Čtvrtek 11. března 1948

Rovnaký význam má novozavedené oprávnenie Národnej banky nariadiť so súhlasom vlády niektorým peňažným ústavom, aby udržovaly u Národnej banky povinný žírový vklad. Týmto opatrením dáva sa do rúk Národnej banky prostriedok k obmedzovaniu objemu úverov a ku kontrole tvorby tzv. žírových peňazí, t. j. prostriedkov bezhotovostného vyrovnávania platieb, ktorého vzrast po uskutočnenej koncentrácii bánk je viac než pravdepodobný.

K osnove zákona o Národnej banke pripojuje sa osnova zákona o platidlách československej meny. Tento zákon shrnuje doteraz platné predpisy o všetkých platidlách, ktoré boly do tohto času roztrúsené po viacerých právnych normách a preto boly neprehľadné. Obsahuje totiž predpisy o bankovkách vydávaných Národnou bankou a o minciach a drobných papierových peniazoch vydávaných štátom.

Platidlá sa tak jasne delia na dve skupiny: na pružné bankové obeživo od 100 Kčs vyššie a na nepružné, na účet štátu vydávané drobné platidlá. Obeh týchto nepružných platidiel je kontingentovaný podľa vžitého spôsobu, pričom úhrnné množstvo obehu drobných platidiel bolo vzhľadom k zvýšeným hospodárskym čísliciam zvýšené na 400 Kčs na hlavu oproti predvojnovým 160 Kčs. Určité obmedzenie je určené ustanovením, že obyvateľstvo nie je povinné prijímať na jednu osobu viac ako 50 kusov toho istého druhu mincí a 100 kusov drobných papierových peňazí toho istého druhu.

Novinkou osnovy zákona a čs. platidlách je opatrenie, ktoré má zamedziť tezauráciu drobných. Táto tezaurácia prevádzaná šmelinármi a rozličnými menovými špekulantmi, ktorej sme boli svedkami pred niekoľkými mesiacmi, a proti ktorej sa dalo len veľmi ťažko bojovať, bude teraz celkom zamedzená pomocou nariadení ministra financií, ktorý po vypočutí Národnej banky môže snížiť hodnotu tezaurovaných platidiel alebo dokonca môže stiahnuť tieto drobné peniaze z obehu, a to bez akejkoľvek náhrady. Takto by potom mohly byť skrytí špekulanti zaslúžene potrestaní.

Teraz môžeme právom očakávať, že správa našej meny, ktorá je vyzbrojená novými modernými nástrojmi ceduľového bankovníctva, bude sa vyvíjať úspešne k prospechu a rozkvetu celého nášho hospodárstva. Predpoklady pre zdarný rozvoj nášho hospodárstva aj s hľadiska politického boly veľmi posilnené ozdravením našej vlády, ktorého sme boli svedkami v minulých dňoch. Možno povedať, že zdarný rozkvet nie je závislý len na Národnej banke, ale ďaleko väčšou mierou na politickom kľude a úspešnej prevádzke našich podnikov či už priemyselných, obchodných alebo pôdohospodárskych. Je treba raz navždy odstrániť rozoštvávanie, nekľud, šírenie nedôvery a všetky snahy po návrate starého kapitalistického rozvratníctva ako prvky, ktoré najviac poškodzovaly dôveru našej meny. Práve dnes potrebujeme, aby všetci občania boli naplnení pevnou vôľou pracovať k rozvoju nášho hospodárstva a aby svojou usilovnosťou podporovali náš ľudovo-demokratický režim. Ak uzdravíme a dobre povedieme naše hospodárstvo, bude dobrá a nepremožiteľná aj naša mena a nový ceduľový zákon nájde správnu náplň. Ani najlepší menový zákon by nepomohol, keby nebolo dôvery v menu a usilovnej práce v uskutočňovaní vytýčených cieľov. Od Národnej banky musíme naproti tomu bezpodmienečne vyžadovať, aby jej sverenú správu meny vykonávala bezchybne a celkom spoľahlive tak, aby celá pracujúca pospolitosť pozerala na jej činnosť bez obáv a s bezpečnou dôverou.

Slovensko v tomto zákone má takú pozíciu, aká mu právne náleží; Slovensko má vedľa toho, že má primerané zastúpenie vo vedení Národnej banky, mimo toho oblastný ústav Národnej banky v Bratislave. Teda záujmy Slovenska sú plne zákonom rešpektované. (Potlesk.)

Místopředseda Hladký (zvoní): Ke slovu se přihlásil p. ministr financí dr Dolanský. Dávám mu slovo.

Ministr financí dr Dolanský (uvítán potleskem): Slavné ústavodárné Národní shromáždění, paní a pánové!

Dovolte mi, abych u příležitosti přijetí zákonů o platidlech československé měny a o Národní bance Československé vyslovil své zvláštní uspokojení a radost nad skutečností, že jsou to právě tyto dva zákony, které byly jako první přijaty ústavodárným Národním shromážděním po překonání politické krise.

Zdá se mi skoro symbolické, že právě osnovy o našem cedulovém ústavu a platidlech naší měny - tedy o tom, co ztělesňuje výsledky naší práce a umu ve formě měny a o ústavu, který je odpověden za to, aby nás včas varoval, že nepracujeme dost a že nepracujeme dost dobře, chceme-li si měnu udržet - přicházejí po slavných událostech z konce letošního února. Očistili jsme svůj národní život od cizopasných a zlovolných živlů a usnášíme se o zákonech, které předpokládají právě to, ve jménu čeho jsme bojovali a co jsme potřebovali: klid a pokoj pro tvořivou práci.

Je to právě osnova o Národní bance, jejíž hospodářská důležitost byla mimo veškeru pochybnost a která přesto byla dlouho projednávána se všemi obtížemi, jaké prodělávaly téměř všechny konstruktivní návrhy.

Dávajíce cedulovému ústavu novou právní formu veřejného ústavu státního, nejen že navazujeme na dekrety znárodňovací, ale nadto zdůrazňujeme jeho nesmírně důležitou funkci v nové hospodářské soustavě. Cedulová banka se zapojuje plně do hospodářského plánu a do jeho zabezpečení po stránce finanční. Národní banka Československá bude jako dosud velmi významným činitelem při všech hospodářských úkolech, které nám ukládá budovatelský program vlády. Očekáváme od ní v nové formě a s novou náplní ještě účinnější podporu československého hospodářství, jemuž bude sloužit obezřetným řízením peněžního trhu a péčí o soustřeďování peněžních prostředků k tomu účelu, aby byly podle plánu rozdělovány na místa, kde jich hospodářství nejvíce potřebuje. Věřím, že banka, jak jí to zákon ukládá, bude spravovat měnu tak, aby stálost měnové jednotky byla udržena a zabezpečena. Předpoklady pro to ovšem musejí vycházet z nás všech, z celého národa sjednoceného vůlí usilovně pracovat, dobře a levně vyrábět a jít stále vpřed cestou trvalého vzestupu. Tak to žádá od nás budovatelský program vlády a tak jej také splníme.

Jedním z nejskvělejších projevů politické vyspělosti mas našeho lidu byl důstojný klid, se kterým se při vší své nesmlouvavé rozhodnosti zachoval právě pokud se týče měny. Nikde nenastaly poruchy, nebylo potřeba sebemenších zásahů proti panikářům. V peněžních ústavech proběhl konec měsíce jako kdykoli jindy a nebylo známky po snaze vybírati vklady, neřku-li po panice. Náš lid projevil nejen báječné uvědomění a vyspělost politickou a představil se světu jako nepřemožitelná a nerozbitná národní jednota, ale prokázal také, že věří ve zdravou naši měnu a tím v sebe, svou práci a svou budoucnost, v budoucnost naší republiky, vyvíjející se k socialismu. (Potlesk.)

Místopředseda Hladký: Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je ukončena.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 za výbor rozpočtový, posl. dr Chytilovi.

Posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 4 za výbor právní, posl. dr Kokešovi.

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Vzdávám se slova.

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 5 za výbor rozpočtový, posl. dr Chytilovi.

Zpravodaj posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.

Místopředseda Hladký: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 5 za výbor právní, posl. Koštejnovi.

Zpravodaj posl. Koštejn: Vzdávám se slova.

Místopředseda Hladký: Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednávaných osnov.

Ústavodárné Národní shromáždění je způsobilé se usnášeti.

Budeme hlasovati o čtvrtém odstavci pořadu.

Ad 4. Hlasování o osnově zákona o Národní bance Československé (tisk 1027).

Zpravodajem za výbor rozpočtový je posl. dr Chytil, za výbor právní posl. dr Kokeš.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Chytil: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nikoliv.

Místopředseda Hladký: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 9 oddílů, 42 paragrafů, nadpisy oddílů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž byl podán doplňovací a pozměňovací návrh posl. V. Davida, dr Chytila, Valo, Žiaka, Lindauera, Vandrovce a druhů, míním dáti hlasovati nejprve o osnově zákona v úpravě tohoto návrhu; kdyby nebyla přijata, o osnově zákona podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 9 oddíly, 42 paragrafy, nadpisy oddílů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle doplňovacího a pozměňovacího návrhu posl. V. Davida, dr Chytila, Valo, Žiaka, Lindauera, Vandrovce a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona v úpravě podle dříve zmíněného návrhu.

Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích výboru rozpočtového, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímají.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Nyní budeme hlasovati o pátém odstavci pořadu.

Ad 5. Hlasování o osnově zákona o platidlech československé měny (tisk 1026).

Zpravodaji jsou: za výbor rozpočtový posl. dr Chytil, za výbor právní posl. Koštejn.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Chytil: Není změn.

Zpravodaj posl. Koštejn: Nikoliv.

Místopředseda Hladký: Přistoupáme k hlasování.

Osnova má 4 oddíly, 18 paragrafů, nadpisy oddílů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 4 oddíly, 18 paragrafy, nadpisy oddílů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání šestého odstavce pořadu, jímž je

6. Zpráva výborů průmyslového a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 987) o úpravě některých finančních poměrů národních podniků průmyslových a potravinářských (tisk 1047).

Zpravodajem za výbor průmyslový je posl. Cígler. Dávám mu slovo.

Posl. Cígler: Pane místopředsedo, paní a pánové!

Předložený vládní návrh zákona o úpravě některých finančních poměrů národních podniků průmyslových a potravinářských byl velmi podrobně projednáván v dlouhé schůzi průmyslového výboru. Narazili jsme tehdy při jeho prosazování na mnoho nezájmu a nepochopení pro potřeby našich národních podniků. Prohlásil jsem již ve schůzi průmyslového výboru, že vítám tuto osnovu, neboť je prvním krokem k jasnému přehledu o situaci našich národních podniků a jejich finančně hospodářském stavu. Potřeba tohoto zákona je skutečně mimo jakoukoliv diskusi. Při znárodnění převzal stát podniky, které byly s ohledem na své úkoly vybaveny naprosto nedostatečnými vlastními prostředky. Projevil se zde zhoubně především vliv války a to nejenom tím, že mnohé podniky byly válkou těžce poškozeny, že zaměření investiční politiky a výroby dělo se jen na úkoly válečné, ale také důsledek války, jevící se v tom, že mnohé majetkové součástky podniků se staly bezcennými, jako na př. pohledávky vůči německým subjektům a pak konečně tím, že bylo nutno přebudovat celou naši výrobu a její vojenský program na výrobu mírovou, což si pochopitelně vyžádalo nejen mnoho času, ale i velikých finančních nákladů. Tento stav se v některých sektorech ještě zhoršil tím, že národním podnikům jsou v rámci plánování ukládány velmi značně úkoly investiční a provozní, aniž je jim umožněno nashromáždit pro tyto úkoly dostatečné prostředky finanční, nehledě ani k tomu, že příslušné zákonné předpisy ukládají odváděti zisk národních podniků.

Navrhovaný zákon sleduje proto tendenci vyčistit bilance národních podniků od některých položek v aktivech i pasivech tím, že aniž by byl dotčen v zásadě věřitel, převedou se některé závazky na Fond znárodněného hospodářství a zároveň se ovšem také převedou i některé majetkové součástky. Zákon dále umožní stanovit, podle jakých zásad budou národní podniky vybaveny kmenovým jměním, zejména s ohledem na úkoly, v plánovaném hospodářství jim ukládané.

Fond znárodněného hospodářství vlastně již existoval. Byl ovšem podle příslušných ustanovení dekretu pověřen jen službou náhradovou, zatím co podle vládního návrhu tohoto zákona má vykonávati i funkci ústředního finančního místa pro národní podniky průmyslové a potravinářské tak, aby mohly býti splněny úkoly, o kterých jsem hovořil. Chci zvláště zdůraznit, že z výtěžku národních podniků budou postupně kryty závazky, které Fond bude k plnění svých úkolů přebírat. Náhradová služba, která byla Fondu svěřena už ve znárodňovacích dekretech, zůstává vládním návrhem zákona nedotčena.

Tímto zákonem zavedeme i do finanční agendy národních podniků systém a plán, který je naprosto nezbytný jako doplněk k prováděnému již plánování investic a provozu. Přitom je nutno zdůraznit, že pokud by úprava kmenového jmění národního podniku byla vyvolána bilančními ztrátami, podléhá taková úprava schválení vlády.

V druhé části vládního návrhu zákona se provádějí zásady, které byly stanoveny již vládním usnesením o přípravě dvouletého hospodářského plánu, t. j. především oddělené financování investic a provozu, dále soustředění veškerého peněžního styku určitého národního podniku na jednu banku, čímž zákon navazuje na nedávno provedenou koncentraci a specialisaci bank, vylučuje pokud možno placení hotovými penězi a zavádí konečně: peněžní kontrolu národních podniků, takže podklady, které banky získají ze styku s národním podnikem, budou moci býti použity ke kontrole tohoto podniku po stránce peněžní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP