Dnes ovšem je řádná výživa
ohrožena nedostatkem potravin. Až tento nedostatek překonáme,
bude nutné, aby výživa občanů
nebyla ohrožována vysokou cenou potravin. Nelze proto
trpně přihlížeti k dnešnímu
obhospodařování potravin různými
svazy, které vlivem své byrokracie způsobují
zdražování na straně jedné a
nedůvěru na straně druhé. Jak na př.
má věřit naše veřejnost, že
trhové svazy nezdražují, když jí
není umožněno v nejmenším prováděti
kontrolu těchto svazů? Totéž je i u
zemědělců, kteří odvádějí
své výrobky, aniž mají možnost
kontrolovat, jak se s těmito výrobky hospodaří.
Když se úředně říká,
že hospodaření svazů je dobré,
proč se neumožní kontrola tohoto hospodaření?
Ten, kdo má hospodaření v pořádku,
nemusí se přece kontroly bát. Kontrola je
prospěšná, neboť dobrý výsledek
kontroly dává legitimaci k další práci,
špatný výsledek zabraňuje konání
práce nežádoucí.
Naše svazy jsou výsměchem demokracie. V každé
poslední vísce, která vyrobí potravin
třeba za několik tisíc korun, je zřízena
komise zemědělská a v poslední době
i komise vyživovací, která má za úkol
demokratickým způsobem obhospodařovati zemědělské
výrobky, posuzuje možnost dodávkových
schopností zemědělců a určuje
jim dodávkové povinnosti. V těchto komisích,
které rozhodují často o několika centech
obilí, brambor a masa, má demokratické zastoupení
všechen náš lid, ať náleží
k té či oné politické straně.
Dole tudíž máme instituci opravdu demokratickou,
vyjadřující smýšlení a
složení nejširších lidových
vrstev. Jak je však trapné těmto lidem, když
jim poroučejí instituce - trhové svazy, které
vůči demokratickému ovzduší jsou
imunní? Dříve v těchto institucích
vládli komisaři nacističtí a dnes
zmocněnci po revoluci najmenovaní, ovšem ne
z řad skutečných odborníků,
nýbrž odborníků dobře politicky
zaměřených. Naše veřejnost je
opravdu zvědava, kdy se dovolí, aby demokracie mohla
vstoupiti do těchto pozůstatků z doby nacistů
a udělati zde řádnou kontrolu a případně
také pořádek. Je přece dále
nemyslitelné, aby instituce, které obhospodařují
výživu a zdraví národa, které
hospodaří s miliardovými hodnotami, zůstaly
bez kontroly a tím také často bez důvěry.
Či je to snad vymoženost lidové demokracie,
aby ti, kteří nemají důvěru,
zůstali na svých místech? Prospívá
takový stav našemu zásobování?
Rozhodně nikoliv. Co je platné, když na venkově
vyzýváme zemědělce, apelujeme na jeho
cit, aby odevzdal co nejvíce na stůl národa,
a přitom neplníme své národní
povinnosti vůči němu? Myslím, že
je první povinností našeho národa dáti
těmto lidem řádné zastoupení
v trhových svazech, právě tak jako složkám
konsumentským, zpracovatelským družstvům
a složkám obchodním. Vstoupí-li demokracie
do těchto svazů, prospěje se tím celému
národu. Rolník, bude-li tam míti svého
zástupce, bude míti také jistotu, že
s ovocem jeho práce se jedná opravdu poctivě
a svědomitě.
Ten, kdo drží ochranu nad nedemokratickými
svazy, je špatným psychologem. Kdyby byl psychologem
dobrým, dal by zastoupení všem složkám
národa a tím by získal důvěru
v hospodářství řízené
a rozptýlil by nedůvěru, která pokládá
naše hospodářství často za hospodářství
zřízené, ovšem v neprospěch našeho
národa.
Čs. strana lidová upozorňovala a volala od
obnovení Československé republiky na tento
stín československé demokracie a dožadovala
se přeměny trhových svazů na menší
a jednodušší aparát výsadních
společností, které by demokratickým
způsobem obhospodařovaly zemědělské
produkty, sloužící k výživě
našeho národa. Je nám opravdu velmi líto,
že náš hlas nebyl slyšen a že jsme
vržení do bídy a nouze často vinou těchto
nedemokratických orgánů. Jeví se proto
železná nutnost, aby tyto orgány, není-li
možno urychleně je nahraditi orgány lepšími,
alespoň připustily, aby byly zdemokratisovány.
Demokratisací trhových svazů posloužíme
našemu národu. Demokratický postup našemu
národu více prospívá nežli postup
síly a moci. Jsme toho na př. svědky při
akci a postupu ministerstva výživy, kdy za pomoci
orgánů JSČZ a lidové správy
byly navštěvovány naše vesnice a naši
zemědělci slušnou formou požádání,
aby odevzdali obilí a brambory veřejnému
zásobování. Tato akce přinesla úspěch
a taková podobná akce úspěch vždy
přinese.
Veřejnost ovšem od zemědělců
nemůže očekávati, že odevzdají
to, co nemají. Není na př. vinou zemědělců,
že není dostatek brambor. Tento nedostatek vyvolalo
nejenom sucho, ale také nerozumné plánování
ministerstva zemědělství. Toto ministerstvo
a Svaz pro brambory a škrob měly strach z velké
úrody brambor. Této velké úrodě
zabraňovaly nařízením snížení
ploch osázených brambory. Nařízení
bylo splněno, plán se splnil a přinesl našemu
lidu nouzi a bídu. Snížení ploch, osázených
brambory, bylo tak drastické, že sám jsem měl
možnost zjistiti u jednoho státního statku,
kde se dříve pěstovalo 14 ha brambor, že
tomuto statku bylo nařízeno pěstovati jenom
5 ha brambor. Jestliže podobných případů
jsou sta, pak věru musí naše veřejnost
poděkovati za plánování, které
nám přináší bídu a nedostatek.
Nedostatek brambor nepadá tudíž na hlavu naších
zemědělců, nýbrž těch,
kteří ze strachu před úrodou tento
nedostatek vyplánovali.
Našemu zásobování schází
Josef Egyptský. Ten totiž v dob dostatku shromažďoval
obilí do sýpek a v době nedostatku toto obilí
rozděloval. My jsme si ovšem nedokázali žádné
reservy vytvořiti a to je největší nedostatek
dnešního vyživovacího plánu. Ovšem
ovzduší po 5. květnu bylo takové, že
jsme pracovali více pro dělení reserv než
pro jejich tvoření. Dnes ovšem na toto dělení
doplácíme. Oč by nám bylo lépe,
kdybychom si vzali vzor z první republiky a vytvořili
řádnou reservu. Pokud mám zprávy,
měli jsme na př. loni možnost nakoupiti pšenici
z Kanady, která by nám byla zasílána
pravidelně po dobu 4 let. My jsme tuto nabídku odmítli.
Myslím, že by pečivo z této pšenice
bylo vítáno i v ústech těch, kteří
dokáží všemu západnímu nadávat.
Nevím, které důvody vedly k odmítnutí
této pšenice, domnívám se však,
že by dnes k odmítnutí nedošlo.
V těchto dnech vítáme zásilky obilí
ze Sovětského svazu. Jsou nám opravdovou
pomocí v nouzi. Musíme s těmito dodávkami
dobře hospodařiti, ale právě tak musíme
dobře hospodařiti s naší půdou,
abychom vytěžili dostatek chleba z vlastní
půdy a nemuseli vyvážet za potraviny spotřební
a investiční statky, které potřebujeme
pro svoje vlastní hospodářství.
Další bolestí našeho zásobování
jsou nepěkné zjevy u zásobovacích
úřadů. Píše se mnoho o šmelinářích
a o černém obchodě, je však třeba
učinit opatření, aby pod lampou nebylo tma.
Byly zjištěny krádeže a zpronevěry
potravinových lístků - sám časopis
Zásobovací zpravodaj to přiznává
- někde veliké, jinde menší. Tak na
př. v Ústí n. L., Liberci, Trutnově,
Teplicích-Šanově, Rumburku, Aši, Krnově,
Bruntále, Plzni a j.
V této době těžké zásobovací
situace, kdy jde o každý kilogram potravin, žádáme
naprostou spolehlivost, poctivost a vysokou morálku zásobovacích
úřadů. Uvažme, že výdejnami
lístků projde každé období téměř
40 mil. lístků, tudíž ročně
480 mil. lístků. Přepočteme-li počet
vydaných lístků na hodnotu potravin, dostáváme
průměrně měsíčně
tato čísla: 1.350 vagonů masa, 159 vagonů
másla, 310 vagonů margarinu, 1.950 vagonů
cukru, 8.000 vagonů obilí, 220 vagonů sádla.
Hodnota potravin dodatkových lístků a zvláštních
lístků činí průměrně
měsíčně dalších 300 vagonů
masa, 30 vagonů másla, 45 vagonů margarinu,
140 vagonů cukru, 1.050 vagonů obilí a 65
vagonů sádla. Za měsíc se vydá
celkem lístků na 13.610 vagonů potravin -
za rok na 163.320 vagonů.
Musíme také dát pozor na výrobu potravin.
V některých odvětvích výroby
mají zaměstnanci slušné deputáty,
aby se vyráběné zboží neztrácelo,
a přece se ztrácí. Je známo, že
firma Sana v Hloubětíně dostala vyznamenání
za práci, a přece se u této firmy zjistilo
přes 1 % ztrát, které ve skutečnosti
znamenají ztrátu desítek vagonů umělých
tuků. Myslím, že si nezaslouží
čestný odznak za práci podnik, kde se ztrácejí
potřebné potraviny.
K zajištění výživy našeho
národa musíme nastoupit cestu větší
výrobnosti, správné distribuce, upevnění
dodávkové morálky a hlavně cestu poctivosti.
Zvláště je nutné řádně
odměnit poctivou práci zemědělcovu,
která je hlavním a nejspolehlivějším
zdrojem zabezpečení výživy národa.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr. Bartuška, kterému uděluji
slovo.
Posl. dr. Bartuška: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Projednávaný státní rozpočet,
jehož skladba vyjadřuje zvýšené
a bdělé úsilí po zajištění
a upevnění naší cesty k socialismu,
dává mi příležitost obrátit
pozornost k jednomu důležitému úkolu
budovatelského programu, totiž k pomoci hospodářsky
slabým krajům. Závazek budovatelského
programu, věnovat zvláštní péči
hospodářsky slabým krajům, zejména
v jižních Čechách, na středním
Povltaví, v Podbrdsku, na Českomoravské vysočině,
na valašsku a Slovácku, které nemohou uživit
své obyvatelstvo a vylidňují se, byl vtělen
v zákon o dvouletém hospodářském
plánu, a § 8 tohoto zákona jasně stanoví,
že do těchto hospodářsky slabých
oblastí se přemístí, po případě,
že se tam založí průmysl, který
využije místních surovinových zdrojů
a místních pracovních sil. Předním
úkolem této pomoci hospodářsky slabým
krajům je zamezit pohyb obyvatelstva, a dokonalý
průzkum těchto krajů ukázal, že
stejně důležitá je nezbytná elektrisace
za využití vodní energie a jihočeského
a jihomoravského lignitu, rozšíření
silniční sítě, zlepšení
silniční dopravy a plánovitá výstavba
těchto převážně zemědělských
krajů.
Předkládaný státní rozpočet
zajišťuje rozsáhlé investice, a je proto
třeba, aby jednotlivé resorty, zejména ministerstva
průmyslu, výživy, dopravy a techniky, si uvědomily
hospodářsko-politický význam pomoci
hospodářsky slabým krajům v českých
zemích. I za uvážení, že ve dvouletce
otázka oblastního plánování
nemůže stát v popředí, poskytuje
dvouletka a zajištěné investice v akci dvou
miliard, nad plán podle vládního nařízení
č. 131/47 a t. zv. akce 800 mil. Kčs. obsahující
pouze stavební investice pro průmyslové podniky
v hospodářsky slabých krajích, dokonalé
možnosti - bez poškození celostátních
úkolů - k povznesení hospodářsky
slabých krajů, ovšem za jednoho předpokladu,
uvědomí-li si právě ministerstva i
ostatní hospodářské instituce, generální
ředitelství národních podniků,
průmyslové referáty lidové správy
a zájmové hospodářské skupiny,
že je třeba právě v těchto oblastech
velmi hospodárně používat těchto
investic, neboť tyto kraje přinesly nejvíce
obětí feudalistickému a kapitalistickému
řádu, a to všechno znamená dokonalý
sociálně politický průzkum těchto
krajů a jedinou cestu - tvoření nových
pracovních příležitostí.
Nyní několik konkrétních poznámek
k provádění této akce. Je nezbytně
nutné, aby ideový plán pomoci hospodářsky
slabým krajům, jak byl stanoven komisí pro
hospodářsky slabé kraje a schválen
ústřední plánovací komisí,
stal se základem plánovité výstavby
těchto krajů ve všech resortech. I když
uvážíme, že už bylo přemístěno
do Podbrdska 16 podniků, do středního Povltaví
13, do jižních Čech 48, na Českomoravskou
vysočinu 19 a na valašsko a Moravské Slovácko
21 podniků, je třeba urychleně rozhodnout
o všech konfiskátech, které jsou určeny
pro plánovitou výstavbu hospodářsky
slabých krajů, a urychleně dokončit
instalaci takových podniků. V každém
případě neuspokojuje přísun
jednotlivých strojů, jak dokazuje samotný
počet přemístěných strojů
2.336.
Jak důležitá je akce přemístění
průmyslových závodů, ukazuje počet
pracovních příležitostí ke dni
22. října 1947, a to nových 5.201 pracovních
příležitostí v podnicích a 687
pracovních příležitostí podomáckých.
Tím se vytváří nejzdravější
jádro pro zaměstnanost v těchto hospodářsky
slabých krajích, které za plného využití
kapacity přemístěných podniků
vytvářejí nových 15.501 pracovních
příležitostí, z toho 8.146 v Čechách
a 7.355 na Moravě.
Je třeba důrazně upozornit, aby ministerstvo
výživy aspoň v té míře
jako ministerstvo průmyslu věnovalo zvýšenou
pozornost hospodářské výstavbě
slabých krajů a v mezích celostátní
výstavby potravinářského průmyslu
pamatovalo na konservárny, mlékárny, jatky
a mrazírny, které mohou být vhodně
umístěny právě v těchto hospodářsky
slabých krajích. Zůstává také
úkolem ministerstva dopravy ve dvouletce dokončit
plánovitou výstavbu rozšíření
silniční autobusové dopravy a nákladní
dopravy automobilové v krajích, které se
právě v příštím roce kolem
11. Všesokolského sletu stanou střediskem zvýšeného
cizineckého ruchu.
Je také velmi důležité při této
příležitosti upozornit na to, že v hospodářsky
slabých krajích bylo by možno zvýšiti
počet pracovních sil bez jakýchkoliv dalších
nákladů investičních prostředků,
kdyby již dosavadní průmyslové podniky
mohly plně využiti své kapacity. V tomto směru
předložila komise pro hospodářsky slabé
kraje ministerstvům výživy a průmyslu
podrobný přehled o předpokladech k plnému
využití kapacity stávajících
průmyslových závodů, které
je třeba urychleně realisovati, neboť to znamená
dalších 12.068 nových pracovních příležitostí
v hospodářsky slabých krajích. Zdůrazňuji
to tím spíše proto, že právě
důsledné provádění kvalitativního
plánování ohrožuje stávající
počet pracovních příležitostí.
Nyní přicházím k nejdůležitější
části výstavby hospodářsky
slabých krajů. V oblastech, kde nebyl průmysl,
je také naprostý nedostatek vhodných budov.
Pro umístění konfiskátů je
třeba vybudovati a vystavěti nové budovy.
Proto je v běhu akce 800 mil., která zajišťuje
průmyslové stavební investice a která
byla také v komisi pro hospodářsky slabé
kraje rozpracována v podrobný plán výstavby
nových podniků v letech 1947-48. Obracím
s tohoto místa znovu pozornost resortů průmyslu
a výživy, generálních ředitelství
znárodněného průmyslu, orgánů
lidové správy a zejména ministerstva techniky,
aby urychlily všechny přípravné práce
a zajistily za každou cenu železo, cement, vápno,
cihly a tašky k dokončení této akce
již ve dvouletce. Lze očekávati, že i
všechny orgány technické služby pochopí
hospodářský význam tohoto velkého
úkolu, který po dokončení výstavby
nových průmyslových budov bude znamenat dalších
10.910 nových pracovních příležitostí
v hospodářsky slabých krajích.
Naznačil jsem přehledně hlavní naše
úkoly ve výstavbě hospodářsky
slabých krajů. Chci připojiti ještě
tyto kritické poznámky. Vím, že musíme
šetřit s hlavními stavivy, prosím však
jako předseda této komise, aby všude tam, kde
se hledá měřítko závažnosti
a důležitosti, byla za takové měřítko
považována sama pomoc hospodářsky slabým
krajům, jak bylo v zákoně o dvouletém
hospodářském plánu zajištěno.
Tyto zájmy bude střežiti vládní
zmocněnec pro industrialisaci hospodářsky
slabých krajů, a prosím proto, aby tyto kraje
měly za jinak stejných podmínek přednost
při přídělu surovin a pod.
Při plánu na přemisťování
průmyslových podniků budiž vždy
přihlédnuto k tomu, že je tu nesourodost mezi
jednotlivými kraji a že tedy v těchto krajích,
které budou uznány s hlediska obrany státu
za nezávadné, má být umístěn
průmysl důležitý s hlediska zájmů
obrany státu a že tudíž všechen ostatní
průmysl má býti umístěn v těch
hospodářsky slabých krajích, které
jsou vyloučeny pro výstavbu průmyslu, důležitého
s hlediska zájmů obrany státu.
Konečně kladu důraz i na to, aby administrativní
aparát naučil se již dokonale hospodářsky
myslet, aby otevřel dveře lidové demokracii
a stal se skutečně aparátem provádějícím
dobrou hospodářskou politiku, která směřuje
k naší cestě k socialismu. Promyšlené
směrnice, konkretní pokyny, vůle ke spolupráci
a koordinaci by nám usnadnila celou akci pomoci hospodářsky
slabým krajům. Tolik jsem chtěl říci
jako předseda komise pro hospodářsky slabé
kraje.
A nyní mi dovolte, abych obrátil pozornost k jihočeskému
kraji, který mám čest zastupovat v parlamentě.
Obracím pozornost ministerstva průmyslu na využití
lignitových ložisek u Číčenic,
na dokončení plánovaných prací
v Kremži, tuhového dolu ve Chvalovicích a úpravny
tuhy v Netolicích. Stejně důležitá
je výstavba průmyslu stavebních hmot a keramiky
firmy Calofrig v Borovanech u Č. Budějovic a využití
vápence, živce, jílu a hlíny v celé
jihočeské oblasti. V tomto směru ideový
plán hospodářské pomoci v jižních
Čechách podrobně zpracovává
celou tuto otázku. Také výrobu v oboru průmyslu
kamene jest třeba zintensivniti v těchto chudých
krajích. Na Prachaticko, na Vltavotýnsko je třeba
urychleně přemístit textilní a jiný
průmysl, jak to bylo projednáno v komisi pro hospodářsky
slabé kraje a schváleno ústřední
plánovací komisí. Konečně plánovanou
výstavbu textilních podniků v Otíně
u Jindřichova Hradce a dřevoprůmyslu v Třeboni
je třeba v každém případě
realisovat již během dvouletky, t. j. v r. 1948, aby
tím byl rozřešen tíživý
problém pracovních sil právě v těchto
oblastech. Velmi lituji, že ministerstvo výživy
odsunuje výstavbu mlékárny v Kaplicích
z dvouletého programu. My jsme v komisi narýsovali
dobré řešení, jak je možno ještě
průběhem r. 1948 tuto akci realisovati. Jižní
Čechy jsou surovinovou základnou dřeva. Je
třeba napravit omyly z minulosti, že tyto kraje vyvážely
dřevo a bohužel nevyvážely tovary. To
bude úsilím a úkolem jak nového představenstva
bývalého Schwarzenbergského panství,
které se stalo zemským majetkem, a stejně
tak se musí státi úsilím Státních
lesů a statků, které mají vlastně
největší reservoár dřeva (Předsednictví
převzal místopředseda Hladký.)
V jižních Čechách, jak na Třeboňsku,
tak i na Česko-krumlovsku, jsou velká ložiska
rašeliny, na jejíž průmyslové využití
je třeba vážně mysleti. Poněvadž
se počítá v příštích
letech s výstavbou přehrady u Lipna, je třeba
zameziti národohospodářskou škodu, která
by vznikla zaplavením této rašelinové
oblasti.
Konečně prosím, aby v příštím
roce bylo pamatováno v cizineckém ruchu na jižní
Čechy a zejména na jihočeský divadelní
a hudební festival, který je zapojen do akce pro
cizinecký ruch v r. 1948.
Řekl jsem, že projednávaný státní
rozpočet zajišťuje pomoc pro hospodářsky
slabé kraje v investičních statcích.
Je však třeba, abychom dobře hospodařili
právě s těmito investičními
statky a to tak, aby každý resort měl na mysli
hospodářsko-politický význam této
mimořádné pomoci a vždy, když nutnost
doby si vyžádá korigování plánu,
nepustil se zřetele, že nesmí být hospodářsky
slabým krajům odsunuta pomoc, i kdyby to mělo
jít k tíži krajů hospodářsky
prosperujících. Vyžaduje si to splnění
dvouletého budovatelského programu, zasluhují
toho kraje, které nejvíce trpěly feudalistickým
a kapitalistickým řádem, a v neposlední
řadě je to i v zájmu morálně
politické jednoty celého státu. (Potlesk.)