Chtěl bych k tomu jen připomenout, že každý
příslušník našeho národa
dobré vůle má dostatek příležitosti
přesvědčiti se z minulosti i ze současné
doby o pravém opaku věci. Či bylo vlastizradou,
co dokázali živnostníci a obchodníci
tím, že poměrně nejvíce životů
položili při osvobozování našeho
národa a v době pražského povstání?
Člověk dobré vůle a ten, kdo zná
poměry v řemeslné výrobě a
v obchodu, musel by přiznat, že český
živnostník měl vždy snahu a pokládal
to za svou stavovskou čest, aby co nejlépe svého
zákazníka obsloužil. Výjimky byly, ale
ty vždycky potvrzují pravidlo. Snahou řemeslníků
a obchodníků bylo, aby z jejich provozoven vycházely
jen dokonalé výrobky. To se ještě nevědělo
vůbec o zmetcích, o kterých se dnes často
hovoří. Málo bylo případů,
že výrobek byl vrácen pro špatnou kvalitu.
Také by si byl živnostník pokládal za
velké prohřešení, kdyby byl nedodržel
dodací lhůtu. O takovém se říkalo,
že to není žádný řemeslník.
Pokud se týče chaosu, přiznávám,
že je v řemesle určitý úpadek.
To nejlépe cítí řemeslník sám,
ale je třeba říci, čí je to
vinou. Chaotické poměry jsou v řemesle od
té doby, od kdy mluví do něho neodborníci,
kteří dělají nařízení
o živnostnících bez živnostníků,
a od té doby, kdy plánování je zaměňováno
za strohé centralistické řízení.
Podle toho je soukromé podnikání zřízeno.
Nedostatečné příděly, špatná
kvalita surovin, hlavně uhlí pro živnosti kovy
zpracující, úpadek pracovní morálky
ne u živnostníka, ale jinde, to jsou hlavní
příčiny zřízených chaotických
poměrů. Přes to všechno plní
tento sektor svůj úkol v národním
hospodářském životě tak, že
s pochvalou bylo o něm mluveno s rozhodujících
objektivních míst. Jsem přesvědčen,
že kdybychom neměli soukromé podnikání,
pociťoval by to nejen spotřebitel, ale citelně
i stát a jeho finance.
Soukromý podnikatel, řemeslník, obchodník,
to je skutečně pracující lid. Mezi
nimi je nejméně profesionálních mluvků,
kteří všechno věděli, všechno
předvídali, všechno budovali. On si nic jiného
nepřeje než aby měl klid pro svou práci,
protože ví, že bez práce mu nic nespadne
do klína a že ne mluvením a demonstracemi,
ale prací je možno se dostati z nouze do blahobytu.
Dnes je často situace taková, že slovo poctivý
se rovná slovu hloupý. Na poctivého se všechno
nahrnulo. Sektor soukromopodnikatelský je a bude i příště
nositelem převážné části
veřejného zatížení dávkového
a daňového. V rozpočtu jsou daně pro
živnostenský sektor o 100 % zvýšeny.
Dnes dostávají živnostníci platební
rozkazy na daň živnostenskou na běžný
rok a tu vám řeknu, že jsou to někdy
částky přímo neúnosné,
zvláště pro drobné živnostníky.
Stalo se to určitým opomenutím. Daňový
zákon z r. 1927 o přímých daních
určuje daňový základ, který
byl udělán pro dobu normální. Měnovou
úpravou však nastal posun čísel nahoru,
který se objevil v cenách a mzdách, nikoliv
však v daňových předpisech. Ty zůstaly
v podstatě nezměněny, čímž
ovšem se staly velmi tíživými, neboť
daňová progrese postihuje citelně příjmy
daleko nižší, než tomu bylo před
měnovou úpravou. Zvláště živnostnictvo,
obchodnictvo a řemeslnictvo velmi tíživě
pociťuje toto ponechání starých limitů
a dovolává se jejich úpravy, odpovídající
důsledkům měnové reformy. My jsme
v této věci podali iniciativní návrh
zákona. V navrhovaném zákoně zvyšuje
se základ pro zvýšenou sazbu všeobecné
daně výdělkové na trojnásobek
dřívějšího limitu a stejně
tak na trojnásobek limitu dani podrobeného výtěžku
u vyšších výdělků, a to
na částku 420.000 Kčs. Návrh ten jeví
se nutným zvláště proto, že nově
zavedenou daní ze mzdy byl ještě zvýšen
nepoměr mezi zdaňováním důchodu
ze smlouvy pracovní a důchodu, vznikajícího
z provozování živnosti a tudíž
také ze skutečné práce. Eventuální
snížení výnosů daňových
nebude míti nijak podstatný vliv na státní
pokladnu a bude zajisté vyváženo včasným
a svědomitým plněním daňové
povinnosti, která bude pro postižené poplatníky
únosnější. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Juha. Dávam
mu slovo.
Posl. Juha: Pane předsedo, paní a pánové!
Při projednávání rozpočtu na
r. 1947, tedy před rokem, zabýval se můj
klubovní kolega posl. Souček rozpočtem
ministerstva techniky a vytýkal kriticky tomuto resortu
tehdy nově vytvořenému, že správně
nepochopil svůj smysl a úkol, a ukázal na
velikost nesporné agendy, kterou má, a odpovědnost,
která je s ní spojena.
Dnes musíme věnovati kapitole 18 - ministerstvo
techniky - zvýšenou pozornost pro její velikost.
Vždyť činí plných 11,7 % celkového
státního rozpočtu a je tedy větší
o více než 2 miliardy proti roku 1947. Ministerstvu
techniky je svěřeno provádění
všech staveb veřejných i soukromých,
jím probíhají z valné části
investiční položky dvouletky, týkající
se jak stavebnictví, tak rekonstrukce silnic a mostů.
Je pověřeno důležitým úkolem
budování vodních cest a přehrad i
technického výzkumnictví a zkušebnictví
a je mu svěřeno pro další vývoj
stavebnictví tak velmi důležité krajinné
plánování. V letošním rozpočtu
ministerstva techniky je jasně vidět nový
prvek národohospodářské politiky u
nás. Zde se neprojevuje šetření, zde
se přidává, zde se jasně projevuje
snaha zlepšit kulturu bydlení, rychle odčinit
hmotné válečné škody, umožnit
a usnadnit splnění dvouletého hospodářského
plánu ve stavebnictví ku prospěchu celého
národa a celého státu.
Přes to, že posl. Souček před
rokem upozorňoval na povinnosti a práva ministerstva
techniky, nemůže nebo nechce to ministerstvo pochopit
a nechápe účel, pro který bylo zřízeno,
a až dosud se v něm málo projevuje duch lidově
demokratický. Toto ministerstvo pořád ještě
utápí valnou část svých sil
v kompetenčních sporech, o kterých velmi
často a rádo mluví, zatím co mu hlavní
problémy unikají.
Počátkem letošní stavební sezóny
nebyl překážkou rozvinutí stavebního
ruchu ani tak nedostatek železa a jiných stavebních
hmot, jako zdlouhavost řízení při
povolování staveb a při vyřizování
otázek, které se stavbami souvisí. Byl zde
nedostatek stavebního dělnictva, to je pravda. Současně
se ukázalo, že stavby budou nepoměrně
dražší, než jak se v zákoně
č. 192/1946 původně počítalo.
Co však ministerstvo techniky udělalo, aby byl splněn
dvouletý plán ve stavebnictví, aby byl odstraněn
nedostatek stavebního dělnictva, aby byly sníženy
stavební náklady a aby se mohlo pochlubit tak jako
náš průmysl, že dvouletý plán
ve stavebnictví se plní a také splní?
Ve věcí stavebního dělnictva nebylo
uděláno nic, nebyla projevena ani dobrá vůle,
ale zaměstnanci ve stavebnictví sami bez přispění
a přičinění ministerstva techniky
odstranili tento nedostatek, takže na konci stavební
sezóny v měsíci říjnu ve stavbě
nových bytů po prvé byl překročen
stavební plán, neboť ve stavbě nových
bytů se dosáhlo 106,2 % plánu. Bylo postaveno
za 1 měsíc 2.880 bytů stavebním nákladem
734 mil. Kčs.
Rekonstrukcí bytů bylo v měsíci říjnu
obnoveno 1.823 bytů, to znamená 65,5 % plánu,
při čemž náklad činil 170,600.000
Kčs, t. j. 102,2 % plánu.
Listopad v tomto tempu vydržel. Vcelku máme splněn
plán v bytových jednotkách na 398 %. Bylo
postaveno nebo obnoveno až do dneška 22.200 bytů.
Plán průmyslových staveb byl až dosud
splněn na 39,3 %.
Ve stavebnictví k naší velké radosti
se projevila tendence vzestupná a je na ministerstvu techniky,
aby teď tuto tendenci podporovalo a zvětšovalo,
a když to již nechce dělat, tedy aby aspoň
nebrzdilo.
Zlevnění nákladů na bytovou jednotku
je možno dosáhnuti jen normalisací, typisací
a hromadnou výrobou jednotlivých stavebních
součástí. Ministerstvo techniky přes
všechny urgence vydalo jenom normy oken, dveří
a betonových tvárnic. Tyto normy však nejsou
závazné a s hromadnou výrobou se dosud nezačalo.
V letošním roce byly vydány - ne snadno, rodily
se dosti těžce, a záměrně bylo
jejich vydání oddalováno - zákony
č. 41 a 42 Sb. a byl novelisován zákon č.
86/46. Těmito zákony se měla urychlit a umožnit
výstavba, resp. rekonstrukce bytů. Tyto zákony
skutečně splnily své poslání,
pokud prováděním byly pověřeny
národní výbory. Ale nic se nezměnilo
na ministerstvu techniky. Tam si dovedli udržet hlemýždí
krok.
Již v rozpočtovém výboru jsem upozornil
na nedostatky, nezájem a nemožnou, ba přímo
byrokratickou praxi na ministerstvu techniky. Také jsem
žádal více lidovosti a rychlosti v jednání.
Pokud jde o jmenování hlavních zmocněnců
pro obnovu, které podle zákona č. 115 měl
pan ministr techniky jmenovat již před půl
rokem, ale nejsou jmenováni ještě dnes, chci
uvésti jako výstražný příklad
a ukázku, kdo brzdí záměrně
dvouletý plán ve stavebnictví. Na zmocněnce
toužebně čekají všechny kraje a
zvláště kraje válkou těžce
poškozené. Otázka platů či odměn
hlavních zmocněnců byla projednávána
na poradě, která se konala 11. července 1947.
Na této poradě předložilo ministerstvo
techniky ministerstvu financí návrh na úpravu
těchto platů. Zástupce ministerstva financí
oznámil, že základní plat je příliš
veliký a že konečné stanovisko ministerstva
financí bude oznámeno písemně. Písemné
stanovisko bylo oznámeno za 14 dní dne 27. července
1947 přípisem č. j. 161.206/1947. Ministerstvo
techniky se k tomuto sdělení vyjádřilo
až dne 11. listopadu t. r. Prosím, paní a pánové,
plné 4 měsíce trvalo ministerstvu techniky,
než vyslovilo souhlas s úpravou platů hlavních
zmocněnců. Ale za 4 dny, 15. listopadu t. r., oznámilo
ministerstvo techniky telefonicky, že inženýrská
komora nesouhlasí s platy, jak je ministerstvo financí
navrhlo a ministerstvo techniky upravilo, a že svolává
novou poradu na den 20. listopadu 1947. Na této poslední
poradě za přítomnosti zástupců
ministerstva financí a NÚKÚ byl podán
ministerstvem techniky návrh, aby hlavní zmocněnec
dostal 25-30 tisíc Kčs brutto měsíčně
platu, dále cestovní diety asi 5.000 Kčs
měsíčně, náhradu za držení
auta 3.000 Kčs měsíčně a na
vydržování kanceláře 25.000 Kčs
měsíčně, tedy jeden hlavní
zmocněnec cca 70-75 tisíc Kčs měsíčně.
Je tento návrh, paní a pánové, myšlen
poctivě, anebo je podán záměrně,
aby brzdil vzestupnou tendenci našeho stavebnictví?
Nám je znám laxní postoj ministerstva techniky
k dvouletému plánu, ale toto již přesahuje
míru laxního postoje. Zástupce NÚKÚ
pan inž. Červený prohlásil, že
k tak vysoké odměně nemůže dát
a také nedá souhlas. Případem se bude
zabývati vláda, a bylo by správné,
aby se jím zabývala i parlamentní kontrolní
a úsporná komise.
Mohl bych, vážené paní a pánové,
snésti řadu dokladů o zdlouhavém a
nemožném způsobu úřadování
v tak důležitém resortu, jako je ministerstvo
techniky.
Pan ministr techniky je odpověden za činnost svého
úřadu. Nechci, aby zkoumal, zda zde nejde o skutkovou
podstatu § 4 zákona ze dne 13. února 1947,
č. 27, o trestní ochraně provádění
dvouletého hospodářského plánu.
Žádáme však velmi naléhavě,
aby pan ministr udělal ve svém resortu pořádek.
Žádáme vydání nového stavebního
řádu a tím splnění slibu pana
ministra. V zájmu zlevnění bytů při
zachování určitého standardu je nutné,
aby typisační a normalisační tabulky
byly závazné, aby byly rozšířeny
a aby byla zahájena hromadná výroba. Žádáme,
aby s penězi poplatníků se hospodařilo
úsporně, ne tak, jak je tomu ve věci odměn
hlavních zmocněnců pro obnovu. Konečně
je v zájmu ministerstva techniky nutné - a bude
to pro ně zdravé - zanese-li do úřadování
více pružnosti, rychlosti a konečně
už také ducha lidově demokratického.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Hušek. Udeľujem mu slovo.
Posl. Hušek: Pán predseda, dámy a pánovia!
Viem, že u veľaváženej snemovne - aspoň
tak sa mi to zdalo v rozpočtovom výbore, majú
už pred mnou strach, že vždy začnem nejakým
jubileom. Dnes mi prepáčite, že zas začnem
jubileom, a to veľmi vysokým a cenným jubileom
pre náš národ, lebo dnes 17. 12. 1947 je tomu
práve 100 rokov, čo na Bratislavskom sneme uhorskom
jediný zástupca slovenského národa,
poslanec za mesto Zvolen Ľud. Štúr prehovoril
o verejných záležitostiach. Ja by som z jeho
reči citoval aspoň niekoľko riadkov. Ľudovít
Štúr 17. novembra 1847 pri vymáhaní
práv pre mestá, teda pred sto rokmi, povedal toto:
"Hovorí sa, že u nás slobody dosť,
áno, dosť, ba až mnoho je tej zemanskej slobody.
Ľudskej, opravdovej slobody, veľmi, veľmi málo.
Mestá ztratily slobodu a všetko zhabali zemani. Tuná
na sneme krajinskom sa sberajú a prednášajú
pomery všelijaké, len na pomery miliónov a
miliónov poplatného ľudu nik zrenia nemá."
A potom pokračoval: "Podľa môjho náhľadu,
hovoril pred sto rokmi Ľudovít Štúr, "stojíme
na hraničnej čiare dvoch vekov, a síce jedného
zapadajúceho, v ktorom sa práva len jednotlivým
osobám a kastám dávaly, druhého svitajúceho,
v ktorom sa o nich každému zaslúženému,
v opravdovom smysle vzatému človeku povolia a prisúdia.
Ľudovít Štúr ten istý deň
reagoval na prednes druhého Ľudovíta, Ľudovíta
Kossútha, ktorý vyhlásil 14. decembra, teda
3 dni predtým, r. 1847, že upravenie urbariálnych
pomerov pokladá sa za vlastizradu a predtým ešte
tvrdil, že poddanstvo je osud. Proti takémuto vyhláseniu
sa Štúr ohradil týmito slovami: "Ja v
tom vonkoncom nijaký osud nevidím. A chráň
Boh, aby v tom aj dajaký osud ležal. Takýmto
činom by stav potlačených v ľudskej
spoločnosti ani nikdy polepšiť sa nedal."
A pokračoval: "Dajte dakomu slobodné zeme,
aby nimi úplne vládol, a on vám raje z nich
utvorí, ale nech nimi celkom nevládne, vtedy onedlho
trním a krovinou zarastú."
Vy mi prepáčite, že svojmu dnešnému
prednesu som si tieto citáty z Ľudovíta Štúra
vybral ako by motto k tomu, čo chcem hovoriť aspoň
v poznámkach. On hovoril o opravdovej slobode, ktorej vtedy
bolo veľmi málo. Vy mi prepáčite, keď
vám tu spomeniem, že práve včera sme
v imunitnom výbore rozhodovali o osude jedného poslanca,
mena neuvádzam, len keď by si to niekto veľmi
žiadal, ktorému proti ústave, proti paragrafom
našej ústavy bola vzatá sloboda a imunitný
výbor mohol vziať len na vedomie, že nie je vo
väzení podľa zákona. Ja by som tuná
uviedol ešte jeden prípad a zas meno nebudem uvádzať.
Na Slovensku sa stalo, že keď sa menovali členovia
do Slovenskej národnej rady, vtedy sa povedalo, že
člen Národnej rady proti praxi poslaneckej môže
a nemusí vykonávať ten úrad, ktorý
predtým zastával v štátnej službe.
Ten dotyčný pán teda tiež sa postavil
na stanovisko, že síce môže, ale nebude
vykonávať tento úrad. A dnes vieme, že
po určitom odstupe a z nejakých mne ani nie dosť
známych príčin sa rozhodol po mesiacoch,
že tento úrad ako prezidiálny šéf
Povereníctva pravosúdia vykonávať chce.
Tu odznela reč obhajcu roľníckeho stavu, kol.
Falťana. A tak som si spomenul na tieto slová
o tej pôde a o tej slobode na tej pôde, keď som
počúval jeho reč. Tak ma napadlo, aké
je to divné. V priemysle chceme veľké celky,
chceme veľké továrne a v praxi aj pracujeme
proti živnostníkom. A aká je to divná
vec, v roľníctve chceme všetko rozdať malým
roľníkom, nechceme nikoho vidieť, kto má
trošička viacej. Ja viem, aká je tu tendencia,
ale myslím, že pravdu mal Štúr, keď
povedal, ako som tu citoval: "Dajte dakomu slobodnú
zem, aby ňou úplne vládol, a on vám
raj z nej utvorí."
Boly tuná hádky mimo parlament, v parlamente, o
tom, či ten, ktorý je proti komunizmu, je vlastizradcom,
alebo nie. Niektorí ľudia, azda len jeden, sa postavili
na stanovisko, že je vlastizradcom. Tvrdím s tohto
fóra, že máme skúsenosti z nedávnej
minulosti, že vlastizradu pred niekoľkými rokmi
spáchali tu v Čechách i na Slovensku vlastne
tí, ktorí sa stavali proti demokracii československej.
(Potlesk.) Ale nechcem sa s týmito vecmi zapodievať
dnes, ono to nepatrí ani do rezortu, len chcem tuná
(Nekľud. - Výkriky.)
Dámy a pánovia. Nešlo by túto debatu
medzi sebou urobiť pozdejšie, až skončím?
Ja by som chcel upozorniť pri tejto príležitosti
na jednu vec, o ktorej sa tu v parlamente ešte skoro nikdy
ani nehovorilo. Je to náš Žitný ostrov,
tamojšie obyvateľstvo. Je to naša, by som povedal,
československá pohraničná stráž
a ja mám dojem, že o túto pohraničnú
stráž, o toto obyvateľstvo, ktoré má
tam na hraniciach raz navždy zabrániť tomu, aby
kedykoľvek mohol prísť cudzí na toto územie
že sa dosť macošsky zaobchádza. Ja vám
len poviem takýto prípad. Boli tam starí
kolonisti, ktorých odtiaľ vyhnali Maďari. Teraz
sa tam vrátili. Šesť rokov na tej pôde
nepracovali. Šesť rokov pôda nepatrila im. Mali
na tej pôde dlhy a teraz sú v takej situácii,
že banka súri: Zaplaťte úroky, zaplaťte
úroky z úrokov, keď nie, bude exekúcia.
To sa samo sebou rozumie, že k takej to exekúcii nemôže
dôjsť, tým skôr, že k vyriešeniu
týchto problémov je komisia, zostavená asi
zo 4 ministerstiev a z Národnej banky, ale keď do
3. januára sa nedohodnú medzi sebou, tak banka je
povinná a nútená, aby zakročila proti
týmto ľuďom. Bolo by žiaduce, keby sa tá
komisia, tí páni z tých všelijakých
ministerstiev čím skôr dohodli, aby vec asi
2.000 kolonistov čím lepšie a v najkratšom
čase mohla byť vyriešená. Potom majú
tiež iné sťažnosti, chceli by mať elektrizáciu
vo svojich nových domovoch. Hromžia na to, že
čo sa týka stavieb, sa dosť dobrá politika
nerobí, tvrdia, mne darmo chcete postaviť za 500.000-600.000
chalupu, ja to nemôžem vziať na seba, to je veľký
dlh pre mňa. On hovorí, dajte mi sto, stopäťdesiat
tisíc, ja si za to kúpim materiál, ja si
tú chalupu postavím sám atď. atď.
No a hlavne, že na tom Žitnom ostrove nemáme
vlastne žiadnej poriadnej cesty, a tak by sa žiadalo,
aby Bratislava s Komárnom bola spojená poriadnou
cestou. Ľudia si už všeličo hovoria, prečo
sa tu cesty nestavajú. Tuná sme čítali
protesty vlády proti šeptande. Proti šeptande
sa najlepšie bojuje tak, keď sa donesú kladné
výsledky, keď sa niečo spraví, aby sa
tá šeptanda mohla náležite zahnať.