příslušníky, jako u daně ze mzdy.
Daňová sazba je táž jako u daně
ze mzdy. Mzda se stanoví tak, jako by poplatník
byl zaměstnán v podniku po 48 hodin v týdnu
jako přední dělník nebo v obchodě
jako vedoucí prodejny. Přirážka na mzdy
může činit nejvýše 20 %, v živnostech,
kde převažují výkony, nejvýše
25 % nákladu na mzdu. Přirážka na zboží,
jímž se rozumí vše, čeho poplatník
nabývá k dalšímu zcizení, zpracování
nebo spotřebě v živnosti, s výjimkou
investic, může činit nejvýše 7
% z nabývací ceny. Výši těchto
přirážek stanoví ministr financí.
Nejlépe věc osvětlí příklad:
Poplatník jako přední dělník
by měl ve své živnosti mzdu 15 Kčs za
hodinu, což činí za 48 hodin 720 Kčs
a za rok 37.440 Kčs. Zaměstnává tovaryše,
jemuž vyplatil 36.000 Kčs mzdy a nakoupil za 100.000
Kčs zboží a materiálu. Přirážka
na mzdu činí u jeho živnosti 20 %, na zboží
4 %. Základ daně bude sestávat z hrubé
mzdy 37.440 Kčs, přirážky na mzdu 7.200
Kčs, přirážky na zboží 4.000
Kčs, celkem tedy 48.640 Kčs, od čehož
se odpočítá na příklad na manželku
6.000 Kčs, na první dítě 7.200 Kčs,
na druhé dítě 8.400 Kčs, na matku,
která s ním žije ve společné
domácnosti, 6.000 Kčs, takže základ
daně činí 21.040 Kčs a živnostenská
daň 612 Kčs, což je mnohem méně
nežli dosud. Na třetí dítě by
se základ snížil o dalších 12.000
Kčs a na čtvrté a každé další
o 14.400 Kčs. Snížení základu
daně se provede i na jiné příbuzné,
žijící s poplatníkem v jedné
domácnosti, dále z důvodu invalidity, takže
celá řada drobných živnostníků
nebude platit živnostenskou daň vůbec. Pracují-li
v živnosti příslušníci rodiny,
započítává se také jen přirážka
za mzdu, na kterou by měli nárok jako zaměstnanci.
Důchod z přesčasové práce poplatníka
zůstává mu k dobru a nezdaněn, jako
u daně ze mzdy, neboť do základu pro výpočet
paušálu daně živnostenské se zahrnuje
pouze normální mzda za 48hodinový pracovní
týden. Skutečný důchod poplatníka
a jeho rodiny může býti proto o mnoho vyšší,
nežli je daňový základ.
Z uvedeného je vidět, jak velikých výhod
se touto daní dostává drobným živnostníkům,
v českých zemích skoro čtvrt milionu
poplatníků. Sleva, které se jim dostane,
bude činit podle odhadu přes jednu miliardu Kčs.
Další výhoda spočívá v
podstatném zjednodušení styku s berní
správou a úřadem. Našim drobným
živnostníkům odpadne mnoho dosavadní
práce a starostí i pobíhání
po těchto úřadech, místo čehož
se budou moci věnovat produktivní práci ve
svých dílnách a obchodech. Záleží
ovšem nyní i na nich, aby tyto veliké výhody
náležitě ocenili. Nejlépe to projeví
tím, když budou všechny své povinnosti
řádně, přesně a poctivě
plnit.
Živnostenská daň podstatně ulehčí
i práci finanční správy, která
se bude moci více věnovat velkým poplatníkům,
což bude jen ku prospěchu státní poklady.
Bylo-li za poslední čtvrtletí minulého
roku v 979 případech revisí majetkových
dávek zjištěno, že stát byl okraden
o 413 milionů korun, ve 116 případech revisí
daní činí zkrácení státní
pokladny 41 milionů korun a ve 128 dávkových
případech 39 milionů korun, je to doklad
toho, jak jsou revise velkých poplatníků
nutné, po případě i s uveřejňováním
jmen provinilců. Zde máme též vysvětlení,
proč pánové z druhého tábora
se stavěli proti živnostenské dani. Slovy se
vydávali za ochránce malého živnostníka,
ve skutečnosti však hájili zájmy kapitalistických
kořistníků, pro něž daň
živnostenská přináší nevýhody.
Jak skvěle naproti tomu se znovu potvrdila poctivá
politika komunistické strany, která je v úplném
souladu se zájmy všeho pracujícího lidu
a tedy i živnostníků.
V závěru pokládám ze svou povinnost
vyslovit jménem našeho živnostnictva upřímné
díky všem, kdož se přičinili o
uskutečnění tohoto významného
sociálního díla, především
vládě obrozené Národní fronty
v čele s předsedou Klementem Gottwaldem,
ministru financí soudr. dr Jaromíru Dolanskému,
šéfu jeho kabinetu soudruhu inž. Spáčilovi
a vrchnímu odborovému radovi soudruhu dr Markesovi.
Myslím, že náš drobný živnostník,
řemeslník a obchodník vyjádří
nejlépe svůj vděk, když jako v únorových
dnech půjde věrně ruku v ruce s ostatními
pracujícími vrstvami národa po cestě
budování lepšího a šťastnějšího
života našeho lidu a našich dětí.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Bacílek. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Bacílek: Slávna snemovňa, dámy
a pánovia!
Predložená osnova zákona o živnostenskej
dani je len novým dokladom toho, ako Gottwaldova vláda,
vláda ľudovo-demokratickej republiky, chce plniť
a plní svoj program. Táto osnova nám znova
dokumentuje dôvody, prečo niektoré reakčné
strany opustily túto vládu, aké zákony
chcely znemožniť, akým spôsobom chcely
v našej Československej republike vládnuť.
Táto osnova je tiež dokladom toho, že vláda
Kl. Gottwalda je vláda všetkých pracujúcich
v našej Československej republike, že je to vláda
90 % našich ľudí, vláda nielen pre robotníkov,
ako v minulosti nám chceli nahovoriť niektorí
reakčníci, nielen pre maloroľníkov,
ale aj pre živnostníkov a pracujúcu inteligenciu.
Po prvý raz v histórii našej republiky vidíme
politiku, ktorá ide v prospech nie tenkej, úzkej
vrstvy boháčov, ale v prospech všetkého
pracujúceho ľudu. Predložená osnova zákona
je novým dokladom toho, že Gottwaldova vláda
to myslí s týmto pracujúcim ľudom, s
celým národom poctive a úprimne. My sme videli
v minulosti iný obraz. V dobe vlády bankovných
pirátov boly záujmy úzkej kapitalistickej
vrstvy vyhlasované často za záujmy pracujúcich.
Hovorili o súkromnom vlastníctve drobných
roľníkov a mysleli na svoje latifundie, akým
spôsobom by ich mohli zachrániť. Hovorili o
záujmoch stredného stavu, o záujmoch živnostníkov,
drobného obchodníctva, a my sme videli, že
sa im jednalo o zachránenie, udržanie a rozmnoženie
ich nemravných kapitalistických ziskov, pričom
táto úzka kapitalistická vrstva živnostníctvo
i obchodníctvo bezohľadne ničila. Myslím,
že pre našich živnostníkov je dostatočným
príkladom to, čo sme videli u kapitalistických
podnikov Baťa, ktorý znemožňoval tisíce
a tisíce našich drobných obuvníkov.
Vidíme veľkoobchody, ktoré ničia náš
stredný stav. Vidíme, že kapitalisti bohatnú
na úkor celého národa. Vidíme, že
kapitalisti v minulosti stavali i štát a zákony
do svojej ochrany a svoj ich služieb. Daňový
systém vynesený za kapitalistického režimu
nemohol byť daňovým systémom, ktorý
by bol priaznivý pre robotníctvo, roľníctvo
alebo živnostníctvo, ale musel v dôsledku toho
samotného systému postihovať práve tých
najpotrebnejších, tých najmenších,
tých najchudobnejších. A my vidíme,
že minulý daňový systém, pokiaľ
sa týkal živnostníctva, dával možnosť
defraudovať milióny povinných daní jednotlivým
boháčom a na druhej strane bezohľadne vymáhal
dane u jednotlivých drobných živnostníkov.
Veľké nedostatky doterajšieho daňového
systému sa jasne ukázaly ešte minulého
roku, keď boly vydávané platobné rozkazy.
Rozruch, ktorý spôsobily, bol najlepším
dôkazom toho, že tento systém je prežitý
a že sa už nehodí pre ľudovo-demokratický
režim. Preto bolo prikročené k úprave
všeobecnej dane zárobkovej, čo bolo samo o
sebe riešením dielčím, a bolo urýchlené
uzákonenie novej úpravy priameho zdanenia u živnostníkov.
Z celkového počtu okrúhle 110.000 poplatníkov
všeobecnej dane zárobkovej na Slovensku pripadá
podľa najnovšej štatistiky okrúhle 86.000
na najmenších živnostníkov, a práve
o týchto ide. Ich daňové záležitosti
riešime rýchlo a na základe toho, že poskytujeme
živnostníkom značné sľavy, z výťažkov
do 15.000 Kčs dokonca odpisujeme. Pre budúcnosť
to je už pre tento rok bude zavedená daň živnostenská.
Po úprave daní u zamestnancov prichádzajú
teda na rad malí živnostníci, a zajtra v plenárnej
schôdzi parlamentu vyriešime i pálčivý
problém daní roľníckych.