Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr. Ševčík, Komzala.
Zapisovatelé dr. Ducháček, dr. Falťan.
201 poslanec podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr. Madar;
jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.
1. Zpráva výboru právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 900) o výkonu trestů
postihujících majetek, uložených trestními
soudy (tisk 976).
2. Společná zpráva výborů právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 892), kterým se mění
a doplňují některé předpisy
o poplatcích soudních a za ověření
podpisů (tisk 978).
3. Zpráva výborů soc.-politického
a právního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 901) o právním postavení
snoubenek a nemanželských dětí, pozůstalých
po účastnících národního
boje za osvobození (tisk 982).
4. Zpráva výborů průmyslového,
živn.-obchodního a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 857) o některých
opatřeních v oboru rejstříkového
práva (tisk 984).
5. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
okresného súdu trestného v Prahe za súhlas
k trest. stíhaniu posl. J. Krosnářa (tisk
979).
Předseda (zvoní): Zahajuji 92. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Paní poslankyně, páni poslanci! (Poslanci
povstávají.)
Málokdy se svět a lidstvo shodne v jednotném
pocitu tak, jako se stalo minulého týdne, kdy jím
otřásla zpráva o násilné smrti
Mahatmy Gandhiho. Přicházel jako vyslanec mystické
Indie, jako mluvčí stamilionového národa,
jako nečasový zjev světce v moderní
civilisaci. Jako každá velká a určující
osobnost vtiskl i Gandhi svou pečeť době a
stal se ukazatelem cest svému národu: myslíme
na Tolstého s jeho významem pro předválečné
Rusko, myslíme na Masaryka v naší novodobé
společnosti, když si uvědomujeme mocnou mravní
sílu Gandhiho, která se účastnila
velkého přerodu dnešní Indie. Gandhi
byl hlasatelem lásky, soucitu, laskavosti a bezmezného
bratrství, učil nejen svůj národ,
ale celý svět číst v bibli lidskosti.
Romain Rolland ho nazval hrdinou činu, třeba že
se rozhodl odpírat zlému nikoliv násilím,
ale bojovnou trpností. V tom naplňoval své
evangelium lásky a sbratření podobně
jako Masaryk: postavit se zlu v cestu všude, kde se
objeví, a vymýtit je úporným odporem
ducha, který proti lži staví velikost pravdy.
V době válek nepřestal být apoštolem
milosrdenství, vyznavačem lidského sbližování,
zastáncem míru mezi národy. V křehkém,
asketickém těle byl mohutný a činorodý
duch, jenž se prokrvoval jako tepna Nesmrtelnosti. Svět
by neměl být sjednocen jen smutkem nad jeho smrtí:
měl by naslouchat svému svědomí, měl
by naplnit Gandhiho odkaz a spojit se v jeho duchu poznáním,
že lepší a dokonalejší svět
může být vybudován jen na trvalém
a upřímném míru mezi národy.
Také ústavodárné Národní
shromáždění jménem československého
lidu se připojuje k nejupřímnější
soustrasti nad odchodem velkého syna indického národa.
Jménem vaším jsem poslal tento telegram předsedovi
indického Národního shromážděni
v New Delhi dr. Rajendrovi Prassadovi:
"Strašlivá zpráva o tragické smrti
vašeho duchovního vůdce a buditele indického
národa ohromila celý svět. Zesnulý
měl vzácné štěstí, že
se dožil po celoživotním boji národní
svobody a samostatnosti indického lidu. Jeho zápas,
jenž byl významu světového, byl současně
bojem za svobodu všech utiskovaných. Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé s opravdovou úctou se sklání
před jménem, prací a památkou Mahatmy
Gandhiho." (Poslanci usedají.)
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Fránkovi,
Pavlánovi, dr. Jos. Novákovi, na tento
týden posl. Pexovi.
Posl. Zimáková žádá za
udělení zdravotní dovolené od 26.
ledna do 29. února t. r. Lékařské
vysvědčení předložila.
Posl. Polák žádá za udělení
zdravotní dovolené na 14 dnů. Lékařské
vysvědčení předloží dodatečně.
Posl. Čulen zaslal lékařské
vysvědčení. Dovolená byla mu udělena
v 91. schůzi ÚNS.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržené dovolené
se schvalují.
Došlo toto oznámeni:
Klub poslanců KSČ oznámil přípisem
ze dne 26. ledna 1948, že postupuje předsednictvu
ústavodárného Národního shromáždění
resignaci na poslanecký mandát posl. Jaroslava Jury
Sosnara, který se vzdal mandátu. dnem 25.
ledna 1948. (Č. Ú 7552).
Došlo oznámení:
Ministerstvo vnitra přípisem ze dne 31. ledna 1948,
č. B-2303/1-29/1-48-II/4, povolává náhradníka
dr. Otakara Vaška za resignovavšího posl.
Sosnara. (Č. Ú 7628.).
Do dnešní schůze dostavil se pan posl. PhDr.
Otakar Vašek.
Poněvadž před tím podle § 5 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle § 22 ústavní listiny a § 6
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. dr. Vašek ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. dr. Vaška žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Gen. tajemník NS dr. Madar (čte):
Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí."
Posl. dr. Vašek (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
Předseda: Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 900) o výkonu trestů
postihujících majetek, uložených trestními
soudy (tisk 976).
Zpravodajem je p. posl. dr. Řehulka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Řehulka: Pane předsedo,
paní a pánové, slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Zákon o výkonu trestů postihujících
majetek, uložených trestními soudy, na němž
se má dnes usnésti ústavodárné
Národní shromáždění, bude
jistě s povděkem uvítán všemi
praktickými právníky, zejména trestními
soudy a státními zástupci, poněvadž
tento zákon především unifikuje dosud
dosti se různící předpisy, platné
v zemích českých a platné na Slovensku,
v druhé řadě pak jasně a jednotně
upravuje vymáhání peněžitých
trestů, pak výkon rozhodnutí, jimiž
byly věci prohlášeny za zabrané a propadlé,
zejména však upravuje výkon rozsudků,
jimiž byla vyslovena konfiskace jmění, jehož
provedení se stalo naléhavým zejména
po vydání velkého retribučního
dekretu, který však opomněl touto otázkou
se blíže zabývat.
Chystaná unifikace trestního práva - trestního
zákona a trestního řádu - nedospěla
ještě do konečného přípravného
stadia, aby mohla býti ve vládním návrhu
předložena s návrhem zákona o trestním
vykonávacím řádu, tvořícím
součást celého souboru, zákonodárnému
sboru k projednání, takže velmi naléhavou
otázku výkonu trestů, postihujících
majetek, bylo potřeba vyřešit právě
projednávaným vládním návrhem,
aby zastaralé, nejasné a rozptýlené
právní normy byly nahraženy normou novou, vyhovující
plně dnešním potřebám.
Zdůrazňuji, že zákon se týká
výlučně trestů postihujících
majetek, jež byly uloženy trestními soudy, jímž
tento zákon také přiznává výlučné
právo rozhodovati o jejích výkonu, a nevztahuje
se tudíž tento zákon na tresty, ukládané
úřady nebo orgány správními
trestním řízením administrativním.
Podle tohoto zákona má výtěžek
majetkových trestů připadnouti výlučně
státu, kterýžto účel sledovalo
už protektorátní vládní nařízení
č. 222/43 Sb., jehož předpisy jsou ovšem
použivatelné, ale jež přesto otázku
výkonu peněžitých trestů jasně
neřeší, a které jako normu z doby nesvobody
je zajisté vhodno zrušit.
Zákon upravuje všeobecně a jednotně
i otázku dobývání peněžitého
trestu na osobách, jež za něj ručí,
což dosud bylo řešeno různými právními
normami, ale jen pro svůj vlastní obor.
Nejdůležitější součástí
zákona je úprava předpisů o výkonu
trestu konfiskace, který byl dosud upraven toliko v §
18 zákona č. 568/19 Sb. o trestání
válečné lichvy. Tento zákon byl zrušen
zákonem o stíhání černého
obchodu č. 15/47 Sb. s výhradou zmíněného
§ 18, a posléze uvedený zákon poukázal
výslovně na to, že výkon konfiskace
bude upraven zákonem zvláštním. Dnes
projednávaný vládní návrh je
tedy splněním onoho příslibu.
V § 13 zajišťuje zákon soudu už předem
možnost zabavení a výkon konfiskace jmění
tak, aby v mezidobí do pravoplatnosti rozsudku nebylo snad
jmění, jen už důvodně hrozí
konfiskace, zašantročeno.
Zákon se staví za zásadu, že trest následovat
účel polepšení vinníka, a proto
proti zastaralému principu odstrašovacímu má
na mysli cíle sociální, aby totiž výkonem
trestu nebyl vinník, resp. jeho nevinná rodina nebo
osoby, o něj je povinen pečovati, existenčně
zničen, nýbrž aby pocítiv majetkovou
újmu se v budoucnu polepšil a vedl řádný
život.
Právní výbor, projednávaje vládní
návrh zákona, doplnil v zájmu jeho jasnosti
jeho ustanovení, jinak velmi pečlivě ministerstvem
spravedlnosti normovaná, zejména pokud se tkne ustanovení
o částečné konfiskaci jmění
odsouzeného, kterýžto oddíl zákona
má provésti vláda nařízením.
Konečně ve snaze, aby černý obchod
byl účinně potírán, doplnil
právní výbor vládní návrh
zákona ustanovením, že při výkonu
peněžitého trestu, uloženého podle
zákona č. 15/47 Sb. o stíhání
černého obchodu, nemá býti odsouzenému
přiznána výhoda splátek.
Jako zpravodaj právního výboru navrhuji,
aby vládní návrh zákona o výkonu
trestů postihujících majetek, uložených
trestními soudy, byl přijat ve znění,
jak se na něm právní výbor po jeho
doplňcích a změnách usnesl. (Souhlas.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Řehulka: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 oddílů, 21 paragrafů,
nadpisy oddílů, nadpisy paragrafů, nadpis
zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové.
Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování
námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 5 oddíly, 21 paragrafy, nadpisy oddílů,
nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Společná zpráva výborů
právního a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 892), kterým se mění
a doplňují některé předpisy
o poplatcích soudních a za ověření
podpisů (tisk 978).
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
Vičánek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Vláda předložila tiskem 892 vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují některé předpisy
o poplatcích soudních a za ověření
podpisů. Tento vládní návrh je vlastně
novelisací dosud platných zákonných
ustanovení o vyměřování poplatků
soudních a poplatků za ověřování.
Výbor rozpočtový projednal tuto osnovu ve
své schůzi a přijal ji ve znění
shodném s usnesením právního výboru.
Důvody, které vyvolaly nutnost novelisace předpisů
o poplatcích soudních a za ověření
podpisů, jsou vcelku tyto: Poplatkové sazby vyvíjely
se na území celé republiky jednotně
na podkladě dřívějšího
zákonodárství jednak rakouského, na
Slovensku pak uherského, a byly úměrné
tehdejším hospodářským a měnovým
poměrům. Za doby nesvobody byly poplatky na Slovensku
o 50 % zvýšeny, v zemích českých
však zůstaly v platnosti dřívější
poplatky, svou výší dnešním poměrům
cenovým neodpovídající. Naprosto jednotnou
úpravu soudních poplatků, jíž
by tato disparita byla vyrovnána, nelze provésti
dříve, než budou unifikovány zákony
o soudních řízeních, k nimž se
poplatková ustanovení těsně přimykají.
Je tedy nezbytně nutno touto novelou uvésti aspoň
poněkud v soulad výši poplatků v zemích
českých se sazebníkem platným na Slovensku.
Navrhovaná úprava poplatků přijímá
v zásadě 2 1/2 násobek
sazeb platných v r. 1938. Při tom se některé
sazby z důvodů sociálních vůbec
nezvyšují, jiné se zvyšují hodně.
Sazby poplatků, určených procenty v zemi
České a Moravskoslezské, zásadně
touto novelou dotčeny nejsou a nezvyšují se.
Právní i rozpočtový výbor učinily
ve vládním návrhu určité změny.
Tak na př. odstavec 1 v § 3 se vůbec škrtá.
Odůvodnění toho je takovéto: V návrhu
byla stanovena sazba 60 haléřů, která
platí především pro jednoduchá
podání v civilním řízení
sporném a v exekučním řízení
při hodnotě předmětu sporu do 100
Kčs. Různá kvalifikovaná podání,
na př. žaloby, odvolací a dovolací spisy
a pod., podléhají vyšším poplatkům,
které jsou násobkem základního poplatku.
Sazby poplatků z těchto podání jsou
aspoň natolik unifikovány, že výše
poplatků je v celé republice stejná; v zemích
českých je však výše poplatků
z kvalifikovaných podání stanovena násobkem
základní sazby, na př. dvojnásobek,
pětinásobek, dvacetinásobek, tudíž
60 h x 2, x 5, x 20, kdežto na Slovensku pevnou číslicí,
samostatnou sazbou, která jest ovšem také násobkem
základní sazby. Kdyby sazba 60 haléřů
byla zvýšena na 2 Kčs, zvýšily
by se v zemích českých sazby poplatků
z těchto kvalifikovaných podání na
4 Kčs, 10 Kčs, 40 Kčs, kdežto na Slovensku
pouze na 3 Kčs, 7 Kčs, 7,50 Kčs a 30 Kčs.
Nastalo by tedy nežádoucí rozdělení
sazeb. Sazba 60 haléřů byla by zvýšena
o 233 % místo o 150%, což by ovšem unifikací
poplatků rušilo ještě více.