Pokud se družstevnictví týče, zdůrazňuji,
že družstevnictví bylo první hospodářskou
zbraní, které si pracující lid dobyl.
Po válce se k ní přidružila zbraň
nová, znárodnění. Jedno druhým
se nevylučuje, jedno druhým není bito. Družstva
i znárodnění jsou dvě hospodářské
zbraně, kterých používá a bude
používat pracující lid v úsilí
o nový, dokonalejší společenský
řád.
Paní a pánové! Zvyšujeme výrobu,
pečujeme o to, aby byla kvalitní, protože usilujeme
o soustavný a plánovitý rozvoj výrobních
sil, usilujeme touto cestou o to, aby pracující
člověk, který je tvůrcem všech
hodnot, byl začleněn do naší hospodářské
a politické soustavy v souhlase se socialistickou zásadou,
že pracovati máme podle svých schopností,
ale že za poctivou práci musí pracující
člověk býti také spravedlivě
odměněn.
Naše linie, linie čs. národního hospodářství
a linie našeho průmyslu nemůže býti
jiná nežli usilovat o zvětšení
a zlepšení národního důchodu
a o to, aby tento národní důchod byl spravedlivě
na pracující všech vrstev rozdělován,
neboť úspěšný a silný průmysl
znamená úspěšné a silné
národní hospodářství. Silné,
pevné a úspěšné národní
hospodářství, jehož jádrem je
znárodněné hospodářství,
znamená pak rozvinutí branného, ale také
rozvinutí mírového potenciálu republiky,
znamená prostě silné a pevné svobodné
Československo. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Dalším
řečníkem je pan posl. Horák.
Dávám mu slovo.
Posl. Horák: Vážené paní,
vážení pánové!
Rozpočtová debata vždycky nám dává
příležitost, abychom se vyjádřili
nejenom k číslicím, které jsou v rozpočtu,
ale abychom se vyjádřili i k jiným věcem,
které se dotýkají silně našeho
hospodářského života, a tu dovolte,
abych promluvil za čs. stranu lidovou jménem živnostnictva.
Mnoho se zde mluvilo v rozpočtové debatě
o sociálním zajištění našeho
občanstva. Ano, již v obnoveném státě,
v naší republice zaměřili jsme politiku
do služeb ochrany sociálně slabého člověka,
protože všem politicky i hospodářsky cítícím
lidem záleží na tom, aby pracující
člověk, ať vykonává práci
jakoukoliv, měl skutečně právo na
práci a aby z této práce měl zabezpečen
slušný život nejenom pro sebe, ale i pro svou
rodinu.
Vážení, volám-li po ochraně pracujícího
člověka, mám na mysli vedle dělníků
a úředníků také pracujícího
živnostníka, obchodníka, drobného a
středního soukromého podnikatele. Dosud samostatný
podnikatel je vyřazován z kategorie pracujícího
lidu, jak to často slyšíme v rozhlase i z úst
politických činitelů, jak se to dočítáme
v novinách, kde je zapomínáno na tuto pracující
složku, na živnostníka a obchodníka.
Jak se pohlíží na živnostníka,
vidíme nejlépe i v přednostním zásobování.
Vyhlášky, ve kterých je pamatováno na
příděl textilií, mají rozdělovací
klíč podle legitimací ÚRO, hlavně
pro sociálně slabé zaměstnance, ale
nikde se neříká, že přednostní
právo mají mít i sociálně slabí
živnostníci, aby na legitimace své odborové
hospodářské skupiny měli nárok
také na určitý příděl,
ať již textilií nebo potravin.
V rozpočtu ministerstev průmyslu a vnitřního
obchodu je pamatováno na živnostenské účely.
V těchto rozpočtech je zahrnuta zvelebovací
služba k podpoře řemesel a obchodu, hospodářská
péče o živnostenský dorost, výchovná
a hospodářská péče o cizinecký
ruch. Uvedené částky v rozpočtu však
daleko nestačí na úkoly, které je
v našem státě zapotřebí plnit
ve prospěch živnostenského stavu. A uznává-li
vláda potřebu vzdělání živnostnictva,
pak je také nutně zapotřebí tuto výchovu
začíti již u našich učňů.
Učňovské školy nespadají pod
ministerstvo průmyslu a ministerstvo vnitřního
obchodu, ale jsou zařazeny do ministerstva školství.
O sociální péči o učně
se má starat ministerstvo sociální péče
a tu mám právě obavu, že tato roztříštěnost
do určitých ministerstev je potom brzdou skutečného
rozvoje našeho živnostenského školství
a výchovy našich učňů. Zde je
nutno pamatovat na budování škol, na jejich
řádné vybavení, na internáty
pro učně, a hlavně také pamatovati,
aby byl zabezpečen finanční náklad
na tyto ústavy.
Pro zvelebování živností máme
zvláštní ústavy. Bohužel, v historických
zemích máme těchto ústavů celkem
jenom osm, na Slovensku jeden státní ústav
v Turč. Sv. Martině s pobočkami v Bratislavě
a Košicích. Spočítáme-li, že
máme přes 300.000 samostatných podnikatelů
a k tomu že se druží přes milion zaměstnanců,
pak, vážení, na tento velký počet
je těchto ústavů nedostatek a já s
tohoto místa říkám, že bych si
přál, aby zástupci ministerstev průmyslu
a vnitřního obchodu navštívili tyto
ústavy pro zvelebování živností,
aby viděli, jak nedostatečně jsou vybaveny.
Měl jsem příležitost v Opavě
shlédnout, že strojové zařízení
je uskladněno ve sklepích, poněvadž
není dostatečných místnosti, kde by
mohly být upraveny řádné živnostenské
dílny. Jsem si vědom také jiné věci,
že totiž položky, které jsou věnovány
na zvelebovací ústavy, nestačí, ale
jako samostatný podnikatel jsem si také vědom,
že nemůžeme žádat přespříliš
velké výdaje, poněvadž mám-li
mít vydání, musím mít na ně
úhradu, nechci-li se stát špatným hospodářem
a uvést snad podnik do úpadku nebo pod. Tedy i zde
je nutno, abychom při každém vydání
pamatovali v prvé řadě také na úhradu.
Přál bych si, aby skutečně nastaly
škrty v našem státním rozpočtu,
které nebudou na úkor jenom jediného stavu,
živnostenského. Máme zde řadu věcí,
kde je možno škrtat. Mám na mysli určitou
propagandu, která nás stojí stamiliony. Je
to propaganda jednak v rozhlase a v novinách, jsou vydávány
různé brožůry, plakáty a pod.
A tu, myslím, by byla úspora, která by mohla
být věnována k dobru živnostenskému
a obchodnímu podnikání. Nám nepomohou
plakáty ani propagace, abychom splnili dvouletý
hospodářský plán a přivedli
hospodářský život v republice do lepšího
stavu. Nám nepomohou plakáty a nic jiného,
leč poctivá práce a řádné
výrobky. To je jediný zdroj , který nám
zachrání dvouletý hospodářský
plán i celé naše státní hospodářství.
Živnostnictvo nikdy nevolalo po darech přímo
pro své osobní podniky, nýbrž žádalo
to pro celek, ať už pro učňovský
dorost, na zvelebování nebo pod., a živnostnictvo
ani dnes nežádá darů, ale přálo
by si, aby mělo ke svému podnikání
klid, a ke klidu je zapotřebí, abychom měli
právní pořádek a jistotu. Bez právní
jistoty nebude řádného podnikání
a nebude ani šetrnosti a úspor. Děláme-li
propagandu pro dny spořivosti, pak máme mít
na mysli, že jedině tenkrát nastane spořivost
- která musí být, poněvadž bez
úspor nebude moci náš hospodářský
život existovat - budeme-li mít jistotu, že když
něco uspoříme, bude to skutečně
také za týden nebo za 14 dní ještě
naším majetkem. (Potlesk.) Dříve
platilo pořekadlo: Kdo šetří, má
za tři. Bohužel i to se dnes změnilo a slyšíme
na schůzích a všude: Kdo šetří,
má to na vázaném vkladě. (Potlesk.)
To se musí změnit a pak se také změní
k lepšímu náš hospodářský
život.
Také se zde velmi mnozí řečníci
odvolávali na náš košický program
a padla zde slova, že prý soukromé podnikání
brzdí rozkvět podnikání družstevního
a že v košickém vládním programu
je psáno, že bude chráněno podnikání
znárodněné, družstevní i soukromé.
Ano, to se zakládá plně na pravdě,
ale podívejme se na tu věc také s hlediska
skutečného, praktického života. Soukromé
podnikání prý se staví proti zřizování
družstevních prodejen a pod. Praxe je však trochu
jiná. Když mladý člověk žádá
o obchodní živnost, spadající do ministerstva
vnitřního obchodu, tu jeho žádost musí
jít přímo do ministerstva, kde se o ní
rozhoduje podle počtu obyvatel v té které
obci. Když však družstevní podniky žádají,
tu stačí 70-80 podpisů, aby byla zřízena
nová družstevní prodejna. Kdybych měl
více času, mohl bych vám ukázat resoluce,
kde a kolik družstevních podniků se otevřelo
bez povolení. Je to na Vsetínsku, Hodonínsku
a jinde u nás, a právě včera jsem
se dověděl, že v Jablonci n. N. je 36 národních
správců od r. 1945 a nyní se o tyto podniky,
které ti dosazení národní správcové,
jak jsem slyšel, správně vedli, uchází
severočeské konsumní družstvo. (Hlas:
Právem se uchází!) Právem, ano.
(Hlas: Co jste slyšel, to je lež!) Já
si tuto věc ještě ověřím,
je-li to lež, ale mohu prokázat, že na př.
ve Vsetíně je provozováno knihkupectví.
(Hlas: Co je ve Vsetíně nevím, ale co
je v Jablonci, to vím.) Já si to také
vyšetřím. Ale když říkáte,
že je to lež, uvedu vám ještě jiný
příklad. Ve Vsetíně se provozuje knihkupectví
bez koncese. (Hlas: Ale to není družstvo!)
Prosím, je to Rovnost. Já bych vám vyjmenoval
řadu takových případů, ale
poněvadž mám příliš krátkou
dobu, nemohu se o tom šířit. To je jedno, jestli
to je družstvo, Rovnost nebo pod. (Výkřiky.)
Mohl bych vám říci jednu věc. Pan
ministr Zmrhal. (Hlas: Kdyby jich bylo víc, bylo
by méně zlodějů.) No tedy, zlodějové
jsou, pane kolego, asi všude. Vidíme to v těch
propuklých aférách. To nejsou jenom obchodníci,
já vám o tom také ještě povím.
Tam vidíme, že to dělají úředníci,
kteří mají hájit zákon a právo,
a vidíme, kdo všechno provozuje šmelinu a zlodějnu.
(Potlesk.) V margarince to také nebyli obchodníci,
nýbrž jiní lidé.
Tedy, vážení, když mluvím o těch
družstvech, chci vám říci něco
z projevu bývalého pana ministra vnitřního
obchodu Zmrhala, který řekl 30. května
v Ostravě: "Považuji spotřební
družstva u nás za tak dobře vybudovaná,
že nepotřebují žádného zvýhodnění
a že mohou plnit své povinnosti se soukromým
podnikem." Prosím, nepotřebují-li žádného
zvýhodnění, pak nemají mít
zvýhodnění ani při otvírání
nových prodejen. (Potlesk.)
Vážení, já se však chci dotknouti
jiné věcí. Projednávali jsme zde zákon
o intervenčním fondu. Nebudu se o tomto celém
zákoně sířiti. Byli jsme si vědomi,
že tento zákon nám nepřinese žádných
úlev, ani snížení životních
potřeb. Chci poukázati na něco jiného.
Ačkoliv tento zákon byl v parlamentě urychleně
projednán, vydalo ministerstvo financí teprve v
červenci vládní vyhlášku z 15.
7. 1947, která překvapila nejenom širokou veřejnost,
ale i kruhy parlamentní. V této vyhlášce
se praví, co je pojem velkoobchodníka a co je pojem
maloobchodníka. Jen tak stručně: maloobchodníkem
se rozumí podnik, jehož hlavní činností
je obchod, jenž je provozován podnikatelem a jehož
obrat nepřesáhl v předcházejícím
roce 2 1/2 mil. Kčs. Jakmile přesáhne, stává
se obchodník velkoobchodníkem a platí místo
1/2 % 2 %. Ale zajímavá je další část
vyhlášky, v níž naproti tomu podnik výdělkového
a hospodářského společenstva a družstva,
jehož hlavní činností je obchod, spočívající
v prodeji zboží členům, se považuje
za podnik maloobchodní bez ohledu na výši celkového
obratu v předcházejícím roce a platí
pouze 1/2 %. A tu, vážení, mám na mysli,
uvědomil-li si při tom pan ministr financí,
jaké presenty zde dává družstevním
podnikům. Uvažte, prosím, že při
každém milionu Kčs obratu tato úspora
1 1/2 % znamená 15.000 Kčs, při miliardovém
obratu 15 mil. Kčs. Nemáme, bohužel, přesné
číslice, jaký tato družstva mají
obrat, abychom viděli, jaké presenty dostala na
úkor intervenčního fondu a na úkor
naší státní pokladny. Pánové,
to bychom si měli uvědomit. Vím, že
budu napaden, že mluvím proti družstvům.
Nemluvím proti družstvům, uznávám
každé družstvo. My je také zakládáme.
Ale prosím, stejná práva a stejné
povinnosti, jak se sluší v lidově demokratické
republice. (Potlesk.)
Vážení, bylo zde také příliš
mluveno o šmelině. Každá válka
přináší zlo, i tato velká světová
válka přinesla mnoho zla. Je to zaviněno
hlavně tím, že upadla mravnost veškerého
lidstva. Kdybychom dovedli jakýmkoliv způsobem umravniti
lidstvo, pak by vypadalo docela jinak a neměli bychom válek
atd. Vážení, šmelina vznikla z nedostatku
surovin, materiálu a pod. Často se obviňuje
ze šmeliny obchod. Mohu prohlásiti jménem čs.
strany lidové, že my jsme pro potírání
šmeliny a černého obchodu. (Hlas: A co výrok
posl. Sedláčka.) Prosím, tak jako vy
nemůžete za výroky svých kolegů,
nemohu ani já za výrok posl. Sedláčka.
My jsme pro potírání šmeliny, ale chceme
také ochranu a ne štvanici proti soukromému
podnikání. Vážení, nejsou to
jenom živnostníci a obchodníci, ptám
se naopak, kde vzniká šmelina s textiliemi, pneumatikami,
koží a pod., odkud vychází? Vychází
z továren. A opět bych mohl citovati slova býv.
pana ministra Zmrhala, který řekl, aby byl
zastaven přístup lidem do továren a že
zmizí šmelina. Mluvíme-li o šmelině,
je nutno hledat její příčinu, její
vznik, nejenom dělat ze živnostnictva štvance.
Vážení, zapomínáme na jednu věc.
Jestliže vyřadíte soukromé podniky,
nevím, jak bude vypadat naše státní
pokladna. (Hlas: To nikdo nechce!) Prosím, přáli
bychom si, aby to nikdo nechtěl. Ale skutky jsou jiné.
Jinak se mluví pro nás a jinak se proti nám
dělá, toho jsme si plně vědomi. (Potlesk.)
O šmelině by se dalo velice mnoho povídat,
my to vidíme na Ostravsku, kde se věci kupují
a kam to jde? Na venkov, kde se s tím šmelinaří.
Ale chtěl bych se zmíniti ještě o jedné
věci. Nastala nám, prosím, změna ve
vedení ministerstev průmyslu a vnitřního
obchodu. Apeloval bych, aby páni ministři, jak naše
paní ministryně inž. Jankovcová,
tak i náš nový ministr vnitřního
obchodu dr. Čepička, si byli vědomi
jedné věci. Mluvili také o reorganisaci živnostenské
hospodářské samosprávy. A tu právě
na ně apeluji, aby si byli vědomi, že živnostnictvo
všech povolání i obchodnictvo volá po
brzkých volbách do těchto organisací.
Jestliže, prosím, je vhodná doba pro konání
voleb do závodních rad, pak se musí najít
i vhodná chvíle, aby mohly býti provedeny
volby do těchto našich organisací, aby se dostali
praví lidé na pravá místa.
Paní ministryni průmyslu inž. Jankovcovou
bych chtěl žádat ještě o jednu
věc. Dřívější pan ministr
sliboval a říkal na schůzi, že se považuje
nejenom za ministra průmyslu, ale také za ministra
řemesla, poněvadž řemeslo spadá
pod ministerstvo průmyslu. Proto bych prosil, aby skutečně
do té hlavičky přišlo "ministerstvo
průmyslu a řemesla". (Potlesk.) Vážení,
to nijak nezatíží naši státní
pokladnu, ale živnostnictvo se bude cítit povýšeno,
nebude se považovat za něco méněcenného
v ministerstvu průmyslu, trpěného snad jen
do té doby, než bude zestátněna a zesocialisována
celá naše živnostenská výroba.
Prosím, dejte do té hlavičky "ministerstvo
průmyslu a řemesla". Mnohým se to zdá
snad malicherné, ale vážení, vžijte
se do psychosy lidu. Budete-li s lidem cítit, budete také
docela jinak myslet.
Vážení, pro nás bych prosil především
o klid; neštvete proti živnostenskému a obchodnímu
stavu, poněvadž my jsme si plně vědomi,
že republiku zachráníme jenom poctivou prací,
řádným výrobkem a šetrností
ve prospěch celého našeho státu. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Jura. Udeľujem
mu slovo.
Posl. Jura: Vážená sněmovno!
Dovolte, abych promluvil k té části rozpočtu,
která jedná o dopravě. My si často
ani neuvědomujeme, jaký význam má
doprava pro celé hospodářství. V technicky
vyspělých státech vypočetli, že
se na výrobních nákladech doprava podílí
téměř 25 %. Z tohoto vysokého čísla
vidíme, jak velký význam může
mít doprava, její zlepšení a zmodernisování
jak pro snížení cen, tak i pro zvýšení
životní úrovně všeho lidu.
Naše doprava má velké nedostatky. Železnice
jsou zastaralé, dopravní zařízení
není dostatečně mechanisováno, máme
nevyhovující před 50 až 80 lety postavené
výtopny, v signalisačních zařízeních
v době elektřiny svítíme petrolejem,
prostě máme v dopravě velké a podstatné
nedostatky. Není to i vinou dnešního lidového
režimu, nýbrž vinou neblahého dědictví
po bývalých režimech. V době, kdy jsme
měli statisíce nezaměstnaných, nestavěly
se ani průplavy, neopravovaly se železnice, nemodernisovaly
se železniční a dopravní tratě.
V technicky vyspělých státech vypadá
doprava zcela jinak. V SSSR může na př. ministr
dopravy ze svého kabinetu zavolat kteroukoli větší
stanici a případně i na dálku si udělat
rozhovor nebo konferenci o důležitých dopravních
otázkách.
Také u nás je nanejvýš třeba,
aby mechanisace a modernisace dopravy pokračovala rychlejším
tempem. Dále je záhodno co nejvíce investovat,
pokud to jen unese naše hospodářství.
Československá doprava se musí stát
nejen dobrou a bezpečnou, nýbrž i rychlou a
levnou.
Přes nedostatky, které v dopravě máme,
můžeme říci, že jsme poměrně
dobře zvládli dosavadní úkoly. Byl
to nedostatek vozů po převratu, byla to těžká
a krutá loňská zima, která velmi těžce
postihla naši dopravu. Za to, že jsme v těchto
velkých úkolech přece obstáli, je
třeba vzdát dík železničářům
a dopravním zaměstnancům, kterým se
podařilo zvládnout všechny podstatné
úkoly dopravy. Naše veřejnost je málo
informována o obětavé práci, iniciativě
a pohotovosti železničářů a dopravních
zaměstnanců. Tuto pohotovost je nejlépe vidět
na oběhu vozů. R. 1945 byl oběh vozů
9 dnů, r. 1946 poklesl na 5 dnů a dnes činí
5,7 dnů. Z toho je vidět, že jsme se téměř
přiblížili předválečnému
oběhu vozu, který činil 5,6 dnů.
Železničáři ve volném čase
skládají, pomáhají v překladištích,
opravují tratě a jsou všemožně
nápomocni při plnění úkolů
v dopravě. Je pravda, že jsou i jednotlivci, kteří
se práci vyhýbají a kteří jsou
nespokojeni, někdy nadávají nebo jsou náchylní
šířit reakční propagandu, ale
tu jsou jen jednotlivci. Velká většina železničních,
poštovních a dopravních zaměstnanců
vykonává s největší obětavostí
a horlivostí svou práci.
Železničáři a dopravní zaměstnanci
jsou nespokojeni především s tím, že
naše budovatelské úsilí je zpomalováno
a brzděno. Často slyšíme na schůzích
železničních, poštovních a dopravních
zaměstnanců prohlášení: Jsme
připraveni přinést další oběti,
nesneseme však, aby se na naší práci podíleli
kořistnící, nepřipustíme, aby
vývoj k socialismu byl brzděn a zpomalován.