Zaměřuji proto svůj zrak na jednu ze základních
výdajových položek, t. j. na výdaje
osobní, které činí jen u aktivních
zaměstnanců více než 9.400 mil. Kčs,
tedy více než 60 % všech provozních výdajů.
Víme-li všichni, že železniční
zaměstnanci, ať vedoucí nebo výkonní,
nejsou valně honorováni, nutno přičíst
tak vysoké osobní výdaje na vrub jejich velkého
počtu.
Jaké je rozpětí mezi personálním
stavem nynějším a stavem z roku 1938 a jaké
jsou příčiny rozdílu v těchto
stavech? Skutečný stav zaměstnanců
a ČSD činil k 31. lednu 1938 v oblasti celé
republiky 151.940. Jelikož stav zaměstnanců
u ČSD i v normálních letech podléhal
změnám během roku, nutno přihlédnouti
také ke stavu k 31. červenci 1938, který
činil 175.348 osob, neboť od jara do podzimu nutno
udržovati a obnovovati stavby a stavební zařízení,
a také železniční provoz jest v druhé
polovině roku podstatně vyšší.
Lze-li tedy označiti rok 1938 v personálních
poměrech u ČSD za normální, možno
pro srovnání použíti průměrného
stavu železničních zaměstnanců
v počtu asi 157.000 osob. Naproti tomu činí
dnešní stav personálu, zjištěný
statisticky k 31. srpnu t. r., kdy už není výkyvů
sezonniho přijímání a propouštění
zaměstnanců, 223.941 osob, takže zvýšení
oproti roku 1938 činí asi 67.000 osob. I když
připouštím, že po květnu 1945 byla
přijata přemíra zaměstnanců
pro správní a provozní službu nepotřebných,
je nicméně třeba uvědomiti si toto:
1. Železniční tratě, mosty, stanice
i vozidla, po celou dobu války neudržované
a neobnovované, zničené nadto jak bombardováním,
tak i zvýšeným válečným
provozem, potřebují zvýšené obnovy,
jež se má uskutečniti podle dvouletého
hospodářského plánu do konce roku
1948. Stav rozrušených tratí způsobuje
kromě toho nepravidelný provoz železnic, pomalé
jízdy, zmenšenou rychlost vlaků, kratší
turnusy jízdního personálu pro nákladní
vlaky atd. K tomu je třeba nejen většího
počtu pracovních sil pro udržovací a
obnovovací práce, konané ve vlastní
režii, ale i většího počtu provozních
zaměstnanců.
2. V celkovém stavu zaměstnanců z roku 1947
je započteno asi 8.000 zaměstnanců, konajících
vojenskou presenční službu. Naproti tomu byli
v roce 1938 přijímáni do železničních
služeb zaměstnanci až po vykonané vojenské
presenční službě, resp. jejich služební
poměr byl nástupem této služby zrušen.
Je přirozené, že nelze dnes počítati
tyto zaměstnance do pracovního stavu a že je
třeba míti o tento počet vyšší
personální stav.
3. Podstatný vliv na zvýšení potřeby
personálu má zvýšená nemocnost
v důsledku oslabení fysické zdatnosti zaměstnancovy,
způsobeného válečnými útrapami.
Snaha o zlepšení zdraví zaměstnancova
vedla k lepším úpravám dovolených
na zotavenou. Procento nepřítomnosti ve službě,
činící k 31. červenci 1938 11,27 %,
stouplo k 31. srpnu 1947 na 16,79 %.
4. Rozvrh volební i jízdní vlakové
služby byl po květnu 1945 upraven na podkladě
rozšířených přípravných
a odevzdávacích dob. Turnusy strážníků
trati byly rovněž podstatně zlepšeny ve
prospěch zaměstnanců. Tyto úpravy
pracovní doby znamenají trvalé zvýšení
personální potřeby v podstatném rozsahu.
5. Slovenské pověřenectvo dopravy, jež
za politických poměrů v roce 1938 neexistovalo,
má stav 448 zaměstnanců.
6. Podnik ČSD rozvinul od května 1945 podstatně
státní automobilovou dopravu osobní i nákladní.
Stav zaměstnanců automobilové dopravy byl
v roce 1938 1.540 osob a stoupl k 31. srpnu 1947 na 10.454 osob.
Tento vývoj není skončen a nutno proto s
tímto zvýšeným stavem trvale počítat.
Je tu ještě řada dalších příčin,
jež působí na zvýšení personální
potřeby. Nejedny z nich mají povahu přechodnou,
jiné jsou povahy trvalé, všechny vedou však
k závěru, že se nelze dnes mechanicky vrátit
u podniku k personálním číslům
z r. 1928. Na druhé straně je jisté, že
celkový stav zaměstnanců je do r. 1947 značně
nadměrný, i když odečtu přechodnou
potřebu zaměstnanců, odůvodněnou
v prvých třech bodech, a i když přihlédnu
a uznávám trvalou zvýšenou potřebu,
uvedenou v bodech ostatních. Soudím proto, že
je nejnaléhavějším problémem
podniků ČSD provésti normalisaci personálních
poměrů, a dovoluji si přispěti několika
připomínkami o možnostech úspor, aniž
je považuji ovšem za vyčerpávající.
Jsou to:
1. Snížení stavu správní služby,
jakmile pominou mimořádné úkoly, jako
jsou renominace, zpětná stabilisace, nová
organisace správy se současným vydáním
moderních služebních předpisů,
a až tím vším se celá správa
zjednoduší.
2. Zrušení různých agend, jichž
podnik k vlastnímu výkonu železniční
služby nepotřebuje. Mezi takové agendy počítám
zejména i ozbrojené strážní oddíly.
Dnes, kdy na jedné straně se kritisuje nadměrný
počet veřejných zaměstnanců
a na druhé straně v různých službách
je jich naopak nedostatek, je zarážející
skutečností, že železnice nechala své
ozbrojené strážní oddíly vyrůst
tak, že v nich zaměstnává víc
než 1000 zaměstnanců. Zmínil jsem se
již o této existenci loni, lituji, že bezvýsledně.
Dnes je tento nežádoucí zjev tím nápadnější,
že účel, pro který byly tyto oddíly
zákonem o drahách v roce 1937 zřízeny,
již pominul. O účelu totiž tento zákon
říká: "Je-li potřebí mimořádných
opatření k zajištění bezpečnosti
provozu dráhy, může železnice zříditi
tyto oddíly". Toto zřízení má
tudíž ráz výjimečnosti. Postupem
času nahradili tito ozbrojení strážcové
noční hlídače-invalidy a dnes se jich
používá k takovým úkonům,
že i cestující veřejnost tento luxus
nepříznivě kritisuje. Používá
se jich totiž i k pořádkové službě
na nástupišti, asistují vrátným
při odběru jízdenek a hlídají
zadané oddíly ve vlaku. Až groteskně
to působí, vidíte-li na nástupišti
u vlaku vedle vlakvedoucího, průvodčího
a přednosty stanice i stráž SNB a jednoho i
více ozbrojených členů železničních
oddílů. Ti všichni dohromady "střeží
bezpečnost provozu dráhy a dbají o zajištění
pořádku na železnici", jak říká
zákon.
3. Racionalisace a mechanisace práce jak ve vlastním
železničním provozu, tak zejména ve
výrobních odvětvích, ať jde o
udržování nebo obnovu tratí či
vozidel.
4. Zlepšování, modernisace a stálé
doplňování zabezpečovací i
dorozumívací služby. Jak jsem již řekl,
závisí potřeba personálu na dynamice
provozu. Zkušenosti ČSD, jakož i pozorování
u drah cizích, majících obdobné provozní
poměry, nasvědčují tomu, že personální
potřeba u ČSD může se pohybovat mezi
140 až 180 tisíci zaměstnanců v odvětví
železničním a mezi 10 až 15 tisíci
v odvětví automobilovém, kterážto
čísla jsou též horní hranicí
finanční únosnosti se zřením
k potřebě nové platové úpravy.
Dosavadní odsun, provedený v oblasti české
v r. 1947 v počtu asi 20.500 zaměstnanců,
je tedy první etapou, již oblast slovenská
vůbec neprovedla.
Co do formy odsunu považuji za pochybné, aby byl proveden
přeložením zaměstnanců, i těch,
kteří jsou fysicky a duševně zdatní,
do trvalé výslužby. To by znamenalo pouhý
přesun výdajů na položku pensí.
Ani druhá forma přechodného přidělení
železničních zaměstnanců do soukromých
pracovních odvětví na dobu 3 let, jak je
má na mysli osnova zákona o provedení národní
mobilisace pracovních sil a o zmenšení počtu
zaměstnanců ve veřejné správě,
není vhodným řešením pro podnik
ČSD. Nutno totiž předpokládati, že
podnik ČSD, dík též připravované
racionalisaci a mechanisaci provozní i výrobní
služby, bude míti počátkem r. 1951 normální
provozovací poměry a že nebude proto moci využiti
zaměstnanců přechodně odsunutých.
Úplný návrat mnoha tisíc odsunutých
zaměstnanců způsobil by takové finanční
zatížení podniku, že by znemožnil
jeho finanční soběstačnost, jež
jest a musí zůstati stěžejní
zásadou jeho hospodaření.
Obtížným problémem nejen s hlediska
finančního, ale především s hlediska
personálně-politického bude konstrukce nové
platové soustavy pro zaměstnance ČSD v rámci
připravovaného platového zákona veřejnozaměstnaneckého.
Více než 20letá neblahá zkušenost
s vlád. nařízením č. 15/1927
Sb. ukáže nám cesty, kterými se musí
bráti nová platová úprava, aby se
vystříhala chyb, které učinily vlád.
nařízení č. 15/27 Sb. mezi personálem
tak neoblíbeným a které svou koncepcí
nevyhovovalo potřebám železniční
služby. Ani vl. nař. č. 146/46 není
bez chyb, jichž je nutno se vystříhat. Je nemyslitelné,
aby dosažení definitivy bylo vázáno
do podúřednických a zřízeneckých
kategorií 6-7letou dobou v poměru pomocného
zaměstnance, s nejméně 2 lety v poměru
dělníka na výpomoc, kterážto
doba se však pohříchu často protáhla
na 10-15 let. Je to nejen sociální samozřejmostí,
ale přímo státním zájmem, i
nejvlastnějším zájmem samého
podniku, aby se dostalo slušného hmotného zajištění
zaměstnanci v době, kdy na něho naléhají
starosti o zabezpečení rodiny a kdy může
věnovati podniku své nejlepší síly,
a ne teprve až v druhé polovině služební
dráhy, jak je tomu dosud.
Dále bude třeba pamatovati na zajištění
možnosti přestupu do vyšších služeb,
kterou zavedlo, po případě usnadnilo již
nařízení č. 444/1940 Sb. k vlád.
nařízení 15/1927 Sb. Zvláštní
ráz železniční služby, předpokládající
ve většině služeb pro funkční
místa dlouholetý praktický zácvik
a výkon služby, si přímo žádá
toho, aby zvláště schopní jedinci, pokud
vyhovují předepsaným podmínkám
pro vyšší službu, byli do ní zařaděni
a mohli tak uplatniti v ní své praktické
zkušenosti, kterými předstihují síly
do služeb teprve přijímané.
Nebyli to však jen podúředníci a zřízenci,
které nespravedlivě postihl platový systém;
ani úřednictvu se nevedlo lépe. Zcela nedostatečné
systemisace služebních míst a nízké
služební platy byly sotva způsobilé
k zajištění aspoň minimálního
hmotného zaopatření, jaké je nezbytným
předpokladem pro prohlubování odborného
vzdělání, bez jakého se železniční
úředník, zvláště pak ne
úředník vedoucí, dobře neobejde.
Možno kvitovati s povděkem, že v této
věci nejen u úřednictva, ale i u podúředníků
a zřízenců se poměry podstatně
zlepšily provedením renominace, i když ani tu
nebylo velmi často postupováno ideálně.
Přípravné práce na veřejnozaměstnaneckém
služebním a platovém právu ukazují,
že se tentokráte pomýšlí na to,
aby jeho normy platily přímo i pro zaměstnance
ČSD. Lze jen souhlasiti s tímto počinem,
který znamená odstranění dosavadní
zbytečné dvojí koleje v regulovaném
poměru státních zaměstnanců,
poměru veřejnoprávního, pragmatikálního
a soukromoprávního, stanovením jednotného
veřejnoprávního poměru pro veškerou
státní službu, tedy i pro ČSD.
Pokládám ovšem za samozřejmé,
že naznačená uniformita služebního
poměru bude v oboru platových poměrů
bez výhrad jedině na poli stálých
služebních příjmů a ponechá
v oboru vedlejších služebních příjmů
dostatečnou volnost pro vytvoření účelné
soustavy těchto příjmů, jaké
si železniční služba nevyhnutelně
vyžaduje.
Členitost personální organisace ČSR
s její bohatou stupnicí různých funkcí
takřka ve všech odvětvích železniční
služby, podstatně rozdílná odpovědnost
a namáhavost této služby u různých
služeben může býti dostatečné
vystižena jen náležitou diferenciací ve
vedlejších služebních příjmech,
jak se ostatně děje již i za nyní platné
soustavy platové. Zvláště bude třeba
pamatovati na dobudování a zdokonalování
dosavadních úkolových a prémiových
soustav, sledujících v hospodářském
podnikání obecně uznávané zásady
vyšší úplaty za vyšší
výkon. V tomto úseku personální politiky
vykonaly ČSD dosud kus záslužné pionýrské
práce a bude jen třeba dbáti, aby tato linie
byla dále sledována, účelně
prováděna a zdokonalována. Namátkou
sluší uvésti především časový
úkol a prémie ve službě dílenské
a vozební, ve službě stavební a udržovací,
ve výpravnách zboží a zásobárnách,
na labských překladištích, v desinfekčních
stanicích atd.
Jen takto pojatý platový systém pro ČSD
může řádně splniti nejen své
poslání sociální, ale především
personálně-politické, jehož vůdčí
ideou musí býti spravedlivé a významu
a odpovědnosti železniční služby
úměrné hmotné zajištění
personálu jakožto předpoklad pro dosažení
optimálního výkonu zaměstnaneckého
tělesa.
Jedním z předních a po mém soudu nejobtížnějších
úkolů reorganisace státních drah,
o níž tak pěkně mluvil pan ministr dopravy
ve svém výkladu k rozpočtu podniku ČSD
na r. 1948, je rozumná úprava personálních
stavů a spravedlivá platová úprava
při zachování finanční rovnováhy
podniku ČSD podle staré, stále pravdivé,
bohužel dosud neuskutečněné zásady
"méně zaměstnanců, ale lépe
placených".
A na konec prosím o svolení, abych mohl říci
několik poznámek k primici pana posl. Koláře.
Temperamentně odsoudil předmnichovskou republiku
a její veřejnozaměstnaneckou politiku, za
niž jeho strana nebrala nikdy odpovědnost, ovšem
také nikdy se nesnažila ve svém odmítání
všeho tuto politiku napravit. To ovšem panu posl. Kolářovi
nemám za zlé, poněvadž tenkrát
v té straně nebyl.
Byl bych rád, kdyby si pan kol. Kolář
opravil v zájmu historické pravdy svoji poznámku
o Unii železničních zaměstnanců.
To nebyla totiž naše, národně socialistická
organisace, jak ostatně každý jen průměrný
odborář dávno ví.
Jsem rád, že i strana, kterou řečník
zastupuje, připouští, že se provádí
teror i ve veřejných úřadech. Jenom
lituji, že pan kol. Kolář tyto úřady
nejmenoval, jako jsem já i moji klubovní kolegové
jmenovali ministerstvo vnitra, financí, a přinesli
jsme k tomu do sněmovny doklady.
Pan kol. Kolář tu vyjmenoval všechno,
co od revoluce bylo pro veřejné zaměstnance
vykonáno. Teprve od něho a z brožurky, která
se jmenuje "Na pomoc desítkovým důvěrníkům",
jsme se dověděli, že to všechno je dílem
jen jeho strany a ROH, zatím co ostatní k těmto
vymoženostem jenom mlčeli. Pravou tvář
tohoto tvrzení měl jsem čest poznat za dlouhotrvajícího
jednání o restrikci a reorganisaci státní
správy.
K osvěžení paměti ještě
dva nesplněné sliby, které však nepocházejí
z dob předmnichovské republiky: Problém diet
státních zaměstnanců se zdá
býti neřešitelný, protože již
více než půl druhého roku se jejich
úprava, Ústřední radou odborů
slibovaná, stala jenom slibem. Je skoro už dnes ostudou,
že ještě dnes v nové republice jsou zaměstnanci
odměňováni podle protektorátního
nařízení německého vzoru, který
zavedli nacisté.
A dále: Vládní nařízení
č. 15 z r. 1944. Zdá se, že ÚRO zapomněla,
že se závazně v říjnu letošního
roku usnesla a od předsedy vlády dostala souhlas,
aby vládní nařízení čís.
15-19 z r. 1944 byla zrušena a aby zaměstnanci byli
odškodněni. O tomto slibu naše Revoluční
odborové hnutí povážlivě mlčí
a zaměstnanci se obávají, že i tento
požadavek zůstane jenom slíbený.
Na konec chtěl bych jen říci, že není
třeba se obávat, že bychom protestovali proti
námětu pana kol. Sosnara, aby osvěta
byla připojena k ministerstvu informací. Mám
zato, že je právě nejvýš potřebí,
aby osvěta konečně do ministerstva informací
přišla. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, kterým
je pan posl. Homola.
Posl. Homola: Vážené dámy a pánové!
Rozebíráme-li rozpočet ministerstva školství,
nemůžeme zakrýt jednu velmi radostnou skutečnost.
Preliminované položky na školství vzrostly
oproti položkám věnovaným na školství
v první republice na nebývalou výši.
Jeví se to v celkovém rozpočtu ministerstva
školství i v kapitolách týkajících
se vysokého školství. Průměrně
se věnovalo na vysoké školy v předválečných
letech 155 milionů, v rozpočtu na r. 1948 dosahuje
suma na vysoké školy již 741 milionů Kčs
a připočteme-li k tomu ještě 210 milionů
Kčs na péči o vysokoškolské studentstvo,
vidíme, že naše nová republika, lidově
demokratická republika, věnuje celkem 951 milionů
Kčs na výchovu mladé inteligence. Tedy skoro
1 miliardu Kčs dává náš pracující
lid v r. 1948 na výchovu mladých lidí, s
jejichž pomocí doufá vybudovat v naší
zemi krásnou a šťastnou budoucnost pro všechny.
My mladí lidé musíme býti neskonale
vděční té zlaté ruce, která
zavedla tuto novou školskou politiku, která dovedla
první vyhradit vysokým školám tak vysoké
sumy. My mladí jsme děkovali, děkujeme a
budeme děkovat prvnímu ministru školství
prof. dr. Nejedlému, který otevřel
dveře vysokých škol květnové
revoluci a který první a správně určil
směr vývoje našeho školství a dovedl
našemu školství zajistit také nebývalé
položky ve státním rozpočtu.
Tím činem se však také náš
národ zařadil mezi nejpokrokovější
národy světa, jak vysvitá ze srovnání
rozpočtů jednotlivých států
a hlavně z položek, které věnují
tyto státy na školství a na armádu.
Československá republika věnuje na školství
z celkového rozpočtu 10,44 %, na armádu 11,21
%, to znamená, že diference mezi školstvím
a armádou je v československém rozpočtu
0,77 %. Polsko věnuje 17 % na školství a 20
% na armádu, diference 3 %. SSSR věnuje 14 % na
školství a 23 % na armádu, diference 9 %, Anglie
věnuje 5,7 % na školství a 25 % na armádu,
diference 19,3 %. Francie věnuje 7 % na školství
a 30 % na armádu, diference 23 %, Italie věnuje
1 % na školství a 30 % na armádu, diference
29 %. Spojené státy americké věnují
1,6 % na školství a 32 % na armádu, diference
30,4 %. Z toho vidíme, že největší
péče je věnována školství
v zemích lidově demokratických režimů.
V těchto zemích jsou však také položky
školství a armády vyrovnány. Naproti
tomu kapitalistické země vykazují ve svých
rozpočtech až katastrofální rozdíly
mezi položkami věnovanými na školství
a na armádu. Velkou část jejich rozpočtu
pohlcuje armáda a příprava na válku.