Nutno též vyložiti, co se míní
pod sborem odpovědných osob a ne delegátů
zájmových skupin. Znamená to, že peněžní
rada nemá býti vytvořena podle samosprávného
principu košického programu a že to má
býti sbor odpovědných osob, které
mají býti jmenovány tímto způsobem.
Podle návrhu ministra financí č. 8796/47-III/5
na osnovu zákona o peněžní radě
přeje si pan ministr financí podle § 3, aby
orgány peněžní rady byly správní
sbor a zastupitelstvo. Sama důvodová správa
uznává, že ve skutečnosti je rozhodujícím
činitelem správní sbor a že zastupitelstvo
by mělo míti jen jakousi poradní funkci.
Nutno si povšimnouti § 11, podle kterého všechny
úkoly peněžní rady řeší
správní sbor a jen ve výjimečných
případech je správní sbor povinen
dáti návrhy k projednání zastupitelstvu,
avšak ani v těchto případech není
usnesením zastupitelstva vázán, má
jen jeho usnesení k návrhu připojit. Stejně
tak je pozoruhodné, že podle § 14 vyřizuje
běžné věci peněžní
rady sekretariát podle pokynů správního
sboru, nikoliv též podle rozhodnutí celé
peněžní rady včetně zastupitelstva.
Jelikož pak lze předpokládat, že ministerstvo
financí bude prosazovat u zaměstnanců stejné
nebo podobné složení jako v ústřední
správě bank, kde ze 13 zaměstnaných
je 11 příslušníků komunistické
strany, musí politické strany pečovati o
to, aby se chyba neopakovala.
§ 5, odst. 2 obsahuje ustanovení, že místopředsedy
a členy správního sboru navrhuje ministerstvo
financí po slyšení Ústřední
rady odborů. O jiných spolurozhodujících
činitelích zde řeči není, i
když přímé jmenování provádí
vláda sama.
Pro rozhodování o zastupitelstvu je pozoruhodné,
že § 6, odst. 2 ustanovuje, že členy zastupitelstva
jmenuje přímo ministr financí po slyšení
ÚRO a nemůže přihlížeti
k předpokládaným návrhům Svazu.
Za banky je třetím rozhodujícím činitelem
ústřední správa bank a z toho je patrno,
že prakticky určuje si rozhodující činitele
v celém peněžnictví ona politická
strana, která vládne v ministerstvu financí,
v ÚRO a v ústřední správě
bank.
Za přímý politický úskok lze
považovat § 10, odst. 2, podle kterého navrhuje
peněžní rada ministerstvu financí rozsah
oboru působnosti jednotlivých skupin peněžních
ústavů a peněžních podniků.
Toto ustanovení umožňuje, aby ministerstvo
financí zasadilo jakoukoliv ránu na př. lidovému
peněžnictví odejmutím některých
funkcí, ačkoliv by se to příčilo
přímo zákonu č. 302/20 o spořitelnách,
zákonu č. 128/24 o okresních záložnách
hospodářských i vládnímu nařízení
č. 206/42 o zemských bankách. Peněžní
rada by mohla na př. spořitelnám i záložnám
odejmouti oprávněni k povolování úvěrů
a snížiti je na sběrny vkladů. Tato
zdánlivě nepravděpodobná tendence
je podpořena i odstavcem 12, o kterém se ještě
zmíním.
Domnívá-li se tudíž některá
strana, že vykoupí blaho lidového peněžnictví
ústupky v sektoru znárodněných bank,
dopouští se podle toho velikého omylu. Stačí,
abych upozornil na § 10, odst. 5 návrhu ministerstva
financí, podle kterého navrhuje peněžní
rada zřizování a zrušování
peněžních ústavů a jejich pobočných
závodů, slučování a přesídlení.
Existuje zde možnost, že s poukazem na hospodářskou
neúnosnost mohla by za přijetí této
koncepce býti provedena fuse třeba jen zbývajících
dvou bank.
Zvláštní význam, jak jsem již připomněl,
má § 10, odst. 12. Podle něho mohla by peněžní
rada navrhnout ministerstvu financí zařazení
nebo přeřazení jednotlivých peněžních
ústavů a peněžních podniků
ke svazům podle § 20, zvláště k
ústřední správě bank. Lze předpokládat,
že je zde úmysl ministerstva financí rozšířiti
pravomoc ústřední správy bank, t.
j. domény vlivu jedné politické strany, na
investiční banku a na peněžní
ústředí, jakmile ztratí tato instituce
na významu zamýšlenou dalekosáhlou koncentraci
bank. Může se tím ústřední
správa bank pak státi monopolním střediskem,
které bude rozhodovati o celém peněžnictví,
zejména o distribuci úvěrů podle celkových
úspor. Mohlo by se státi, že při přednostním
nároku národních podniků na úvěry
investiční nedostačovaly by úvěrové
kvoty na investice soukromého a družstevního
podnikání a tím méně pak na
krátkodobé provozní úvěry těchto
sektorů. Tyto podniky jsou již beztak nyní
brzděny v přídělovém systému
pracovních sil ministerstvem sociální péče
a jsou i v nevýhodě, pokud se týče
přídělu surovin, kde se poukazuje na přednostní
pořadí plánu dvouletky.
Nezabýval bych se, slavné ústavodárné
Národní shromáždění, takovými
podrobnostmi a poukázal bych na návrh č.
740 k osnově zákona o organisaci peněžnictví,
který jsem podal společně s poslanci dr.
Neumanem, Firtem, inž. dr. Ješem
a dalšími dne 2. července 1947 ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
nebýti nového vyhlášení hospodářské
koncepce v úseku finančním pana ministra
dr. Dolanského a nebýti informace, již
jsem nedávno obdržel. Na schůzi finanční
sekce ÚRO ze dne 14. listopadu 1947 prohlásil předseda
dr. Kadlec, který je současně ústředním
tajemníkem ústřední správy
bank, v přítomnosti zástupců plánovacího
úřadu, Zemské banky, Ústředního
svazu peněžnictví, Svazu spořitelen
atd., že vzhledem k tomu, že nelze dosáhnouti
shody o úpravě investičních úvěrů,
navrhuje, aby zemské banky byly znárodněny
jako národní podniky a přičleněny
k ústřední správě bank. Pan
dr. Kadlec je černým národohospodářem
strany pana ministra financí a čertovo kopýtko
se zde již, jak jsem předvídal, ukazuje. Prosím,
aby všichni hospodářští i političtí
činitelé podle těchto skutečností
znovu uvážili účelnost organisace peněžnictví
podle zásad demokratické hospodářské
samosprávy. Vbrzku budeme rozhodovat o osnově zákona
o Národní bance, kde dojde patrně ke shodě.
Ke kostře organisace peněžnictví, která
si vynutí tvar těla a přizpůsobení
všech finančních osnov, patří
nesporně peněžní rada, pak peněžní
ústředí, dále koncentrace bank a vyřešení
problému úvěrů investičních.
Zvláště problém úvěrů
investičních stal se vzhledem k stavu průmyslu,
výživy i zemědělství neodkladným
a pan ministr nám sám ohlásil, že se
souborem těchto otázek předstoupí
před sněmovnu.
Dovolte proto, abych učinil několik stručných
poznámek k tomu, co řekl pan ministr financí
o bankách.
Pan ministr zdůrazňuje, že již v dubnu
t. r. předložil vládě celý soubor
osnov, z nichž dosud nebyla uskutečněna ani
jediná, ale neřekl, že nejde o osnovy, které
byly vypracovány podle obvyklých demokratických
principů ve shodě s příslušnými
samosprávnými svazky, ba ani v úplném
souladu s ústřední správou bank anebo
s ÚRO, ke kterým má tak blízko. Proto
uskutečněny nebyly a v této formě
ani uskutečněny být nemohou, nebude-li respektována
vůle ostatních politických stran a státní
hospodářské potřeby a odborné
posudky samosprávných svazků, spořitelen,
záložen a úvěrních družstev
nebo bank. Pokud se týče bank, nemohu považovati
ústřední správu bank za instrument
hospodářské samosprávy, jelikož
vznikla principem jmenovacím a je toho času nesporně
úplně pod vlivem kabinetu pana ministra. Pan ministr
řekl, že od dubna se stalo zatím mnoho zralejším;
to je pravda, ale přesto nepozbyly platnosti hospodářské
normy košického programu a ještě jsme
nedozráli k formě státního kapitalismu
s centralistickým zvládnutím veškerého
peněžnictví v jednom ministerstvu, které,
bohužel, nejedná jako instrument celé vlády,
nýbrž jen jako doména jedné strany.
Uvítali jsme s radostí znárodnění
bank a i my to považujeme za vyvrcholení znárodňovacího
díla. V tom s panem ministrem financí souhlasím;
nesouhlasím s ním však potud, že po znárodnění
nejsou pro mne banky již baštou kapitalistické
moci, jdoucí za ziskem, nýbrž nejspolehlivějšími
instrumenty nového hospodářského systému,
jehož tvořivých sil musí být
účelně využito k podpoře znárodněného
podnikání a ke kontrole splňování
hospodářského plánu po stránce
finanční.
S organisační nadstavbou v Ústřední
správě bank nehrozí nyní ani v budoucnu
nebezpečí návratu ke kapitalistickému
finančnímu monopolismu bez ohledu na to, máme-li
dvě, tři nebo čtyři obchodní
banky. Jediné nebezpečí monopolismu hrozí
peněžnictví jen tehdy, porušíme-li
rovnováhu sil mezi všeobecnými hospodářskými
potřebami státního plánování
a jednostrannou politickou vůlí osobní zájmové
skupiny.
Nepřekvapuje mne, že z hlediska svých hospodářsko-politických
zásad považuje pan ministr i dvě banky za přespříliš;
doporučuje jednu banku, k čemuž jeden odborník
s vtipnou ironií poznamenal, zdali i jedna banka není
příliš mnoho, zdali by sběr vkladů
a distribuci úvěrů nemohly obstarávat
berní úřady a berní správy.
Pan ministr řekl, že nevidí jediného
seriosního hospodářského a státnického
argumentu proti této koncepci, ale z toho, co jsme uvedli
pro pluralitu bank, nevyvrátil jinak v obsažné
řeči nic; neříká, jak jedna
banka má zlepšiti naše vztahy k zahraničí,
když víme, že tam rozhodují nejen organisační,
ale i politické momenty. Neprokazuje, jak jedna nebo 2
banky lépe zaručí náš princip
hospodářské decentralisace, hospodářské
samosprávy a rovnoprávnosti státního,
znárodněného, družstevního i
soukromého podnikání. Nepřihlíží
k historickému vývoji a k nazírání
širokých vrstev lidových, ačkoli tvorba
úspor závisí tak úzce na důvěře
k peněžnímu ústavu. Nezmiňuje
se o nebezpečí zbyrokratisování předimensovaného
centrálního peněžního ústavu,
který nemůže a nesmí, jak se to ukazuje
již v dnešní praxi u zemských bank, u
úvěru vzíti jako rozhodující
hodnotu osobní zdatnost, poctivost nebo vyhlídky
podnikání, nýbrž jen znaky materiální
pro dosažení sirotčí jistoty. Neodpověděl
na to ani na vše jiné, co jsme my proti dalekosáhlé
koncentraci a pro zachování nejméně
4 obchodních bank uvedli.
Opakuji s panem ministrem, že mezitím již lecos
dozrálo. Odborníci v úseku investičních
úvěrů zdůrazňují vývoj
v tom smyslu, že zemské banky tyto úvěry
prakticky poskytují, že to dělají dobře
a že faktický stav nutno respektovat. Stejně
tak i u bank vývoj jednoznačně naznačil
řešení. Sám pan ministr uvádí
na př. u českých bank-národních
podniků jako úhrn zůstatků z hrubé
rozvahy takto:
Živnostenská banka | 77,302.000 Kčs |
Pražská úvěrní banka | 73,644.000 " |
Legiobanka | 67,993.000 " |
Zemědělská banka | 18,030.000 " |
Moravská banka | 16,244.000 " |
Pražská zúčtovací banka | 239.000 " |
Plzeňská banka | 1,630.000 " |
Ústřední banka družstev | 4,748.000 " |
celkem 259,830.000 Kčs. |
Nerýsuje se již zde v těchto číslech
jasná, účelná struktura naších
obchodních bank v zemích českých?
Vidíme zde jasně vedoucí skupinu ústavů,
které se hospodárně, t. j. rentabilně,
i organisačně uplatnily v obnoveném hospodářském
životě a našly důvěru hospodářského
podnikání. Pro praktického hospodáře
nevyjde jiné řešení než jedna velká
banka, t. j. Živnostenská banka pro úvěry
voluminésní a tři střední banky
pro dokonalou službu s hlediska regionálního
a hospodářského rozvrstvení peněžních
obchodů. Sám pan ministr v úvodu přiznává,
že máme smíšenou hospodářskou
soustavu se speciálními potřebami lidové
demokracie v době hospodářské přestavby
a výstavby po odchodu Němců, v době
pohnutého hospodářského vývoje
na celém světě. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, kterým
je pan posl. Desenský.
Posl. Desenský: Pane předsedo, dámy
a pánové!
Zajištění výživy je dnes hlavním
problémem; na výživě závisí
zdraví i pracovní schopnost našeho lidu. Naše
zásobovací situace není nikterak záviděníhodná.
Vyživovací poměry se velmi zhoršily následkem
kritické neúrody. Státní úřad
statistický vydal zprávu o škodách způsobených
suchem. Podle ní činí škody na úrodě
brambor, obilí, cukrovky, olejnin a krmiv v celém
státě na 12 miliard: v zemích českých
asi 7.766 mil. Kčs na Slovensku asi 4.307 mil. Kčs.
Podle druhů sklizně připadají na cukrovku
1.342 mil., na olejniny 222 mil., na krmiva 5.376 mil. Kčs.
Největší škody jsou u krmiv a obilovin.
Tyto statistiky naznačují samy, kde bude naše
zásobovací situace neutěšená.
Tato čísla však také poukazují
na zhoršení výdělkové a nákupní
situace v našem zemědělství.
K neutěšené situaci ve výrobě
rostlinné nutno ovšem také připočísti
další škody, způsobené ve výrobě
živočišné, a dále také škody,
které utrpěl náš průmysl, odkázaný
na suroviny zemědělského původu. V
důsledku těchto okolností vydala Národní
fronta provolání, v němž praví,
že z těžké zásobovací situace
můžeme se dostat jen skutečnou národní
solidaritou. Provolání apeluje na rolníky
k plnění dodávkové povinnosti, oznamuje
vytvoření mimořádných vyživovacích
komisí a volá všechny občany ke spolupráci.
Je opravdu třeba spolupráce a dobré vůle
k plnění povinností. Spolupráci však
rozhodně neslouží denunciace, která
se často stane tím, že se zneužije kontrolních
orgánů k pronásledování lidí,
kteří svoje povinnosti plní dobře.
Stalo se na př. v našem kraji, kde v podepsaném
udání byli rolníci ve Světlé,
okres Náchod, označeni, že zadržují
dodávky bramborů a obilí. Tito zemědělci
měli své kontingenty splněny a přesto
u nich byla udělána rozsáhlá kontrolní
opatření a zvolen takový postup, který
připomínal doby protektorátu. Kontroly se
zúčastnili i členové ONV a aby byla
kontrola úspěšná, posilovali se dostatečnou
dávkou lihových nápojů. A přece
tato kontrola nic závadného nezjistila. Stála
tato kontrola peníze a bylo by rozhodně třeba,
aby ten, kdo tuto kontrolu vyvolal, zaplatil náklad na
ni a nikoliv aby ho platil stát.
Naše vyživovací potíže musíme
řešit demokratickou cestou. Demokratickým způsobem
chceme potraviny získávat a také rozdělovat.
Nelze na př. mlčky přihlížet
k tomu, když se stávají případy,
že některý kraj má potravin dostatek
a nadbytek a jiný jich má nedostatek. Mám
na zřeteli naše pohraničí. Zájem
našeho národa je, aby v pohraničí byli
spokojení lidé. K jejich spokojenosti však
nepřispívá, když tyto kraje naši
vlasti jsou zásobeny menším množstvím
potravin, anebo potravinami často méně hodnotnými.
Špatné zásobování je způsobeno
často také nepružností naší
distribuce. To se děje hlavně v zásobování
ovocem a zeleninou. Ve vnitrozemí podléhají
tyto potraviny zkáze, zatím co v pohraničních
městech nebývají k dostání.
Těchto chyb se dopouštělo naše zásobování
v minulých letech a bylo by třeba, aby se tyto chyby
již neopakovaly, neboť tyto chyby vyvolávají
nespokojenost pohraničního obyvatelstva.