Posl. Blaha: Pane předsedo, vážená
sněmovno!
Opět jedna z osnov ministra zemědělství
Ďuriše se má stát zákonem.
Osnova má tři úkoly: zlidovět honitbu,
ochránit zvěř a nahradit škody našim
zemědělcům.
Zemědělci a s nimi řada milovníků
lovu si stěžují plným právem,
že tato osnova zasluhovala rychlejšího projednání,
čímž mohlo být odstraněno mnoho
sporů, a čas, který si vyžádaly
protesty, mohl být ušetřen a věnován
plodné práci.
Myslivecký zákon - to nejsou jen zajíci,
jak bylo mylně vykládáno, nýbrž
je to kus selského práva, za které sedlák
bojoval po staletí a bojuje dodnes. Až do roku 1849
měla honební právo pouze vrchnost, a poddaní
byli vázáni robotou při výkonu honitby.
Tento stav byl změněn teprve tehdy, když byl
vydán honební patent ze dne 7. března 1949,
kterým bylo stanoveno, že každý majitel
dohromady spojených pozemků, jejichž výměra
činí 200 jiter, t. j. 115 ha, může provozovat
myslivost na těchto pozemcích jemu náležejících.
Právo na myslivost a na vlastní honitbu na uvedených
115 ha souvislé půdy, patřící
jednomu majiteli, se udrželo až dodnes.
Toto právo je zachyceno v dosud platném vládním
nařízení čís. 127/41. Přesto,
že toto vládní nařízení
naznačuje, že tato výměra není
postačující k řádnému
pěstování a chovu zvěře, jakož
i k řádnému výkonu myslivosti, a přesto,
že se v tomto vládním nařízení
mluví, že vlastní honitby mají míti
výměru 150 ha, nesáhlo na práva, vyslovená
v patentu ze dne 7. března 1849. A proč? Protektorátní
vláda to neudělala proto, že by se byla dotkla
práv zbytkářů a zemanů. Netrvala
na vládním nařízení, nýbrž
mlčky trpěla, že statkáři a zemani
mohli vlastní honitbu provozovati na 115 ha, ale obce s
tak malou výměrou byly ze samostatné honitby
vyloučeny, přidělovány k honitbám
větším a v mnoha případech k
honitbám vlastním. Stávalo se totiž,
že majitel honitby vlastní s výměrou
115 ha si přivlastnil obecní honitbu s výměrou
mnohem větší, protože obecní honitba
podle vládního nařízení z roku
1941 musela mít výměru nejméně
200 ha, jinak nemohla být samostatná. V tom byla
největší křivda, že se měřilo
jinak majitelům honiteb vlastních a jinak obcím
a rolníkům. To je ten vážný důvod,
proč se obce a rolníci domáhali urychleného
vydání zákona o myslivostí, který
by napravil tuto křivdu a nesrovnalost, a na druhé
straně je tím objasněno, jak veliký
byl zájem v jistých kruzích, aby tehdejší
platný stav trval do nekonečna.
Za doby protektorátní vlády a okupace nemohli
se zemědělci bránit tomuto útlaku
a křivdě, ale od doby našeho osvobození
vedou obce a rolníci boj za vrácení honitby
do rukou občanů, kde honitba se pronajímá.
Rolníci nevyřazují žádnou třídu
a žádný stav ze spoluúčinnosti
na loveckém sportu, ale právem žádají,
aby nájemcem honitby byl zemědělec, protože
k tomu mají mnoho důvodů. Rolník celý
čas zvěř živí a chová,
jemu nadělá zvěř nejvíce škody,
a přece ji nehubí a nepronásleduje. Kolik
koroptvích hnízd ušetří zemědělec
při kosení píce, kolik mladých bažantů
a zajíčků ušetří, to snad
nevědí anebo nechtějí vědět
jenom ti, kdož našeptávají, že kdyby
se honitba dostala do rukou zemědělců, byla
by zvěř vyhubena. To uráží našeho
rolníka, protože venkovský člověk
je srostlý s přírodou, má přírodu
rád a v ní všechno, s čím se
tam setkává. Kdyby bylo pravdou, že by zemědělci
zvěř vyhubili, pak už by byla dávno
vyhubena, protože rolník má k tomu nejvíce
možností.
Že tomu tak není a nebude, ukazuje tabulka ulovené
zvěře z roku 1936. Pozdější tabulku
jsem nesehnal, ale zvěř, ulovená za protektorátu
a nyní, nám nemůže být vodítkem,
protože zvěř se musí odevzdávat
a páni nájemci neodevzdávají všechno.
Chtěl bych tedy uvésti jednotlivá čísla
ulovené zvěře podle této tabulky.
V roce 1936 se ulovilo 6.563 jelenů, 1.079 daňků,
51.515 kusů srnčí, 21 kamzíků,
19 muflonů, 2.503 kusy černé zvěře,
1,592.146 zajíců, 7.184 tetřívků,
3.332 jeřábků, 440.009 bažantů,
2,404.477 koroptví, 12.000 sluk atd. atd. Celkem se u nás
ulovilo 4,602.555 kusů o váze 7,788.703 kg za 154,435.841
Kčs. To je zvěř užitková. Kromě
toho se ulovilo mnoho zvěře škodné,
významné svou kožešinou: průměrně
ročně asi 15.000 lišek - a v roce 1945 a 1946
se tento úlovek zvýšil na trojnásobek;
dále 45.000 lasic, 24.000 ondater, 78.000 veverek, 2.754
kun lesních a skalních a velké množství
různých dravců a šelem. Není
mi známo, kolik peněz se utržilo za kožešiny,
ale je to jistě položka značná. Zhodnotíme-li
roční tržbu za zvěřinu při
použití úrokové míry 4 %, přicházíme
ke kapitálové hodnotě myslivosti téměř
5 miliard. Přepočteme-li váhu ulovené
zvěře a zvěřiny na váhu, kterou
nám poskytují hospodářská zvířata,
zastoupí nám zvěřina ročně
80.000 kusů vepřů o váze 100 kg anebo
20.000 kusů hovězího dobytka o váze
400 kg na jeden kus. Úhrnem se u nás ulovilo asi
800 vagonů zvěřiny. Za to děkujeme
lesnímu personálu a našim rolníkům.
Z uvedeného přehledu je patrno, jak velké
množství zvěře a zvěřiny
máme a kolik potravy tato zvěř potřebuje
k nasycení. A též je vidět, že
zvěř tuto potravu vyhledává na polích
našich zemědělců, kde dělá
veliké škody. Právem se zemědělec
dovolává zákonité ochrany a náhrady
škod nadělaných zvěří.
Nejvíce jsou postiženy obce, jejichž katastr
je rozložen mezi lesy nebo s lesy hraničí.
Zvěř, ač má v lese potravy dostatek,
vychází na pole, kde spásá a šlape
úrodu, rozhrabuje půdu a dělá veliké
škody. Škody na poli vznikají i tehdy, když
pole osetá obilím jsou často přecházena
zvěří a zrnka v zemi jsou rozšlapávána,
čímž zeslábnou a jsou neodolná
k přezimování. Za jednu noc zničí
stádo jelenů jednu míru brambor nebo řepy
k nepoznání. Obce Podivice, Kobylničky, Myslivovice,
Žárovice, poslední dobou i Malé Hradisko,
si stěžují, ze vysoká ve stádech
po 35 kusech a více vychází na pole, kde
spásá úrodu a rozrývá půdu.
Zemědělci si stěžují, že
zvláště letos, kdy je třeba počítat
s každou trochou krmiva, přichází mnoho
těchto drahocenných statků nazmar. A zde
mne přímo udivilo jednání některých
pánů kolegů v zemědělském
výboru, kteří tak rádi používají
slov "Já, výkonný zemědělec",
když jsem žádal při projednávání
tohoto zákona, aby podle § 40, odst. 3 byl povinen
majitel obory nebo nájemce honitby platit škody i
tehdy, když budou ploty poškozeny vyšší
mocí a zvěř vyjde na pole a nadělá
škody. Jako zemědělci máme vždy
a v každém případě, když
se jedná o věci, která se nás přímo
dotýká, mít na zřeteli potřeby
a ochranu zemědělce. V tomto případě
ani zdaleka nebude škoda zemědělcům
nahrazena. Jen v jedné obci, vážené
paní a pánové, byl obraz škody zvěří
způsobené, jak si vám dovolím jej
podat, takovýto - je to obec Podivice: Celková výměra
katastru obce činí 274 ha. Škoda zjištěná
na obilninách činí 160.000 Kčs a na
okopaninách 80.000 Kčs. Vyplaceno bylo 120.000 Kčs
na obilninách a 60.000 Kčs na okopaninách.
To je obrázek škody zvěří způsobené
v jedné obci r. 1946. Tyto škody proplatila lesní
správa vojenských podniků v Krumlově.
Podle tohoto prokladu si můžeme udělat přehled
o škodách v celém státě a tázat
se, zda nám tržba za zvěř nahradí
škody zvěří způsobené.
Kdybychom spočítali také škody zvěří
způsobené v lesích na porostech ohryzováním
stromů a kůry, budou tyto škody mnohem větší.
Dnes při nedostatku krmiva jsou drobní zemědělci
nuceni shánět toto krmivo i v lese. A tu se často
stává, že když hajný potká
takovou chudou zemědělskou ženu s uzlem trávy,
pod jehož tíhou se prohýbá, musí
tato žena uzel složit a rozvázat, a najde-li
hajný u ní mezi trávou požatý
malý porostek, pokutuje ji za tento čin. Ptám
se, paní a pánové, kolik pošlape, ohryže
a spase zvěř takového porostu a kdo je potrestán
za tyto škody zvěří napáchané?
Jestliže by § 40, odst. 3 tohoto zákona měl
připustit, že poškodí-li plot vyšší
moc, nemusí škodu zvěří nadělanou
nájemce platit, pak ani zemědělec by neměl
platit škody, když mu vyšší moc vyvrátí
vrata od dvora a drůbež vyjde na sousedovo pole. V
případě, když pasák usne při
pasení dobytka - to je též vyšší
moc - a dobytek spásá úrodu jinému
zemědělci, měl by tento zemědělec
mlčky přes tyto škody přejít?
Pokud se týká škody, nemůže tato
veliká většina rolníků a zemědělců,
kteří se na lovu nezúčastní,
trpět, aby někdo na jejich pozemcích zvěř
choval, lovil - a platit škody nechtěl. Bylo by vskutku
třeba zjistit, jako máme zjištěnu tržbu
za zvěřinu, kolik tato zvěř nadělá
škody v lesích a na polích, a pak by se ta
milionová částka, která je vykázána
za tržbu zvěřiny, jistě nevyrovnala
škodám zvěří způsobeným.
Při této příležitosti vzpomínám
ještě na jinou věc. V letech 1932 až 1936
se nám, drobným zemědělcům,
stále vytýkalo, že chováme mnoho vepřového
dobytka, a bylo nám zakazováno chovat prasnice a
drobným domkářům byl zakazován
výkrm vepřů jen proto, že se jich objevil
přebytek. Zřejmě zde chtěli poškodit
76 % drobných zemědělců, ale že
na trh přijde 800 vagonů zvěřiny,
to nevěděli a vědět nechtěli,
jen proto, že to tak chtělo několik privilegovaných
pánů, kteří nejen měli zpachtovány
hony, ale drželi otěže zemědělské
politiky v rukou, takové politiky, která měla
sloužit jen zbytkařům a zemanům a byla
zahrocena proti drobnému zemědělskému
lidu. Na to se zemědělec jistě pamatuje,
pane kolego Torne.
Pokud se týká mysliveckých zkoušek,
zemědělci vítají rozhodnutí
ministerstva zemědělství, že se zkoušky
budou skládat podle předběžného
vzdělání kandidáta, podle toho, s
jakou zvěří se při provádění
myslivosti setkává. Všechny latinské
názvy ať jsou při zkouškách odstraněny.
Hlavní podmínka zkoušky ať tkví
v tom, že kandidát má být poučen,
má-li v rukou zbraň, jak s ní má zacházet,
aby se nestal nebezpečným okolí. Ať
zná dobu lovu a hájení zvěře.
Zemědělci proti zkouškám nic nenamítají,
ale ať jsou tyto zkoušky vedeny v rámci učební
osnovy, a ta nechť je vydána tiskem. Náš
venkovský člověk si pak rád osvojí
předpisy mysliveckého zákona.
Zájem o honitbu na vesnici je veliký. Ti, kdož
jsou milovníky lovu, slibují si od tohoto zákona
mnoho. O myslivost mají zájem všechny vrstvy
národa, protože myslivost dnes už není
výhradou vrchnosti a privilegovaných lidí.
Tento zákon má úplně zlidovět,
tak, aby každý občan státu, splní-li
všechny předpoklady myslivosti, byl zván jako
host anebo dostal lovecký lístek. Důležité
je, jde-li o honitbu polní, aby nájemce byl zemědělec
s přednostním právem, aby se neopakovaly
případy, že honitba byla vyrvána místním
uchazečům pány řediteli atd., protože
pro finanční potíže se zemědělec
nemohl účastnit dražby. Páni fabrikanti
a zemani jim honitbu vyrvali, a jsou to oni, kteří
z lidové honitby udělali vybíjení
zvěře a tudíž národohospodářskou
škodu.
A zde by bylo potřebí všimnouti si takových
pánů a honiteb, které mají najaty.
Znám případ obce Seči, kde obecní
katastr měří 186 ha, honitba je přičleněna
k honitbě vlastní a pan nájemce, továrník,
nekrmí, neošetřuje, jen střílí,
a obec musela vymáhat za r. 1945 až 1946 nájemné.
Honební výbor a občané se dovolávají
nápravy. Žádají, aby se mohli zúčastnit
polní honitby jako hosté, a není jim to dovoleno.
Obce Žarovice a Hamry, kdysi samostatné honební
společnosti, jsou z doby okupace přičleněny
k obci Soběsuky a jsou dnes pronajaty panu staviteli Šrámkovi,
který nezve občany ani jako hosty, a marně
se dovolávají nápravy. Avšak teď
chce ministerstvo zemědělství v tomto případě
zjednat nápravu. V mnohých obcích byly pušky
a zbrojní pasy za okupace odebrány a honitba se
dostala do rukou lidí, kteří si to uměli
na oberlandrátě zařídit tak, že
původní nájemce zmizel.
Je tu případ obce Odrlice, okres Litovel, kde ministerstvo
zemědělství zjednalo nápravu a dalo
honitbu rolníkům, a to pravoplatným uchazečům,
protože lovili před válkou a honitba jim za
okupace byla vzata. Člověk, který získal
honitbu za okupace přes oberlandrát, zval na hony
samé gestapáky a německé oficíry,
hostil je a vesele se s nimi bavil, má dnes tolik odvahy,
že se odvolává z rozhodnutí ministerstva
zemědělství k nejvyššímu
správnímu soudu.
Je už na čase, aby tento zákon konečně
jednou vyřešil podobné případy,
a všem těm, kdož uměli Němcům
poklonkovat, zvali je na hony a s nimi hýřili, nechť
je zakázáno ucházeti se o lovecký
lístek. Tito pánové se dovedli po osvobození
přizpůsobit. Dnes chtějí dělat
velké vlastence a mnohý si i dovedl sehnat zásluhy
o odboj. Honitby najaté za okupace nechtějí
pustit, což budí roztrpčení mezi zemědělci
na venkově.
Je ku podivu, že když si naši rolníci na
tyto věci stěžují u okresních
nebo zemských národních výborů,
jsou jejich stížnosti zamítány a já
sám jsem musil na žádost zemědělců
zakročovati u ministerstva zemědělství,
které již v mnoha případech věc
vyřešilo ve prospěch rolníků.
Před sto lety vedl sedlák boj za svá práva
s vrchností a šlechtou, dnes jej vede se zrádci
a kolaboranty, kteří si honitbu pronajali a dnes
pomocí advokátů jsou největšími
vlastenci s velkou dávkou drzosti.
Máme i takové případy, kde honitba
má jednotlivci sloužit za výdělečný
podnik. Tak zemědělci v Doloplazích u Olomouce
si stěžují, že nájemce vydělal
na honitbě 14.000 Kčs a jim jako hostům nezaplatil
ani odstřelné a navíc jim nechal krmit zvěř
a zasypávat koroptvím. To vše musí každý
z hostů dávat ze svého bez náhrady.
Takové a podobné případy máme
na vesnicích. Denně se s nimi setkáváme
a zemědělci právem volají po nápravě.
Zákon, pro který budeme hlasovat, neodstraňuje
ještě všechny křivdy ani nesplnil ještě
všechny tužby a přání venkovského
lidu, a to proto, že nebyly dostatečně hájeny
zájmy zemědělců. V zákoně
tomto je mnoho stavovského zájmu. Nedovedeme se
oprostit od osobního já a v důsledku toho
nebude myslivost zlidověna tak, jak původní
osnova ministra Ďuriše navrhovala.
Proto venkovský a zemědělský lid povede
svůj staletý boj dále až ke konečnému
vítězství, a toho dosáhne jedině
tehdy, vymaní-li se z područí těch,
kteří stále opakují "já
výkonný zemědělec", ale v životě
pytel brambor neodnesli, jeden pytel od mlátičky
nenasypali, řepy na fůru nenaložili tolik,
že by si snídani osladili; a že se vyhazuje hnůj
z chléva vidlemi, o tom ani nevědí!
Až tyto trubce zneškodníme a ze zemědělské
politiky vysadíme, pak zemědělské
zákony budou plně vyhovovat potřebám
zemědělského lidu a projeví se nám
ovoce nové zemědělské politiky. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Posledným rečníkom
k tejto osnove je p. posl. Brieška. Dávam mu
slovo.
Posl. Brieška: Pán predseda, slávna
snemovňa, panie a páni!
Pri prejednávaní finančného zákona,
ktorým sa stanovil štátny rozpočet na
rok 1948, sme boli svedkami rôznej výmeny názorov
tak pre ako i proti. Ja ako praktický roľník
som si bedlivo všimol vývodov niektorých rečníkov,
menovite s hľadiska nášho roľníckeho
stavu a s hľadiska strany, ktorú mám česť
zastupovať v tomto slávnom sbore.
K vývodom rečníkov, nech už sa oni regrutovali
z rôznych politických strán, mal som svoje
osobitné poznámky a z nich vyplývajúce
uzávery.
Priamo s potešením som prijímal tie state rečnícke,
kde hovorili, aby nášmu roľníckemu stavu
bolo dopriate v jeho zodpovednej práci pokoja. Áno,
pokoj a kľud v každom smere, aby mohol na svojej rodnej
hrude za značných obetí, mozoľov a znoja
vyprodukovať to, čo nielen on a jeho najbližší
potrebujú, ale aby mohol vyprodukovať to, čo
všetci jeho pokrvní bratia žijúci v tomto
štáte potrebujú, t. j. poľnohospodárske
plodiny a produkty tak pre úradníkov, robotníkov,
živnostníkov a roľníkov, slovom pre všetkých
občanov našej republiky, a ak sa jeho práca
podarí, aj pre zahraničných záujemcov
vo forme vývozu za iné tovary, ktoré sa u
nás nevyrábajú a sú všetkým,
teda i roľníkom, veľmi potrebné.
Na pôde parlamentu bola veľmi dôkladne podrobená
kritike i tzv. nová pôdohospodárska politika,
reprezentovaná p. ministrem Ďurišom. Padlo
tu niekoľko veľmi vecných a kritických
hlasov na jej adresu a my slovenskí roľníci
takmer 100 % sa s nimi stotožňujeme.
V tomto svojom stručnom prejave chcel by som sa však
dotknúť jednej základnej otázky tzv.
novej roľníckej politiky. To je snaha sústreďovať
určité orgány, poťažne podniky
nášho štátu, i keď ony v tomto sústredení
hospodársky, ba ani politicky by neobstály. Ide
o snahu, ktorá sa prejavuje pri správe štátnych
podnikov. My dobre vieme, že rozdelenie štátnych
podnikov na ústredné a regionálne je v duchu
uzavretých dohôd prijateľne vyriešené,
a predsa sa robia pokusy na sústredenie správy podniku
Štátnych lesov a majetkov so strany Ministerstva pôdohospodárstva.
Keď si bližšie pozrieme, aký je terajší
zákonný stav tejto veci a porovnáme ho s
dohodami z 2. júna 1945 a z 28. júna 1946 ako i
s vlád. nar. č. 40 z r. 1946 a finanč. zákonom
na r. 1946 a na r. 1947, dôjdeme k presvedčeniu,
že ide o otázku veľmi zásadnú v
pomere spolunažívania Slovákov a Čechov
na hospodárskom poli. Treba si totižto uvedomiť,
že v snahe sústredenia správy podniku Štátnych
lesov a majetkov nejde len o problém podnikov "Štátne
lesy" a "Štátne majetky" v relácii
k ministrovi, resp. k Ministerstvu pôdohospodárstva,
ale ide o precedent riešenia otázok pôsobnosti
i pri ostatných slovenských štátnych
podnikoch. Ak Ministerstvo pôdohospodárstva pri výklade
k príslušným ustanoveniam vl. nar. č.
260 z r. 1924 - ktoré upravuje právomoc rezortného
ministra a ministerstva vo veciach vrchného vedenia a správy
štátnych podnikov - vychádza z názoru,
že pokiaľ ide o slovenské podniky Štátne
lesy a majetky, prislúcha táto pravomoc s ohľadom
na dohodu z 2. júna 1945 a z 28. júna 1946 ministrovi,
poťažne Ministerstvu pôdohospodárstva a
že táto pôsobnosť neprešla na Povereníctvo
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy, veľmi
sa mýli. Musí si totiž, ujasniť politické
dohody i s hľadiska noriem, vydaných pred rokom 1938
i s hľadiska noriem vydaných po oslobodení
Československej republiky. Samozrejme musí sa prizerať
pri tomto i na historický vývoj. Tento smeroval
k tomu, že právomoc vo veciach štátnych
podnikov podľa vl. n. č. 206/1924 Sb. vykonávaná
orgánmi na Slovensku v dobe okupácie prešla
v nezmenšenom rozsahu na príslušné povereníctvo,
poťažne povereníkov. Tento skutočný
stav je a ostane v úzkej spojitosti s ustanovením
článku VIII dohody zo dňa 2. júna
1945, podľa ktorého úprava finančného
hospodárenia štátu a jednotlivých jeho
územných celkov mala byť predmetom zvláštnej
dohody medzi vládou republiky a Slovenskou národnou
radou. Chcem len to zdôrazniť, že je známe,
že štátne podniky na Slovensku podľa uvedených
dohôd a zákonov, pokiaľ neboly výslovne
vyňaté, patria do pôsobnosti príslušných
rezortných povereníctiev, a tak je tomu aj v prípade
Štátnych lesov a majetkov. To znamená, že
v ich pôsobnosti majú i naďalej zostať.
To znamená, že niet tuná žiadneho zákonného
podkladu pre sústredenie slovenských štátnych
podnikov "Štátne lesy" a "Štátne
majetky" a pre ich slúčenie so štátnym
podnikom v zemiach českých Státní
lesy a statky, ktorý je nateraz spravovaný v českých
zemiach ako štátny podnik regionálny a nie
je ústredným podnikom. Pre prípadné
slúčenie podniku Státní lesy a statky
so slovenskými Štátnymi podnikmi niet ani hospodárskych
dôvodov, nakoľko spravovanie podnikov je výhodnejšie
a omnoho pružnejšie cestou regionálnych a miestnych
pomerov znalých orgánov a ani s ohľadom na
hospodárske výsledky slovenského štátneho
podniku Štátne lesy nemôže byť ani
so strany finančnej správy žiadnych námietok
alebo sťažností proti terajšiemu vedeniu
tohto podniku.