Podstatný pokrok v boji proti infekčním nemocem
znamená ustanovení osnovy, podle něhož
náklady léčení a isolace, pokud je
není povinen nésti nositel nemocenského pojištění,
nese stát. Je to ustanovení principiální,
nejzávažnější, protože znamená
domyšlení zásady, že infekční
onemocnění není soukromou záležitostí
nemocného a jeho rodiny, nýbrž záležitostí
lidské společnosti, která se také
na svůj náklad a z veřejných prostředků
přiměřeným způsobem brání.
Významná jsou i ustanovení o zaopatření
zdravotnických pracovníků, lékařů
a ošetřovatelů v případech onemocnění,
invalidity a smrti při potlačování
infekčních nemocí, ustanovení, která
správně a spravedlivě hodnotí nebezpečí
a risika této činnosti.
A ještě jednu připomínku bych chtěl
učinit k příštím prováděcím
předpisům k navrhovaným zákonům.
Je to nutnost uplatniti plně zásady i ustanovení
tohoto zákona v našich školách. Je tu
třeba a nejvýš na čase v úzké
spolupráci ministerstva zdravotnictví a školství
učinit konec tomu neblahému stavu, kdy školy
zůstávají hlavním semeništěm
infekčních chorob. Na tomto poli je třeba
udělat takřka všecko: dát co nejdůkladnější
vědomosti o infekčních nemocech učitelům,
rozšířit školní lékařský
dozor, vštípit našim učitelům zásady,
že dítě nemocné, dítě
s horečkou musí být okamžitě
odstraněno ze školy, je třeba je naučit
hojně užívat teploměru, který
se musí stát důležitou částí
inventáře každé třídy,
je třeba je poučit, že každý případ
zvýšené teploty znamená infekci a že
takové dítě musí domů. K tomu
všemu je třeba naše učitele vychovávat.
A nyní několik poznámek k osnově zákona
o ochranných opatřeních proti tuberkulose.Význam
tohoto zákona je nedozírný. Jeho plné
uplatnění za předpokladu, že budou opatřeny
potřebné k tomu prostředky bude znamenat
snad v jednom desetiletí nic více a nic méně
než likvidaci tuberkulosy jako sociální choroby.
Osnova dává zdravotní správě
celou soustavu prostředků nejrůznějšího
druhu, aby mohla bojovat proti tuberkulose s nejrůznějších
stran. Vypátrání zdrojů nákazy,
hlášení všech případů
tuberkulosní nákazy nejen u člověka,
nýbrž i u zvířat, isolace nakažlivých
případů, ochranné očkování
na všecko se v tomto zákoně pamatuje. Zásada,
uplatněná už v osnově zákona
o infekčních chorobách, že totiž
náklady na isolaci nemocných, pokud je nenese nositel
nemocenského pojištění, bere na sebe
stát, je opatření největšího
významu a ovšem i materiálního dosahu,
protože tuberkulosa je onemocnění dlouhodobé;
isolace tu trvá po př. i léta a jednotlivec
její náklady prostě nést nemůže.
Stejné ustanovení o náhradě ušlého
výdělku je dalekosáhlou sociální
vymožeností, za kterou budou nesmírně
vděčny tisíce postižených, kteří
ve svém neštěstí budou alespoň
zbaveni nejtíživějších starostí
hmotných a existenčních.
Podobně jako v návrhu zákona o infekčních
chorobách, i zde se pamatuje na lékaře a
ošetřovatele, poškozené na zdraví
v boji proti tuberkulose. A neběží tu o malý
počet případů, neboť nebezpečí
pro zdravotnický personál je při potírání
tuberkulosy zvlášť velké. Vítáme
proto toto ustanovení jako spravedlivé a plně
zasloužené.
Víme dobře, že důsledky tohoto zákona
se projeví velmi citelně v číslech
příštího státního rozpočtu
a že částky, které si uvedení
tohoto zákona v život vyžádá, mnohého
pravděpodobně překvapí. Ale chci tu
hned předem zdůraznit, co už tak obšírně
nám zde pověděl posl. Skaunic, že
v žádném případě náklady
na potírání tuberkulosy ani zdaleka nedosáhnou
těch obrovských částek, které
náš národní důchod ztrácí
nemocností na tuberkulosu a které se odhadují,
jak jsme slyšeli, částkou kolem 10 miliard
ročně. A chcete-li už uvažovat o nákladech
na zdravotnictví s hlediska rentability, pak u žádné
investice ve státním hospodářství
není její výnosnost lépe zajištěna,
než tomu bude u nákladů vynaložených
podle tohoto zákona na boj proti tuberkulose.
Jen bychom si vřele přáli, aby tento zákon
byl prováděn s veškerou energií a s
největším urychlením, aby byly mobilisovány
všecky prostředky, které dává
zdravotní správě k disposici, a aby byly
připravovány prostředky další
a další. Víme, že nevydupeme ze země
v několika měsících tisíce
potřebných ústavních lůžek,
ale k vůli tomu nesmíme, jako se to dosud dělo,
zanedbávat ostatní dosažitelné prostředky.
Musíme rázně skončit s tím
neuvěřitelným šlendriánem, který
zavinil, že prý pro nepatrné technické
nedostatky už léta stojí u nás nečinně
řada aparátů pro snímkování
se štítu, které by nám v masových
prohlídkách pomohly objevit tisíce neznámých
zdrojů nákazy a zachránily by tisíce
počínajících případů
tím, že by je přivedly ke včasnému
léčení.
Musíme s největším urychlením
začít s očkováním proti tuberkulose,
zapřáhnout ústavy národního
zdraví do všech těchto akcí, urychlit
proceduru umisťování nemocných v ústavech
a sanatoriích a vydat pokyny národním výborům,
jak mají tuberkulosním vycházet vstříc
ve věcech bytových. Pomocný personál
sociálně-zdravotní je třeba vychovávat
na rozdíl od dnešní praxe v tom duchu a smyslu,
že registrace a kartotéky nejsou nic, nebo skoro nic,
ale zákrok, pomoc že je všecko. To je náplň,
smysl a účel jejich práce.
Paní a pánové, prosím vás,
abyste ve chvíli, kdy budete hlasovat o těchto osnovách,
myslili na své nejdražší, na své
děti. I ony jsou v nebezpečí, i jejich život
je ohrožen nákazou. A totéž, co byste
chtěli obětovat pro ně, abyste je uchránili,
obětujte a dejte všem dětem našeho národa
bez výjimky. Zaslouží si, abyste už pro
ně odhlasovali oba zákony. (Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Dalším
řečníkem je p. posl. dr Bělehrádek.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Bělehrádek: Paní a pánové!
Má strana vítá obě tyto osnovy a má
k tomu zejména 3 principiální důvody.
Především je vítá z důvodu
pravé lidovlády, neboť to byli lékaři
mé strany, kteří už r. 1945 a 1946 razili
požadavek, že péče o zdraví patří
mezi základní občanská práva.
Druhá příčina, pro kterou vítáme
tuto osnovu, tkví v našem přesvědčení
vědeckého socialismu, který chce, aby výhody
vědeckého pokroku přešly rychle ku prospěchu
všeho lidu. Třetí principiální
důvod, pro který obě tyto osnovy vítáme,
je ten, že v nich vítáme uskutečnění
zásad praktického humanismu, který chce,
aby bylo snižováno risiko života, risiko práce,
aby byla zmenšována lidská bolest a aby se
člověk stával lepším. Cítíme,
že tyto osnovy znamenají podstatný pokrok na
všech těchto třech liniích.
Dovolíte-li mi malou reminiscenci, chtěl bych připomenout,
že jestliže kde v oboru lidské činnosti,
tedy zejména v oboru boje proti nákazám je
znatelný pokrok, který je působen rozvojem
vědy. Vzpomeňme, že ještě před
40 lety se dělník dostával k lékaři
až v posledním stadiu choroby, které dnes říkáme
tuberkulosa a které se tehdy říkalo souchotiny.
Kdo vyřkl tuto diagnosu, vyřkl zároveň
ortel smrti nad obětí. Od té doby se stal
veliký pokrok. Zdokonalily se methody, jimiž dovedeme
poznati tuberkulosu v začátku, zdokonalila se léčebná
methoda a zdokonalily se zejména a to je nutno zdůraznit
methody prevenční, methody soc.-zdravotní.
Ze všech těchto důvodů vítá
moje strana obě tyto osnovy ve znění, jak
byly předloženy a jak byly pány zpravodaji
obhájeny, a bude pro ně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 6 za výbor
soc.-zdravotnický, posl. dr Bláhovi.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Paní a pánové!
V tisku návrhu zákona čís. 1085 ve
společné zprávě výborů
sociálně-zdravotnického a rozpočtového
je malý nedostatek, a to v tom, že na str. 3, §
3, odst. 2 na 4. řádce vypadla vsuvka daná
tam zdravotnickým výborem, a to: za slovy "národního
zdraví" má ještě státi "příslušnému
podle místa jejího (t. j. osoby) trvalého
bydliště". A konečně na str. 9,
§ 20 v řádce 3 v letopočtu má
býti místo roku 1947 rok 1948. Prosím, abyste
si to opravili a v tomto znění zákon odhlasovali.
Místopředseda dr Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 6 za výbor rozpočtový,
posl. Skaunicovi.
Zpravodaj posl. Skaunic: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr Chytil: Dávám slovo
k doslovu zpravodaji k odst. 7 za výbor soc.-zdravotnický,
posl. dr Káclovi.
Zpravodaj posl. dr Kácl: vzdávám se
slova.
Místopředseda dr Chytil: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 7 za výbor rozpočtový
posl. Rožnayovi.
Zpravodaj posl. Rožnay: Vzdávam sa slova.
Místopředseda dr Chytil: Vykonáme
nyní oddělené hlasování o každé
ze společné projednávaných předloh.
Ústavodárné Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti.
Budeme hlasovati o šestém odstavci pořadu.
Ad 6. Hlasování o osnově zákona
o některých ochranných opatřeních
proti tuberkulose (tisk 1085).
Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický je posl.
dr Bláha, za výbor rozpočtový
posl. Skaunic.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bláha: Navrhl jsem v doslovu.
Zpravodaj posl. Skaunic: Nikoli.
Místopředseda dr Chytil: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 8 částí, 31 paragrafů,
nadpisy částí a paragrafů, nadpis
zákona a úvodní formuli. Poněvadž
není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovati najednou podle
zprávy výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 8 částmi, 31 paragrafy, nadpisy
částí a paragrafů, nadpisem zákona
a úvodní formulí podle zprávy výborové,
s opravami navrženými zpravodajem, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Budeme hlasovati o sedmém odstavci pořadu.
Ad 7. Hlasování o osnově zákona
o potírání nemocí přenosných
na lidi (tisk 1086).
Zpravodajem za výbor sociálně-zdravotnický
je posl. dr Kácl, za výbor rozpočtový
posl. Rožnay.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kácl: Nejsou.
Zpravodaj posl. Rožnay: Nie sú.
Místopředseda dr Chytil: Přistoupíme
k hlasování. Osnova má 7 částí,
36 paragrafů, nadpisy částí, nadpisy
paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 částmi, 36 paragrafy, nadpisy
částí, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formuli podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Zbývá ještě hlasovati o 5 resolucích,
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímají.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k odloženému projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 1064), kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945,
č. 104 Sb. o závodních a podnikových
radách (tisk 1080).
Zpravodajem je za posl. dr Langra posl. dr Bartuška.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Právní výbor projednal ve své schůzi
dne 17. března vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňují některá
ustanovení dekretu presidenta republiky č. 104 z
r. 1945 Sb. o závodních a podnikových radách.
Tento výbor přijal pak vládní návrh
beze změny.
K problematice zákona pokládám za vhodné
uvésti toto: Již dekret č. 104 z r. 1945 o
závodních a podnikových radách dal
Revolučnímu odborovému hnutí rozhodující
vliv na ustavení závodního zastupitelstva
a pravomoc ve věci řízení a usměrňování
činnosti závodního zastupitelstva. Je proto
jen logickým důsledkem této skutečnosti,
že předkládaná osnova stanoví
a dává Ústřední radě
tu pravomoc, která je vyjádřena v novelisovaném
§ 1, odst. 1. Kromě toho dosavadní zkušenosti
vedly k tomu, že jednoroční funkční
období, které mělo končit vždy
30. dubna běžného roku, znamenalo, že
činnost některých závodních
rad netrvala ani celý rok a že pak tím docházelo
k určitému nemožnému dalšímu
vývoji při zapracování zvolených
závodních rad a jejich funkcionářů.
Do určité míry vnášelo to neklid
do závodů, a proto osnova navrhuje nyní funkční
období dvouleté. V tom smyslu se novelisuje §
9, odst. 1. Kromě toho je jasné, že závodní
rady jsou přímými orgány ROH a že
tedy ROH má právo, aby v závodě buď
celek nebo jednotlivce zbavovalo funkce, po případě
aby vykonávalo dozorčí funkci v tom smyslu,
jak je to blíže novelisováno v § 13 tohoto
zákona. I otázky zrušení pracovního
poměru členů závodní rady zaměstnavatelem
nebo jejich přeložení jednostranným
opatřením jsou takové, že vyžadují
úpravy, která je blíže dána do
§ 15, kde je jasně stanoveno také, kdy členství
v závodní radě zaniká. Aby nebylo
pochybností o těch případech, které
jsou jíž v běhu, říká
jasně čl. 2 navrhované osnovy, že tato
skutečnost, daná v tomto novém zákoně,
platí i o závodních a podnikových
radách, které již byly zvoleny. V tomto smyslu
právní výbor navrhuje, aby návrh zákona
byl schválen.