Jestliže mistr Halas řekl před půldruhým
rokem, že se ozývají tendence, dnes se ozývají
zde v tomto ústavodárném sboru otevřeně
hlasy, které chtějí otrávit umělce,
vyhnat je s jejich míst, znemožnit jim, aby rozhodovali
o kulturních otázkách, které jim především
náleží. Naopak, myslím, že je potřeba
těmto umělcům, ať už na jakémkoliv
úseku kulturní práce, ať literátům,
výtvarníkům, umělcům hudebním,
filmovým anebo divadelním, poděkovat s tohoto
místa právě také za to, že oni
tehdy, kdy je národ potřeboval, šli, úřadovali
a pracovali a vytvářeli nový aparát,
že oni šli i za cenu sebezapření, že
nebudou moci tvořit. Poděkovat jim za to a říci,
že pro nás, ať jsou tohoto času sekčními
šéfy nebo přednosty nebo čímkoli
jiným, zůstávají stále jmény
nejdražšími v tomto národě, že
pro nás zůstávají milovanými
umělci, pracovníky našeho národa. Paní
a pánové, my budeme tyto pokrokové umělce
dále hájit a podporovat.
Vím, že v tomto sboru jsou různí lidé,
že je tu řada lidí čestných,
korektních, upřímných stoupenců
socialismu, že je tu řada lidí, kteří
byť mají výhrady vůči naší
politice, vůči různým opatřením,
myslí to dobře a poctivě se socialismem,
se svým státem a se svým lidem. Ale je tu
řada lidí, kteří ve své nenávisti
ke všemu lidovému, ke všemu pokrokovému
a především ke všemu komunistickému
- a to proto, že komunisté jsou nositelé pokroku
a především garanty, že se k socialismu
dojde -, jdou tak daleko, že už nic českého
jim není dost dobré. Nic českého jim
není hodno obdivu, nic českého nesnášejí
a všechno nové, pokrokové, české
kritisují, obracejí na ruby a zapomínají
dokonce, že jsou Češi, že se zrodili z české
matky a že jejich řeč je česká.
Lidé, kteří ve své nenávisti
ke komunismu jdou tak daleko, že je jim milejší
řecký monarchista, americký válečný
štváč nebo fašistický Němec
než český poctivý komunista. Tak daleko
přichází nenávist některých
pánů kritiků a některých bojovníků
proti komunismu. Je to především proto, že
hnací silou pokroku v tomto státě jsou komunisté,
že je navždy odzvoněno starým zlatým
časům kapitalistického liberalismu.
A někteří kritikové, zaujatí,
nenávistní, neochotní ke konstruktivní
kritice, jdou tak daleko, že jsou u vytržení,
vidí-li konservu ze západu, ve které mimo
žvýkací gumu je také toaletní
papír a suchar, že jsou u vytržení nad
nádherným balením Chesterfieldek, ale nevidí
velké budovatelské úsilí našeho
lidu; obdivují se sebemenší tretě ze
západu, ale nevidí naše Stalinovy závody,
nevidí obrovský vzrůst našeho znárodněného
podniku ve Zlíně, nevidí Dněprogres,
nevidí bulharský Chaim-Boaz, nevidí Uralstroj,
nevidí nic slovanského a českého,
zatím co se obdivují lecjaké zbytečnosti
a tretce ze západu. Auto ze západu je pro ně
úžasnou věcí a nevidí, že
máme kopřivnickou Tatru, že máme světoznámý
výrobek rukou českých dělníků,
české práce. Naši někteří
kritikové ve své nenávisti jdou tak daleko,
že jsou u vytržení nad slabomyslnými výtvory
západního filmu, ať už se jmenuje Modelka,
Gilda nebo Bellita, a nevidí a bagatelizují Sirénu,
která dostala 7 mezinárodních cen, která
dostala světovou cenu v Benátkách, nevidí
úspěchy našeho filmu jenom proto, že v
něm jsou také komunisté a že ti komunisté
to dělají dobře. Nic českého
jim není dobré, nic, v čem je vidět
pokrok a síla nově rostoucí lidové
demokracie. Jsou obráceni tváří dozadu,
na západ, kde zbožňují své západní
a také zapadající bůžky.
Tož, pánové, vždyť nemá nikdo
v tomto státě nic proti tomu, aby ti, kdož
se nechtějí smířit s tím, že
v tomto státě jsou, budou a zůstanou komunisté
ve vládě, kteří se nechtějí
smířit, že v tomto státě lid
si bude brát stále více práv, šli
tam, kam je srdce táhne. Nikdo pro ně plakat nebude.
Takové, i když teď říkáte
a budete potom říkat přehnané a tak
dále, takové zásadní motivy vedou
celou vaši kritiku. Napíšete: "Ministerstvo
informací žádá o 2 miliardy více"
- a celý rozpočet ministerstva informaci činí
292 mil. Posl. Charvát napíše: "Stamilionové
deficity ve filmovém hospodářství",
posl. Lesák: "Demagogie neozdraví film"
- a potom svorně napíšete, že náš
film bude mít za pět let 1 a půl miliardy
deficitu. Při tom se rozcházíte o několik
desítek milionů. A potom spustí Lidová
demokracie, Svobodné slovo, Svobodné noviny a spol.:
"Teror na Barrandově", "Ve filmu to praští",
"Filmové gestapo", "Doplácíme
2 miliony na film", "Katastrofální schodky,
Nikolaj Šuhaj defraudant", "Dejte film pod kuratelu"
atd. K tomu už jen chybí růžový
papír Stříbrného večerníku
a podpis F. Stříbrného. Tomu říkáte
kritika, o tom říkáte, že je to základ,
na kterém se můžeme shodnout ve věcné
a vážné kritice. Za takové situace mají
naši filmoví umělci a pracovníci pracovat,
když takto zneklidňujete celou veřejnost. A
ve skutečnosti naopak v prvé polovině tohoto
roku jsou tu příjmy vyšší než
byly a výdaje nižší, takže asi 6
mil. Kčs bude tento rozpočet přebytkový.
Je nám jasné, že ti, kteří toto
dělají, nedělají to jen náhodou,
nýbrž že je to jasná ideologická
příprava. Je to první stupeň přípravy:
barrandovský teror, stamilionové deficity, a druhý
stupeň, to jsou někteří lidé
ve filmu, kteří - neváhám to říci
- sabotují znárodněný film, překročují
rozpočet jednoho filmu až o 52 %, atd., a to všechno
jsou lidé téhož směru jako posl. Lesák,
který vznáší dotazy na p. ministra informací,
proč se překročují rozpočty
filmů. Myslím, že je tu podezření
ze spojitých nádob; na jedné straně
se překročují a na druhé straně
se z toho dělá velký kravál.
A po této přípravě přijdete
s návrhem p. dr. Hřebíka a s návrhem
na zrušení ministerstva informací. Máte
to krásně vypracované a připravené.
Návrh posl. dr. Hřebíka, o kterém
budeme v tomto ústavodárném Národním
shromáždění ještě podrobně
hovořit, uvádí jako hlavní motiv,
že chce zavést pořádek do filmového
podnikání, ale v návrhu marně hledáte,
jak a čím má tento návrh prospět
posílení uměleckého, kulturního
a státně politického poslání
našeho filmu. Především se tu staví
otázka výdělečného podniku
starýma očima kapitalistickýma, a Sokol,
pokud vím - a nejsem v Sokole od včerejška
- byl vždy organisací nezištnou, nikdy nestavěl
svůj zisk nad svou práci a poměr k národu.
Jednotlivci tu chtějí zneužít sokolského
bratrství a právě před sletem, kdy
je třeba v Sokole jednoty a svornosti, vhoditi do Sokola
jablko sváru, které má rozvrátit řady
jejich členů. Nezapomínejte, že nás
komunistů je také slušný počet
v Sokole, a to ne od včerejška, nýbrž
od let předmnichovských. Nezastávali jsme
tam jen funkce starostů a vysokých hodnostářů,
ale stavěli jsme sokolovny, nosili maltu, natírali
dveře a drhli podlahy jako poctiví a řádní
členové. Myslím, že něco na tom
je, když podniková rada Československé
filmové společnosti řekne, že její
dojem je, že za návrhem "sokolských"
poslanců jsou skryty soukromí zájemci, kteří
vlastně celonárodní instituce Sokola zneužili
pro své vlastní zájmy. Bude dobře,
když si pak při projednávání
tohoto návrhu o tom pohovoříme podrobněji.
Je samozřejmé, že se vyrábějí
resoluce, a poněvadž jsem zpravodajem o tomto návrhu,
mám jich už hezký počet, ale mám
na př. i resoluci, protest Sokolské jednoty v jednom
pražském předměstí, ve kterém
se jménem 1.300 příslušníků
protestuje proti zabrání kina. Při tom jsem
zjistil, že v tomto pražském předměstí
má jednota Sokol pouze 750 členů a nikoliv
1.300, že v tomto pražském předměstí
- mimochodem řečeno - není žádný
biograf a že náčelník tělocvičné
jednoty Sokol v tomto pražském předměstí
pan Tesárek za přítomnosti pana Klimeše
konstatoval, že mu není vůbec nic známo
o podobném protestu ani o svolání výborové
nebo členské schůze, která by měla
text protestu schválit. Protest byl tudíž podán
bez vědomí členstva nár. socialistickými
funkcionáři jednatelem p. Mařečkem
a p. Pečkem, kteří dopis podepsali dokonce
bez vědomí náčelníka jednoty.
Budete-li takto dělat resoluce, upadnou ve velkou nevážnost
a nebudeme z nich moci vyvozovat skutečný názor
sokolských pracovníků.
Jde především o znárodněný
film a o pokus po prvé prolomit zásady presidentova
dekretu, v tomto případě dekretu č.
50. Neváhám říci, že když
se vám nepodařilo udělat průlom do
prvého návrhu divadelního zákona,
který byl jednomyslně odmítnut všemi
kulturními pracovníky, pokoušíte se
o to druhým způsobem. Znárodnění
především manifestuje nezadatelný a
přednostní zájem lidí na bytí
a rozvoji filmového podnikání ve prospěch
celku a zabezpečuje k trvalému plnění
těchto požadavků hmotné a osobní
předpoklady. Nositelem znárodnění
je tedy lid jako celek a ne nějaká skupina lidí.
Věřím, že ani poctiví členové
Sokola ve své většině, až se jim
vysvětlí, oč jde, nebudou souhlasit, aby
se tak významná celostátní organisace,
jakou je Sokol, stala prostředníkem, kterým
by měl být narušen první dekret o znárodnění,
a tedy znárodnění samo ve své podstatě.
Při tom je jasno, že jak ministerstvo informací,
tak my máme k Sokolu ten nejvřelejší
poměr. Ministerstvo informací podporuje propagaci
sletu a Sokola kde jen může, ale nikdo, ani toto shromáždění
nemůže připustit, aby byly podrývány
samy kořeny znárodňovacího procesu
prostřednictvím návrhu p. dr. Hřebíka.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Nemám dostatek času, abych se tu zmiňoval
o další práci ministerstva informací,
jen několik slov řeknu o odboru I., který
byl také napaden. První odbor ministerstva informací
má především za úkol zahraniční
státní propagandu a informace, tlumočnickou
službu, překladatelskou službu, vnitřní
státní propagandu, státně politickou
výchovu časové povahy, národohospodářskou
propagandu a informace, věci pohraničí a
Slezska, ústav pro výzkum veřejného
mínění, archiv a pod. Už sama paní
posl. Jungwirthová 27. března 1946 prohlásila,
že každý moderní stát musí
znát mínění svých občanů
a musí mít potřebný aparát,
jak toto mínění zjišťovat. Tolik
pokud se týče ústavu pro výzkum veřejného
mínění, ale mohl bych vypočítávat
řadu dalších prací, které koná
I. odbor ministerstva financí. Jsou to tisíce přednášek,
je to dvacet tisíc vyškolených pracovních
okresních národních výborů
ve více než 100 různých přednáškách,
je to otázka programového vedení a organisované
akce v tisku, rozhlasu a filmu, čelící zmatku
a panice v době tísnivé hospodářské
situace. Je to otázka organisovaní hnutí
národní soutěže, jsou to brigády
pro průmysl a zemědělství, jejich
výchova, jejich kulturní zásobování
a kulturní spolupráce s nimi.
Podle dekretu 130/45 o státně politické výchově
časové povahy nejen se účastní
první odbor programové a organisační
přípravy celostátních masových
akcí, ale také organisuje kulturní četbu,
pečuje o obnovu zničeného Slezska, organisuje
kmotrovství, Slezský ústav, hraničářské
problémy, sleduje problémy osídlení,
organisuje pomoc Lužici, východnímu Slovensku
a v poslední době organisuje také sběr
starých novin. A nebýt jeho, myslím, že
by nevyšlo ani Svobodné slovo, poněvadž
by nebylo dostatek papíru, kterého máme kritický
nedostatek. Je to dále zahraniční propagace
organisace dobrovolných profesionálních tlumočnických
sborů, publikace pro cizinu. Potřeboval bych několikanásobek
času, abych vypočítal jen stručně
obsáhlou činnost jediného odboru ministerstva
informací.
Jedním z odborů je rozhlas, také zjevně
a známě napadaný pro tendenčnost,
stranickost a pod. Pokud jde o tendenci, paní a pánové,
aby nám bylo jasno, náš čs. rozhlas
tendenční jest. O tom se s nikým netřeba
přít. Ale tendence, kterou mu vyčítáme,
to je právě tendence věrného stoupenectví
košického vládního programu, je tendence
lidově demokratická, tendence naprosté věrnosti
vládě Národní fronty. To je tendence,
která jenom pomáhá a posiluje myšlenku
lidové demokracie v tomto státě. Jestliže
ovšem byste chtěli tendenci, která by se líbila
také na západě pánům Mikolajczykům,
Sidorům, Ďurčanským a jiným,
takovou tendenci tedy do rozhlasu asi nepropasujeme.
Náš rozhlas má vyrovnaný rozpočet.
Náš rozhlas ze svého rozpočtu dává
106 milionů na investice, na obnovu, protože má
zastaralé zařízení. Náš
rozhlas z těch 40 % poplatků, které mu dáváme,
kryje celý svůj provoz, protože dalších
20 % jde na investice. Provoz rozhlasu stojí denně
jednoho posluchače 33 haléřů. A bylo
by možné ještě snížit rozhlasové
poplatky, kdyby třetinu rozhlasových poplatků
si nebrala pošta, která tím jaksi vyrovnává
svoje deficitní hospodářství. Rozhlas
tedy dostává pouze 60 % poplatků, které
mu dávají posluchači.
A náš rozhlas, když dovolíte několik
čísel, má takovouto agendu: V roce 1946 uvedl
přes 2.000 autorů, letos za tři čtvrti
roku již přes 3 tisíce autorů. Poslech
Čs. rozhlasu, zjištěný průzkumem,
činí až 75 %, t. j. nejvíc v Evropě.
Rozhlasová služba pomohla umístit 200.000 nových
zaměstnanců. Zorganisovala přes 50 tisíc
dobrovolných pracovníků na chmel, pro Kladno,
do šachet, zorganisovala za týden na dva tisíce
dobrovolných pracovníků. Rozhlas měl
letos přes půldruhého tisíce vlastních
pořadů, vyřídil na 15 tisíc
dotazů a intervencí a počet jeho posluchačů
neustále roste. Zase bych mohl pokračovat ve vypočítávání
obrovské práce našeho rozhlasu. Na jedné
straně pochybná anketa Svobodného slova o
rozhlasu, na druhé straně statisíce dopisů,
které souhlasí, aby rozhlas pokračoval tak,
jak dosud pracuje, ve své neochvějné věrnosti,
na linii lidově demokratické, na linii košického
programu.
A tak, paní a pánové, docházím
k závěru. Je obrovská práce ministerstva
informací a jeho odborů. Zaslouží si
nikoliv kritiky a nevěcných útoků,
nýbrž zasloužila by si alespoň od vás,
čestných, charakterních a loyálních
lidí, abyste se alespoň přesvědčili,
co to ministerstvo informací je a jakou obrovskou práci
vykonává. Nic jiného bych po vás nechtěl
a o nic jiného vás neprosil. Běžte a
zjistěte si ve všech odborech, co ono dělá,
abyste si učinili správnou a jasnou představu
jeho obrovského výkonu. A pak přestanou vaše
útoky a můžeme se shodnout na seriosní
věcné kritice, že to nebo ono lze poopravit,
ale pak přestaneme diskutovat o tom, zda je existence ministerstva
informací oprávněná.
Lze-li něco ministerstvu informací vytýkat,
pak je to především to, že se nedostatečné
stará o to, aby široká veřejnost věděla
o jeho obrovské práci, aby byla seznámena
s obrovskými úkoly, které toto ministerstvo
zvládá. A s ministerstvem informací, paní
a pánové, nutno počítati. Jeho kompetence
a úkoly jsou stále větší. Vedle
dekretu č. 50 o filmu je tu zákon o státní
péči osvětové, o povinných
výtiscích, o postavení redaktorů,
návrh divadelního zákona je také kompetencí
ministra informací, státní hudební
artistická ústředna a další.
Mám za to, paní a pánové, že
nadešel opravdu čas, aby se s této tribuny
a v těchto místech přestalo hovořit
o zrušení ministerstva informací a aby na program
přišla otázka rozšířit ministerstvo
informací o osvětu. (Veselost.) To je problém
dnešního dne. (Potlesk.) Myslím, že
osvěta nenalezne lepšího stánku, než
je ministerstvo informací. Není to věc nová,
paní a pánové, tato věc se praktikuje
právě v těch státech, na které
se odvoláváte, že bylo ministerstvo informací
zrušeno. Tam právě bylo posíleno, ať
již pod jiným názvem, a rozšířeno
právě o osvětu. A není to věc
nová ani ve vrstvách kulturních pracovníků,
kteří už v době, kdy se jednalo o první
osnově divadelního zákona, byli toho mínění,
že by se jim lépe vedlo a lépe pracovalo v
rámci ministerstva informací než v rámci
ministerstva školství.
Politická persekuce osvětových inspektorů
a celá řada těch markantních věcí,
na které zde poukázal kolega posl. Koubek,
dále postoj ministerstva školství k věcem
kultury, o kterém si můžete dnes a denně
přečíst posudky umělců samých,
neschopnost ve věci divadelního zákona v
jeho první osnově, už to samo vše mluví
pro to, aby ministerstvo informací bylo rozšířeno
o sektor osvěty. A vy samozřejmě můžete
spustit dnes nebo zítra ve svých novinách
útok, můžete proti tomu protestovat, můžete
to vydávat za neoprávněnou agresivnost komunistů,
za neoprávněné sebevědomí anebo
optimismus, který nám tak často vytýkáte,
ale s kterým se musíte smířit, poněvadž
náš optimismus má velmi zdravé základy.
Náš optimismus nás neopustí a myslím
si, že by bylo rozumnější smířit
se, paní a pánové, jak s ministerstvem informací,
tak také s ostatními komunistickými ministry
ve vládě a také s tím, že jich
nebude nikdy ubývat, nýbrž přibývat
v této vládě, smířit se také
s tím, že komunistická strana zůstává
a zůstane garantem, že v tomto státě
se půjde stále vpřed k socialismu. (Potlesk.)
Paní a pánové, myslím, že je
čas - netýká se to ovšem těch
slušných a objektivních kritiků, kteří
dovedou sice vytknout chyby, kteří dovedou kritisovat
to, co ještě je třeba zlepšit, ale kteří
také dovedou uznat klady, je tu velká část
takových kritiků - myslím, že je čas,
aby ti nenávistní kritikové, kteří
nic českého už dnes neuznávají,
kteří ve své nenávisti jdou i proti
vlastnímu národu a kteří z příkazu
zahraniční reakce a z příkazu zahraničních
paličů války bojují nejen proti komunistům,
nýbrž proti celé řadě kulturních
a jiných pracovníků tohoto státu -
aby se smířili s tím, že na těchto
věcech a na tomto vývoji se nedá nic změnit.
Myslím, paní a pánové, že čím
dříve to pochopíte a čím dříve
se s tím smíříte, tím lépe
bude také pro vás. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Tichota. Dávám mu slovo.
Posl. Tichota: Pane předsedo, slavná sněmovno,
paní a pánové!
Ačkoliv již několik pánů kolegů
poslanců upozornilo při jednání o
rozpočtovém návrhu podniku čs. státních
drah na rok 1948 v rozpočtovém výboru na
nesprávnou koncepci § 26 osnovy finančního
zákona, podle něhož mají státní
podniky snížit svá vydání o 5
%, považuji pro závažnost věci za nutné
vrátit se i v plenu k tomuto ustanovení.
Promítaje tuto normu na čs. státní
dráhy, u nichž by 5 % celkových výdajů
činilo asi 1 miliardu Kčs, musím konstatovat,
že je první zákonnou a ovšem i národohospodářskou
povinností čs. státních drah splniti
přepravní ůkol, pokud jsou ovšem pro
to osobní a věcné předpoklady. Rozpočet
ČSD je v pravém slova smyslu programem, jehož
splnění závisí především
na přepravním rozsahu. Přepravní rozsah
je ovšem proměnlivý, je větší
v době hospodářského rozmachu a zmenší
se za hospodářské tísně státu.
Základem rozpočtu ČSD jakožto souhrnu
provozních a jiných výdajů na straně
jedné a souhrnu přepravních a jiných
příjmů na straně druhé s konečnou
výslednicí aktivního nebo pasivního
salda je vlastně stanovení přepravního
a z toho plynoucího dopravního výkonu, vyjádřeno
v osobních kilometrech, v čistých tunových
kilometrech, které se pak promítají do strojových,
nápravových a vlakových kilometrů.
Jsou-li výdaje ČSD závislé na přepravní
potřebě národního hospodářství,
nelze tyto výdaje žádným mechanickým
nebo lineárním způsobem snižovat. Přesné
splnění § 26 osnovy finančního
zákona o 5 %ním snížení osobních
a věcných výdajů muselo by mít
za následek, důsledně ovšem domyšleno,
zastavení provozu po vyčerpání povolených
rozpočtových prostředků, což
jistě není úmyslem zákonodárce.
Zkoumáme-li blíže rozpočtový
návrh podniku ČSD, vidíme, že je tu
řada výdajových položek, které
jsou buď konstantní, jako úroky, odpisy atd.,
nebo u nichž vzhledem k pevným cenám nelze
nic ušetřiti - výdaje za pohonné látky,
pražce, štěrk, kolejnice atd. - takže celá
snaha po úsporách musela by se soustředit
na některé správní výdaje,
zejména však na výdaje personální,
kde je ovšem dolní možnost snížení
stavu personálu bez újmy provozní výkonnosti
ČSD. Vzhledem k tomu soudím, že jedinou směrnicí,
již by bylo možno státním podnikům
do finančního zákona dát, je stanovení
salda, v jehož mezích by byly povinny hospodařit
s plnou volností, ovšem také s plnou odpovědností
za výdaje v zájmu provozu nezbytně nutné.
Čím volnější ruku mají
a musí míti státní podniky ve svém
hospodářství, tím větší
odpovědnost padá ovšem na vedení podniku
za správné a úsporné hospodářství.