Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Pavlán.
Posl. Pavlán: Pani místopředsedkyně,
paní a pánové!
Jsem z kraje, který vždycky nejlépe poznal,
co znamenají národnostní rozbroje a nesváry,
a který dnes naopak vidí, jakým způsobem
mohou být řešeny věci mezi národy,
jež jsou k sobě vázány nejen historií,
ale i územními a hospodářskými
poměry. Jsem z kraje, kde se kdysi střetávaly
zájmy tří národů, Čechů,
Poláků a Němců. Ostravsko bylo krajem,
o který se kdysi velmi tvrdě zápasilo, a
zápas mezi národnostmi přirozeně nepřispíval
k spolužití, naopak jenom prohluboval příkop
mezi jednotlivými národy, a spory se jenom přiostřovaly.
A přece národ český a slovenský
a národ polský mohly nejlépe poznat k vlastní
své škodě, jak často zbytečně
docházelo tu a tam k rozporům o nějakou školu,
ať už českou nebo polskou, a jaká škoda
vznikala tím, že místo aby tyto spory mezi
sebou řešily vzájemnou dohodou a spoluprací,
tyto národy se nenáviděly.
Dnes je možno říci, že je těmto
dnům, alespoň na území Československa
a Polska, jednou provždy konec. Nedávné výročí
uzavření československo-polské smlouvy
to jasně a zřejmě dokumentovalo. Byli jsme
svědky obrovských manifestací Čechů
a Poláků v Českém Těšíně,
Bohumíně, kousek za Opavou a v jiných místech.
Tyto manifestace byly svědectvím, jak už dávno
byli příslušníci obou národů
naplněni touhou po sbratření, touhou po spolupráci,
a jak již dávno toužili po míru místo
po zbrojení.
Hospodářská spolupráce, která
má býti navrhovanou smlouvou uskutečněna,
skýtá veliké možnosti oběma národům
a státům. Vždyť naše průmyslové
středisko Ostrava už tak nutně potřebuje
zlepšení naší lodní dopravy po
Odře do Štětína a naopak. A je zde ještě
celá řada jiných hospodářských
odvětví, kde je možná tak úzká
a těsná spolupráce. Snad symbolem této
spolupráce může být jedna maličkost:
Z Českého Těšína do Polského
Těšína dodáváme z naší
plynárny v Českém Těšíně
plyn a naopak vodárna v Polském Těšíně
zásobuje pitnou vodou celý Český Těšín
a jeho blízké okolí. To je jen maličká
ukázka dalších možností, které
mohou přijíti v úvahu, jestliže budou
hospodářské smlouvy plněny opravdu
stoprocentně.
Víme, že jen ve spolupráci je dobrá
budoucnost obou národů. Sváry a rozbroje
znamenaly vždycky jejich porobu a dnes, při schvalování
této smlouvy, platí více než kdykoliv
jindy Masarykovo "bez silné Polsky nebude silného
Československa a bez silného Československa
nebude silné Polsky". V tomto duchu a smyslu vítám
jménem klubu čs. sociální demokracie
tuto smlouvu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Nový; dávám mu slovo.
Posl. Nový: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Jsme šťastni, že můžeme v této
sněmovně uvítati schválení
československo-polské hospodářské
smlouvy. V této smlouvě spatřujeme významný
krok k utužení spolupráce mezi naší
republikou a republikou Polskou. Již dříve,
než došlo k schválení této smlouvy,
rozvinuly se naše hospodářské styky
s Polskem velmi živě a jsou na nejlepší
cestě, aby se ještě více prohlubovaly
a aby byly ještě intensivnější.
Lepší vztahy mezi naší republikou a Polskem
mohly nastat tehdy, když ve stejný čas promluvily
stejně příbuzné režimy jak u
nás, tak také v Polsku. Za všechno dědictví
neblahé minulosti, které bylo ve znamení
vnášení svárů mezi národ
polský a národy český a slovenský,
nesou plně odpovědnost režimy tehdejších
vlád u nás i v Polsku. Je jasné, že
fašistický režim Piłsudského, Beckův
a Rydz-Šmigłův v Polsku a buržoasní
režim u nás v Československu nemohly nalézt
správné slovo k tomu, aby vzájemné
vztahy obou národů byly postaveny na správnou
základnu. Je velikou a historickou zásluhou politického
režimu v Polsku i politického režimu u nás,
že bylo vykonáno veliké historické dílo,
t. j. že vztahy obou nejbližších bratrských
slovanských národů, polského a československého,
byly trvale postaveny na docela jinou základnu, na základnu,
která dává nám i Polákům
větší pocit bezpečnosti a umožňuje
nám i Polákům rozvoj hospodářský
i kulturní.
Ještě jednu poznámku bych chtěl přičinit
nyní, kdy jednáme o schválení československo-polské
hospodářské dohody, a to, že naše
dohoda s Polskem, podobně jako stejné dohody s ostatními
slovanskými a lidově demokratickými režimy,
ukazuje veliký rozdíl mezi tím, co se děje
na západě ve znamení t. zv. spolupráce
západních států, a tím co nastává
mezi námi, Jugoslavií a Polskem, Sovětským
svazem a ostatními socialistickými nebo socialisujícími
státy. Spolupráce mezi slovanskými a lidově
demokratickými národy je založena na skutečném
vzájemném respektu, na respektování
naprosté rovnosti, založené na opravdové,
hluboké spolupráci, jak se to projevilo několikrát
na př. se strany sovětské, když v hodině
nejtěžší nám byla poskytnuta velkolepá
pomoc v podobě dodávek obilí, nebo jak se
to projevuje dnes, že při nedostatku masa přispěchávají
právě lidově demokratické státy,
aby nám pomohly. Je to opravdu spolupráce, založená
na naprosté rovnosti, založená na vzájemném
porozumění, kdežto na druhé straně
vidíme t. zv. spolupráci, jež je ve znamení
nadvlády silnějšího partnera, který
vnucuje druhým státům svou vlastní
vůli.
Smlouva, kterou máme s Polskem, to není již
jen hospodářská smlouva, běžná
z mezinárodních styků. Je to víc,
je to vzájemné doplnění našeho
hospodářství, což povede ještě
k užším vztahům k dobru našeho a
polského národa.
Je třeba přát si jen jedno, aby v době
co možno nejbližší byla vyřešena
poslední otázka, abych tak řekl poslední
účet, který máme mezi sebou, t. j.
příznivé rozřešení dodatkového
protokolu tak, aby ten poslední rest, který zde
zbývá, byl odstraněn k prospěchu naší
republiky i k prospěchu Polska, aby již nic víc
nestálo v cestě stále těsnější
spolupráci obou našich národů. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji posl. inž. Herlovi.
Zpravodaj posl. inž. Herl: Vzdávám se
slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. inž. Herl: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Schvalovací usnesení má 1 odstavec a dám
o něm hlasovati podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
toto schvalovací usnesení podle zprávy
výborové. (Poslanci povstávají
a hlučným potleskem pozdravují polskou delegaci
v diplomatické lóži, vedenou velvyslancem Olszewskim.)
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
7. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu trestního v Praze za souhlas k trest. stíhání
posl. Dečiho (zločiny podle § 2, § 14,
č. 1, 5 zák. čís. 50/1923 Sb.) (tisk
1078).
Zpravodajem je posl. dr Bláha. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
místopředsedkyně, paní a pánové!
Krajský trestní soud v Praze požádal
ve smyslu § 24 úst. listiny za souhlas k trestnímu
stíhání posl. Bohuslava Dečiho
pro zločiny podle § 2 a § 14, c. 1 a 5 zákona
čís. 50/1923 Sb.
Imunitní výbor projednal tuto záležitost
ve schůzi dne 16. března 1948 a usnesl se doporučit
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby vydalo posl. Dečiho k trestnímu stíhání
podle § 2 a § 1-4, čís. 1 a 5 zákona
čís. 50/ 1923 Sb., neboť veřejný
zájem na projednávání této
trestní věci převyšuje veřejný
zájem na vykonávání mandátu
posl. Dečiho.
Připomínám, že ve včerejší
schůzi schválilo slavné ústavodárné
Národní shromáždění prodloužení
vazby, uvalené na tohoto poslance, který byl přistižen
při pokusu o přechod hranic.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trestnímu stíhání posl.
Dečiho.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
se dáti souhlas k trestnímu stíhání
posl. Dečiho. Tím je vyřízen
7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu trestního v Praze ve smyslu § 24 ústavní
listiny za vydání k trest. stíhání
posl. Ursínyho (zločiny podle § 2, odst. 1,
§ 5, odst. 1 zák. č. 50/1923 Sb., a §§
101, 102 a) a § 214 tr. z.) (tisk 1074).
Zpravodajem je posl. dr Kokeš. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Krajský soud trestní v Praze zaslal ústavodárnému
Národnímu shromáždění
žádost ze dne 4. března 1948, ve které
ve smyslu § 24 úst. listiny žádá
o vydání poslance, býv. náměstka
předsedy vlády Jána Ursínyho
k trestnímu stíhání pro zločiny
podle § 2, odst. 1 zák. na ochranu republiky, t. j.
příprava úkladů o republiku, podle
§ 5, odst. 1 téhož zákona zrada státního
tajemství podle §§ 101 a 102 trest. zákona
zneužití moci úřední a podle
§ 214 trest. zákona nadržování
zločinu.
Tato žádost krajského soudu trestního
v Praze je vlastně jen dalším článkem
v řadě žádostí, které
již ústavodárnému Národnímu
shromáždění došly ve spojitosti
s odhalením protistátního spiknutí
na Slovensku. Již při projednávání
případů posl. dr Kempného a
posl. dr Bugára předložil pan ministr
vnitra tehdejšímu imunitnímu výboru
k nahlédnutí protokoly s doznáním
spiklenců, jakož i písemný materiál,
a již tehdy bylo zjevno, že nitě spikleneckého
podzemí vedly až do kabinetu tehdejšího
náměstka předsedy vlády Jána
Ursínyho. Na podkladě předloženého
materiálu rozhodl tehdy imunitní výbor, aby
poslanci dr Kempný a dr Bugár byli
vydáni k trestnímu stíhání
a plenum ústavodárného Národního
shromáždění toto rozhodnutí,
nikoliv jednohlasně, schválilo.
Přesto, že již tehdy bylo bezpečnostními
orgány a i soudními výslechy zatčených
dokázáno, že šlo o velezrádné
spiknutí, namířené proti jednotné
lidově-demokratické Československé
republice, našli se obránci velezrady, kteří
se postavili na ochranu dr Bugára a dr Kempného
a tím celého spiknutí. Již tehdy uvedl
pan ministr vnitra v plenu ústavodárného
Národního shromáždění,
že obránce dr Kempného a dr Bugára,
nový generální tajemník demokratické
strany dr Hodža nemá práva mluvit, poněvadž
je stranou ve věci, a to z toho důvodu, že
byl přítomen při zahlazováni stop
v kabinetu náměstka předsedy vlády
Jána Ursínyho. Nepřátelé naší
republiky spatřovali v tehdejším rozhodnutí
nespravedlivé opatření a dokonce věc
protizákonnou. Výsledky dalšího šetření,
které byly nyní ústavodárnému
Národnímu shromáždění
předloženy, dokazují jasně, že
na půdě parlamentu vystupovali jako ochránci
obviněných a celého spiknutí ti, kteří
byli sami do velezrádné činnosti zapleteni,
prováděli ji anebo při nejmenším
ji podporovali. Pakliže je nyní ústavodárné
Národní shromážděni nuceno projednávati
žádost o vydání býv. náměstka
předsedy vlády Jána Ursínyho
k trestnímu stíhání, je to důkazem,
že ohrožení republiky spiklenci loňského
roku bylo velmi vážné a že spiklenci měli
své lidi a ochránce i na nejvyšších
místech. Je tím prokázáno, že
tito lidé měli zájem na rozbití republiky
a že šli do svých funkcí jen v úmyslu
přiblížiti se k tomuto cíli a uskutečnit
jej. Republika však se bránila a zvítězila.
Trestní řízení proti spiklencům
a jejich pomahačům je jen logickým závěrem
jejich činnosti, směřující
proti republice. S tohoto stanoviska jest posuzovati i jejich
činnost.
Je jistě řídkým případem
v dějinách národů, aby člen
vlády byl souzen zákony vlasti pro zločiny
páchané proti vlastnímu národu. Český
národ i slovenský národ měly ve své
historii kromě poslední doby málo takových
případů. S ohledem na závažnost
projednávané věci budiž mi proto dovoleno,
abych šíře objasnil činnost pana posl.
Jána Ursínyho, event. i činnost Otty
Obucha, spolupachatele pana poslance. Činím tak
proto, aby slavná sněmovna již při rozhodování
o vydání k trestnímu stíhání
sama posoudila výši provinění Jána
Ursínyho v souvislosti s proviněním
ostatních spiklenců.
Ze spisů, které zaslal krajský soud trestní
ke své žádosti o vydání, vyplývá
tento skutkový děj, dotýkající
se pana posl. Jána Ursínyho: Dne 1. září
1946 nastoupil v kabinetu tehdejšího náměstka
předsedy vlády republiky Československé,
Jána Ursínyho, redaktor Otto Obuch. Nastoupil jako
tiskový referent pana náměstka předsedy
vlády. Až do té doby byl úředníkem
v ústředí československého
filmu a toto své dosavadní zaměstnání
musil opustiti, protože o něm bylo zjištěno,
že byl za války aktivně činný
jako úředník předsednictva vlády
t. zv. slovenského státu, a to v jeho odboru fašistické
propagandy Tida J. Gašpara. Bylo o něm prokázáno,
že za války napsal a vydal fašistické
knihy a články a proto byl disciplinárním
usnesením Svazu slovenských filmových pracovníků
označen za kolaboranta a ze služeb propuštěn.
Byl si vědom toho, že ve státní službě
nemůže zůstat, a proto se obrátil na
pana náměstka předsedy vlády Jána
Ursínyho se žádostí, aby mu byl
nápomocen při hledání nějakého
vhodného zaměstnání. Svěřil
se panu Ursínymu se svojí politickou minulostí
i s tím, že jako kolaborant musel dosavadní
zaměstnání opustiti. Ján Ursíny
přijal po několika dnech Otto Obucha jako svého
tiskového referenta. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.) Otto Obuch ještě
podnes, jak uvádí ve své výpovědi,
nemůže si vysvětliti rozhodnutí Ursínyho
a domnívá se, že byl do kabinetu přijat
na základě jakýchsi jemu neznámých
zásahů slovenské emigrace. Ta totiž
měla velký zájem na tom, aby se Obuch dostal
na takové místo, odkud by mohl podávat velmi
důležité zprávy. Tehdy byl Obuch podle
vlastního doznání i podle průkazního
materiálu zapojen již 7 měsíců
do illegální zpravodajské sítě
slovenské emigrace, vedené dr Ferd. Ďurčanským.
Obuch byl zapojen na básníka Rudolfa Dilonga, se
kterým byl v čilém písemném
styku. Jedním z prvních činů Otty
Obucha po přijetí do kabinetu náměstka
předsedy vlády bylo, že tuto skutečnost
hlásil písemně Rudolfu Dilongovi a zdůraznil,
že nyní se jeho pole působnosti netušenou
měrou rozšířilo tak, že nyní
bude moci podávat zprávy častější
a hlavně hodnotnější. Slovenská
emigrace, vedená dr Ferd. Ďurčanským,
tuto skutečnost uvítala a v dopise odeslaném
Obuchovi projevila souhlas s jeho zaměstnáním
u náměstka předsedy vlády a vyslovila
očekávání, že další
spolupráce bude intensivnější. Celá
Obuchova úřední činnost podle rozhodnutí
Jána Ursínyho záležela v tom,
že jeho rukama procházely všechny důležité
a důvěrné záležitosti státní,
které zapisoval a třídil jednak pro kabinet
náměstka předsedy vlády, jednak pro
ústřední úřady na Slovensku.
Zde nutno zdůrazniti, že k této činnosti
Obuchově došlo dva měsíce poté,
kdy Ján Ursíny byl presidiálním
šéfem inž. Reimanem upozorněn na
nespolehlivost Obuchovu vzhledem k jeho minulosti a varován
před jeho dalším ponecháním v
kabinetu. Obuch tyto skutečnosti vysvětluje tím,
že měl sám dojem, že Ursíny
chtěl, aby on, t. j. Obuch, měl volnou ruku ve výběru
důvěrných a důležitých
spisů pro informaci dr Ďurčanského.
Takto usuzoval Obuch také z toho důvodu, že
před jeho nastoupením v kabinetě se podobné
práce nevykonávaly a že tyto práce byly
mu záměrně a z uvedených důvodů
Jánem Ursínym přiděleny. Materiál
procházející úřadem náměstka
předsedy vlády měl velikou cenu pro Ďurčanského
a Obuch mohl si z něho podle své volby vybírati
vhodné věci pro své výzvědné
cíle. Kromě spisů procházejících
kabinetem byly dalším velmi cenným zdrojem
pro Obucha jeho denní rozhovory s Jánem Ursínym;
každodenně ráno přijímal Ursíny
od Obucha referáty o politických událostech
a odpoledne mezi 14. a 15. hodinou opět Ursíny
informoval Obucha o důležitých věcech.
Tyto zprávy a poznatky sděloval Obuch jako agent
Ďurčanského slovenské emigraci. Obuchův
písemný styk se zahraničím byl velmi
čilý a je prokázáno, že pouze
jednou tajnou cestou přes Švédsko dostával
nejméně dva dopisy denně. Mimo to korespondoval
s představiteli slovenské emigrace ještě
i jinými cestami. Získané zprávy téměř
doslova reprodukoval ve svých pravidelných hlášeních
dr Ďurčanskému, uváděje také
prameny informací, čímž se tyto zprávy
stávaly dvojnásob cennými. Přes Ďurčanského
se tyto zprávy dostávaly do rukou zahraničních
mocností. Rozhovory Obuchovy s Jánem Ursínym
o zahraniční emigraci slovenské, při
kterých Ursíny dával najevo sympatie
Ďurčanskému, posilovaly Obucha a dodaly mu
odvahy, takže dokonce jednoho dne předložil Ursínymu
leták, který dostal ilegální cestou
od Ďurčanského. Ursíny nejen
že neučinil o této skutečnosti povinné
hlášení, ale dokonce se ani Obucha nedotázal,
odkud a jak leták dostal, čímž nabyl
Obuch podle vlastní výpovědi přesvědčení,
že Ján Ursíny o jeho práci pro
Ďurčanského ví a že ho v této
práci skutečně podporuje. Tuto okolnost sdělil
Obuch Ďurčanskému, který tehdy dlel
v Římě, a poznamenal, že Ursíny
s uspokojením kvituje fakt, že Ďurčanský
jediný z celé emigrace ví, co chce a co bude
moci i v budoucnu ze svého politického programu
prosazovat.