4. vážnou překážkou je prý
ta okolnost, že 90 % stavebnictví je v rukou soukromého
kapitálu, který nemá na mysli především
službu a plnění plánu, nýbrž
motiv výdělkářský a ziskový.
Proto se soukromé firmy vyhýbají ofertním
řízením na dvouletkové stavby a působí
tak na udržování vysokých cen, ježto
při existenci silného soukromého sektoru
není tu soutěžního tlaku - to je přímo
citováno z výkladu pana ministra.
Kdybychom, vážené dámy a pánové,
měli být k sobě upřímní,
museli bychom si hned na začátku svých úvah
o stavební dvouletce položit otázku, zda jsme
ten plán vůbec dobře postavili od základu.
Bylo by mužné si doznat, že v důsledku
nedostatku plánovacích zkušeností vůbec
a především v důsledku nedostatku zkušeností
těch, jimž jsme toto plánování
ve stavební dvouletce svěřili, se nám
první naše stavební dvouletka prostě
nepodařila.
Já však neváhám jíti dál
a dovoluji si dokonce tvrdit, že to, co jsme až dosud
v tomto směru vykonali, je přímo klasickým
příkladem toho, jak se plánovat nemá.
Marně jsme všechny činitele přesvědčovali
o tom, že stavebnictví není továrna
s určitým denním konstantním počtem
vyrobených prvků, že také není
účelem samo pro sebe, nýbrž že
musí organicky vyrůstat z potřeb ostatních
složek hospodářského života, kterým
má sloužit. Na to jsme nepřišli teprve
teď, to jsem sám jako zpravodaj uplatňoval
při projednávání zákona č.
192/46 v technickém výboru.
Ve stavebnictví totiž nemůžeme plánovat
jen výrobu, ani co do kvality, ani co do kvantity - jako
punčochy nebo boty - protože musíme napřed
znát spotřebitele - stavebníka. To je právě
na stavebnictví to specifické.
Proto také - s výjimkou těch stavebních
akcí, kde ministerstvo techniky samo vystupuje jako stavebník,
jako na příklad vodohospodářské
stavby nebo silnice - nezáleží vlastní
provedení plánu jen převážně
na iniciativě ministerstva techniky, ale daleko více
na iniciativě místních a okresních
národních výborů, národních
podniků, stavebních družstev a jednotlivců,
kteří se musejí pro provádění
konkretní stavby sami rozhodnout, musejí provésti
přípravné práce, opatřiti stavební
hmoty a pod. Příčinu pomalého rozbíhání
stavební dvouletky nemůžeme hledat v tom, že
vlastní výroba staveb je roztříštěna
na značný počet jednotlivých stavebních
firem, ale v tom, že ochota plán uskutečnit
záleží na tisících předem
neznámých stavebníků. To je ovšem
dáno specifickou povahou stavebnictví, které
je teprve druhotným výronem hospodářských
poměrů a ne jejich určovatelem. Nemůžeme
na příklad plánovat investice průmyslové,
jako jsme učinili v operativních plánech
na rok 1947, kde od zeleného stolu jsme určili určité
okresy a investice pro tento účel, poněvadž
potřebu musí si určiti průmysl sám
jedině se zřetelem na vlastní výrobu
a vlastní provoz. Zkrátka musí tady být
nějaký průmyslový protiplán,
jinak se vystavujeme nebezpečí, že v tomto
směru napácháme více chyb, než
kdybychom ponechali vývoj hospodářských
poměrů osudu a nekladli mu do cesty vůbec
žádný stavební plán. Již
proto také v oboru investic průmyslových
jsme se povětšině v roce 1947 vybili jenom
v úsilí, jímž jsme hledali investitora,
který by byl ochoten své peníze na určité
účely pro ty okresy stanovené prostavět.
Poměrně jednoduchá se zdála dvouletka
staveb bytových, kde potřeba bytů je celkem
všeobecná a kde také vyhledávání
stavebníka nepůsobí takové obtíže,
pokud jde o stavby pro účely veřejné
nebo stavby velkých národních podniků.
Ale i tady se musíme přiznat, že vývoj
se nakonec bral docela jinými cestami a dokonce nezávisle
na předpokladech vlastního plánu. Ten je
dnes na hony vzdálen od skutečného života
a jen váhavě a dodatečně se přizpůsobuje
poměrům. Plán na místo aby vývoj
určoval, je vývojem určován. Postavili
jsme totiž především v tom směru
úkol, který se pohybuje, skoro bych řekl,
v neskutečném vzduchoprázdnu, protože
nepočítá vůbec s danými možnostmi
nákladovými, materiálovými a s pracovními
silami. Jako zpravodaj technického výboru upozorňoval
jsem již tenkráte, že dvouletka stavební
po stránce bytové je předimensována,
že předpokládaný stavební náklad
180.000 Kčs na bytovou jednotku novou a 95.000 na bytovou
jednotku rekonstruovanou je vzat ze vzduchu, není odůvodněn,
a je neodůvodnitelně nízký. Ministerstvo
techniky, jak známo, tenkráte vyčíslilo
náklad na těch 125.000 bytových jednotek
částkou 28.350 mil. Kčs. To ovšem ústřední
plánovací komise lineárně bezdůvodně
snížila na pouhých 14 miliard a nyní
zase zvyšuje na 21 miliardu Kčs. Přikázaná
potřeba železa byla prostě lineárně
snížena o 40 %, spotřeba cihel stanovena na
60 %, stejně tak jako spotřeba železa. A přitom
ovšem byl původní plán co do svého
rozsahu ponechán. Skutečnost jest ovšem taková,
že i kdyby se stavební komise hospodářské
rady desetkrát usnesla, že na stavbu jedné
bytové jednotky se smí spotřebovat jen 600
kg železa anebo určitý snížený
počet cihel, při provedení bytové
jednotky bude směrodatná vždy jenom skutečná
spotřeba železa, nikoliv usnesení stavební
komise.
Všechny tyto chyby stavebního plánování
a chyby další, o kterých se nebudu dále
šířit, byl bych ochoten omluvit tím,
že jsme neměli dostatek skušeností, že
jsme ten první stavební plán improvisovali.
Kdybych měl záruku, že alespoň pro futuro
je tu dobrá vůle na základě dosavadních
zkušeností v operativních plánech pro
příští roky chyby napraviti! Ale zdá
se mi, že ani dobré vůle tu není, protože
jinak si nedovedu vysvětlit okolnost, že na příklad
operativní plány pro rok 1948 byly předloženy
stavební komisi ke schválení s poznámkou,
že je musí projednat tentýž den, protože
odpoledne jde celá záležitost ke schválení
do ústřední plánovací komise.
Není proto divu, že odborníci, kteří
jsou sdruženi ve stavební komisi, protestovali proti
tomuto způsobu projednávání tak závažné
otázky, jako je stanovení operativních plánů
na rok 1948, a to ústně i písemně,
poukazující, že nemají v úmyslu
zůstat jen jakousi odbornou zástěrkou pro
plány, jež nemohli důkladně prostudovat.
Především je podle mého soudu tedy třeba,
aby byly přesně známy skutečné
výsledky stavebního podnikání za rok
1947. My totiž ve skutečnosti o tom, co se roku 1947
po této stránce vykonalo, mnoho nevíme, protože
vyjadřování výsledků stavebního
podnikání v procentech stavebního nákladu,
který se během stavby několikráte
zvýšil, nám bohužel o věcném
plnění plánů mnoho nepovídá.
Musíme znát skutečnou potřebu hmot
na dokončení staveb rozestavěných,
stav pohotových zásob a možnosti běžné
výroby stavebnin a podle toho musíme odborně
zrevidovat celý dvouletý plán ve stavebnictví,
nechceme-li šálit nakonec sami sebe.
Mám-li se aspoň několika větami ještě
zmínit o některých dalších důvodech,
které byly ve zprávě p. ministra financí,
pokud se týče nedostatku pracovních sil,
materiálu a otázky mechanisace stavebnictví,
myslím, že tvrzení, jakoby překážka,
spočívající v nedostatku pracovních
sil, ustupovala už všeobecně do pozadí,
je při nejmenším nepřesné. R.
1930 měli jsme jen v historických zemích
stavebních řemeslníků, t. j. zedníků,
tesařů, pokrývačů a j., bez
pomocných stavebních dělníků,
zaměstnáno ve stavebnictví asi 200.000 osob.
Podle propočtů ústřední plánovací
komise pro provádění dvouletky ve stavebnictví
bychom potřebovali stavebních odborníků
296.000 a podle snad neúplných zjištění
jsme měli roku 1947 zaměstnáno těchto
odborníků pouze asi 170.000. Pro rok 1948 se nám
slibuje, že bude dodatečně zařazeno
dalších 50.000 sil. (Předsednictví
se ujal předseda David.) Zbylé manko, tedy asi
96.000 pracovních sil, se má prostě nahradit
mechanisací stavební výroby.
Otázka mechanisace stavebního podnikání,
to je krásné heslo, to je krásná myšlenka.
Jenomže její praktické uskutečnění
naráží - jak každému odborníku
je známo - na často nepřekonatelné
potíže. Především si musíme
uvědomit, že do té doby, dokud ministerstvo
financí bude svými daňovými sazbami,
příspěvky na intervenční fond,
majetkovými dávkami, odsávat našemu
podnikání každou korunu, je těžko
pomýšlet na nějaké rozsáhlejší
mechanisování našeho stavebnictví, především
z důvodů finančních. Za druhé:
Náš znárodněný průmysl
strojírenský má výrobní program
ve stavebních strojích náramně skoupý
a při tom tak dlouhé dodací lhůty,
že stroje z jeho výroby prakticky pro potřeby
dvouletého plánu nepřicházejí
v úvahu. Proto se naši podnikatelé starali
o to, zda by z ciziny nemohli přivézti nějaké
stavební stroje. A tu bych rád, když se zde
hubuje na nepružné úřadování
jednoho ministerstva, ukázal na to, že naše stavební
organisace již 27. června t. r. žádaly
na ministerstvu financí, aby jim povolilo bezcelný
dovoz důležitých stavebních strojů
z ciziny. Nedostalo se jim, bohužel, na to dosud ani odpovědi.
Pokud jde o přísun materiálu na stavby, který
podle názoru pana ministra financí je rovněž
otázkou podružnější, ustupující
do pozadí, rád bych přál každému,
aby se na vlastní kůži přesvědčil
o mnohdy nepřekonatelných obtížích,
s nimiž se musí dnes ve stavebních kancelářích
počítat. Co se zde vyplýtvá energie
na nekonečné urgence, prosby, intervence, aby se
zajistil plynulý postup stavby a výroby, když
někdy i balíček obyčejných
hřebíků je těžko opatřit.
Kolikrát se na příklad v praxi musí
předělávat statické výpočty
železobetonových konstrukcí, protože naše
hutě dodávají na stavbu železo v profilech
a jakosti, jaká je napadne, a nikoliv podle objednávky.
Plánovací místo předepíše
na př. železo roxor nebo istex a hutě pošlou
obyčejné železo v libovolném profilu,
které se pro konstrukci nehodí, a celý statický
výpočet musí být kolikrát předěláván.
To je, prosím, vážení pánově,
kdo to z praxe zná, tak vážný retardační
moment při provádění staveb, že
nepružné úřadování ustupuje
do pozadí jako popelka.
Mluvíme-li již o nepružném úřadování,
myslím, že tu nepružnost nemůžeme
tak hledat v stavebním zřízení samém,
poněvadž tady ministerstvo techniky různými
svými normativními opatřeními a zejména
zákonem č. 42/47 se snažilo potřebnou
dobu pro vlastní správní řízení
ve stavebnictví zkrátit opravdu na minimum. Musíme
hledat nepružnost v samém plánovaném
hospodářství. Chceme-li být k sobě
upřímní, musíme si doznat, že
každý takový vrchnostenský zásah
do hospodářského života, každé
takové řízení, ať v tvorbě
cen, přidělování, kontingentování
materiálu a pod., všechna taková práce
vyžádá si pochopitelně spousty neplodného
úřadování, které nakonec chod
hospodářského života podstatně
zdržuje. A prosím, poměry v tomto směru
- abychom se neklamali - nebudou příštím
rokem lepší než letos, naopak budou pravděpodobně
horší, protože - jak je známo - má
dojít ke kontingentaci všech důležitých
stavebnin, železa, dřeva atd., takže se po této
stránce budeme vracet až k poměrům z
roku 1943.
Ministerstvo techniky se v tomto směru ocitá často
v ohni kritik, které jsou často pronášeny
z politických příčin a které
často operují s tvrzeními buďto skreslenými
anebo úplně nepravdivými, jak to před
chvíli učinil p. kol. Juha, když kritisoval
postup ministerstva techniky ve věci jmenování
tak zvaných hlavních zmocněnců pro
účely zákona o stavební obnově.
Já bych v odpověď na jeho tvrzení, jako
by ministerstvo techniky hlavní zmocněnce ještě
nejmenovalo anebo jmenovalo k 15. listopadu letošního
roku a jako by ministerstvo techniky prosazovalo pro tyto zmocněnce
měsíční odměnu ve výši
70.000 Kčs, chtěl říci toto: především
nemohl ministr techniky tyto hlavní zmocněnce jmenovati
dříve, dokavad nebyla vládním usnesením
stanovena tak zv. těžce souvisle poškozená
území. Nechť se p. kol. posl. Jula přesvědčí
o tom, kolikrát měl ministr techniky návrh
na stanovení těchto území na programu
vlády a kolikrát byl z vládního programu
vzat zase zpět, protože vláda měla řadu
jiných, závažnějších starostí.
Jakmile však byla usnesením vlády tato těžce
souvisle poškozená území stanovena,
přikročil ministr techniky hned k vyhledávání
a jmenování hlavních zmocněnců,
kteří byli jmenováni již před
2 měsíci, nikoliv teprve 15. listopadu, jak se snažil
slavné sněmovně vylíčit p.
kol. Juha. Je ovšem pravda - a to je velmi zajímavé
- že mezi ministerstvem techniky a ministerstvem financí
nedošlo dosud k dohodě ve věci odměňování
hlavních zmocněnců. A já myslím,
že bude zajímat slavnou sněmovnu, jaké
odměny navrhovalo ministerstvo financí těmto
civilně autorisovaným inženýrům,
kteří mají vykonávat v oboru stavební
obnovy v těch těžce souvisle poškozených
územích velmi odpovědnou práci, protože
jim přísluší řešit tam všechny
otázky technické a finančního rázu,
opatřovat úvěry pro stavby atd. Ministerstvo
financí patrně - nechci být jizlivým
- v tom lidově demokratickém duchu, který
je ovládá, navrhovalo základní měsíční
odměnu 5.000 Kčs se zvyšovacími příplatky
podle rozsahu staveb, které by příslušný
zmocněnec obstarával, ale celý jeho plat
by činil maximálně 8.000 Kčs měsíčně.
Naproti tomu ministerstvo techniky - protože všichni
zmocněnci za těchto podmínek unisono odmítli
službu konat - po dohodě s inženýrskou
komorou navrhuje těmto zmocněncům základní
plat měsíčně 10.000 Kčs, nikoliv
70.000 Kčs, jak se snažil dokázat p. posl.
Juha. Zvyšovací příplatky by
v případě, že bude zmocněnec
obstarávat stavby do nákladu 200 mil. Kčs,
zvýšily celý jeho plat maximálně
na 20.000 Kčs měsíčně. Považuji
za demagogii, jestliže se do jeho platu započítávají
také platy kancelářských sil a věcná
vydání, která jest podle zákona stát
těmto hlavním zmocněncům povinen dát
k disposici. To je zrovna tak, jako kdybych já tvrdil,
že p. gen. ředitel dr. Holý stojí
stát na př. 2,5 miliardy Kčs, t. j. těch
600 nebo 800.000, které má ročně,
a ten zbyteček zaměstnanců národního
podniku Baťa, kteří jsou mu přiděleni.
(Výkřiky posl. Fr. Jaroše.)
To jsou jenom některé z objektivních příčin
malého úspěchu stavebního dvouletého
plánu 1947, které jsou naprosto nezávislé
na podnikatelské formě, která ve stavebnictví
převaluje.
Vytýkat stavebním firmám, že při
své činnosti sledují motiv výdělkářský
a ziskový, to je, myslím, právě od
ministra financí tvrzení ne zcela upřímné,
neboť je to právě on, který si zase
k těm stavebním firmám pro jejich zisky chodí.
Vždyť stejné motivy ziskové musí
nakonec uplatňovat i podniky znárodněné,
neboť podle ustanovení dekretu č. 100 z roku
1945 jsou povinny spravovat svoje podniky podle obchodních
zásad. A já bych rád ke cti těchto
stavebních národních podniků řekl,
že se skutečně snaží tyto motivy
při své činnosti také sledovat, třebaže
se jim to přechodně někdy nedaří.
Tak na př. za měsíc červenec 1947
se podle Průmyslového věstníku dovídáme,
že jejich výsledky byly značně nepříznivé,
protože na 1000 Kčs vyplacených mezd a platů
měly faktur pouze 504 Kčs, že totiž vyplatily
jenom na mzdách a platech dvakrát více než
přijaly na účtech. Ale prosím, možná
že to je zjev přechodný, který se během
stavební sezóny vyrovná.
Jejich poctivému nebo opatrnému hospodaření
nasvědčuje také opatrné oferování
v soutěži na stavby, kterých se až dosud
tyto oba dva naše národní podniky zúčastní.
Tak na příklad při veřejné
soutěži na stavbu přehrady na Svratce u Víru,
tedy na jednu z našich největších staveb
poslední doby, jejíž stavební zadávací
náklad činí celkem 600 mil. Kčs, byla
nabídka konsorcia, ve kterém jest účasten
národní podnik Konstruktiva, pouze o 2 1/2 mil.,
t. j. o 0.42 % nižší, než nejbližší
druhá nabídka konsorcia soukromých firem.
Tedy prosím, nevím, kdo z těchto dvou oferentů
sleduje nebo nesleduje ziskové nebo výdělkářské
cíle.
Z ostatních soutěží poslední
doby jsou výsledky buďto podobné anebo stejné.
Stejně také nelze všeobecně tvrdit,
že by se soukromé firmy snad vyhýbaly podávání
nabídek při soutěžích na dvouleté
stavby. Naopak, každý si může snadno na
ministerstvu techniky zjednat informace, že na př.
při soutěžích na vodocestné stavby
na středním Labi, hydrocentrálu na řece
Moravě, Otavě a Blanici, jevilo z řad soukromých
firem účast na omezené soutěži
zájem tolik podnikatelů, že z důvodu
účelnosti mohlo být jenom nepatrné
procento z nich vyzváno k podání nabídek.
Je tedy, prosím, vážení, vidět,
že ani z toho důvodu není třeba, abychom
v zájmu provádění svého dvouletého
plánu ve stavebnictví přikročovali
snad k nějakému dalekosáhlému znárodňování
stavebnictví a tím zaváděli zbytečně
do našeho stavebnictví a do naší stavební
výroby další neklid. Ono se sice říká,
že kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde.
Ale já myslím, že jsem těmito svými
stručnými vývody dokázal, že
tahleta hůl se zlámala ve své polovici ještě
dřív, než dopadla. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. Vlachovi.
Posl. Vlach: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Používám této příležitosti,
abych promluvil jasná slova do řad našich živnostníků,
řemeslníků a obchodníků. I
když to budou místy slova vážné
kritiky, činím tak jako upřímný
přítel naších živnostníků,
jako jeden z nich, který má na mysli skutečný
prospěch našich drobných řemeslníků,
obchodníků, hostinských a dopravců,
kteří tvoří převážnou
většinu z celkového počtu asi 30.000
živností v českých zemích.
Je u nás velmi málo lidí, kteří
by se vážně zabývali problémy
těchto vrstev, promýšleli je a ukazovali cestu,
po které třeba jíti. Tak jsou živnostníci
po většině udržováni při
starém způsobu myšlení a často
vědomě nebo nevědomě zneužíváni
k reakčním záměrům hrstky kapitalistických
vykořisťovatelů nebo politických prospěchářů.
Podívejme se na sociální rozvrstvení
živnostníků na př. u řemesla.
S jednou činnou osobou, t. j. sám majitel, jest
59.689 závodů. Se dvěma činnými
osobami, majitel a zpravidla rodinný příslušník,
jest 44.373 závodů. Se třemi až pěti
činnými osobami včetně majitele a
rodinných příslušníků
je 51.120 závodů. S šesti až deseti činnými
osobami je 13.521 závodů, s 11 až 50 činnými
osobami 4.916 závodů, s 51 až 100 činnými
osobami 200 závodů a se 101 a více osobami
je 52 závodů podle stavu k 1. březnu 1946,
celkem 173.871 závodů.
Co říká tato statistika? Především
to, že skoro 60 % všech řemeslníků
pracuje bez cizích pracovních sil nebo s jedním
pomocníkem, zpravidla příslušníkem
rodiny. Dalších 30 % dílen zaměstnává
3 až 5 osob včetně majitele a pomáhajících
členů rodiny. U maloobchodníků, hostinských
a dopravců je procento živností provozovaných
bez cizí pracovní sily ještě vyšší
Na 90 % všech živnostníků tvoří
tedy skuteční příslušníci
pracující třídy, kteří
plným právem patří po bok dělníků,
rolníků a pracující inteligence. Jenom
malou část tvoří hospodářsky
silní jedinci s desítkami i stovkami zaměstnanců.