Chtěl bych dále zdůrazniti, že při
občanské kontrole bychom shledali u pohraničních
krajských soudů, že více než polovinu
vězňů tvoří Němci, odsouzení
podle retribučních dekretů na více
než 5 roků. Zde se projevuje velmi závažná
okolnost, poněvadž se blíží doba,
kdy tito lidé budou propouštěni z věznic.
Chtěl bych upozornit již dnes na tyto okolnosti, aby
se nám nemohli vrátit tito lidé, kteří
se tolik provinili na republice a našem národě.
Je třeba, abychom vyslovili už dnes základní
předpoklady k tomu, abychom tyto lidi dostali z našeho
území za hranice. Nevím, pokud se nám
toto všechno podaří, a domnívám
se, že musí být úsilím všech
stran Národní fronty, abychom se o ty nebezpečné
rozvraceče republiky a národa už do budoucna
starali, a jakmile budou propuštěni po odpykání
svých trestů, po roce, po 5 nebo i po 10 a více
letech, abychom měli pro ně už dopředu
- pokud nebude možno je poslat tam, kam patří,
za hranice - připravena sběrná střediska,
aby nemohli rušivě zasahovat do našich vnitřních
státních i politických poměrů.
Prosil bych s tohoto místa, aby ministerstvo spravedlnosti
věnovalo této otázce všechnu pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Jelínkovi.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Petr: Pan zpravodaj se vzdává
slova.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Nejsou.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové.
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výborů soc.-politického,
průmyslového a právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 906) o přechodné
úpravě placené dovolené na zotavenou
v roce 1948 (tisk 922).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Fr. Jaroš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Frant. Jaroš: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o přechodné
úpravě placené dovolené na zotavenou
v r. 1948 prodlužuje účinnost a platnost zákona
č. 82 z r. 1947, který jsme zde nedávno projednávali.
Jeho účinnost se prodlužuje proto, poněvadž
ještě do dnešní doby nebyly zjištěny
všechny předpoklady, potřebné k definitivní
zákonné úpravě nároků
na placenou dovolenou. Ministerstvo sociální péče
bylo zavázáno, aby tak se vším urychlením
co nejdříve učinilo v důsledku toho
i soc.-politický výbor se usnesl doporučiti
plenu přijetí tohoto návrhu bez jakýchkoli
změn. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
průmyslový je p. posl. Štekl. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štekl: Pane místopředsedo,
paní a pánové, vážená
sněmovno!
Průmyslový výbor projednal osnovu zákona
o přechodné úpravě placené
dovolené na zotavenou v r. 1948, která ve skutečnosti
je jenom prolongací zákona o placených dovolených,
platného už pro letošní rok.
Pan zpravodaj za výbor soc.-politický se už
zmínil o tom, že při projednávání
tohoto zákona připomínal jak výbor
sociálně-politický, s hledisek sociálně-politických,
také také výbor průmyslový
s hledisek našeho průmyslu, že potřebujeme
úpravy trvalé a že zejména žádal,
aby příslušné resortní ministerstvo
připravilo definitivní zákonné řešení,
které by vyhovovalo požadavku po takové úpravě
dovolené, která by brala zřetel na různé
podmínky sociální a zdravotnické některých
našich výrobních odvětví, které
by bralo zřetel na únosnost pro naše hospodářství
a které by současně bylo sněmovně
předloženo včas, aby mohlo být řádně
probráno a propracováno.
Vzhledem k obsáhlosti materiálu a k délce
času, kterého si vypracování takového
zákona vyžádá, nemáme ještě
skončeny tyto práce, takže není možno
definitivní zákonnou úpravu dovolených
na zotavenou dnes předložit. Na druhé straně
by bylo těžko možné, abychom zůstali
bez jakékoli zákonné normy proto, že
neexistence takového zákona by zavinila mnohá
nedorozumění a konečně také
neklid mezi zaměstnanci našeho hospodářství.
Průmyslový výbor tedy po zralé úvaze
považuje za nejlepší řešení
prodloužit platnost zákona o dovolených na
zotavenou tak, jak platil pro r. 1947, i pro rok příští,
rok 1948 a doporučuje plenu ústavodárného
Národního shromáždění
beze změn a dodatků vládní návrh
zákona tisk 906 k přijetí a schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: (zvoní):
Zpravodajem za výbor právní je pan posl.
Vach. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vach: Paní a pánové!
Právní výbor projednal osnovu zákona
o přechodné úpravě dovolených
pro r. 1948 a doporučuje ji sněmovně k schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahajuji proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. Alois Jaroš
a Polomský.
Uděluji slovo prvému z nich, p. posl. Jarošovi.
Posl. Al. Jaroš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Předkládá se nám opětně
vládní návrh zákona, jímž
se přechodně prodlužuje úprava placené
dovolené na zotavenou v roce 1948. Dovolte mi, abych k
tomuto zákonu přednesl několik informací
a požadavků s hlediska soukromých podnikatelů
a s hlediska cestovního, turistického a cizineckého
ruchu. V zákoně č. 82/1947 Sb. v § 19
se praví, že tento zákon se nevztahuje na zaměstnance
státu a svazků zájmové a územní
samosprávy, jejich ústavů, podniků
a fondů, jakož i ústavů podniků
a fondů jimi spravovaných. Tento zákon mluví
již v § 1 pouze o zaměstnancích a učních
a protože tento zákon má být novelisován,
má se přihlédnout, jak se v důvodové
zprávě praví, na diferencované sociální
a zdravotní potřeby jednotlivých pracujících
vrstev, a za druhé se má přihlédnouti,
aby to bylo únosné pro výrobu všech
druhů. Dovoluji si položiti otázku, zda "jednotlivé
pracující vrstvy" nejsou také drobní
podnikatelé, obchodníci a živnostníci.
S tímto pracujícím občanstvem se musí
jednou též vážně počítat,
neboť tito občané si též jednou
zaslouží dovolenou a také nějakou rekreaci.
Ovšem je zde jeden rozdíl, proč nejsou do plánování
zapojeni, ač v socialistickém státě
by bylo povinností o tom uvažovat. Vím, proč
tomu tak není. Je zde otázka peněz. Zaměstnanci
to musejí dostati zaplaceno od svého zaměstnavatele,
ať je zaměstnavatel kdokoli; ovšem - kdo by to
měl platit za drobné živnostníky a řemeslníky?
To je právě ta problematika, kterou se musíme
prokousati, neboť tento sektor také pracujících
lidí - a pan ministr financí by mohl nejlépe
potvrdit, jak přehojnou mírou jsou zdaňováni
- má mít také nárok na dobrodiní
tohoto zákona.
Chci zde poukázati, že snad otázka peněz
není problémem, protože parlament v kapitole
ministerstva soc. péče pamatuje částkou
260 mil. na zotavovací péči a péči
pro pracující. V roce 1947 tento titul uveden nebyl.
Ale přesto se zdá, že byla tato částka
vyčerpána pod jiným titulem. Péči
o pracující vede u nás Ústřední
rada odborů a myslím, že touto částkou
byla akce Ústřední radě odborů
ministerstvem subvencována. Jestliže se objevuje v
nynějším rozpočtu tak vysoká
částka, je to proto, aby se cestovní ruch
vyžil na poli sociálně-politickém; pak
je tuto snahu vítati, ovšem s tím, že
si nepředstavujeme, aby zotavovací akce byly subvencovány
jen pro někoho a někomu, a také nepovažujeme
za správné, aby jednotlivé organisace zaměstnanecké
udělaly z této akce svou atraktivní záležitost
za bohaté podpory státu. Bylo by správnější,
zejména s hlediska demokratického chápání
účasti státu na takovýchto akcích
a dále s hlediska socialistického, aby akce, směřující
k upevnění a prodloužení pracovní
schopnosti všech vrstev obyvatelstva byla zaměřena
také do oblasti jiné, nežli jenom a výhradně
do oblasti odborově organisovaných zaměstnanců.
Neshledávám správným, že se akce
nedotkla též drobných živnostníků
a obchodníků, kterým nakonec zbývá
jen jediná výhoda: že smějí za
svoji práci platiti daleko větší daně
než kdokoliv jiný. Důkazem toho jsou právě
v nynější době posílané
platební rozkazy, kde jsou výměry daní
v takové výši, že mnohde hrozí
úplné finanční zhroucení některých
podniků.
To ovšem patří do kapitoly jiné, kde
se budu ptáti pana ministra financí, jak mohly berní
úřady dojíti k tak vysokým položkám
a podle jakých základů byl soukromý
podnikatel zdaňován. Zde chci jenom poukázati
na povinnost ministerstva sociální péče,
aby se též postaralo o drobné živnostníky
a řemeslníky, neboť ti pracují velmi
často sami se svými rodinami za těžkých
podmínek, a protože nejsou pojištěni ani
nemocensky, ani pensijně a nemají dostatek hotových
prostředků, nemají pro svou práci
ani času stonati. Je na bíle dni, jak to potom vypadá
se zdravotním stavem těchto lidí práce.
Odbor ministerstva sociální péče,
který se touto problematikou zabývá, sleduje
správnou cestu s hlediska sociálně-politického.
Ovšem nelze souhlasiti s tím, že by to měla
být akce parciální, nýbrž je
věcí příslušného ministerstva,
aby dovedlo vybudovati orgán za účasti všech
interesentů, kteří mají zájem,
řekněme, na lidové rekreaci, a to bez ohledu
na odbornou a politickou příslušnost, a dovedlo
plánovati a prováděti úkoly, souvisící
s tímto pojmem.
S nynějším stavem nemůžeme býti
spokojeni, i když chápu, že jde o akci výběrovou.
Rekreaci potřebuje každý, ať je zaměstnán
ve velké či malé továrně, v
dílně, v obchodě nebo u rolníka, ať
je samostatný anebo zaměstnanec, protože částka
v kapitole ministerstva sociální péče
je určena pro všecky pracující. Nesmí
se zde přihlížeti k tomu, zdali je někdo
odborově organisován či nikoliv. V roce 1947
zúčastnilo se akce pořádané
ÚRO jen nepatrný zlomek členů ROH,
jen asi 3 %. Ještě horší zkušenosti
jsou se zahraniční rekreací pracujících.
Mám na mysli zájezd pracujících do
Jugoslavie, k moři. Je velmi správné, když
se pracujícímu umožní zájezd
do zahraničí, v tomto případě
na Jadran. Zaslouží si to. Horší však
je, jak byl činěn výběr těchto
lidí. S ním souhlasit nemůžeme. Bylo
by dobře, kdyby pan ministr sociální péče
řekl, odkud vzal na tuto akci peníze. Bylo to z
prostředků, které obhospodařuje ministerstvo
sociální péče, anebo to bylo z peněz
akce UNRRA? Zde musím opětně poukázati
na to, že se musí každému potřebnému
pracujícímu občanu měřiti stejně
a bez rozdílu. Všichni občané, ať
organisovaní nebo neorganisovaní, trpěli
okupací stejně a my potřebujeme k dobudování
naší drahé republiky mít všechny
vrstvy pracujících zdravé a schopné
k práci.
Je naší povinností, abychom splnili všechny
úkoly mravní obrody z následků války
a okupace. Je možno též občanstvu také
v rámci lidové rekreace ukazovat cestu, jak povinně
tvořiti úspory na náležité využití
pracovních přestávek; zvýšíme
tím u každého pocit osobní odpovědnosti.
Pomůžeme tím též hospodářsky
chudým krajům, pomůžeme také
naší vlasti vědě a zvýšíme
naše národní sebevědomí. Víme
přece všichni, že lidi, kteří hodně
cestují mezi ostatními rychle rozeznáme po
jejich chování a zkušenostech. Máme
před sebou vážný úkol, t. j.
zdraví celého národa, na který bych
nelitoval peněz. Bude ovšem třeba každé
koruny, bude-li tato snaha vedena po jiných cestách
nežli demokratických a bude-li se jí používat
k politickým závěrům. Z politických
závěrů vím jenom jeden: že peněz
vynaložených na dovolenou, léčení
a lidovou rekreaci musí býti využito řádně,
a to k účelům nejenom zdravotním,
ale i k účelům sociálně-politickým,
národohospodářským a kulturním.
V rámci tohoto zákona chci se též zmíniti
trochu šíře o cizineckém, cestovním
a turistickém ruchu, kde je resortním ministerstvem
ministerstvo pro vnitřní obchod. Toto ministerstvo
má v rozpočtu na tyto úkoly 7,550.000 Kčs.
To je tatáž částka, jako byla v roce
1947, ale její rozdělení je poněkud
jiné. Důvod je uveden ve zprávě důvodové.
V minulém rozpočtu říká dotčené
ministerstvo, že péče o cestovní ruch
bude v hospodářské politice našeho státu
hrát důležitou úlohu. Dále uvádí
chvályhodnou větu, že po dokončení
provozní obnovy ubytovacích podniků k přechovávání
cizinců po živnostensku bude jeho instruktorát
soustavně pečovati o jejich zvelebení podle
moderních soudobých požadavků cestovního
ruchu. Uvádí, že k potírání
pasivity cestovního ruchu je zapotřebí tvořiti
dobrou a zdravou tradici cestovního ruchu a sledovati význam
turistiky a zimních sportů v naší zemi.
V péči o cestovní ruch neshledáváme
dosud valného pokroku. Neschází zde dobrá
vůle úřednictva dotčeného resortu;
snaží se na tomto poli velmi dobře pracovati
a za jejich práci je nutno poděkovati, ale okolnosti
jsou jiné. Je zde třeba, aby i ostatní resorty
nahrávaly ve všech bodech všemu, co může
cestovní a turistický ruch podepříti
a pozvednouti. Zde budiž k chvále konstatováno,
že ministerstvo vnitřního obchodu vzalo na
vědomí utvoření pracovního
souručenství čs. cizineckého ruchu,
které jej má organisovati místně a
oblastně v rámci Ústředního
svazu pro cizinecký ruch. Členy této organisace
jsou vesměs organisace a korporace, mající
nějaký vztah k cestovnímu ruchu. Je to krok
velmi důležitý a zde bude nutno, aby ministerstvo
vnitřního obchodu tuto organisaci prozatímně
subvencovalo. Mne by zajímalo, jak byly vyčerpány
položky z rozpočtu na rok 1947, jaká byla účetní
uzávěrka, abychom měli přehled, zda
částky, určené v rozpočtu,
bylo řádně využito ve prospěch
tohoto sektoru.
Ústřední svaz cizineckého ruchu přišel
těž s návrhem - je totiž jediným
právnickým nositelem péče o cestovní
ruch v oblasti hospodářské samosprávy
- aby péče o cestovní ruch byla též
zaměřena do oblasti sociálně-politické
a aby cestování, turistiky a sportů s turistikou
souvisících bylo využíváno k
rekreačním účelům v době
pracovních přestávek všech našich
pracujících vrstev, t. j. ať duševních
neb manuálních pracovníků, aby se
tím prodloužila a upevnila jejich pracovní
schopnost po stránce fysické i duševní.
Je zde nutno vybudovati účelnou organisaci, přístupnou
všem pracujícím vrstvám, jak jsem se
jíž na začátku svého referátu
zmínil.
Byl zde návrh, který měl vzbuditi pozornost
všech interesovaných kruhů, aby byla dobře
organisována lidová rekreace, která by znamenala
nejen upevnění zdraví pracujících
občanů, ale i oživení hospodářsky
chudých krajů a zvýšení a zlepšení
poplatnosti obyvatelstva. Je přirozené, že
takováto akce musí býti dobře plánována
a uvážena. Jejím iniciátorům
nešlo o to, kdy by ji prakticky prováděl, nýbrž
o to, že by tato akce mohla znamenati velký přínos
do provádění sociální politiky
našeho státu. Ale právě ministerstvo
vnitřního obchodu se postavilo proti plánování,
že snad iniciátor nemá dostatečných
předpokladů, aby mohl tuto akci plánovati.
Jeví se také tendence a snaha, aby skrovný
počet lůžek, které má naše
hotelnictví v Praze k disposici, byl snížen
a snižováním ubytovacích podniků
cestovního ruchu se z nich chtějí vytvářeti
různé kanceláře.
Tato skutečnost silně kontrastuje s důvodovou
zprávou z roku 1947, kde se říká -
a bylo to tak míněno - že ministerstvo vnitřního
obchodu bude zvelebovati cizinecký a turistický
ruch. Je též povážlivé, že
ze společenských středisek, jako jsou kavárny,
chtějí zde násilně budovati různé
domovy, ohřívárny a pod. Nešťastná
politika dávková přivádí tyto
podniky na pokraj úplného zničení.
Obávám se, že je to politika záměrná,
směřující proti soukromému
podnikání, která bude míti za následek
snížení naší společenské
úrovně, při čemž se nikdo neptá
nebo nestará o osud zaměstnanců těchto
podniků. Je zde potřebí, aby tomuto zjevu
věnovalo příslušné ministerstvo
zvláštní péči.
Další ministerstvo, které se stará o
cizinecký ruch v zahraničí, je ministerstvo
zahraničního obchodu. Zde má naše státní
pokladna důležitý zdroj příjmů;
zdá se mi však, že toho není zcela dobře
využito, ačkoliv tu jde o příliv drahocenných
devis pro naše národní hospodářství.
U příležitosti projednávání
kapitoly zahraničního obchodu v rozpočtovém
výboru objasnil jsem požadavek zřizování
nevýdělečných cestovních kanceláří
v zahraničí a navrhl jsem příslušnou
resoluci. Dostalo se mně odpovědi, že ministerstvo
zahraničního obchodu poukázalo na př.
do Londýna 15.000 liber, ale uvolněno bylo Národní
bankou pouze 2.500 liber, což je jistě malý
peníz a nemůže v žádné formě
krýti požadavky tamní naší kanceláře.
S tímto postupem Národní banky nemůžeme
v žádné formě souhlasiti. Taktéž
jsme nemohli podchytiti ve Francii americkou klientelu pro stálý
a trvalý nesouhlas této banky s uvolněním
potřebných devis pro udržování
kanceláří v Paříží.
Tím jsme ztratili tuto klientelu která nám
potom odjížděla do Švýcar, Italie
a Rakouska, kteréžto země z této naší
chyby těží. Je třeba tedy nejen rozšířiti
síť nevýdělečných kanceláří
v zahraničí ve všech hlavních městech
světa, ale i zříditi aparát spolupracovníků,
abychom mohli z tohoto podnikání vytěžiti
co nejvíce devis.