Reakce po tehdejším našem úspěchu
začala s jinou taktikou: pokoušela se zdržet
vývoj a bláhově spoléhala, že
přijde čas, kdy přejde znovu do útoku.
Proto jsme s tak velkým zdržením dostali divadelní
zákon do parlamentu, abychom jej v kulturním výboru
projednávali, ale nedojednali. Proto také zpravodajství
o zákoně bylo zcela záměrně
přiděleno nepříteli všeho pokrokového
i lidově demokratického zřízení,
a jak se v těchto dnech ukázalo, i rozvratníku,
posl. Chudobovi. Tento poslanec hrál dobře
svou úlohu. Pokusil se hned při zahájení
jednání o divadelní zákon o odklad
jeho projednávání a jen pro odpor komunistických
členů kulturního výboru se mu to nepodařilo.
Sváděli jsme pak v kulturním výboru
zápas téměř o každý paragraf,
neboť zástupci reakce v tomto výboru se starali,
aby byla snížena nebo ztížena umělecká
autonomie ředitelů divadel, aby bylo zeslabeno všechno,
co vedlo ke zlidovění našich divadel, aby byl
vliv obce návštěvníků znemožněn,
aby se divadlo vymanilo z jakéhokoli dozoru státně-politické
výchovy ministerstva informací. A zacházelo
se pak i tak daleko, že měl být oslaben dozor
ministerstva vnitra, daný dosavadními právními
předpisy, jen proto, že ministrem vnitra je komunista.
Mluvčí reakce gen. sekretář nár.
socialistické strany posl. dr Krajina se netajil
tím, že jejich odpor není z důvodů
věcných, ale z důvodů politicko-stranických,
což také veřejně prohlásil. Některým
členům kulturního výboru této
vážené sněmovny, kteří
tu měli zastupovat zájmy lidu, který je i
na pokrokový kulturní program zvolil, šlo více
o reakci, která se zahnízdila v jejich stranách.
Neplatily naše vývody, že široká
obec divadelníků na zákon netrpělivě
čeká. Tvrdošíjně znemožňovali
naši poctivou snahu a nedodrželi ani naši úmluvu,
když jsme sporné paragrafy dojednali za přítomnosti
zástupců divadelníků v subkomisi kulturního
výboru.
Kulturní výbor se tu potácel mezi intrikami
a zlou vůlí. Nebyl hoden jména kulturního
výboru, neboť jeho jednání mělo
s kulturou málo společného. Jednal za zavřenými
dveřmi, bál se veřejnosti, a proto v něm
došlo i ke kulturní ostudě, když proti
hlasům komunistických poslanců odmítl
přítomnost zástupců uměleckých
ředitelů našich divadel, kteří
přišli, aby nás poslance informovali o tom,
co jednotlivé paragrafy divadelního zákona
pro rozvoj našeho divadelnictví znamenají.
Přicházíme-li tedy teď do našeho
slavného sboru s pokrokovým divadelním zákonem,
je to zásluhou komunistické strany a zásluhou
našeho lidu, který v nedávných únorových
dnech rozvratníky navždy porazil a otevřel
našim divadlům a celé naší kultuře
dokořán dveře k dalšímu rozvoji
a pokroku. Všichni naši divadelníci by si to
měli stále uvědomovat. Zásada, že
lid je zdrojem veškeré moci u nás, slavně
zvítězila v těchto dnech a platí i
ve věcech našeho divadelnictví. Tomu lidu musejí
všichni naši umělci poctivě sloužit,
protože v něm mají nejlepšího přítele
a ručitele umělecké svobody a tvůrčího
štěstí. Velká většina našich
divadelníků toto pochopila již dávno
a není daleká doba, kdy to pochopí všichni.
Řekl jsem, že se všem našim kulturním
pracovníkům v těchto dnech otevřely
všechny možnosti rozvoje a uvolnily všechny tvůrčí
a umělecké síly. Divadelní zákon
je uvolňuje zvláště našim divadelníkům.
Nemáme nadarmo v našem Národním divadle
napsáno "Národ sobě". A ten národ
chce, aby všichni, kdož mají s divadlem co dělat,
dramatičtí spisovatelé i výkonní
umělci, naplnili heslo skutkem, aby naše divadla naplnili
opravdovou službou lidu. Náš lid má k
tvůrčím duchům naší kultury
velkou úctu a má divadlo rád. Naši velcí
kulturní duchové bojovali za tvůrčí
pracovní možnosti našich divadelníků
již dávno. Již v šedesátých
letech bojoval na př. Neruda za uměleckou svobodu
divadelníků. Naše dělnictvo oddaně
pracuje a vyrábí, aby hodnotou vyrobených
statků umožnilo také našim divadelníkům
uměleckou a hospodářskou svobodu a zajistilo
existenci herců a všech těch, kteří
v divadle pracují. Věřím, že
se naši divadelníci postarají, aby náš
lid odcházel z divadel - to nejen z těch vrcholných,
státních, zemských a oblastních, ale
i z těch loutkových a ochotnických - kulturně
nasycen, okouzlen krásou českého slova a
poučen, aby z nich odcházel s optimismem a s vědomím,
že bojovat a zápasit o nový lepší
svět stojí za to. Jako v dobách, když
jsme bojovali za svou národní existenci, odcházel
český lid z divadel s vědomím, že
náš národ nezhyne, tak dnes musí z nich
odcházet s poučením, že náš
národ spěje rychlou cestou ke spokojenému
životu, který jemu i divadelníkům dá
socialismus.
I divadelníci musí vychovávat náš
národ a přeměnit divadlo na školu života,
na školu lidového národního charakteru
všech občanů této země. Naše
divadla musí vésti národ k oddanosti k republice
a k celému našemu lidově demokratickému
zřízení. V komunistické straně
Československa měli a mají divadelníci
nejlepší přátele. Prokázali jsme
to, když jsme za divadelní zákon bojovali,
a prokážeme to i v budoucnosti. Naše strana,
strana celého národa, jde a půjde důsledně
za zásadou, aby kultura a divadlo se staly majetkem všeho
lidu.
Po vítězných únorových dnech
cesta k tomu bude snazší a rychlejší.
Snazší proto, že v čele ministerstev,
která pečují o rozvoj kulturních věcí
u nás, stojí opravdoví přátelé
divadelníků, opravdoví bojovníci za
lidovou demokracii a její strážci ministr školství
a osvěty prof. dr Nejedlý a ministr informací
Václav Kopecký. Také na Slovensku
pověřenec pro školství a osvětu
Novomeský se k nim věrně řadí.
Jejich poměr k divadlu je dostatečně znám.
Kdo u nás lépe rozumí divadlu, jeho historii,
jeho potřebám než právě Zdeněk
Nejedlý? Kdo lépe zná celou problematiku
divadel a jejich návštěvníků,
kdo může lépe klásti poctivé
základy k opravdovému zlidovění divadel
než právě on? Již se nebude péče
o divadlo pohybovat v mlhovinách, již nebudou slyšet
naši divadelníci, že se i v umění
řítíme do zkázy a do neznáma,
již nebudou slyšet, kdykoli budou o svých uměleckých
věcech hovořit s ministrem školství,
pathetické volání: Horatio - hospodářství!
V konferencích se Zdeňkem Nejedlým
uslyší program a zásady, z nichž bude
znát jediný cíl: umělecký i
hospodářský růst našeho divadelnictví,
jeho zlidovění a rozvoj. Nejedlý je
bojovník za pokrok a zůstává bojovníkem
za pokrok i v našem divadelnictví. Jeho zásada:
umění lidu, jsou dva pojmy a jsou i pro divadelníky
závazné. Zdeněk Nejedlý nebude
mluvit k divadelníkům jako kritik nebo jen jako
kritik, ale jako velký umělec, který, i když
upozorňuje znova a znova na dosud neodkryté poklady
starší české umělecké
tvorby, nepřestává zdůrazňovat,
aby naši divadelníci hledali nové cesty. A
hledat tyto nové cesty znamená jíti vpřed
s lidem a pro lid. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
A druhý přítel divadelníků
je ministr informací Václav Kopecký.
Paní a pánové, vy, kteří jste
byli členy informačního výboru, i
vy hosté, kteří jste mezi nás chodili,
vy jste rádi poslouchali programová exposé
pana ministra. Co tu z nich takřka vytryskovalo budovatelského
elánu pro výstavbu našich kulturních
instituci a divadla zvlášť! Jistě jste
si v těchto dnech vzpomínali na jeho prorocká
slova. Řekl jednou: "Reakce bude poražena i na
kulturní frontě." A vidíte, poražena
byla. Vzpomínáte, jak se ke kulturním pracovníkům
obracel s výzvou, aby pochopili dobu a podporovali náš
pokojný vývoj k socialismu. Říkával,
že musíme náš kulturní život
zbavovat všech úpadkových vlivů kapitalistického
západu a obrátit se k našemu velkému
vzoru, Sovětskému svazu, v němž je vysoká
a opravdu socialistická kultura. Ukazoval nám nové
cesty kulturní tvorby, která musí odpovídat
realitě nových poměrů. Kulturním
pracovníkům i divadelníkům radil,
že se musí stát nositeli a uskutečňovateli
nových idejí, tužeb a snah všech pokrokových
vůdčích sil našeho národa. Pamatujete
se na jeho programová slova, že naše umělecká
tvorba musí pramenit z tradic a charakteru našeho
národa, že naši umělci musí být
orientováni o všem pokrokovém i tvůrčím
na celém kulturním světě, aby učinili
z Prahy a Československé republiky vůbec
ohnisko kulturního nástupu a pokrokového
kulturního výboje. Pamatujete se, paní a
pánové, jak volal všechny čestné,
poctivé a vlastenecké kulturní pracovníky
a vzdělance ke svorné spoluprácí s
námi komunisty při budování šťastné
budoucnosti našeho lidu a naší krásné
vlasti.
Dvě velké osobnosti v čele naší
kultury a dva velké programy i pro vás, naši
divadelníci.
Divadelní zákon, který tu dnes odhlasujeme,
je začátek této programové cesty.
Vaše tradiční herecké sjezdy o velikonocích
budou jistě pod dojmem této událostí,
pod dojmem našeho československého kulturního
jara. A přijdou zákony další. Kulturní
výbor požádal naši vládu, aby přišla
do šesti měsíců s hereckým zákonem,
který herce a všechny divadelníky zajistí
právně i platově. Ministr Nejedlý
dal již ve svém ministerstvu příkaz,
aby byl co nejdříve vypracován zákon
o postátnění brněnského divadla
a zákon o divadle pro mládež. Bude tedy náš
parlament projednávat zákony vysokých kulturních
hodnot. Je opravdu krásné žít v této
historické době, která uskutečňuje
to, co se nám dříve zdálo nemožným.
Všichni kulturní pracovníci tedy nastupují.
Nastupují-li především naši divadelníci,
je to důkaz, jak naše nová vláda Klementa
Gottwalda jde krok za krokem za splněním
všeho toho, co staví lidovou demokracii na pevné
základy ve všech oborech našeho národního,
sociálního, hospodářského i
kulturního života. Naše republika je odhodlána
a připravena vést kulturu k vyššímu
a vyššímu vývojovému stupni. Po
těchto stupních postupujme také my kulturní
pracovníci až k nejvyšším metám
socialismu. Divadelní zákon je jeden z těchto
vývojových stupňů. Po těchto
stupních půjdeme také k výchově
nového českého člověka. A člověk,
to zní hrdě, jak řekl Maxim Gorkij.
Komunističtí poslanci budou rádi pro zákon
hlasovat s tím vědomím, že připravují
a uspišují našemu lidu krásnou kulturní
budoucnost. Budoucnost šťastnou, velkolepou a lidskou.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
jest pan posl. Hladký. Dávám mu slovo.
Posl. Hladký: Pani místopředsedkyně,
slavná sněmovno!
Prohlašuji jménem klubu čs. sociální
demokracie, že vítáme předloženou
osnovu zákona a budeme pro ni hlasovat.
Dovolte mi, prosím, abych řekl několik poznámek.
Tento vládní návrh zákona nese název:
Základní ustanovení o zřizování
divadel a divadelní činnosti, čili divadelní
zákon. Znamená to, že je to první část
velké epochy, která má pomoci našemu
divadlu, a že bude ještě následovati další
zákon.
Kdo jste prohlíželi osnovu zákona, dověděli
jste se tam zajímavé věci: že tento
zákon ruší ustanovení dvorského
dekretu z r. 1836, která až do dnešního
dne platila, a že ruší nařízení
z let 1850 a dalších. Tedy jistě trochu dlouho
nám trvalo, nežli jsme se dostali k tomu, aby tato
nařízení a dekret byly zrušeny. Zde
se tedy aspoň začíná vymetat a doufejme,
že snad i jinde budou vymeteny překonané zákony
a nařízení, pocházející
ještě z dob Marie Terezie.
Pan ministr školství řekl několik krásných
slov o divadle. Dovolte mně, abych připojil anebo
zopakoval hlavní myšlenky: Divadlo je školou
a duchovní potřebou dnešního člověka.
Uvědomujeme si všichni, že divadlo je závislé
na společenské a duchovní struktuře
doby a že rozpad kapitalismu a cesta k socialismu se projevuje
v prvé řadě v divadle. Byli jsme návštěvou
v Sovětském svazu, měli jsme příležitost
vidět ruské divadlo a tam právě jsme
si mohli ověřit správnost těchto myšlenek.
Ruské divadlo, resp. sovětské divadlo odpovídá
slavné tradici ruského divadla a mohu vás
ubezpečit, že si v ničem nezadá se slavnou
tradicí ruského divadla, ať je to činohra,
či opera, anebo jejich slavný balet. Ale prosím,
i ona umělecky podceňovaná opereta prodělala
v Sovětském svazu velkou změnu. I ona svým
scénováním a pojetím, jako všechno
ostatní divadlo, slouží nejen k zábavě,
nejen k poučení, nýbrž slouží
také nové náplni socialistického myšlení.
To vše se zračí také u návštěvníků
divadla. Seděli jsme ve velkém divadle v Moskvě
v čestné loži a tam jsem sledoval jedním
okem divadlo a druhým jsem pozoroval diváky. Divadlo
bylo přeplněno. Nejen oči byly otevřeny,
ale i ústa byla otevřená a viděli
jste přímo spojení hlediště s
jevištěm - takový ohromný zájem
byl u návštěvníků divadla. A
to nebylo jenom v Moskvě, to jsme viděli také
v Leningradě a viděli jsme to dokonce i na Urale
a na Kavkaze. Chtěl bych říci, že jsme
tam poznali velké přátele divadla nejen mezi
umělci, nýbrž i mezi oficiálními
osobnostmi a dovolte, abych aspoň jednoho jmenoval. Je
to předseda odborového hnutí Sovětského
svazu, předseda Nejvyššího národnostního
sovětu pan Vasil Kuzněcov, velký přítel
umění. A musím vám říci,
že právě odborové hnutí velmi
podporuje toto krásné poslání divadla
a že právě v odborovém hnutí
nalézá divadlo v Sovětském svazu svého
velikého přítele.
Také naše divadlo, jak už zde bylo vzpomenuto,
mělo nesmírný výchovný význam
národní. Jenom si vzpomeňte na tu buditelskou
a vlasteneckou éru, která jest označena jménem
Josef Kajetán Tyl. Přelétnu všechno
ostatní a řeknu, že kdykoliv bylo národu
zle, vždy bylo divadlo útočištěm
národa a národ čerpal z divadla posilu a
sílu. Jen si vzpomeňte, kdo se na to ještě
pamatujete z doby prvé světové války,
jakým slavnostní vyvrcholením byla oslava
položení základního kamene k Národnímu
divadlu. Kdo z vás byl tenkrát účastníkem
slavného představení Smetanovy Libuše
s Emou Destinovou v květnu r. 1918, víte, jaká
to byla ohromná manifestace pro národ, kterou ani
rakouská policie a nikdo jiný nemohl zastaviti.
Ale stejnou éru jsme prožívali i v době
okupace. Také tehdy divadlo sloužilo národu
a živilo ten věčný plamen víry
ve šťastnou budoucnost národa. A jestliže
Němci zakázali slavnou Smetanovu Libuši pro
to proroctví, které zpívala naše velká
národní umělkyně Marie Podvalová,
jistě to mělo svůj velký důvod
v tom, že poznali, co Smetanova Libuše pro národ
znamená.
Byl bych neupřímný, kdybych neřekl,
že i naše činohra, ať Národního
divadla nebo venkovských divadel, plnila skvěle
kulturní poslání v našem národě
a že také v době pro národ obzvláště
těžké pomáhala budit víru v národě.
Chtěl bych také několika slovy vzpomenout
venkovských divadel. I ona plnila dobře své
vlastenecké poslání, ať to bylo třeba
kladenské divadlo za vedení význačného
herce Josefa Strouhala, nebo plzeňské divadlo za
vedení ředitele Budila, nebo Národní
divadlo v Brně, Národní divadlo v Ostravě
anebo v Bratislavě, či skvělá opera
olomoucká; všechna se přičiňovala
o to, aby se divadlo stalo skutečnou školou národa.
A vzpomeňte, prosím, - aspoň vy starší,
kteří jste toho pamětníky -divadelních
proletářů kočovných společností,
které zajížděly k nám na venkov,
přinášely tam divadelní kulturu a podporovaly
rozvoj našeho ochotnického divadla. Ať to byla
společnost Švandova, Zöllnerova či jiných,
všichni přesto, že často měli bídu
a hlad, plnili dobře poslání, které
divadlo v našem národě má.
Také ochotnická divadla zaslouží našeho
díku, neboť i ona vykonala záslužné
dílo pro výchovu národa. Pan ministr vzpomněl
ochotnických divadel v Hronově a jinde na východě
Čech. Dovolte, abych zde vzpomněl divadel na západě
a na severu Čech, ať je to Kladno, Louny, Slaný,
Plzeň nebo kdekoli jinde, která mají tradici
více než šedesátiletou a plnila krásně
výchovné poslání v národě.
Doplňkem tohoto zákona bude herecký zákon.
Je nutno zajistit herce, ať jsou u Národního
divadla nebo městských či krajových
divadel. Velmi bych prosil pana ministra, kdybychom se mohli přiblížit
k tomu ideálnímu stavu, aby herec byl považován
ne za člověka, který nemá mít
pevné zaměstnání, nýbrž
aby byl postaven na roveň učiteli či profesoru,
poněvadž jeho úkol je stejný jako každého
učitele.
Bude zajisté dnem radosti v hereckém národě,
až se herci sejdou a budou hodnotit vydání
tohoto zákona; myslím, že bude také
dnem radosti, až uslyší, že Národní
shromáždění očekává
od pana ministra předložení hereckého
zákona, který má také naše herce
zabezpečit finančně a právně.
Teď mi dovolte malou připomínku. Za několik
dnů vzpomeneme památného Kroměřížského
sněmu z r. 1848. Jedním z poslanců tohoto
sněmu byl veliký vlastenec, režisér,
herec, spisovatel a novinář Josef Kajetán
Tyl. Byl poslancem za náš kraj unhošťský
a kladenský. Jeho život a utrpení je nám
všem známo.
Tento zákon je zhodnocením významu divadla.
Druhý zákon, kterého jsem vzpomenul, bude
potvrzením, že naše generace nebude jen mluvit
o zásluhách velikých mrtvých, které
nechal národ za jejich života živořit.
Nová socialistická společnost se postará
i o žijící umělce, tyto dělníky
na kulturní vinici národa. Přeji oběma
pánům ministrům, aby i tato dobrá
věc se podařila. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Bašťovanský.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Baštovanský: Slávna snemovňa!
Očistenie Národného frontu od rozvratnej
reakcie umožňuje aj rýchlejšie napredovanie
závažných a pálčivých
problémov našej kultúrnej politiky. Dnes prerokováva
Národné shromaždenie osnovu divadelného
zákona, ktorá pre sabotáž reakčných
poslancov v kultúrnom výbore nemohla sa prv dostať
- aspoň nie vo svojej pôvodnej forme - na denný
poriadok pléna snemovne a onedlho bude sa vláda
a potom i tento slávny sbor zapodievať dlho očakávanou
- býv. ministrom školstva dr Stránským
stále odsunovanou - predlohou zákona o jednotnej
štátnej škole.