Tolik Lidová demokracie. Také dobrá rada
zemědělcům, jak to mají dělat,
jak mají prodávat na černo, aby obešli
zákony.
Paní a pánové, samý jed, samé
rozvracení morálky rolníků! (Hlas:
Vy jste ji už sami dávno rozvraceli!) Že
se vy páni aspoň trochu nestydíte za všechny
ty ničemnosti! Každý z nás tady na tomto
místě sliboval, že zájem republiky,
zájem státu bude mu nade všecko! A praxe? Mnozí
z pánů poslanců, jak jsem je jmenoval, nedodrželi
to, co při vstupu do Národního shromáždění
rukoudáním slíbili, a činí
podkopy pod základy lidově demokratické republiky,
kde klid, mír a práce k zabezpečení
výživy národa jsou hlavní její
existenční základnou.
A když pak předseda vlády požádal
Sovětský svaz a soudruha Stalina o pomoc a ten nám
velkoryse vyhoví a pomůže, je tato pomoc zlehčována,
jak o tom svědčí třebas tento citát
jednoho časopisu, kde bylo psáno: "Ruský
člověk si pro nás neutrhne od úst.
40.000 vagonů pro nás, chudý, hladovějící
maličký stát znamená jistě
velice mnoho, ale co je to pro 1/6 zeměkoule? Tedy žádná
filantropie, nýbrž obchod, v němž každý
z obou partnerů dává co může
za to, co potřebuje. K čemu je tu třeba jaké
glorioly? K čemu máme býti vděčni
Sovětskému svazu za to, že nám dal 40.000
vagonů obilí a pro naši živočišnou
výrobu 20.000 vagonů? K čemu je nám
třeba být vděčni?" Asi vás
zajímá, který to byl časopis? Byl
to "Kutnohorský kraj" strany nár. socialistické.
Paní a pánové, aby bylo na všechny strany
jasno. Většina rolníků dala a dává
co může. Čest jim! Jsou však i takoví,
kteří sabotují a z této posice chtějí
bojovat za návrat předmnichovského kapitalismu
a panství agrárních pánů. Pášou
zločin a republika si s nimi poradí. Před
rokem s tohoto místa při rozpočtové
debatě jsem řekl, že příkazem
dne je vydat zákon proti šmelinářům.
V lednu se pak stal skutkem. Dnes mohu prohlásit, že
tento zákon plně dopadá na ty, kteří
chtějí organisovat bídu a na ní vydělávat
a tím republiku podrývat. (Potlesk.) Na první
usedlosti velkých sedláků, těch, kteří
mají, ale nechtějí odvádět
a dělají ostudu těm ostatním, jsou
dosazovány národní správy a další
budou následovat. (Potlesk.) A k tomu přijde
ještě pokuta a případně i pracovní
tábor. Pak ať nikdo nenadává na republiku,
ale na ty pány, kteří je k tomu sabotování
navádějí, na ty pány, které
jsem jmenoval. Ať vám potom poděkují!
Kdo seje vítr, ten sklidí bouři, bouři
zlou! A ty spekulace s rozvratem státu nechť každý
pustí z hlavy.
Paní a pánové, předseda komunistické
strany soudruh Gottwald to řekl na zasedání
ústředního výboru KSČ jasně,
když prohlásil, že plány rozvratníků
jsou plány sebevrahů. Ano, jsou to plány
sebevrahů! Nechť to, prosím, každý
z vás vezme na vědomí, aby pozdě nenaříkal.
A nechť si pamatují i někteří
páni poslanci, že zde máme ještě
zákon na ochranu republiky a tento zákon je nejenom
pro svedené, ale také pro ideové původce
zločinu! (Potlesk.)
Ke konci chci zdůraznit, že republika, parlament,
vláda a všichni ostatní činitelé
musejí dát našim zemědělcům
maximální pomoc všeho druhu, neboť je
nutno mnoho udělat, mnoho reformovat a do zemědělství
investovat po všech stránkách, aby mohlo vyrovnat
zemědělství krok s průmyslem a vesnice
vyrovnat krok s městem. Rolníci všechny tyto
úkoly zvládnout nemohou, ale může je
zvládnout právě jen lidově demokratická
republika, jednota lidu, jednota města a venkova. Tato
jednota je osudové společenství, které
jediné dává základnu spokojeného
života všem pracujícím jak ve městě,
tak na vesnici. Věci našeho lidu se podaří,
slavná sněmovno, podaří se proto,
že jsou k tomu dány podmínky a že to národ
chce. Vejdeme do roku 1948, roku historického, s řadou
nových zákonných opatření pro
zemědělství a zemědělce, která
přinesou radost do vesnic. Nejenže v r. 1948 rolníci
dostanou a musí dostat půdu, na kterou čekají
a která pro ně je, ale bude upravena nově
i zemědělská daň tak, že na 70
% rolníků s malou výměrou bude daňové
povinnosti zbaveno a z ušetřených peněz
budou si moci platiti národní pojištění,
které bude ozdobou našeho sociálního
zákonodárství a naší republiky.
Splníme dvouletku, abychom mohli vykročit do slavné
doby budování naší československé
pětiletky, kde budeme závodit s bratrskými
slovanskými státy v tempu výstavby šťastného
života pro národ a pracujícího osvobozeného
člověka. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dále má slovo pí posl. Jungwirthová.
Posl. Jungwirthová: Paní a pánové!
Rozpočtová debata jak v rozpočtovém
výboru, tak i v plenu dává vždycky nejenom
nám, ale i celé veřejnosti příležitost,
abychom nahlédli do vnitřního hospodářství
toho kterého ministerstva a abychom se tak seznámili
s tím, co bychom mohli nazvat politikou toho kterého
ministerstva.
Já jsem si dneska vzala za úkol dotknout se jenom
několika větami ministerstva výživy.
Také na ministerstvu výživy se mnoho věcí
chválilo a mnoho věcí kritisovalo. Velmi
často se kritisovala distribuce. Kritisoval se fakt, že
ministr výživy drží tak zvané trhové
svazy, okupantské to zařízení. My
všichni přece víme, nač Němci
trhové svazy zřídili. My víme, že
jim šlo o to, aby z naší země dostali
všecko, co se jenom dá, aby podchytili všecky
surovinové zdroje. My přece všichni víme,
že to byla organisace zařízená v podstatě
na výkup, distribuci a kontrolu. Otázka odbytu nehrála
v době nedostatku žádnou roli. My jsme si také
vědomi toho, že i po revoluci svazy plnily v podstatě
svoji úlohu kontrolní a že jejich zásahy
byly někdy více méně policejního
rázu. O jejich nedostatcích přece pan ministr
nikdy nemlčel, ba naopak, otevřeně je přiznával,
ba sám kritisoval. Nám všem bylo však
jasno, nemáme-li zavést do naší distribuce
naprostou anarchii, že je především nutné,
abychom trhové svazy, když nevyhovují, nahradili
něčím lepším, něčím
dokonalejším. Toto přesvědčení
měl také ministr výživy a proto již
koncem loňského roku podal první návrh
na reorganisaci distribuce. Předložil dokonce statut
společnosti pro hospodaření obilím
a některými příbuznými plodinami.
První jednání o této společnosti
byla v lednu letošního roku a dála se celkem
hladce a proto se mohlo přistoupit k přípravám
k další reorganisaci. Už 27. března t.
r. podal ministr výživy na společné
schůzi výboru zásobovacího a zemědělského
obraz zásad této budoucí reorganisace naší
distribuce. Poněvadž distribuce se měla díti
jednotně na celém území republiky,
jednal také se všemi příslušnými
slovenskými činiteli. V dubnu potom požádal
předsednictvo vlády, aby příslušná
osnova mohla býti dána do meziministerského
připomínkového řízení.
Souhlas k tomu došel až za 6 neděl, tedy v červnu.
Připomínky se měly sejít během
4 týdnů. Přiznejme si docela otevřeně,
že celá věc přišla do atmosféry
politicky poněkud přehřáté,
potom následovaly politické prázdniny a tím
snad se stalo, že připomínky se scházely
velmi pomalu a z nejvíce tangovaných ministerstev,
t. j. z ministerstva vnitřního obchodu a z ministerstva
zemědělství, přišly začátkem
resp. koncem září. Tyto připomínky
však obsahovaly docela nové řešení.
Není vinou ministra výživy, že věc
dosud není ve vládě dohodnuta a že tedy
reorganisace naší distribuce dodnes není provedena.
Chtěla bych se dále zmínit ještě
o jiné věci. Často se u nás mluvilo
i s tohoto místa o organisaci UNRRA a já bych ji
dnes chtěla zhodnotit s jiného hlediska, s kterého
se dosud nehodnotila. Sám generální ředitel
UNRRA musel přiznat, že na celém světě,
opakuji, na celém světě, to jsou jeho vlastní
slova, nebyla UNRRA tak poctivě a tak spravedlivě
rozdělena jako v Československu, a já se
proto domnívám, že je naši povinností,
poněvadž se tak dosud nestalo, právě
za tuto poctivou práci poděkovat ministru výživy
a všem jeho úředníkům.
Paní a pánové, ministerstvu výživy
se také někdy vytýkalo z politických
stran i jejich orgánů, loni, když jsme měli
tak říkajíc skoro už všeho dost,
že téměř tvrdošíjně
trvá na našem lístkovém systému.
Ministru výživy se s mnoha stran radilo, aby uvolnil
už náš přídělový
systém. A já myslím, že teprve dnes,
teprve letos, po úrodě, která byla nazvána
katastrofální, je možno říci,
že ministr výživy měl v této věci
pravdu, když nepodlehl těm hlasům, které
žádaly uvolnění naší distribuce.
My máme, vážení pánové
a vážené paní, zkušenosti odjinud,
na př. z Francie, kde se tak stalo a kde potom musely býti
lístky na chléb a na jiné poživatiny
znovu zavedeny. Dnes ministerstvo výživy pracuje tak
říkajíc na tom, aby nám ten zmenšený
krajíc všem spravedlivě rozdělilo.
Dovolte i mně, abych snad takovým klidnějším
způsobem poděkovala jako žena a jako sociální
demokratka za onu bratrskou velkomyslnou pomoc, kterou nám
poskytl Sovětský svaz po stránce výživy.
Ale dovolte mi, abych tady v dobrém a nejlepším
úmyslu citovala právě slova našeho ministra
zahraničního obchodu dr. Ripky. Dr. Ripka
si byl jistě vědom, když dával svůj
interview do Svobodných novin, jak se kolem naší
obchodní smlouvy se Sovětským svazem - já
to řeknu rovnou - dělá poťouchlá
propaganda, záporná propaganda, a proto odpovídal
tak, jak odpovídal, když se ho zeptal příslušný
redaktor: "A ceny obilí, pane ministře?";
ministr Ripka odpovídá: "Jsou velmi
výhodné. Všude jinde bychom platili nepoměrně
více, naše Národní banka ušetřila
stamiliony Kčs v devisách." Promiňte
mi a dovolte mi, abych citovala ještě to předchozí:
"Vím, co se povídalo po pražských
kavárnách, jsem rád, že náš
tisk psal o smlouvě v převážné
míře velmi rozumně. Prohlašuji kategoricky,
ano kategoricky, že náš obchod se Sovětským
svazem není ztrátový." A dál
to pokračuje: "V žádném oboru,
pane ministře?" A ministr potom vykládá
jednotlivé ceny. A dovolte mi, abych citovala ještě
konec tohoto interviewu. "Mezi statky našeho těžkého
průmyslu jsou i takové, jimiž účinně
pomůžeme při obnově a výstavbě
Sovětského svazu, výstavbě to těžké,
avšak neuvěřitelně rychlé a úspěšné.
Jsem tomu rád a jsem na to hrd; týmiž pocity
jsem vyslechl ujištění ministra Mikojana, že
podepsaná dohoda patří k největším
a nejvýznamnějším, jež sovětská
vláda ujednala od socialistické revoluce. Můžeme
být na to hrdi. To zvyšuje mezinárodní
váhu našeho státu a zpevňuje to naše
postavení při nastávajícím
jednání se státy západní Evropy."
Dovolte, abych se ještě několika slovy zmínila
o t. zv. akci "Mléko všem dětem".
Z podnětu ministerstva výživy se ujala Národní
fronta žen propagace toho, aby naši zemědělci,
resp. naše zemědělské ženy se přičinily,
aby mléka bylo odváděno co nejvíce,
aby se dostalo alespoň našim dětem, když
už my dospěli je nedostáváme. Je skutečně
smutné, když srovnáme, jak jenom letos poklesá
dodávka mléka. V červenci bylo dodáno
do mlékáren 87 milionů litrů, v srpnu
už 81 milion litrů, v září 70,
v říjnu 64 a v listopadu asi 50 milionů litrů.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Paní a pánové, kdyby dodávka mléka
měla ještě klesat - tak to také konstatoval
ministr výživy - museli bychom sáhnout na dávky
pro 6-12 leté děti, t. j. na dávky našich
drobných školáků. Apeluji s tohoto místa
znovu na všechny naše zemědělské
ženy, aby si nás představily, městské
matky, které skutečně nemáme kde mléko
koupit a nechceme je kupovat pod rukou, aby si nás představily,
když se ocitáme v situaci, že nemůžeme
svým dětem dát bílou kávu.
My ženy plně souhlasíme se všemi akcemi,
které podniká ministerstvo výživy v
tomto směru; souhlasíme s tím, aby přehledy
o dodávkách mléka byly veřejně
vyvěšovány ve vesnicích, souhlasíme
s tím, aby byly ukládány kontingenty v obcích
s nízkou dodávkou, souhlasíme s tím,
aby Svaz pro mléko a tuky prováděl přísnou
revisi dojivosti a oznamoval případy sabotáží
k trestání okresním národním
výborům.
Nakonec mi, paní a pánové, dovolte říci
ještě několik slov. Mluvila jsem před
nedávném se starou socialistkou z Rakouska, se kterou
se setkávám na mezinárodních kongresech
i na sjezdech socialistických stran, a ta mi řekla:
"Ze všech zemí, které jsem viděla
po válce, nejvíce se mi líbilo u vás,
protože jestliže se vám slušně vede,
je to především vaše zásluha."
Tím ovšem nemyslila nás, sociální
demokraty, nýbrž tím myslila nás všechny.
Tito lidé to zřetelně cítí,
že jsme se dosud dovedli o všech těžkých
problémech, které se nám stavěly v
cestu, čestně a lidsky dohodnout. Snad se domníváte,
že my ženy děláme politiku příliš
srdcem. Promiňte mi, když vás poprosím,
abychom to dělali jako dosud, abychom se o všech těžkých
problémech, nejenom o problémech naší
výživy, ale o všech problémech dohodovali
čestně, československy a lidsky důstojně.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Šulík. Prosím, aby se ujal
slova.
Posl. Šulík: Pane místopředsedo,
slavná sněmovno!
Projednáním státního rozpočtu
na rok 1948 vykonal rozpočtový výbor kus
těžké práce. V této sněmovně
a ještě více venku jsme slyšeli, slyšíme
a ještě jistě uslyšíme však
výtky, proč zde tolik debatujeme, když jsme
se jíž předem dohodli, že nehodláme
na struktuře rozpočtu nic měnit. Myslím,
že není správný názor, že
by věcná rozpočtová rozprava nemohla
dosáhnouti svého účelu. Domnívám
se, že nám při omezených možnostech
našeho tisku a tendenčním jeho psaní
chybí dostatečná objektivní publicita.
Za prvé republiky liberálně-demokratické
byla větší publicita. V jiných státech,
na př. ve Francii, Anglii, je podrobná rozprava
uveřejněna tak, že každý občan
má možnost se přesvědčit o obsahu
i úrovni rozpočtové rozpravy. Jen tak je
možno nejširším lidově demokratickým
vrstvám se o tom přesvědčit. Mnoho
bylo neskresleně objasněno, mnoho bylo při
této rozpravě vysvětleno; jsem přesvědčen,
že bychom předešli mnohému nedorozumění
a ušetřili mnoho času a energie a dosáhli
pronikavějšího úspěchu parlamentní
kontroly, kdyby tato jednání o nejdůležitějším
zákoně mohla být zveřejněna.
Sám jsem podal řadu poznámek a připomínek
a bylo na ně odpověděno; jistě mi
musí mnozí kolegové přisvědčiti,
že i poslanci je těžko za nynějšího
stavu zjistiti tyto konkretní odpovědi. A přece
státní rozpočet, který je průřezem
veškerého hospodářského dění
v příštím roce, by zasluhoval patřičného
zveřejnění. Nestačí-li prostředky
ústavodárného Národního shromáždění,
myslím, že by bylo lze takto účelněji
použít částek, určených
na propagaci dvouletky. Tím bychom splnili nejen přání
pana ministra financí, který vítá
snahu rozšířit zájem o naše státní
hospodaření do nejširších kruhů
našeho lidu, nýbrž vytvořili bychom nejsprávnější
předpoklady jak parlamentní, tak nejširší
demokratické lidové kontroly. Je jen litovati, že
tisk v českých zemích, zejména hospodářské
týdeníky nevěnují hospodářským
věcem tolik pozornosti jako na příklad tisk
slovenský. Při této příležitosti
zvláště poukazuji na hospodářský
týdeník Budovatel ze dne 10. října
t. r., kde v závažném článku
"Pred konzolidáciou prechodného dlhu"
jsou zveřejněny i velmi podrobné informace.
Bylo by dobré takových závažných
zjevů si povšimnouti také v naší
žurnalistice, v našich odborných časopisech.
Paní a pánové, v těchto dnech dostávají
naši poplatníci platební rozkazy s velkými
předpisy daně výdělkové a daně
důchodové. V interpelačních dotazech
o daňových nedoplatcích poukázal jsem
na to, že prozatímní t. zv. náležitosti
nebyly v souvislosti se zvýšením cen včas
upraveny. Lituji, ze při této příležitosti
ministerstvo financí ihned neučinilo vhodné
opatření, přesto však vítám,
že aspoň nyní pamatuje ministerstvo na vhodnou
úpravu těchto daňových sazeb. Kvituji,
že činí příslušná
opatření, aby byly příslušné
předpisy vhodným způsobem praveny tak, aby
odpovídaly dnešnímu stavu hospodářských
čísel. Jenom mám jednu prosbu, aby se tak
stalo co možná nejrychleji.
Všemi stranami Národní fronty byl zde na parlamentní
půdě zdůrazněn posvátny úkol
ostrahy hraníc. Všichni víme, že v minulosti
konala a i v nynější době vykonává
tento úkol československá finanční
stráž. Není potřebí tu zdůrazňovat,
že při provádění těchto
důležitých úkolů, spojených
s ostrahou hranic, musí nynější malý
počet příslušníků finanční
stráže podávat přímo nadlidské
výkony.
Československá finanční stráž
je snad jedinou složkou, kde od r. 1938 nebyla přibrána
ani jediná síla. Jeví se proto naprosto nutným,
aby sbor finanční stráže byl doplněn
mladými, schopnými a nebojácnými lidmi,
má-li v budoucnosti plnit své úkoly. Jako
finanční úředník, který
měl příležitost poznat povahu těžké
finanční služby, musím vyslovit uznání
a obdiv její dosavadní práci při tak
malém počtu zaměstnanců.
Je také mou povinností tu konstatovat, že československá
finanční stráž zúčastnila
se svými příslušníky při
potírání banderovských tlup jak na
hranicích, tak i ve vnitrozemí. Byla to také
finanční stráž, která nemálo
přispěla ke konsolidaci našeho pohraničí.
Tito skuteční hraničáři vrátili
se do území, z něhož byli Němci
vyklizeni, jako jeden z opravdových státně
a národnostně spolehlivých prvků.
Naše finanční stráž nechybí
při žádných úkolech, souvisících
s ostrahou státní hranice a bezpečností
pohraničí. Slyšeli jsme tu o desítkách
tisíců zadržených osob, o milionových
částkách vybraných na pokutách
za celní přestupky.
Úkoly finanční stráže budou se
v budoucnosti úměrně zvětšovat
a je proto naší povinností rozpočtově
poskytnouti finanční stráži vše,
aby mohla býti moderně a účelně
vyzbrojena a vybavena.
Paní a pánové, dne 30. října
1947 podal nám pan ministr financí výklad
ke státnímu rozpočtu na rok 1948 a musíme
mu býti povděčni za to, že tentokráte
po prvé vyřkl zcela jasně zásady,
podle kterých chce postupovati jako resortní ministr.
Řekl, že jak se postupně prosazují v
celku našeho národního hospodaření
principy plánování, začínají
se měnit i funkce a úkoly rozpočtu ve vztahu
k národnímu důchodu. Je zřejmé,
že již nyní chce prosazením finančních
osnov svého kabinetu podle sovětského vzoru
státi se rozdělovatelem peněžních
zdrojů země a tím i zdrojů materiálních.
Úměrně s propagaci rozvoje, stanovením
státního plánu. Toto rozdělování
peněžních zdrojů chce prováděti
takovou kontrolou využití státních prostředků
i soukromých mobilních peněžních
prostředků, která by mu zajistila místo
vedoucího hospodářského ministerstva
s integrujícím vlivem na celé hospodářské
dění.
Tyto hospodářsko-politické ambice nemusely
by nás ještě tak rmoutiti, kdyby na jiném
místě, to jest v kapitole o peněžnictví,
neřekl, jak chce k svému cíli dospěti.
Opakuji doslovně: "V duchu potřeb plánovaného
hospodářství si nepředstavuji peněžní
radu jako orgán zastupující jakékoliv
zájmy kromě státu. Proto jsem navrhl peněžní
radu jako sbor odpovědných osob a ne delegátů
zájmových skupin." Peněžní
rada, která má řešiti celé naše
peněžnictví, nemá tedy zastupovati hospodářské
zájmy, nýbrž jen zájmy státní,
které v tomto případě jsou representovány
výhradně politicky vedeným ministerstvem.