Nelze popírat, že během posledních 20
let nastal v našem školství rozmach. Podívejte
se, co v té době vzniklo průmyslového
školství, co v té době vzniklo živnostenských
škol, jak se rozmohlo obchodní školství
a také, jak se rozmohlo zemědělské
školství všech typů. Jistě měly
určité výhody v tomto vývoji i zemědělské
školy. Vždyť v této době byla zřízena
celá řada speciálních zemědělských
škol, byla provedena reorganisace zemědělského
školství a školství odborného vůbec,
byly zreformovány osnovy školské; u zemědělského
školství speciálně nastalo vybavení
praktickými zemědělskými objekty,
a je nutno se ptát, zda to stačí, abychom
podrželi primát v zemědělské
výrobě, který jsme měli.
Po mém soudu největší nedostatky, které
se jeví v zemědělském školství,
jsou, že školy nejsou vybaveny praktickými zemědělskými
objekty, a tam, kde snad tyto objekty máme, je bohužel
jejich technické vybavení daleko za průměrem
průměrných zemědělských
usedlostí toho kterého kraje, a my vidíme,
že taková škola nemůže plnit své
poslání tak, jak toho dnešní doba vyžaduje.
Není sporu o tom, že má-li jíti naše
zemědělství s duchem času, je zapotřebí,
abychom měli vzdělaného zemědělce.
Víme, že do našeho pohraničí přišla
řada lidí, kteří si zakládají
svou existenci na půdě. My však také
víme, že tito lidé nejenom nemají odborné
znalosti v té mechanické práci manuální,
ale že jim také chybí teoretické znalosti
v chovu domácích zvířat. Tito osídlenci
nemají dostatečné znalostí o účincích
umělých hnojiv, nemají znalosti o genetice
domácích zvířat a z toho vyplývající
dědičnosti i chovatelství, prostě
jsou to lidé, kteří přišli na
půdu a které nutno především
usměrnit a připravit k vlastní výrobě
zemědělské. Po této stránce
čeká naše školství velká
práce.
Vždyť konečně už budovatelský
plán dává našemu školství
dva hlavní body: především že se
musí postarat o zvýšené zvelebení
zemědělského stavu a zemědělců
samých a na druhé straně, že toto zemědělství
má býti nositelem reorganisačních
snah a zvelebovacích procesů celé výroby
zemědělské v pohraničí i ve
vnitrozemí.
Podíváme-li se na statistiku, jak dnes vypadá
naše školství? Je nedostačující,
poněvadž ideálem zemědělské
politiky musí být, aby v budoucnosti bylo uzákoněno
povinné docházení zemědělské
mládeže hlavně do nižších
typů škol. Pokud jde o rozvrstvení - mám
po ruce pouze data z historických zemí - vidíme,
že v historických zemích máme dnes celkem
12 vyšších rolnických škol, 35 ostatních
rolnických škol, 135 zimních a ostatních
škol, 7 ovocnicko-vinařských a zahradnických
škol, 4 vyšší lesnické školy,
6 nižších lesnických škol a naprosty
nedostatek hospodyňských škol, jichž máme
celkem pouze 72.
Co tím chci říci? Že to je naprostý
nedostatek, má-li naše zemědělská
mládež procházet našimi školami,
poněvadž úkolem zemědělské
politiky musí býti, aby v každém soudním
okrese byla řádně vybavená škola,
kterou by procházela zemědělská mládež.
A musela by na této škole býti po celý
rok, to znamená, že musí bydlit v internátech.
Jinak nedospějeme ke konečnému cíli.
Je tedy opravdu žádoucí, aby v našem pohraničí,
pokud jsme to ještě neprospali, byly dány konfiskáty
do rukou ministerstva školství, aby mohlo zřídit
nové školy. Jde hlavně o školy ovocnicko-vinařské,
zahradnické, speciální školy sýrařské,
o školy technického směru, prostě o
školy, které teprve vznikají novou distribucí
zemědělské půdy.
My také víme, že mnohé školy, které
dnes stojí, naprosto nevyhovují, poněvadž
byly stavěny v letech šedesátých, sedmdesátých
a v té době vývojové.
Velkým problémem celého zemědělského
školství bude otázka učitelů
a profesorů, hlavně na zemědělském
školství nižšího typu a na hospodyňských
školách. Je prostě nedostatek kvalifikovaných
sil jak v oboru mužském, tak v oboru ženském.
Dnes nedostaneme ani nekvalifikované sily, poněvadž
není o ně postaráno tak, jak by mělo
být, a tito lidé odcházejí do jiných
povolání.
Má-li nižší zemědělská
škola plnit své poslání, nutno se především
věnovat skutečné zemědělské
praxi. To vyžaduje dokonalé zmechanisování
našich praktických školních objektů
a hlavně nutno na těchto školách seznamovati
naše žáky s chovatelstvím a plemennou
biologií. Pociťujeme také nedostatek učebných
pomůcek a bylo by si jen přáti, aby ministerstvo
školství s ministerstvem zemědělství
postaralo se o vybavení žákovských a
profesorských knihoven dostatečným množstvím
knih a literatury a aby v osvětě venkova ministr
zemědělství věnoval zvláštní
pozornost zvelebení našich venkovských knihoven
po stránce zemědělské literatury.
Já sám vidím největší
nedostatek tohoto školství v tom, že není
věnována dostatečná péče
otázkám sociálním a zdravotním.
Největší počet žactva je zaznamenán
tam, jak už jsem pravil, kde máme dostatečně
vybavené internáty. Víme totiž, že
v poslední době nastal do určité míry
odklon od školství zemědělského,
protože máme nedostatek pracovních sil. To
ovšem nesmí býti trvalé a musíme
hledat cestu, abychom vyřešili tento základní
problém pracovních sil a abychom neodcizovali žáky
zemědělským školám.
Největší pozornost a největší
rozšíření potřebuje hospodyňské
školství. Bude to otázka kvalifikace učitelských
sil. Bude zapotřebí, aby také tyto síly
dostaly vysokoškolské vzdělání.
Mám dojem, že v prvních okamžicích
by bylo nejlépe přičlenit školení
těchto prvních absolventek vysokých škol
k fakultám pedagogickým.
Zvýšenou pozornost nutno věnovat též
lesnickému školství, hlavně hájenským
školám. Bude potřebí většího
množství speciálních škol, jako
jsou školy družstevní a hlavně školy,
zabývající se technickými úpravami
naší půdy, školy sýrařské,
mlékařské, drůbežnické
a pod. Bude zapotřebí, pokud nemáme ještě
vybaveno nižší zemědělské
školství, věnovat zvýšenou pozornost
lidovému zemědělskému školství.
Je zajímavé, že v tomto lidovém školství
se letošním rokem situace zlepšila a že
si vůbec neuvědomujeme, že těmito školami
prochází cca 50.000 lidí. Máme jich
asi 1.500. Otázka profesorů je velmi problematická.
Nutno trvat na tom, aby se zapojili do celé problematiky,
a věnovat jim všemožně veškerou péči,
aby dostali patřičné vzdělání,
a starat se o jejich finanční zabezpečení.
Chci ještě podotknout, že k ucelenému
vzdělání absolventa zemědělských
škol je nutné, aby mu bylo umožněno dostat
se do zahraničí a doplňovat vědomosti,
nabyté theorií, po stránce praktické.
Zde mám na mysli jak státy západní,
tak východní. Víme, že v produkci mléčné
a v dobytkářství je dosud nejlepší
Holandsko a Dánsko, že chovatelské směry
se vyrovnávají ve vysokých Alpách,
ve Švýcarsku, a je zapotřebí, aby se
tam naši absolventi dostali a aby přinášeli
nové zkušenosti pro vlastní potřebu
našeho zemědělství vůbec.
A nyní mně dovolte několik slov o vysokých
školách zemědělských. Sledujeme-li
organisaci vysokých škol zemědělských
v cizině, vidíme, že někde jsou tyto
školy připojeny ke směru technickému,
jinde ke směru věd přírodních.
Sám jsem toho názoru, že zemědělské
vědy mají podklad ve vědách přírodních.
Nutno míti stále na mysli, že vědy zemědělské
se zabývají živou buňkou rostlinnou
a živočišnou. Proto také celý proces
je složitější nežli u hmot neživých,
kterými se zabývají vlastní vědy
technické. Je pravda, že také v zemědělských
vědách je technické hodnocení prostředků
k získávání konečných
cílů výroby. Vědy biologické
jsou však zlatou nití všech věd zemědělských.
Teprve k těmto základním vědám
nutno připojiti poznatky technické a poznatky vědy
právní.
V oboru rolnickém je pro budoucnost nutné, aby byla
větší péče věnována
ještě zemědělské spravovědě
a zemědělskému průmyslu, a aby v produkci
živočišné a rostlinné byla větší
specialisace. Mám na mysli nový směr zahradnický
v produkci rostlinné a speciální zootechniku
v produkci živočišné. Specialisace je
nutná vzhledem ke změněným poměrům
v držbě pozemkové. Pana ministra školství
prosím, aby opravdu věnoval všechnu péči
studijnímu programu a sladil zemědělsko-přírodní
vědy s vědami technickými a základně
odbornými.
Též v lesnickém vysokém učení
nutno nastoupit cestu na podkladě biologickém. Výroba
v lesním hospodářství je daleko zdlouhavější
než v oboru rolnictví. Je třeba zapojit mladý
vědecký dorost lesnický do skutečné
praxe a lesního výzkumnictví. V lesním
hospodářství nutno mít stále
na mysli vedle hlediska národohospodářského
těž to, že les je regulátorem klimatických
poměrů vůbec.
Vysoká škola zvěrolékařská
musí vychovávat posluchače pro těžké
úkoly, s kterými se setkává veterinář
v otázce chovatelské a hygienické. Nutno
klást velký důraz na všeobecné
vzdělání v diagnostice a therapii. Je proto
nutno, aby byly ještě lépe vybaveny kliniky
této vysoké školy.
S tohoto místa děkuji všem učitelům
a profesorům našich vysokých škol zemědělského
směru za práci vykonanou pro československé
zemědělství. Naše vysoké školy
jsou na výši. Vždyť řada studentů
ze slovanských států se vzdělává
na těchto školách. Řada profesorů
vysokých zemědělských škol zasahuje
vědecky do problému zemědělské
vědy na poli mezinárodním. Je si jen přáti,
aby pracovníci na poli zemědělské
vědy byli všestranně podporováni z prostředků
veřejných a aby nebyli nikým omezováni
ve svém nazírání na problematiku zemědělské
výroby s hlediska vědeckého.
Pokud jde o zemědělské výzkumnictví,
připadá v rozšiřování
zemědělského pokroku a v prohlubování
zemědělské vědy tomuto výzkumnictví
a zemědělským institucím vůbec
významná role. S jejich propagací souvisí
i otázka odborné a vědecké literatury.
Prvenství na poli propagačním přísluší
však především zemědělským
školám nižšího a středního
typu. Má-li zemědělské výzkumnictví
splnit své poslání, musí proniknout
individuálně do každého zemědělského
podniku. Výzkumnictví musí dopomoci k tomu,
abychom měli skutečný obraz, jak probíhají
procesy biogenních elementů a z toho vyplývající
metabolismus mikroorganismů žijících
v půdě. Přeneseme-li z výzkumnych
objektů exaktní pozorování biologie
a biochemie půdy, biologie a biochemie říše
rostlinné a živočišné, bude-li
se to přenášet do široké praxe
zemědělských podniků, povede výzkumná
práce zcela určitě ke zvýšené
rentabilitě československého zemědělství.
Vždyť každý zemědělský
podnik tvoří biologický celek s vlastním
individuálním procesem výrobním. Je
si přáti, aby v brzku bylo vytvořeno skutečné
středisko zemědělské vědy slovanských
národů na poli výzkumném, ze kterého
by vycházely vědecké podněty celého
slovanského světa na poli zemědělském.
Je zapotřebí vědecké instituce slovanských
národů, která by řešila nové
směry celého výzkumnictví na široké
basi biochemie půdy, rostliny a výroby živočišné.
Tak je nutno provádět novodobou zemědělskou
politiku. Je nutno spojit praxi se zemědělskou vědou,
vyřadit stranickou politiku, protože starost o zemědělství
patří národu a nikoliv zpolitisovanému
ministerstvu zemědělství. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Sosnar. Žiadam, aby sa ujal slova.
Posl. Sosnar: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Jedenáctá kapitola rozpočtu na rok 1948,
ke které promluvím, je kapitolou ministerstva, o
jehož významu, práci a důležitosti
je především šířeno celé
moře nepravd, skreslených pravd a polopravd, a někteří
páni poslanci mluví dokonce o jeho oprávněnosti.
Mým úkolem není obhajovat ministerstvo informací,
nýbrž pouze na několika případech
ukázat jeho velkou práci, šíři
jeho práce, a ukázat, jak skresleně a zaujatě
mnozí páni kritikové vykreslili ministerstvo
informací a jeho působnost, jak záměrně
a často zaujatě se o něm mluví, aby
se zdiskreditovala jeho práce. Já tedy neobhajuji
ministerstvo informací, nýbrž pouze ukazuji,
jak velký význam má a jak přímo
prospívá tomuto režimu ve státě,
jak bezprostředně vykonává důležité
vlivy a jak působí na rozšíření
správného pojetí lidově demokratické
a státně politické výchovy.
Po finanční stránce patří toto
ministerstvo mezi ministerstva s nejmenším rozpočtem.
Jeho preliminář činí 292 mil. Kčs
včetně slovenského pověřenectva
informací. Vedle 7 miliard ministerstva školství
je svým rozpočtem přímo Davídek,
a už zde vidíme neseriosnost a záměrnost
kritik, když Svobodné noviny napíší
v létě t. r., že ministerstvo informací
žádá zvýšení svého
rozpočtu o několik miliard. Demagogie Svobodných
novin chce budit zdání, že ministerstvo informací
má několikamiliardový rozpočet, že
zrušením tohoto ministerstva se snad zachrání
finance tohoto státu, ale přitom se zamlčuje
práce tohoto ministerstva a to, že jeho rozpočet
činí, přesně spočítáno,
0,45 % celého rozpočtu.
Řekl-li jsem, že je Davídkem, pokud jde o cifru,
není jím, pokud jde o jeho práci. To ovšem
pány kritiky, ať už jde o pány Klátily,
Chudoby a Lesáky nebo kterékoli jiné
pány poslance, nezajímá. Když měli
možnost, aby se v barrandovských atelierech, v rozhlase
a jinde přesvědčili o práci těchto
institucí, o práci celého ministerstva, prostě
ignorovali toto pozvání a nikterak se nesnažili
ani svou účastí zjistiti, jaká je
skutečná práce ministerstva informací.
Tož myslím, aby bylo od počátku jasno,
že nejde ani o náhodu, ani o nedorozumění,
ani o neinformovanost, že nejde ani o snahu šetřit,
neboť těch 0,45 % našeho rozpočtu naše
finance nezachrání. A dalo-li by se šetřit,
tedy především na rozšiřovaném
dohlédacím aparátu ministerstva školství
a v celé řadě jiných položek,
kde ovšem páni nevidí, že by se tam dalo
šetřit.
Jaké jiné nebo vážné námitky
jsou proti činnosti ministerstva informací? Šíří
snad, paní a pánové, ministerstvo informací
nějaké protilidové, protislovanské,
protisovětské tendence? Ne. Na ministerstvo informací
si ještě nestěžoval žádný
slovanský stát, zatím co si stěžoval
na Obzory, Svobodné slovo a na podobné časopisy,
blízké pánům kritikům. Seskupuje
snad ministerstvo informací kolem sebe kolaboranty, fašisty,
spriesahance a jiné takové nepřátele
našeho národa? Neseskupuje. Bojuje proti Národní
frontě a vládě košického programu?
Nebojuje, naopak stojí za nimi. Brání snad
šmelináře nebo rozvratníky nebo navrhuje
amnestii kolaborantům? Nenavrhuje. Tu navrhuje někdo
jiný, a to právě z řad kritiků
národně socialistické strany. Nebo žádá
ministerstvo informací a jeho odbory, aby byl povolen volný
průchod banderovským bandám? Ne, to nežádá
ministerstvo informací, to žádáte vy,
pánové v Svobodném slově! A zrovna
tak nevyzývá k sabotáži dodávek
a kontingentů, jako to dělají někteří
pánové, zrovna tak neobdivuje Franca a řecký
režim, neobdivuje válečné štváče,
nýbrž stojí pevně na půdě
této republiky.
Jeho tendence, kterou mu vyčítáte, je tendence
košického programu, tendence vlády této
republiky, a ministerstvo informací je, myslím,
právě proto terčem útoků, že
důsledně hájí košický
vládní program, že důsledně bojuje
za lidově demokratický režim i za všechny
vymoženosti, které si lid v r. 1945 spolu s velkou
sovětskou armádou vybojoval. Naše ministerstvo
informací je úzce spjato s lidově demokratickým
režimem a plní obrovské úkoly především
na poli ideologických zápasů mezi starými
a novými myšlenkami, na poli státní
a politické výchovy a osvěty, v tisku, zpravodajství
a v nové masové kulturní činnosti.
Jestliže přes to je napadáno a jestliže
se přes to na ně útočí, pak
nezbývá než se domnívat, že to
je právě pro jeho důslednost, pro jeho věrnost
k lidově demokratickému režimu, pro jeho důsledné
stoupenectví vlády Národní fronty
a celého systému, který si lid v tomto státě
nastolil. A zbývá jen skutečně jediné,
čím si vysvětlujeme vaše útoky:
důvody stranické, nepřátelskému
ke všemu pokrokovému, ke všemu lidovému
a skutečně demokratickému, stejně
jako to děláte, když jde o ministerstvo zemědělství,
které je také napadáno především
proto, že už neslouží v tomto státě
statkářům, nýbrž skutečným
rolníkům, zemědělcům.
Vážení pánové, myslím,
že i to, že ministerstvo informací seskupilo
kolem sebe téměř výkvět pokrokových
umělců, pracovníků a novinářů,
že i to je středem vašich útoků.
I to naši zpátečníci napadají
a urážejí, jak už tu bylo jednou řečeno,
naše přední národní umělce.
Říkáte sice a kličkujete, že
vám jde o sekčního šéfa Nezvala,
Halase, Hoffmeistra nebo Olbrachta, ale urážíte
a útočíte na umělce Olbrachta, umělce
Hoffmeistra, umělce Nezvala. A právě to,
že se dali do služeb pokroku, do služeb nového
lidově demokratického režimu - to je trnem
v oku některým z vás. Když velcí
umělci jako Hořejší, Halas, Bezruč
a j. byli v soukromých službách na podřadných
místech a tvořili v nouzi a nedostatku, to se nikdo
neozýval, to nikdo neprotestoval! To jste nechali Bezruče,
Halase a j. v bídě, stejně jako kdysi vaši
předkové nechávali Boženu Němcovou,
Smetanu a j. tvořit v bídě, nedostatku a
hladu. A když konečně jako výsledek
velké revoluce v r. 1945 přišli tito umělci
na místa, která jim náležejí,
když jim bylo konečně dáno právo
spolurozhodovat o kulturních otázkách tohoto
státu, tak se stali okamžitě středem
vašich útoků. Nenalézáte nic
dobrého, vyháníte je přímo
z těchto míst, otravujete a znechucujete přední
naše umělce. Pak se dožijeme také toho,
že pan dr. Černý ve svém Kritickém
měsíčníku dokonce uráží
naše přední národní umělce,
že budou hodní z vděčnosti, že
budou poslouchat, nebudou se bouřit, jako by český
umělec se byl kdykoli zaprodal, nebo jako by český
umělec kdykoli v historii tohoto státu, pokud umělcem
byl, dal se zkorumpovat tím, že konečně
nemusí tvořit v bídě a že mu
byla dána nějaká státní cena
nebo odměna. Myslím, že byste rádi vyštvali
nejen všechny pokrokové umělce, a také
všechny nové dělníky, všechny nové
pracovníky v jiných oborech, kteří
nahrazují starou, poctivě do roztrhání
těla sloužící byrokracii, kteří
stojí věrně za vládou Národní
fronty a kteří chtějí věrně
tomuto státu, této republice sloužit.
Na tyto tendence poukázal sám mistr Halas
už před půl druhým rokem, kdy s tohoto
místa ve svém projevu v Prozatímním
Národním shromáždění prohlásil,
že se projevují zde tendence upřít podíl
našim umělcům, odekorovat je za to, poděkovat
a odkázat je, jak se říká, k jejich
kopytu, básníka k veršům, malíře
k obrazům, a setřít tím kulturní
a politický smysl jejich práce a jejich obětí.
Mistr Halas tehdy prohlásil jménem všech
kulturních pracovníků: "My říkáme:
Ne! A to nejen za sebe, ale pro velký závazek i
k těm mrtvým z našich řad, se kterými
jsme v dobách nejhorších plánovali příští
kulturní výstavbu. A nemíníme se tomuto
závazku zpronevěřit." A v 6. bodě
provolání revolučního národního
výboru umělců řekli tehdy umělci
a citoval to zde mistr Halas: "Veřejná
správa uměleckých záležitostí
budiž vzata z rukou byrokracie a svěřena samosprávným
institucím umělců samých. Jak v jednotlivých
oborech umění, tak i v nadřízených
instancích až po místa nejvyšší."
Již tehdy se ozývaly hlasy, které chtěly
vyřadit skutečně pokrokové umělce
z toho, aby spolurozhodovali a přímo rozhodovali
ve věcech kultu. A mistr Halas tehdy říká:
"Citoval jsem jen proto, abych důrazně okřikl
zatím postranní hlasy, kterým se nechce líbit
naše účast na veřejném životě,
neboť se domnívají, že se nám dostalo
jakéhosi daru za naše pokrokově a politické
přesvědčení. Úkoly doby jsou
tak veliké", říká mistr Halas,
"že občan v nás přebíjí
toho druhého a víme při tom, že tam,
kde jsme, probojujeme věci, které nám stonásobně
nahradí okamžitou ztrátou v tvorbě.
Těžko bychom nesli podezření, že
naše veřejné postavení je snad nějakou
sinekurou jen za naši uměleckou práci. Ubezpečuji
vás, že půjdeme po svých, až budeme
mít jistotu, že to, co jsme chtěli, je zabezpečeno,
anebo najde-li se někdo, jak už bylo pověděno,
kdo to bude dělat líp." Tolik mistr Halas
před půldruhým rokem.