Chtěl bych se zmínit, že snaha znemožnit
soukromé podnikání je zřejmě
úmyslná s některých stran, a dokonce
v nejvyšší obchodnické instituci, v Ústředním
svazu obchodu, je snaha vyřadit soukromé podnikatele
přes to, že obrovská většina členů,
platících členů tohoto Svazu je z
řad soukromých podnikatelů. Tato vrcholná
organisace obchodníků se usnesla na směrnicích
pro zřizování obchodních podniků
v tom smyslu, že stačí 80 nebo 100 podpisů
a okamžitě možno zříditi konsum
nebo družstvo. Na tom se usneslo vrcholné ústředí
soukromého obchodnictva. V poslední schůzi
se dále usneslo na jedné velmi zajímavé
věci, když požádala Mezinárodní
organisace soukromého podnikání drobných
řemeslníků, živnostníků
a obchodníků, aby náš Ústřední
svaz obchodu přistoupil za jejího člena.
Námitky, které vznesli jednotliví členové
širšího předsednictva, byly, že tato
organisace je organisací jenom drobných podnikatelů,
že nebéře na vědomí naši
situaci, náš znárodněný průmysl
nebo naše družstevnictví. Když jsme žádali,
aby přes to náš Ústřední
svaz obchodu přistoupil za člena této mezinárodní,
mohutné a velké organisace, tohoto Mezinárodního
svazu řemesla malých a středních podniků
průmyslových a obchodních, byli jsme přehlasováni
a přihláška do této organisace byla
odložena. Je to zajímavé proto, že takovouto
organisaci mají samostatní obchodníci, kteří
do ní řádně platí a jejíž
rozpočet činí 16 milionů korun ročně.
Jeden válečný invalida, bez nohy, politický
vězeň ze Štramberka, vlastnil do nedávna
trafiku. Přišel však jiný uchazeč
a tento invalida byl ze své trafiky vyhozen. Nepomohla
žádná intervence, nepomohly žádné
zákroky a tento 40 % invalida, bez nohy, politický
vězeň, byl vyhozen na dlažbu. Je to velmi,
velmi podivné, jak ministerstvo financí přes
veškeré intervence a zákroky nevrátilo
tohoto chudáka do jeho tabáční budky.
Po Praze vidíme plakáty: "Švýcarský
zemědělec československým dětem."
Je tam vyobrazení usměvavého švýcarského
rolníka s bednou červených, krásných
jablek na rameně. Když si vzpomeneme, že my u
nás jsme měli tolik jablek, že je naši
pěstitelé nemohli odvésti, že je žádná
sběrna nechtěla, že naši pěstitelé
je musili dávat prasatům, poněvadž jim
je nikdo nechtěl odkoupit, pak je příliš
ironické, aby dnes po Praze visely plakáty s tímto
heslem: "Švýcarský zemědělec
československým dětem." Je to věru
skutečně velmi podivné hospodaření!
Tak se mně zdá, že my u nás podnikáme
tak podivně, že široká veřejnost
nemá k našemu podnikání naprosto žádnou
důvěru.
Před rokem byl náš výbor s výborem
průmyslovým v Jablonci nad Nisou. Tehdy nás
tam vodili po všech továrnách, po všech
firmách, po všech skladech a byli jsme přítomni
také v jedné továrně, a to u firmy
Altmann. Tento majitel - Němec, ženu má Češku,
je to tedy smíšené manželství -
dostal česko-slovenskou státní příslušnost.
Tato firma má vždycky nejlepší novinky.
Je to skutečně naprosto schopný podnik. Sami
jsme jej při loňské návštěvě
obdivovali. Ale někomu se znelíbila tato firma,
snad majitel nebo majitelka, a docílil toho, že do
této firmy byl dosazen národní správce,
jehož jedinou kvalifikací bylo to, že byl šoférem
generálního ředitele; byl to nedoučený
zámečník, 25 roků starý, člověk,
jehož jedinou předností bylo to, že je
vysoký 195 cm, mohutný a silný muž,
a řeklo se, že může mít schopnosti
někoho fackovat. (Hlas: Kde to bylo?) To je, prosím,
u firmy Altmann v Jablonci nad Nisou. Je tam mnoho stížností,
že tam byli ponecháni Němci neodborníci,
a odborníci odvezeni. No, to byla revoluce, nedá
se nic dělat, mnohé věci musíme přehlédnout.
Ale uvědomíme-li si, že jablonecká bižuterie
je jedním z našich nejlepších exportních
artiklů, ze vyváží za 1 miliardu 200
milionů Kčs a že skutečná režie
činí jenom 10 %, tedy to všechno ostatní
je náš přírůstek, náš
zisk, je nutno podporovat celou tuto věc. Velikou chybou
je, že je zde snaha všechno znárodnit, poněvadž
jen individualismus, ta delikátní věc, ta
podnikavost a ta vynalézavost docílí nových
vzorků, těch vzorků, které si cizina
žádá a za které nám platí
velmi značné sumy, jak jsem uvedl.
Skutečnost, že naše průmyslové
závody budují největší továrnu
na zpracování skla ne u nás, ale v Jugoslavii,
kam dosud vyvážíme naše sklářské
výrobky, velice zaráží. Budujeme tedy
své konkurenční podniky. Nestačí
nám, že nám konkurují v Německu
a v Rakousku majitelé těch firem, které jsme
zkonfiskovali - a říkají ve svých
nabídkách v cizině, že se přestěhovali.
Konkurují nám pod týmiž jmény,
pod týmiž značkami jako dříve,
a nevím, zdali náš jablonecký průmysl
v této velké mezinárodní soutěži
obstojí.
Včera byla v našem živnostenském výboru
debata o uhlí, o zásobování uhlím,
neboť zima je na krku. Možná, že bude velmi
tuhá, možná, že ne, ale uhlí je
u malých i středních podnikatelů a
i v domácnostech naprostý nedostatek. Máme
případy, že do okresů 60 km od Ostravy
vzdálených se dováží hnědé
uhlí ze severních Čech. Je to prapodivná
distribuce, když takovou dlouhou cestu musí jíti
hnědé uhlí, když Ostrava je na dohození
kamenem. V tomto okresu dostávají příděly
jenom hnědého uhlí, a to v malém množství
2,2 g na jednu domácnost, což naprosto nedostačuje.
Máme zjištěno, že v průmyslových
závodech je tolik uhlí, že na př. cukrovary
dostaly přiděleno stejné množství
uhlí jako v normální kampani, přes
to, že měly o třetinu řepy méně;
že i jiné podniky tovární dávají
25 až 30 g uhlí svým spolupracovníkům,
a ty továrny, které byly přičleněny
k československým dolům, dávají
uhlí dokonce zadarmo jako deputát. Snad se stane
náprava po včerejší schůzi v
našem živnostenském výboru, snad bude
spravedlivě distribuováno uhlí, poněvadž
je to majetek nás všech a patří se též,
aby všem bylo měřeno stejně.
Právě dnes, v tuto hodinu koná se v městě
Slaném velký protestní projev živnostníků
všech politických stran za účasti Národní
fronty. Protestují proti tíživému daňovému
zatížení.
Příklady, které mi byly dány: Holič
se dvěma pomocníky má předepsánu
daň ve výši 45.000 korun a obuvník bez
jediného tovaryše, s malým přídělem
kůže, má předepsáno 28.000 Kčs
daně. Takový hostinský s jedním číšníkem
45.000 daně. Strojní zámečník,
který spravuje hospodářské stroje,
ženu má nemocnou, syna nemocného, 35.000 Kčs
daně.
Slavná sněmovno, to je něco tak úžasně
nespravedlivého, do nebe volajícího, že
je postižen právě drobný a střední
podnikatel, který poctivě pracuje a snaží
se vydělávat pro rodinu a pro sebe. Dnes je ta protestní
schůze. Není možné, abychom tento drobný
živel nechali bez ochrany, není možné,
aby ministerstvo financí takto nechalo postihovat naše
nejdrobnější podnikatele. Musí se státi
náprava.
Když nějaký funkcionář na okrese
prohlásí, že drobní podnikatelé
musí být likvidování do r. 1949, co
máme říci, když se taková slova
ozvou s této tribuny? Je to těžká obžaloba
takovýchto neodpovědných činitelů.
Či může být odpovědný
ten, kdo říká, ze staré vykořisťovatelské
vlastizrádné soukromé podnikání
bude odstraněno? Vždyť je to lež, a odpovědný
činitel jedné z předních organisací
našeho života takto nesmí odsuzovat drobné
podnikatele. Drobné podnikání je nutno podporovat
tak, aby bylo úspěšné, poněvadž
jen úspěšné podnikání
může nás stát zachránit. Celé
naše státní hospodaření je zcela
závislé na podnikání. Ve chvílích,
kdy to nedovedeme, hned to pociťuje celý národ.
Či může mít náš lid důvěru
k nám, ke svým poslancům a ke své
vládě, když náš rozpočet
na příští rok končí deficitem
11 miliard? Vždyť víme, že dvě třetiny
úspor si lidé vybírají. Nemají
důvěru k našemu státnímu hospodaření,
a my sami neseme za to odpovědnost a musíme si to
uvědomit. Musíme proto podporovat všechny skupiny
soukromého podnikání, jak to říká
košický program a program naší Gottwaldovy
vlády, protože jedině to nás zachrání.
Když jsme si tyto své programy dali, když si
dáváme zákony, pak je nutné, abychom
se i my, poslanci ústavodárného Národního
shromáždění, řídili tím,
co zákony káží nám. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík (zvoní):
Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená. Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor živn.-obchodný, p. posl. Fuskovi.
Zpravodaj posl. Fusek: Vzdávám se slova.
Podpredseda dr Ševčík: Dávam
slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor právny, p.
posl. dr Bartuškovi.
Zpravodaj posl. dr Baruška: Vzdávám
se slova.
Podpredseda dr Ševčík: Sú nejaké
návrhy opráv, alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Fusek: Nikoliv.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Nikoliv.
Podpredseda dr Ševčík: Nie je tomu tak.
Pristúpime k hlasovaniu
Osnova má 2 články, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 2 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou podľa zprávy výborovej, nech pozdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu siedmeho odseku poriadku, ktorým
je
7. Zpráva výborov soc.-politického, branného
a rozpočtového o vládnom návrhu zákona
(tlač 799) o služobnom príjme a mzde štátnych
a niektorých iných verejných zamestnancov,
povolaných k prezenčnej službe alebo vojenskému
výcviku v niektorých nástupných termínoch
(tlač 920).
Zpravodajcom za výbor soc.-politický je pán
posl. dr Langer; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Langer: Paní a pánové!
Zákon čís. 15/1946 o zvýšení
státního vyživovacího příspěvku
zaručuje osobám, které zastupují v
domácnosti osobu, povolanou k vojenské službě,
určitý denní příspěvek.
Tento příspěvek byl doplňován
dobrovolně ve výrobním sektoru určitým
podílem ze služebního příjmu.
Poněvadž však nebylo přitom postupováno
jednotně, upravilo ministerstvo sociální
péče tento podíl na nejvyšší
výměru 85 % příjmu. Státním
zaměstnancům nelze bez zákonitého
předpisu ani zvyšovat plat ani vyplácet jakýkoli
příspěvek. K tomu je třeba zákona.
Proto předložil ministr financí projednávanou
osnovu, která směřuje k zrovnoprávnění
státních a veřejných zaměstnanců,
povolaných k vojenské službě, se zaměstnanci
ze sektoru výrobního. Jde o zaměstnance,
kteří nastupují vojenskou službu převážně
jako ženatí a namnoze i otcové rodin.
V soc.-politickém výboru byl tento návrh
zákona projednáván dvakrát. Při
prvém projednávání dne 17. prosince
1946 bylo jednomyslně usneseno vrátit osnovu vládě
k přepracování. Stalo se tak proto, poněvadž
se podle názoru soc.-politického výboru dostávalo
touto osnovou svobodným státním a veřejným
zaměstnancům více práv než zaměstnancům
ve výrobním sektoru. Přepracovanou osnovu
projednal soc.-politický výbor ve schůzi
dne 2. prosince 1947. Bylo při tom zjištěno,
že se zřetelem k opožděnému projednávání
osnovy bylo nutno navrhované příspěvky
vyplácet zálohově státním a
veřejným zaměstnancům, přicházejícím
v úvahu, i bez zákonitého podkladu, aby nebyla
ohrožena výživa jejich rodin, takže jde
vlastně pouze o uzákonění skutečného
stavu. Tato osnova byla přijata s tím, že soc.-politický
výbor se usnesl vsunouti do osnovy nový odstavec
2, kterým se zaručují stejné nároky
i některým lékařům, lékárníkům
a veterinářům, kteří nastupují
v termínech, odlišných od termínů,
uvedených v osnově.
Soc.-politický výbor doporučuje, aby osnova
byla schválena ve znění, na jakém
se usnesl soc.-politický výbor. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Zpravodajcom
za výbor branný je pán posl. Vodička.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Slavná sněmovno!
Branný výbor projednal vládní návrh
zákona o služebním příjmu a mzdě
některých státních a veřejných
zaměstnanců, povolaných k presenční
službě vojenské nebo k vojenskému výcviku
v některých nástupních termínech.
Je to likvidační norma. Schvalujeme tímto
zákonem jenom to opatření, které bylo
v platnosti od r. 1945 do konce roku 1946, kdy po vyhlášení
mobilisace branných sil po osvobození našich
zemí bylo nutno toto opatření učinit,
protože bylo mnoho ženatých narukovaných
s dětmi. Toto opatření ovšem nebylo
všeobecně spravedlivé, poněvadž
se týkalo jen státních a veřejných
zaměstnanců a byli vyloučeni zaměstnanci
soukromí. Znamenalo to, že v armádě
byla skupina vojáků - státních a veřejných
zaměstnanců - se 60 až 70 % platu, a skupina
soukromých zaměstnanců jen s vyživovacími
příspěvky, které zejména r.
1945 ještě nebyly upraveny a byly i značně
nižší. Kromě toho tu byl rozdíl
i v otázce svobodných, poněvadž svobodní
státní a veřejní zaměstnanci
dostávali 60 % platu, kdežto svobodní zaměstnanci
soukromí jen svůj žold. Byla to ve skutečnosti
diskriminace soukromých zaměstnanců. Oběť
pro vlast a stát musí být vlasteneckou povinností
pro každého zbraně schopného občana
a musí být přinášena všemi
občany stejně. Nesmí zde být naprosto
žádných rozdílů. My jsme s touto
předlohou ovšem souhlasili jako s likvidační
normou. V naší republice se již nikdy nesmí
stát, aby parlament přijal zákon, který
by činil takové rozdíly při konání
občanské povinnosti. Stejné oběti,
stejné povinnosti a stejné zajištění.
K tomu chci poznamenat, že v budoucnosti bude ovšem
nutná nová úprava vyživovacích
příspěvků. Bude nutno zařídit
rychlejší vyřizování, aby starosti,
které mají narukovaní, odpadly.
Branný výbor projednal ve dvou schůzích
tuto osnovu a schválil také dodatek k § 2 této
osnovy, který byl přijat v soc.-politickém
výboru, podle kterého se ustanovení tohoto
zákona týká i těch zaměstnanců,
na jejichž odvodní ročník se účinnost
tohoto zákona vztahuje, ale kteří z důvodů
veřejných a obecně prospěšných
nebyli v určeném termínu k vykonávání
vojenské služby povoláni a nastupují
k presenční službě nebo k vojenskému
výcviku později a v nástupních termínech
jiných. Jde zejména o lékaře a lékárníky,
kteří v r. 1945/46 při katastrofálních
poměrech ve zdravotnictví nebyli úřady
propuštěni k nastoupení vojenské služby
a teprve nyní jsou povoláváni.
Jako zpravodaj této předlohy zákona za výbor
branný doporučuji jeho jménem slavné
poslanecké sněmovně osnovu tohoto zákona
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík (zvoní):
Zpravodajcom za výbor rozpočtový je p. posl.
Štětka. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Jako zpravodaj rozpočtového výboru připojuji
se k vývodům zpravodajů za výbory
soc.-politický a branný a dodávám
jenom, že rozpočtový výbor projednal
tuto vládní osnovu ve schůzi 16. prosince
a schválil jednomyslně doplňky a dodatky
soc.-politického a branného výboru.
Doporučuji proto Národnímu shromáždění
osnovu zákona ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Langer: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vodička: Nikoliv.
Zpravodaj posl. Štětka: Ne.
Podpredseda dr Ševčík: Budeme hlasovať.
Osnova má 7 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. Sú nejaké námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 7 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.