Jde o osnovu, která má přinést pořádek
a jasnost do hospodaření národních
podniků a která má ulehčiti hospodaření
v národních podnicích, jejichž start
byl ztížen příčinami, o kterých
tu bylo už mnoho a mnohokráte hovořeno. Průmysly
výživy, ovšem kromě cukru, který
letos velmi utrpěl katastrofálním suchem
a neúrodou, mají dobrou finanční situaci.
A právě tyto průmysly výživy
musí přispět a přispějí
na sanaci jiného průmyslu. Zde je nejlépe
vidět solidaritu znárodněného podnikání,
na které se přece nemůžeme dívat
očima liberalistické anarchie. Všechny sektory
znárodněného průmyslu si přece
musí vzájemně pomáhat. Prosperita
veškerého průmyslu, tedy i soukromého
podnikání, byla umožněna jedině
tím, že znárodněné doly a hutě
dodávaly uhlí, železo a ocel za ceny nedosahující
výrobních nákladů a přesto
právě zastánci tohoto soukromého podnikání
nejvíce útočili na znárodněný
sektor. Soukromé továrny na čokoládu
a cukrovinky dostávaly na příklad cukr za
cenu zdaleka nedosahující výrobních
nákladů. Každý si tu může
spočítat, co to znamenalo pro schopnost konkurence
těchto soukromých průmyslů a pro jejich
zisky.
Chci tu vyzvednouti další moment, totiž, že
Němci zanechali nejvíce zadlužené právě
doly, hutě, strojírny a největší
průmyslové podniky, jež byly znárodněny.
Naproti tomu malé a střední podniky, jež
zůstaly v soukromých rukou, nejenom že nebyly
Němci předluženy, nýbrž naopak
z valné části na válce vydělávaly
a zbavily se dluhů v bankách. Není tudíž
divu, jestliže bylo nutno vyrovnat se v průmyslu s
problémem německého předlužení,
že se tak musí stát právě u národních
podniků a nikoliv u podniků soukromých.
Již v rozpočtové debatě, když jsme
debatovali o finančním zákoně, jsem
poukázal na zjevy, které zejména na Slovensku
se nám projevovaly, na štvaní časopisů
Čas a Nové prúdy. Poukázal jsem na
to, že v těchto časopisech není vidět
stejně tak, jak tomu bylo i v mnohých našich
českých reakčních časopisech,
ani jedno kladné slovo k znárodněnému
podnikání. Nové prúdy psaly na příklad,
že ve znárodněných továrnách
se vyrábějí jenom samé zmetky. Když
jsem poukázal na tuto demagogii, kterou jsme tak často
četli v těchto časopisech, napsaly ještě
lednové Nové prúdy, že mluvil komunisující
Skaunic jako zkrachovaný politik, nohsled zkrachovaného
Fierlingra. Kde jsou Tigridové, kde je Helenka Koželuhová,
kde je Bohuslav Brouk a všichni ti ostatní, kteří
rozeštvávali slovenský národ, ti, jimž
často nebyla dána možnost ani v našich
časopisech českých stran a kteří
museli jít na Slovensko se svými názory?
Chtěl bych se dnes zeptat těchto pánů
a jejich zastánců, kdo je dnes zkrachovaným
politikem? Chtěl bych vzpomenout toho, kolik miliard vkladů
nám vykazuje Národní banka na běžných
účtech a vkladních knížkách.
Chtěl bych se zeptat: mají tyto peníze uloženy
dělníci, mají je uloženy rolníci,
má je uloženy naše inteligence, naši úředníci?
Mají je uloženy drobní živnostníci?
Pochybuji o tom; a právě ty řady soukromých
podnikatelů, jimž období posledních
dvou let tak mnoho přálo, útočily
na znárodněný průmysl a na znárodněný
sektor.
Právě při projednávání
tohoto zákona bych tu mohl vyzvednout spojitost o tom,
co bylo, a o tom, co je, tu spojitost, která nám
dokumentuje nenávratnou minulost a živou přítomnost.
Sněmovna byla často svědkem stížností,
jak špatně se hospodaří ve znárodněném
průmyslu a přece, když byla projednávána
tato osnova ve výborech, kdo útočil proti
této osnově, která má právě
umožnit dobré hospodaření? Ač
osnova byla ve vládě jednomyslně přijata,
rozpoutal se ve výborech boj. Jestliže můžeme
dnes tuto osnovu v parlamentě odhlasovat, je to zásluhou
poslanců dvou stran, komunistické a sociálně
demokratické, neboť jenom hlasy těchto dvou
stran byla osnova ve výborech přijata. A když
byla osnova v rozpočtovém výboru přijata,
snad by bylo dobře přečíst si dnes
článek pana posl. Chudoby v Národní
obrodě, kde mluvil o tom, že soukromé podnikání
a stát zaplatí miliardy za znárodněný
průmysl, a svůj článek končil
posměšně: Dreimal hoch, Karl Marx! Takhle končil
článek pana posl. Chudoby, o kterém
je dnes známo, že právě on to byl, kdo
udával české a židovské studenty.
Stavíme se k osnově velmi kladně. Byl to
konec konců do značné míry návrh
našich ministerstev financí, průmyslu a výživy.
My se stavíme k celému tomuto krásnému
vývoji, který u nás jde a půjde k
socialismu, kladně, neboť právě znárodněné
podnikání nám umožní velkorysou
výstavbu a naše sociální a naše
národní pojištění.
Chtěl-li bych ještě něco vyzvednout,
tedy ten kladný a krásný poměr národního
podnikání k sociálnímu zabezpečení
pracujícího lidu. Už v rozpočtovém
výboru jsem přinesl doklady o tom, že národní
podniky nedluží ústřední soc.
pojišťovně a sociálně pojišťovacím
ústavům ani haléře, že mají
naopak pojistné přeplaceno, a že jestli tu
byly pohledávky, které byly ze značné
části úmyslně zadržovány,
pak to bylo v soukromém podnikání.
Vítáme pokračující znárodňování
podnikání především proto, že
přivede náš pracující lid ke
šťastné budoucnosti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu už nie je nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor priemyslový,
p. posl. Cíglerovi.
Zpravodaj posl. Cígler: Vzdávám se
slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor rozpočtový, p. posl. Vítkovi.
Zpravodaj posl. Vítek: Vzdávám se
slova.
Podpredseda Komzala: Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Cígler: V § 3 v řádce
6 je místo celého slova "dekretu" použito
zkratky "dekr." Po stránce legislativně-technické
by to byla chyba a prosím, aby to bylo opraveno, takže
část oné věty bude znít: "na
Fond znárodněného hospodářství,
zřízený podle § 9 dekretu č.
100/45."
Podpredseda Komzala: Ďakujem.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 7 oddielov, 15 paragrafov, nadpisy oddielov,
nadpis zákona a úvodnú formulu.
Nakoľko bol podaný doplňovací a pozmeňovací
návrh posl. V. Davida, dr Chytila, Valu, Lindauera,
Žiaka, Vandrovca a druhov, mienim dať hlasovať
takto:
najprv o osnove v úprave návrhu vyššie
menovaných poslancov, s ktorým súhlasí
zpravodajca; ak nebude prijatá, hlasovať potom o osnove
zákona podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky proti prednesenému
poradiu hlasovania? (Neboly.)
Niet ich.
Budeme teda hlasovať, ako som uviedol.
Kto súhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jej 7 oddielmi, 15 paragrafmi, nadpismi oddielov, nadpisom zákona
a úvodnou formulou v úprave návrhu posl.
V. Davida, Valu, dr Chytila, Lindauera, Žiaka, Vandrovca
a druhov, s opravou, ktorú predniesol zpravodajca, nech
zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto osnovu
zákona v úprave vyššie zmieneného
návrhu s opravou zpravodajcu.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku.
Teraz budeme rokovať o siedmom odseku poriadku, ktorým
je
7. Zpráva výboru právneho k vládnemu
návrhu zákona (tlač 949) o medzinárodnom
a medzioblastnom práve súkromnom a o právnom
postavení cudzincov v odbore práva súkromného
(tlač 1028).
Zpravodajcom je p. posl. dr Jelínek. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o mezinárodním
a mezioblastním právu soukromém a o právním
postavení cizinců v oboru práva soukromého,
tisk 949, si nezaslouží, aby pro sebevýznamnější
události dne zapadl.
V obsáhlé důvodové zprávě,
jež sama o sobě je rovna vědecké práci,
vláda plným právem podtrhuje jeho význam,
neboť stane-li se osnova zákonem, splní velmi
podstatně program sjednocení práva v našem
státě. Předložená osnova je dovršením
práce odborníků, která se vlastně
začala již ve vídeňském ministerstvu
spravedlnosti v r. 1913 a pokračovala od prosince 1920
v rámci prací na novém občanském
zákoníku. Jistě by bylo ctí sněmovny,
kdyby v ní bylo možno projednat sjednocení
občanského práva. Všichni však
víme, že to zatím možno není a
zejména že to není možno vcelku.
Předkládaná osnova je částí
navrhovaného občanského zákoníka
z r. 1936. Bude ji možno prakticky vyzkoušeti, než
ji bude možno učinit součástí
budoucího občanského zákoníka
a bude možno zjistit, zda ji lze do něho zařadit
beze změn, či bude-li nutno ji upravit podle zkušeností
získaných v mezidobí do uzákonění
občanského zákoníka.
Předkládané osnovy bylo již nezbytně
třeba. Soudní praxe neměla dosud žádné
jistoty a spolehlivosti pro své rozhodování.
Toto rozhodování osnova podstatně usnadňuje,
neboť přesně určuje, kterého
právního řádu jest použiti pro
posouzení určitého základu a podle
jakého kriteria se tento výběr děje.
Je tedy předkládaná osnova významným
kodexem jak pokud jde o mezinárodní právo
soukromé, tak pokud jde o mezioblastní právo
civilní. V tomto posledním směru sjednocuje
právo platné v zemích České
a Moravskoslezské na jedné straně a právo
platné na Slovensku na druhé straně, a to
právě tam, kde dosavadní nejednotnost je
citelně tíživá.
Předložený vládní návrh
má pět hlav. První stanoví předpisy
mezinárodního práva civilního stran
způsobilosti k právním úkonům,
prohlášení za mrtvého, formy právních
jednání, práva rodinného, závazků,
vydržení, dvojího a neurčitého
státního občanství, a stanoví
meze pro užívání cizího právního
řádu. Při této úpravě
postupuje osnova tak, že je to ve shodě s moderním
právním vývojem. Při tom chrání
přednost právního řádu československého
všude tam, kde je to na místě, kde je to odůvodněné
a potřebné.
V druhé hlavě řeší osnova poměr
práva platného v zemích České
a Moravskoslezské k právu platnému na Slovensku
tím způsobem, že ponechává přiměřenou
platnost mezinárodního práva soukromého,
jeho zásad, ovšem s tou odchylkou, že na místo
státní příslušnosti vstupuje
bydliště nebo poslední bydliště,
resp. trvalý pobyt.
V hlavě III zaručuje osnova cizincům v oboru
soukromého práva - není-li stanoveno jinak
- stejná práva a stejné povinnosti jako mají
státní občané českoslovenští,
ovšem za předpokladu reciprocity.