Čtvrtek 18. března 1948

Rozpočtový výbor projednal ve své schůzi 16. března 1948 vládní návrh zákona o odškodnění pro některé veřejné zaměstnance, přeložené v době nesvobody do výslužby a usnesl se, doporučiti ústavodárnému Národnímu shromáždění, aby tuto osnovu přijalo po tiskové opravě, provedené výborem soc.-zdravotnickým, beze změny tak, jak byla vládou navržena.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo zpravodaji k odst. 5 za výbor soc.-zdravotnický, p. posl. Kolářovi.

Zpravodaj posl. Kolář: Paní předsedkyně, paní a pánové!

Jako zpravodaj výboru soc.-zdravotnického o vládním návrhu zákona o odškodnění a jiných opatřeních pro některé veřejné zaměstnance, kteří byli dáni do výslužby nebo jejichž služební poměr byl rozvázán v době nesvobody, chtěl bych k osnově říci toto:

V době nesvobody došlo k několikerým změnám předpisů o přeložení veřejných zaměstnanců do trvalé výslužby, které způsobily jmenovaným zaměstnancům určité újmy proti právnímu stavu, platnému v tom směru 29. září 1938. Uvedené změny byly provedeny:

1. vládním nařízením ze dne 21. prosince 1938, č. 379 Sb.;

2. nařízením ze dne 30. prosince 1940 o změně a doplnění některých ustanovení vládního nařízení, č. 379/1938 Sb.;

3. vládním nařízením ze dne 24. prosince 1942, č. 420 Sb.

Křivdy, spáchané okupanty na státních a veřejných zaměstnancích, byly odčiněny dekretem presidenta republiky č. 53/1945 Sb. Při tomto odčinění křivd však nebyl přiznán nárok na odčinění křivdy těm zaměstnancům, kteří šli do výslužby podle okupantských nařízení z důvodu dosažení věkové hranice 55 let, u žen 45 let. Dekret č. 53 se také nezabýval křivdami, které byly spáchány na ženách ve státním zaměstnání, jichž počet byl ve státní a veřejné správě v důsledku zmenšení našeho území po událostech v r. 1938 restringován.

Proto v souvislosti s odškodněním zaměstnanců, pensionovaných podle vpředu zmíněných předpisů, je třeba odškodniti i zaměstnance přeložené sice do výslužby v době nesvobody, avšak reaktivované podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. srpna 1945 č. 68 Sb. o reaktivaci veřejných zaměstnanců, na které se rovněž nevztahují ustanovení dekretu presidenta republiky o odčinění křivd československým veřejným zaměstnancům. Osnova jim proto přiznává v § 2 započtení doby uplynuvší ode dne přeložení do výslužby do dne reaktivace pro určení služebního pořadí, pro zvýšení služného, resp. platu mu odpovídajícího a pro nárok na výslužné a jeho výměru. Osnova bude se týkati asi 25-30.000 zaměstnanců. Náklad na osnovu je poměrně značný a odhaduje se asi částkou 224,500.000 Kčs. Je to doklad toho, že dnešní den znamená pro veřejné zaměstnance mnoho: znamená, že veřejným zaměstnancům se opět ve změněných poměrech urychleně dostává značné pomoci nejen k odstranění křivd, nýbrž také k odstranění jejich tíživé hospodářské situace.

Osnova poskytuje maximum odškodnění, jaké je vůbec možno poskytnouti se zřetelem ke státní pokladně, a poskytuje je především tam, kde byla způsobena sociální křivda, tam, kde byla hrubě snížena částka určená platovým zákonem jako zaopatřovací plat, jako jediný zdroj příjmů k obživě. Osnova tudíž staví všechny ty, kdož byli za okupace pensionováni s porušením ustanovení služební pragmatiky bez průkazu nezpůsobilosti před dovršením 60 let věku, na roveň těm, kdož byli pensionováni po revoluci s plným nárokem. V tom je největší sociální a mravní klad osnovy.

Osnova byla projednána a jednomyslně přijata v sociálně zdravotnickém výboru a prosím proto jako zpravodaj tohoto výboru slavné ústavodárné Národní shromáždění, aby vládní návrh zákona přijalo tak, jak je obsažen v tisku 1072. (Souhlas.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Nyní přistoupíme ke společné rozpravě. Ke slovu je přihlášen p. posl. Jura, kterému dávám slovo.

Posl. Jura: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Parlamentu byly předloženy 4 veřejnozaměstnanecké zákony. Projednávají se věcně, klidně a rychle. Dříve tomu tak nebývalo a veřejnozaměstnanecké předlohy bývaly předmětem sporů a dokonce i licitačních bojů. Avšak vítězná vůle lidové jednoty způsobila změnu i na půdě parlamentu. Zvyšuje se úroveň a zrychluje se pracovní tempo. Tuto radostnou skutečnost uvítají spolu s námi i veřejní zaměstnanci, jejichž zájmů nesmí být již nikdy zneužito k podpoře reakční a protilidové politiky.

Předložené osnovy přinesou značné zlepšení mnohým kategoriím aktivních zaměstnanců i pensistů.

Především je tu osnova o převedení smluvních dělníků a zaměstnanců do regulovaného služebního poměru. Převedení bude znamenat, že tito zaměstnanci se stanou nevypověditelnými tak, jako zaměstnanci definitivní. Zákon se bude vztahovat okrouhle na 100.000 smluvních dělníků ve státních a veřejných službách. Jeho výhodu budou moci posoudit starší zaměstnanci, kteří v dřívějších dobách strávili na př. u železnic 10, 15, ano i více let v poměru smluvního dělníka.

Tento zákon je také konečnou odpovědí na útoky, které byly před rokem podnikány proti Revolučnímu odborovému hnutí, že zamýšlí připravit státní zaměstnance o definitivu. Byla to tehdy široce založená kampaň, záměrně namířená proti odborové jednotě. Mnozí státní zaměstnanci podlehli tehdy svodům reakční propagandy a dali se využít k útokům proti Revolučnímu odborovému hnuti. Tento zákon je pro všechny státní a veřejné zaměstnance novým přesvědčujícím důkazem té skutečnosti, že lidová demokracie nebude nabytá práva oklešťovat, nýbrž naopak rozšiřovat.

Zákon přináší pro železniční zaměstnance pronikavé zlepšení i tím, že se stanou členy pensijního fondu ode dne svého ustanovení. Výhoda se bude vztahovat i na ty železniční zaměstnance, kteří jsou již v regulovaném poměru. Bývalým smluvním dělníkům na železnicích byla smluvní doba započtena jen z jedné třetiny do pensijního fondu. Na př. dělník na železnici, který byl 6 let ve smluvním poměru, ztrácel při ustanoveni téměř 4 léta své smluvní doby pro započtení do pensijního fondu. Ustanovením § 5 projednávaného zákona bude tato křivda i pro bývalé smluvní železniční dělníky odčiněna.

Také vládní návrh zákona o zrušení činovného D je vlastně platovým zlepšením, které se bude vztahovat na všechny veřejné a státní zaměstnance v obcích, kde počet obyvatel nedosahuje 2.000. Budou to především učitelé, železniční a poštovní zaměstnanci, příslušníci Sboru národní bezpečnosti, finanční pohraniční stráže, cestáři a zaměstnanci zemědělské a lesní služby, jejichž roční příjmy se zvýší o částku kolem 100,000.000 Kčs.

Třetí osnova přinese zlepšení těm pensistům, bývalým zřízencům, kteří odešli do výslužby před 17. červnem 1946 a nemohli použit výhod 35leté služební doby. Už v prvé republice se zřízenci často domáhali, aby také pro ně platilo ustanovení o 35leté služební době. Marně o to tehdy usilovali, pořádali schůze a posílali petice; teprve vítězná národní revoluce splnila tento dávný požadavek zřízenecké kategorie.

Konečně čtvrtá osnova skýtá odškodnění pro veřejné zaměstnance, jejichž služební poměr byl rozvázán nebo kteří byli v době okupace posláni do výslužby. Odčinění okupačních křivd, napravovaných touto osnovou, si vyžádá finančního nákladu asi 224 milionů Kčs ročně. Všechny čtyři osnovy znamenají značné zlepšení dnešních poměrů početných kategorií veřejných a státních zaměstnanců. Uvědomíme-li si řadu opravdu podstatných úprav, které byly od roku 1945 pro státní a veřejné zaměstnance provedeny, a připojíme-li k nim nyní projednávané nové osnovy, vyvstane nám celek velkého a úctyhodného díla. Nelze tvrditi, že jsme pro veřejné zaměstnance učinili vše, co by jejich situace vyžadovala; ale za poměrně krátkou dobu od převratu jsme učinili jistě všechno, co dovolovaly státní finance a celkové hospodářství.

Velká práce pro veřejné zaměstnance byla velmi kriticky posuzována různými reakčními živly. S ničím nebyly spokojeny, vždy si našly nějakou záminku, aby do řad veřejných zaměstnanců zanášely nespokojenost a aby je stavěly do odporu proti odborové jednotě. Nejpříznačněji se to projevilo při jednání o platovou úpravu v měsíci lednu t. r., kdy byl proti návrhu Ústřední rady odborů ve vládě předložen protinávrh Drtinův a Majerův. Přes výstražné varování delegace ÚRO a proti hlasům komunistů prosadil blok pravicových stran návrh Majerův. Proč se tehdy tak kategoricky stavěly proti návrhu ÚRO? Snad proto, aby veřejným zaměstnancům pomohly? Nikoliv, byl to jenom manévr. Už tehdy měly uchystán plán pomocí veřejných zaměstnanců rozrazit odborovou jednotu a po příkladu Francie použít roztříštění odborové jednoty ke změně poměru sil a k vytvoření reakční vlády. Tyto skutečnosti, to, jak bylo připravováno a plánováno zneužití veřejných zaměstnanců k prosazení reakčních a protistátních záměrů, by si měli uvědomiti všichni ti státní zaměstnanci, kteří se tenkráte dali vyloženými nepřáteli republiky svést na scestí boje proti odborovému hnutí, proti lidově demokratickému zřízení a tím také proti zájmům lidu. Ovšem byla to jen malá, nepatrná hrstka veřejných zaměstnanců, byli to vskutku jedinci, kteří se stali nevěrnými a zradili zájmy pracujícího lidu. Převážná část veřejných zaměstnanců, příslušníci Sboru národní bezpečnosti, železničáři, pošťáci, finančníci a masy drobných a středních státních zaměstnanců stáli věrně po boku velké jednoty našeho lidu. Je jen spravedlivým důsledkem, že v očistné akci byli zbaveni svých vedoucích a přednostenských míst ti zaměstnanci, kteří se zpronevěřili úkolu státu oddaných zaměstnanců a kteří se postavili proti lidově demokratickému zřízení. Došlo-li k některým přehmatům, bude jistě možno je napraviti. Stará společnost stíhala, persekvovala, vyhazovala z práce a zavírala, lidová demokracie je daleka jakékoli msty. My poskytneme možnost nejenom práce, ale i nápravy každému, kdo svého počínání lituje a dává záruku skutečné nápravy.

Jako v celém veřejném životě a v závodech, tak i ve státní a veřejné službě nastává nový život. Zaměstnanci se tentokrát opravdu názorně přesvědčili, kdo s nimi smýšlel dobře a kdo jich zneužíval a je zrazoval. Ohromná, zdařilá manifestační stávka pronikavě zapůsobila na všechny vrstvy státních a veřejných zaměstnanců. Skutečnost, že z velké masy přes 2 miliony odborově organisovaných pracujících se vyskytlo jen 1493 stávkokazů, je důkazem opravdu ohromné, strhující síly dělnické solidarity a odborové jednoty. Sjezd závodních rad a odborových skupin, sjezd historického významu, který tak velkým podílem přispěl k vítězství lidu, se rozhodl, aby dvouletka byla splněna do 28. října t. r. Horníci již třetí neděli dobrovolně pracují a nedávno se usnesli zříci se 14 dní své dovolené; také hutníci, kovodělníci a příslušníci jiných pracovních odvětví se chystají splnit své úkoly. Státní a veřejní zaměstnanci mají zde velkou příležitost nyní, v nových poměrech provésti zlepšení své práce a administrativy, jakož i zhospodárnění celého systému.

Jedna ze složek státní služby je našim lidem ctěna, obdivována a milována. Je to složka Sboru národní bezpečnosti. Sympatie lidu si získala za svou věrnou a poctivou službu, prostě proto, že opravdu sloužila svému lidu. Následujme příkladu Sboru národní bezpečnosti i na ostatních místech, i v ostatních úřadech. Zařiďme práci v úřadech podle slov soudr. Gottwalda, uvedených v budovatelském programu: "Úřady musejí být spravovány tak, aby obyvatelstvo v praxi vidělo a cítilo, že lid tu není pro úřady, nýbrž úřady pro lid." A až náš lid pozná přičinlivou a poctivou práci svých úředníků, pak je bude zahrnovat stejnou pozorností a stejným vděkem, jak to dnes činí u složky národní bezpečnosti. Náš pracující lid nastoupí v neděli k národní směně vítězství. Touto směnou chce pracující lid vzdát dík za velké vítězství, jehož dosáhl v boji na obranu lidových práv a svobod. Nechť i veřejní a státní zaměstnanci splní tuto svou povinnost po boku všeho pracujícího lidu. Velké vítězství, jehož jsme dosáhli za vedení soudruha Gottwalda, nás všechny zavazuje zvýšit i svou odpovědnost v úsilí jít rychlejší cestou k socialismu. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 2 a 5 za výbor soc.-zdravotnický posl. Kolářovi.

Zpravodaj posl. Kolář: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 2 a 3 za výbor rozpočtový posl. Hornovi.

Zpravodaj posl. Horn: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 3 za výbor soc.-zdravotnický posl. Skaunicovi.

Zpravodaj posl. Skaunic: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 za výbor soc.-zdravotnický posl. dr Káclovi.

Zpravodaj posl. dr Kácl: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 a 5 za výbor rozpočtový posl. Stopkovi.

Zpravodaj posl. Stopka: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednaných předloh.

Ústavodárné Národní shromáždění je způsobilé se usnášeti. Budeme hlasovat o druhém odstavci pořadu.

Ad 2. Hlasování o osnově zákona o převedení smluvních zaměstnanců (dělníků) ve veřejné službě do regulovaného služebního poměru a o některých změnách tohoto poměru (tisk 1069).

Zpravodajem za výbor sociálně-zdravotnický je posl. Kolář, za výbor rozpočtový posl. Horn.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Kolář: Nejsou.

Zpravodaj posl. Horn: Nikoli.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Budeme hlasovati o třetím odstavci pořadu.

Ad 3. Hlasování o osnově zákona o činovném státních a některých jiných veřejných zaměstnanců (tisk 1070).

Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický je posl. Skaunic, za výbor rozpočtový posl. Horn.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Skaunic: Nejsou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP