Jako příklad uvádím provoz velké
koželužny v Plesné u Aše. Tato koželužna
již po mnoho let zpracovává zámořské
kůže. Došlo zde již častěji
k infekci lidí slezinnou snětí. Koželužna
vydala již statisíce na čistící
zařízení odpadních vod, zárodky
však nejsou zadržovány a půda v povodí
potoka je daleko pod koželužnou ještě ve
vzdálenosti 20 km infikována. Sanace je neřešitelná
bez dovozu nezávadných koží, a dovoz
nezávadných koží lze zajistit jedině
závaznými mezinárodními ujednáními.
Uvedeným zjištěním je také podtržen
význam veterinární medicíny jako integrující
součástí veřejného zdravotnictví,
zejména při potlačování infekčních
chorob. Veterinářství je jeho neoddělitelnou
částí, a proto také snahy, které
se občas objevují a které se pokoušejí
zavést veterinářství a veterináře
do područí zájmů hospodářských,
zejména zemědělských, je třeba
co nejdůrazněji odmítnout. Předkládaný
zákon není prvním opatřením
proti nakažlivým chorobám. V českých
zemích platil již od r. 1870 rakouský zákon
č. 68 o organisaci veřejné zdravotní
služby, t. zv. zdravotní zákon, podle jehož
§ 2, písm. c) příslušelo státní
správě, aby přihlížela k tomu,
aby se prováděly zákony o nakažlivých
nemocech, o endemiích, epidemiích a morech zvířecích,
podle § 2, písm. d) příslušelo
státní správě říditi
očkování, a podle § 4, písm.
a) příslušelo obcím v přenesené
působnosti činit místní opatření,
aby se předešlo nakažlivým nemocem a zabránilo
jejich šíření. Zákony č.
332 z r. 1920 a č. 236 z r. 1922, jimiž stát
převzal zdravotně-policejní výkony
na sebe, nenastala, pokud jde o věcnou stránku kompetence
při zabraňování a potírání
epidemických nemocí, změna, ježto se
výslovně v § 19 zákona č. 236
uvádí, že zvláštní povinnosti,
uložené obcím a městům municipálním
podle zákonných předpisů o zamezení
a potlačení nakažlivých nemocí,
nejsou dotčeny.
Pokud jde o materiální předpisy právní,
upravuje je zákon č. 67/1913 ř. z. o zamezení
a potlačování přenosných nemocí.
Tímto zákonem byl zjednán spolehlivý
základ pro zásahy do právní sféry
třetích osob, jakož i stanoveny trestní
sankce. Zákon vypočítává taxativně
17 nemocí, na něž se vztahuje; obsahuje však
v 2. odstavci § 1 zmocnění, že nařízením
mohou být oznamovací povinnosti podrobeny buď
vůbec nebo na určitou dobu nebo pro určité
obvody i jiné nemoci. A skutečně vládními
nařízeními, a to jak v Rakousku, tak i v
předmnichovské republice, byla oznamovací
povinnost rozšířena ještě na malarii,
plané neštovice, chřipku, dětskou obrnu,
lethargický zánět mozku a paratyf.
Posledním opatřením v zemích českých
bylo vládní nařízení č.
254 Sb. ze dne 17. dubna 1941 o potírání
přenosných nemocí, doplněné
ještě vládním nařízením
č. 290 Sb. ze dne 30. prosince 1944. Těmito nařízeními
zavádí se ohlašovací povinnost u 29
nemocí a ruší se jim částečně
zákon č. 67/1913, jakož i předpisy podle
něho vydané. V těchto nařízeních,
vydaných v době nesvobody, jde věcně
o předpisy německé, s nepatrnými změnami.
Na Slovensku tvoří základ boje proti nakažlivým
nemocem ustanovení zákonného čl. XIV/
1896 o uspořádání veřejného
zdravotnictví a prováděcího nařízení
bývalého uherského ministerstva vnitra ze
dne 8. prosince 1894, č. 91.954. V době od 15. března
1939 do ukončeni okupace byly na Slovensku vydány
předpisy o potírání přenosných
nemocí cestou administrativní.
Z uvedeného je patrno, že boj proti nakažlivým
nemocem je nejen řešen nejednotně, že
se v něm nepodařilo od r. 1918 do r. 1938 odstranit
dualismus, ačkoliv snaha o to byla zde již v r. 1920,
kdy byl podán návrh na novelisaci zákona
č. 67/1913, a opětně v r. 1929, avšak
nová úprava nebyla až do okupace provedena,
nýbrž že je zde i určitá zastaralost,
zejména na Slovensku, a dále okolnost, že v
zemích českých platí dosud opatření
z doby nesvobody.
Navrhovaný zákon upravuje předpisy o potírání
přenosných nemocí jednotně pro celé
území Československé republiky, při
čemž přihlíží k novodobým
poznatkům vědeckým, zejména epidemiologickým
a therapeutickým. Tím se dosáhne snížení
škod na zdraví obyvatelstva způsobených
šířením nákazy při epidemiích
a zabrání se také hospodářským
ztrátám, které vznikají jako nutný
následek vyřazení nemocných z práce,
a zabrání se také případnému
trvalému snížení jejich pracovní
způsobilosti a tím též zmenšení
jejich výdělkových možností.
Důsledným prováděním navrhovaného
zákona se zmenší též náklady
nemocenské a sociální péče,
protože počet onemocnění se zredukuje
na nejmenší míru.
Zákon, který dnes přijímáme,
obsahuje řadu ustanovení, jež jsou zásahem
do individuálních svobod občanových.
Tak na př. podle § 10 může okresní
národní výbor nařídit isolaci
osobám stiženým přenosnou nemocí,
ba i jen podezřelým z této nemoci. Může
jim zakázat zcela nebo částečně
výkon některých činností nebo
povolání, nařídit označení
bytů a domů, ve kterých se vyskytla přenosná
nemoc, po případě nařídit úplné
nebo částečné vyklizení takových
bytů a domů, nařídit provedení
desinfekce domů, místností, dopravních
prostředků a předmětů, které
mohou působit na šíření nákazy.
Zvláštní opatření platí
také pro osoby, které už nemají projevů
nemoci, avšak vyměšují choroboplodné
zárodky. Takové osoby musejí být podle
§ 14 pod stálým dohledem úředního
lékaře; zakazuje se jim činnost při
přímém i nepřímém zacházení
s potravinami v závodech a zařízeních,
v nichž se potraviny získávají, ošetřují,
zpracovávají, upravují, podávají
anebo uvádějí do oběhu. Takové
osoby nesmějí být také zaměstnány
ani při trhání a balení ovoce ani
při sběru lesních plodin, jako jahod, malin,
ostružin a také léčivých rostlin
a pod.
Navrhovaný zákon stejně jako zákon
o některých opatřeních proti tuberkulose
znamená hluboký zásah do soukromého
života a soukromého podnikání jednotlivců.
Znamená sice omezení osobní svobody, avšak
v tom dobrém slova smyslu, že omezením svobody
jednání nevědomých nebo sobeckých
osob se zvyšuje svoboda celonárodního, po příp.
lidského kolektiva. Zákon o potírání
přenosných nemocí na lidi zapadá organicky
do moderních snah socialisačních, kde zprvu
omezovaná osobní svoboda v zájmu celku povede
nakonec k posílení a rozšíření
svobody každého jednotlivce. Je-li člověk
stižený nakažlivou nemocí třeba
proti své vlastni vůli isolován a léčen,
je mu často zachráněn nejen život, nýbrž
i zdraví, jeho okolí je ochráněno
před infekcí a on sám se vrací po
čase zdráv do zdravého prostředí,
kde neohrožuje druhé a druzí neohrožují
jeho. Dočasné omezení osobní svobody
vede ve svých důsledcích k získání
svobody pro celý život.
Na úhradu výdajů spojených s prováděním
navrhovaného zákona jsou zajištěny v
rozpočtu ministerstva zdravotnictví na r. 1948 v
tit. 1, § 6, pol. 101, potírání epidemii,
částka 5 mil. Kčs, a v pol. 102, povinné
očkování, 8 mil. Kčs, pokud jde o
provádění očkování proti
přenosným nemocem podle navrhovaného zákona.
Tyto poměrně ne značné položky
naznačují, že podstatnou část
nákladů, spojených s prováděním
zákona, nebere na sebe stát, nýbrž činitelé
jiní, a to především nositelé
veřejnoprávního sociálního
pojištění, jimž přísluší
nésti všechny ošetřovací výlohy
osob stižených přenosnou nemocí, pokud
jsou pojištěnci, a pouze za osoby nepodléhající
národnímu pojištění hradí
náklady spojené s léčbou i isolací
stát.
Sociálně-zdravotnický výbor, vycházeje
z předpokladu, že větší zájem
na isolaci a léčbě má společnost
nežli postižený jednotlivec - a to se týká
zejména zdánlivě zdravých bacilonosičů
- a dále ze skutečnosti, že v dohledné
době bude uzákoněno národní
pojištění, změnil osnovu v tom smyslu,
že náklady v každém takovém případě,
kde je nepřísluší hraditi národnímu
pojištění, hradí stát bez ohledu
na majetkové poměry nemocných. I když
měl výbor plné pochopení pro snahu
ministerstva financí vydávati co nejméně,
musil hájiti zásadu, že v nemoci jsme si všichni
rovni, a musel upozorniti také na zdravotnické nebezpečí
pro celou společnost se všemi i hospodářskými
důsledky, spočívající v tom,
že lidé, kteří by se museli léčit
na vlastní účet, snažili by se svoji
nemoc utajit a léčení se vyhnout.
Podle § 25 hradí státní zdravotní
správa ušlý pracovní výdělek,
a to v celé výši, pokud náhrada takto
poskytnutá nepřesahuje spolu s případným
ostatním příjmem poškozeného
částku 36.000 Kčs. Tato částka
se zvyšuje o 3.600 Kčs na každého dalšího
rodinného příslušníka, který
má nárok na výživu.
V § 24 je určena také výpomoc ministerstva
zdravotnictví finančně slabým obcím,
které by nemohly samy nésti náklady, jež
jsou jim uloženy v § 23, a to zejména náklady
vzniklé převozem nemocných do nemocnic, náklady
závěrečných desinfekcí a náklady
na zřizování a udržování
zařízení, sloužících k
potírání a zamezení přenosných
nemocí.
V § 28 je také pamatováno na odpočivné
a zaopatřovací platy pro osoby činné
při potlačování přenosných
nemocí a v § 29 na infekční přídavky
lékařům, veterinářům,
ošetřovatelům a jiným osobám,
zaměstnaným při potlačování
přenosných nemocí.
Osnova zákona o potírání nemocí
přenosných na lidi se skládá ze 36
paragrafů, rozdělených do 7 částí.
Pojednává o hlášení přenosných
nemocí, o vyšetření nemoci, o ochranných
opatřeních, o náhradě nákladů
a škod a obsahuje ustanovení všeobecná,
ustanovení trestní a ustanovení závěrečná.
I když ministerstvo zdravotnictví věnovalo
této osnově zajisté velikou péči,
přece jen nepředložilo Národnímu
shromáždění osnovu dokonalou a zdravotnický
výbor provedl v několika schůzích
v dlouhých a věcných debatách tolik
změn v osnově, že celý návrh
zákona vlastně přepracoval. Změnil
nakonec i původní název zákona a místo
názvu "zákon o potírání
přenosných nemocí" zavedl název
"zákon o potírání nemocí,
přenosných na lidi", a zvláštní
resolucí uložil ministerstvu zdravotnictví,
aby vypracovalo ještě doplňující
zákony, které by se zabývaly nakažlivými
nemocemi, přenosnými na zvířata a
na rostliny a současně i otázkou jejich vzájemné
spojitosti. Tu je třeba nejenom nových zákonů,
nýbrž také plánovaného odborného
bádání, k němuž jsou zajisté
především určeny vysoké školy
příslušných oborů, dále
některé výzkumné ústavy a především
Státní zdravotní ústav se všemi
svými pobočkami.
V důsledku uvedených skutečností je
veřejná zdravotní správa povinna starati
se nejen o medicínu humánní a veterinární,
nýbrž i o vybudování vědního
oboru fytomedicinského, který by stavěl život
rostlin do souvislosti se životy lidí a zvířat,
a uplatniti tento vědní obor fytomedicinský
jako třetí medicinský sbor v administrativě
a také ve výzkumu.
Aby se zákon o nemocech přenosných na lidi
mohl v praxi skutečně osvědčiti a
aby z něho vzešel obecný prospěch, je
nutno zapojiti do celé akce mimo administrativní
opatření také dostatek dobře školených
zdravotníků, především lékařů
a veterinářů a později i fytomediků,
jako rovnocenných činitelů a postarati se
také o dostatečný počet dobře
školených a dobře placených zdravotnických
pomocníků. Resoluce zdravotnického výboru
se dožaduje zejména toho, aby bylo při každém
okresním národním výboru zřízeno
alespoň jedno místo zdravotnického dozorce,
který by pomáhal úřednímu lékaři
a veterináři v jeho činnosti.
A ještě jednoho důležitého činitele
je zapotřebí k tomu, aby zákon o nemocech
přenosných na lidi se potkal s plným úspěchem,
a to mezinárodní spolupráce. Svět
nebude zdravý ani hospodářsky, ani duševně,
ani biologicky, nebudou-li si všichni lidé v celém
světě rozumět a nebudou-li spolupracovat.
V přítomné době musíme se smutkem
v duši konstatovat, že svět je nejen rozpolcen,
ale že se mezera, oddělující národy,
stále ještě šíří.
My zdravotníci, kteří máme nejvíce
předpokladů pro to, abychom se dorozuměli,
musíme se snažit, abychom podle svých slabých
sil přispívali k jednotě světa. Máme
k tomu nástroj, kterým je Světová
zdravotnická organisace. Ta je určena také
k tomu, aby bojovala proti nakažlivým nemocem v celém
světě. Tyto úkoly si vytkla zejména
v článcích 1, 5 a 6 své ústavy.
Je na naší státní zdravotní správě,
aby s touto Světovou zdravotnickou organisací spolupracovala
a své úsilí o lepší zdravotní
stav v našem státě tímto způsobem
potencovala.
Je mně ctí jako zpravodaji sociálně-zdravotnického
výboru, že mohu plenum slavného ústavodárného
Národního shromáždění
poprositi o schválení zákona o potírání
nemocí přenosných na lidi a že se mohu
i osobně jako člen tohoto sboru podíleti
na naší kolektivní zásluze o to, že
vytváříme předpoklady pro to, abychom
měli zdravé lidi. Měli bychom si při
této příležitosti slíbiti, že
budeme všichni pracovati k tomu, abychom nevytvářeli
lidi jenom fysicky zdravé, nýbrž také
duševně a mravně zdravé, a že budeme
pracovati k tomu, abychom v tomto státě vytvořili
společenství lidí skutečně
slušných, vzájemně k sobě ohledných
a abychom z tohoto státu vytvořili zemi, jak o ní
pěje naše národní a státní
hymna: "Zemský ráj to na pohled", a to
nejen podle slov, nýbrž i podle skutečnosti.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Zpravodajem za výbor
rozpočtový k odst. 7 je za posl. Žiaka p. posl.
Rožnay. Uděluji mu slovo.
Zpravodajca posl. Rožnay: Slávna snemovňa!
Dovoľte mi, aby som sa za posl. Žiaka ako zpravodajcu
rozpočtového výboru pripojil v plnom rozsahu
k hlavnému zpravodajcovi za výbor sociálne-zdravotnícky,
posl. dr Káclovi, ktorý podrobne vyložil
význam tohto mimoriadne dôležitého zákona.
Rozpočtový výbor sa zákonom podrobne
zaoberal a doporučuje jeho prijatie v shode so soc.-zdravotníckym
výborom. (Potlesk.)
Místopředseda dr Chytil: Nyní přistoupíme
k společné rozpravě. Přihlášeni
jsou tito řečníci: p. posl. dr Bureš
a p. posl. prof. dr Bělehrádek.
Dávám slovo prvnímu řečníku,
p. posl. dr Burešovi.
Posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Pokaždé, když se toto slavné Národní
shromáždění zabývá problémy
zdravotnickými, ať už při dosud bohužel
velmi vzácné příležitosti projednávání
nových zdravotnických zákonů, anebo
při projednávání rozpočtu ministerstva
zdravotnictví, mám dojem, že jenom málo
jeho ctihodných členů si plně uvědomuje
nesmírnou závažnost a dosah jednotlivých
opatření zdravotně-politických. Pokládám
za svou povinnost jako lékař při každé
takové příležitosti burcovat ve vás
pochopení pro tyto skutečnosti. Uvědomte
si, prosím, že každé opominutí,
každé zdržení ve věcech zdravotnických
se platí životy, lidskými životy, životy
i těch našich krásných nevinných
dětí, neboť není všecko v našem
zdravotnictví tak v pořádku a v tak ideálním
stavu ne jak by to mělo být a jak bychom to chtěli
mít třeba pro sebe a pro své nejbližší
to by bylo hledisko příliš náročné,
které by se srazilo s tvrdou skutečnosti omezených
prostředků ale u nás, bohužel, není
všecko ani tak, jak by to mohlo být, a tady právě
je pracovní pole reálné zdravotnické
politiky a zde jsou dány i její hranice.
Zdravotnická politika samozřejmě počítá
se skutečnými možnostmi našeho hospodářství,
avšak sleduje rychlé, racionální, co
nejúčelnější využití
všech těch prostředků a zdrojů,
které tu jsou už dnes k disposici pro zabezpečení
zdraví národa. Dnes jsme ovšem ještě
velmi daleko od takového stavu věcí v našem
zdravotnictví, abychom mohli mluvit o racionálním,
účelném a dokonce už o plánovitém
využití našich skrovných prostředků.
Dodnes je celé zdravotnictví ve stavu chaosu, mnohokolejnosti
a plýtvání na jedné straně
a nejhrubších nedostatků na straně druhé.
A je zjev nejvýš politováníhodný,
že právě zdravotnictví tolik pokulhává
za pronikavým pokrokem všech našich politických,
sociálních a hospodářských
institucí. Je to zjev tragický, protože jak
už jsem řekl se platí cenou nejvyšší,
lidskými životy. Kolikrát jsme už s tohoto
místa kritisovali, radili, zapřísahali odpovědné
činitele, aby konali svou povinnost! Všecko bylo marné.
Nebylo dobré vůle zavést pořádek
a plán do této džungle, do tohoto chaosu, nebylo
chuti učinit přítrž kupčení
s lidským zdravím, učinit přítrž
kořistnictví z neštěstí druhých;
byla tu jen snaha zabrzdit vývoj a zachovat alespoň
v tomto úseku soukromé podnikání nedotčeno.
Kde bychom už dnes byli, kolik životů mohlo být
zachráněno, kolik tragedií odvráceno,
kdyby bylo ministerstvo zdravotnictví sledovalo cestu pokroku
a socialistického pořádku. Máme co
dohánět, abychom nezůstali ve zdravotnictví
daleko za ostatními státy. Nezapomínejme,
že lid tohoto státu bude moci konec konců plně
užívat všech těch vymožeností,
výhod a kladů, které nám nepochybně
přinese vývoj příštích
let, jenom tenkrát, bude-li zdravý a vůbec
živý.
Tyto dva návrhy zákonů, o nichž budete
dnes hlasovat, jsou - a tomu chceme věřit - dobrým
začátkem nového, cílevědomého
a rychlého vývoje i ve zdravotnictví. Znamenají
skutečný pokrok. Jsou to zákony moderní,
jakými se může pochlubit jen málo států
na světě. Jediné, čeho člověk
lituje, když jako lékař probírá
jednotlivé jeho články, je to, že k
jejich uzákonění nedošlo už dávno.
Zákon o potírání přenosných
nemocí bude mít zcela nepochybně podstatný
vliv na snížení nemocnosti a úmrtnosti
infekčními chorobami, ovšem bude-li řádně
prováděn. A tu nestačí jenom záruka
trestních sankcí proti úředním
orgánům, proti zdravotnickému personálu
i nemocným a jejich příbuzným; tu
je třeba především získat pro
všechna opatření veřejné správy
zdravotní skutečnou autoritu. Je třeba dosáhnout
porozumění pro zdravotnické věci a
pochopení pro velmi často tvrdá a bolestná,
ale vždycky nutná omezení osobní svobody,
která z tohoto zákona pro jednotlivce vyplývají.
Mám tu na mysli na př. isolaci nemocných
v nemocnicích. Běží tu často
o odloučení těžce, nebezpečně
nemocného dítěte od matky, zoufalé
proto, že nemůže své dítě,
o které je v úzkostech, ani navštívit.
Chceme-li se vyhnout tak častému zjevu, že
rodiče zatajují těžkou chorobu dítěte
jenom proto, aby si je udrželi doma, protože se bojí,
protože mají pochybnosti o tom, jak bude s dítětem
nakládáno na odděleních, kam nemají
přístupu, chceme-li se vyhnout těmto zjevům,
pak musíme klást co největší
důraz na úroveň ošetřování
na těchto infekčních odděleních.
Zvlášť péče o děti musí
být na těchto odděleních vzorná
a personál nejenom vycvičený a vzdělaný,
nýbrž také vychovaný k tomu, aby měl
k dětem opravdu lidský a laskavý vztah, aby
měl potřebnou trpělivost.