Rovnaký význam má novozavedené oprávnenie
Národnej banky nariadiť so súhlasom vlády
niektorým peňažným ústavom, aby
udržovaly u Národnej banky povinný žírový
vklad. Týmto opatrením dáva sa do rúk
Národnej banky prostriedok k obmedzovaniu objemu úverov
a ku kontrole tvorby tzv. žírových peňazí,
t. j. prostriedkov bezhotovostného vyrovnávania
platieb, ktorého vzrast po uskutočnenej koncentrácii
bánk je viac než pravdepodobný.
K osnove zákona o Národnej banke pripojuje sa osnova
zákona o platidlách československej meny.
Tento zákon shrnuje doteraz platné predpisy o všetkých
platidlách, ktoré boly do tohto času roztrúsené
po viacerých právnych normách a preto boly
neprehľadné. Obsahuje totiž predpisy o bankovkách
vydávaných Národnou bankou a o minciach a
drobných papierových peniazoch vydávaných
štátom.
Platidlá sa tak jasne delia na dve skupiny: na pružné
bankové obeživo od 100 Kčs vyššie
a na nepružné, na účet štátu
vydávané drobné platidlá. Obeh týchto
nepružných platidiel je kontingentovaný podľa
vžitého spôsobu, pričom úhrnné
množstvo obehu drobných platidiel bolo vzhľadom
k zvýšeným hospodárskym čísliciam
zvýšené na 400 Kčs na hlavu oproti predvojnovým
160 Kčs. Určité obmedzenie je určené
ustanovením, že obyvateľstvo nie je povinné
prijímať na jednu osobu viac ako 50 kusov toho istého
druhu mincí a 100 kusov drobných papierových
peňazí toho istého druhu.
Novinkou osnovy zákona a čs. platidlách je
opatrenie, ktoré má zamedziť tezauráciu
drobných. Táto tezaurácia prevádzaná
šmelinármi a rozličnými menovými
špekulantmi, ktorej sme boli svedkami pred niekoľkými
mesiacmi, a proti ktorej sa dalo len veľmi ťažko
bojovať, bude teraz celkom zamedzená pomocou nariadení
ministra financií, ktorý po vypočutí
Národnej banky môže snížiť
hodnotu tezaurovaných platidiel alebo dokonca môže
stiahnuť tieto drobné peniaze z obehu, a to bez akejkoľvek
náhrady. Takto by potom mohly byť skrytí špekulanti
zaslúžene potrestaní.
Teraz môžeme právom očakávať,
že správa našej meny, ktorá je vyzbrojená
novými modernými nástrojmi ceduľového
bankovníctva, bude sa vyvíjať úspešne
k prospechu a rozkvetu celého nášho hospodárstva.
Predpoklady pre zdarný rozvoj nášho hospodárstva
aj s hľadiska politického boly veľmi posilnené
ozdravením našej vlády, ktorého sme
boli svedkami v minulých dňoch. Možno povedať,
že zdarný rozkvet nie je závislý len
na Národnej banke, ale ďaleko väčšou
mierou na politickom kľude a úspešnej prevádzke
našich podnikov či už priemyselných, obchodných
alebo pôdohospodárskych. Je treba raz navždy
odstrániť rozoštvávanie, nekľud,
šírenie nedôvery a všetky snahy po návrate
starého kapitalistického rozvratníctva ako
prvky, ktoré najviac poškodzovaly dôveru našej
meny. Práve dnes potrebujeme, aby všetci občania
boli naplnení pevnou vôľou pracovať k rozvoju
nášho hospodárstva a aby svojou usilovnosťou
podporovali náš ľudovo-demokratický režim.
Ak uzdravíme a dobre povedieme naše hospodárstvo,
bude dobrá a nepremožiteľná aj naša
mena a nový ceduľový zákon nájde
správnu náplň. Ani najlepší menový
zákon by nepomohol, keby nebolo dôvery v menu a usilovnej
práce v uskutočňovaní vytýčených
cieľov. Od Národnej banky musíme naproti tomu
bezpodmienečne vyžadovať, aby jej sverenú
správu meny vykonávala bezchybne a celkom spoľahlive
tak, aby celá pracujúca pospolitosť pozerala
na jej činnosť bez obáv a s bezpečnou
dôverou.
Slovensko v tomto zákone má takú pozíciu,
aká mu právne náleží; Slovensko
má vedľa toho, že má primerané
zastúpenie vo vedení Národnej banky, mimo
toho oblastný ústav Národnej banky v Bratislave.
Teda záujmy Slovenska sú plne zákonom rešpektované.
(Potlesk.)
Místopředseda Hladký (zvoní):
Ke slovu se přihlásil p. ministr financí
dr Dolanský. Dávám mu slovo.
Ministr financí dr Dolanský (uvítán
potleskem): Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Dovolte mi, abych u příležitosti přijetí
zákonů o platidlech československé
měny a o Národní bance Československé
vyslovil své zvláštní uspokojení
a radost nad skutečností, že jsou to právě
tyto dva zákony, které byly jako první přijaty
ústavodárným Národním shromážděním
po překonání politické krise.
Zdá se mi skoro symbolické, že právě
osnovy o našem cedulovém ústavu a platidlech
naší měny - tedy o tom, co ztělesňuje
výsledky naší práce a umu ve formě
měny a o ústavu, který je odpověden
za to, aby nás včas varoval, že nepracujeme
dost a že nepracujeme dost dobře, chceme-li si měnu
udržet - přicházejí po slavných
událostech z konce letošního února.
Očistili jsme svůj národní život
od cizopasných a zlovolných živlů a
usnášíme se o zákonech, které
předpokládají právě to, ve
jménu čeho jsme bojovali a co jsme potřebovali:
klid a pokoj pro tvořivou práci.
Je to právě osnova o Národní bance,
jejíž hospodářská důležitost
byla mimo veškeru pochybnost a která přesto
byla dlouho projednávána se všemi obtížemi,
jaké prodělávaly téměř
všechny konstruktivní návrhy.
Dávajíce cedulovému ústavu novou právní
formu veřejného ústavu státního,
nejen že navazujeme na dekrety znárodňovací,
ale nadto zdůrazňujeme jeho nesmírně
důležitou funkci v nové hospodářské
soustavě. Cedulová banka se zapojuje plně
do hospodářského plánu a do jeho zabezpečení
po stránce finanční. Národní
banka Československá bude jako dosud velmi významným
činitelem při všech hospodářských
úkolech, které nám ukládá budovatelský
program vlády. Očekáváme od ní
v nové formě a s novou náplní ještě
účinnější podporu československého
hospodářství, jemuž bude sloužit
obezřetným řízením peněžního
trhu a péčí o soustřeďování
peněžních prostředků k tomu účelu,
aby byly podle plánu rozdělovány na místa,
kde jich hospodářství nejvíce potřebuje.
Věřím, že banka, jak jí to zákon
ukládá, bude spravovat měnu tak, aby stálost
měnové jednotky byla udržena a zabezpečena.
Předpoklady pro to ovšem musejí vycházet
z nás všech, z celého národa sjednoceného
vůlí usilovně pracovat, dobře a levně
vyrábět a jít stále vpřed cestou
trvalého vzestupu. Tak to žádá od nás
budovatelský program vlády a tak jej také
splníme.
Jedním z nejskvělejších projevů
politické vyspělosti mas našeho lidu byl důstojný
klid, se kterým se při vší své
nesmlouvavé rozhodnosti zachoval právě pokud
se týče měny. Nikde nenastaly poruchy, nebylo
potřeba sebemenších zásahů proti
panikářům. V peněžních
ústavech proběhl konec měsíce jako
kdykoli jindy a nebylo známky po snaze vybírati
vklady, neřku-li po panice. Náš lid projevil
nejen báječné uvědomění
a vyspělost politickou a představil se světu
jako nepřemožitelná a nerozbitná národní
jednota, ale prokázal také, že věří
ve zdravou naši měnu a tím v sebe, svou práci
a svou budoucnost, v budoucnost naší republiky, vyvíjející
se k socialismu. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je ukončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 za výbor
rozpočtový, posl. dr Chytilovi.
Posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.
Místopředseda Hladký: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 za výbor právní,
posl. dr Kokešovi.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Hladký: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 5 za výbor rozpočtový,
posl. dr Chytilovi.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.
Místopředseda Hladký: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 5 za výbor právní,
posl. Koštejnovi.
Zpravodaj posl. Koštejn: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Hladký: Vykonáme
nyní oddělené hlasování o každé
ze společně projednávaných osnov.
Ústavodárné Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti.
Budeme hlasovati o čtvrtém odstavci pořadu.
Ad 4. Hlasování o osnově zákona
o Národní bance Československé (tisk
1027).
Zpravodajem za výbor rozpočtový je posl.
dr Chytil, za výbor právní posl. dr
Kokeš.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Chytil: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nikoliv.
Místopředseda Hladký: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 9 oddílů, 42 paragrafů,
nadpisy oddílů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž byl podán doplňovací
a pozměňovací návrh posl. V. Davida,
dr Chytila, Valo, Žiaka, Lindauera, Vandrovce a druhů,
míním dáti hlasovati nejprve o osnově
zákona v úpravě tohoto návrhu; kdyby
nebyla přijata, o osnově zákona podle zprávy
výborové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
9 oddíly, 42 paragrafy, nadpisy oddílů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle doplňovacího
a pozměňovacího návrhu posl. V. Davida,
dr Chytila, Valo, Žiaka, Lindauera, Vandrovce a druhů,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě podle dříve
zmíněného návrhu.
Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích
výboru rozpočtového, otištěných
ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímají.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Nyní budeme hlasovati o pátém odstavci pořadu.
Ad 5. Hlasování o osnově zákona
o platidlech československé měny (tisk 1026).
Zpravodaji jsou: za výbor rozpočtový posl.
dr Chytil, za výbor právní posl. Koštejn.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Chytil: Není změn.
Zpravodaj posl. Koštejn: Nikoliv.
Místopředseda Hladký: Přistoupáme
k hlasování.
Osnova má 4 oddíly, 18 paragrafů, nadpisy
oddílů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 oddíly, 18 paragrafy, nadpisy oddílů,
nadpisem zákona a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výborů průmyslového
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 987) o úpravě některých
finančních poměrů národních
podniků průmyslových a potravinářských
(tisk 1047).
Zpravodajem za výbor průmyslový je posl.
Cígler. Dávám mu slovo.
Posl. Cígler: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona o úpravě některých finančních
poměrů národních podniků průmyslových
a potravinářských byl velmi podrobně
projednáván v dlouhé schůzi průmyslového
výboru. Narazili jsme tehdy při jeho prosazování
na mnoho nezájmu a nepochopení pro potřeby
našich národních podniků. Prohlásil
jsem již ve schůzi průmyslového výboru,
že vítám tuto osnovu, neboť je prvním
krokem k jasnému přehledu o situaci našich
národních podniků a jejich finančně
hospodářském stavu. Potřeba tohoto
zákona je skutečně mimo jakoukoliv diskusi.
Při znárodnění převzal stát
podniky, které byly s ohledem na své úkoly
vybaveny naprosto nedostatečnými vlastními
prostředky. Projevil se zde zhoubně především
vliv války a to nejenom tím, že mnohé
podniky byly válkou těžce poškozeny, že
zaměření investiční politiky
a výroby dělo se jen na úkoly válečné,
ale také důsledek války, jevící
se v tom, že mnohé majetkové součástky
podniků se staly bezcennými, jako na př.
pohledávky vůči německým subjektům
a pak konečně tím, že bylo nutno přebudovat
celou naši výrobu a její vojenský program
na výrobu mírovou, což si pochopitelně
vyžádalo nejen mnoho času, ale i velikých
finančních nákladů. Tento stav se
v některých sektorech ještě zhoršil
tím, že národním podnikům jsou
v rámci plánování ukládány
velmi značně úkoly investiční
a provozní, aniž je jim umožněno nashromáždit
pro tyto úkoly dostatečné prostředky
finanční, nehledě ani k tomu, že příslušné
zákonné předpisy ukládají odváděti
zisk národních podniků.
Navrhovaný zákon sleduje proto tendenci vyčistit
bilance národních podniků od některých
položek v aktivech i pasivech tím, že aniž
by byl dotčen v zásadě věřitel,
převedou se některé závazky na Fond
znárodněného hospodářství
a zároveň se ovšem také převedou
i některé majetkové součástky.
Zákon dále umožní stanovit, podle jakých
zásad budou národní podniky vybaveny kmenovým
jměním, zejména s ohledem na úkoly,
v plánovaném hospodářství jim
ukládané.
Fond znárodněného hospodářství
vlastně již existoval. Byl ovšem podle příslušných
ustanovení dekretu pověřen jen službou
náhradovou, zatím co podle vládního
návrhu tohoto zákona má vykonávati
i funkci ústředního finančního
místa pro národní podniky průmyslové
a potravinářské tak, aby mohly býti
splněny úkoly, o kterých jsem hovořil.
Chci zvláště zdůraznit, že z výtěžku
národních podniků budou postupně kryty
závazky, které Fond bude k plnění
svých úkolů přebírat. Náhradová
služba, která byla Fondu svěřena už
ve znárodňovacích dekretech, zůstává
vládním návrhem zákona nedotčena.
Tímto zákonem zavedeme i do finanční
agendy národních podniků systém a
plán, který je naprosto nezbytný jako doplněk
k prováděnému již plánování
investic a provozu. Přitom je nutno zdůraznit, že
pokud by úprava kmenového jmění národního
podniku byla vyvolána bilančními ztrátami,
podléhá taková úprava schválení
vlády.
V druhé části vládního návrhu
zákona se provádějí zásady,
které byly stanoveny již vládním usnesením
o přípravě dvouletého hospodářského
plánu, t. j. především oddělené
financování investic a provozu, dále soustředění
veškerého peněžního styku určitého
národního podniku na jednu banku, čímž
zákon navazuje na nedávno provedenou koncentraci
a specialisaci bank, vylučuje pokud možno placení
hotovými penězi a zavádí konečně:
peněžní kontrolu národních podniků,
takže podklady, které banky získají
ze styku s národním podnikem, budou moci býti
použity ke kontrole tohoto podniku po stránce peněžní.