Dnešní schůze ústavodárného
Národního shromáždění
napraví a napravuje křivdy, které na armádě
smluvních zaměstnanců napáchali všichni
ti političtí demagogové, kteří
se domnívali, že veřejní a státní
zaměstnanci mohou pouze sloužit jako volební
materiál a že není vůbec třeba
brát vážně jejich starosti. Známe
praxi, jak se projevovala v hodnocení smluvních
zaměstnanců. Tak na př. na drahách
desetitisíce smluvních zaměstnanců,
přidělených k té nejtěžší
prácí, když v ní strávili 15-20
let, když utrpěli újmu na zdraví, když
za mizerný plat vydali ze sebe vše, co vydati mohli,
byli povoláváni k lékařským
prohlídkám a tam lékaři konstatovali,
že po jejich dvacetileté službě, věrné
službě a mizerně odměňované
službě podniku čs. státních drah
nejsou schopni, aby byli převedeni do poměru pomocných
zaměstnanců, poněvadž jejich zdravotní
stav tomu neodpovídal, a byli pak po dvacetiletých
službách vyhazováni bez jediné možnosti
náhrady nebo sociálního zajištění
na ulici.
Musíme vzpomenout na př. na pošty, na podnik,
který vždycky znamenal pro státní pokladnu
přínos, který vždy měl podstatná
aktiva, která odváděl do státní
pokladny. Právě v tomto podniku byla velká
část zaměstnanců, kteří
byli za svou práci prabídně honorováni.
Byly tvořeny a vymýšleny honosné tituly.
Podnik Československá pošta se v první
republice honosil zvláštními tituly, které
snad neexistovaly na celém světě: "Neplně
zaměstnaný poštovní posel". Tento
neplně zaměstnaný poštovní posel
musel sloužit 15 až 20 let za měsíční
odměnu 371 korun, avšak jeho titul "neplně
zaměstnaný" nevyjadřoval skutečně
jeho zaměstnání, poněvadž tento
člověk byl nejzaměstnanějším
člověkem v poštovních službách
vůbec, protože za tuto odměnu musel sloužit
denně 10 až 12 a v některých místech
i 14 hodin.
Proto je třeba dnes při likvidování
armády smluvních zaměstnanců všechno
toto konstatovat, aby právě vynikl význam
této osnovy, aby všichni ti, kteří chtěli
tvrdit, že v lidové demokracii nikdo veřejné
zaměstnance nezná, že naše Revoluční
odborové hnutí hází veřejné
zaměstnance přes palubu, že komunistická
strana Československa neprojevuje dostatečný
zájem o problémy státních a veřejných
zaměstnanců, byli usvědčeni ze lži.
Je to třeba konstatovat proto, aby vynikl dnešní
den, aby všichni státní a veřejní
zaměstnanci pochopili, kdo to myslí s jejich problémy
a existencí vážně a kdo to byl, kdo
jen s jejích existencí hazardoval a veřejných
a státních zaměstnanců používal
a zneužíval ke svým politickým záměrům.
Dnes můžeme říci, že končí
licitace se státními a veřejnými zaměstnanci,
dnešní den je důkazem toho, že se již
nikdy nebude s problémy veřejných zaměstnanců
a s veřejnými zaměstnanci samými hazardovat,
že státní zaměstnanci již nikdy
nesmí sloužit jen jako volební materiál.
Právě dnes je třeba říci, že
dnešní den je důkazem vítězství
pracujícího lidu, porážky reakce, že
byli odstraněni všichni ti, kteří brzdili
všechny pokrokové snahy, všechno snažení
o pomoc pracujícímu lidu, že byli odstraněni
právě ti, kteří bídu a problémy
veřejných zaměstnanců, které
dnes řešíme, připravili.
Je třeba, aby si dnes všichni mladí státní
a veřejní zaměstnanci uvědomili, v
jak veliké a nepředstavitelné bídě
musili sloužit starší státní a
veřejní zaměstnanci v kategoriích
smluvních zaměstnanců. Dnes se dostává
mladým, nadějným státním a
veřejným zaměstnancům spravedlnosti
tím, že jsou převáděni do regulovaného
pracovního poměru. Oni jsou skutečnou nadějí
státní a veřejné správy, oni
musí znamenat omlazení našeho státního
a veřejného aparátu.
V okamžiku, kdy se těmto zaměstnancům
dává pragmatika, je třeba také říci,
kdo je chtěl o tuto pragmatiku připravit. Vzpomínáme,
jak se s této tribuny volalo po tom, že podle zákona
o mobilisaci pracovních sil je bezpodmínečně
nutno vyházet všechny mladé, všechny ty,
kdož po 5. květnu přišli do státní
a veřejně služby. Že jsou to oni, kteří
dělají ty nadbytky a nadstavy ve státní
a veřejné službě a že je třeba
všechny tyto mladé propustit. Je třeba, aby
si veřejní zaměstnanci a hlavně všichni
mladí uvědomili, jak kontrastovala tato snaha těchto
lidí s jejich tvrzením, že jsou to oni, kteří
chtějí pomoci veřejným zaměstnancům.
V závěru bych chtěl apelovat na mladé
státní a veřejné zaměstnance
dnes - kdy se jim dostává spravedlnosti, kdy ÚNS
přijímá tuto osnovu, kterou se projevuje
uznání jejich práci - aby ze státních
a veřejných služeb zmizelo již jednou
to prokleté heslo: dělej jenom tolik, aby tě
nevyhodili! S tímto heslem my státní a veřejní
zaměstnanci v nové době, v době skutečné
lidové demokracie, již nemůžeme vystačit.
My musíme do státní a veřejné
správy zanést potřebného ducha soutěživosti
a tvořivosti. Paní a pánové, po těchto
slovech předkládám vám jako zpravodaj
výboru sociálně-zdravotnického tento
návrh zákona k projednání a prosím,
aby slavné ústavodárné Národní
shromáždění návrh tohoto zákona
přijalo. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
zpravodaji o odst. 2 za výbor rozpočtový
posl. Hornovi.
Zpravodaj posl. Horn: Slavná sněmovno, pane
předsedo, paní a pánové!
Posílení lidově demokratického režimu,
které se uskutečnilo po posledních vnitropolitických
událostech, znamená také pro státní
a veřejné zaměstnance, že i jejich existenční
otázky budou řešeny rychleji a v jejich prospěch.
Dnes stále ještě napravujeme nesrovnalosti,
křivdy a bezpráví, které, pokud se
týká státních a veřejných
zaměstnanců i jejich sociálních problémů,
zanechaly nám tu jako těžké dědictví
doby první republiky a okupace. Vždycky jsme tvrdili,
že jenom zázrakem by se daly odstranit rázem.
Také návrhy dalších dvou zákonů,
a to zákona o činovném u státních
a některých jiných veřejných
zaměstnanců a zákon o převedení
smluvních zaměstnanců (dělníků)
ve veřejné službě do regulovaného
služebního poměru a některých
změnách tohoto poměru, k nimž mluvím
jako zpravodaj rozpočtového výboru, spolu
s dalšími dvěma návrhy zákonů,
které jsou dnes předkládány ÚNS
ke schválení, jsou jen dalšími opatřeními
po celé řadě předešlých
zákonů, schválených Národním
shromážděním po květnu 1945,
které zlepšily existenční postaveni
státních a veřejných zaměstnanců.
Uskutečnění zákona o převedení
smluvních zaměstnanců do regulovaného
služebního poměru má veliký význam
proto, že více než 150.000 státních
a veřejných zaměstnanců dostane zrovnoprávnění
s ostatními definitivními zaměstnanci. Dostává
se tedy de facto tímto zákonem definitivy všem
státním a veřejným zaměstnancům.
Není možno nepřipomenout, že dřívější
režimy záměrně vytvářely
a zvětšovaly tyto zvláštní kategorie
smluvních zaměstnanců, z nichž mnozí
čekali 10 až 20 let na to, aby se stali definitivními.
Prohlásili jsme již více než před
rokem v souvislosti s rozpoutáváním demagogické
kampaně s definitivou státních a veřejných
zaměstnanců, která byla proti nim namířena,
že stojíme na stanovisku, aby dosavadní definitiva
byla nejen zachována, ale rozšířena
na všechny ostatní, dosud ještě smluvní
zaměstnance. To se nyní stává skutkem.
Lidově demokratický režim zaručuje všem
poctivým státním a veřejným
zaměstnancům, že je nebude nadále rozdělovat
na dvě skupiny, z nichž jedna měla méně
práv nežli druhá. Dnes každý zaměstnanec,
který se stejnou poctivostí a úsilím
pracuje ve veřejných službách jako ten
druhý, má s ním také stejná
práva. Bývali jsme svědky toho, že kdykoliv
se projednávalo jakékoli, třeba dílčí
řešení veřejnozaměstnaneckých
otázek, neobešlo se to bez kampaní a demagogického
licitování. Ti, kteří měli
ještě donedávna možnost rozeštvávat
náš pracující lid, chápali se
každé příležitosti, aby tak činili
právě se státními a veřejnými
zaměstnanci. Víme, že se takové politice
naučili v dřívějších režimech
a že ji stupňovali tím více, čím
bližší se stával termín voleb.
A pamatujeme si dobře a spolu s námi všichni
státní a veřejní zaměstnanci
jak to pravidelně dopadlo se sliby, které se v první
republice v bohaté míře dávaly. Před
volbami se slibovalo zvýšení platů a
po volbách přišly naopak platové srážky.
V lidově demokratickém režimu je možno
a nutno řešit veřejnozaměstnanecké
otázky jiným způsobem. V prvé řadě
jsme si vědomi toho, že se bude moci nadále
postupně zvyšovat životní úroveň
i státním a veřejným zaměstnancům
jenom tehdy, bude-li se současně zvyšovat naše
výroba a náš národní důchod.
Žádná licitace, žádná demagogie
veřejným zaměstnancům, stejně
jako ostatním pracujícím, nic dobrého
nepřinesla. Je možno věřit, že
na začátku letošního roku jsme byli
svědky už poslední licitační
kampaně se státními a veřejnými
zaměstnanci. Nyní byli nuceni odejít z našeho
veřejného a politického života ti, kteří
měli zájem na vyvolávání licitačních
kampaní. Jsme přesvědčeni, že
spolu s nimi byly odstraněny nejen zdroje podobných
kampaní, ale také strůjci překážek
v řešení všech otázek a problémů,
tudíž i veřejnozaměstnaneckých.
Serie čtyř zákonů, o nichž dnes
jedná ústavodárné Národní
shromáždění a které se všechny
týkají státních a veřejných
zaměstnanců, měla by být poslední
záplatou, kterou stále ještě přišíváme
na jejich stávající platový systém.
Právě v pondělí 15. t. m. začala
pracovat komise, která má vyhotovit návrh
nového platového zákona. Zasedá nepřetržitě
každý den a má být se svým úkolem
hotova do 3 měsíců. Věříme
pevně, že vypracuje takový platový zákon
pro státní a veřejné zaměstnance,
který bude znamenat, že i oni budou odměňováni
podle množství a kvality práce, kterou skutečně
dělají. Jedině tak se vyrovnáme definitivně
se všemi nesrovnalostmi a bezprávími, které
se na státních a veřejných zaměstnancích
během minulých dob navršily a které
dosud jen po částech napravujeme. Bude to dalším
důkazem toho, že lidově demokratická
republika se stará o svoje zaměstnance lépe
než to dokázala kterákoliv vláda v dřívějších
režimech.
Úhrada navrhovaného zákona, jak byl projednán
v rozpočtovém výboru, je kryta v rámci
prostředků, s nimiž ministerstvo financí
počítá na náklady spojené s
úpravami, jež mají nabýt platnosti od
1. ledna 1948. Rozpočtový výbor proto projednal
vládní návrh č. 1037 o převedení
smluvních zaměstnanců (dělníků)
ve veřejné službě do regulovaného
služebního poměru a o některých
jiných změnách tohoto poměru. Schválil
jej jednomyslně beze změny, a navrhuji proto slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo ve znění zprávy
výborů soc.-zdravotnického a rozpočtového
podle tisku 1069. (Potlesk.)
Zároveň jako zpravodaj o vládním návrhu
zákona o činovném státních
a některých jiných veřejných
zaměstnanců (tisk 1038) za výbor rozpočtový
chci říci toto: Schválením zákona
o činovném státních a veřejných
zaměstnanců bude převedeno asi 70.000 zaměstnanců,
kteří mají pracovní působiště
v obcích s méně než 2.000 obyvatel,
do vyšší skupiny činovného, což
se jim prakticky projeví finančním přínosem
1.100 až 3.200 Kčs ročně, a tyto peníze
dostanou převážně právě
ti nejdrobnější zaměstnanci, železničáři,
pošťáci, učitelé, příslušníci
Sboru národní bezpečnosti a finanční
stráže a pod. Úhrada tohoto zákona je
kryta finančním zákonem na rok 1948.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh o činovném státních a
některých jiných veřejných
zaměstnanců, tisk 1038, schválil jej jednomyslně,
a navrhuji proto slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
jeho přijetí ve znění zprávy
soc.-zdravotnického a rozpočtového výboru.
(Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 3 za výbor soc.-zdravotnický posl. Skaunicovi.
Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!
Služební plat úřednický podle
platového zákona se skládá ze služného,
činovného a výchovného. Výše
činovného se určuje podle platových
tříd, ale především podle obce,
ve které je trvalé úřední působiště
příslušného zaměstnance. Ve skupině
míst D, kterou podle právě projednávaného
vládního zákona rušíme, jsou
obce s menším počtem obyvatel než 2.000.
Odstupňování činovného podle
skupin míst sledovalo ten účel, aby v této
složce služebního platu došla výrazu
rozdílnost drahotních poměrů, pokud
je způsobována větším počtem
obyvatelstva služebního místa. Toto roztřídění
obcí do čtyř skupin se však při
změněných hospodářských
poměrech, zejména uvážíme-li
nynější řízené cenové
a hospodářské poměry, jeví
jako zařízení, které nejen je nespravedlivé
k zaměstnancům přiděleným do
obcí s méně než 2.000 obyvatel, ale
činí platovou soustavu zbytečně členitou.
Zejména rozlišování míst skupin
C a D je neodůvodněné, neboť neodpovídá
rozdílnosti v hospodářských drahotních
poměrech. Odstraněním místní
skupiny D bude dosaženo zjednodušení platových
poměrů státních zaměstnanců,
a mimo to se jim platové úpravy státně
zaměstnanecké přiblíží
platným úpravám platů a mezd ve vyhláškách
daných podle předpisů o provádění
mzdové politiky, které znají roztřídění
míst jenom do dvou místních tříd.
Navrhované opatření se má vztahovat
i na státní zaměstnance, na zaměstnance
svazků územní samosprávy a na déle
sloužící. Tuto zákonitou úpravu
uvítá 85 až 90 tisíc nejhůře
placených státních a veřejných
zaměstnanců. Sociálně-zdravotnický
výbor uvítal vládní návrh tohoto
zákona a doporučuje sněmovně jednomyslně
jeho přijetí. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 4 za výbor sociálně-zdravotnický
posl. dr Káclovi.
Zpravodaj posl. dr Kácl: Paní a pánové!
Mám podat za výbor sociálně-zdravotnický
zprávu o vládním návrhu zákona,
kterým se rozšiřuje platnost zákona
ze dne 16. května 1946, čís. 132 Sb., o výměře
výslužného některých státních
a jiných veřejných zaměstnanců
na poživatele odpočivných (zaopatřovacích)
platů. Je to tisk 1039. Navrhovaný zákon
je vlastně doplňkem zákona 132 z r. 1946.
Až do platnosti tohoto zákona byly vyměřovány
pense státním a jiným veřejným
zaměstnancům takto:
V úřednické i ve zřízenecké
kategorii získal každý zaměstnanec za
prvních 10 let 10% pensijní základny, ale
dále u úřednické kategorie počítala
se za každý odsloužený rok 2,4%, kdežto
u zřízenecké kategorie pouze 2%. Tím
se stávalo, že úředník dosáhl
nároku na plné výslužné po 35
letech služby, kdežto zřízenec po 40 letech
služby. Zákonem č. 132 z r. 1946 byla tato
rozdílnost v hodnocení služebních let
odstraněna, takže všichni, kdož po dni účinnosti
tohoto zákona, t. j. 17. června 1946 vstoupili do
výslužby, byli hodnoceni stejně, t. j. prvních
10 let 40% a každý další rok 2,4%. Tím
nám vznikly dvě kategorie pensistů zřízeneckých:
kategorie, která vstoupila do výslužby po 17.
červnu 1946, a kategorie, která vstoupila do výslužby
před 17. červnem 1946. Navrhovaný zákon
odstraňuje tuto disparitu. I ti, kteří vstoupili
do výslužby před 17. červnem 1946, případně
jejich pozůstalí, mají pobírati pensi
vlastně podle zákona č. 132.
Aby provedení osnovaného zákona bylo co nejjednodušší
a nejrychlejší, provedou novou výměru
odpočivných platů, vyplývajících
z ustanovení tohoto zákona, úřady
vyplácející a nikoliv úřady
vyměřující. Tím se provedení
zákona soustředí v oboru finanční
správy, pokud jde o pensisty státní, s výjimkou
pensistů provisorního fondu a čs. pošty,
a v oboru ministerstva vnitra, pokud jde o pensisty svazků
územní samosprávy. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Pensistů jiných, na př. pensistů ministerstva
dopravy, nebo pensistů ministerstva národní
obrany se tento nový zákon netýká,
poněvadž u nich jsou již 2,4% základny
dávno zavedeny. Tento projektovaný zákon
se bude týkat asi 10.000 osob a finanční
náklad spojený s jeho provedením bude činit
asi 10 mil. Kčs. Úhradu této částky
lze nalézti v řádných rozpočtových
prostředcích, případně v úsporách
během roku vzniklých, takže navrhovaný
zákon nepřináší státní
pokladně nové zatížení.
Soc.-zdravotnický výbor pojednal o této osnově
ve své schůzi dne 12. března 1948, provedl
povšechnou i podrobnou debatu a schválil navrhovaný
zákon beze změny. Současně vyslovil
naději, že tak, jako v tomto případě
odstraňuje vláda různé kategorie pensistů,
že také při příští
platové úpravě veřejných zaměstnanců
bude pamatováno i na pensisty.
Za soc.-zdravotnický výbor doporučuji tuto
osnovu k schválení.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo zpravodaji k odst. 4 a 5 za výbor
rozpočtový posl. Stopkovi.
Zpravodaj posl. Stopka: Pani předsedkyně,
paní a pánové!
Jako zpravodaj rozpočtového výboru pro navrhovanou
osnovu zákona, kterým se platnost zákona
č. 132/46 o výměře výslužného
některých státních a jiných
veřejných zaměstnanců rozšiřuje
na poživatele odpočivných (zaopatřovacích)
platů, doporučuji po projednání této
osnovy v rozpočtovém výboru, aby ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
vládní návrh zákona tisk č.
1039 beze změny tak, jak byl navržen vládou.
Zároveň bych chtěl referovati jako zpravodaj
rozpočtového výboru o další veřejnozaměstnanecké
osnově, t. j. o vládním návrhu zákona,
který má přinésti odškodnění
oněm veřejným zaměstnancům,
kteří byli v době nesvobody dáni nuceně
do trvalé výslužby.
Je známo, paní a pánové, že životní
úroveň veřejnozaměstnaneckých
pensistů, které jednak druhá republika, jednak
protektorátní režim daly z různých
důvodů předčasně do výslužby,
není nijak záviděníhodná. Tito
pensisté jsou jednou z těch složek zaměstnanců,
kterým doba nesvobody přinesla trpký úděl.
Navrhovaná osnova zákona o odškodnění
patří k oněm dílčím
úpravám, jejichž účelem je pomoci
rychle a účinně těmto vcelku sociálně
nejslabším složkám a kteréžto
úpravy mají ještě před obecnou
úpravou platových poměrů veřejných
zaměstnanců napraviti okamžitě, bez
dlouhých průtahů, bez dlouhých licitací
ony nesrovnalosti a křivdy, které jsou příčinou
neuspokojivé úrovně těchto vrstev
pracujících.
V daném případě jde, Paní
a pánové, o úpravu výslužného
asi pro 25.000-30.000 pensistů. Byli to zaměstnanci,
kteří utrpěli předčasným
pensionováním za doby nesvobody vedle morálních
škod i citelné ztráty hmotné. Náklad
na jejich alespoň částečné
odškodnění dosáhne pravděpodobně
výše 1/4 miliardy Kčs.
Není to pro státní pokladnu malé břemeno.
Jsem však přesvědčen, že je únosné,
a hlavně, že je sociálně odůvodněné.
Usilujeme-li dnes na jedné straně o zjednodušení
veřejné správy a v souvislosti s tím
o snížení počtu veřejných
zaměstnanců a jsme-li pro uplatnění
zásady "méně zaměstnanců,
ale lépe placených", avšak dovedeme-li
na druhé straně přikročit k okamžitému
zlepšení hmotných poměrů v předimensovaném
sektoru veřejno-zaměstnaneckém, je to, paní
a pánové, důkaz upřímné
a poctivé sociální politiky vůči
veřejným zaměstnancům, tím
spíše, že tato nová osnova a vlastně
celý komplex dílčích platových
úprav veřejno-zaměstnaneckých - tak,
jak o nich dnes jednáme -klade značné požadavky
na státní pokladnu v době hospodářské
obnovy státu, v době dvouletého budovatelského
plánu, ale také v době, která nese
zřetelné stopy škod způsobených
loňskou neúrodou.