K projevu kol. posl. Jury poznamenávám, že
již pan ministr v rozpočtovém výboru
konstatoval, že tvrzení, jako by vedoucí úředník
ministerstva pošt byl zakázal úředníkům
ministerstva účast v komisi podnikové rady
a přitom se vyslovil, že to není slučitelné
s jejich úředním postavením, neodpovídá
skutečnosti.
K případu přednosty poštovního
úřadu Praha 14 konstatuji, že nešlo o
opatření ministerstva pošt, nýbrž
ředitelství pošt v Praze, že přednosta
Stehlík koná dále službu a že záležitost
statistických výkazů, pro niž k opatření
došlo, je ve stadiu šetření.
Podle mého mínění bude třeba
aby se poště plnění jí svěřených
úkolů se zřetelem na její poslání
národohospodářské a veřejně
prospěšné více usnadňovalo.
Dovolte, abych se ještě vrátil k tomu, co tu
nadhodil kol. posl. Vičánek o telefonní
dávce. Jestliže se dnes často ozývají
hlasy proti výši telefonních poplatků
a na druhé straně se oprávněně
volá po rozšíření, rozmnožení
a zdokonalení naší telefonní sítě,
nelze se nepozastavit nad tím, že telefonní
poplatky jsou stále ještě zatíženy
dávkou, která již dávno pozbyla svého
poslání a stala se dávkou fiskální,
na niž má pošta odvésti do státní
pokladny 167.5 mil. Kčs. Je mi známo, že samo
ministerstvo financí se při znovuzavedení
této dávky, která byla v době nesvobody
zrušena, vyslovilo v tom smyslu, že nevylučuje
možnost upustit od této dávky, pokud by se
ukázalo, že se jí zatěžují
telefonní poplatky měrou, která způsobuje
jejich obecnou neúnosnost. Je-li dnes pošta pod tlakem
celostátního finančního zájmu
v situaci, že musí zvyšovat poštovní
poplatky, a ukládá-li se jí v § 26 osnovy
finančního zákona dosažení úspor
v rozsahu, o jehož dosažení nutno již napřed
vyslovit pochybnosti, je tu právě dnes vhodná
chvíle k tomu, aby ministerstvo financí svůj
postoj k telefonní dávce zrevidovalo a jejím
zrušením finanční situaci pošty
usnadnilo.
Jako člen úsporné parlamentní komise
mám především povinnost dbát
toho, aby státní a veřejná správa
i státní podniky postupovaly při plnění
úkolů jim svěřených co nejhospodárněji.
Prostředků, kterými se má této
hospodárnosti dosíci, nemůže se však
bez ohrožení úspěchu užívat
lineárně, bez přihlédnutí k
individuálním potřebám a zvláštním
okolnostem, za kterých ten který orgán státní
správy pracuje a hospodaří.
Doufám, že se mi podařilo několika málo
příklady přesvědčit slavnou
sněmovnu, že u čs. pošty bude tohoto individuálního
postoje se zřetelem na její poslání
a povahu a na nikoli právě nejpříznivější
pracovní podmínky jejího vedení obzvláště
třeba. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ďalším
prihláseným rečníkom je pi posl. Weberová.
Dávam jej slovo.
Posl. Weberová: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
V letošní rozpravě o státním
rozpočtu se v rozpočtovém výboru mluvilo
poměrně málo o zahraničním
obchodu. Následkem neúrody se značně
zkomplikovaly naše hospodářské plány
a na zahraniční obchod se proto kladou nové
a velké požadavky. Podle nich musíme upravit
řadu plánovaných výdajů, ať
se týkají investic nebo čehokoli jiného.
Myslím, že je nutno blíže objasnit funkci
zahraničního obchodu v dnešním lidově
demokratickém režimu a v jeho hospodářství.
Je třeba předem zdůraznit že zahraniční
obchod není sám účelem, že neslouží
nebo lépe řečeno nemá sloužit
tomu, aby jednotlivci shrabovali zisky, ale že slouží
a má sloužit zájmům a potřebám
celého národa. Před poslední válkou
byl zahraniční obchod veden snahou vyvézt
co nejvíce zboží a tím dosáhnout
co největšího příjmu. Dnes je
hlavním úkolem zahraničního obchodu
zajištění surovin pro naši výrobu,
zajištění výživy lidu a dovoz investičních
statků pro další rozvoj našeho hospodářství.
Vývoz se musí přizpůsobit potřebám
dovozu. Zatím co SSSR dováží 4-6 % svého
národního produktu a Spojené státy
severoamerické 6-8 %, činí u nás položka
dovozu plných 25 %. Předválečný
vývoz činil 30 % naší veškeré
průmyslové a zemědělské produkce.
Z toho ovšem jasně vyplývá naše
závislost na zahraničních trzích.
Jisté kruhy vznášejí námitky
proti dnešní orientaci našeho zahraničního
obchodu a proto je třeba se blíže podívat
na jeho strukturu. Na straně dovozu připadají
dvě třetiny až tři čtvrtiny na
suroviny, asi 10 % na potraviny a zbytek na tak zv. investiční
statky. Na straně vývozu se účastní
průmysl zhruba 85 %, zbytek tvoří zemědělská
produkce. Suroviny a investiční statky dovážíme
převážně ze zemí západních,
potraviny většinou z východu.
Během dvou let se v našem zahraničním
obchodě vytvořilo podle platebních bilancí
celkem 7 platebních oblastí. První je Sovětský
svaz. Náš obchod s SSSR je obchodem výměnným
a platební styk probíhá celkem hladce. Vřele
vítám uzavření obchodní smlouvy
s SSSR, v níž vidím dílo ohromného
významu. Zajistí nejen výživu našeho
národa, ale umožní nám též
hospodářské plánování
a přinese do našeho hospodářství
zcela nového ducha. V této smlouvě vidím
výraz střízlivosti a věcného
chápání skutečnosti. Je vidět,
že i ministři, jichž strany jinak nejsou nakloněny
politické orientaci na východ, rozumně uznávají
důležitost a význam našich hospodářských
styků se slovanským východem.
Druhou platební oblast tvoří slovanské
státy, t. j. Polsko, Jugoslavie a Bulharsko. Styk s těmito
státy má rovněž ráz obchodu výměnného.
Na straně vývozu do těchto zemí vykazují
značný podíl t. zv. investiční
statky.
Třetí skupinu tvoří státy s
plánovaným hospodářstvím, t.
j. Maďarsko, Rumunsko, aneb s pevnou obchodní smlouvou,
t. j. Rakousko. Zde nečiní platební styk
rovněž žádných velkých obtíží.
Čtvrtá oblast, t. j. Německo, se dělí
prakticky na 3 skupiny: na sovětské pásmo,
kde platí výměna zboží a clearing,
pásmo anglo-americké a francouzské, s nimiž
máme řádné obchodní smlouvy.
Ostatní země evropské a jejich kolonie, mimo
Portugalsko a Španělsko, patří mezi
státy, které s námi neuzavřely dosud
žádnou obchodní smlouvu. Konečně
jsou zde oblasti librová a dolarová.
V oblasti librové není dovoz kontingentován,
ale je tam zavedeno velmi přísné povolovací
řízení. Nejcitlivější
je oblast poslední, t. j. dolarová. Myslím
tím Spojené státy severoamerické.
Povaha a struktura amerického zahraničního
obchodu komplikuje značně náš vývoz
a dovoz do této země. Americký vývoz
je třikrát větší než dovoz.
Spojené státy tento stav udržují záměrně,
protože chtějí, aby svět neměl
dolarů. Chtějí upoutat na sebe hospodářsky
všechny státy, které závisí na
dovozu surovin z jejich oblasti, a tím dosíci též
jejich politické závislosti.
Z toho, co jsem uvedla, je vidět, že musíme
šetřit dolary v každém směru a
snažit se vyvážet za dolary. Vzorem nám
zde může být náš báňský
průmysl, jehož dolarový přínos
je nejpodstatnější.
Je všeobecně známo, že velmi mnoho devis
se ztrácí různými machinacemi při
prodeji a nákupu v zahraničí. Hovoří
se mnoho o úplatcích při udělování
dovozních a vývozních povolení. Je
mnoho stížností na to, že jsou favorisovány
soukromé podniky, právě ty, které
podplácejí, na úkor podniků znárodněných.
Ministerstvo zahraničního obchodu žádá
vždy, když někdo s takovou stížností
přijde, aby byly předloženy důkazy.
V tom případě by pak byl provinilec okamžitě
propuštěn. Jenže důkazy nikdo nepřinese,
neboť to pochopitelně jeden na druhého neřekne
a to z toho jednoduchého důvodu, že by byli
potrestání oba.
Jediný prostředek, jak by bylo možno zjednat
zde nápravu, je důsledná reorganisace povolovací
praxe, která by zredukovala možnost korupce na nejmenší
míru, a to je to, co my žádáme.
Pří stálém zdůrazňování,
že je nutno šetřit devisami, působí
divně okolnost, že vedoucím cestovní
kanceláře u našeho obchodního přidělence
ve Spojených státech byl ustanoven pan Louis Brachett,
americký příslušník, jehož
měsíční plat činí 700
dolarů, t. j. 8.400 dolarů, čili téměř
1/2 milionu Kčs ročně.
Je nutno uvážit, zda je to pro nás důležité,
abychom měli u obchodního přidělence
ve Spojených státech cestovní kancelář,
zda je to z úsporného hlediska správné
a není-li zde mrháno drahými valutami. Konečně
nutno uvážit, zda je ministr zahraničního
obchodu kompetentní, aby o věci rozhodoval sám
a zda si neměl vyžádati předem souhlas
ministerstev financí, vnitra, Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
a ministerstva zahraničních věcí.
Spojené státy severoamerické vyvážejí
třikrát více zboží než činí
jejich dovoz. Tomuto poměru odpovídá také
náš obchodní styk s touto zemí. Také
náš dovoz z Ameriky je třikrát větší
než vývoz. Náš dluh u Spojených
států činí tohoto času 350
mil. korun a není možné, abychom tuto hospodářskou
závislost nadále stupňovali. To byl také
jeden z důvodů, které nás nutily k
tomu, abychom svůj obchodní styk se zahraničím
přeorientovali na východ.
V oblasti slovanských států máme již
dnes umístěno asi 50 % svého zahraničního
obchodu. Tato orientace neohrožuje však ani v nejmenším
náš hospodářský a obchodní
styk se západem. Ministerstvu zahraničního
obchodu a ministerstvu financí se podařilo docela
bezpečně zajistiti devisy pro nákup zboží
ze západu a také do budoucna; dík opatřením,
která byla učiněna, nebude tento styk omezen.
Je však nutno zdůrazniti jednu okolnost: Jsou suroviny,
kterých se nedostává na celém světě,
na př. vlna, kaučuk, barevné kovy, a ty nám
nedodá západ ani tehdy, kdybychom devisy měli.
Dalším důvodem této nové orientace
na státy, které plánují, je skutečnost,
že vzhledem k rozsahu našeho zahraničního
obchodu musíme chránit preventivně svoji
průmyslovou výrobu před následky krisi.
Průmysl a zemědělství tvoří
základ našeho hospodářství. Tam
se tvoří náš národní důchod
a zajišťují náklady na výdaje státu.
Jako se žádá na průmyslu, aby plnil
své povinnosti vůči státu, tak je
nutno, aby stát je plnil také vůči
průmyslu.
Neúroda vyvolala v našich plánovacích
kruzích snahu po přehnané šetrnosti.
Je sice možno šetřit na některých
veřejných investicích, na př. na stavbách
kulturních domů, ale není možné
omezovat pronikavě výstavbu důležitých
projektů v klíčovém průmyslu,
jako jsou na př. náklady na mechanisaci dolů,
stavby nových elektráren, komunikačních
prostředků a jiných.
Naše hospodářství je dnes ve stadiu
obnovy a výstavby. Je nutno, aby zejména podniky
průmyslové prvovýroby, dále podniky
energetické, strojírenské, chemické
a podniky pro výrobu stavebních hmot, byly co nejdříve
vybudovány tak, aby došlo k největšímu
využití jejich průmyslové kapacity a
tím k rozmnožení pramenů našeho
blahobytu.
Totéž platí o průmyslu spotřebním,
zejména zemědělském. Potřebujeme
konservárny ovoce, chladírny, mrazírny a
sušárny brambor, abychom úkoly, které
očekáváme od zemědělství
zejména v oboru živočišné výroby,
včas zajistili. Totéž platí o výrobě
umělých hnojiv, jež mohou podstatně
zvýšit naši vyživovací bilanci.
Pokud jde o průmysl textilní, je nutno, aby se jeho
problémem zabývaly příslušné
kruhy co nejvážněji. Byl v době svého
vzniku značně předimensován a poměry
na světových trzích se změnily během
doby natolik, že již sotva kdy zaujme své dřívější
postavení. V zemích, do kterých jsme kdysi
vyváželi své textilní výrobky,
byl vybudován po první světové válce
významný textilní průmysl a ten -
protože leží na surovinových zdrojích
- ovládl také naše bývalé trhy.
Náš textilní průmysl se musí
přeorientovat, zmodernisovat a zaměřit na
nové odbytové možnosti, které jsme dosud
náležitě nezpracovali. Ještě v
roce 1946 byl náš textilní průmysl velmi
slibný. Dovoz potravin jde letos na úkor dovozu
surovin a investičních statků. Podaří-li
se nám zvýšit objem vývozu, pak bude
naše situace značně usnadněna. Potřeba
dovozu surovin pro náš klíčový
průmysl, jež nemůže býti redukována,
je vyčíslena částkou 6 miliard korun.
Značná část těchto surovin
musí být nakoupena v oblasti dolarové a librové,
a podle toho musí být upraven též náš
celý zahraniční obchod. Dovoz do států
těchto dvou oblastí musí být usměrněn
tak, abychom tam umístili co nejvíc svého
zboží. Touto disposicí musí se bezpodmínečně
řídit všichni příslušní
činitelé.
Mělo by se uvažovat o tom, že značná
část devis nám uniká do zahraničí.
Bylo též zjištěno, ze téměř
30 % naší textilní výroby se dostalo
do zahraničí prostřednictvím černého
trhu. Proto musí býti naše zahraniční
obchodní styky sledovány s hlediska zájmů
celého státu a nikoliv soukromých vývozců.
Musíme se snažit podle možností o přímý
styk obchodní s vyloučením zprostředkovatelů
a meziobchodníků.
Považuji za nutné upozorniti s tohoto místa
na to, že musíme využít více než
dosud vlastních surovinových zdrojů. Zde
je ovšem nezbytným předpokladem dobře
organisovaný a systematicky prováděný
geologický průzkum a pečlivě vybudované
výzkumnictví. Zvláště národní
podniky by zde mohly vykonat velmi mnoho. Na příklad
při koksování uhlí v revíru
ostravsko-karvínském se nepostupuje zcela hospodárně.
Kdyby uhlí ze západní části
revíru se míchalo v určitém poměru
s nekoksovatelným uhlím karvínským,
mohli bychom podstatně zvýšit výrobu
koksu a po krytí domácí potřeby zvýšit
jeho vývoz do ciziny.
Zhospodárnění naší průmyslové
výroby a zdokonalení organisace práce je
nezbytným úkolem pro příští
rok. Zejména také obor činnosti komerční
vyžaduje od našeho znárodněného
průmyslu co největšího vypětí
sil, nejkvalitnějších pracovníků,
zvláště když uvážíme,
že vzhledem k dlouhodobým investičním
obchodním dohodám s našimi přáteli
a spojenci musíme právě v exportním
obchodě hospodařit velmi bedlivě.
Veliká myšlenka znárodněného
průmyslu dobyla skvělého vítězství
a domohla se oprávnění svou strukturou. Musí
dobýt ještě dalšího vítězství
ve smýšlení a cítění všech
ve znárodněném průmyslu činných
lidí a to nejen ve správě, ale hlavně
dole, t. j. v závodech a dílnách. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán posl.
Ing. Janáček. Dávam mu slovo.
Posl. inž. Janáček: Slavná sněmovno!
Pan ministr financí ve svém obsáhlém
výkladu, kterým doprovodil předložení
rozpočtu na rok 1948 sněmovně, vyrovnává
se také se skutečností, že v oboru stavebního
podnikání za rok 1947 nebyl dvouletý plán
dodržen.
Ačkoliv se v tomto oboru pan ministr financí značně
vzdálil od činnosti svého resortu, přece
jen bych se rád zdržel u některých argumentů,
které zde uvedl, protože je mi známo, že
jak v řečech, tak i v tisku některých
politických stran se používá argumentů
podobných anebo stejných ve snaze hledat neustále
vinníka na tom, že stavební dvouletka neuspěla,
všude jinde, jenom ne tam, kde vinník opravdu je.
Především se jeví snaha vytvořiti
ve veřejnosti animositu proti ministerstvu techniky, které
je viněno z neschopnosti a nepružnosti, jak jsme to
tu také před chvílí slyšeli z
úst pana kolegy posl. Juhy.
Dále se těchto nedostatků stavební
dvouletky využívá k tomu, aby se vůbec
zásadně útočilo proti soukromému
podnikání ve stavebnictví a aby byla i ve
veřejnosti vyvolána taková nálada,
že rozřešení všech obtíží
ve stavebnictví se nám podaří dosáhnout,
provedeme-li ještě další dalekosáhlé
znárodnění i výroby stavební.
Stručně řečeno, jde ve výkladu
pana ministra financí asi o tyto argumenty:
1. především se nezdar stavební dvouletky
vysvětluje - jak již jsem řekl - nepružným
byrokratickým úřadováním jak
ústředních úřadů, tak
některých místních orgánů
lidové správy;
2. stavební methody jsou prý u nás neobyčejně
zastaralé a odpovídají spíše
rukodílné výrobě řemeslné
než moderní výrobě tovární
a strojové;
3. nedostatkem pracovních sil a obtíží
s přísunem materiálu, ačkoliv prý
- jak sám pan ministr financí dotvrzuje - tyto momenty
v poslední době ustupují do pozadí,
a konečně