Je též velmi nutné, abychom si všimli
propagace tiskem, vydávání brožurek,
letáků, plakátů na řádném
papíře, vkusně upravených; ale zde
musí být pan ministr informací upozorněn,
aby k tomuto účelu uvolnil potřebný
papír, neboť na tom se v žádné
formě šetřiti nedá. Jsou stížnosti
že se uvolňuje velmi málo papíru na
propagaci našeho cizineckého ruchu v zahraničí,
ačkoliv na jiné věci, ne tak důležité,
je možno jej dostati.
Ještě jednu poznámku mám k našemu
cestovnímu a cizineckému ruchu. Je třeba
vybudovati na podkladě vědeckém řádný
studijní ústav pro cestovní a cizinecký
ruch, který by se podle všech hledisek u nás
i za hranicemi řídil a studoval potřeby cestovního
ruchu a tím i též snad usměrňoval
všechna ministerstva, úřady a korporace, které
se touto problematikou zabývají.
Končím s přáním, aby příští
rok 1948, který bude pro nás zatěžkávací
zkouškou, byl nástupním rokem našeho šťastného
podnikání pro poznání našich
československých krás, zřídel,
lázní a památek a aby byl základem
našeho hospodářského blahobytu (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníkovi, p. posl. Polomskému.
Posl. Polomský: Pane předsedo, paní
a pánové!
Dne 6. a 7. května t. r. projednával se návrh
zákona o placené dovolené na zotavenou. Bylo
to v době, kdy se již prakticky dovolené v
závodech udělovaly. Proto se zřetelem na
pilnost tohoto zákona byl narychlo se všemi nedostatky
odhlasován, aby zde byly zákonité směrnice
pro poskytování dovolené. Členové
výboru rozpočtového a průmyslového,
znajíce neúplnost tohoto návrhu zákona
a nedostatek času k řádnému provedení
se stanoviska jak hospodářského, tak sociálního,
vypracovali a odhlasovali resoluci tohoto znění:
"Plánovitý vývoj naší průmyslové
výroby a její hospodářská stabilita
vyžadují, aby otázka úpravy placených
dovolených byla vyřešena předem a na
delší hospodářské období.
Úpravy přechodného rázu se zpětnou
platností zasahují do vývoje podniků
rušivě. Vyzýváme proto vládu,
aby včas předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení návrh zákona na dlouhodobou
úpravu placených dovolených a při
tom vzala náležitý zřetel nejen na diferencovaně
sociální a zdravotnické potřeby jednotlivých
pracujících vrstev, ale i na skutečnou hospodářskou
únosnost výroby všeho druhu."
Ne všichni, ale mnozí z nás byli překvapeni,
když dne 11. prosince byl svolán narychlo ne předsedou,
nýbrž předsednictvem sněmovním
průmyslový výbor, ve kterém se měl
projednat návrh zákona na prodloužení
o jeden rok, to jest pro rok 1948. To znamenalo se všemi
nedostatky původního zákona, nehledíc
na onu resoluci. Na dotaz, učiněný na zástupce
ministerstva sociální péče, proč
není vypracován tento návrh zákona
o placené dovolené na zotavenou ve smyslu této
resoluce, bylo odpověděno asi toto: Nebylo možno
pro nedostatek času. - To znamená, že byly
důležitější práce než
vypracování tohoto návrhu zákona.
Nemluvě již o tom, jaké si dáváme
vysvědčení o zájmu o onu resoluci,
chci však říci toto: Kdo trochu uvažoval
nad tímto odůvodněním, musí
přijít k názoru, že není to právě
dobré odůvodnění; i když již
bychom přiznali, že toho času do dnešního
dne nebylo, je zde ještě neodůvodněno,
proč nebude pro tuto věc tolik času, aby
v příštích 31/2 měsících
nebylo možno tento návrh zákona připraviti.
Každý z nás ví, že dovolené
se počítají teprve od 1. května. Proto
bylo zde a je ještě dostatek času, aby tento
návrh zákona mohl být náležitě
zpracován a o 3 měsíce později předložen.
Snad zde hrály úlohu i jiné, nevyslovené
důvody, aby tento zákon nebyl zpracován ve
smyslu resoluce. Není již mým úkolem,
abych tyto nevyslovené úkoly řešil.
Vážená sněmovno, nelze přehlížeti
odborářskou práci našich předválečných
odborářů bez rozdílu tehdejší
příslušnosti k různým odborovým
organisacím. Kdyby tak tomu mělo být, tedy
bychom špatně ocenili práci těch odborářů,
kteří se tenkrát bili za práva sociálně
nejslabších a kteří dnes stojí
na předních místech jak v odborářském,
tak i v politickém životě. Byl to těžký
boj, dobylo-li se něčeho pro pracující
třídu. Každý ví, že kapitalistická
moc sahala tenkrát až sem, na půdu parlamentní.
A tu je samozřejmé, že jsme zavázáni,
abychom výhody pro pracující třídu,
tak těžce vydobyté, střežili. Říkáme
si, že budujeme socialistický stát. Bylo by
však nesociální, kdybychom postupně
odbourávali ony sociální výhody, tak
těžce za první republiky vydobyté, které
jsme si udrželi i v době, kdy česká
pracující třída, kdy celý národ
byl v porobě pod nacistickou mocí.
Chápu, že ani v socialistickém státě
nelze v zájmu pracující třídy
udělat všechno najednou k plné spokojenosti.
Myslím však, že nutno si zachovat zásadu,
že jestliže nemůžeme zlepšiti výhody
po stránce sociální, jsme mravně odpovědni
před pracující třídou, abychom
neporušovali ony výhody, tak těžce v době
kapitalistické nadvlády vydobyté, ve prospěch
výhod zdánlivých nebo přechodných.
Jako odborář mám pocit, že je zde snaha
odbourat tyto tak těžce vydobyté výhody.
Nechci mluvit o jiných zákonech, ač i na
ně by se dalo poukázat, a chci se omezit jenom na
dnešní návrh zákona, který jest
vlastně neúplným zákonem z května.
Čteme-li § 6, odst. 1 tohoto zákona, který
zní: "Omezení dovolené. Nemohl-li zaměstnanec
konati práce v kalendářním roce nepřetržitě
po tři měsíce pro důležitou příčinu
týkající se i jeho osoby, kterou nezpůsobil
úmyslně nebo hrubou nedbalostí, zejména
pro nemoc, úraz nebo vojenskou službu, zkracuje se
mu dovolená podle § 3 za každý další
celý zameškaný měsíc o 1/12
dovolené." - Ten, kdo nezná dřívějších
nařízení o placených dovolených,
nevidí v tomto odstavci ani nápisu nic zvláštního.
Také se mu nedivím. Neboť vcelku tento zákon
působí dojmen velkých výhod proti
dřívějším vyhláškám
nebo nařízením. Jak však z naší
resoluce vidno a bude-li příští zákon
ve smyslu resoluce vypracován, ukáže se, že
dosavadní výhody tohoto zákona jsou stejným
provisoriem jako provisorní zákon sám.
Nechci se zabývat tím, jak bude vypadat příští
zákon ve smyslu resoluce, ale poukáži zvláště
na § 6, odst. 1. Již tento nápis a význam
prvního odstavce působí asi tak, jako kdyby
ten, kdo jest řádně omluven, byl za toto
omluvení trestán odnětím výhod.
Porovnáme-li dřívější
způsob poskytování dovolených u nemocných
nebo u těch, kteří utrpěli úraz,
nenajdeme nikde v dřívějších
nařízeních, že by za to byl někdo
trestán zkrácením dovolené. Nechci
zde obhajovat simulanty, neboť je nemyslitelné, že
by při dnešní vyspělosti lékařské
vědy mohl někdo víc než tři měsíce
simulovat. Fakt je, že je-li někdo ponechán
v nemocenském stavu tak dlouhou dobu, nemůže
to být simulant, ať již je starý nebo
mladý. Jsou to většinou staří
zaměstnanci, kteří v podniku pracují
i několik desítek let. Dlouhotrvající
nemoci se vyskytují zejména u starých dělníků,
kteří pracují v prostředí zdraví
škodlivém a na které se vztahuje zákon
o nemocích z povolání. Bylo by to nesociální,
kdybychom trestali fakticky peněžitou pokutou ty,
kteří vědomě obětují
zdraví i život ve prospěch celku.
Nejinak je tomu u těch, kteří jsou následkem
vážného úrazu v nemocenském stavu
déle než 3 měsíce. Tímto neštěstím
může být postižen jak starý, tak
mladý, ale bylo by nespravedlivé, aby byl někdo
trestán za to, že utrpěl v podniku úraz.
Dnes však se na to nebéře ohled a proto to
považuji za trest, neboť ani kapitalisté, kteří
dělníkům nepřáli, se neodvážili
sáhnout na jejich vydobytá práva. Byly případy,
že zaměstnanec byl skoro celý rok nemocen,
ať již šlo o úraz nebo nemoc kteréhokoli
druhu, a že nebylo možno dosáhnout ani tohoto
průměru, 3měsíčního
výdělku, pro nárok na poskytnutí dovolené
v kalendářním roce, takže se musel počítat
průměr 3měsíčního výdělku
před onemocněním a v neřídkých
případech bylo jej třeba počítat
z minulého kalendářního roku.
Ostatně porovnáme-li § 2, odst. 1 s §
6, odst. 1, máme dojem, že každý z těchto
paragrafů byl vypracován jinými lidmi s rozličným
sociálním názorem. Tak podle § 2 má
zaměstnanec nárok po 6 měsících,
odpracovaných v podniku, na 12/12
dovolené, kdežto podle § 6 má starý
dělník, který má v podniku odpracováno
i 30 let a v kalendářním roce utrpěl
nehodu, nárok pouze na 9/12 dovolené,
i když pracoval na př. také těch 6 měsíců.
Co se týče neuznání vojenské
služby, chci říci toto: Myslím, že
ti, kteří pracovali v odborovém hnutí
za dřívějších dob, vědí,
že se již tehdy bojovalo o práva branců.
Neztotožňuji se v vývody zástupce ministerstva
soc. péče, který v průmyslovém
výboru řekl o těch, kteří konali
vojenskou službu asi toto: "Nebylo by správné,
aby ten, kdo přijde na podzim od vojska, měl nárok
na dovolenou".
Kdo byl v Prozatímním Národním shromáždění
a zasedal v soc.-politickém výboru nebo ve výboru
branném dne 10. prosince 1945, bude se pamatovat na resoluce
při projednávání zákona o pracovních
poměrech osob nastoupivších vojenskou presenční
službu - tisk č. 14 - kterými se vláda
žádala, aby do 6 měsíců předložila
nový návrh zákona za účelem
spravedlivého ocenění služby branců,
aby měli zákonitou cestou zaručena práva.
Resoluce zněla: "Vláda se vyzývá,
aby v nejbližší době předložila
osnovu zákona, který provede souhrnně a s
trvalou platností všeobecnou úpravu pracovních
poměrů osob nastoupivších vojenskou
službu a službu presenční, výcvik
v náhradní záloze nebo výcvik ve zbrani.
Budiž pamatováno i na ochranu pracovního poměru
branců ode dne odvodu až do nastoupení presenční
služby, dále na plné započtení
presenční služby zaměstnanců
ve veřejných i soukromých službách
do služebního a platového postupu, do pense
a do veřejno-právního sociálního
pojištění."
Již z této resoluce je vidět snahu, aby branci,
kteří byli soustavně poškozováni,
dosáhli svých práv, a to i v nárocích
na dovolenou, zejména když v tom kterém kalendářním
roce už fakticky v podniku pracovali. Resoluci je tedy možno
rozumět tak, že je tu snaha, aby branec, který
koná vlasteneckou povinnost, nebyl na sociálních
právech proti tomu, který nemá čest
být brancem, v ničem zkrácen a aby nebyl
vyřazován z nároku na dovolenou. Nebylo by
to spravedlivé, zvláště za dnešních
poměrů, kdy se na naše brance kladou největší
občanské a vojenské povinnosti, práce
v uhelných brigádách a v zemědělství,
a kdy nadto při zkrácené vojenské
službě v důsledku nevojenských povinností
je jejich vojenský výcvik daleko těžší.
Také u mladistvých, t. j. u lidí pod 18 let,
je třeba rozlišovat. Je velký rozdíl
u učně, který právě proto,
že je v učňovském poměru, má
mnohem větší výhody nejen v době
učení, nýbrž pak jako vyučený
i pro budoucnost, a proti tomu u mladistvého pod 18 let,
který nejen že nemá ony výhody, ale
ani v budoucnu je nebude mít. Tento mladistvý, který
je v námezdním poměru, neučen, musí
vykonávat práce tak jako každý jiný
zaměstnanec, a za to má být po dosažení
18 let trestán tím, že se mu zkracuje jeho
dovolená o týden, nemluvě ani o tom, že
se bude tímto způsobem trestat 5 let za sebou. Tvrdíme
o sobě, že jsme socialističtí, a proto
by bylo třeba v zájmu pracující třídy
a v zájmu klidu učiniti především
ona sociální opatření, která
zabezpečí skutečně a trvale zákonitá
práva pracujících.
Kdo sledoval po převratu od roku 1945 vývoj sociální
politiky a různá sociální opatření
u nás, ví, že je zde mnoho resolucí
a kladných odpovědí na různé
interpelace. To však nestačí. Je třeba,
aby tyto resoluce a kladné odpovědi na interpelace
byly uvedeny ve skutek.
Bude asi dost těch - i povolaných - kteří
mají názor, že kdo nepracoval, nemůže
mít nárok na tytéž výhody jako
ten, kdo pracoval celý rok. Ovšem může
jít o případ, že někdo ze závážných
důvodů nemohl pracovat - a podnik přece není
žádnou sociální institucí. Myslím,
že v podobných případech je zde názor,
že by tu na př. mohl přicházet v úvahu
10 % čistý zisk pro sociální a humanitní
účely. Není to úplně stejné?
V tomto případě není nikoho, kdo by
měl jiný názor, a když, pak si netroufá
otevřeně vyjádřit své mínění.
Ať už se to jmenuje sociální nebo humánní
fond, je to právě tak pro podobné účely.
Moc pochází z lidu, lid rozhoduje. To slyšíme
na každém kroku. Ostatně máme již
zkušenosti, že tu byla snaha, aby lid rozhodoval o návrzích
zemědělských zákonů. Je-li
zemědělský lid tak vyspělý,
aby rozhodoval o návrzích zákonů,
které mu byly dány k posouzení, nebylo by
také na místě, aby i dělnictvo mohlo
posoudit zákony týkající se jeho práv?
Nepopírám odbornou schopnost zemědělců,
ale není-li lepší, je při nejmenším
jistě stejná tato schopnost u průmyslového
dělníka nebo zaměstnance.
Mluvíme o socialismu. Netvrdím, že socialismus
není zárukou sociálního pokroku, ale
tvrdím, že jedině sociální politika
je zárukou sociální spravedlivosti a klidu.
Nechci tvrdit, že socialista nedělá sociální
politiku - vždyť má k tomu všechny předpoklady
- je však třeba rozlišovat sociální
politiku od politiky socialistické. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Páni zpravodajové se vzdali doslovu.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Fr. Jaroš: Nejsou.
Zpravodaj posl. Štekl: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vach: Není změn.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výborů živn.-obchodního
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 907) o dočasných omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání (tisk 923).
Zpravodajem za výbor živn.-obchodní je p. posl.
Fusek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fusek: Slavná sněmovno!
Účinnost zákona č. 108/47 Sb. končí
dnem 31. prosince 1947. Tento zákon ponechal v platnosti
ustanovení vlád. nař. č. 14/43 Sb.
o dočasných omezeních v živnostenském
a jiném výdělečném podnikání
ve znění zákona č. 256/46 Sb. a doplnil
je ustanovením o odvolacím právu hospodářských
organisací a obchodních a živnostenských
komor. Vládní nař. č. 14/1943 Sb.,
které bylo jen rozšířením předpisů,
vydaných na podzim 1938 a postupně prodlužovaných,
podrobuje vznik, rozšíření a jiné
změny podniku schvalovacímu řízení,
při čemž měřítkem je hospodářská
potřeba a veřejný zájem. Důvod
tohoto předpisu je, aby bylo zabráněno vzniku
podniků hospodářsky zbytečných,
které by zatěžovaly naše hospodářství,
aniž by samy poskytovaly existenční základnu
podnikateli a zaměstnancům. Důvod tento stále
trvá, neboť jen v záruce hospodářské
potřeby je dán předpoklad pro zdravý
rozvoj našich podniků a pro celou budoucnost našeho
hospodářství. Mimo to dnes při nedostatku
pracovních sil by bylo neúnosné, aby nadále
vznikaly hospodářsky neodůvodněné
podniky a odčerpávaly pracovní síly,
jichž je potřebí jinde. Jen budeme-li mít
tolik podniků, kolik toho veřejný zájem
vyžaduje, bude dána záruka jejich další
existence a trvalá základna pro osoby v nich zaměstnané,
i pro jejich další rozvoj.
Z uvedeného vyplývá, že trvání
předpisů, omezujících živnostenské
a jiné výdělečné podnikání,
je nezbytně nutné, a to jak v zájmu veřejném,
tak i v zájmu podniků samých. Proto byla
již v r. 1946 vypracována osnova zákona o omezení
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání, která byla od té doby několikrát
přepracována a je toho času v meziministerském
řízení. Poněvadž tato osnova
i v případě, že ji vláda schválí,
nebude pravděpodobně moci být do konce roku
1947 projednána v ústavodárném Národním
shromáždění a v mezidobí by vznikaly
podniky hospodářsky neodůvodněné,
byla vypracována osnova, kterou se prodlužuje účinnost
zákona č. 108/47 o jeden rok, t. j. do 31. prosince
1948.
Osnovou se navrhuje prodloužení účinnosti
ustanovení vlád. nař. č. 14/43 Sb.
se změnami, vytvořenými zákonem č.
108/47 Sb., odvolací právo hospodářských
organisací a obchodních a živnostenských
komor, což je vyjádřeno v článku
1 osnovy slovy: "ve znění, vyplývajícím
z nynějšího právního stavu".
Provedení návrhu zákona si nevyžádá
žádných dalších nákladů
pro státní pokladnu.