V posledních oddílech navrhované osnovy jsou
upraveny trestní sankce, některé výsledky
daňové povahy a jest zároveň předepisováno,
že vláda upraví nařízením
statuty národních podniků tak, aby je přivedla
v soulad s vládním návrhem tohoto zákona
a že se dále upraví podrobnosti tohoto zákona
nařízením, při čemž zároveň
také bude uveden v život Fond znárodněného
hospodářství s přihlédnutím
k příslušným ustanovením znárodňovacích
dekretů. Vcelku lze říci, že tímto
vládním návrhem bude zaveden do finančního
hospodaření národních podniků
pořádek, že se umožní plánování
jejich finančních potřeb s ohledem na uložené
jim úkoly investiční a provozní a
že bude dosaženo možnosti srovnávati jejich
hospodářské výsledky, neboť z
jejich bilancí zmizí některé položky,
které celkový obraz skreslují. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Považuji tento zákon pro další řádný
vývoj v našich národních podnicích
za nezbytný a doporučuji jménem průmyslového
výboru, aby ústavodárné Národní
shromáždění jej přijalo se změnami,
jak se na nich usnesl průmyslový výbor. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zpravodajcom
rozpočtového výboru je pán posl. Vítek.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vítek: Paní a pánové!
Osnova zákona o úpravě některých
finančních poměrů národních
podniků průmyslových a potravinářských
byla projednávána v rozpočtovém výboru
již v předvečer vnitropolitické krise
a to se také projevilo i při jednání.
Je to jedna z posledních osnov, která prošla
bojovným hlasováním v parlamentním
výboru před propuknutím vnitropolitické
krise.
Osnovu možno dělit materiálně na dvě
části: První část řeší
úpravu kmenového jmění národních
podniků a druhá část pojednává
o financování národních podniků,
o jejich platebním styku a o jejich peněžní
kontrole.
Hlavním smyslem osnovy je, aby národní podniky
byly vybaveny přiměřeným vlastním
kapitálem a postaveny na stejnou výnosovou základnu
s podniky neznárodněnými.
Úprava kmenového jmění národních
podniků je v plánovaném hospodářství
nezbytně nutná, protože uložení
určitých úkolů investičních
a provozních národním podnikům vyžaduje
i řešení finanční stránky
těchto úkolů.
Při projednávání této osnovy
byla přetřásána domněnka, jako
by šlo o valorisaci bilancí. Zde nejde vůbec
o žádnou valorisaci bilancí. Poukazovalo se
na to, že soukromé podniky budou oproti národním
podnikům v nevýhodě. Ani tato argumentace
není správná, protože u národních
podniků jde vlastně o podniky nové, které
vznikají dnem 1. ledna 1946 a jsou tudíž povinny
začít svou bilanci rozvahou o aktivech a pasivech.
Pokud pak jde o převádění některých
aktiv a závazků na Fond znárodněného
hospodářství, je toto ustanovení nutné,
aby byly vyčištěny bilance národních
podniků. Jde tu v podstatě o pohledávky a
cenné papíry, znějící na říšské
marky a pohledávky, které byly jinak válkou
znehodnoceny, tedy o likvidování následků
války. I zde se vyskytly námitky, že jde o
oddlužení národních podniků.
Tato argumentace je nesprávná a prozrazovala spíše
nepřátelský postoj vůči národnímu
podnikání stejně tak jako tvrzení,
že jde o sanaci. Národní podniky jako celek
se neoddlužují, nýbrž provádí
se pouze úprava jejich celkového zadlužení;
to znamená, z jejich hospodářských
výsledků budou hrazeny závazky převedené
na Fond a mimoto těchto hospodářských
výsledků bude použito k financování
národních podniků.
Nejde také ani o žádnou sanaci národních
podniků, protože všechny jejich závazky,
které přecházejí na Fond znárodněného
hospodářství, jakož i budoucí
závazky Fondu, vzniklé z financování
národních podniků, budou postupně
uhrazeny z výnosů národních podniků.
Rovněž nebylo oprávněné tvrzení
o nedostatku kontroly se strany státu. Naopak samou osnovou
je dána pevná kontrola, která velmi zavazuje
národní podniky.
Národní podniky, na které hledí někteří
lidé nepřátelsky, nežádají
ničeho, neboť si uspořádají ve
smyslu této osnovy své věci samy. Nelze také
tvrdit, že dnešní hospodářský
stav národních podniků zavinili jejich odpovědní
funkcionáři, neboť každému musí
být jasné, že tu jde o následky války
a válečného hospodářství,
které nutno likvidovat.
Celá osnova tedy znamená položení základů
pro finanční plánování v národních
podnicích a umožní srovnání jejich
hospodářských výsledků.
K osnově došel doplňovací a pozměňovací
návrh poslanců V. Davida, dr Chytila, Valo,
Lindauera, Žiaka a Vandrovce na tuto změnu: §
7, odst. 6 se navrhuje škrtnouti, a to proto, že jeho
ustanovení věcně nepatří do
oddílu třetího, pojednávajího
o financování národních podniků,
nýbrž do § 9 o platebním styku. Proto
se navrhuje doplniti § 9 větou: "Národní
podnik může používat služeb poštovních
spořitelen pro styk s bankou. (§ 7, odst. 2)."
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
ústavodárnému Národnímu shromáždění
předloženou osnovu k přijetí. (Souhlas.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu sú prihlásení
rečníci, zahajujem preto rozpravu.
Ako prvý je prihlásený pán minister
Fierlinger. Dávam mu slovo.
Ministr průmyslu Fierlinger (uvítán
potleskem): Slavná sněmovno, paní a pánové!
Události posledních dnů postavily resort,
který spravuji, před nové velké úkoly,
které s novým pracovním elánem chceme
a musíme zvládnout. Je to především
nové velké dílo znárodňovací,
které je dalším krokem socialisačním
a které nejenže pozměňuje strukturu
našeho hospodářství, ale bude také,
zejména po stránce organisační, značně
obtížnější nežli provedení
prvé etapy znárodnění. Je přirozené,
že v takové chvíli záleží
nesmírně na tom, má-li organisace nového
znárodnění býti úspěšně
provedena, aby byly splněny všechny nutné předpoklady.
A jedním z nich je finanční ozdravění
znárodněného průmyslu, zavedení
finančního a bilančního pořádku
do národních podniků a řádná
finanční i hospodářská kontrola
všeho znárodněného podnikání.
Než se tohoto speciálního a konkretního
problému dotknu, dovolte, abych řekl také
několik slov k dnešní politické situaci,
která má své přirozené odrazy
v celém našem hospodářství a
zejména ve výrobě. Mám za to, že
naše nové uklidněné politické
poměry přinesou také našemu hospodářskému
životu velmi potřebný klid, zjednodušení
a tím zhospodárnění a také
pevnou základnu pro zdravý rozkvět výroby.
Dají nový pracovní elán a novou chuť
k práci všemu pracujícímu lidu a zejména
dělnictvu v továrnách, které - jako
již tolikrát - znovu svým pracovním
výkonem dokáže, že na svém, na
společném díle se pracuje radostněji
a lépe. Znovu se ukáže, že jednotné
revoluční odborové hnutí má
v našem hospodářství velmi významné
místo, které mu po zásluze náleží
a že je symbolem demokratického souručenství
všeho pracujícího lidu. Sám jsem byl
vždy zastáncem sjednoceného odborového
hnutí, vždy jsem s ním počítal
a dobře jsem si byl vědom jeho nesmírného
významu nejen na poli sociálním, ale také
hospodářském. Jako správce ministerstva
průmyslu budu udržovat velmi úzký kontakt
s Ústřední radou odborů a budu usilovat
o zlepšení sociálních podmínek
pracujícího lidu již také proto, že
každé zvýšení životní
úrovně našeho dělníka přináší
také zvýšený a zlepšený
výkon a větší radost z vykonané
práce. Jsem rád, že oprávněné
požadavky dělnictva se plní a že znamenají
další krok k vybudování socialismu u
nás. To přirozeně posílí elán
pracujícího lidu, utvrdí pracovní
disciplinu a jsem přesvědčen, že půjdeme
společně s novou láskou a s důvěrou
do nové, radostné práce. Odhodíme
zbytečný pesimismus a budeme se na věci dívat
střízlivě a s realistickým optimismem,
vědomi si toho, že pramenem a zdrojem veškerého
blahobytu je práce a zručnost našeho dělníka,
technika, řemeslníka a zemědělce.
Budeme prohlubovat spolupráci pracujících
měst i venkova v duchu programu vlády Klementa Gottwalda,
za níž pevně stojíme a kterou budeme
ze všech svých sil podporovat.
Na předložené osnově zákona o
úpravě některých finančních
poměrů národních podniků průmyslových
a potravinářských začaly zúčastněně
resorty pracovat již v polovině roku 1946. Po dlouhých
jednáních uvnitř ministerstva průmyslu
a ministerstva financí, jakož i mezi oběma
ministerstvy za účasti řady odborníků
z průmyslu i peněžnictví, mohl býti
návrh konečně odevzdán vládě,
která jej v polovině ledna letošního
roku projednala, jednomyslně přijala a předložila
ústavodárnému Národnímu shromáždění.
Přes jednomyslné přijetí vládou
se však při projednávání ve sněmovních
výborech ukázalo, že z důvodů
politických byly uvedení této dalekosáhlé
osnovy v život kladeny překážky, které
se projevily jednak ve snaze oddáliti její projednání
v ústavodárném Národním shromáždění,
jednak v námitkách, které svědčily
buď o nepochopení zásad, na nichž je osnova
vybudována, nebo spíše o úmyslu pozměnit
osnovu takovým způsobem, že by bylo znemožněno
dosíci zamýšleného cíle. Teprve
po velmi úporných a dIouho trvajících
jednáních bylo ve výborech dosaženo
schválení osnovy, která je nyní předkládána
plenu v době, kdy se plně pracuje na přípravě
dalšího znárodnění.
Byla to naše sociálně demokratická strana,
která stála důsledně za všemi
opatřeními, směřujícími
k ozdravění našeho znárodněného
průmyslu, a byli to naši osvědčení
hospodářští odborníci, kteří
již před sjezdem závodních rad na platformě
strany volali po dalším znárodnění
a po rychlejším budování našeho
socialistického hospodářství, poukazujíce
na těžké hospodářské ztráty,
které vyplývaly z naší smíšené
hospodářské soustavy. Z toho je patrno, že
přes těžké vnitřní boje
v naší straně stáli jsme vždy a
důsledně na straně naší národní
revoluce a nezpronevěřili jsme se socialistickému
ideálu. Svědčí o správné
koncepci předložené osnovy, jestliže ani
dnes, kdy převážná většina
našeho průmyslu a dalších hospodářských
úseků má býti znárodněna
a kdy stojíme před provedením zásadních
změn naší dosavadní hospodářské
struktury a organisace, není třeba ničeho
měniti na zásadách, na nichž je vybudována.
Je to proto, že osnova vychází ze správných
předpokladů, t. j. jednotného financování
národních podniků z ústředního
místa, účelné a přiměřené
distribuce potřebných peněžních
prostředků do výroby, plánování
jejich finančních potřeb, bilančního
pořádku v podnicích a použití
peněžních ústavů k provádění
finanční kontroly výrobních podniků.
Tato poslední zásada může býti
v osnově provedena jen dík tomu, že se vláda
usnesla na koncentraci a specialisaci bank.
O obsahu osnovy bylo již napsáno tolik, že nepokládám
za nutné podrobně probírati její jednotlivá
ustanovení, jejich zdůvodnění a účel.
Chci jen zdůrazniti její všeobecný význam
pro národní podniky, jichž se přímo
týká, a pro naše hospodářství
vůbec.
Osnova neznamená žádnou sanaci národních
podniků na úkor kohokoli. Znamená však
základ finančního a bilančního
pořádku v podnicích, nikoli zrušením
některých jejich příliš tíživých
závazků, nýbrž jejich soustředěním
v jednom místě, to jest ve Fondu znárodněného
hospodářství, kde budou postupně kryty
z výnosů národních podniků;
přináší rozšíření
plánování v průmyslu i do sféry
finanční a umožňuje tak řádné
plánování i v peněžnictví;
umožní řádné a úsporné
používání peněžních
prostředků, které máme celkem k disposici,
podle plánovaných výrobních úkolů
podniku a položí konečně podklad pro
získání jasného a spolehlivého
přehledu o finančních poměrech našich
průmyslových podniků. Bylo zneužito
číselných odhadů, o nichž byla
řeč ve sněmovních výborech,
v tom směru, jako by osnova znamenala, že průmysl
požaduje od státní pokladny a poplatníků
desítky miliard korun. Mohu jen konstatovati, že prostředky,
kterých průmysl potřebuje, má k disposici.
Jde pouze o formu, v jaké tyto prostředky má.
Nepokládáme totiž za správné,
jestliže některým národním podnikům
jsou výhradně formou úvěrů
dávány k disposici prostředky, kterých
v důsledku dlouhotrvající okupace, poválečných
hospodářských poměrů a někdy
i cenové politiky potřebuje k provozu a zejména
k investicím. Tato cesta má totiž za následek
neúměrné úrokové břímě,
skreslování hospodářských výsledků
podniků a tlak na ceny. Osnova napravuje tento stav v odůvodněných
případech změnou úvěru ve vlastní
prostředky, a to nikoli zrušením závazků,
ani položením obrovských požadavků
státní pokladně, nýbrž pomocí
Fondu znárodněného hospodářství,
kde budou tyto neúměrné závazky soustředěny
a postupně spláceny z výnosů národních
podniků. Pro budoucí financování investičních
a výrobních úkolů národních
podniků vychází pak osnova z úvahy,
že nelze odvodem zisků odčerpati z národních
podniků převážnou část
v nich se tvořícího kapitálu a ponechati
jim, aby se samy, nemajíce dostatek vlastních prostředků,
staraly o finanční krytí úkolů
plánem jim uložených. Ukládáme-li
podnikům provádění rozsáhlých
investic a rozšiřování výroby,
musíme se postarat i o finanční stránku
těchto úkolů. Osnova to činí
tak, že určuje, které finanční
prostředky budou národním podnikům
dány k disposici ve formě kmenového jmění
a které ve formě úvěru. Ani zde nejde
o zvýšené finanční požadavky
národních podniků: souhrn jejich finančních
potřeb vyplývá totiž z rozsahu úkolů,
které jim plánem uložíme, a nikoliv
z předložené osnovy. Jde jen o to, abychom
rozhodli, v jaké formě jim tyto prostředky
poskytneme. A to osnova činí.
Náhradová služba Fondu znárodněného
hospodářství není osnovou dotčena.
Fond je osnovou pověřen novými úkoly,
avšak jeho závazky, dané mu znárodňovacími
dekrety ve věci náhrad za znárodněné
podniky, zůstávají beze změny. Nutno
si však jasně uvědomit, že nelze žádat
od národních podniků, vyčerpaných
hospodářsky a finančně dlouhou okupací
a poválečnými poměry, aby nejen zaplatily
náhradu, o níž zákonodárce rozhodl,
že se bude při znárodnění poskytovat,
to jest zaplatily vlastně samy za sebe kupní cenu,
dále aby se samy postaraly o finanční úhradu
všech úkolů, které jim zákonodárce
plánem uloží, a nadto odváděly
do státní pokladny vykázané zisky,
a vše bez nejmenší pomoci jejich vlastníka
- státu. Pokládám proto za požadavek
minimální, jestliže osnova zaručuje
národním podnikům alespoň možnost
postupně se z vlastních sil vypořádati
prostřednictvím Fondu znárodněného
hospodářství se svými závazky.
Národní podniky potřebují finanční
a bilanční pořádek a stanovení
jasného systému, jak bude finančně
zajištěno plnění plánovaných
úkolů. Základ k obojímu je v osnově
obsažen. Bude nyní na národních podnicích,
jejich vedení a orgánech jim nadřazených,
aby obojí bylo co nejrychleji uvedeno v život v zájmu
celého našeho hospodářství a
tím i pracujícího lidu.
Zásad, na nichž je předložená osnova
vybudována, bude s výhodou použito zejména
nyní, kdy znárodňujeme další
úseky našeho hospodářství. Nové
národní podniky průmyslové budou lehce
zapojeny do finančního řádu znárodněného
průmyslu, vytvořeného osnovou. Jsem přesvědčen,
že do něho budou postupně a urychleně
zapojeny i další úseky našeho nově
znárodněného hospodářství.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je p. posl. Skaunic. Dávam mu slovo.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Chtěl bych několika slovy promluvit o desolátním
stavu našeho průmyslu, jak jsme jej převzali
po okupantech, o potížích, které jsme
měli při přebudování průmyslu
válečného na průmysl mírové
potřeby, a o všech těch příčinách,
které vedly tak často k deficitům a platebním
nesnázím našeho znárodněného
podnikání.
Již několikrát jsme museli ve sněmovně
odmítat útoky na znárodněný
sektor. Ač jsme již několikrát zdůraznili,
že především v prvém období
našeho budování jsme si právě
těmito deficity, které jsme ve znárodněném
podnikání měli, platili začasté
sociální mír, tak nutný k socialistické
výstavbě našeho státu, přece
jenom stále a stále se útoky na národní
podnikání zvyšovaly. Víme, že desolátní
stav podniků nebyl zaviněn jen okupací, nýbrž
že byl také důsledkem inflační
politiky, prováděné v protektorátě
Němci, který se projevil v tom, že nebylo možno
stanovit svéstojné ceny, které by kryly výrobní
náklady. Vláda musela dát uhlí pod
výrobní cenu, aby vůbec mohla být
roztočena kola naší výroby. A přece
i když bylo známo, kde byly příčiny,
proč naše doly byly silně pasivní, bylo
na doly neobyčejně útočeno. My všichni
víme, že světové ceny uhlí jsou
o 70 až 80 % vyšší nežli naše
domácí ceny, a přece se stále útočí
na doly, že jsou pasivní. Chtěl bych při
té příležitosti vzpomenout na mnohé
a časté útoky na př. na Stalinovy
závody. Na těch nám nejlépe vynikne,
jakým způsobem jsme upravovali ceny uhlí
pro domácí spotřebu a jaké jsou světové
ceny. Stalinovy závody spotřebují ročně
přibližně asi za 360 mil. Kčs našeho
uhlí. Kdyby bylo toto uhlí vyvezeno, dostali bychom
v cizích valutách 680 milionů Kčs.
Přesto, že stále a stále bylo zdůrazňováno,
že Stalinovy závody vyvážejí jenom
chemikálií, především fenolu
a pyrokatechinu, za 550 milionů Kčs, jak je to i
plánováno na letošní rok a přesto,
že prakticky za 130 milionů Kčs máme
krytu celou spotřebu našich pohonných látek,
přece jenom se stále a stále útočilo
na naše hospodaření.
Myslím, že pokud jde o cenu našich paliv, je
pro Stalinovy závody tato cena nerozhodná. Vždyť
pokud jde o benzin, vyrobený v těchto závodech,
je nižší nežli činí světové
ceny pohonných látek. Pokud jde o oddlužení
podniku, byla původní konstrukce taková,
že přebytky se měly odvádět do
Fondu znárodněného hospodářství,
který měl vyplácet náhrady za znárodněný
průmysl a přitom provozní úvěry
měly být čerpány ze znárodněných
bank a investiční u investiční banky.
Je proto jen logické, že se tyto funkce přenášejí
na společný fond. Aby se zákona nezneužívalo,
je tu položena závora tím, že se stanoví,
že kmenové jmění národního
podniku má krýt investice a železné
zásoby. Výši tohoto kmenového jmění
určuje v dohodě s resortním ministrem ministr
financí. Tím je dostatečně postaráno
o kontrolu znárodněného podnikání
a není možno, aby bylo zákona zneužito
k zakrývání provozních ztrát,
zaviněných nehospodárným vedením
toho či onoho národního podniku.