Předseda: Za výbor rozpočtový
je zpravodajem p. posl. Skaunic. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Skaunic: Pane předsedo, paní
a pánové!
Dovolte mi říci několik slov úvodem,
jako člověku, který po léta spolupracuje
na odstranění následků tak zhoubné
choroby, jako je tuberkulosa. Pokusím se o střízlivou
úvahu a odhad národohospodářských
škod, které nám tato sociální
choroba přináší. Teprve srovnání
odhadu těchto škod s částkou, kterou
z veřejných prostředků na zdolání
tuberkulosy věnujeme, nám osvětlí,
jak nesmírně slabé jsou tyto prostředky
a jak málo jsme dosud věnovali snaze uchrániti
se škod a je předejít.
Ministerstvo zdravotnictví ve své důvodové
zprávě k projednávanému návrhu
zákona o ochranných opatřeních proti
tuberkulose uvádí, že náklady spojené
s prováděním tohoto zákona lze odhadnouti
přibližně na částku 160 mil.
korun ročně. Dovolte mi, abych uvedl naproti tomu
odhadem částku, které u nás ročně
tuberkulosa vyžaduje.
Podle neúplných statistik, jež jsou k disposici,
činí počet případů tuberkulosy
v celé Československé republice přibližně
328.000. Úřední statistika odhaduje z tohoto
počtu asi 140.000 aktivních případů.
Neúřední odhady jsou však značně
vyšší. Ve včerejším rozhlasovém
projevu uvedl pan dr Evžen Kraus, že aktivní
tuberkulosou jsou u nás postiženy přibližně
2 % obyvatelstva, tedy asi 240.000 osob. Soudím, že
tento odhad odpovídá více skutečnosti
než neúplné statistiky úřední,
jež jsou nám k disposici. Pokusme se však vyčíslit
škody, které nám vznikají, a jako podklad
k těmto výpočtům vezměme ta
statistická data, která jsou uváděna
úředně.
V republice máme přibližně 13.000 lůžek
pro tuberkulosní, z těch asi 2.600 pro děti,
4.600 sanatorních pro dospělé, 4.300 nemocničních
a asi 1000 lůžek pro kostní a kožní
tuberkulosu.
Ošetřovné na osobu činí při
průměrně denně 13.000 ošetřovaných
částku 569 mil. Kčs ročně,
vlastní ambulantní léčení aktivních
tuberkulosních po odpočtu těch nemocných,
kteří jsou umístěni v sanatořích
a nemocnicích, nás přijde ročně
na částku 889 mil. Kčs. K tomu podotýkám,
že počítám při tom se 127.000
nemocných aktivní a otevřenou tuberkulosou
a s průměrným nákladem jen asi 7.000
Kčs ročně na jednoho. Za podklad k odhadu
jsem vzal jen faktická vydání, jak se mi
jeví při pozorování úseku z
pojišťovací praxe, kde jsem zaměstnán.
Po odpočtu dětí nám podle úředních
statistik zůstává 110.000 dospělých
práce neschopných aktivních tuberkulosních.
Národohospodářskou ztrátu na národním
důchodu, zaviněnou pracovní neschopností,
lze vyčísliti přibližně částkou
40.000 Kčs ročně na jednoho pracujícího,
t. j. úhrnem 4.400,000.000 Kčs ročně.
Přibližně 70.000 těchto nemocných
a jejich rodin musí však býti podporováno,
neboť v důsledku choroby nemají možnosti
výdělku. Náhrada tohoto ušlého
výdělku, vyplácená ve formě
nemocenských podpor, po příp. poskytováním
platů zaměstnancům v trvalém služebním
poměru a zaměstnancům ve vyšších
službách, činí při mírném
odhadu na jednoho nemocného ročních 22.000
Kčs, úhrnem tedy 1.540,000.000 Kčs.
K těmto částkám nutno dále
připočíst téměř 80.000
našich invalidních důchodců, kteří
jsou pro tuberkulosu trvale neschopni k práci. Jejich důchody
a zaopatřovací platy činí pří
mírném odhadu 20.000 Kčs ročně
pro jednotlivce, úhrnem tedy 1.600,000.000 Kčs ročně.
Tento náklad vzroste, jakmile bude uskutečněno
národní pojištění a budou valorisovány
důchody i pense veřejných zaměstnanců.
Nuž počítejme dále: zůstává
nám stále ještě odhadnouti střízlivě
náklady, kterých vyžaduje ošetřování,
léčení inaktivních tuberkulosních.
Podle údajů ministerstva zdravotnictví je
jich přibližně 185.000. Odhadněme, že
jen asi 30 % z nich vyžaduje lékařský
dozor, ošetření a dočasné podporování.
Náklady s tím spojené lze odhadnouti mírně
na 500 mil. Kčs. A tu přicházíme k
překvapivé částce 9.498,000.000 Kčs.
Tento můj odhad je velmi střízlivý
a pravdu mohou míti ti, kteří uvádějí
škody zaviněné tuberkulosou částkou
přibližně 11 miliard Kčs. Je to více,
nežli činí rozpočet kteréhokoli
ministerstva. Uvažujme, že důvodová zpráva
uvádí roční zatížení
státu při provádění právě
projednávaného zákona částkou
160 mil. Kčs. Je to částka v porovnání
s obětmi a ztrátami mnou vyčíslenými
přímo směšná. Vždyť
činí jen asi 1 a 1/2 % faktických
škod, jež nám tuberkulosa přináší.
Přes to vítáme tento zákon jako krůček
vpřed; bude však třeba práce nás
všech, abychom lékařům pomohli. Jejich
boj by byl marný, kdyby neměli být námi
všemi podporováni. Musíme věnovat pozornost
boji proti alkoholu, musíme se starat o odstranění
nebo aspoň omezení takových pochybených
zábav, které jsou přímo semeništěm
všech možných chorob a především
tuberkulosy. Jsem přesvědčen, že v tomto
boji bude vydatně pomáhat naše Revoluční
odborové hnutí, které v tak mnohých
otázkách se ukázalo jako nejlepší
nástroj pracujících za sociální,
kulturní i hospodářský pokrok.
Bude třeba dobudovat síť sanatoří,
zdvojnásobit počet sanatorních lůžek.
Jsme si vědomi, jakých obrovských nákladů
by si vyžádalo rozšíření
tohoto počtu lůžek. Počítejme
s průměrným nákladem 300.000 Kčs
na 1 lůžko. Přijdeme tak k úctyhodné
částce, že při vybudování
nových sanatoří o úhrnném počtu
5.000 lůžek bylo by zapotřebí 11/2
miliardy. Je to částka vysoká, ale jenom
zdánlivě. Byly by to totiž investice na řadu
let a nečiní ani 1/6 toho,
co nás tuberkulosa stojí fakticky za jeden jediný
rok. Je-li kde na místě velkorysost, tedy především
v této věci. Investice takto vynaložené
se nám několikrát vrátí.
Nám však nemůže jít jen o léčení,
ale zároveň i o otázku, co s těmi,
kteří z plícních léčeben
odcházejí pozdravení. Můžeme
se mnohému naučit z příkladů,
které byly vyzkoušeny v cizině. Míním
tu především rehabilitaci vyhojených.
Nic by nám totiž trvale nepomohlo, kdybychom nechali
tyto lidi po propuštění ze sanatoří
jejích vlastnímu osudu. Bude-li rozhodnuto o budování
sanatoří, tu bychom rádi, aby bylo pamatováno
na vytvoření jednoho nebo dvou takových kombinátů,
které by umožnily jednak postupné vrácení
zdraví, jednak postupné vrácení uzdraveného
do pracovního poměru.
Jeden z našich významných protituberkulosních
pracovníků, ředitel zemského Ústavu
zdraví v Brně dr Skalník, ve svém
příspěvku k otázce rehabilitace nemocných
tuberkulosou mluví o takovém jednom případu.
Je to osada Papworth v Anglii. Má nemocnici a sanatoř
o 414 lůžkách. Tato osada má kromě
laboratoří, obvyklých pro plicní sanatoria,
oddělení pro plicní chirurgii a laboratoř
pro pracovní fysiologii. Další podstatnou částí
této osady tuberkulosních jsou průmyslové
podniky, dokonale zmechanisované, takže fysická
námaha dělníků je tím znamenitě
redukována. Do tohoto sanatoria jsou přijímány
dva druhy nemocných. Především nemocní,
u kterých je indikováno nemocniční
nebo sanatorní léčení, pokud lze očekávat,
že léčením klidem na volném vzduchu,
léčbou kolapsovou nebo jinými chirurgickými
zákroky na hrudníku se onemocnění
uklidní a pracovní schopnost obnoví. Dále
přijímá tato osada nemocné, jejichž
choroba byla již uklidněna léčením
v jiném sanatoriu nebo v nemocnici. Dříve
než jsou nemocní připuštěni k práci,
prodělávají za stálé lékařské
kontroly odstupňovaná tělesná cvičení.
O tom, zda nemocný může začít
pracovat, rozhodují na společné poradě
lékařský ředitel osady, lékař
sanatoria a lékař laboratoře pro pracovní
fysiologii. Usoudí-li toto lékařské
konsilium, že nemocný by mohl začíti
s prací, vybírá lékařský
ředitel v dohodě s průmyslovým ředitelem
pro nemocného druh zaměstnání, při
čemž přihlížejí na přání
nemocného. Z počátku pracuje nemocný
jen krátkou dobu, zbytek dne stráví v sanatoriu,
kde je reakce nemocného na prácí sledována.
Snáší-li nemocný přidělenou
práci beze škody, je pracovní doba znenáhla
prodlužována, až pracuje šest hodin denně.
Pokud nemocný nedospěje tohoto stadia, je považován
za pacienta a zbytek dne tráví léčbou
klidem na volném vzduchu. Jakmile je nemocný schopen
pracovat šest hodin denně po dobu tří
měsíců bez závad, sejde se opět
lékařské konsilium s průmyslovým
ředitelem osady a vedoucím dílny, ve které
nemocný pracuje, a je-li jejích posudek uspokojivý,
je nemocný uznán za schopného práce.
Pak se musí tento nemocný rozhodnout, chce-li zůstat
a žít dále v osadě nebo jít domů.
Jaké pomůcky pro posouzení léčebného
výsledku mají naší sanatorní
lékaři? A tu musíme konstatovat, že
vlastné žádné. Mohou velmi dobře
kontrolovat a posuzovat klinický stav choroby v klidových
podmínkách sanatorních. Pozorují své
nemocné u jejich lůžek, na lehárně,
případně jim povolují procházku
v sanatorním obvodu. Platí tedy jejich posudek o
pracovní schopností jen pro případ,
že nemocní po propuštění ze sanatoria
budou i dále takto v klidu žít. Chce-li po
nich sociální pojištění, aby
se aspoň poněkud závazně vyjádřili
o tom, jak bude jejich choroba reagovat na zatížení
prací, žádáme po nich nemožnost;
chceme, aby byli proroky.
Všimněme si, co se děje s nemocným,
který je propuštěn jako dočasně
neschopný. S tímto posudkem přichází
do pojišťovny a tam má lékař lhostejno,
zda odborník nebo neodborník téměř
stejný úkol, t. j. rozhodnout, kdy na př.
dočasná neschopnost k práci přestane
a kdy nemocný může býti znovu zařazen
do práce ve svém povolání. Svědomitý
lékař pojišťovny si vypomáhá
z nouze tím, že uloží nemocnému,
aby po určité době, na př. za šest
týdnů, se dostavil ke kontrole, aby mohl zjistit,
jak nemocný reaguje na práci. Ale i pak má
velmi omezené možnosti posouditi stav pacienta, poněvadž
jeho vyšetření, jehož následek
nadto může býti skreslen interkurrentní
chorobou, nedá a nemůže dát správnou
představu o tom, co se v nemocném děje.
Porovnáme-li tyto poměry se způsobem posuzování
pracovní schopnosti v Papworthu, musíme nezbytně
dojíti k závěru, že tamější
způsob je daleko dokonalejší než náš;
za prvé proto, že je podložen výsledkem
funkčního vyšetření plic a oběhu
krevního, a za druhé proto, že léčící
lékař pozoruje nemocného během práce,
jejíž dávku odstupňovává
tak, aby dosazené léčebné výsledky
předčasným neúměrným
zatížením pacienta nebyly zmařeny. Z
těchto zkušeností lékaře plyne
pro nás jedno poučení: více a usilovněji
pomáhat v jeho boji proti sociálním chorobám,
a pokud jde o tuberkulosu, realisovat co nejdříve
a dokonale požadavek, aby všechny plicní léčebny
a všechny větší nemocenské pojišťovny
byly vybaveny zařízením pro funkční
vyšetřování plic a oběhu krevního
a aby bylo umožněno sanatorním lékařům,
aby i oni mohli před propuštěním pozorovat
nemocné v průběhu práce.
Aby bylo možno uskutečnit tento druhý požadavek,
bude nutno u některých léčeben zřídit
dílny z pracovních oborů nejvíce mezi
nemocnými zastoupených. To ovšem znamená
prodloužení ošetřovací doby v sanatoriích,
což nelze provést na úkor počtu pacientů
normálně ošetřovaných. Jinými
slovy: kromě dílen musely by být zřízeny
pro tyto nemocné také ubikace, vyhovující
hygienicky. Nesmíme při tom zapomínat, že
v dílnách by se nesmělo pouze hrát
na práci, nýbrž musela by být vykonávána
produktivní práce tak, aby dílny nebyly místem,
kde se mrhá materiálem a kde výrobky nejsou
k ničemu. To jsou nejdůležitější
úkoly, na které jsem chtěl poukázat.
Jednoho večera jsem se procházel v tichém
a krásném parku jablunkovského sanatoria,
kde na 300 tuberkulosních hledá své zdraví.
Přitom mi zaletěly myšlenky na šest okupantských
let, ve kterých jsem byl vězněn. Ti, kteří
zároveň se mnou trávili ona léta,
mi potvrdí, že často jsme měli za jediný
den víc než 300 mrtvých. Krematoria nestačila
spalovat hromady mrtvol. A tu mi vyvstal na mysli ten obrovský
rozdíl mezi naší socialisující
demokracií, která obětuje všechno, aby
zachránila lidský život, a mezi brutálním
fašistickým režimem, který obětuje
miliony životů, aby zachránil sebe. Jsou to
dvě různá pojetí, dva různé
světy; to by si měli uvědomit všichni,
kteří dosud nevědí, kde je jejich
místo. Život, který se nám otvírá,
stoji za to, aby byl prožit, stojí za to, abychom
pro něj pracovali, a bude-li třeba, také
bojovali.
Rozpočtový výbor žádá
sněmovnu o přijetí navrženého
zákona. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem k odst. 7 za výbor
soc.-zdravotnický je p. posl. dr Kácl. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kácl: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Když jsme v květnu 1945 počali znovu budovat
Československou republiku, tu jsme byli snad všichni
bez rozdílu stejného mínění,
že nová republika bude a musí býti dokonalejší
než republika předmnichovská, a velká
většina těch, kteří si přáli
mít lepší republiku, byla toho přesvědčení,
že tato republika bude lepší jen v tom případě,
bude-li socialistická. A tak naše přání
a touhy všech těch, kteří již jako
mladí lidé vstupovali do socialistických
řad, se přiblížily v roce 1945 svému
uskutečnění. Každý na svém
úseku podle svého odborného vzdělání
a vědění, podle svého funkčního
umístění a také podle žhavosti
svého přesvědčení se uplatnil
a uplatňuje na této cestě k socialistickému
cíli. Zdůraznil jsem již a zdůrazňuji
opětovaně, že nám, zdravotníkům,
připadá v tomto úsilí úloha
nejen významná, nýbrž přímo
rozhodující. Nevybudujeme sociální
a hospodářskou rovnoprávnost ve společnosti,
která by se skládala z nemocných lidí.
Boj proti lidským nemocem a současně také
boj proti nemocem všeho živého a úsilí
o vytvoření takových poměrů,
aby všichni lidé byli zdraví, je podmínkou
úspěchů socialisačních snah.
Od počátku nového získání
státní samostatnosti dožadoval jsem se aktivnější
státní zdravotnické politiky, a proto také
o prvním výročí obnovené Československé
republiky v květnu 1946 jsem si stěžoval ve
své přednášce, kterou jsem měl
ve Spolku českých lékařů v
Praze na to, že za celý první rok jsme nevykonali
ve zdravotnictví zcela nic. Teprve koncem roku 1946 přišlo
ministerstvo zdravotnictví s důležitou osnovou
zákona o povinném očkování
proti záškrtu a později předložilo
i jiné osnovy. V přítomné době
projednáváme dvě velmi důležité
osnovy, a to osnovu zákona o potírání
nemocí přenosných na lidi a osnovu zákona
o některých opatřeních proti tuberkulose.
I když postrádám ještě návrh
zákona o organisaci a působnosti veřejné
zdravotní správy, zákona to významu
přímo stěžejního, dále
návrh zákona nemocničního, zákona
lázeňského a jiné, přece jen
vyslovuji naději, že tempo naší zdravotnické
činnosti se nyní podstatně zrychlí
a že činnost na poli zdravotnickém a na poli
školském a výchovném vytvoří
všechny předpoklady pro to, abychom s úspěchem
splnili vše, co jsme si vytkli na poli výrobním
a hospodářském.
Podle vládního návrhu zákona tisk
884 běží o přenosné nemoci, jako
je asijská cholera, malomocenství, mor, neštovice,
spála, tyfus, záškrt a pod., o počet
nemocí vyjádřených v osnově
zákona číslem třicet jedna. Boj proti
tuberkulose a boj proti pohlavním chorobám je veden
podle zvláštních zákonů a předložený
zákon se jimi nezabývá. Předložený
zákon nevyčerpává také ani
všechny ostatní přenosné choroby; obírá
se především nakažlivými chorobami
lidí a proto také zdravotnický výbor
změnil jeho název na zákon o potírání
nemocí přenosných na lidi. Původcové
nakažlivých nemocí jsou jednak z říše
rostlinné a řadí se k bakteriím, jednak
z říše živočišné a
vnikají do zdravého lidského organismu buď
bezprostředním stykem s osobou nemocnou, na př.
dotekem, slinou, výkaly, vdechováním nakaženého
vzduchu a podobně, nebo nepřímo živými
bytostmi, na př. hmyzem nebo nejrůznějšími
předměty, potravinami, nápoji, šatem,
ložním prádlem, nádobím a podobně.
Každý živočich klade přirozený
odpor proti usazení se a rozmnožení vniknuvších
mikrobů a tato schopnost se zove vrozená odolnost.
Mnohé infekční nemoci, které byly
jednou překonány, způsobují často
léta trvající ochranu, která se však
týká pouze překonané nemoci.
Vyskytne-li se nakažlivá nemoc v hustě zalidněných
územích hromadně, mluvíme o epidemii.
Jsou-li postiženy přenosnou nemocí velmi rozsáhlé
územní oblasti, mluvíme o pandemii, a vyskytuje-li
se nakažlivá nemoc trvale v nějaké krajině,
mluvíme o endemii (Předsednictví převzal
místopředseda dr Chytil.)
Z přenosných nemocí, které se u nás
vyskytují ve velkém množství, je třeba
jmenovat především infekční nemoci
dětské a z nich na prvém místě
záškrt, kterého bylo v roce 1946 22.279 případů,
z nichž 709 skončilo úmrtím. V posledních
letech také stoupá počet onemocnění
dětskou obrnou. Proti 151 případům
v roce 1936 se vyskytlo v roce 1946 592 případů.
Případů úmrtí na dětskou
obrnu není na štěstí více: v
r. 1936 23 a v r. 1946 21. Z nedětských infekčních
chorob přichází na prvém místě
tyfus, jehož bylo v r. 1936 2355 případů
s 200 úmrtími a v r. 1946 3684 případů
s 306 úmrtími. A právě na tyfu si
můžeme ověřit, jak je důležitý
boj proti nakažlivým nemocem. V posledních
30 letech zachvátila tyfová epidemie několikrát
na př. naše nejvýznamnější
léčebná a lázeňská místa.
Tak po tři za sebou jdoucí sezóny, a to v
letech 1928, 1929 a 1930, řádil břišní
tyfus v lázních Luhačovicích. Zemřeli
nejen domácí lidé, ale také 8 lázeňských
hostů. Také v Szontágově sanatoriu
ve Smokovci onemocnělo v r. 1930 najednou 30 lidí
na tyfus a současně s nimi v obci dalších
27 osob. Rovněž tak v Karlových Varech vypukla
v roce 1918 tyfová epidemie, která byla zaviněna
dodávkou závadného mléka.
Jsou i jiné doklady pro to, jak je zapotřebí
soustředěného boje proti přenosným
chorobám ve vzájemné spojitosti všeho
živého, a to nejen uvnitř jednoho státu,
nýbrž mezinárodně. Při dovozu
a vývozu dostávají se nakažené
suroviny beze všeho omezení a deklarování
k mezinárodní přepravě a přes
to, že se objevují infekce při dopravě
na celé cestě suroviny, na př. koží,
činí veřejná zdravotní správa
snad všech zemí odpovědným za zdravotní
závady, které se vyskytnou, průmysl koželužský,
ačkoliv je to vina zdravotní kontroly dovozní
země, že připustila dovoz těchto surovin
a jejich průmyslové zpracování.