Nově vsunutý odstavec 2 se odůvodňuje
takto: Podle citované poznámky 4 činí
poplatek z podání o zabavení pohledávky
knihovně zajištěné polovinu poplatků
uvedených v sazebníkové položce 16,
písm. c). Tím by vznikly mimo jiné sazby
6.25 Kčs a 18.75 Kčs. Kolkové známky
však mají nejmenší hodnotu 50 haléřů
a proto by nebylo možno takto vyčíslené
sazby kolkově vyjádřit. Tedy škrtnutí
druhého řádku prvního odstavce §
12 odůvodňuje se poukazem na odůvodnění
téhož škrtu v § 3.
Poněvadž novela k zákonným předpisům
o poplatcích soudních a za ověření
podpisů jeví se nevyhnutelně nutnou, navrhují
touto společnou zprávou výbory právní
a rozpočtový, aby ústavodárné
Národní shromáždění vládou
navrhovaný zákon s uvedenými změnami
laskavě schválilo. (Souhlas.)
Předseda: Uděluji slovo zpravodaji za výbor
právní, p. posl. dr. Hobzovi.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Pane předsedo, paní
a pánové!
Účelnost projednávaného zákona
jevila se i pro právní výbor, za který
tu mám čest hovořit jako jeho zpravodaj,
tak samozřejmá a očividná, že
všechna jeho ustanovení i změny, navrhované
v souhlase s ministerstvem financí, byly odhlasovány
jednomyslně. Nemá proto smyslu, abych tu projednávaný
zákon rozebíral meritorně, zejména
po vyčerpávajícím referátu
pana zpravodaje rozpočtového výboru.
Chci spíše jen na okraji projednávaného
zákona dodat jednu zajímavou připomínku.
Jako zpravodaj právního výboru jsem dostal
k projednávání tohoto návrhu zákona
několik velmi hodnotných podnětných
návrhů a mezi nimi dokonce úplně přesně
a podrobně vypracovaný celý návrh
tohoto zákona od soudce krajského soudu v Jihlavě.
Zjišťuji to s radostí, poněvadž je
to důkaz, jak živý zájem projevuje naše
veřejnost o úpravu našich poměrů,
a mimo to je. to podle mého názoru i dobré
vysvědčení pro náš československý
parlament. Je to zejména důkaz toho, že mezi
naším lidem a naším parlamentem není
žádné propasti, nýbrž že je
tu krásná, upřímná a těsná
spolupráce, a toho si musíme my poslanci, členové
tohoto parlamentu, opravdu vážit.
Ve věci samé nemám, co bych dodal k referátu
pana zpravodaje rozpočtového výboru posl.
Vičánka, a za právní výbor
se přimlouvám, aby návrh tak, jak byl odhlasován
v obou výborech, byl přijat i plenem parlamentu.
(Souhlas.)
Předseda: K této věci je přihlášen
řečník, jímž je p. posl. Štěpán.
Uděluji mu slovo.
Posl. Štěpán: Slavná sněmovno!
Leží před námi svým významem
celkem nepatrná věc, totiž vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují předpisy o poplatcích soudních
a za ověřování podpisů.
Laicky vyjádřeno to znamená, že budeme
platit vyšší poplatky a nalepíme více
kolků na všechno, co projde našimi soudy. Důvodová
zpráva praví, že dosavadní sazby takových
poplatků byly naposledy upraveny r. 1935 a na Slovensku
r. 1942, že od té doby cenová hladina všeobecně
stoupla a že tomuto vzestupu nutno přizpůsobiti
výši soudních poplatků.
Nechci kritisovat oprávněnost tohoto návrhu,
je obrazem doby, ale když jsem dostal tento návrh
do ruky, uvědomil jsem si ihned, že je to další
kapka do té přetékající nádoby,
které se říká poplatkové právo.
A to je vlastně důvod, proč jsem požádal
o dovolení říci několik slov o věci
málo známé.
Za dva roky budou naší finanční právníci
a všichni, kdož s nimi přijdou na našich
finančních úřadech do styku, slavit
malé jubileum, které ovšem patrně ujde
pozornosti širší veřejnosti. Náš
poplatkový zákon bude totiž slavit 100. Výročí
svého narození. Ano, r. 1950 bude náš
poplatkový zákon stoletým stařečkem,
aniž mu ovšem přitom cokoli ubylo na platnosti.
Naopak, dostane-li kdokoli jakýkoli platební rozkaz
na poplatky a dávky z listin o právních jednáních,
najde jej tam na prvním místě v přebohaté
citaci a spleti rozmanitých zákonů a nařízení,
které jej, ač nikoliv všechny, za tu dobu sto
let doplňují a pozměňují. Jsou
obory veřejné správy, kde úředník
vystačí s jedním sešitem nebo knížkou,
která obsahuje normy, jimiž se má řídit.
Jaký to rozdíl proti těm, jimž bylo
osudem určeno stát se poplatkáři našich
finančních úřadů. Ne dvě,
pět knih, ale skutečná knihovna zákonů,
nařízení, doplňků a novel,
a to nikoli takových, jichž by nebylo třeba
dbát, nebo takových, které se v praxi vyskytují
jednou za rok. Jsou to věci stále živé,
přes to, že jsou staré. Je to denní
chleba našich finančních právníků
a berních úředníků. Znám
to dobře ze zkušenosti. Říkává
se často s určitou dávkou ironie, že
naše poplatkové předpisy jsou jako slunce.
Čím déle se do něho díváme,
tím méně vidíme. Toto rčení
je dobrým obrazem skutečnosti. Tu záplavu
sotva kdo obsáhne za celoživotní praxi, sotva
kdo může o sobě říci, že
dokonale zná naše poplatkové předpisy.
Není to ani prakticky možné. Již 300 zákonů
a nařízení doplnilo náš jubilující
poplatkový zákon z roku 1850, a to pomíjím
další stovky vnitřních normativních
nařízení a výkladů, doplňků
a komentářů. Mnohé z nich lze kolikerým
způsobem vykládat, takže se ve sporných
případech znalci spokojují výrokem,
že ten či onen výklad je věcí
názoru. To je ovšem ne příliš honosné
doporučení nynějšího stavu.
Je-li tato spleť jen těžko stravitelná
našim finančním úředníkům,
jak se má v ní vyznat prostý poplatník,
na němž se vyžaduje, aby svou poplatkovou povinnost
plnil správně, a kterého pak trestáme
trestním zvýšením poplatků, až
několikanásobným, nebo trestním důchodkovým
řízením?
Mám dojem, že je naší povinností
nedopřát poplatkovému zákonu, aby
se dožil plného sta let. Neuvažovalo se o tom
dosti vážně; proč se nemění
poplatkové předpisy a nestanou se jednoduchou, všeobecně
platnou normou, jež by zlevnila vyměřovací
proces a dovolila, aby průměrný poplatník
věděl, jaké jsou jeho povinnosti v tomto
oboru? Jsou tu snad obavy z příliš velké
práce nebo snad liché obavy z nižšího
výnosu této kapitoly? Spokojujeme se se stavem,
jaký tu byl před 100 lety, a domníváme
se, že stálým lepením nových
záplat a příštipků uspokojíme
dobu a vývoj, který žádá cosi
nového. Okovy, které vleče za sebou náš
poplatkový aparát, jsou již tak těžké,
že malé úlevy mnoho neznamenají. Je
už opravdu třeba radikální úpravy.
Má-li náš zákonodárný
sbor v úmyslu zjednodušit náš daňový
systém - a daní ze mzdy to už prokázal
- pak mnohem důležitější a naléhavější
je odstranit tu obrovsky obludnou, vratkou a spletitou nástavbu
v oboru poplatkového práva. Ten nános celého
bezmála století je už příliš
velký.
Vzpomínám si ze své praxe, jak se často
složitá věc, a to složitá vinou
našich nepřehledných a přečetných
předpisů, táhla celá léta,
jak nebývalo vzácností mít spisy 2,
3 i více let staré, jak se vlekla rekursní
řízení a jak často rozhodoval v poslední
instanci Nejvyšší správní soud.
Vzpomínám, jak se těch starých věcí
zbavovala často finančí správa rozsáhlou
depurací, při níž se muselo tu a tam
přimhouřit jedno a někdy i obě oči.
Ale vzpomínám jiných věci, jež
souvisí s tímto stavem. Vzpomínám
na úmornou práci finančních právníků
a berních úředníků poplatky
vyměřujících. Jakou oni musí
mít kvalifikaci! U finančních právníků
jest ovšem samozřejmostí, že musí
znát a také znají finanční
právo. Ale stejnou práci s nimi konají berní
úředníci se středoškolským
vzděláním. Který obor veřejné
správy vyžaduje znalosti ekvivalentní oněm,
které oni musí míti? Oni musí rozlišovat
právní jednání a listiny o nich, musí
znáti dědické právo, jež provází
právní jednání mezi živými,
trhové smlouvy, postupní smlouvy, smlouvy darovací
atd. Každý musí znáti vše - specialisace
tu nemá místa - poplatkové stupnice procentní,
pevné, zpoplatniti pozůstalost, různé
ty paušální poplatky, spolkovou agendu, - znát
nesčetné ty slevy, úlevy a výjimky,
a to se vše jako ve víru točí ve změnách
a doplňcích, jež jsou na denním pořádku.
K tomu si připočtěte znalost běžné
manipulace se spisy a běh administrativy a máte
zhruba obraz práce, jakou si vydělává
svůj chléb zaměstnanec finanční
správy z oboru poplatků. Miliony projdou ve formě
spisů rukama našich poplatkářů,
aby pak ve formě hotových peněz vplynuly
do státní pokladny.
Je proto povinností státu, aby se postaral o ulehčení
a, neváhám říci, zlidštění
této takřka galejní práce, kterou
bez reptání, v tichosti a bez práva na stávku
vykonávají zaměstnanci úřadů,
vyměřujících a vymáhajících
poplatky.
Rozmnožení personálu je tu pomoci jednak nežádoucí
vzhledem k celkovému překrvení veřejných
úřadů, jednak problematickým vzhledem
k tomu, že tu práci nemůže dělat
hned každý. Kde se tak stalo v poslední době,
jsou výsledky velmi chudé. Býti dobrým
finančním právníkem a dobrým
berním úředníkem - poplatkářem
vyžaduje mnoho let pilného cviku a houževnatosti.
Je to obor, kde rozmnožení o nekvalifikované
síly ponechává dřinu na bedrech starých
a osvědčených dříčů.
Doufám, že jsem řekl dosti závažných
slov, která nás opravňují k tomu,
abychom nedovolili dojíti k onomu neblahému století
a staletému jubileu, jímž se sotva budeme ve
světě příliš chlubit. Máme
mnoho těch, kdož se rádi vypořádávají
se vším, co je přežilé a co potřebuje
reformy. Snad bych neměl nikde více oprávnění,
abych opakoval ono proslulé "hic Rhodus, hic salta".
Končím připomínku, kterou jsem si
dovolil u příležitosti návrhu zákona
na zvýšeni soudních poplatků, a jen
mimochodem nakonec faktickou poznámku: Úřady
a úředníci, kteří státu
vyměřuji a vymáhají většinu
jeho příjmů od jeho občanů,
t. j. ti, kteří se starají, aby bylo odkud
bráti na všechny ty veřejné potřeby,
právě ti se tísni v těch nejstarších
a nejnezdravějších budovách Prahy i
ostatních měst.
Již při projednání zákona o dani
ze mzdy jsem se zmínil, že by bylo na místě,
aby konečně již byla vyřešena otázka
obsazení vedoucích míst finanční
správy v Čechách a na Moravě schopnými
odborníky. Dosud se však v té věci nic
nestalo, ačkoliv všichni víme, že v tomto
směru je opravdu značný nedostatek a že
v řadách finančních úředníků
to budí velký rozruch. Jsem přesvědčen,
že se pan ministr financí postará i v tomto
směru o nápravu, protože je to v zájmu
dobrého chodu finanční správy a klidu
finančních úředníků.
Jistě by bylo také na místě, aby p.
ministr financí se postaral, aby i finanční
úředníci - poslanci Národního
shromážděni nebyli poškozováni
z toho titulu, že jsou poslanci. A vůbec by bylo jistě
na místě, abychom se při této příležitosti
vypořádali s celou personální politikou
resortu ministerstva financí, avšak doufám,
že mi bude dána příležitost při
některé další předloze finanční,
abych se i o této věci zmínil.
Předseda: Ke slovu neni již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji za výbor právní, p. posl. dr.
Hobzovi.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Vzdávám se slova.
Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji
za výbor rozpočtový, p. posl. Vičánkovi.
Zpravodaj Vičánek: Vzdávám
se slova.
Předseda: Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Ne.
Zpravodaj posl. Vičánek: Nejsou.
Předseda: Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 oddíly, 3 části, 24 paragrafů,
podpisy oddílů, nadpisy částí,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 oddíly, 3 částmi, 24 paragrafy,
nadpisy oddílů, nadpisy částí,
nadpisem zákona a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromážděni přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednáváni třetího
odstavce pořadu, jímž je
3. Zpráva výborů soc.-politického
a právního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 901) o právním postavení
snoubenek a nemanželských dětí, pozůstalých
po účastnících národního
boje za osvobození (tisk 982).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pí
posl. Synková, dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Synková: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Soc.-politický výbor předkládá
vládní návrh zákona tisk 901 o právním
postavení snoubenek a nemanželských dětí,
pozůstalých po účastnících
národního boje za osvobození. Po předkládané
osnově bylo již dlouho voláno hlavně
z řad žen postižených okupací a
válkou a z řad osvobozených politických
vězňů.
Okupace a válka rozvrátily nejen celou řadu
manželství uzavřených, ale znemožnily
řadě žen uzavřít sňatek
tím, že muž pracoval v illegalitě, a než
mohlo dojíti k zákonnému sňatku, byl
muž popraven nebo zahynul v koncentračním táboře.
Ale je i dosti případů, že po těchto
obětech zůstaly děti, kterým nebylo
dáno jméno otce, který zahynul v boji proti
fašismu. Nebylo sporu o tom, že těmto ženám
a dětem musíme upraviti právní postavení
tak, aby jejich osud byl co nejvíce ulehčen.
Podle dekretu dv. kanceláře ze dne 5. 6. 1826, čís.
36 sb. zák. pol., mohla sice snoubenka žádat
změnu jména na jméno snoubencovo u zemského
národního výboru. Se změnou jména
nebyly však spojeny žádné právní
následky, žena neměla práva vdovy. Nemanželské
dítě může sice žádati o
legitimaci rozhodnutím vlády, avšak v zemích
českých nemá tato legitimace po smrti otcově
za následek nabytí zákonného dědického
práva po otci.
Na Slovensku je tomu jinak - dítě má zákonné
dědické právo po otci. Je proto pochopitelné
volání po takové zákonné úpravě,
aby snoubenkám a družkám a jejich nemanželským
dětem byla dána práva, která jim příslušejí.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr. Ševčík.)
V zák. č. 255/1946 Sb. bylo podrobně definováno,
kdo je účastníkem národního
boje za osvobození. V § 1 předkládaného
zákona jest určité omezení v tom smyslu,
že zákon se vztahuje pouze na účastníky
odboje, kteří byli v době své smrti
československými státními občany.
Toto omezení je nutné, protože v případě,
že jde o cizího státního příslušníka,
by cizí stát rozhodnutí našeho státu
neuznal.
Je samozřejmo, že zákon stanoví, že
snoubenka, družka nebo nemanželské dítě
musí býti československým státním
občanem státně spolehlivým - je to
účelné již z toho důvodu, že
jinak by dobrodiní tohoto zákona mohly využít
i nežádoucí cizinky nebo osoby, které
se zpronevěřily národní cti, což
by nesloužilo nijak ku cti padlému účastníku
našeho odboje.
U cizinek padá v úvahu, že by cizí stát
neuznal rozhodnutí našeho státu. Zákon
se vztahuje také na ženy, které uzavřely
sňatek v Terezíně nebo v Lodži v ghettu
podle židovských nebo jiných náboženských
obřadů, které dosud nebyly uznávány,
protože neměly zákonné formy.
Zákon pamatuje též na to, aby dědický
nárok na majetek pozůstalého byl spravedlivě
vyřešen. Přiznání nároku
na veřejné zaopatřovací platy nebo
důchody je ponecháno volné úvaze soudu,
úřadu nebo orgánu, který o tom má
rozhodovat.
Je třeba připomenout, že zákon o péči
o vojenské a válečné poškozence,
oběti války a fašistické persekuce dal
družkám a nemanželským dětem, pozůstalým
po účastnících národního
boje za osvobození, právo uplatňovat nárok
na vdovský a sirotčí důchod ze státních
prostředků, a je pravděpodobné, že
se bude nyní jednat pouze o ojedinělé případy,
kterým bude důchod přiznán.
Soc.-politický výbor projednal vládní
návrh zákona ve schůzí dne 15. ledna
a usnesl se doporučiti jej sněmovně k přijetí
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajcom
za výbor právny je pán posl. dr. Jelínek.
Dávam mu slovo.