Začneme prejednávať ôsmy odsek poriadku,
ktorým je
8. Zpráva výboru branného a právneho
o vládnom návrhu zákona (tlač 790),
ktorým sa menia, doplňujú a sjednocujú
niektoré ustanovenia vojenských trestných
poriadkov (tlač 879).
Zpravodajcom za výbor branný je pán posl.
Hložek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Hložek: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Branný výbor projednal ve své schůzi
dne 5. listopadu vládní návrh zákona,
jímž se mění, doplňují
a sjednocují některá ustanovení vojenských
trestních řádů, tisk 790.
Dovolte mně, paní a pánové, několik
poznámek k tomuto návrhu. Po převratě
v r. 1918 přijali jsme po Rakousko-Uhersku dualismus v
úpravě vojenského trestního řízení,
při čemž jsme však recipovali pouze vojenské
trestní řády pro zeměbranu. Tak platil
v první republice v historických zemích a
podle vládního nař. č. 456/1920 Sb.
také na Hlučínsku vojenský trestní
řád pro bývalou zeměbranu, t. j. zákon
č. 131/1912 ř. z., a na Slovensku vojenský
trestní řád pro bývalou uherskou zeměbranu,
t. j. zák. čl. 33/1912.
Hned po převratě v r. 1918 byla zákonem č.
89 z r. 1918 Sb. provedena v těchto vojenských trestních
řádech radikální změna a trestní
řízení bylo plně přizpůsobeno
zásadám mladé republiky.
Tak byla zrušena instituce příslušného
velitele, neslučitelná se zásadou soudcovské
nezávislosti, neboť veřejný žalobce
zastupoval v dřívějším trestním
řízení nikoli veřejný zájem,
nýbrž rozkaz příslušného
velitele.
Po této změně tvořily vedle vojenských
soudů i vojenské žalobní úřady
uzavřený celek, který je prostřednictvím
generálního vojenského prokurátora
podřízen ministru národní obrany.
Až do okupace fungovaly v našem vojenském soudnictví
soudy brigádní, kde se rozhodovalo jen o trestních
činech menšího významu, dále
pak soudy divisní a nejvyšší vojenský
soud. Smíšené senáty, t. j. dva soudci
z povolání a dva laikové, fungovaly jen u
soudů divisních, při čemž soudci
laikové mohli rozhodovat proti hlasům soudců
z povolání jenom ve prospěch obžalovaného.
Novela z r. 1918 zrovnoprávnila všecky obviněné
před soudem bez ohledu na vojenskou hodnost, takže
příslušnost soudu je určena jedině
povahou spáchaného činu a nikoliv hodností.
Po revoluci v květnu 1945 nebylo možno pro nedostatek
justičních důstojníků obsadit
soudy brigádní, divisní a úřady
prokurátorské. Proto byly dekrety presidenta republiky
č. 119/45 Sb. a č. 120/45 Sb. zřízeny
místo těchto - a to na dobu nezbytné potřeby
- jednotné vojenské soudy první stolice,
aby vykonávaly v první instanci pravomoc jak soudů
brigádních, tak také soudů divisních
a po případě i vyšších a
nižších soudů polních. Rozhodování
před samosoudcem bylo značně rozšířeno
a rozhodování o všech opravných prostředcích
bylo přeneseno na nejvyšší vojenský
soud.
Tato přechodná organisace se však, paní
a pánové, neosvědčila. Vojenská
správa mohla při nedostatku důstojníků
justiční služby zřídit jen malý
počet těchto vojenských soudů první
stolice, které měly proto veliké obvody,
a mohla tyto soudy obsadit jenom minimálním počtem
soudců.
Nejvyšší vojenský soud rozhoduje v tomto
systému o každém odvolání, tedy
i v trestních věcech nepatrného významu,
čímž trpěl nejen prestiž této
nejvyšší a kasační instance, ale
také trestní řízení se tím
značně prodlužovalo.
Proto se vojenské soudnictví - přes to, že
nedostatek justičních důstojníků
ještě trvá - vrací podle navrhované
osnovy opět k systému tří soudních
instancí, přičemž se mají zřídit
jako mírové vojenské soudy prvního
stupně - místo dosavadních vojenských
soudů brigádních a divisních - vojenské
soudy krajské a vojenské soudy vrchní a jako
nejvyšší soudní instance nejvyšší
vojenský soud.
Veřejným žalobcem je u krajských vojenských
soudů vojenský prokurátor, u vrchních
vojenských soudů vrchní vojenský prokurátor
a u nejvyššího vojenského soudu generální
vojenský prokurátor. Vyhledávací řízení
má zpravidla provádět veřejný
žalobce.
Vojenské soudní pravomoci podléhají
podle § 11 vojenského trestního řádu
pro veškeré soudně stihatelné trestní
činy - pokud zvláštní zákony
nestanoví jinak - všecky vojenské osoby a příslušníci
Sboru národní bezpečnosti v činné
službě, jakož i osoby vyjmenované v dalších
odstavcích citovaného paragrafu vojenského
trestního řádu.
Navrhovaná osnova upravuje trestání menších
deliktů tak, aby soudy nebyly přetěžovány,
a má umožnit při zachování úplné
objektivity co nejrychlejší provádění
trestního řízení při nejmenší
potřebě personálu a při nejmenších
výdajích.
Krajské vojenské soudy přejímají
nejen kompetenci bývalých soudů brigádních
k souzení přečinů, na něž
je uložen trest peněžitý nebo vězení
do 6 měsíců; přejímají
také velkou část dosavadní pravomoci
soudů divisních, totiž rozhodování
o trestních činech, na které je v zákoně
uložen trest na svobodě do 5 let sám o sobě
nebo vedle trestu peněžitého. U krajských
vojenských soudů rozhoduje mimo samosoudce, který
tak činí v případech trestných
činů menšího významu, tříčlenný
senát, složený z jednoho vojenského
soudce jako předsedy a dvou přísedících,
z nichž jeden je důstojník zbraní, starší
28 let, a druhý je příslušník
stavovské skupiny a hodnosti žalovaného. Vojenská
správa zamýšlí zříditi
při nezvětšeném počtu justičních
důstojníků větší počet
těchto krajských vojenských soudů
první stolice. Tím se zmenší soudní
obvody, vyšetřování se urychlí
a nebude třeba předvolávati jak obviněného,
tak i svědky z míst vzdálených.
Vrchní vojenské soudy mají býti zřízeny
tři, a to po jednom v Čechách, na Moravě
a na Slovensku. Soudy tyto mají rozhodovati jen o těžších
trestných činech, na něž je v zákoně
uložen trest smrti anebo trest na svobodě přes
5 let, jakož i o těch méně trestných
činech, které však zvláštní
zákony přikázaly do pravomoci dosavadních
soudů divisních. Jde tu především
o všecky přečiny zákona na ochranu republiky.
Vedle toho budou tyto soudy rozhodovat o odvolání
z rozsudků krajských vojenských soudů,
pokud proti nim nebyla podána také stížnost
zmateční, v kterémžto případě
má rozhodnout jedině nejvyšší vojenský
soud.
Nalézací čtyřčlenný
senát u vrchního vojenského soudu se skládá
z jednoho vojenského soudce jako předsedy a 3 přísedících,
z nichž jeden je vojenským soudcem, druhý pak
důstojníkem zbraní, starší 28
let, který musí býti hodnosti vyšší
než žalovaný, a třetím je příslušník
stavovské skupiny a hodností žalovaného.
Odvolací senát vrchního zemského soudu
se skládá ze 3 vojenských soudců,
z nichž nejvyšší je předseda. Pro
příslušnost vojenských soudů
bude rozhodovati místo činu. (Předsednictví
se ujal předseda David.)
Jak už jsem si dovolil podotknouti, platí na našem
státním území dosud dva vojenské
trestní řády, které byly už mnohokrát
novelisovány a jsou proto značně nepřehledné,
a mimo to platí dosud za autentické znění
v zemích historických znění německé
a na Slovensku znění maďarského vojenského
trestního řádu, s výjimkou ovšem
těch ustanovení, která byla upravena pozdější
novelisací. Návrh zákona předvídá
také odstranění těchto rozdílů
a bude tak dosaženo takřka unifikace vojenského
procesně trestního práva po stránce
obsahové. Můžeme také předpokládati,
že dojde po této novelisaci vbrzku k autentickému
překladu novelisovaného vojenského trestního
řádu.
Paní a pánové, vládní návrh
novelisace vojenského trestního řádu
znamená značnou reformu našeho dosavadního
vojenského soudnictví a jest tuto novelisaci přivítati.
Branný výbor provedl v původním návrhu
zákona - tisk 790 - některé úpravy,
jež se týkají zejména složení
senátů krajských vojenských soudů,
jakož i změny názvu "Zemský vojenský
soud" a "Vrchní vojenský soud" a
doporučuje jednomyslně tuto osnovu zákona
ve znění zprávy tisk 879 slavné sněmovně
k přijetí v očekávání,
že přispěje k dalšímu utužení
vojenského řádu a kázně v československé
lidově demokratické armádě. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
právní je p. posl. Homola. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Homola: Vážené dámy
a pánové!
Právní výbor projednal osnovu zákona,
jímž se mění, doplňují
a sjednocují některá ustanovení vojenských
trestních řádů a předkládají
plné schůzi ústavodárného Národního
shromáždění ve znění tisku
879. Jako zpravodaj doporučuji osnovu v předloženém
znění ke schválení. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Jsou nějaké návrhy, opravy nebo doplňky?
Zpravodaj posl. Hložek: Vyhrazuji si opravy chybné
interpunkce.
Předseda: Osnova má 6 článků,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, s opravami
vyhrazenými p. zpravodajem, nechť pozvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
s opravami, jež si vyhradil pan zpravodaj.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
devátého odstavce pořadu, jímž
je
9. Zpráva výboru soc.-politického o vládním
návrhu zákona (tisk 848), jímž se stanoví
nová lhůta k podání žádosti
podle § 6 zákona ze dne 13. února 1946, č.
33 Sb., o odčinění některých
křivd způsobených českému pracujícímu
dorostu (tisk 898).
Zpravodajem je posl. Sova. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sova: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Za doby okupace byl germanisační politikou postižen
též český pracující dorost.
V t. zv. pohraničním území nebylo
české mládeži, která opouštěla
školy, až na malé výjimky dovoleno vstoupiti
do učebního poměru. V této době
byli mladiství nasazování přímo
jako pomocní dělníci do válečně
důležitých podniků. Stejně postupovaly
i úřady práce v Čechách a na
Moravě. Učňové, kteří
byli již v pracovním poměru, byli ještě
před skončením učební doby
přikazováni jako pomocní dělníci
do jiných podniků a tak jim bylo prakticky znemožněno
dokončiti odborný výcvik.
Na odčinění těchto křivd byl
vydán zákon ze dne 13. února 1946, č.
33 Sb. Tento zákon pamatoval též na příslušníky
zahraničního odboje, kteří za hranicemi
vstoupili do učebního poměru a po válce
pokračovali v učení v zemi České
a Moravskoslezské, a současně bylo pamatováno
na ostatní učně české národnosti,
kteří v letech 1938 až 1945 byli v učebním
poměru v t. zv. pohraničním území
Československé republiky a také v Německu
a v Rakousku.
Podle tohoto zákona bylo stanoveno, že osoby české
národnosti, které za okupace z důvodu persekuce
nebo pracovního nasazení nemohly vstoupit do učení,
avšak pracovaly v příbuzném oboru, mohou
býti převedeny do učebního poměru
nebo přímo připuštěny k vykonání
závěrečné zkoušky učňovské.
§ 6 tohoto zákona stanoví, že žádosti
o přiznání výhod z jeho ustanovení
plynoucích nutno podati do 3 měsíců
ode dne vyhlášení zákona v příslušné
obchodní a živnostenské komoře.
Prakticky se při provádění tohoto
zákona ukázalo, že v mnoha případech,
hlavně v pohraničí, nepodali mnozí
uchazeči patřičnou žádost ve
lhůtě, která končila 4. června
1946. Ve většině případů
byly toho příčinou neurovnané poměry
v pohraničí v době poválečné,
kdy mladiství, po příp. jejich zákonní
zástupci neměli možnost sledovati zákonodárství.
V dnešní době, kdy je zapotřebí,
abychom měli co nejvíce odborných sil, je
v zájmu našeho hospodářství,
abychom co nejrychleji doplnili kádry kvalifikovaných
dělníků. Proto nutným doplňkem
je nový vládní návrh zákona,
jímž se stanoví nová lhůta k
podání žádosti podle § 6 zákona
ze 13. února 1946, č. 33 Sb., o odčinění
některých křivd, způsobených
českému pracujícímu dorostu, který
postiženým umožňuje novou lhůtu
k podání žádosti u příslušné
obchodní a živnostenské komory, které
končila 4. června 1946, a prodlužuje ji do
30. června 1948. Navrhuji slavné sněmovně,
aby tento návrh zákona schválila beze změny.
(Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá. Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Sova: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 9. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
jedenáctého odstavce pořadu, jímž
je
11. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
okr. súdu trestného v Prahe za súhlas k trest.
stíhaniu posl. Fuska. (Priestupok proti bezpečnosti
cti podľa zák. č. 108/33 Sb.) - (tlač
867).
Zpravodajem je za omluveného posl. Levkaniče p.
posl. Horváth. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. Horváth: Pán predseda,
slávna snemovňa!
Okresný súd trestný odd. XII v Prahe požiadal
podaním zo dňa 4. júla 1947, č. Nt
XII 3/47 o súhlas k trestnému stíhaniu poslanca
ústavodarného Národného shromaždenia
Fuska pre priestupok proti bezpečnosti cti podľa
zák. č. 108/1933 Sb.
Imunitný výbor prejednal túto vec a navrhuje
ústavodarnému Národnému shromaždeniu,
aby posl. Fusek k trestnému stíhaniu vydaný
nebol, lebo táto záležitosť neprevyšuje
záujmy nerušeného vykonávania mandátu
posl. Fuska.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
nedalo souhlas k trestnímu stíhání
posl. Fuska.